GeForce GTX 465: álgyors kártya drágán

Fermi "olcsón"

Az AMD után fél évvel az NVIDIA is bemutatta DirectX 11-et támogató videokártyáit, és azon lehetne vitatkozni, hogy ez a rajt miként sült el, de annyi biztos, hogy a 400-as GTX-ek enyhe pozitív hatást váltottak ki az árakra nézve, hiszen az 5000-es Radeonok végre picit olcsóbbá váltak. Mindez azonban édeskevés, az NVIDIA teendőinek sora még közel sem ért véget. Szépnek szépek, a kirakatban jól mutatnak ezek a 100 000 forint körüli videokártyák, de hol vannak az olcsó középkategóriás DX11-es GeForce-ok? Ez az a pont, ahol az NVIDIA helyzete nyilvánvalóan aggasztó. Az AMD már közel fél éve betömte ezeket a lyukakat, az NVIDIA viszont túlzás nélkül sehol sem tart. Ezt valószínűleg jól tudják a zöldek is, de nem képesek lépni, mert a fejlesztéssel lemaradtak, mint a borravaló. Fájdalmukat némileg enyhítheti cikkünk főszereplője, a GeForce GTX 465, de ez nem gyógyír, mert nem a kérdéses területeken hoz felüdülést.


A Zotac és a Gigabyte GTX 465-öse [+]

A GeForce GTX 470, illetve 480 piacra kerülése után sejthettük, hogy meg fog jelenni egy alacsonyabb árazású 400-as GeForce, az azonban kérdéses volt, hogy ez a Fermi köré épül-e majd, és hogy mennyivel lesz lassabb, illetve olcsóbb. Az NVIDIA-nak alapvetően két választása volt. Vagy kiad egy funkcionális egységek tekintetében csonka Fermit, vagy kifejleszt (pontosabban bemutat) egy új, középkategóriás GPU-t. A csonka fermis variáció előnye, hogy gyorsan elkészül, és az alacsony kihozatali aránnyal "büszkélkedő" Fermi-chipek többségétől megszabadulhatnak, ellenben a magas gyártási költségek miatt nem adhatják alacsony áron, és kevés lesz rajta a profit. A másik verzió újabb többhónapos csúszást jelenthetne, ami az éves ciklusokra lebontható videokártyabizniszben óriási kiesést jelent, tehát lényegében az NVIDIA-nak csak az első verzió jöhetett számításba. Az NVIDIA jelenleg csak és kizárólag a Fermi köré tud DirectX 11-es kártyát építeni, ami az AMD mini-chipjeivel szemben (Juniper, Redwood) totálisan versenyképtelen.

A GeForce GTX 465 tehát egy újabb Fermi-alapú videokártya lett, igencsak leegyszerűsítve a dolgokat mondhatnánk azt is, hogy négyötödnyi GTX 470-ről, avagy háromnegyedni GTX 480-ról van szó. A hivatalosan 15 blokkos, 480 stream processzoros, 60 textúrázós Fermiből 11 számoló blokk, azaz 352 stream processzor és 44 textúrázó maradt aktív, a 48-ból 32 blending egységet és a 384 bites memóriavezérlőből 256 bitet hagytak érintetlenül, ráadásul a chipben található L2 cache-ből is lenyisszantottak, 768 helyett 512 kB-ot találunk benne. A GPU és a stream processzorok órajele megegyezik a GTX 470-ével, 608/1215 MHz-ről beszélhetünk, ellenben a memória órajelét tovább csökkentették egészen 802 MHz-ig (3208 MHz GDDR5). Érdekes módon a kártya TDP-értéke nem csökkent komolyabb mértékben, az NVIDIA 200 wattot specifikált, ami elméletileg annak köszönhető, hogy a GPU feszültségét 0,975 V-ról 1,025 V-ra kellett növelni, azonban a méréseink alapján úgy tűnik, hogy ez az érték mégiscsak változatlan, tehát 0,975 V.


Zotac és Gigabyte GeForce GTX 465 [+]

Partnereinknek köszönhetően egy Zotac és egy Gigabyte gyártmányú GTX 465 landolt a szerkesztőségben. A Zotac referenciamodell, külsőre teljesen megegyezik a GTX 470-nel, míg a Gigabyte egy saját készítésű hűtőrendszerrel látta el a kártyáját. A Zotacon a műanyag borítás alatt találjuk a hűtőbordát és a ventilátort, ami a monitorkimenetek felé távolítja el a meleg levegőt. Szerencsére elmondható, hogy ez a kiépítés a magasabb számozású GTX-eknél halkabban végzi a dolgát, a tesztelés során egyszer sem hangosodott be úgy igazán ami a GTX 470/480-ról már nem mondható el. Üresjáratban sajnos még mindig nem hangtalan, a vájtfülüeknek valószínűleg nem tetszene, de 1-2 merevlemez és ventilátor mellett már abszolút nem tűnik ki. Igencsak vicces, hogy az évek során alig 1-2 szétszedhetetlen videokártyával találkoztunk, viszont a Fermi bemutatkozása óta ez a második olyan VGA, amit nem sikerült szétszedni, az egyik csavar nagyon makacs volt. Ennek ellenére sejthető, hogy mi lapul a tok alatt, hiszen a GeForce GTX 470-et szét tudtuk szedni.


A Gigabyte hűtése [+]

A Gigabyte modelljének egyedi hűtése két ventilátorral küzd a melegedés ellen, ez gyárilag fix 2500 rpm-es fordulatszámon jár, ami már nem éppen halk, a Zotac gyári beállítás mellett szimpatikusabb. A két enyhén egymásra néző ventilátor alatt egy igen terjedelmes, de vékony, négy hőcsővel megtámogatott alumínium hűtőborda található. A nyomtatott áramköri lap és az azon elhelyezett alkatrészek koppintott másai a GTX 470-en találhatóknak, a különbség a két lehagyott memóriachipre korlátozódik. Ebből is jól látszik, hogy a GTX 465 nem árusítható a GTX 470-nél sokkal olcsóbban.


Fermi GPU és a Gigabyte memóriái [+]

A kártyán található Fermi GPU az idei év 14. hetében készült, tehát április közepén, és még mindig az A3-as steppingre épül, hasonlóan a korábban nálunk vendégeskedő GTX 470-hez. A Samsung márkájú memóriachipek is megegyeznek a GTX 470-en látottakkal, K4G10325FE-HC05-ös felirattal fél nanósak, azaz elvileg 1000 MHz-et (4000 MHz GDDR5) bírnak, ami 25%-ös tuningpotenciállal kecsegtet.


Méretarányok: HD 5870 / HD 5850 / Zotac GTX 465 / Gigabyte GTX 465 / GTX 470 / GTX 285 [+]

A videokártya mérete nem kirívó, ez a fentiek fényében értelemszerűen megegyezik a GTX 470-nel, ami hasonló a Radeon HD 5850-hez, tehát picit kisebb, mint az előző generáció csúcsa, a GTX 285-é.

A GTX 465 specifikációinak ismeretében mire számíthatunk? A GTX 470-nel összehasonlítva kb. 20-25%-os lemaradást tippelnénk, hiszen a kikapcsolt részegységekből ez következik, miközben az órajelek változatlanok. A GTX 285-vel való összevetés igencsak érdekes. Számolásban, ha csak a stream processzorok számát nézzük, akkor kb. 50%-os az a GTX 465 előnye, de az új architektúra teljesen más felépítésének hála ez akár 100%-os is lehet; ugyanakkor textúrázásban jelentősen elmarad attól, tehát már csak az a kérdés, hogy mire támaszkodik jobban az adott játék. Magas felbontáson sokszoros élsimítás mellett az alacsony órajelű és szűk memóriavezérlő miatt akár komoly vereségeket is elszenvedhet, még ha azonos ROP-számmal is rendelkezik a két kártya. Ha csak a specifikációkat nézzük, akkor a GTX 465 nem éppen acélos, tehát összességében egy GTX 285-szintű kártyát várnánk DirectX 11 támogatással. Az 5000-es Radeonokkal való összehasonlításban, ha azt vesszük alapul, hogy a GTX 470 kb. a HD 5870 90%-át hozza, akkor a GTX 465-nek a HD 5850 alatt kéne célba érnie.

Hirdetés

Egyes pletykák szerint a GTX 465 azért lesz igazán keresett, mert egy BIOS-frissítéssel GTX 470-essé változtatható. Felhívnánk rá az olvasók figyelmét, hogy ez igen valószínűtlen, hiszen a GTX 470-en 10 memóriachip található 320 bites vezérlővel, míg a GTX 465-ön 8 memóriachip található 256 bites busszal.

VGA megnevezése Radeon HD 5870 Radeon HD 5850 GeForce GTX 480 GeForce GTX 470 GeForce GTX 465 GeForce GTX 285
GPU kódneve Cypress Fermi GT200b
Gyártástechnológia 40 nm (TSMC) 40 nm (TSMC) 55 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 2,15 milliárd kb. 3 milliárd 1,4 milliárd
GPU /
shader órajele terhelve
850 MHz 725 MHz 700 MHz
1401 MHz
608 MHz
1215 MHz
608 MHz
1215 MHz
648 MHz
1476 MHz
GPU /
shader órajele üresjáratban
157 MHz 157 MHz 51 MHz
101 MHz
51 MHz
101 MHz
51 MHz
101 MHz
300 MHz
600 MHz
Számolóegységek száma 320 komplex és 1280 darab egyszerű stream processzor 288 komplex és 1152 darab egyszerű stream processzor 480 db skalár stream processzor 448 db skalár stream processzor 352 db skalár stream processzor 240 db skalár stream processzor
Textúrázók száma 80 textúracímző és -szűrő 72 textúracímző és -szűrő 60 textúracímző és -szűrő 56 textúracímző és -szűrő 44 textúracímző és -szűrő 80 textúracímző és -szűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32) 8 blokk (32) 12 blokk (48) 10 blokk (40) 8 blokk (32)
8 blokk (32)
Támogatott DirectX-verzió 11 11 10
Memóriavezérlő 256 bites hubvezérelt 384 bites crossbar 320 bites crossbar 256 bites crossbar 512 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1200 MHz (GDDR5) 1000 MHz (GDDR5) 924 MHz (GDDR5) 837 MHz (GDDR5) 802 MHz (GDDR5) 1242 MHz (GDDR3)
üresjáratban 300 MHz 300 MHz 67 MHz 67 MHz 67 MHz 100 MHz
Max. memória-sávszélesség 153 600 MB/s 128 000 MB/s 177 400 MB/s 133 900 MB/s 102 656 MB/s 158 976 MB/s
HD-filmek lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 2) Purevideo HD (VP4) Purevideo HD (VP2)
TDP 188 watt 151 watt 250 watt 215 watt 200 watt 204 watt

Tesztkonfig, fogyasztás, melegedés


[+]

A Zotac és a Gigabyte is egy enyhén csillogó dobozba tette portékáját. Mindkét kártyához jár leírás, meghajtóprogramokat tartalmazó CD, két PCIe tápkábel, VGA-DVI átalakító és mini HDMI-HDMI átalakító. Érdekesség még, hogy a Zotac különböző CUDA-t támogató videokonvertáló és videóvágó programokat is mellékelt (Badaboom, vReveal, Super LoiloScope), ráadásul megismerkedhettünk a Zotac saját fejlesztésű tuningszoftverével is, amely FireStorm néven fut. Ez nem éppen a legkülönlegesebb program, amivel valaha találkoztunk, de épp kapóra jött, mert mással nem sikerült túlhajtani a GeForce-okat.

Videokártya / meghajtóprogram Zotac GeForce GTX 465 1024 MB (608/1215/802 MHz) / Forceware 257.21
Asus GeForce GTX 470 1280 MB (608/1215/837 MHz) / Forceware 257.21
Palit GeForce GTX 285 1024 MB (648/1476/1242 MHz) / Forceware 257.21
Sapphire Radeon HD 5870 1024 MB (850/1200 MHz) / Catalyst 10.6
Asus Radeon HD 5850 1024 MB (725/1000 MHz) / Catalyst 10.6
Radeon HD 4870 1024 MB (750/900 MHz) / Catalyst 10.6
Processzor Core i7-870 (2,93 GHz) túlhajtva 4 GHz-en
QPI órajel: 3,2 GHz; NB órajel: 3,6 GHz
EIST / C1E / C-state bekapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI P55-GD80 - Intel P55 chipset
Memória 2 x 2 GB CSX DDR3-1600; 1600 MHz-en 9-9-9-24-2T időzítésekkel
Háttértárak Kingston SSDNow M Series SNM225-S2/80 GB (Intel X25-M G2)
Samsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Táp Cooler Master Silent Pro M600 - 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit (+ az összes frissítés 2010.06.28-ig bezárólag)

Játékok

  • Crysis Warhead (DirectX 10)
  • James Camerons Avatar: The Game (DirectX 10.1)
  • Just Cause 2 (DirectX 10.1)
  • Tom Clancy's HAWX (DirectX 10.1)
  • DiRT 2 (DirectX 11)
  • BattleForge: Lost Soul (DirectX 11)
  • Battlefield: Bad Company 2 (DirectX 11)
  • Stalker: Call of Pripyat (DirectX 11)
  • Aliens vs. Predator (DirectX 11)
  • Metro 2033 (DirectX 11)

A felbontásokat és képminőségi beállításokat a GTX 465-höz igazítottuk, ez volt az első letesztelt VGA a sorban. Szereplőink magas áruknál fogva a csúcskategóriát képviselik, de mégsem az abszolút csúcsot, ezért ezúttal csak 1680x1050-es és 1920x1200-as felbontásban teszteltük le őket. Megpróbáltuk úgy beállítani a grafikai opciókat, hogy 1920x1200-ban mindenképpen meglegyen a minimális 30 fps, de ha lehet, akkor inkább több.

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor a játékból kapcsoltuk 16x-osra, ha nem, akkor a videokártya driveréből. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Crysis Warhead alatt egy előzőleg elmentett replayt használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. Az Aliens vs. Predatort, a Battlefield: Bad Company 2-t, a Metro 2033-at és az Avatart úgy teszteltük le, hogy a játékban egy előre rögzített útvonal bejárása közben a FRAPS-szel lemértük az fps-eket. A végső eredményt három lefutott kör után jegyeztük fel. A Stalker: Call of Pripyat, a DiRT 2, a Just Cause 2, a HAWX és a BattleForge esetében a játékba beépített teljesítménytesztet alkalmaztuk a mérések során. Úgy vettük észre, hogy a Battleforge hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk.

A fogyasztást egy konnektorba dugható digitális készülékkel mértük le, tehát a grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, természetesen a monitort kivéve.

A GTX 465-ösök fogyasztása picit furcsán alakul. Üresjáratban többszöri mérés után is többet fogyasztanak, mint a GTX 470, annak ellenére, hogy kevesebb bennük az aktivált részegység. Szerencsére ez nem egetrengető különbség. Terhelve már rendeződik a helyzet, a HD 5870-nél kicsit kevesebbet, de a HD 5850-nél jóval többet esznek.

Megvizsgáltuk a két kártya hőmérsékletét és a ventilátorok fordulatszámát is. A Zotac referenciahűtős GTX-e üresjáratban 40 és 50 °C között tanyázik, egy ilyen chiptől ez teljesen normális, ráadásul a ventilátor 1600 rpm-es forgási sebessége sem kiemelkedő, és mint azt már említettük, szerintünk egészen halk, bár a Radeonok picit még mindig jobbak. Terhelve 80 °C fölé melegedett a GPU a GTX 470/480-hoz hasonlóan, így a ventilátor is begyorsult, de nem ment 2300 rpm fölé. Fejhallgatóval a fejünkön vagy hangfalakkal körülöttünk ez hallhatatlannak bizonyult, tehát ez sem vészes. A méréseket egy 25 fok körüli szobában végeztük, ergo egy meleg számítógépházban problémásabb is lehet a helyzet, a GTX 470 ventilátora 2600 rpm-hez közeli értékre gyorsult. A GTX 465 szerintünk a GTX 470/480 duóhoz képest egészen hűvös, már megfogható, ami a csúcsmodellekről nem mondható el.

A Gigabyte kártyáján található két ventilátor fixen 2500 és 2600 rpm között forog, tehát ha csendre vágyunk, akkor ezzel kezdeni kell majd valamit. A magas fordulatszám ugyanakkor jó hatással van a hőmérsékletekre, mert ez a típus 40 fokos GPU-hőmérséklettel kezd, és nem is melegszik 52 fok fölé, ami kb. 30 fokos különbség a Gigabyte javára.

A két videokártya GPU-Z-vel készített logfájlja innen letölthető, ezekből kiderül az is, hogy a GTX 465 GPU-jának a feszültsége terhelés alatt az előzetes híresztelésekkel ellentétben 1,025 V helyett 0,975 V-on működik.

A Gigabyte jobb hűtése a tuningban is kiütközött, bár a kapott végeredménynél talán nagyobb különbséget várna az ember. A GeForce GTX 465 608/1215/802 MHz-es alapórajelekkel (GPU/shader/memória) rendelkezik. A Zotac órajeleit 800/1600/900 MHz-re, a Gigabyte-ét pedig 825/1650/1000 MHz-re sikerült emelnünk, ami 31%/32%/12%-os, illetve 35%/36%/25%-os órajelemelésnek felel meg. Érdekes, hogy a Gigabyte memóriái jóval magasabb frekvenciát tudtak elérni, holott a hűtőborda nem is érintkezik a memóriákkal; ezek szerint a nagymennyiségű hűvös levegővel többre megyünk, mint a forró hűtőbordákkal, de az is lehet, hogy a Gigabyte-ra szimplán jobb chipek kerültek.

Crysis, Avatar, Just Cause 2

Az első három tesztelt játék korosabbnak mondható, elavultabb motorra épül, ennek ellenére még ezekkel is komolyan meg lehet akasztani a mostani csúcskártyákat. A Crysis Warhead inkább a textúrázás miatt lassúcska napjaink számítógépein, és jól látszik, hogy a GTX 465 nem is volt különösebb virgonc, ha hajszállal is, de a GTX 285 konkrétan elverte. A Radeonok ellenében nem szerepel fényesen. Az Avatar a feljavított Far Cry 2-es "Dunia" elnevezésű motorjával szintén nem feküdt a 465-ösnek, a GTX 285-tel azonos eredményt ért el, a Radeonokkal szemben pedig ismét alulmaradt. A Just Cause 2 már jobban kihasználta a GPU számolási kapacitását, de DX10-es motorjával ez arra volt elég, hogy a HD 5850 és a GTX 285 előtt végezzen, azt azonban látni kell, hogy a differencia nem túl nagy.

HAWX, Dirt 2, BFBC2

A következő három játékban a GTX 465 már némi előnyt élvez. A HAWX-ben a Fermi által gyorsított jittered sampling eljárásnak köszönhetően az új GTX lelépi a GTX 285-öt, és a Radeonokat is elveri. DiRT 2 alatt a kártyákat olyan módban teszteltük, amiben alapértelmezés szerint elindulnak (a DX9/DX10-esek DX9-es módban, a DX11-esek pedig DX11-es módban), ennek köszönhető a GTX 285 nagy fölénye. A GTX 465 itt lemaradt a Radeonoktól, és ha ismerjük a játékot, akkor tudjuk, hogy a DX9-es és a DX11-es mód között szabad szemmel lényegében láthatatlan a különbség, ezért aztán ne lepődjön meg az, aki pl. a HD 4870-et GTX 465-re cseréli és nem tapasztal sem sebességbeli, sem látványbeli változást. A BFBC2 megint a Radeonok fölényes győzelmét hozta, a GTX 465 a GTX 285-tel egy szinten teljesített. Az NVIDIA-t vígasztalhatja a tudat, hogy a minimum fps-ek tekintetében jobban áll az új GTX...

STALKER, AvP, Metro 2033

A végére hagytuk a legmegterhelőbb DirectX 11-es címeket. A STALKER megintcsak a Radeonok egyértelmű győzelmét hozza, a GTX 465 itt a DX10-es módban futó GTX 285-nél is lassabb volt. STALKER alatt egyes esetekben már tényleg komolynak nevezhető a képminőségbeli különbség a DX10-es és a DX11-es mód között, de ezek a legtöbb esetben olyanok, hogy csak a játékból kilopott képkockák összehasonlítgatása során válnak nyilvánvalóvá. Kérdés, hogy ez megéri-e a felárat.

AvP alatt DX11-es módban egész jól szerepelt az új GTX, de még így is a HD 5850 mögött végzett, bár szerencséjére nem nagy a különbség. A DX11-es opciókat kikapcsolva lényegében szemre ugyanolyan beállítások mellett megint lemaradt a kisebbik 400-as, a GTX 285 is elverte, nem beszélve az 5000-es Radeonokról, itt a közel 100 000 forintos kártya megint a HD 4870 szintjén teljesített.

A Metro 2033 talán a leghardverizzasztóbb játék napjainkban, a Radeonok szokás szerint gyorsabbak voltak, a DX10-es módban futó előző generációs kártyák pedig "alaposan megszorongatták" a DirectX 11-es módban futó típusokat. Lehet, hogy ezek a mérési eredmények elsőre értelmetlennek tűnnek, mert nem azonosak a beállítások, de látni kell azt is, hogy aki DirectX 11-es kártyát vesz 80 000 forintnál drágábban, az nem akar DirectX 10-es módban játszani, tehát könnyen lehet, hogy a DirectX 10-es VGA-ról DirectX 11-esre váltással sebességben nem jut előrébb, és fogalma sincs, hogy ez minek köszönhető.

A Battleforge azért is nagyon jó tesztelési célokra, mert a DirectX 11-et nem a grafika szebbé tételére, hanem gyorsítására használták, tehát itt ebben a játékban a kártyák valós viszonya rajzolódhat ki a mindenkori DirectX generációktól függetlenül. A GTX 465 a HD 5850-nel teljesít egy szinten, a GTX 285-öt pedig lazán agyonveri, elég egyértelmű, hogy az SSAO-számolásra használt ComputeShaderek megtették a hatásukat. Annyit még érdemes észrevenni, hogy ezúttal FRAPS-szel mérve a játékot a Radeonok minimum fps-es eredményei reális képet festenek a kártyák teljesítményéről, nem úgy, mint előző tesztünkben, ahol a beépített benchmark mérésére támaszkodtunk.

Összegzés

A csúcskategóriás DirectX 11-es kártyák csatájában a GTX 465 végzett az utolsó helyen, összességében 10%-kal lassabb, mint a Radeon HD 5850, és az előzetes becslésünkkel egybevágóan kb. 25%-kal lassabb a GTX 470-nél.

Az összes eredmény összesítésére azért van szükség, hogy egy korábbi generációs kártyatulaj is képes legyen pozicionálni a GTX 465 tudását. Nyilvánvalóan ez nem egy teljesen fair összevetés, mert egyes DX11-es játékokban a DirectX 10-es kártyák csak DX9-es vagy DX10-es módban futottak, ami ezen kártyák számára előnyt biztosított, hiszen DX11-es módban a sokszor nem látható képminőségbeli javulás ugyanakkor érzékelhető lassulással jár együtt. A GTX 285-tulajok számára a GTX 465 nem éppen az évezred kártyája, az fix, és a GTX 275-tulajok sem esnének hanyat a látottaktól. Egy 9800 GT-tulaj dupla sebességet érzékelne azzal együtt, hogy (sokszor nem észrevehetően) szebb a grafika egyes játékokban. Egy 9800 GTX (avagy GTS 250) tulajdonosa ennél kevésbé érezné meg a váltást, de a 9800 GT és a 9800 GTX között nincs komoly különbség, tehát még ebben az esetben is gyorsulásról beszélhetünk.

Jelenlegi árak
Radeon
HD 5850
Radeon
HD 5870
GeForce
GTX 465
GeForce
GTX 470
85 000 Ft 105 000 Ft 82 000 Ft 100 000 Ft

A DirectX 11-es kártyák csatájában a teljesítmény/fogyasztás és az ár/teljesítmény mutatókban is a GTX 465 áll az utolsó helyen (legalábbis az általunk kalkulált árakkal). Azt azonban ne felejtsük el, hogy az elmúlt két hónapban a GTX 470/480 ára is sokat változott, szerencsére csökkent, tehát ez a GTX 465 esetében is elvárható. Kérdés, hogy erre valóban sor kerül-e, ugyanis van egy olyan érzésünk, hogy ez csak egy átmeneti időszakra szánt VGA, amit hamarosan levált a GTX 460, bár végülis ki tudja, a GTX 465 a selejtes Fermik kiszórására mindenképpen megfelel később is. És hogy kinek ajánlható a megvétele? Nos, esetleg az elkötelezett NVIDIA-szimpatizánsoknak, ugyanis a minden körülmények között racionálisan viselkedő vásárlók számára nem igazán éri meg: a HD 5850 nagyjából ugyanennyibe kerül, mindeközben gyorsabb, kevesebbet fogyaszt és halkabb. Az NVIDIA-ban gondolkodók számára is inkább a GTX 470 az ajánlható, elvégre ha már csúcskategóriás kártyáról van szó, és érezhető különbségre vágyunk, akkor megéri kicsit tovább spórolni.

GeForce GTX 465
Pro + halkabb, mint azt gondoltuk volna
+ hűvösebb, mint azt gondoltuk volna
+ DirectX 11, NVIDIA VP4 (akár DivX/XviD dekódolás)
+ nyolccsatornás LPCM (24-bit / 192 kHz) átvitele
+ CUDA- és PhysX-támogatás
Kontra - teljesítmény/fogyasztás mutatója gyenge
- ár/teljesítmény mutatója nem az igazi
- PAP, TrueHD / DTS-HD / 24-bit 48 kHz támogatásának hiánya a HDMI-n keresztül

fLeSs

A GeForce GTX 465-ösöket és a tesztben használt többi videokártyát a Ramiris Europe Kft.-től kaptuk. A teszthez használt játékok egy részét a CD Projekt biztosította.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés