Corsair HS65 Surround
Legutóbb egy kifejezetten érdekes, rezgőmotorokkal is ellátott headsetet küldött el nekünk a Corsair, most pedig a hagyományosabb felépítésű, cserébe viszont virtuális térhangzásra is képes HS65 Surround próbáján volt a sor, ami ráadásul jelentősen olcsóbb is, mint a korábban tesztelt modell. A 90 euró körüli áron megvásárolható eszköz csatlakozási módját tekintve is egyszerűbb elvek mentén készült, szoftveres oldalon viszont képes olyat nyújtani, amit máshol ritkán látunk – ám mielőtt erre rátérnénk, szokás szerint szemügyre vesszük a csomagolást és a hardvert.
Kicsomagolás, külső
A HS65 Surround a Corsairtől megszokott módon egy sárga-fekete színvilágú dobozban jutott el szerkesztőségünkbe, melyet kibontva nem kellett attól félnünk, hogy tartozékok áradata ömlik az asztalunkra. A doboz kartonból készült bélésében a fix, 1,5 m hosszú, jack csatlakozóban végződő vezetékkel rendelkező fejhallgatón, illetve némi papír alapú dokumentáción kívül csak egy jack-USB adaptert találunk.
Az előbbi sorokból már kitalálható, hogy a headset mikrofonja nem képez külön egységet, olyan szempontból viszont nem egy fix alkatrészről beszélünk, hogy le-fel hajtogatni azért lehet, amivel ráadásul némítani is tudjuk a hangrögzítést (a kapcsolási pontot a felső végponthoz közeledve kicsit érezhetjük is), továbbá a műanyag ház flexibilitásának köszönhetően oldalirányba is tudjuk mozgatni a kart.
Az 50 mm átmérőjű drivereknek otthont adó hangszóróházak nagy része szintén műanyagból készült, a külső részüket viszont sikerült feldobni egy fémből készült, a gyártó logóját viselő rácsozással. A hangszórók fém csuklókon forognak, melyek az alumíniumból épített vázhoz csatlakoznak; ezt felülről műanyaggal, alulról pedig műbőr burkolattal ellátott, memóriahabos párnával borítottak be.
Fülpárnából csak azt a szettet kapjuk, amit a dobozból kivéve a fejhallgatón találunk, de az legalább ötletes kivitelű: a hangszigetelésért felelős részen műbőrből készült, a belső rész pedig a befülledést megakadályozó, plüss borítást kapott, és mindezt memóriahab béléssel egészítették ki.
A készülékházon a már említett, gumírozott vezeték csatlakozási pontján kívül már csak a hangerőszabályzó tárcsa érdemel említést, ami a bal oldalon, a mikrofon előtt kapott helyet.
Corsair HS65 Surround | |
Kialakítás | Zárt, over-ear |
---|---|
Hangszóró | Neodímium, 50 mm |
Frekvenciaátvitel | 20 - 20 000 Hz |
Impedancia | 32 ohm |
Érzékenység | 111 dB |
Kábel hossza | 1,5 m |
Tömeg | 282 g |
Csatlakozás | 3,5 milliméteres jack |
Tartozékok | USB-jack adapter |
Extrák | Flexibilis mikrofon, hangerőszabályzó a házon, virtuális térhangzás |
Gyártó honlapja | www.corsair.com |
Termék honlapja | HS65 Surround |
Fogyasztói ár | 89,99 euró (kb. nettó 35 000 forint) |
Használat közben
Már a használatba vétel első perceiben feltűnt, hogy a headset 282 grammos tömege mennyire könnyűnek tűnik még a kezünkben is, fejen hordva pedig szinte fel sem tűnik, hogy rajtunk van. Ebben az is segít, hogy a fém fejpánt pont annyira szorítja fülünkhöz az eszközt, hogy még ne zavarjon, de forgolódás közben is stabilan a helyén maradjon.
Recsegést, ropogást nem tapasztaltunk, az összeszerelés minősége teljesen rendben van; a viszonylag sok műanyag elem miatt ennél sokkal rosszabbra számítottunk, remélhetőleg ez az állapot hosszabb használat után is megmarad.
A fülpárnák minőségével és anyaghasználatával szintén elégedettek voltunk, a hétköznapokban használt fejhallgatóknál kevésbé hallottuk, amikor gépelni kezdtünk mechanikus billentyűzetünkön, és még egész napos viselés során sem váltak kényelmetlenül meleggé a körülmények a headset alatt, a mérnökök által választott kombináció tehát jó döntésnek bizonyult.
Egyetlen zavaró tényezőbe ütköztünk, ami néha kicsit eszünkbe juttatta, hogy fejhallgató van a fejünkön, mégpedig az, hogy a vezeték súrlódása (például az asztal lábához vagy épp a sajátunkhoz) a kábelen keresztül „feljött” a csatlakozási pontig, és olyan hanghatást tapasztaltunk, mintha közvetlenül a fülünk mellett birizgáltuk volna a gumírozott borítást, de ezzel kapcsolatban még mi is elismerjük, hogy szőrszálhasogatás, a gyakorlatban, életszerű körülmények között ritkán hallottuk ezt, miután fél percet rászántunk arra, hogy megfelelően elvezessük a kábelt.
Nagy pozitívum, hogy a vezeték végén jack csatlakozó kapott helyet, így igény esetén konzolokkal vagy mobil eszközökkel is használatra foghatjuk a headsetet, ha viszont szükségünk van a virtuális térhangzásra, azt csak PC-n vagy Macen, a mellékelt USB adapter használatával aktiválhatjuk a gyártó oldaláról letölthető, már jól ismert iCUE szoftveren belül.
A felület nagy része nem változott előző Corsair tesztjeinkhez képest; a fejhallgatót csatlakoztatva megjelent annak képe, melyre rákattintva többféle beállítást is elérhetünk. A legfontosabb ezek közül a tízsávos hangszínszabályzó, amit egyéni preferenciáink szerint is tologathatunk, de a gyártó előzékenyen létrehozott néhány előre rögzített beállítást a leggyakoribb felhasználói igényekhez (film, FPS, beszéd, mélykiemelés).
Mi új fejhallgató vásárlásakor kifejezetten élvezzük, amikor csavargathatjuk a hangszínszabályzót, és az sem zavar minket, ha kicsomagolás után csak fél-egy óra múlva érjük el azt a hangzást, amit szeretünk, de sok olyan embert ismerünk, akik ezt túl bonyolultnak találják és nincs türelmük ide-oda tologatni a csúszkákat, összehasonlítva a beállítások változását a korábbi állapottal. Számukra jó hír, hogy a HS65 Surround esetében a szoftverben elérhető a SoundID funkció, mely jelentősen lerövidíti ezt a folyamatot.
A funkciót bekapcsolva először is ki kell választanunk egy hangmintát egy többféle stílusú zenét felvonultató listából, majd a rendszer némi töltögetés után elénk tesz két, eltérő hangszínbeállításokkal lejátszott verziót, nekünk pedig el kell döntenünk, hogy az A vagy a B verzió tetszik jobban. Ezt 8-10 alkalommal meg kell ismételnünk, minden körben másfajta tulajdonságot változtat meg az automatizmus (például az A hangban a magasabb hangokat emeli ki, a B-ben a mélyeket, vagy az egyik változat kicsit dobozosabb, mint a másik stb.), a folyamat végén pedig elméletileg a nekünk leginkább tetsző hangzásvilágot kapjuk. Ez egészen addig meg is marad, amíg ki nem kapcsoljuk a SoundID-t, eddig a pontig nem is férünk hozzá a hangszínszabályzóhoz, ha pedig visszakapcsoljuk, akkor betöltődik a korábban létrehozott hangzás.
Ezt a funkciót azután próbáltuk ki, hogy a hangszínszabályzóval a saját ízlésünkhöz állítottuk a headset hangzását (ahogy az a következő oldalból kiderül majd, a gyári hangszín nem épp a mi zenei stílusunkhoz való volt), és kicsit meglepő módon nagyon hasonló eredményt kaptunk az A-B válaszadós verzióval is, hallás alapján nem biztos, hogy meg tudtuk volna állapítani, hogy melyik beállítást kevertük ki mi, saját kezűleg, a módszer tehát működőképesnek tűnik, és sok munkát spórol meg a felhasználónak.
Az említetteken felül más fontos állítási lehetőséget egyébként nem rejt a szoftver. Be tudjuk még állítani a mikrofon, valamint a monitorozás (Sidetone) hangerejét, aktiválhatjuk a Dolby térhangzást (ehhez kapcsolódó egyéb beállítás nincs is), illetve megadhatjuk, hogy fekete vagy fehér színű fejhallgatónk van-e, a szoftverben található ábra pedig eszerint változik, valamint kikapcsolhatjuk a hangos visszajelzést, ami például szól, ha aktiváltuk a térhangzást. Ezt azért is kapcsoltuk ki rögtön, mert ezt a funkciót egyébként is csak az iCUE-n belül tudjuk bekapcsolni, arra pedig szintén nem kell felhívnia a figyelmünket, ha csatlakoztattuk az eszközt, hiszen úgyis észrevesszük, ha valami nem kerek, cserébe megkímél minket az egyébként kellemes hangú, de kicsit hangos női hangjelzésektől.
Hangminőség, értékelés
A hangokat elindítva rögtön a klasszikus, „gameres” hangzásvilágba botlottunk, melyben rengeteg a mély, ami még egyébként egész élvezhető, viszont a magasabb hangok megszólalása a gyári hangszínbeállítások mellett kicsit már zavaróan karcos, és kicsit el is vannak nyomva, zenehallgatás közben még olyan zenék alatt is inkább a mélyek domináltak, melyekben inkább az elektromos gitár és a vokál lenne a lényeg.
Persze nem is ez a HS65 Surround elsődleges felhasználási területe, játékok közben nem rossz dolog ez a mélyorientáltság, az pedig például egy FPS-ben külön hasznos lehet, hogy a magasabb hangok ennyire „feltűnőek”, de ha sok olyan játékkal játszunk, ahol szempont, hogy a háttérzene is szépen szóljon, akkor nem ússzuk meg a hangszínszabályzóval való molyolást. A 10 sávos ekvalizer állítgatása után egyébként még zenehallgatásra is alkalmassá tehetjük a headsetet (legalábbis alkalmasabbá, mint a gyári beállítás), fontos azonban kiemelni, hogy a létrehozott profil csak az iCUE futása mellett, PC-n és macOS-en aktív, ha tehát más platformon kívánjuk használni az eszközt, meg kell elégednünk az alapértelmezett hangképpel.
A Dolby térhangzás szintén csak az iCUE-ból aktiválható, bekapcsolásával pedig rögtön felerősödik minden hang, az összhatás kicsit olyan lesz, mintha a hangzásra csak rátettek volna egy effektet, ami miatt egy nagyobb, visszhangos szobában érezhetjük magunkat. A térérzékelésünkhöz nem sokat tett hozzá a funkció bekapcsolása, sőt, sok esetben még kicsit távolabbinak is éreztük a lépéseket, mint amennyire távol valójában voltak, ez pedig sokszor okozott kellemetlen perceket Tarkov városának épületeiben mászkálva. Hozzátesszük, hogy a térhangzást kikapcsolva, kizárólag sztereó módban használva a fejhallgatót a térérzettel nem volt probléma, jól be tudtuk lőni a hangok alapján, hogy milyen irányból és távolságból közelít felénk az ellenfél, ezért szívesebben is használtuk ezt a módot.
A mikrofonra is igaz, hogy a gamer fejhallgatóktól megszokott hangzást produkálja, ezt viszont jó értelemben írjuk, hiszen ez az egység sokszor minőségibbnek hat, mint a hangszórók. Az érzékenység viszonylag alacsony, 1-2 centinél nem érdemes távolabbra állítani magunktól, cserébe a háttérzajokat sem rögzíti, ráadásul a hossza miatt a szánk elé sem tud belógni, így egyáltalán nem zavaró a jelenléte. A rögzített hang tiszta és zajmentes, a felvett hangot visszahallgatva arra jutottunk, hogy még fontosabb hangalámondások, kommentárok rögzítését is bevállalnánk vele, egy átlagos játékosnak pedig mindenképp elegendő a minősége.
Értékelés
Egyáltalán nem tartjuk rossz fejhallgatónak a Corsair újdonságát, ha esetleg részletes kifejtésünkből úgy tűnt volna, de ez csak abban az esetben igaz, ha kifejezetten játékra használatos headsetként tekintünk rá. Ennek a szerepnek teljesen megfelel, főleg, ha van lehetőségünk használni a gyártó által mellékelt szoftvert. Konzolokhoz és mobil eszközökhöz viszont már inkább más megoldás után néznénk, és ugyanez igaz arra a helyzetre is, ha játék mellett sokat használnánk zenehallgatásra is a fülest.
A Corsair a nagyjából 35-40 000 forintos HS65 Surround headset legnagyobb előnyeként a jól kidolgozott virtuális térhangzást kommunikálja, viszont az iCUE-ból bekapcsolható funkció minősége jelentősen elmaradt például a nagyjából kétszer ennyibe kerülő HS80 Dolby Atmos megoldásától. Sztereó headsetként kezelve, játék közben nincs komolyabb baj a termékkel, a mikrofon is kifejezetten jó, de aki a térhangzás miatt keres gamer fülest és hajlandó kifizetni annak felárát, akkor érdemesebb egy komolyabb szabványnak (pl. Dolby Atmos) megfelelő eszközt választania.
SidCorKy
A Corsair HS65 Surround headsetet a Corsair bocsátotta rendelkezésünkre.