Tesztkonfiguráció, fogyasztás, tuning
Mivel a GeForce 8600 GTS a középkategória csúcsára érkezik, ráadásul ára egyelőre 55 000 forint környékén alakul, meglehetősen erős konkurensekkel állítottuk szembe, hiszen ennyi pénzből nemcsak a Radeon X1950 Pro, hanem a 256 MB-os X1950 XT is megvehető már. Házon belülről a GeForce 7950 GT-t, valamint a szintén 128 bites memóriavezérlős 7600 GT-t állítottuk ki.
VGA megnevezése | NVIDIA GeForce 8600 GTS | NVIDIA GeForce 7600 GT | NVIDIA GeForce 7950 GT | ATI Radeon X1950 Pro | ATI Radeon X1950 XT |
GPU kódneve | G84 | G73 | G71 | RV570 | R580 |
Gyártástechnológia | 80 nm (TSMC) | 90 nm (TSMC) | 90 nm (TSMC) | 80 nm (TSMC) | 90 nm (TSMC) |
Tranzisztorok száma | 289 millió | 177 millió | 278 millió | 330 millió | 380 millió |
GPU órajele | 675 / 1450 MHz | 560 MHz | 550 MHz | 575 MHz | 625 MHz |
Vertex shader egységek száma | 32 darab skalár stream processzor | 5 | 8 | 8 | 8 |
Pixelfutószalagok száma | 12 | 24 | 36 pixel shader | 48 pixel shader | |
Pixel shaderek száma | 12 | 24 | |||
Textúrázók száma | 8 textúracímező, 16 textúraszűrő |
12 | 24 | 12 | 16 |
ROP-egységek száma | 2 blokk | 8 | 16 | 12 | 16 |
Támogatott PS- és VS-verzió | 4.0 / 4.0 | 3.0+ / 3.0+ | 3.0+ / 3.0+ | 3.0+ / 3.0+ | 3.0+ / 3.0+ |
Memóriavezérlő | 128 bites crossbar | 128 bites crossbar | 256 bites crossbar | 256 bites Ring Bus | 256 bites Ring Bus |
Memória órajele | 1000 MHz | 700 MHz | 700 MHz | 690 MHz | 725 MHz |
Memória-sávszélesség | 32000 MB/s | 22400 MB/s | 44800 MB/s | 44160 MB/s | 46400 MB/s |
Memória mérete | 256 MB | 128/256 MB | 512 MB | 256/512 MB | 256/512 MB |
A teszthez Core 2 Duo E6700-alapú rendszert használtunk 2 GB DDR2 memóriával:
Videokártya / driver | Asus GeForce 8600 GTS 256 MB (675/1000 MHz) / Forceware 158.16 MSI GeForce 8600 GTS 256 MB (675/1000 MHz) / Forceware 158.16 Asus GeForce 7950 GT 512 MB (550/700 MHz) / Forceware 93.71 MSI GeForce 7600 GT 256 MB (560/700 MHz) / Forceware 93.71 Asus Radeon X1950 XT 256 MB (625/725 MHz) / Catalyst 7.3 MSI Radeon X1950 Pro 512 MB (575/690 MHz) / Catalyst 7.3 |
Processzor | Core 2 Duo E6700 2,66 GHz (4 MB L2 cache) |
Alaplap | Intel Desktop Board D975XBX – 975X chipset |
Memória | Corsair TwinX 2x1024-6400 C4 – 2 x 1024 MB (4-4-4-12) |
Merevlemez | Maxtor DiamondMax 10 250 GB (PATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
DVD-meghajtó | NEC ND-3550 |
Tápegység | Cooler Master RS-550-ACLY |
Op. rendszer | Windows XP Professional SP2 + DirectX 9.0c |
Játékok
- Human Head Studios / 2K Games – Prey
- Bethesda Softworks / 2K Games – The Elder Scrolls: Oblivion
- GSC / THQ – S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
- UBI Soft / Crytek – Far Cry
- UBIsoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas
- UBIsoft / Amex-Tec – Tom Clancy's Splinter Cell Double Agent
- Relic / THQ – Company of Heroes
- Gas Powered Games / THQ – Supreme Commander
- Electronic Arts / EA Games – Need for Speed Carbon
- Eden Studios / SeVeN M – Test Drive Unlimited
A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében „legjobb minőség”-re, az ATI kártyák esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés végig be volt kapcsolva (az ATI kártyák esetében a szögfüggetlenség is), így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. A játékok többségén maximális grafikai beállításokat használtunk, ahol nem, ott ezt külön megemlítjük.
A Far Cry, Prey és S.T.A.L.K.E.R. játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További játékokban (Oblivion, RSV, SCDA, NFSC, TDU) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A Company of Heroesban és a Supreme Commanderben a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le.
Először a fogyasztást vizsgáltuk meg. A 8600 GTS hozta a tőle elvárhatót: nyugalmi állapotban és terhelve is csak a kis GeForce 7600 GT tudta alulmúlni. Meghajtva a szintén 80 nm-es csíkszékességgel készülő GPU-s Radeon X1950 Pro sem evett túl sokkal többet, a nagy X1950 XT-s konfiguráció – mert a teljes számítógép fogyasztását mértük! – viszont közelítette a 200 wattot. Persze ez az érték is messze van a ma divatos, nagy tápegységek csúcsteljesítményétől.
Már hivatalos megjelenésük előtt ódákat zengtek a GeForce 8600-ak tuningolhatóságáról. Több helyen is feltűntek beszámolók, melyekben átlépték az 1 GHz-es határt. Ehhez viszont már feszültségmódosításra volt szükség, aminek megoldása a GeForce 7600 GT-vel rokon áramkör miatt nem volt nagy mutatvány. Mi nem forrasztottunk vagy grafitoztunk, így csak 779 MHz-es GPU-, illetve 1210 MHz-es memória-órajelig jutottunk. A GPU alapórajelével arányosan gyorsulnak a stream processzorok is, ami esetünkben 1675 MHz-et jelentett. A tuning tehát számolásban 15%, memóriában 21% körüli volt.
Jól vizsgázott az új GeForce hűtése is. Ugyan a számítógép indulásakor nagyon hangosan felpörgött a ventilátor, és addig zajongott, amíg be nem töltődött a meghajtója, de utána szépen elcsendesült. Asztalon összeállított konfigurációnkban terhelés közben sem pörgött fel túlságosan.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!