GeForce GTX 560 Ti

GTX 460 Turbo Edition


GeForce GTX 560 Ti

Szerénytelenség lenne azt állítani, hogy jóstehetségek vagyunk, de ebbe a kérdésbe most jól beletrafáltunk. A picit kevesebb mint fél évvel ezelőtt megjelent GeForce GTX 460-at bemutató tesztünk végén tettünk egy kijelentést, ami így hangzott: A tuningeredményekből következően egy 8 SM-es, 384 stream processzoros, mondjuk 800/1600/1000 MHz-es GTX "475" már a HD 5870-et is meg tudná szorongatni. 14% plusz a feloldott részegységekből, 18% plusz az órajelekből, ez egy a GTX 460-nál kb. 30%-kal gyorsabb kártya, ennek elégnek kellene lennie a HD 5870 ellen. Nos, ha nem is GTX 475 típusjelzéssel, de megszületett az előre vizionált kártya.

Az NVIDIA a mai napon bemutatja a GeForce GTX 560 Ti-t, amely szinte pontosan a fentebb felsorolt specifikációkkal rendelkezik. Az új GeForce gyakorlatilag egy teljes értékű GF104-es lapka köré épülő videokártya, melynek alapját immár a GF114-es chip alkotja; ez 384 stream processzorral, 64 textúrázóval és 820/1640 MHz-es GPU/CUDA órajelekkel, illetve 1000 MHz-es (GDDR5 4 GHz), 256-biten kapcsolódó memóriával érkezik. A tranzisztorkészlet optimalizáláson átesett grafikus chip elődjénél magasabb órajelek elérésére képes, és alacsonyabb fogyasztással rendelkezik, a GTX 560 Ti TDP-je 170 watt. Amit érdemes még megemlíteni, az az, hogy a GTX 560 Ti a GTX 460-hoz hasonlóan a PureVideo HD VP4-es verziójával érkezik, tehát támogatja a PAP-ot (Protected Audio Path) és képes a tömörítetlen HD audió (Dolby TrueHD és DTS-HD Master Audio) átvitelére a HDMI-porton keresztül.

A GTX 560 Ti a nemrégiben megjelent Radeon HD 6870 ellenfele kíván lenni, mely egy picit lassabb, mint az idézetben található HD 5870, és erre a specifikációk láttán meg is van az esélye. A kérdés csak az, hogy milyen áron fogják osztogatni. A hivatalos árcédulán 199-249 amerikai dollár fog szerepelni, ami külföldön, a tehetősebb országokban a középkategóriát jelenti, amit a kinti játékosok többsége megvehet magának. Itthon viszont igen sok mindent jelenthet, valószínűleg kb. 60 000 forint környékén indul majd, ami reálisnak tűnik, csak éppenséggel még mindig drága a hazai pénztárcákhoz mérten, hiszen idehaza az átlagjátékos 40 000, nagyon maximum 50 000 forintot hajlandó kiadni egy videokártyáért.


Referencia GTX 560 Ti

A GTX 560 Ti elődjénél kb. 2 cm-rel hosszabb, tehát 23 cm. A műanyagburkolatú hűtés a matricázást leszámítva szintén hasonló az elődjén találhatóhoz; ebben egy 8 cm átmérőjű ventilátort helyeztek el, ami nagyon halkan végzi a dolgát, a referenciapéldány egyszer sem hangosodott fel még játék alatt sem, tehát ideálisan halk VGA-ról van szó. A NYÁK és az alkatrészek elhelyezkedése is nagyon hasonló a GTX 460 esetében látotthoz, feszültségszabályzó alkatrészből többet találunk rajta, de ezen nem lepődtünk meg. A GTX 560 Ti-n két darab hatpines PCIe-tápcsatlakozó található, és támogatja az SLI-t.


Asus GTX 560 Ti DirectCU II

Szerkesztőségünkbe eljutott az Asus tunigolt, DirectCu utótaggal ellátott GTX 560-asa is, amely gyárilag 900/1800/1050 MHz-es órajeleken üzemel (a referencia 820/1640/1000 MHz), tehát 10/10/5%-osan túlhajtott. A tuningnál talán érdekesebb, hogy ezen a példányon egy saját fejlesztésű hűtőszerkezet található, amelyben két darab 8 cm-es ventilátor végzi a dolgát. Ez elvileg egyrészt magasabb órajelek elérését teszi lehetővé, másrészt sok esetben halkabb működést eredményezhet, de a valóságban végülis a referenciamodell halkabbnak bizonyult. Az Asus VGA-ján a referenciamodellen fellelhetőnél több a feszültségszabályzó alkatrész és ezek típusa is más, talán tovább bírják a strapát, talán nem, ez csak évek múltán derülne ki. Ezekre azért van szükség, mert az Asus szoftverével emelhető a GPU, illetve a memória feszültsége, tehát extrém tuning esetén komolyabb stabilitási követelményeknek kell megfelelnie.


A GF 114-es chip és a memóriák

A videokártyán található GF114-es chip lényegében egy átkeresztelt GF104, amelyben minden részegység aktív. A lapka 1,95 milliárd tranzisztorból épül fel, mérete pedig 364 mm2, így közel 40%-kal nagyobb alapterületű, mint a HD 6800-asokon található Barts kódnevű chip. Ez továbbra is hátrányt jelent az NVIDIA számára, még mindig lemaradásban vannak a riválissal szemben, de az a bizonyos olló már nem olyan tág, mint volt korábban, amikor még a GF100 (529 mm2) versenyzett a Cypresszel (334 mm2).

A GTX 560 Ti-n Samsung K4G10325FE-HC04 feliratú, 56 nm-en készült 1 Gbites, 1,5 V-on üzemelő GDDR5-ös memóriákat találunk, amely elméletileg 1250 MHz-et, effektív 5000 MHz-et képes elérni. Ez nem egy videokártyáról ismerős, többek között ilyen működik a GeForce GTX 480-on és a HD 5850/5870-en is.


Balról jobbra: GTX 460 / GTX 560 Ti (referencia) / GTX 560 Ti (Asus DirectCU II)

VGA megnevezése Radeon HD 6870 Radeon HD 6850 GeForce GTX 560 Ti GeForce GTX 460
(1 GB)
GPU kódneve Barts GF114 GF104
Gyártástechnológia 40 nm (TSMC) 40 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 1,7 milliárd 1,95 milliárd 1,95 milliárd
Chip mérete 255 mm2 364 mm2 358 mm2
GPU /
shader órajele terhelve
900 MHz 775 MHz 820 MHz
1640 MHz
675 MHz
1350 MHz
GPU /
shader órajele üresjáratban
100 MHz 100 MHz 51 MHz
101 MHz
51 MHz
101 MHz
Számolóegységek száma 224 komplex és 896 darab egyszerű stream processzor 192 komplex és 768 darab egyszerű stream processzor 384 db skalár stream processzor 336 db skalár stream processzor
Textúrázók száma 56 textúracímző és -szűrő 48 textúracímző és -szűrő 64 textúracímző és -szűrő 56 textúracímző és -szűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32) 8 blokk (32) 8 blokk (32) 8 blokk (32)
Támogatott DirectX verzió 11 11
Memóriavezérlő 256 bites hubvezérelt 256 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1050 MHz (GDDR5) 1000 MHz (GDDR5) 1000 MHz (GDDR5) 900 MHz (GDDR5)
üresjáratban 300 MHz 300 MHz 135 MHz 67 MHz
Max. memória-sávszélesség 134 400 MB/s 128 000 MB/s 128 000 MB/s 115 200 MB/s
HD filmek lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3) Purevideo HD (VP4)
TDP 151 watt 127 watt 170 watt 160 watt

Tesztkonfig, fogyasztás, melegedés

Videokártya / meghajtóprogram GeForce GTX 560 Ti 1024 MB (820/1640/1000 MHz) / Forceware 266.56
Gigabyte GeForce GTX 470 1280 MB (@ 607/1215/837 MHz) / Forceware 260.89
Zotac GeForce GTX 460 1024 MB (675/1350/900 MHz) / Forceware 260.89
Asus GeForce GTX 460 768 MB (@ 675/1350/900 MHz) / Forceware 260.89
BBA Radeon HD 6870 1024 MB (900/1050 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a
BBA Radeon HD 6850 1024 MB (775/1000 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a
Asus Radeon HD 5870 1024 MB (850/1200 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a
Asus Radeon HD 5850 1024 MB (725/1000 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a
Sapphire Radeon HD 5830 1024 MB (800/1000 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a
Processzor Core i7-870 (2,93 GHz) túlhajtva 4 GHz-en
QPI órajel: 3,2 GHz; NB órajel: 3,6 GHz
EIST / C1E / C-state bekapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI P55-GD80 - Intel P55 chipset
Memória 2 x 2 GB CSX DDR3-1600; 1600 MHz-en 9-9-9-24-2T időzítésekkel
Háttértárak Kingston SSDNow M Series SNM225-S2/80 GB (Intel X25-M G2)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Táp Cooler Master Silent Pro M600 - 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit (+ az összes frissítés 2010.10.19-ig)

Játékok

  • Crysis Warhead (DirectX 10)
  • James Camerons Avatar: The Game (DirectX 10.1)
  • Just Cause 2 (DirectX 10.1)
  • Tom Clancy's HAWX (DirectX 10.1)
  • DiRT 2 (DirectX 11)
  • BattleForge: Lost Soul (DirectX 11)
  • Battlefield: Bad Company 2 (DirectX 11)
  • Stalker: Call of Pripyat (DirectX 11)
  • Aliens vs. Predator (DirectX 11)
  • Metro 2033 (DirectX 11)

Ahogy azt már említettük, a GTX 560 Ti a nemrég megjelent Radeon HD 6800-asokkal kíván szembeszállni, a 200-250 dolláros árcédula alapján tehát kb. 60 000 forintos kezdőár tűnik valószínűnek. Az ellenfelek összeválogatásánál nem kellett sokat gondolkodnunk, egyszerűen felhasználtuk a HD 6800-as tesztben található eredményeket, így a GTX 560 Ti a HD 6850/6870-nel, a HD 5830/5850/5870-nel, a GTX 460-nal, illetve a GTX 470-nel fog megküzdeni. A játékokat 1680x1050-es és 1920x1200-as felbontásban és a maximálishoz közeli képminőségi beállítások mellett teszteltük.

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor a játékból kapcsoltuk 16x-osra, ha nem, akkor a videokártya driveréből. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. Ez az opció a HD 6800-asokat használva immár három lehetőséget kínál fel, mi a középsőt választottuk.

Crysis Warhead alatt egy előzőleg elmentett replay-t használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. Az Aliens vs. Predatort, a Battlefield: Bad Company 2-t, a Metro 2033-at és az Avatart úgy teszteltük le, hogy a játékban egy előre rögzített útvonal bejárása közben a FRAPS-szel lemértük az fps-eket. A végső eredményt három lefutott kör után jegyeztük fel. A Stalker: Call of Pripyat, a DiRT 2, a Just Cause 2, a HAWX és a BattleForge esetében a játékba beépített teljesítménytesztet alkalmaztuk a mérések során. A JC2-t és a HAWX-et eközben FRAPS-szel is mértük, hogy legyen minimum fps-es eredményünk. Néhány teszttel ezelőtt észrevettük, hogy a Battleforge hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk.

A fogyasztást egy konnektorba dugható digitális készülékkel mértük le, tehát a grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, természetesen a monitort kivéve. Immár egy újabb mérőkészüléket használunk, ami pontosabban és gyakoribb időközönként méri a fogyasztást, ezért a korábbi cikkeinkben szereplő fogyasztási eredmények és az újak nem hasonlíthatóak össze!

A GTX 560 Ti üresjáratban már nem mutatott különösebben újat, de ez így is elismerésre méltó, hiszen ebben a mezőnyben a legalacsonyabb értékeket mértük. Terhelve a GTX 460 és a HD 5870 fogyasztási értékeit produkálta. Ha a GTX 460-hoz viszonyítunk, akkor ez nagyon is jó eredmény, hiszen egy elvileg jóval gyorsabb videokártyáról van szó azonos fogyasztás mellett.





A referenciakártya hűtése sajnos korántsem olyan profi, mint mondjuk a GTX 570 légterelő csatornás, párakamrás megoldása, de ha az NVIDIA úgy látta, hogy ez is elég erre a videokártyára, akkor valószínűleg így is van. A GTX 560 Ti-n a GPU-val érintkező rézfelületből három hőelvezető cső ágazik szerte, amelyekre egy elég kicsi, de jól lamellázott alumínium hűtőborda kapcsolódik. Az Asus DirectCu II-ese másként fest, de az alapelv ugyanez: a GPU a három hőcsővel érintkezik, ezek vége pedig egy hűtőbordának adja át a meleget. Hogy melyik a hatékonyabb? Lássuk!

A referenciamodell kb. szobahőmérséklet plusz 10 °C-on működik üresjáratban, majd ez az érték kb. 70-75 °C-ig emelkedik terhelés hatására (számítógépházon kívül). Érdekes módon a ventilátor konstans 1700 rpm környékén pörög, tehát hiába melegszik a GPU, a ventilátor nem igazán gyorsul be. Ezt nem tartjuk problémásnak, mert egyrészt így a videokártya totálisan hangtalan (tényleg oda kellett hajolni, hogy meghalljuk a hangját), másrészt a 70-75 °C-os értékek sem magasak, rosszabb körülmények között 85-90 °C környékén sem történhet baj a VGA-val.

Az Asus példánya hasonló értékekről indul üresjáratban, terhelve viszont kevésbé melegszik fel, ami egyébként nem is túl meglepő, mert azon túl, hogy az Asus kártyáján két ventilátort találunk, azok a GPU felmelegedésének következtében ~1100-1200 rpm-ről 2300 rpm környékére gyorsulnak, így itt már azért hallani lehet a szélzajt.

A GPU-Z-vel készített logfájlokból kiderült, hogy a GPU mindkét videokártyán 0,95-1,0120 V-os feszültségen működik, illetve az is, hogy a referenciamodell, illetve az Asus ventilátorai is kb. duplaekkora sebességre képesek.

A GTX 460 egyik legvonzóbb tulajdonsága a magas tuningpotenciál, amit a GTX 560 Ti megörökölt. A referenciamodell 820/1640/1000 MHz-es órajeleit ezzel a "gyengusnak" tekinthető hűtéssel feszültségemelés nélkül 950/1900/1200 MHz-es értékekre tudtuk feltornázni, ami 16/16/20%-os túlhajtásnak felel meg. Az Asus DirectCU II gyári tuningos 900/1800/1050 MHz-es értékeit 1000/2000/1300 MHz-re sikerült emelni, tehát a hűtés jó hatással volt a tuningra. Három játékban lemértük a tuningolt referenciamodell sebességét is.

Crysis, Avatar, Just Cause 2

A DirectX 10-es játékok mezőnyében a GeForce GTX 560 Ti nagyon jól szerepelt, jórészt a HD 5870-et szorongatja, ebből következően pedig a HD 6870-et is veri, a GTX 460-nál pedig 20-37%-kal gyorsabb.

HAWX, Dirt 2, BFBC2

A HAWX a GeForce-oknak jobban fekszik, itt a GTX 560 Ti vert mindenkit. A DirectX 11-es DiRT2 és Battlefield alatt ismét a HD 5870 nyakában lohol, a HD 6870 kis túlzással nem pálya... Érdekes látni, hogy ez az elvileg középkategóriás videokártya a nemrég még csúcskategóriás, brutálisan gyorsnak tekinthető (és brutálisan melegedő) GTX 470-et milyen könnyűszerrel veri, a fejlődés jól nyomon követhető.

STALKER, AvP, Metro 2033, Battleforge

A komolyabb DirectX 11-es címek sem fogtak ki a GTX 560-on, STALKER és AvP alatt ismét megközelítette a HD 5870-et, míg Metro 2033 és Battleforge alatt elverte az egész mezőnyt. Az ideális középkategóriásnak kikiáltott GTX 460, illetve HD 6850 lemaradtak, mint a borravaló, elég komoly, 20-30%-os különbségeket tudtunk kimérni a GTX 560 javára.

Összegzés

Az eredmények összegzéséből kiderül, hogy a GTX 560 Ti csak hajszál híján marad le a HD 5870-től, miközben jó 30%-kal gyorsabb a GTX 460-nál (épp, ahogy "megjósoltuk"), és ugyan a HD 6870-et csak 10%-kal veri, az AMD nem ülhet a babérjain (nem mintha eddig ezt tették volna), ugyanis ez a teljesítmény már a HD 6950 pozícióját veszélyeztetheti. A GTX 560 Ti teljesítmény/fogyasztás mutatója is kitűnőnek tekinthető, ebben a mezőnyben egyedüli GeForce-ként volt képes felverekednie magát a példásan teljesítő Radeonok közé. Mondhatni ebben a tekintetben az egyensúly mostanra helyre állt, hiszen ezen a téren már a GTX 570 és a GTX 580 is nagyon jól teljesít, nem csak hogy gyorsak, de fogyasztásban (és melegedésben) is versenyképesek, teljesen egyértelmű és jól látható az NVIDIA chipjeinek fejlődése. Az NVIDIA a Fermi bemutatkozása óta enyhe fáziskésében van, de ez csak a "tech-őrülteket" izgatja; azoknak, akik 2-3 évente fejlesztik a gépüket, ez teljesen irreleváns, ők csak annyit tapasztalnak mindebből, hogy végre egyik oldalt választva sem járhatnak rosszul.

Hogy kinek érdemes GTX 560 Ti-t vennie? A GeForce 8800/9800/GTX 260-280 tulajoknak már egyértelműen ajánlható. A GTX 460 még nem volt olyan erős, hogy GTX 280-ról váltva ténylegesen érzékelhető legyen a gyorsulás, a GTX 560 Ti azonban feltette az i-re a pontot. GTX 460-ról ilyen rövid időn belül nincs értelme váltáson gondolkodni. A vörösek oldalán a HD 5830-tól lefelé/visszafelé minden VGA beletartozik ebbe a körbe. A kérdés már csak az ár: szép látni ezt a teljesítményt, de 60 000 forint soknak tűnik egy középkategóriás videokártyáért, ez persze egyéni preferencia kérdése. Szerintünk a GeForce GTX 560 Ti különösen ajánlott a felsorolt célcsoportnak.

GeForce GTX 560 Ti
Pro + kitűnő teljesítmény
+ teljesítményhez mérten alacsony fogyasztás és hőmérsékletek
+ halk referenciahűtés
+ középkategóriától elvárható külső/méret/súly
+ DirectX 11, NVIDIA VP4 (akár DivX/XviD dekódolás)
+ HD-videók lejátszásának hardveres támogatása
+ tömörítetlen HD audió átvitele HDMI-n keresztül
+ CUDA és PhysX támogatása
+ tuningpotenciál
Kontra - hiába középkategória, hazai szemmel nézve valószínűleg drága lesz a többség számára


GeForce GTX 560 Ti

fLeSs

A GeForce GTX 560 Ti-t az NVIDIA, az Asus GTX 560-asát pedig az Asus bocsátotta rendelkezésünkre.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés