Tesztkonfig, fogyasztás, hűtés, specifikációk
Videokártyák | ASUS GeForce GTX Titan X 12 288 MB (GeForce driver 350.12) NVIDIA GeForce GTX Titan 6144 MB (GeForce driver 350.12) NVIDIA GeForce GTX 980 4096 MB (GeForce driver 350.12) Sapphire Radeon R9 290X 4096 MB (Catalyst 15.4 beta) |
---|---|
Processzor | Intel Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva |
Alaplap | MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset AHCI driver: Intel 11.5.0.1207 |
Memória |
G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL |
Háttértár | Samsung 850 EVO 500 GB MZ-75E500 (SATA 6 Gbps) |
Tápegység | Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt |
Monitor | Acer B326HUL (32") |
Operációs rendszer | Windows 8.1 64 bit |
Csúcskategóriás kártyákról lévén szó most is úgy döntöttünk, hogy Intel Core i7-3770K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,3 GHz-re emeljük, ami mellé a 16 GB G.Skill márkájú memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re srófoltuk fel. Ami a meghajtóprogramokat illeti, a Radeon kártyákat a Catalyst 15.4 beta driverrel teszteltük, míg az NVIDIA kártyáihoz a 350.12-es WHQL drivert telepítettük fel.
A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1080-as (Full HD) és 2560x1440-es (WQHD) felbontásban teszteltük. A képminőséget játéktól függetlenül maximálisra állítottuk. A meghajtóprogramban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk. Korábbi szavazásunk eredménye alapján ahol lehet, DirectX helyett a Mantle renderert választjuk ki a GCN-alapú Radeon kártyák esetében, azaz HD 7000-től felfele.
Játékok
- Alien: Isolation (DirectX 11) – motor: CA Engine / műfaj: FPS
- Batman: Arkham Origins (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
- Company of Heroes 2 (DirectX 11) – motor: Essence Engine 3.0 / műfaj: stratégia
- GRID Autosport (DirectX 11) – motor: EGO Engine 3.0 / műfaj: autóverseny
- GTA V (DirectX 11) – motor: EGO R.A.G.E. / műfaj: TPS/akció
- Metro: Last Light (DirectX 11) – motor: 4A Engine / műfaj: FPS
- Middle-earth: Shadow of Mordor (DirectX 11) – motor: LithTech Jupiter EX / műfaj: TPS
- Thief (DirectX 11/Mantle) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS/akció
- Sniper Elite 3 (DirectX 11/Mantle) – motor: Asura / műfaj: FPS/akció
A mérésekhez használt játékok palettáját újfent megváltoztattuk kissé. Fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, ezért a Battlefield 4-et az Alien: Isolation váltotta, a GRID 2 helyét a GRID Autosport vette át, a Sniper Elite 3 a Crysis 3 helyére ugrott be, a Hitman: Absolutiont a Middle-earth: Shadow of Mordor című TPS-re cseréltük le, míg a legutóbbi Tomb Raider epizódott a GTA V váltotta.
A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében minden játéknál a beépített benchmark toolt használtuk, amit az Alien: Isolation esetében FRAPS-szel egészítettünk ki a minimum képkockaszám kinyerése miatt. A grafikonokat a minimum képkockák értékei alapján rendeztük csökkenő sorrendbe, ahol a mindenkori nagyobbik felbontás az elsődleges szempont.
Fogyasztás
A fogyasztást konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro: Last Light benchmarkja alatt végeztük, mely 1920x1080-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadozik a fogyasztás, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, ami a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.
Fogyasztás szempontjából a Titan X szintén a csúcskategóriában mozog, ami nagyjából 50 wattal jelent többet a GTX 980 eredményénél, és egy picivel kevesebbet a korábbi Titan értékénél.
Hűtés
Az NVIDIA referenciahűtője egyelőre nem követi az új trendet, azaz üresjáratban is forog a ventilátor. Ennek megfelelően van egy kis hangja, de nem zavaró, egy zárt konfigurációból pedig valószínűleg ebből nem sok szűrődik ki. Terhelve már nem annyira rózsás a helyzet, ugyanis az egy szál légkavaró eléggé fel tud pörögni, ami a fogyasztás tetkintetében nem is csoda. Ugyanakkor a zaj így sem annyira vészes, szerintünk még az elviselhető kategóriába tartozik.
Tuning
Végül természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást.
Ahogy korábbi cikkeinkben már említettük, a Kepler bevezetésével némiképp változott a tuning, hisz az NVIDIA turbója, a GPU Boost megjelent a színen. Azt már tudjuk, hogy a Boostot nem lehet kikapcsolni, így az a túlhajtás során is jelen van. Végül az EVGA PrecisionX segítségével 112 MHz-nyi pluszt tudtunk a GPU frekvenciáira rápakolni, amivel az alapórajel 1112, míg a Boost 1186 MHz lett. Végül a GDDR5-ös chipekre került a sor, melyek üzemi frekvenciáját 300 MHz-cel sikerült túlhúzni.
VGA megnevezése | GeForce GTX Titan X |
GeForce GTX 980 | GeForce GTX Titan |
Radeon R9 290X |
---|---|---|---|---|
Kódnév | GM200 | GM204 | GK110 | Hawaii XT |
Gyártástechnológia | 28 nm (TSMC) | |||
Mikroarchitektúra | Maxwell | Kepler | GCN2 | |
Tranzisztorok száma | 8 milliárd | 5,2 milliárd | 7,1 milliárd | 6,2 milliárd |
GPU-lapka mérete | 601 mm2 | 398 mm2 | 551 mm2 | 438 mm2 |
GPU/turbo max. órajele | 1000/1075 MHz | 1126/1216 MHz | 837/876 MHz | 1000 MHz |
GPU/shader órajele üresjáratban | 324 MHz | 300 MHz | ||
Shader processzorok típusa | stream | multiprecíziós vektor | ||
Számolóegységek száma | 3072 | 2048 | 2688 | 2816 |
Textúrázók száma | 192 textúracímző és -szűrő |
128 textúracímző és -szűrő |
224 textúracímző és -szűrő |
176 textúracímző és -szűrő |
ROP egységek száma | 6 blokk (96) | 4 blokk (64) | 12 blokk (48) | 16 blokk (64) |
Memória mérete | 12 288 MB | 4096 MB | 6144 MB | 4096 MB |
Memóriavezérlő | 384 bites crossbar | 256 bites crossbar | 384 bites crossbar | 512 bites hubvezérelt |
Memória órajele terhelve | 1750 MHz (GDDR5) | 1502 MHz (GDDR5) | 1250 MHz (GDDR5) | |
Üresjáratban | 162 MHz | 150 MHz | ||
Max. memória-sávszélesség | 336 600 MB/s | 224 000 MB/s | 288 384 MB/s | 320 000 MB/s |
Támogatott DirectX | 12 (TIER_2) | 12 (TIER_3) | ||
Dedikált HD transzkódoló | NVENC | VCE | ||
Videóanyagok lejátszásának hardveres támogatása | Purevideo HD (VP4) | AVIVO HD (UVD 3.2) |
||
TDP | ~250 watt | ~165 watt | ~250 watt | ~250 watt |
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!