Corsair HS65 Surround headset: néha a kevesebb több

A virtuális térhangzás élményével kecsegtető fejhallgatót sztereó módban jobban szerettük, az RGB hiányának pedig sokan külön örülni fognak.

Corsair HS65 Surround

Legutóbb egy kifejezetten érdekes, rezgőmotorokkal is ellátott headsetet küldött el nekünk a Corsair, most pedig a hagyományosabb felépítésű, cserébe viszont virtuális térhangzásra is képes HS65 Surround próbáján volt a sor, ami ráadásul jelentősen olcsóbb is, mint a korábban tesztelt modell. A 90 euró körüli áron megvásárolható eszköz csatlakozási módját tekintve is egyszerűbb elvek mentén készült, szoftveres oldalon viszont képes olyat nyújtani, amit máshol ritkán látunk – ám mielőtt erre rátérnénk, szokás szerint szemügyre vesszük a csomagolást és a hardvert.

[+]

Kicsomagolás, külső

A HS65 Surround a Corsairtől megszokott módon egy sárga-fekete színvilágú dobozban jutott el szerkesztőségünkbe, melyet kibontva nem kellett attól félnünk, hogy tartozékok áradata ömlik az asztalunkra. A doboz kartonból készült bélésében a fix, 1,5 m hosszú, jack csatlakozóban végződő vezetékkel rendelkező fejhallgatón, illetve némi papír alapú dokumentáción kívül csak egy jack-USB adaptert találunk.


[+]

Az előbbi sorokból már kitalálható, hogy a headset mikrofonja nem képez külön egységet, olyan szempontból viszont nem egy fix alkatrészről beszélünk, hogy le-fel hajtogatni azért lehet, amivel ráadásul némítani is tudjuk a hangrögzítést (a kapcsolási pontot a felső végponthoz közeledve kicsit érezhetjük is), továbbá a műanyag ház flexibilitásának köszönhetően oldalirányba is tudjuk mozgatni a kart.


[+]

Az 50 mm átmérőjű drivereknek otthont adó hangszóróházak nagy része szintén műanyagból készült, a külső részüket viszont sikerült feldobni egy fémből készült, a gyártó logóját viselő rácsozással. A hangszórók fém csuklókon forognak, melyek az alumíniumból épített vázhoz csatlakoznak; ezt felülről műanyaggal, alulról pedig műbőr burkolattal ellátott, memóriahabos párnával borítottak be.


[+]

Fülpárnából csak azt a szettet kapjuk, amit a dobozból kivéve a fejhallgatón találunk, de az legalább ötletes kivitelű: a hangszigetelésért felelős részen műbőrből készült, a belső rész pedig a befülledést megakadályozó, plüss borítást kapott, és mindezt memóriahab béléssel egészítették ki.


[+]

A készülékházon a már említett, gumírozott vezeték csatlakozási pontján kívül már csak a hangerőszabályzó tárcsa érdemel említést, ami a bal oldalon, a mikrofon előtt kapott helyet.

Főbb paraméterek
Corsair HS65 Surround
Kialakítás Zárt, over-ear
Hangszóró Neodímium, 50 mm
Frekvenciaátvitel 20 - 20 000 Hz
Impedancia 32 ohm
Érzékenység 111 dB
Kábel hossza 1,5 m
Tömeg 282 g
Csatlakozás 3,5 milliméteres jack
Tartozékok USB-jack adapter
Extrák Flexibilis mikrofon, hangerőszabályzó a házon, virtuális térhangzás
Gyártó honlapja www.corsair.com
Termék honlapja HS65 Surround
Fogyasztói ár 89,99 euró (kb. nettó 35 000 forint)

Használat közben

Már a használatba vétel első perceiben feltűnt, hogy a headset 282 grammos tömege mennyire könnyűnek tűnik még a kezünkben is, fejen hordva pedig szinte fel sem tűnik, hogy rajtunk van. Ebben az is segít, hogy a fém fejpánt pont annyira szorítja fülünkhöz az eszközt, hogy még ne zavarjon, de forgolódás közben is stabilan a helyén maradjon.


[+]

Recsegést, ropogást nem tapasztaltunk, az összeszerelés minősége teljesen rendben van; a viszonylag sok műanyag elem miatt ennél sokkal rosszabbra számítottunk, remélhetőleg ez az állapot hosszabb használat után is megmarad.


[+]

A fülpárnák minőségével és anyaghasználatával szintén elégedettek voltunk, a hétköznapokban használt fejhallgatóknál kevésbé hallottuk, amikor gépelni kezdtünk mechanikus billentyűzetünkön, és még egész napos viselés során sem váltak kényelmetlenül meleggé a körülmények a headset alatt, a mérnökök által választott kombináció tehát jó döntésnek bizonyult.

Egyetlen zavaró tényezőbe ütköztünk, ami néha kicsit eszünkbe juttatta, hogy fejhallgató van a fejünkön, mégpedig az, hogy a vezeték súrlódása (például az asztal lábához vagy épp a sajátunkhoz) a kábelen keresztül „feljött” a csatlakozási pontig, és olyan hanghatást tapasztaltunk, mintha közvetlenül a fülünk mellett birizgáltuk volna a gumírozott borítást, de ezzel kapcsolatban még mi is elismerjük, hogy szőrszálhasogatás, a gyakorlatban, életszerű körülmények között ritkán hallottuk ezt, miután fél percet rászántunk arra, hogy megfelelően elvezessük a kábelt.


[+]

Nagy pozitívum, hogy a vezeték végén jack csatlakozó kapott helyet, így igény esetén konzolokkal vagy mobil eszközökkel is használatra foghatjuk a headsetet, ha viszont szükségünk van a virtuális térhangzásra, azt csak PC-n vagy Macen, a mellékelt USB adapter használatával aktiválhatjuk a gyártó oldaláról letölthető, már jól ismert iCUE szoftveren belül.


[+]

A felület nagy része nem változott előző Corsair tesztjeinkhez képest; a fejhallgatót csatlakoztatva megjelent annak képe, melyre rákattintva többféle beállítást is elérhetünk. A legfontosabb ezek közül a tízsávos hangszínszabályzó, amit egyéni preferenciáink szerint is tologathatunk, de a gyártó előzékenyen létrehozott néhány előre rögzített beállítást a leggyakoribb felhasználói igényekhez (film, FPS, beszéd, mélykiemelés).


[+]

Mi új fejhallgató vásárlásakor kifejezetten élvezzük, amikor csavargathatjuk a hangszínszabályzót, és az sem zavar minket, ha kicsomagolás után csak fél-egy óra múlva érjük el azt a hangzást, amit szeretünk, de sok olyan embert ismerünk, akik ezt túl bonyolultnak találják és nincs türelmük ide-oda tologatni a csúszkákat, összehasonlítva a beállítások változását a korábbi állapottal. Számukra jó hír, hogy a HS65 Surround esetében a szoftverben elérhető a SoundID funkció, mely jelentősen lerövidíti ezt a folyamatot.

[+]

A funkciót bekapcsolva először is ki kell választanunk egy hangmintát egy többféle stílusú zenét felvonultató listából, majd a rendszer némi töltögetés után elénk tesz két, eltérő hangszínbeállításokkal lejátszott verziót, nekünk pedig el kell döntenünk, hogy az A vagy a B verzió tetszik jobban. Ezt 8-10 alkalommal meg kell ismételnünk, minden körben másfajta tulajdonságot változtat meg az automatizmus (például az A hangban a magasabb hangokat emeli ki, a B-ben a mélyeket, vagy az egyik változat kicsit dobozosabb, mint a másik stb.), a folyamat végén pedig elméletileg a nekünk leginkább tetsző hangzásvilágot kapjuk. Ez egészen addig meg is marad, amíg ki nem kapcsoljuk a SoundID-t, eddig a pontig nem is férünk hozzá a hangszínszabályzóhoz, ha pedig visszakapcsoljuk, akkor betöltődik a korábban létrehozott hangzás.

Ezt a funkciót azután próbáltuk ki, hogy a hangszínszabályzóval a saját ízlésünkhöz állítottuk a headset hangzását (ahogy az a következő oldalból kiderül majd, a gyári hangszín nem épp a mi zenei stílusunkhoz való volt), és kicsit meglepő módon nagyon hasonló eredményt kaptunk az A-B válaszadós verzióval is, hallás alapján nem biztos, hogy meg tudtuk volna állapítani, hogy melyik beállítást kevertük ki mi, saját kezűleg, a módszer tehát működőképesnek tűnik, és sok munkát spórol meg a felhasználónak.


[+]

Az említetteken felül más fontos állítási lehetőséget egyébként nem rejt a szoftver. Be tudjuk még állítani a mikrofon, valamint a monitorozás (Sidetone) hangerejét, aktiválhatjuk a Dolby térhangzást (ehhez kapcsolódó egyéb beállítás nincs is), illetve megadhatjuk, hogy fekete vagy fehér színű fejhallgatónk van-e, a szoftverben található ábra pedig eszerint változik, valamint kikapcsolhatjuk a hangos visszajelzést, ami például szól, ha aktiváltuk a térhangzást. Ezt azért is kapcsoltuk ki rögtön, mert ezt a funkciót egyébként is csak az iCUE-n belül tudjuk bekapcsolni, arra pedig szintén nem kell felhívnia a figyelmünket, ha csatlakoztattuk az eszközt, hiszen úgyis észrevesszük, ha valami nem kerek, cserébe megkímél minket az egyébként kellemes hangú, de kicsit hangos női hangjelzésektől.

Hangminőség, értékelés

A hangokat elindítva rögtön a klasszikus, „gameres” hangzásvilágba botlottunk, melyben rengeteg a mély, ami még egyébként egész élvezhető, viszont a magasabb hangok megszólalása a gyári hangszínbeállítások mellett kicsit már zavaróan karcos, és kicsit el is vannak nyomva, zenehallgatás közben még olyan zenék alatt is inkább a mélyek domináltak, melyekben inkább az elektromos gitár és a vokál lenne a lényeg.


[+]

Persze nem is ez a HS65 Surround elsődleges felhasználási területe, játékok közben nem rossz dolog ez a mélyorientáltság, az pedig például egy FPS-ben külön hasznos lehet, hogy a magasabb hangok ennyire „feltűnőek”, de ha sok olyan játékkal játszunk, ahol szempont, hogy a háttérzene is szépen szóljon, akkor nem ússzuk meg a hangszínszabályzóval való molyolást. A 10 sávos ekvalizer állítgatása után egyébként még zenehallgatásra is alkalmassá tehetjük a headsetet (legalábbis alkalmasabbá, mint a gyári beállítás), fontos azonban kiemelni, hogy a létrehozott profil csak az iCUE futása mellett, PC-n és macOS-en aktív, ha tehát más platformon kívánjuk használni az eszközt, meg kell elégednünk az alapértelmezett hangképpel.

A Dolby térhangzás szintén csak az iCUE-ból aktiválható, bekapcsolásával pedig rögtön felerősödik minden hang, az összhatás kicsit olyan lesz, mintha a hangzásra csak rátettek volna egy effektet, ami miatt egy nagyobb, visszhangos szobában érezhetjük magunkat. A térérzékelésünkhöz nem sokat tett hozzá a funkció bekapcsolása, sőt, sok esetben még kicsit távolabbinak is éreztük a lépéseket, mint amennyire távol valójában voltak, ez pedig sokszor okozott kellemetlen perceket Tarkov városának épületeiben mászkálva. Hozzátesszük, hogy a térhangzást kikapcsolva, kizárólag sztereó módban használva a fejhallgatót a térérzettel nem volt probléma, jól be tudtuk lőni a hangok alapján, hogy milyen irányból és távolságból közelít felénk az ellenfél, ezért szívesebben is használtuk ezt a módot.


[+]

A mikrofonra is igaz, hogy a gamer fejhallgatóktól megszokott hangzást produkálja, ezt viszont jó értelemben írjuk, hiszen ez az egység sokszor minőségibbnek hat, mint a hangszórók. Az érzékenység viszonylag alacsony, 1-2 centinél nem érdemes távolabbra állítani magunktól, cserébe a háttérzajokat sem rögzíti, ráadásul a hossza miatt a szánk elé sem tud belógni, így egyáltalán nem zavaró a jelenléte. A rögzített hang tiszta és zajmentes, a felvett hangot visszahallgatva arra jutottunk, hogy még fontosabb hangalámondások, kommentárok rögzítését is bevállalnánk vele, egy átlagos játékosnak pedig mindenképp elegendő a minősége.

Értékelés

Egyáltalán nem tartjuk rossz fejhallgatónak a Corsair újdonságát, ha esetleg részletes kifejtésünkből úgy tűnt volna, de ez csak abban az esetben igaz, ha kifejezetten játékra használatos headsetként tekintünk rá. Ennek a szerepnek teljesen megfelel, főleg, ha van lehetőségünk használni a gyártó által mellékelt szoftvert. Konzolokhoz és mobil eszközökhöz viszont már inkább más megoldás után néznénk, és ugyanez igaz arra a helyzetre is, ha játék mellett sokat használnánk zenehallgatásra is a fülest.


[+]

A Corsair a nagyjából 35-40 000 forintos HS65 Surround headset legnagyobb előnyeként a jól kidolgozott virtuális térhangzást kommunikálja, viszont az iCUE-ból bekapcsolható funkció minősége jelentősen elmaradt például a nagyjából kétszer ennyibe kerülő HS80 Dolby Atmos megoldásától. Sztereó headsetként kezelve, játék közben nincs komolyabb baj a termékkel, a mikrofon is kifejezetten jó, de aki a térhangzás miatt keres gamer fülest és hajlandó kifizetni annak felárát, akkor érdemesebb egy komolyabb szabványnak (pl. Dolby Atmos) megfelelő eszközt választania.

SidCorKy

A Corsair HS65 Surround headsetet a Corsair bocsátotta rendelkezésünkre.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés