ATI Radeon X800 Pro

Hirdetés

Tuning és konklúzió

A külföldi teszteket olvasván kissé szkeptikusan láttunk neki a tuningolásnak, ugyanis a tesztoldalaknak kiküldött "sample" kártyákat sok esetben csak minimálisan tudták a gyári órajel fölé húzni. Elővettük az ATITool-t, és elkezdtük emelgetni az órajelet. 25 MHz-enként haladtunk, minden beállítás teszteléséhez a Far Cry-t vettük elő: a játék a legkisebb instabilitás hatására hibázik.

A Sapphire kártya 475/450 MHz-es órajeleit egészen 576/537 MHz-ig sikerült túlhajtanunk! Ez az órajelek tekintetében 21/19%-os tuningot jelent.

A tuning hatására fellépő teljesítménytöbbletet a Far Cry-jal és a 3DMark03-mal ellenőriztük. A kártya felbontástól függően 8-21%-kal lett gyorsabb, ami nagyon szép eredmény. Ahogyan ez tesztjeinkből már kiderült, ez a GPU-tuning 21%-os értékéből akár ki is következtethető. 1024x768-nál a játék már CPU-limitáltnak tűnik, ez a kérdést azonban sajnos majd csak az X800 XT tesztelésével lehet ténylegesen megválaszolni.

Végül és utolsósorban lemértük a tesztben szereplő kártyákat 3DMark03 alatt is. Az X800 Pro alapórajelen 8884 pontot ért el, ami igen impresszív, de "sajnos" a 10000-től még távol áll. Ezen szintén egy kis tuninggal segíthetünk...

Konklúzió


A kocka és a dobócsillag el van vetve...

Az X800 Pro grafikus processzor a tesztek során meggyőzően, az elvárásoknak megfelelően teljesített. Az előző generáció csúcskártyájának teljesítményét másfélszeresen túlteljesítő lapka egyértelműen jobb választás a Radeon 9800 XT-nél, amely a magyar árlistákon jelenleg sok esetben még drágább is az X800 Prónál. Természetesen ez a helyzet idővel meg kell, hogy változzon, a Radeon 9800 XT ára vagy mélyrepülésbe megy át, vagy megszűnik létezni a típus. Az igazi ellenfél természetesen az NVIDIA hasonló árkategóriájú grafikus processzora lenne, ha nem csak papíron létezne, és persze ha az NVIDIA végre eldöntötte volna, hogy ez a chip mit is tud, mire is épül. Mert ha a GeForce 6800 GT a maga 16 csővezetékével az X800 Próval egy áron kerül forgalomba, akkor érdekes helyzet alakulhat ki, azonban ha a "sima" 12 futószalagos GeForce 6800 kerül ebbe az árkategóriába, akkor... akkor majd az idő és a tesztek eldöntik a csatát.

Kiknek is érdemes X800 Próba ruházniuk? – merül fel a kérdés teljes joggal. A TFT monitorok egyre szélesebb körben való elterjedésének hatására a teljes képernyős élsimítás mind nagyobb teret nyer magának (hiszen a recés, simítás nélküli élek a TFT monitorokon a kisebb késleltetési idő miatt jobban észrevehetőek), és ha úgy gondolkodunk, hogy egy 17 colos TFT-kijelző natív felbontása 1280x1024, akkor bizony kell bőven kraft, hogy a legújabb játékokkal is röccenésmentesen és élvezhetően játszhassunk. Persze a CRT monitorok tulajdonosai sem igen tiltakoznának egy X800 Pro ellen, már csak az egyre nagyobb shaderhasználatot igénylő játékok miatt sem, amelyekben az X800 Pro szintén másfélszer gyorsabb a 9800 XT-nél.

A Sapphire X800 Pro kártyájáról a teljesítményén kívül érdemes tudni, hogy a rajta szolgálatot teljesítő ventilátor rendkívüli csöndben végezte a dolgát, a Radeon 9800 Pro hűtésénél is halkabban. Emellett nem árt tisztában lennünk azzal a ténnyel is, hogy a kártyában még van egy "csöppnyi" (~20%) tartalék is, amit mindenféle segítség vagy trükk nélkül, pusztán a gyári hűtővel elő is csalogathatunk. Persze ebben a cikkben összesen egy példánnyal volt dolgunk, tehát tuning szempontjából a márkát illetően ne vonjunk le globális és messzemenő következtetéseket.

fLeSs

A Sapphire X800 Pro kártyát a Ramiris Rubin Rt.-nek köszönhetően tesztelhettük le, a Sapphire ATI Radeon 9800 XT-t pedig az Expert Kft. bocsátotta rendelkezésünkre. Mindkét cégnek köszönjük a segítséget!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés