ASUS MG24UQ: 4K és AMD FreeSync randevúja 24 hüvelyken

  • (f)
  • (p)
Teszt – Írta: | 2016-03-09 10:58

Ígéretesnek tűnik a nagy képpontsűrűség, az elegáns külső és a játékra szánt belső.

Bevezető, külső

Nagyon gyorsan őrölnek azok a bizonyos malmok az Asusnál, hiszen gyakori, hogy egy-egy újonnan bejelentett monitorra akár fél évet is várni kell, ám az idei év elején megrendezett CES-en látott MG24UQ már most, azaz kevesebb mint három hónap elteltével elérhető végleges formájában. Erről a típusról tudni kell, hogy 4K felbontású "IPS" panelt használ, ráadásul 24 hüvelyken, ami nem annyira elterjedt, mindenesetre egy kis felüdülés a sok 34-35 hüvelykes és hajlított paneles rengetegben.


[+]

A külső típusjegyeket illetően le sem tagadhatná származását ez a modell, bár annak ellenére, hogy játékosoknak szánt modellről van szó, a dizájnerek rajzceruzája visszafogottan dolgozott, erről tanúskodik a közepesen vastag káva és a kissé szögletes kialakítás. Ez talán annak is betudható, hogy nem a ROG családba tartozik, bár igaz, nem áll olyan távol tőle, elég ha csak egy pillantást vetünk a talpra, azon belül is a piros gyűrűre és a benne lévő mintázatra.


[+]

A hagyományos formavilág hátul is érvényesül, de azért az állvány, illetve az azon található kábelrendező vonalvezetése merészebb. Ráadásul az egész kijelző matt fekete, amivel nehéz mellényúlni.


[+]

Az állíthatóság nem maradhatott le egy ilyen kaliberű kijelzőről, nem is feledkeztek meg róla. A szokásos dönthetőségen kívül magasságállítás, forgathatóság (tőből, azaz a talp nem fordul) is elérhető, valamint gaming mivolta ellenére portrémóddal is szolgál.


[+]

Az állványzat igény szerint leválasztható, ehhez az alul lévő gombot kell benyomni. Ekkor láthatóvá válnak a VESA falikonzol rögzítéséhez szükséges csavarhelyek, de maga a konzol most sem része a csomagnak, érthető módon.


[+]

Csatlakozók terén nem vagyunk olyan nagyon jól eleresztve. A kötelezőnek mondható DisplayPort 1.2a bemenet és egy pár HDMI 1.4 mellett azért szorítottak helyet a HDMI 2.0-nak, valamint egy fejhallgató-kimenetnek is – a monitorban egyébként sztereó hangszórópár is helyet kapott. DisplayPort kimenet nincs, sőt nagy bánatunkra az USB hubot is lespórolták.

Adatlap és panelelemzés

Főbb paraméterek
Monitor típusa ASUS MG24UQ
Technológia IPS/PLS (60 Hz), AMD FreeSync (40-60 Hz)
Háttérvilágítás típusa WLED (PWM-mentes)
Kijelző mérete 23,6 hüvelyk (59,44 cm), 16:9 szélesvásznú
Felbontás 3480x2160 (186,69 ppi)
Válaszidő 4 ms (g2g)
Kontrasztarány 1000:1
Fényerő 300 cd/m²
Betekintési szögek 178°/178°
Megjelenített színek száma 16,7 millió
Színtérlefedettség 100% sRGB
Csatlakozók 1 db normál DisplayPort 1.2a, 2 db HDMI 1.4, 1 db HDMI 2.0, 1 db 3,5 mm-es jack hangkimenet
Teljesítményfelvétel 49,3 watt max. (mért kalibrált: 17,1 watt); belső tápegység
Gyártó honlapja www.asus.com/hu
Termék honlapja ASUS MG24UQ
Fogyasztói ár 156 900 Ft
Garancia 3 év

Az ASUS hivatalosan (és nem hivatalosan) sem akarta elárulni, hogy milyen panelt használnak az MG24UQ monitorban, és a leírás sem tesz róla említést azon kívül, hogy "IPS". Ez utóbbit viszont eléggé tágan értelmezik a gyártók, hiszen ez lehet AUO-féle AHVA, vagy a Samsung PLS-e is, sőt akár a Sharptól is érkezhet (ASV). Sajnos a makrófotón az alpixelek alakja az ilyen nagy pixelsűrűség miatt már nem túl jól látható, ezért kizárólag ez alapján nem mernénk még kis összegben sem fogadni semelyikre sem.

A gyártói adatbázisokat átböngészve viszont hamar kiderül, hogy 23,6 hüvelykes méretben 4K felbontású panelt kizárólag a Samsung és a Sharp gyárt, és ami előbbi felé billenti a mérleg nyelvét, az a 16,7 millió színárnyalat megjelenítése, a Sharpé ugyanis 8 bit+AFRC-vel dolgozik, ami 1,07 milliárd színre elegendő, ráadásul a makrófotó alapján sem tűnik ASV típusúnak. Erős a gyanú tehát, hogy az Asus a Samsungtól szerzi a paneleket az MG24UQ-hoz (LTM236FL01, ami így PLS-nek felel meg).

A háttérvilágítást fehér LED-ekre bízták, így a színtér csak az sRGB-t fedi, de kategóriájában ez bőven elég. Ami viszont jó hír, hogy most is ragaszkodtak a PWM-mentes vezérléshez a teljes fénysűrűség-tartományban, így ebből fakadó zavaró villogással nem kell számolni.


[+]

A betekintési szögek a papírformának megfelelően alakultak, és a várt eredményt hozták. Ebből fakadóan nem okozott meglepetést, hogy a szögek növelésével (különösen oldalirányban) a fényerőből és a kontrasztból egyaránt veszített a kép, de színtorzulást nem tapasztaltunk.


[+]

Az IPS panelek egyik nagy rákfenéje, az IPS glow ennél a panelnél is jelentkezett. A látottak fényében nem mondanánk számottevőnek, de az tény, hogy láttunk már e tekintetben jobb és sokkal rosszabb panelt is, de a legnagyobb áldás és a legfontosabb, hogy szemből egyáltalán nem látható.

Alapbeállítások és kalibrálás

A dobozból kivéve a monitor nem kalibrált állapotban érkezik, legalábbis erre vonatkozó információ nincs. Erre utal az is, hogy kalibrálatlanul az átlagos színeltérés 1,69, a maximum pedig 7,18 a mérések szerint, amit kibontás és bemelegítés után azonnal elvégeztünk. A dobozból kivett állapot a menüben lévő "racing" beállításnak felel meg: ezzel fénysűrűsége alapbeállításban 289,85 cd/m², míg a feketén 0,2944 cd/m² volt mérhető, ami 985:1 kontrasztarányt ad. A gamma mérés eredménye 2,21, a színhőmérsékleté pedig 6617 K lett.


[+]

A menüben a színhőmérséklet állítására is van lehetőség, ezek pontosságát is ellenőriztük a gyári beállításokkal, ICC/ICM profil nélkül:

Beállított színhőmérséklet Mért színhőmérséklet
Warm 6752 K
Normal 7320 K
Cool 9018 K

A gyárilag alkalmazott "Normal" beállításon kívül fellelhető opciókat is végigmértük, ezek eredménye az alábbi táblázatban látható:

Profil/beállítás Racing Scenery Cinema RTS/RPG FPS sRGB
Fényerősség (fehérpont) 289,85 cd/m² 313,50 cd/m² 231,34 cd/m² 286,44 cd/m² 286,33 cd/m² 178,63 cd/m²
Fényerősség (feketepont) 0,2944 cd/m² 0,3247 cd/m² 0,2965 cd/m² 0,3947 cd/m² 0,5203 cd/m² 0,2970 cd/m²
Kontrasztarány 985:1 966:1 780:1 726:1 550:1 601:1
Gamma 2,21 2,19 2,41 2,17 2,11 2,13
Színhőmérséklet 6617 K 6769 K 8607 K 6771 K 6774 K 6586 K

Kalibrálás

Kalibrálással 0,31 átlagos delta E értéket kaptunk, míg a legnagyobb eltérés értéke 2,02 – előbbi kiváló, utóbbi elfogadható érték. A dispcalGUI naplója szerint 100%-os fehéren 121,2 cd/m², míg a feketén 0,129 cd/m² volt a fényerősség, ami 939,4:1 kontrasztarányt eredményez. A gamma mérés pontos eredménye 2,2, a színhőmérsékleté pedig 6480 K lett. Összességében ezek meglehetősen jó értékek.


[+]

A színtérlefedettség a következőképpen alakult: a képet felnagyítva a szürke szaggatott vonal jelzi a referencia színteret, míg a színes háromszög a mért színteret ábrázolja. Eszerint a kijelző 99,9% pontossággal fedi az sRGB színteret, de maga a teljes lefedettség mértéke 115,1%. Mélyebb elemzéshez az Argyll+DispcalGUI mérési jegyzőkönyve további információval szolgál a kalibrálással és annak eredményével kapcsolatban (gamma és színhőmérséklet tracking, szürkeegyensúly stb.). Ez itt érhető el.

120 cd/m² – 6500K – 2,2 gamma fényerő kontraszt vörös zöld kék ICC profil
ASUS MG24UQ 31 80 100 98 98 >katt<

További mérések

Papíron négy ezredmásodperces válaszidővel számolhatunk, ha az MG24UQ mellett voksolunk. Természetesen ehhez a szinthez elengedhetetlen a gyorsítás, aminek mértékét a menüben a TraceFree menüpontban tudjuk módosítani 0-100-as skálán, 20-as lépésekben. A látottak alapján a 40 és 60 az a beállítás, ahol ideális az egyensúly teljesítmény és túllövés szempontjából.


Válaszidő vizsgálata 0/20/40/60/80/100 beállítás mellett [+]

Az input lag mértéke 10-20 ezredmásodperc között alakul, így ezen a téren sem tudunk az MG24UQ-ba belekötni, hiszen ez jó értéknek számít.


[+]

A fekete homogenitását vizsgálva megállapítható, hogy ugyan nem tökéletesen egyenletes a háttérvilágítás, de zavaró bevilágítás egyáltalán nincs, és a glow sem zavar be szemből.


[+]

A fehéren mért homogenitás vizsgálata is kielégítő eredmény adott, szinte csak a bal oldal gyengébb a vártnál, de 15 százalékot meghaladó eltérést ott sem mértünk.


[+]

A monitor és az OSD menü kezelőszervei jobb kézre esnek és a hátsó részen kaptak helyet, de nem hanyagolták el a feliratokat, amelyek értelemszerűen a frontkávára kerültek. A kezelhetőségről rosszat nem tudunk mondani, a joystickkal való lépkedés a menüben az utóbbi idők legjobb találmánya, nagyon gyors navigálást és beállítást tesz lehetővé. A hagyományos kezelőszervek is jól sikerültek, kézre, pontosabban ujjra állnak, talán a be- és kikapcsolásra szolgáló gombot lehetett volna kicsit távolabb helyezni.


[+]


[+]

A menüfelépítés logikus, a beállítások jól vannak csoportosítva, nehéz lenne eltévedni benne, és nem azért, mert kevés a beállítási lehetőség. Bónusz pont, hogy magyar nyelven is tud.

Használat közben, értékelés

A 4K felbontású monitorok ellen mindig azt hozzuk fel, hogy a Windows felskálázási problémái miatt nem érdemes még váltani, azonban a Windows 10 érkezésével már nem lehetünk ennyire elutasítóak. Bár a mai napig vannak még hibák, és azok a régi programok, amelyek hibásan jelennek meg, és nem érkezik hozzájuk frissítés, azokkal nem is lehet semmit sem kezdeni a jövőben, ugyanakkor a Windows 10 UI eléggé, mondhatni mérföldekkel jobban kezeli ma már a felskálázást, mint a Windows 8/8.1, és a népszerű programok között (beleértve a webböngészőket) is egyre kevesebb az olyan, amivel gond lenne.


[+]

Mindazonáltal nem esnénk át a ló túloldalára, tehát továbbra sem mindenkinek érdemes azonnal a boltba rohanni és 4K-s monitort kérni a parizer mellé. Ám az általános megállapítás mindenképp az, hogy el lehet gondolkodni a váltáson azoknak, akiknél nem okoz katasztrófát, ha a nagyítás miatt kisebb-nagyobb megjelenítési gond lép fel. Elsősorban tehát az "átlagfelhasználóknak" és játékosoknak érdemes ebbe az irányba kacsintgatni, hiszen egyrészt ezt sugallja a FreeSync-támogatás, másrészt az új játékok már fel vannak készítve a nagy felbontásra, de továbbra is észben kell tartani, hogy még mindig egy kisebb erőműre lesz szükség a kihajtásához.


[+]

Ha már szóba hoztuk a FreeSyncet, akkor megemlítenénk azt is, hogy nem volt semmi gond a beüzemelésével, sem a működésével. Ami kevésbé ad okot az örömre, az a 40 hertzes alsó határ, ami miatt a technológia csak nagyon szűk határok között (40-60 Hz) működik. A 30 hertzes limit szerencsésebb lenne, mivel bizonyos játékoknál 4K felbontás mellett még erős konfigurációval is könnyű benézni az alsó limit alá a másodpercenkén megjelenített képkockaszámot tekintve, hacsak nem butítjuk a részletességet – de akkor meg mi értelme az egésznek?

Ettől eltekintve az Asus monitora ügyes, jól összerakták, csak kevés fogást találunk rajta, összességében kifejezetten tetszett nekünk. Képminőség terén rendben van, talán kontrasztarányban lehetne kicsit erősebb, és ami hiányzik róla, azaz USB hub. A beépített 2 x 2 wattos hangszóróktól nem voltunk elájulva, noha nem is ez a célja, de kategóriájában hallottunk már ennél ütősebb megoldást is. Ami nagy kérdés, az a képátló: tesztelés során többen is megjegyezték, hogy az MG24QU mai szemmel kicsinek tűnik.

A 24 hüvelykes képátló a 4K-val karöltve jó hatással van a képpontsűrűségre, de tény, hogy aki ma monitorba invesztál, annak a képernyőméret egyáltalán nem másodlagos szempont. Bizonyos értelemben véve sokak számára nagyobb élvezetet nyújthat a nagyobb kép akár a felbontás rovására is, bár a 4K esetében az ár sem mellékes, tehát itt óvatosan lehet csak nyújtózkodni – amennyiben nem érjük be a TN paneles monitorokkal, amelyek jóval kedvezőbb áron mennek. A személyes preferenciákat tehát a végső döntés meghozatala során (még a vásárlás előtt) mindenképp vegyük figyelembe.

A 156 900 forintos ár egyébként nem tűnik soknak kategórián belül ezért a monitorért, hiszen a konkurens termékek között számos olyat találunk, ami 150-160 000 forintért kínál 4K felbontást, viszont nem tud FreeSync-et. Ugyanakkor már soknak tűnik akkor, ha azt nézzük, hogy valamivel 160 000 forint alatt már hozzá lehet jutni a hasonló tudású, ám nagyobb képátlójú LG 27MU67-hez, ami már jó ideje a piacon van.


ASUS MG24UQ monitor

Daywalker

Az ASUS MG24UQ monitort az ASUS magyarországi képviselete bocsátotta rendelkezésünkre.