GTX 460 Turbo Edition
Szerénytelenség lenne azt állítani, hogy jóstehetségek vagyunk, de ebbe a kérdésbe most jól beletrafáltunk. A picit kevesebb mint fél évvel ezelőtt megjelent GeForce GTX 460-at bemutató tesztünk végén tettünk egy kijelentést, ami így hangzott: A tuningeredményekből következően egy 8 SM-es, 384 stream processzoros, mondjuk 800/1600/1000 MHz-es GTX "475" már a HD 5870-et is meg tudná szorongatni. 14% plusz a feloldott részegységekből, 18% plusz az órajelekből, ez egy a GTX 460-nál kb. 30%-kal gyorsabb kártya, ennek elégnek kellene lennie a HD 5870 ellen. Nos, ha nem is GTX 475 típusjelzéssel, de megszületett az előre vizionált kártya.
Az NVIDIA a mai napon bemutatja a GeForce GTX 560 Ti-t, amely szinte pontosan a fentebb felsorolt specifikációkkal rendelkezik. Az új GeForce gyakorlatilag egy teljes értékű GF104-es lapka köré épülő videokártya, melynek alapját immár a GF114-es chip alkotja; ez 384 stream processzorral, 64 textúrázóval és 820/1640 MHz-es GPU/CUDA órajelekkel, illetve 1000 MHz-es (GDDR5 4 GHz), 256-biten kapcsolódó memóriával érkezik. A tranzisztorkészlet optimalizáláson átesett grafikus chip elődjénél magasabb órajelek elérésére képes, és alacsonyabb fogyasztással rendelkezik, a GTX 560 Ti TDP-je 170 watt. Amit érdemes még megemlíteni, az az, hogy a GTX 560 Ti a GTX 460-hoz hasonlóan a PureVideo HD VP4-es verziójával érkezik, tehát támogatja a PAP-ot (Protected Audio Path) és képes a tömörítetlen HD audió (Dolby TrueHD és DTS-HD Master Audio) átvitelére a HDMI-porton keresztül.
A GTX 560 Ti a nemrégiben megjelent Radeon HD 6870 ellenfele kíván lenni, mely egy picit lassabb, mint az idézetben található HD 5870, és erre a specifikációk láttán meg is van az esélye. A kérdés csak az, hogy milyen áron fogják osztogatni. A hivatalos árcédulán 199-249 amerikai dollár fog szerepelni, ami külföldön, a tehetősebb országokban a középkategóriát jelenti, amit a kinti játékosok többsége megvehet magának. Itthon viszont igen sok mindent jelenthet, valószínűleg kb. 60 000 forint környékén indul majd, ami reálisnak tűnik, csak éppenséggel még mindig drága a hazai pénztárcákhoz mérten, hiszen idehaza az átlagjátékos 40 000, nagyon maximum 50 000 forintot hajlandó kiadni egy videokártyáért.
A GTX 560 Ti elődjénél kb. 2 cm-rel hosszabb, tehát 23 cm. A műanyagburkolatú hűtés a matricázást leszámítva szintén hasonló az elődjén találhatóhoz; ebben egy 8 cm átmérőjű ventilátort helyeztek el, ami nagyon halkan végzi a dolgát, a referenciapéldány egyszer sem hangosodott fel még játék alatt sem, tehát ideálisan halk VGA-ról van szó. A NYÁK és az alkatrészek elhelyezkedése is nagyon hasonló a GTX 460 esetében látotthoz, feszültségszabályzó alkatrészből többet találunk rajta, de ezen nem lepődtünk meg. A GTX 560 Ti-n két darab hatpines PCIe-tápcsatlakozó található, és támogatja az SLI-t.
Szerkesztőségünkbe eljutott az Asus tunigolt, DirectCu utótaggal ellátott GTX 560-asa is, amely gyárilag 900/1800/1050 MHz-es órajeleken üzemel (a referencia 820/1640/1000 MHz), tehát 10/10/5%-osan túlhajtott. A tuningnál talán érdekesebb, hogy ezen a példányon egy saját fejlesztésű hűtőszerkezet található, amelyben két darab 8 cm-es ventilátor végzi a dolgát. Ez elvileg egyrészt magasabb órajelek elérését teszi lehetővé, másrészt sok esetben halkabb működést eredményezhet, de a valóságban végülis a referenciamodell halkabbnak bizonyult. Az Asus VGA-ján a referenciamodellen fellelhetőnél több a feszültségszabályzó alkatrész és ezek típusa is más, talán tovább bírják a strapát, talán nem, ez csak évek múltán derülne ki. Ezekre azért van szükség, mert az Asus szoftverével emelhető a GPU, illetve a memória feszültsége, tehát extrém tuning esetén komolyabb stabilitási követelményeknek kell megfelelnie.
A GF 114-es chip és a memóriák
A videokártyán található GF114-es chip lényegében egy átkeresztelt GF104, amelyben minden részegység aktív. A lapka 1,95 milliárd tranzisztorból épül fel, mérete pedig 364 mm2, így közel 40%-kal nagyobb alapterületű, mint a HD 6800-asokon található Barts kódnevű chip. Ez továbbra is hátrányt jelent az NVIDIA számára, még mindig lemaradásban vannak a riválissal szemben, de az a bizonyos olló már nem olyan tág, mint volt korábban, amikor még a GF100 (529 mm2) versenyzett a Cypresszel (334 mm2).
A GTX 560 Ti-n Samsung K4G10325FE-HC04 feliratú, 56 nm-en készült 1 Gbites, 1,5 V-on üzemelő GDDR5-ös memóriákat találunk, amely elméletileg 1250 MHz-et, effektív 5000 MHz-et képes elérni. Ez nem egy videokártyáról ismerős, többek között ilyen működik a GeForce GTX 480-on és a HD 5850/5870-en is.
Balról jobbra: GTX 460 / GTX 560 Ti (referencia) / GTX 560 Ti (Asus DirectCU II)
VGA megnevezése | Radeon HD 6870 | Radeon HD 6850 | GeForce GTX 560 Ti | GeForce GTX 460 (1 GB) |
---|---|---|---|---|
GPU kódneve | Barts | GF114 | GF104 | |
Gyártástechnológia | 40 nm (TSMC) | 40 nm (TSMC) | ||
Tranzisztorok száma | 1,7 milliárd | 1,95 milliárd | 1,95 milliárd | |
Chip mérete | 255 mm2 | 364 mm2 | 358 mm2 | |
GPU / shader órajele terhelve |
900 MHz | 775 MHz | 820 MHz 1640 MHz |
675 MHz 1350 MHz |
GPU / shader órajele üresjáratban |
100 MHz | 100 MHz | 51 MHz 101 MHz |
51 MHz 101 MHz |
Számolóegységek száma | 224 komplex és 896 darab egyszerű stream processzor | 192 komplex és 768 darab egyszerű stream processzor | 384 db skalár stream processzor | 336 db skalár stream processzor |
Textúrázók száma | 56 textúracímző és -szűrő | 48 textúracímző és -szűrő | 64 textúracímző és -szűrő | 56 textúracímző és -szűrő |
ROP egységek száma | 8 blokk (32) | 8 blokk (32) | 8 blokk (32) | 8 blokk (32) |
Támogatott DirectX verzió | 11 | 11 | ||
Memóriavezérlő | 256 bites hubvezérelt | 256 bites crossbar | ||
Memória órajele terhelve | 1050 MHz (GDDR5) | 1000 MHz (GDDR5) | 1000 MHz (GDDR5) | 900 MHz (GDDR5) |
üresjáratban | 300 MHz | 300 MHz | 135 MHz | 67 MHz |
Max. memória-sávszélesség | 134 400 MB/s | 128 000 MB/s | 128 000 MB/s | 115 200 MB/s |
HD filmek lejátszásának hardveres támogatása | AVIVO HD (UVD 3) | Purevideo HD (VP4) | ||
TDP | 151 watt | 127 watt | 170 watt | 160 watt |
Tesztkonfig, fogyasztás, melegedés
Videokártya / meghajtóprogram | GeForce GTX 560 Ti 1024 MB (820/1640/1000 MHz) / Forceware 266.56 Gigabyte GeForce GTX 470 1280 MB (@ 607/1215/837 MHz) / Forceware 260.89 Zotac GeForce GTX 460 1024 MB (675/1350/900 MHz) / Forceware 260.89 Asus GeForce GTX 460 768 MB (@ 675/1350/900 MHz) / Forceware 260.89 BBA Radeon HD 6870 1024 MB (900/1050 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a BBA Radeon HD 6850 1024 MB (775/1000 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a Asus Radeon HD 5870 1024 MB (850/1200 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a Asus Radeon HD 5850 1024 MB (725/1000 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a Sapphire Radeon HD 5830 1024 MB (800/1000 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a |
---|---|
Processzor | Core i7-870 (2,93 GHz) túlhajtva 4 GHz-en QPI órajel: 3,2 GHz; NB órajel: 3,6 GHz EIST / C1E / C-state bekapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva |
Alaplap | MSI P55-GD80 - Intel P55 chipset |
Memória | 2 x 2 GB CSX DDR3-1600; 1600 MHz-en 9-9-9-24-2T időzítésekkel |
Háttértárak | Kingston SSDNow M Series SNM225-S2/80 GB (Intel X25-M G2) Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
Táp | Cooler Master Silent Pro M600 - 600 watt |
Monitor | Samsung Syncmaster 305T Plus (30") |
Operációs rendszer | Windows 7 Ultimate 64 bit (+ az összes frissítés 2010.10.19-ig) |
Játékok
- Crysis Warhead (DirectX 10)
- James Camerons Avatar: The Game (DirectX 10.1)
- Just Cause 2 (DirectX 10.1)
- Tom Clancy's HAWX (DirectX 10.1)
- DiRT 2 (DirectX 11)
- BattleForge: Lost Soul (DirectX 11)
- Battlefield: Bad Company 2 (DirectX 11)
- Stalker: Call of Pripyat (DirectX 11)
- Aliens vs. Predator (DirectX 11)
- Metro 2033 (DirectX 11)
Ahogy azt már említettük, a GTX 560 Ti a nemrég megjelent Radeon HD 6800-asokkal kíván szembeszállni, a 200-250 dolláros árcédula alapján tehát kb. 60 000 forintos kezdőár tűnik valószínűnek. Az ellenfelek összeválogatásánál nem kellett sokat gondolkodnunk, egyszerűen felhasználtuk a HD 6800-as tesztben található eredményeket, így a GTX 560 Ti a HD 6850/6870-nel, a HD 5830/5850/5870-nel, a GTX 460-nal, illetve a GTX 470-nel fog megküzdeni. A játékokat 1680x1050-es és 1920x1200-as felbontásban és a maximálishoz közeli képminőségi beállítások mellett teszteltük.
A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor a játékból kapcsoltuk 16x-osra, ha nem, akkor a videokártya driveréből. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. Ez az opció a HD 6800-asokat használva immár három lehetőséget kínál fel, mi a középsőt választottuk.
Crysis Warhead alatt egy előzőleg elmentett replay-t használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. Az Aliens vs. Predatort, a Battlefield: Bad Company 2-t, a Metro 2033-at és az Avatart úgy teszteltük le, hogy a játékban egy előre rögzített útvonal bejárása közben a FRAPS-szel lemértük az fps-eket. A végső eredményt három lefutott kör után jegyeztük fel. A Stalker: Call of Pripyat, a DiRT 2, a Just Cause 2, a HAWX és a BattleForge esetében a játékba beépített teljesítménytesztet alkalmaztuk a mérések során. A JC2-t és a HAWX-et eközben FRAPS-szel is mértük, hogy legyen minimum fps-es eredményünk. Néhány teszttel ezelőtt észrevettük, hogy a Battleforge hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk.
A fogyasztást egy konnektorba dugható digitális készülékkel mértük le, tehát a grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, természetesen a monitort kivéve. Immár egy újabb mérőkészüléket használunk, ami pontosabban és gyakoribb időközönként méri a fogyasztást, ezért a korábbi cikkeinkben szereplő fogyasztási eredmények és az újak nem hasonlíthatóak össze!
A GTX 560 Ti üresjáratban már nem mutatott különösebben újat, de ez így is elismerésre méltó, hiszen ebben a mezőnyben a legalacsonyabb értékeket mértük. Terhelve a GTX 460 és a HD 5870 fogyasztási értékeit produkálta. Ha a GTX 460-hoz viszonyítunk, akkor ez nagyon is jó eredmény, hiszen egy elvileg jóval gyorsabb videokártyáról van szó azonos fogyasztás mellett.
A referenciakártya hűtése sajnos korántsem olyan profi, mint mondjuk a GTX 570 légterelő csatornás, párakamrás megoldása, de ha az NVIDIA úgy látta, hogy ez is elég erre a videokártyára, akkor valószínűleg így is van. A GTX 560 Ti-n a GPU-val érintkező rézfelületből három hőelvezető cső ágazik szerte, amelyekre egy elég kicsi, de jól lamellázott alumínium hűtőborda kapcsolódik. Az Asus DirectCu II-ese másként fest, de az alapelv ugyanez: a GPU a három hőcsővel érintkezik, ezek vége pedig egy hűtőbordának adja át a meleget. Hogy melyik a hatékonyabb? Lássuk!
A referenciamodell kb. szobahőmérséklet plusz 10 °C-on működik üresjáratban, majd ez az érték kb. 70-75 °C-ig emelkedik terhelés hatására (számítógépházon kívül). Érdekes módon a ventilátor konstans 1700 rpm környékén pörög, tehát hiába melegszik a GPU, a ventilátor nem igazán gyorsul be. Ezt nem tartjuk problémásnak, mert egyrészt így a videokártya totálisan hangtalan (tényleg oda kellett hajolni, hogy meghalljuk a hangját), másrészt a 70-75 °C-os értékek sem magasak, rosszabb körülmények között 85-90 °C környékén sem történhet baj a VGA-val.
Az Asus példánya hasonló értékekről indul üresjáratban, terhelve viszont kevésbé melegszik fel, ami egyébként nem is túl meglepő, mert azon túl, hogy az Asus kártyáján két ventilátort találunk, azok a GPU felmelegedésének következtében ~1100-1200 rpm-ről 2300 rpm környékére gyorsulnak, így itt már azért hallani lehet a szélzajt.
A GPU-Z-vel készített logfájlokból kiderült, hogy a GPU mindkét videokártyán 0,95-1,0120 V-os feszültségen működik, illetve az is, hogy a referenciamodell, illetve az Asus ventilátorai is kb. duplaekkora sebességre képesek.
A GTX 460 egyik legvonzóbb tulajdonsága a magas tuningpotenciál, amit a GTX 560 Ti megörökölt. A referenciamodell 820/1640/1000 MHz-es órajeleit ezzel a "gyengusnak" tekinthető hűtéssel feszültségemelés nélkül 950/1900/1200 MHz-es értékekre tudtuk feltornázni, ami 16/16/20%-os túlhajtásnak felel meg. Az Asus DirectCU II gyári tuningos 900/1800/1050 MHz-es értékeit 1000/2000/1300 MHz-re sikerült emelni, tehát a hűtés jó hatással volt a tuningra. Három játékban lemértük a tuningolt referenciamodell sebességét is.
Crysis, Avatar, Just Cause 2
A DirectX 10-es játékok mezőnyében a GeForce GTX 560 Ti nagyon jól szerepelt, jórészt a HD 5870-et szorongatja, ebből következően pedig a HD 6870-et is veri, a GTX 460-nál pedig 20-37%-kal gyorsabb.
HAWX, Dirt 2, BFBC2
A HAWX a GeForce-oknak jobban fekszik, itt a GTX 560 Ti vert mindenkit. A DirectX 11-es DiRT2 és Battlefield alatt ismét a HD 5870 nyakában lohol, a HD 6870 kis túlzással nem pálya... Érdekes látni, hogy ez az elvileg középkategóriás videokártya a nemrég még csúcskategóriás, brutálisan gyorsnak tekinthető (és brutálisan melegedő) GTX 470-et milyen könnyűszerrel veri, a fejlődés jól nyomon követhető.
STALKER, AvP, Metro 2033, Battleforge
A komolyabb DirectX 11-es címek sem fogtak ki a GTX 560-on, STALKER és AvP alatt ismét megközelítette a HD 5870-et, míg Metro 2033 és Battleforge alatt elverte az egész mezőnyt. Az ideális középkategóriásnak kikiáltott GTX 460, illetve HD 6850 lemaradtak, mint a borravaló, elég komoly, 20-30%-os különbségeket tudtunk kimérni a GTX 560 javára.
Összegzés
Az eredmények összegzéséből kiderül, hogy a GTX 560 Ti csak hajszál híján marad le a HD 5870-től, miközben jó 30%-kal gyorsabb a GTX 460-nál (épp, ahogy "megjósoltuk"), és ugyan a HD 6870-et csak 10%-kal veri, az AMD nem ülhet a babérjain (nem mintha eddig ezt tették volna), ugyanis ez a teljesítmény már a HD 6950 pozícióját veszélyeztetheti. A GTX 560 Ti teljesítmény/fogyasztás mutatója is kitűnőnek tekinthető, ebben a mezőnyben egyedüli GeForce-ként volt képes felverekednie magát a példásan teljesítő Radeonok közé. Mondhatni ebben a tekintetben az egyensúly mostanra helyre állt, hiszen ezen a téren már a GTX 570 és a GTX 580 is nagyon jól teljesít, nem csak hogy gyorsak, de fogyasztásban (és melegedésben) is versenyképesek, teljesen egyértelmű és jól látható az NVIDIA chipjeinek fejlődése. Az NVIDIA a Fermi bemutatkozása óta enyhe fáziskésében van, de ez csak a "tech-őrülteket" izgatja; azoknak, akik 2-3 évente fejlesztik a gépüket, ez teljesen irreleváns, ők csak annyit tapasztalnak mindebből, hogy végre egyik oldalt választva sem járhatnak rosszul.
Hogy kinek érdemes GTX 560 Ti-t vennie? A GeForce 8800/9800/GTX 260-280 tulajoknak már egyértelműen ajánlható. A GTX 460 még nem volt olyan erős, hogy GTX 280-ról váltva ténylegesen érzékelhető legyen a gyorsulás, a GTX 560 Ti azonban feltette az i-re a pontot. GTX 460-ról ilyen rövid időn belül nincs értelme váltáson gondolkodni. A vörösek oldalán a HD 5830-tól lefelé/visszafelé minden VGA beletartozik ebbe a körbe. A kérdés már csak az ár: szép látni ezt a teljesítményt, de 60 000 forint soknak tűnik egy középkategóriás videokártyáért, ez persze egyéni preferencia kérdése. Szerintünk a GeForce GTX 560 Ti különösen ajánlott a felsorolt célcsoportnak.
GeForce GTX 560 Ti | |
Pro | + kitűnő teljesítmény + teljesítményhez mérten alacsony fogyasztás és hőmérsékletek + halk referenciahűtés + középkategóriától elvárható külső/méret/súly + DirectX 11, NVIDIA VP4 (akár DivX/XviD dekódolás) + HD-videók lejátszásának hardveres támogatása + tömörítetlen HD audió átvitele HDMI-n keresztül + CUDA és PhysX támogatása + tuningpotenciál |
Kontra | - hiába középkategória, hazai szemmel nézve valószínűleg drága lesz a többség számára |
GeForce GTX 560 Ti
fLeSs
A GeForce GTX 560 Ti-t az NVIDIA, az Asus GTX 560-asát pedig az Asus bocsátotta rendelkezésünkre.