Hirdetés

FujiFilm X-E1 – a nagy kistestvér

Hirdetés

Működés II.

A sorozatfelvételhez lazán kapcsolódik a készülék többféle képsorfelvételi tudása. A „Drive” gomb megnyomásával válogathatunk a hagyományos expozíciós képsor (+/-1, 2/3, 1/3 FÉ lépésekben), az ISO sorozat, a filmszimulációs sorozat, valamint a dinamikatartomány sorozat közül. Élőben ez így néz ki:

Bár már lassacskán az összes komolyabb RAW-szerkesztő szoftver támogatja a FujiFilm X-E1 RAF állományait is, néha előfordulhat, hogy idegen környezetben szükségünk van egy gyors RAW-JPEG konverzióra. Nos, ha spóroltunk a hellyel a memóriakártyán, és nem használtuk együtt a két formátumot, akkor sincs baj, hiszen az X-E1 saját nyersfájl-átalakító menüvel rendelkezik. Ezt a szolgáltatást képnézegetés közben aktiválhatjuk kiválasztva az átalakítandó nyers fájlt (odalapozva a kurzorokkal), majd megnyomva a menü gombot. A listából kiválasztható a RAW átalakítás, ami egyből legfelül látható. Itt aztán szinte teljesen kötetlenül alakíthatjuk felvételünket. Többek között mód van a dinamikatartomány, a filmszimuláció, a fehéregyensúly, a szín, az élesség, a tónuskiemelés, az árnyékárnyalat, a színtér vagy a zajcsökkentés személyre szabására. Ha készen vagyunk a beállításokkal, a Q gombot megnyomva láthatjuk előnézeti képét remekművünknek, amit az OK lenyomásával véglegesíthetünk, azaz a masina elmenti a feldolgozott JPEG fájlt. Itt van róla a filmünk:

Természetesen nem maradhatott ki az X-E1-ből sem a „Mozgó panoráma” felvételi funkció, ami az X-Pro 1-nél tapasztaltakhoz képest javult. Ott ugyanis biztos kézre volt szükség ahhoz, hogy a gép ne lépjen ki hibajelzéssel a szolgáltatásból (túl gyors, túl lassú mozgás, vagy nem eléggé stabil iránytartás). Szerencsére itt már sokkal lazábban lehetett dolgozni, ami azonban nem minden esetben tett jót a végeredménynek (lásd képünket is, ami nem igazán lett tökéletes). Az összefűzés nagyon pontos, még programautomatika módban is rögzíti a készülék az expozíciós értékeket és a fehéregyensúlyt, így a teljes panorámakép egyenletes lesz.

Ha már van, hát ezt a funkciót is leteszteltük – igaz, nem a fényképezőgép szolgáltatása, hanem a mellékelt 18-55 mm F2.8-4 kitobjektívé a képstabilizáció. A lencserendszer 55 mm-es állásában (ekv. 82,5 mm) még az 1/8 mp-es expozíciós időt is majdnem sikerült megtartani bemozdulástól mentesen. Akinek tesztelőnknél valamivel biztosabb kéztartása van, annak sikerülhet is:

Ahogy a nagytestvér, az X-E1 is rendelkezik azzal a bizonyos makró feliratú gombbal („Macro”), ami lehetővé teszi, hogy az amúgy nem közeli felvételekre tervezett objektívekkel is valamivel közelebb férkőzhessünk a témához. Ha manuális élességállítást használunk, akkor ennek a nyomógombnak nincs jelentősége, mert a kézi beállítás során az optikák teljes élességállítási tartománya rendelkezésünkre áll.

Ha már a gomboknál tartunk, muszáj megemlíteni a készülék egyetlen funkciógombját, amire szabadon kiosztható tucatnyi szolgáltatás. Íme, a lista:

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés