Bryton Rider 450: indulásnak nem rossz

A versenytársakhoz képest kétharmad áron ígér hasonló tudást a tajvani gyártó terepbringás komputere.

Bevezetés, külső

Közhely, hogy a számítástechnika mindenhol velünk van, de mint a legtöbb közhely, igaz. Ilyen, pár évtizeddel ezelőtt még szinte teljesen „számítógépmentes” világ a sporté, ahol ma már nemcsak a profik, de igazából bárki igénybe veheti a digitális eszközök, mesterséges intelligencia, IoT jellegű szenzorok és egyéb berendezések segítségét abban, hogy folyamatosan figyelemmel kísérje teljesítményét, illetve az így nyert adatok alapján edzőtervet kapjon vagy online edzéseken, versenyeken vegyen részt.

Különösen így van ez két, az utóbbi időben a világ sok táján megugró népszerűségnek örvendő sportnál, a futásnál és a kerékpározásnál, melyek különösen alkalmasak arra, hogy elképesztő mennyiségű adatot vegyünk ki belőlük. Segít ebben, hogy a hozzájuk kapcsolódó mozgás könnyen elemezhető, a sportoló által leadott teljesítmény pedig jól mérhető. További segítség, hogy mindkét sporthoz hosszú évek óta rendelkezésre állnak önállónak nevezhető ilyen eszközök, sportórák és kerékpáros komputerek, az új generáció azonban ezek funkcióit „összekapcsolja” a felhővel és a mögötte álló számítási kapacitással, közösségi lehetőségekkel és így tovább.

Jelen tesztünk alanya egy Bryton Rider 450 kerékpáros sebességmérő óra, azaz már inkább kerékpáros számítógép. Ezen a piacon jelenleg a Garmin termékei számítanak etalonnak, amelyet borsos áruk is jelez, a tajvani Bryton pedig itt látta meg a lehetőséget: hasonló tudásszintet kínálni, jóval olcsóbban. Ilyen terveket persze már számtalan szegmensben láthattunk, nézzük meg, hogy megy ez a kerékpáros számítógépek világában! A 450 a cég saját állítása szerint egyébként a terepkerékpárosokat célozza – az országútisok számára készülő változat az áramvonalasabb Aero 60.

Hirdetés

Külső

Kerékpáros komputernél fontosabb a külső, mint gondolnánk: egyszerre kell strapabírónak, könnyen kezelhetőnek, jól láthatónak lennie, és persze nem lehet túl nagy sem, hiszen akkor az első esésnél elhagynánk. Jelen esetben a strapabíróságra egyelőre nem lehet panaszunk (bár a tesztidőszakban túlzott eséssel nem tettük próbára), ugyanakkor nem rossz ötlet egy gumi védőburkolat beszerzése – a fotókon látható példány pár ezer forintért megrendelhető Kínából. Szintén Kínából szerezhetőek be legolcsóbban a sebességmérő óra tudását alaposan kibővítő kiegészítők, így a pulzusmérő pánt, illetve a kerék- és pedálfordulatot érzékelő szenzorok (a Rider 450 egyébként ezekkel összecsomagolva, különböző szettekben is megvásárolható).


[+]

A védőeszközök sorát érdemes kibővíteni a dobozban megtalálható csuklópánttal is, melyet a rögzítés módjától függően a kormány vagy a kormányszár köré fűzhetünk, így ha valamiért mégis lerepülni készülne az óra, nem juthat messzire. A rögzítés egyébként a kerékpáros komputerek világában népszerű, 90 fokos elfordítással zárható módszerrel működik: a biciklire gumigyűrűkkel felszorítható műanyag talpba így fixálható a Rider 450 is. A talp nagyon hasonlít, ám teljesen nem egyezik meg a Garmin-félével – de ugyanúgy olcsón szerezhetünk pótpéldányt nagyobb távol-keleti online áruházakból.


[+]

Visszatérve a készülékre, egy 84 x 54 x 18 mm-es, 71 grammos eszközről van szó, melyen körben összesen hat gombot találunk. Érintőképernyő nem szerepel a kezelőszervek listáján, ez nem feltétlenül gond, mert nincs igazán olyan funkció, melyet ne lehetne gyorsan a billentyűkkel is elérni. A 2,3”-es monokróm, fehér megvilágítással rendelkező kijelző aprónak tűnik az okostelefonok keretnélküliségéhez szokott szemnek, de menet közben azért jól olvasható. Ennél zavaróbb, hogy elég mélyen ül a Rider 450 testében, mely így bizonyos szögekből árnyékot vet rá.


[+]

Az óra alján a vízállóságot biztosító gumifedél alatt találunk egy USB portot, mely töltésre és adatok átvitelére egyaránt használható. A Rider 450 egyébként hivatalosan IPX7 védettségű, tehát esőben és sárban is nyugodtan használhatjuk, beázástól elvileg nem kell tartanunk.

Beállítások, első lépések I.

A Rider 450 többféle csomagban megvásárolható, melyekben az óra mellett különböző szenzorokat találhatunk még. Ami viszont biztos, hogy a dobozban lesz az az említett rögzítőtalp, melyhez kétféle vastagságú gumibetétet és több, erős O gyűrűt is kapunk, melyekkel a kormányszárra, vázra vagy kormányra rögzíthetjük a készüléket. Alternatív megoldásként a netről sok más rögzítési megoldás is beszerezhető, tehát a kormány elé, középre is kinyúlhat a Rider 450, vagy felkerülhet a kormányszár kupakjára is. Bármelyiket is választjuk, a felszerelés pofonegyszerű, villámgyors, nem igényel speciális szerszámokat, a végeredmény pedig könnyen kezelhető és stabil.


[+]

Magának a Rider 450-nek a birtokba vételénél a folyamatot az órához tartozó mobiltelefonos alkalmazás letöltésével, telepítésével és a telefon-óra párosításával érdemes kezdeni. Ez persze kihagyható, mint ahogy online fiókot sem kötelező létrehoznunk, de a használhatóságot nagyban segíti, ha nem mondunk le ezekről. Következő lépésben szükséges beállítani saját és kerékpárunk adatait – magasságunk, testsúlyunk, illetve ha ismerjük, különböző teljesítményadataink és maximális pulzusunk is megadható ahhoz, hogy az óra és mi is pontos képet kapjunk tudásunkról és fejlődésünkről. De akkor sem kell aggódni, ha esetleg ezek egy részét nem tudnánk: a Bryton kínál olyan teszteket, melyekkel a Rider 450 maga segít meghatározni például maximális pulzusunkat.

A beállítások nagyon kényelmesen elvégezhetők a mobiltelefonos alkalmazásból
A beállítások nagyon kényelmesen elvégezhetők a mobiltelefonos alkalmazásból [+]

Biciklihez tartozó profilnál beállíthatjuk az adott kerékpár súlyát, a kerék kerületét (sebességméréshez hasznos), illetve szenzorokat is párosíthatunk hozzájuk. Ez utóbbiak közül pulzus-, sebesség-, pedálfordulatszám- és teljesítménymérőket támogat az óra, de képes csatlakozni az elterjedtebb (Shimano Di2, Sram eTap és Campagnolo EPS) elektromos váltórendszerekhez is. Hasznos, hogy azt is megadhatjuk, hogy mit vegyen a sebességmérés alapjául az óra: a GPS vevő adatait vagy a kerék fordulatainak számát mérő szenzor jelét.

Ilyen kerékpáros profilból egyébként sajnos csak kettőt támogat az óra, ami szerintünk sok esetben kevés lehet, de szerencsére legfeljebb 1 perc átállítani az adatokat, így kisebb kényelmetlenséggel azért ez bővíthető.

A beállítások között testre szabható még a GPS vevő működése is: az amerikai GPS mellett az európai Galileo, az orosz Glonass, a kínai BeiDou és a japán QZSS is támogatott. Ezeket különböző kombinációkban használhatjuk, ezen beállítás pedig az üzemidőre is befolyással van – tapasztalataink szerint egyébként hazánkban a viszonylag energiatakarékos GPS+Galileo+QZSS módszer is elég pontos tud lenni, de a legjobb teljesítményt a GPS+Glonass opció adja.

Specifikációk
Termék megnevezése Bryton Rider 450
Kijelző 2,3", fekete-fehér FSTN
Támogatott GNSS rendszerek GPS, Galileo, Glonass, Beidou, QZSS
Kommunikáció szenzorokkal ANT+, BLE
Egyéb kommunikáció micro USB, WLAN (802.11n, 2,4 GHz), Bluetooth 4.0
Párosítható szenzorok Sebesség, csapásszám, sebesség/csapásszám, pulzus, teljesítmény
Vízállóság IPX7
Magasságmérés Barometrikus, automatikus és kézi kalibráció
Méret, tömeg 84 x 54 x 18 mm, 71 gramm
Gyártó weboldala www.brytonsport.com
Termék weboldala Rider 450
Fogyasztói ár 56 000 forint

Első lépések II.

A Rider 450 „okos”, azaz a külvilággal képes kommunikálni, mégpedig Bluetooth vagy WLAN kapcsolaton keresztül is. Ez utóbbi lehetővé teszi, hogy akár a telefon közbeiktatása nélkül is szinkronizáljuk tekeréseinket a Bryton saját szolgáltatásával, a Stravával, a TrainingPeaksszel vagy a Selfloopsszal. Ugyanígy WLAN-on át kerülhetnek az órára például a BrytonActive oldalon megtervezett útvonalak, frissülhet a firmware és tölthető le az aktuális A-GPS adatbázis is.


[+]

Természetesen a képernyőn megjelenő tartalom is ízlésünk szerint konfigurálható. Összesen öt saját oldalt készíthetünk, ezek mellé tartozik a térkép, illetve ha útvonalat követünk, akkor a magasságprofilt mutató oldal. A saját oldalakon csak rajtunk múlik, hogy mit jelenítünk meg, a válaszható adatok száma igen kiterjedt.

Telefonról sokkal de sokkal könnyebb a beállítás
Telefonról sokkal, de sokkal könnyebb a beállítás [+]

Nagyon ötletes és a beállítások elvégzését is segíti, hogy csomó funkciót a mobiltelefonos appból is elvégezhetünk – így például a kijelzőn megjelenő oldalakat is módosíthatjuk itt, ami sokkal, de sokkal kényelmesebb, mint az óra apró gombjainak nyomkodásával. Az app további előnye, hogy tekerés közben az értesítéseket (telefonhívástól a viberig) is átküldi az Rider 450-re, igaz, tartalmukat nem jeleníti meg, de legalább tudjuk, hogy valaki keresett minket.

Az óra által menet közben megjeleníthető adatok
Kategória Adatok
Sebesség Pillanatnyi, átlagos, maximális
Távolság A rögzített útra vonatkozó számláló, két külön nullázható számláló
és egy, az óra élettartama alatt megtett távot mutató "ODOMÉTER"
Idő Aktuális óra, teljes és mozgással töltött menetidő, napfelkelte, napnyugta
Magasság Aktuális, maximum, megtett szintemelkedés, megtett szintvesztés,
emelkedőn megtett táv, lejtőn megtett táv, út meredeksége
Pulzus Aktuális, maximális, átlagos, MaxHR%, LTHR%,
MaxHR és LTHR-ből számolt zónák
Teljesítmény Aktuális, átlagos, maximális, 3, 10 és 30 másodpercre számolt átlagok,
normalizált teljesítmény, FTP alapján számolt zónák,
teljesítmény/testsúly arány, MAP alapján számolt zónák, aktuális FTP% és MAP%
Egyéb Elégetett kalóriák, leadott energia kJ-ban, csapásszám (max, átlag és pillanatnyi),
külső hőmérséklet, TSS és IF, pedálhatékonyság és balansz (pillanatnyi, átlagos és max),
elektromos (Di2, eTAP, EPS) váltórendszer akkumulátoradatai, fokozat és áttételek adatai

Használat, tapasztalatok I.

Puding próbája az evés, a Bryton 450-é pedig a kerékpározás. Menet közben a készülék alapvetően megbízhatónak bizonyult, a megtett, nagyjából 1500 km alatt lefagyást, szoftveres hibát nem tapasztaltunk, de több alkalommal is beleütköztünk átgondolatlanul megvalósított, mondhatni béta fázisban lévő funkciókba.

Ami az alapvető szolgáltatásokat illeti, ezekkel elégedettek voltunk, az útvonalat a hasonló eszközökkel összemérhető pontossággal követi az óra az ajánlott, GPS+GLONASS beállítást használva. Ezzel, illetve a másodpercenkénti rögzítéssel (de háttérvilágítás nélkül) nagyjából 12-15 óra üzemidőre számíthatunk. Ezt kiterjeszthetjük persze más GPS üzemmód és a „smart recording” választásával, de ez a pontosság rovására megy, így épp a leglényegesebb ponton kéne kompromisszumot kötni. Terepkerékpározáshoz egyébként ajánlott legalább egy kerékfordulat-szenzor beszerzése, mert az alacsonyabb sebesség, az erdő és a kanyargós ösvények kombinációja eléggé meg tudja kavarni az észlelt sebességet. Apró, de bosszantó hiba, hogy az akkumulátor töltöttségét jelző ikonnak csak négy fokozata van, és amikor megjelenik a kimerülésre figyelmeztető ikon, már csak nagyjából fél óránk maradt az üzemidőből. Sajnos az óra rossz tulajdonsága jelenleg, hogy útvonal rögzítése közben a menübe nem lehet belépni, így ezt a fél órát az energiatakarékossági funkciók utólagos aktiválásával sem hosszabbíthatjuk meg.


[+]

Ami a kijelző olvashatóságát illeti, ez alapvetően jó, akár a természetes fényre, akár a háttérvilágításra bízzuk magunkat, a gombnyomásra is viszonylag gyorsan reagál minden, egészen addig, míg el nem érünk a térképes funkciókhoz, ahol sajnos elképesztő vánszorgás következik, hosszú másodpercek telnek el például a lépték váltásakor. Erősen béta érzetet kelt az útvonal magassági profilját mutató oldal is, mely az aktuális firmware-rel csak a rendelkezésre álló képernyőmagasság harmadát használja ki, és kizárólag a következő 2 km-t hajlandó mutatni – a léptéken módosítani pedig nem lehet, így alig derül ki valami a várható mászás meredekségéről és hosszáról.

Terepen még nem tökéletes a navigáció, a magassági profilt jelző képernyő pedig szinte használhatatlan Terepen még nem tökéletes a navigáció, a magassági profilt jelző képernyő pedig szinte használhatatlan
Terepen még nem tökéletes a navigáció, a magassági profilt jelző képernyő pedig szinte használhatatlan [+]

A térképpel kapcsolatos gondok lerontják a navigációs élményt is – ez utóbbi egyébként is főleg közúton működik, ahol a készülék rendes utasításokat ír ki, hogy merre tartsunk – terepen viszont sokszor nagyon kell figyelni, hogy az alacsony felbontású képernyőn merre is forduljunk. A kanyarodás érkezésére egyébként csippantással hívja fel a figyelmet a Rider 450. Terepen is rendelkezésre állhatnak egyébként utasítások például a Komoot vagy a Bryton saját alkalmazásában tervezett utaknál, de színek hiányában azért nem mindig egyértelmű, hogy melyik út lesz a jó nekünk.

Használat, tapasztalatok II.

Útvonalakat egyébként elég sokféle módon az órára juttathatunk: USB kábelen keresztül GPX fájlokat másolhatunk rá, tervezhetünk utat a https://active.brytonsport.com/home oldalon, illetve a mobiltelefonos alkalmazásban, és ez utóbbi segítségével a Straván, a Komooton és a RideWithGPS-en elkészített túrákat is elküldetjük a készülékre.


[+]

A térkép egyébként az OpenStreetMaptól származik, és időnként frissítést is kap – érdekes látni, hogy a hármashatárhegyi Yoko már szerepel is rajta, viszont a Contest vagy a No Comment még sehol, igaz, ezeket TrailForksról vagy Straváról a korábban említett módokon áthúzhatjuk.

Nagyon hasznosnak találtuk, hogy az órán beállíthatunk figyelmeztetéseket is, időt, távolságot vagy éppen pulzust, melynek elérésekor szintén csippantással jelez az óra, így elkerülhető például az, hogy versenyen a versenyláztól túl erősen induljunk, és már az első 5 km-en kihajtsuk magunkat. Szintén a versenyeken lehet érdekes az automatikus körszámlálás, amikor is az óra egy bizonyos helyet vagy megtett távolságot elérve automatikusan új kört (LAP) kezd számolni. Túrázásnál jöhet jól az automata megállítás és elindulás, így a beszélgetős, defektjavítós szünetekkel töltött idő kikerül az összesítésből.


[+]

Megemlítenénk még, hogy az órával – jobban mondva a telefonos appal vagy a netes oldalon – edzéseket is tervezhetünk és végezhetünk. A funkció elég sokoldalú, így például az FTP, LTHR, MAP és egyéb jellemzők százalékában is megadhatjuk meg az elérendő terhelést. További extra, hogy a TrainingPeaksről is automatikusan átkerülnek az edzések a Bryton 450-re, mégpedig úgy, hogy mindig az aktuális napi adag van legalul, így elég jól áttekinthető, hogy éppen mikor, mit kell csinálni.

A kijelző fehér háttérvilágítással is rendelkezik az éjszakai tekerésekhez A kijelző fehér háttérvilágítással is rendelkezik az éjszakai tekerésekhez
A kijelző fehér háttérvilágítással is rendelkezik az éjszakai tekerésekhez [+]

Értékelés

Alapvetően tetszett nekünk a Bryton Rider 450, mely tesztünk során egy megbízható, sokoldalú és hasznos funkciókban gazdag kerékpáros sebességmérőnek bizonyult. Strapabíróságára sem lehet panasz, megjárta velünk a 2018-as Global Fat Bike Dayt, ahol a -7 fokos hidegben tette szó nélkül a dolgát, és a 2019-es Balaton Maratont is, ahol pedig vízállóságát bizonyította. A 3,7 GB belső memória is bőségesnek tűnik (ebből azért lejön a feltöltött alaptérkép foglalta hely, így körülbelül 1,5 GB-tal gazdálkodhatunk), az eddig rögzített nyomvonalak és feltöltött túrák körülbelül 10 százalékot foglalnak el – ez alapján jó pár ezer kilométerig biztos, hogy nem kell majd útvonalakat törölgetnünk.

A Bryton bírja a vizet is
A Bryton bírja a vizet is [+]

Az alapok tehát mindenképpen rendben vannak, ugyanakkor többször is belefutottunk olyan hibákba, melyeknél érezhető volt, hogy a szoftver alaposabb tesztelésével elkerülhető lett volna. Ilyen például az ígéretes, de jelen pillanatban szinte használhatatlan magassági profilt mutató oldal (miközben ugyanez az oldal a már megtett út elemzésénél tökéletesen jelenik meg), vagy az, hogy útvonal rögzítése során nem lehet a menübe belépni. Amit nem tudnak javítani, az a kijelző és a hardver alacsony teljesítménye miatt a térképkezelés lassúsága, ami országúton nem, de városban és terepen azért időnként zavaró tud lenni a navigációnál, hiszen ha el- majd visszalépünk a térképes oldalról, hosszú ideig kell várnunk, míg magára talál.


[+]

Mivel a hibák jó része a jövőben új firmware segítségével javítható, ezért fontos kérdés, hogy a Bryton elkötelezett-e a hosszabb távú támogatás mellett, és egy új hardver kiadásakor nem hagyják-e magukra a korábbi vásárlókat. Ha tartós lesz a támogatás, akkor a Rider 450 és akár utódai is egyértelműen az ajánlott kategóriába kerülhetnek.

Sarkalatos kérdés az értékelésnél az ár is. A fő vetélytársak közül a magyar piacon elsősorban a Garmin termékei érhetőek el. Árban ezek közül a Bryton 450 az Edge 130 ellen indul harcba, ám a Garmin készüléke kisebb kijelzővel és térképes funkciók nélkül érkezik, itt tehát egyértelmű a tajvaniak előnye. Az Edge széria jelenlegi legolcsóbb, már térképpel is rendelkező modellje a 100 000 forintos Edge 530, ez viszont egy teljesen más szintet képvisel: nagyobb méretű és színes képernyőt kínál, valóban használható navigációt, teljes TrailForks integrációt és persze a Garmin saját ConnectIQ alkalmazásboltjának és platformjának köszönhető bővíthetőséget, ami már indokolhatja is az árkülönbséget – de ettől még saját árszintjén a Bryton Rider 450 továbbra is jó vétel marad.


Bryton Rider 450 kerékpáros sebességmérő óra

Wombath

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés