Prágában járattuk meg a Fujifilm X-Pro3-at

A hivatalos bemutatón lehetőségünk nyílt néhány órát eltölteni az újdonsággal.

Fujifilm X-Pro3 bemutató

Ahogy arról Instagram oldalunk követői néhány napja már tudomást szerezhettek, a Fujifilm Magyarország jóvoltából Prágában próbálhattuk ki a nem is olyan rég bemutatott X-Pro3 vázat. A gyártó itt, pontosabban a Moldva folyó partján elhelyezkedő Mánes galériában nyitotta meg Back in Black elnevezésű kiállítását, melynek megnyitója már önmagában remek élmény volt, de persze a meghívott újságírókat inkább a másnap tartott kamerabemutató tartotta lázban.

Nagy meglepetésre természetesen nem számítottunk, hiszen a külső és a részletes specifikációk már nagyjából egy héttel korábban ismertek voltak, de azért mégis csak jobb élőben kipróbálni az érdekes koncepciójú kamerát, mint a képekre és az elsők között beavatott tesztelők videóira csorgatni a nyálunkat.


[+]

Az X-Pro3 háromféle külsővel érhető el, ezek mindegyike magnéziumötvözet vázzal és alul-felül titánborítással büszkélkedhet. Utóbbi már natúr valójában is igen ellenálló, de az egyszerű fekete színű modell mellett létezik két, úgynevezett Duratect bevonattal ellátott variáns is (fekete és ezüst színben), melynek köszönhetően a váz még inkább ellenáll a karcoknak. Sajnos a strapabíróbb borításnak ára van, hiszen a képeken is látható módon ez az anyag fokozottan gyűjti az ujjlenyomatokat, amiket ráadásul nem is olyan egyszerű letakarítani, de ez talán megbocsátható hiba azért a látványért és vintage-hatásért cserébe, amit a Duratect változatok nyújtanak.

Fekete, Duratect fekete és Duratect ezüst színvariációk
Fekete, Duratect fekete és Duratect ezüst variáció [+]

A fizikai méretek és a tömeg szinte nem is változott az X-Pro2-höz képest, a motorháztető alatt azonban nagyobb fejlődés ment végbe, a képalkotásért ugyanis ugyanaz a 26,1 MP felbontású, APS-C méretű X-Trans IV szenzor és X-Processor 4 feldolgozóegység felel, amit az X-T3-ban már megismerhettünk. Ennek megfelelően a képminőség és az olyan dolgok esetében, mint például a sorozatsebesség vagy az ISO érzékenység szintén nem érhet minket meglepetés, ami viszont fejlődött úgy általában az eddigi Fujifilm kamerákhoz képest is, az az AF rendszer sebessége.


[+]

Az új, papíron akár -6 FÉ hatékonyságra is képes algoritmusnak köszönhetően még a gyártótól megszokottnál is fürgébb az élességállítás, ez pedig a gyakorlatban is visszaköszön, néhány órás próbánk során a szimpla és a követőfókusszal is elégedettek voltunk Prága belvárosában.

Hirdetés

Ugyan a négyirányú D-pad már nem képezi a hátoldal részét, az apró joystick továbbra is megtalálható itt, ez pedig a fókuszpontok kiválasztásában is nagy segítségünkre volt, már amikor épp nem a szintén jól teljesítő arc- vagy szemkövetést használtuk. Az – egyelőre – X-Pro3-exklúzív funkciók közé tartozik az AF limiter, mellyel mi magunk adhatjuk meg, hogy milyen távolságok között állíthatja a rendszer az élességet, ezzel bizonyos szituációkban még gyorsabban elérhetjük a kívánt hatást felesleges keresgélés nélkül.

Fujifilm X-Pro3 gyors próba

Rengeteg új szoftveres funkcióval tömték meg az X-Pro széria legújabb tagját, érdemes megemlíteni a például az akár 9 képből összeállítható multiexpozíciós módot, a 800%-os HDR-t vagy a monokróm módban elérhető színárnyalat-választás lehetőségét – ezek bemutatását a későbbi, részletesebb tesztre tartogatjuk; amire most leginkább kíváncsiak voltunk, az a különc hátsó kijelzővel való együttélés.

A bemutatón többször is elhangzott a „Pure Photography” szlogen, mellyel azt próbálták kihangsúlyozni, hogy az új kamera elsősorban a fotózás élményét helyezi előtérbe, ennek érdekében pedig látszólag eltüntették az élőképre és a menüben való barangolásra használható hátsó érintőkijelzőt, helyét pedig egy alacsony felbontású, háttérvilágítást nélkülöző megjelenítő vette át. Alapbeállítás mellett ez az apró monitor az éppen használt filmszimulációs módot mutatja (pontosabban az eredeti Fujifilm filmek dobozának mintáját), de ha valamivel hasznosabb feladatot szánnánk neki, egyszerű státuszkijelzőként is használhatjuk.


[+]

A hátlapi panelt lehajtva találjuk szembe magunkat a digitális kamerákon megszokott érintőképernyővel, amit kialakításából adódóan csak lefelé tudunk hajtogatni, oldalra vagy felfelé már nem. Ezzel a megoldással azt próbálja elérni a gyártó, hogy fotózás közben ne az elkészült képeket bújjuk, hanem igyekezzünk a pillanat megörökítésére koncentrálni hasonlóan azokhoz az időkhöz, amikor még egyáltalán nem volt kijelző a vázakon. Használat közben eleinte zavaró volt, hogy nem tudjuk rögtön ellenőrizni műveinket, egy-két óra alatt azonban teljesen hozzá lehet szokni ehhez, a jelenlévők nagyobb része „nagyobb funként” élte meg a városi fotózást.


[+]

Persze így nehéz lenne az élet, ha még kereső se lenne a gépen, azonban szerencsére van, az X-Pro sorozatra jellemző hibrid keresőt ezen a vázon is megtaláljuk. A bal felső sarokba tolt, bizonyos értelemben vett optikai kereső rangefinderként működik, vagyis nem azt látjuk benne, amit az objektív és a szenzor is lát. Ez eleinte okozhat nehézségeket a modern kamerákhoz szokott felhasználók számára, de szerencsére már ebben a módban is elérhetőek segítségek, például a Fujifilm objektívek által használt gyújtótávolságokhoz passzoló keretek, amik komponáláskor lehetnek hasznosak.

A középső ujjunk vége körül található kallantyút meghúzva aztán átválthatunk EVF módra, így elénk tárul az elődmodellénél nagyobb felbontású és fényerejű OLED panel a keresőn belül, mely már a MILC-ekben megszokott funkciókat képes ellátni, vagyis anélkül nézhetjük vissza a képeinket, matathatunk a beállításokban vagy láthatjuk élőben az expozíciót az elsütőgomb lenyomása előtt, hogy a hátsó kijelzőt elő kellene halászni.

Kattintásra galéria nyílik. Kattintásra galéria nyílik.
Kattintásra galéria nyílik [+]

Érdekes élmény volt úgy fotózni egy ismeretlen városban, hogy a fent látható képek (melyek többsége az X-Pro3-ban debütált Classic Neg. filmszimulációs módban készült) nagy részét csak jóval azok elkészítése után néztük meg, és érdekes módon egy idő után a rejtett kijelzőre irányuló „ez milyen idegesítő” gondolatot felváltotta a „nincs is arra szükség” érzés. Természetesen ehhez fontos, hogy ismerjük a felszerelésünk határait, és rendszeres ellenőrzés nélkül is tisztában legyünk a várható eredménnyel, ha viszont ez megvan, akkor tényleg sokkal többet tudunk figyelni a komponálásra és a megörökítésre méltó helyzetek felkutatására.

Pozitívan csalódtunk a Fujifilm X-Pro3-ban, a bejelentéskor felmerülő kételyeket felváltotta az elégedettség, és most már sokkal jobban várjuk, hogy egy hosszabb tesztidőszakra is birtokba vehessük a japánok új csúcsgépét. Aki pedig egy saját példányt is szeretne ebből a kamerából, annak csak november végéig kell várnia, ekkor kerül ugyanis sor a piaci bevezetésre, egyelőre ismeretlen hazai áron.

SidCorky

Előzmények

Hirdetés