Grafikus memória: duplán gyorsabb?

Hirdetés

A több jobb?

A videokártyagyártók időről-időre növelik a GPU mellé társított memória méretét. Ezzel jó esetben gyorsulás érhető el a legújabb játékokban, melyek már – a fejlődés aktuális fokán – hatalmas mennyiségű memóriát igényelnek a textúrák részére, rossz esetben viszont csak a videokártyák árait növeli meg. Legutóbb az ATI szánta rá magát a lépésre, a csúcskategóriás GPU-k közül a Radeon X800 XL lett a kiválasztott, mely az eddigi 256 MB-os maximum után 512 MB fedélzeti memóriát kapott. Az ATI választása nem véletlenül esett a jelenleg leggyorsabb Radeon X850 XT PE helyett az X800 XL-re: az X850 XT PE 256 MB memóriával is rendkívül drága, az esetleges plusz 256 MB memória az amúgy is megfizethetetlen kategóriába tartozó kártya árát az egekbe emelte volna. Egy ilyen drága kártyát már tényleg szinte senki nem vett volna meg. Ehelyett egy, a leggyorsabbak között viszonylag olcsónak számító kártyát szereltek fel plusz 256 MB memóriával, melynek ára a dupla RAM-mal egy X850 XT szintjére lépett. 512 MB-os Radeon X800 XL Radeon X850 XT PE áron? Sok tájékozatlan vevő a vásárlás során a „több a jobb” elvet követve bizonyosan az X800 XL-re tenné voksát, ez pedig szép kis plusz bevételt jelent a gyártónak.


Sapphire ATI Radeon X800 XL 512 MB [+]

Korábban, az FX 5900 és a Radeon 9800-as idejében a 256 MB-os kártyák jelentették a luxuskategóriát. A csábítóan hangzó sok memória rengeteg embert vett le lábáról, holott valójában a plusz memória nem hozott gyorsulást a 128 MB-hoz képest egy játékban sem, ellenben a kártyákat rendkívül megdrágította. És hogy miért nem hozott gyorsulást a játékokban? Mert azok vagy nem használták ki a 256 MB-nyi memóriát, vagy ha kihasználták volna, akkor a GPU ereje már nem volt elegendő ahhoz, hogy az adott játékot magas felbontásban, magas képminőségi beállítások mellett – ahol a plusz memória ténylegesen jól jöhetett volna – élvezhetően futtassa,. Később beléptek a képbe olyan alsókategóriás videokártyák is, melyek még kevésbé igényelték vagy használták volna ki a sok memóriát, a gyártókat azonban a profit mozgatja, így köreinkben üdvözölhettük a 256 MB-os Radeon 9600-ast és GeForce FX 5700-asokat. Az üzletbe betérő vevő csak azt látja, hogy több a kártyán a memória, így az biztosan gyorsabb is, holott valójában a plusz memóriamennyiség tényleg nem volt hatással ezeknek a kártyáknak a teljesítményére, sőt, a legtöbb esetben ezek a kártyák lassabbak voltak 128 MB-os társaiknál, hiszen lassabb memóriákat szereltek rájuk, mint 128 MB-os verziókra.


[+]

Mára valamelyest változott a helyzet, hiszen mindkét GPU-gyártó cég (ATI, NVIDIA) az utóbbi egy-másfél évben olyan kártyákat dobott piacra, melyek már sok esetben képesek élvezhető sebességgel futtatni a játékokat élsimítással (FSAA) és szűrések (AF) bekapcsolása mellett, így a 256 MB fedélzeti memória sok esetben még mindig nincs teljesen kihasználva, de legalább nem is vész kárba. A legújabb játékok pedig már ténylegesen kihasználják a videokártyák minden erőforrását, a Doom 3 például a játék készítői szerint csak 512 MB-os videokártyával élvezhető maradéktalanul Ultra High Quality beállítással, és akkor még nem beszéltünk a hamarosan megjelenő F.E.A.R.-ről. A játékipar fejlődik, fejlődnek a videokártyák, a processzorok, a memóriák, a monitorok, így a játékoknak is „kell” valamelyest fejlődnie, tehát lassan itt az idő ismét növelni a kártyák memóriakapacitását, még ha ez kicsit erőltetetten hangzik is. Ezzel el is érkeztünk bemutatónk tárgyához, az első 512 MB memóriával felszerelt ATI kártyához, a Radeon X800 XL-hez.


ATI Radeon X800 XL 512 MB [+]


ATI Radeon X850 XT a hűtő nélkül [+]

 

Az ATI május 4-én dobta piacra az 512 MB-os Radeon X800 XL-t, azonban csak az utóbbi hetekben vált elérhetővé hazánkban, ami nem is túl meglepő. A kártya 512 MB-os változata csak minimálisan különbözik a 256 MB-os változattól (az alsó képen X850 XT látható, ez azonban csak a plusz tápcsatlakozó meglétében tér el az X800 XL 256 MB-os változatától). A legfőbb változások a memóriachipek körül érhetőek tetten, hiszen a kártya 256 MB-os és 512 MB-os változata csak a memória méretében különbözik. Az 512 MB-os változat 16 darab GDDR3-as chipet hordoz magán a 256 MB-os verzió 8 chipjével szemben, a memóriachipek számának megnövekedése minimális változtatásokat okozott a nyákon található alkatrészeket tekintve. Változott a kártya energiaigénye, az ATI állítása szerint az X800 XL 512 MB-os változata 5-7 %-kal eszik többet, mint a 256 MB-os változat. Talán épp ezért került fel a kártyára a plusz tápcsatlakozó, ami a 256 MB-os verzión nem volt megtalálható.


A memóriák és a Rage Theater chip [+]

A kártya órajelei is megegyeznek a 256 MB-os verzióéval, a GPU 400 MHz-en, a memóriák pedig 490 MHz-en járnak. Ennek köszönhetően a kártyán található memóriachipek is megegyeznek a 256 MB-os verzión látottakkal, ugyanez érvényes a GPU-kra is (R430). Tehát lényegében tényleg csak a memória mérete duplázódott meg. Mielőtt elfelejtenénk, a kártya hűtése is módosult, ennek azonban nincs hatása a teljesítményre. A 256 MB-os X800 XL-en az X800-asoknál megismert referenciahűtést láthattuk viszont, ellenben az 512 MB-os verzión a több memóriachipnek köszönhetően az X850 XT-nél megismert kétslotos hűtést köszönthetjük.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés