GeForce GTS 250: az NVIDIA egy helyben toporog...

GTS 250: egy újabb G92-es videokártya

A régmúltra visszatekintő G92-es chipet a PROHARDVER! olvasói valószínűleg már igen jól ismerik. A gyárilag 128 stream processzort tartalmazó lapka a GeForce 8800 GT bemutatkozása során került rivaldafénybe még 2007 végén, ám ez a típus csak 112 aktivált számolóval rendelkezett, ezért várható volt egy gyorsabb, teljes értékű G92-re épülő kártya megjelenése is, ami nem sokkal ezután meg is érkezett a GeForce 8800 GTS 512 MB személyében. Ez az akkoriban újdonságnak számító VGA a most két és fél éves 8800 GTX-et épphogy megszorongatta, de relatív alacsony ára miatt mégis kedvelt lett. Tavaly április elején aztán bemutatkozott a 9800 GTX, ami szintén G92-es chipre épült, ezt mi áprilisi tréfaként aposztrofáltuk, hiszen lényegében nem tett egyebet az NVIDIA, mint átnevezte a néhai 8800 GTS-t. Nem kellett sokat várni, az NVIDIA piacra dobta a 9800 GTX+-t, amin továbbra is G92-es "szív" dobogott, ez már a vicc kategóriába tartozott, de végül megbékéltünk vele, mert ez egy újabb, alacsonyabb csíkszélességen, egészen pontosan 55 nm-en gyártott G92-essel volt felszerelkezve, így a váltást rá lehetett fogni a gyártásgazdaságossági, illetve energiatakarékossági okokra.


Referenciafelépítésű GeForce GTS 250

Kedves olvasóink, 2009-et írunk, és az NVIDIA továbbra sem képes újat felmutatni ebben a kategóriában. Olybá tűnik, hogy a G92 egyszerűen képtelen "kihalni", most ugyanis, 2009 áprilisában köreinkben üdvözölhetjük a GeForce GTS 250-et, a legújabb G92 köré épülő NVIDIA terméket. Levezetve az elmondottakat a GeForce 8800 GT-t követte a 8800 GTS 512 MB, majd a 9800 GTX, később a 9800 GTX+ és most GTS 250. Öt videokártya, melyek azonos chipre épülnek, és a 8800 GT-t leszámítva teljesítményük megegyezik (vagyis ezt a GTS 250-nel kapcsolatban még nem tudhatjuk)... Az NVIDIA ezt tényleg komolyan gondolja? Ezidő alatt az ATI/AMD összesen három videokártyával gazdagított minket, a Radeon HD 2900 XT-t váltotta HD 3870, őt pedig a HD 4850. Elég szimpla, nem? A HD 3870 - HD 4850 ugrás jelentős teljesítménynövekedéssel járt, hiszen a chip drasztikus "átváltozáson" ment keresztül, vagyis elmondható, hogy amíg az NVIDIA átnevezgetésekkel töltötte az idejét, addig az AMD le is tett valamit az asztalra. A probléma ugyebár akkor jelentkezett, amikor az NVIDIA kifejlesztette a GT200-at, a GeForce GTX-ek alapjául szolgáló nagy, komplex, nehezen gyártható és drága chipet, amiből nem lehet csak úgy "lenyisszantgatni" egyes elemeket annak érdekében, hogy egy középkategóriába illő videokártyával gazdagodhassunk.

Hirdetés

Most pedig lássuk az újoncot, a GeForce GTS 250-et.


Asus GeForce GTS 250 Black Knight verzió [+]

A nálunk járt tesztpéldány az Asustól érkezett, ami bemutatónk szempontjából ezúttal kicsit problémás, ugyanis az Asus GTS 250-ese gyakorlatilag egy átcímkézett 9800 GTX+ (egészen pontosan egy Black Knight verzió, ami négycsöves heatpipe-os hűtéséről kapta a nevét). Na nem mintha ez gond lenne, de az Asus verzióját kézbe véve így éppen azok a tulajdonságok nem látszanak, melyek egy GTS 250-et GTS 250-essé tesznek. Ami a specifikációkat illeti, kimondható, hogy a GTS 250 majdnem egyenlő a 9800 GTX+-szal. A két típus órajelei megegyeznek (738/1836/1100 MHz), és a GPU belső tulajdonságaiban (stream processzorok, textúrázók, ROP-ok, memóriabusz) sem találtunk eltérést. Mindazonáltal a GTS 250-re hivatalosan is rábiggyeszthető 1 GB memória, míg a 9800 GTX-re elvileg nem. Ez az egyik különbség. A másik, hogy az előddel ellentétben a GTS 250 elvileg már támogatja az OpenGL 3.0 szabványt. De ami az Asus videokártyáját kézbe véve nem látszik, az az, hogy a GTS 250 kisebb, rövidebb, mint a 9800 GTX (ránézésre a 8800 GTS 512 MB NYÁK-jára épül) és kevesebbet is fogyaszt. Mondjuk úgy, az energiamenedzsment fejlődött, ezt leginkább abból lehet észrevenni, hogy beéri egy darab 6 pines tápcsatlakozóval is (a 9800 GTX-en kettő található), bár ami a specifikált TDP értéket illeti, a GTS 250 mellett nagyobb szám látható.


A GPU és a memóriák [+]

Ezzel lényegében el is mondtunk mindent, amit az "új" videokártyáról tudni érdemes, álljon itt két további fotó a GPU-ról (amiről megállapítható, hogy valóban G92-es chip lapul a hűtés alatt) és a memóriákról. Ezen az Asus márkájú verzión 512 MB-nyi Hynix H5RS5223CFR-N2C feliratú chip található, melyeket a memóriagyártó 1,2 GHz-re hitelesített.

VGA megnevezése Radeon HD 4850 GeForce GTS 250 GeForce 9800 GTX+
GPU kódneve RV770 G92 G92
Gyártástechnológia 55 nm (TSMC) 55 nm (TSMC) 55 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 956 millió 734 millió 734 millió
GPU órajele 625 MHz 738 / 1836 MHz 738 / 1836 MHz
Vertex shader egységek száma 160 komplex és 640 darab egyszerű stream processzor 128 darab skalár stream processzor 128 darab skalár stream processzor
Pixelfutószalagok száma
Pixel shaderek száma
Textúrázók száma 40 textúracímező,
40 textúraszűrő
64 textúracímező,
64 textúraszűrő
64 textúracímező,
64 textúraszűrő
ROP egységek száma 16 4 blokk (16) 4 blokk (16)
Támogatott DirectX verzió 10.1 10 10
Támogatott OpenGL verzió 2.1 3.0 2.1
Memóriavezérlő 256 bites hubvezérelt 256 bites crossbar 256 bites crossbar
Memória órajele 1000 MHz 1100 MHz 1100 MHz
Memória-sávszélesség 64 000 MB/s 70 400 MB/s 70 400 MB/s
Memória típusa GDDR3 GDDR3 GDDR3
Memória mérete 512 MB 512-1024 MB 512 MB
HD videó gyorsítás AVIVO HD (UVD 2) Purevideo HD (VP2) Purevideo HD (VP2)
Maximális TDP / tápcsatlakozók 110 W / 6 pin 150 W / 6 pin 141 W / 2 x 6 pin

Tesztkonfig


Az Asus videokártyáinak csomagolása [+]

A Dark Knight verziójú GeForce-ok dobozai különböznek, de a csomagon belül ugyanazokat a kellékeket találtuk: meghajtóprogramokat tartalmazó CD-t, rövid leírásokat, PCI Express tápcsatlakozót, monitorkimenet-átalakítókat, S/PDIF-kábelt és egy S-Video/RCA átalakítót.

Videokártya / driver Asus GeForce GTS 250 512 MB (740/1836/1100 MHz) / Forceware 182.08
Asus GeForce 9800 GTX+ 512 MB (740/1836/1100 MHz) / Forceware 182.08
Radeon HD 4850 512 MB (625/993 MHz) / Catalyst 9.3
Processzor Core 2 Quad 3,33 GHz (2 x 6 MB L2 cache)
Alaplap Asus P5E3 Deluxe – Intel X38 chipset
Memória 2 x 2048 MB CSX DDR3, 1333 MHz-en 9-9-9-24 időzítésekkel
Merevlemez Samsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Cooler Master 700 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows Vista Ultimate 64 bit SP1

Játékok

  • Splash Damage / ID Software / Activision – Enemy Territory: Quake Wars
  • UBIsoft / UBIsoft – Far Cry 2
  • Crytek / EA Games – Crysis Warhead
  • Epic Games / Midway – Unreal Tournament 3
  • Massive Entertainment / Vivendi – World in Conflict
  • UBISoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas
  • Codemasters / Codemasters – Race Driver GRID
  • Techland / N-Tec – Call of Juarez

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés (16x-os) végig be volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk. Ahol a játék lehetőséget adott a beállításra, ott játékból, ahol nem, ott a meghajtóprogramból. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Az Enemy Territory: Quake Wars, Crysis Warhead és Far Cry 2 játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. A további játékokban (Rainbow Six Vegas, Race Driver GRID) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A World in Conflictban és a Call of Juarezben a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le, az UT3 esetében pedig a Shangri-la fly-by demót alkalmaztuk a mérések során.

Tesztünk szereplőinek névsora nem túl hosszú, a GTS 250 mellett mindössze a 9800 GTX+ és a rivális HD 4850 kapott szerepet. A fogyasztásmérős tesztben nem ütköztünk különösebb meglepetésbe, a GTS 250 hajszál híján éppen annyit fogyasztott, mint a 9800 GTX+, kettejükhöz pedig igen közel volt a HD 4850. Mint korábban már említettük, az Asus GTS 250-ese lényegében egy átcímkézett 9800 GTX+, ezért ez az eredmény nem is igazán alakulhatott volna másképpen, de külföldi hardveroldalak méréseiből tudjuk, hogy a referenciafelépítésű GTS 250-nel szerelt rendszer üresjáratban kb. 15-20%-kal, terhelve pedig 5-10%-kal eszik kevesebbet, mint elődje, köszönhetően a videokártyán elhelyezett alkatrészek megkurtításának és az állítólagosan hatékonyabb energiamenedzsmentnek. A Black Knight hűtésről annyit érdemes elmondani, hogy a GTS 250-en, egészen pontosan a G92-es chipen jó szolgálatot tesz, mert a rendszer nem forrósodott fel (főleg nem úgy, mint egy HD 4850), és a ventilátor sem különösebben hangos, igaz, ebben a HD 4850 lett az egyértelmű nyertes.

Tesztek és értékelés

A játéktesztek grafikonjait látva nincs túl sok mondanivaló, a GTS 250 ugyanolyan gyors volt, mint a 9800 GTX+, Crysis Warhead alatt valamiért nagyobb különbségeket sikerült kimérnünk, de ezek nem befolyásolják a játszhatóságot, tehát egyikkel sem vagyunk előrébb. A GeForce-ok 5-3 arányban verték Radeon ellenfelüket, de kevésbé szigorúan véve 4-3 vagy 3-3 is lehetne az eredmény, mert egyes játékokban nem volt lényeges a különbség.

Értékelés

Az NVIDIA legújabb lépését két szempont szerint vizsgálhatjuk. Egyrészről megvetendőnek tartjuk azt a piacpolitikát, amit ez a cég folytat, hiszen gyakorlatilag negyedszerre ad ki azonos sebességű videokártyát más típusjelöléssel; ha a GTS 250-et külsőleg nézzük, akkor akár GeForce 8800 GTS 512 MB v2.0-nak is nevezhetnénk, lényegében egy az egyben ugyanarról a másfél éves termékről van szó megemelt órajelekkel. Ez az átnevezgetősdi talán jó játéknak tűnik egyesek szemében (lehet, hogy a cég így fogja fel), de a hardverek világában kevésbé jártas felhasználókat igen könnyű ezzel a módszerrel megtéveszteni, azaz újabb pénzmagocskákat kicsalni a tárcájukból. Szerintünk ez egyszerűen felháborító. Ugyanakkor, ha értő szemmel tekintünk erre a kis akcióra, akkor tökéletesen világos az NVIDIA álláspontja. Egyrészt azért nem fejleszt, mert az sokba kerül, és a rivális terméke, a HD 4850 ellenében ez is elég. Másrészt rákényszerül ezekre a lépésekre, mert bakot lőttek a GT200-zal, amit nem lehet leskálázni a középkategóriába úgy, ahogy azt az AMD teszi most már jó ideje saját GPU-ival.


Mit is mondhatnánk erre?... [+]

Ha eltekintünk ezektől a problémáktól, akkor objektív mércével szemlélve a GTS 250 egy piacképes és valószínűleg igen kedvelt termék lesz, mert – mint láttuk – teljesítménye a HD 4850-nel egy kategóriába sorolja, és most már elmondható ugyanez az árakról is, hiszen az 512 MB-os verzió 45 000 forint, az 1 GB-os változat pedig 53 000 forint körül kapható, és éppen ennyit kóstál az AMD Radeonja is, míg a 9800 GTX+ drágább volt. A referenciafelépítésű változat fogyasztásban is vonzónak tűnik, így csak a DirectX 10.1 és a raszterizációs képességek hiányát hozhatjuk fel ellene, de ezt a fájdalmat a PhysX és a CUDA támogatás némileg enyhítheti.

Ennek ellenére az NVIDIA helyében mi nem büszkélkednénk ezzel a kártyával, egy szimpla, hírverések nélküli rajttal talán jobban jártak volna.

GeForce GTS 250

fLeSs

A videokártyákat az Computer Emporium Kft. bocsátotta rendelkezésünkre.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés