GeForce 8 a középkategóriában

Tesztkonfiguráció, fogyasztás, tuning

Mivel a GeForce 8600 GTS a középkategória csúcsára érkezik, ráadásul ára egyelőre 55 000 forint környékén alakul, meglehetősen erős konkurensekkel állítottuk szembe, hiszen ennyi pénzből nemcsak a Radeon X1950 Pro, hanem a 256 MB-os X1950 XT is megvehető már. Házon belülről a GeForce 7950 GT-t, valamint a szintén 128 bites memóriavezérlős 7600 GT-t állítottuk ki.

Hirdetés

 

VGA megnevezése NVIDIA GeForce 8600 GTS NVIDIA GeForce 7600 GT NVIDIA GeForce 7950 GT ATI Radeon X1950 Pro ATI Radeon X1950 XT
GPU kódneve G84 G73 G71 RV570 R580
Gyártástechnológia 80 nm (TSMC) 90 nm (TSMC) 90 nm (TSMC) 80 nm (TSMC) 90 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 289 millió 177 millió 278 millió 330 millió 380 millió
GPU órajele 675 / 1450 MHz 560 MHz 550 MHz 575 MHz 625 MHz
Vertex shader egységek száma 32 darab skalár stream processzor 5 8 8 8
Pixelfutószalagok száma 12 24 36 pixel shader 48 pixel shader
Pixel shaderek száma 12 24
Textúrázók száma 8 textúracímező,
16 textúraszűrő
12 24 12 16
ROP-egységek száma 2 blokk 8 16 12 16
Támogatott PS- és VS-verzió 4.0 / 4.0 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+
Memóriavezérlő 128 bites crossbar 128 bites crossbar 256 bites crossbar 256 bites Ring Bus 256 bites Ring Bus
Memória órajele 1000 MHz 700 MHz 700 MHz 690 MHz 725 MHz
Memória-sávszélesség 32000 MB/s 22400 MB/s 44800 MB/s 44160 MB/s 46400 MB/s
Memória mérete 256 MB 128/256 MB 512 MB 256/512 MB 256/512 MB

A teszthez Core 2 Duo E6700-alapú rendszert használtunk 2 GB DDR2 memóriával:

 

Videokártya / driver Asus GeForce 8600 GTS 256 MB (675/1000 MHz) / Forceware 158.16
MSI GeForce 8600 GTS 256 MB (675/1000 MHz) / Forceware 158.16

Asus GeForce 7950 GT 512 MB (550/700 MHz) / Forceware 93.71
MSI GeForce 7600 GT 256 MB (560/700 MHz) / Forceware 93.71
Asus Radeon X1950 XT 256 MB (625/725 MHz) / Catalyst 7.3
MSI Radeon X1950 Pro 512 MB (575/690 MHz) / Catalyst 7.3
Processzor Core 2 Duo E6700 2,66 GHz (4 MB L2 cache)
Alaplap Intel Desktop Board D975XBX – 975X chipset
Memória Corsair TwinX 2x1024-6400 C4 – 2 x 1024 MB (4-4-4-12)
Merevlemez Maxtor DiamondMax 10 250 GB (PATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
DVD-meghajtó NEC ND-3550
Tápegység Cooler Master RS-550-ACLY
Op. rendszer Windows XP Professional SP2 + DirectX 9.0c

Játékok

  • Human Head Studios / 2K Games – Prey
  • Bethesda Softworks / 2K Games – The Elder Scrolls: Oblivion
  • GSC / THQ – S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
  • UBI Soft / Crytek – Far Cry
  • UBIsoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas
  • UBIsoft / Amex-Tec – Tom Clancy's Splinter Cell Double Agent
  • Relic / THQ – Company of Heroes
  • Gas Powered Games / THQ – Supreme Commander
  • Electronic Arts / EA Games – Need for Speed Carbon
  • Eden Studios / SeVeN M – Test Drive Unlimited

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében „legjobb minőség”-re, az ATI kártyák esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés végig be volt kapcsolva (az ATI kártyák esetében a szögfüggetlenség is), így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. A játékok többségén maximális grafikai beállításokat használtunk, ahol nem, ott ezt külön megemlítjük.

A Far Cry, Prey és S.T.A.L.K.E.R. játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További játékokban (Oblivion, RSV, SCDA, NFSC, TDU) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A Company of Heroesban és a Supreme Commanderben a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le.

Először a fogyasztást vizsgáltuk meg. A 8600 GTS hozta a tőle elvárhatót: nyugalmi állapotban és terhelve is csak a kis GeForce 7600 GT tudta alulmúlni. Meghajtva a szintén 80 nm-es csíkszékességgel készülő GPU-s Radeon X1950 Pro sem evett túl sokkal többet, a nagy X1950 XT-s konfiguráció – mert a teljes számítógép fogyasztását mértük! – viszont közelítette a 200 wattot. Persze ez az érték is messze van a ma divatos, nagy tápegységek csúcsteljesítményétől.

Már hivatalos megjelenésük előtt ódákat zengtek a GeForce 8600-ak tuningolhatóságáról. Több helyen is feltűntek beszámolók, melyekben átlépték az 1 GHz-es határt. Ehhez viszont már feszültségmódosításra volt szükség, aminek megoldása a GeForce 7600 GT-vel rokon áramkör miatt nem volt nagy mutatvány. Mi nem forrasztottunk vagy grafitoztunk, így csak 779 MHz-es GPU-, illetve 1210 MHz-es memória-órajelig jutottunk. A GPU alapórajelével arányosan gyorsulnak a stream processzorok is, ami esetünkben 1675 MHz-et jelentett. A tuning tehát számolásban 15%, memóriában 21% körüli volt.

Jól vizsgázott az új GeForce hűtése is. Ugyan a számítógép indulásakor nagyon hangosan felpörgött a ventilátor, és addig zajongott, amíg be nem töltődött a meghajtója, de utána szépen elcsendesült. Asztalon összeállított konfigurációnkban terhelés közben sem pörgött fel túlságosan.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés