ASUS blog: Ampere-választék

Lassan, de biztosan bővül az Ampere GPU-k, és vele az ASUS videokártyáinak választéka is. Nézzük meg, hogy mit kínálnak ezek!

Az ASUS családfája

Bevezető

Tavaly ősszel jelent meg az NVIDIA 30-as szériája: elsőként a GeForce RTX 3080, 3070 és 3090 mutatkozott be – az első a csúcs-, a második felsőkategóriába érkezett, míg a GeForce RTX 3090 már inkább a luxustermékek közé tartozik, és azoknak készül, akiknek egy kis plusz teljesítmény minden pénzt megér. Tavaly év végén a középkategória tetejére szánt RTX 3060 Ti-t jelentették be, most év elején pedig a GeForce RTX 3060 is megérkezett, mely a február végén boltokba érkező kártyákra kerülhet fel. Ahogy az általunk elvégzett tesztekből is kiderült már, az előző, 20-as szériához képest óriási az előrelépés, az RTX 3080 felbontástól függően akár 20-30 százalékkal is gyorsabb lehet az RTX 2080 Ti-nél, az RTX 2080-hoz képest pedig akár kétszeres sebességet is mérhetünk.

Az új GPU-k plusz teljesítménye különösen jól jön akkor, ha kihasználjuk a sugárkövetést - akár önmagában, akár a mesterséges intelligencia tudását igénybe vevő DLSS-sel kombinálva. Ezekről, illetve az Ampere-rel együtt megjelenő két másik érdekességről, a Reflexről és a Broadcastról a második oldalon részletesebben is írunk.


(forrás: NVIDIA) [+]

Természetesen ahogy eddig, úgy 30-as széria bemutatása után is az ASUS az elsők között jelentkezett saját Ampere-alapú grafikus kártyáival. A tajvani gyártó igencsak széles termékskálával rendelkezik a komponensek területén, és a VGA-k esetében is több családot kínál, melyek nemcsak külsőleg, de az általuk kínált funkciók (és persze az ár) tekintetében is különböznek egymástól.

Dualtól a ROG Strix sorozatig

Az ASUS videókártyás palettája a Dual és Dual Mini modellekkel nyit – mint a névből is kitalálható, az utóbbiak kisebb méretűek, a gyártó kifejezetten úgy tervezte őket, hogy a hőleadás szempontjából problémásabb SFF házakban is megállják a helyüket. Aki tehát microATX, Mini-ITX vagy éppen NUC 9 alapokra építené fel legújabb játékra szánt PC-jét, annak cálszerű ezt választania: a 200 x 123 x 38 mm-es méretű VGA-k a kis számítógépházakba is elférnek. A Dual Mini széria jelenleg két tagot számlál: a DUAL GeForce RTX 3060 Ti MINI 8GB-ot és a DUAL GeForce RTX 3060 Ti MINI OC Edition 8GB-ot. A különbség kettejük között az órajelekben van: az OC változat kapott némi gyári túlhajtást. Ennek mértékét az áttekinthetőség kedvéért az oldal alján egy külön táblázatban összesítve mutatjuk be a Dual Mini és a többi család esetében is.


[+]

Közös jellemzője mindkét kártyának a valamennyi Dual sorozatú VGA-n megtalálható, két ventilátorral dolgozó hűtőrendszer, mely a kis méret ellenére is rendelkezik félpasszív üzemmóddal: amennyiben a GPU hőmérséklete 50 °C alá csökken, megállnak a ventilátorok, némává válik a hűtés.

A közönséges Dual kártyák nagyobb méretüknél (269 x 136 x 52 mm) fogva nagyobb hűtést is kaptak, így erősebb GPU-val is szerelhetik őket – ebben a szériában így találunk már GeForce RTX 3070-es változatokat is, természetesen „normál” és „OC” változatban egyaránt. Ezen kártyák már úgynevezett Dual BIOS-t is kaptak, tehát egy apró kapcsolóval lehet váltani a csendesebb, de melegebb GPU-t biztosító, és a hangosabb, de alacsonyabb hőmérsékletet eredményező ventilátorbeállítások között. Nyilván ugyanez a funkcionalitás reprodukálható a GPU Tweak II szoftverrel is, ha szükséges.


[+]

A nagyobb méret miatt még egy jellemző módosul, ez pedig a csatlakozókínálat: a rozsdamentes acélból készült panelen a Dual Minik esetében egy sorban három DP és egy HDMI kivezetés található, míg a teljes méretű Dual kártyák egy második HDMI-t is kapnak.

A következő bemutatásra kerülő család a Turbo – ahogy a Dual Mini, úgy ez is egy bizonyos céllal született: az ASUS mérnökei olyan felhasználásra tervezték, ahol rossz a szellőzés. Ez lehet például egy keskeny gépház vagy akár egy eGPU is. Ilyenkor a hagyományos, axiális hűtési megoldások nemcsak hogy alacsony hatásfokúak, hanem egyenesen károsak, hiszen a felmelegített levegőt „szétfújják” a házban, ahelyett, hogy azt azonnal a kültérbe juttatnák. Így a Turbo kártyákra a régebbi időkből ismerős „blower” típusú hűtő került, tehát a meleg levegő azonnal és 100%-ban távozik a gépházból.


[+]

A Turbo család mindössze két tagot számlál, egy GeForce RTX 3070-re és egy GeForce RTX 3090-re épülő modell található benne. Közös tulajdonságuk, hogy áttervezett burkolatuk a lehető legnagyobb mértékben segíti a légáramlást a bordák körül, 80 mm-es ventilátoruk pedig dupla golyóscsapágyazású a hosszú élettartam érdekében. Annak érdekében, hogy a kártyák alacsony házakban is elférjenek, a PCIe tápcsatlakozók átkerültek a rövidebb élekre, és hogy a kiömlőket se takarja semmi, a 269 x 112 x 40 mm-es VGA-kon egy sorba rendezték a csatlakozókat is. A teljesen letisztult dizájn részeként ezekre a modellekre RGB fények sem kerülnek.

Az ASUS TUF márka az utóbbi években elég szépen fejlődött, és ma már egyet jelent a kedvező ár/érték aránnyal a gaming termékek között. A grafikus kártyák esetében itt teljes a felhozatal, a GeForce RTX 3060-tól az RTX 3090-ig megtaláljuk valamennyi NVIDIA Ampere GPU-t, normál és OC változatban egyaránt.


[+]

Az eddig ismertetett kártyákkal szemben a leginkább látványos változást a nagyméretű hűtő jelenti, mely egyszerre tud nagyon csendes és nagyon hatékony lenni, így még a tuningolt OC modelleknél sem kell arra számítani, hogy fejhallgató nélkül majd nem tudunk játék közben a szobában megmaradni. A nagy méretet szó szerint kell érteni: ezek a videokártyák 300 x 127 x 52 mm-esek, tehát már 2,7 foglalatnyi helyet kérnek maguknak a házban. Az ASUS mérnökei rengeteg trükköt bevetettek a hűtésnél: a három darab, kettős golyóscsapágyazású Axial-tech ventilátor közül például a középső ellentétes irányban forog, csökkentve a turbulenciát ott, ahol a ventilátorok keltette légáramlások „összeérnek”.

Aki ismeri az ASUS különböző márkaneveinek történetét, az tudja, hogy a TUF a strapabíró, extrém alaposan tesztelt komponenseket tömöríti. Természetesen a TUF videokártyák sem lógnak ki a sorból, a MOSFET-ektől a kondenzátorokig valamennyi áramköri elem gondosan kiválasztott, tesztelt példány, a kész kártyákat pedig gyártás után a többi VGA-hoz hasonlóan egy alapos, 144 órás tesztüzemnek is alávetik.


[+]

Extra funkcióként itt is megtaláljuk a Dual BIOS-t, illetve valamivel feltűnőbbé válik az RGB is, de még csak visszafogott mértékben, hiszen csak a hűtés burkolatának jobb felső szélén található logó és a TUF Gaming felirat feletti csík világít.

A végére hagytuk a ROG Strix modelleket: ezek már teljes mértékben a játékosokra koncentrálnak, természetesen ide értve a profi e-sportolókat is, de igazából mindenkinek ajánlhatók, akik a maximumot szeretnék kihozni gépükből. A ROG Strix széria a GeForce RTX 3060-tól a 3090-ig tartalmaz modelleket, és itt is készülnek normál és emelt órajelű változatok.


[+]

Mint az a csúcsszériához illik, a ROG Strix az a család, ahol aztán tényleg megkapunk mindent, ami ahhoz kell, hogy a kártyák mindig, minden körülmények között a maximumot nyújthassák. A hűtés gigantikus, a GeForce RTX 3060-ra épülő változatoknál 2,7, a többieknél 2,9 foglalatnyi helyet igényel (ez 58 mm-es vastagságot jelent). Az óriási bordázaton a TUF Gamingnél látottakhoz hasonló módon három, megnövelt lapátszámú Axial-tech ventilátor ül, ugyanúgy váltakozó forgásiránnyal, golyóscsapágyakkal.


[+]

A hűtés burkolata egyedi dizájnt kapott, mely stílusában illeszkedik a ROG és ROG Strix alaplapokéhoz, az áramköri lapon pedig felsőkategóriás komponensekből összeállított VRM gondoskodik az áramellátásról. Nem marad ki természetesen az RGB sem, hátul pedig külön ventilátor- és ARGB csatlakozókat találunk a plusz hűtés és fényeffektek biztosításához. Aki pedig esetleg a fehér színt preferálná, az a ROG Strix modelleket ilyen dizájnnal is megvásárolhatja, így egy fehér alaplapos, fehér házas összeállításból nem fog kilógni a videokártya sem.


[+]

Végül pedig megemlítenénk a KO sorozatot: ez egy specálisan a dél-koreai piacra szánt (innen a név: Korean Origin) széria, mely egyedi beállításokkal és főleg dizájnnal rendelkezik.

Családnév Dual Mini Dual Turbo TUF Gaming ROG Strix
Elérhető GPU-k GeForce RTX 3060 Ti GeForce RTX 3060 Ti
GeForce RTX 3070
GeForce RTX 3070
GeForce RTX 3090
GeForce RTX 3060
GeForce RTX 3060 Ti
GeForce RTX 3070
GeForce RTX 3080
GeForce RTX 3090
Hűtőrendszer Dupla Axial-tech ventilátor Blower Tripla Axial-tech ventilátor Tripla, nagyméretű
Axial-tech ventilátor
0 dB-es üzemmód igen nem igen
Jellemző méretek 200 x 123 x 38 mm 269 x 136 x 52 mm 269 x 112 x 40 mm 3060/3060 Ti: 301 x 143 x 54 mm
többi: 300 x 127 x 52 mm
3060: 300 x 137 x 54 mm
többi: 319 x 140 x 58 mm
Kimenetek 3x DP, 1x HDMI 3x DP, 2x HDMI 3x DP, 1x HDMI 3x DP, 2x HDMI
Dual BIOS igen nem igen
Megjegyzés Kisméretű PC-khez tervezve - Szűk házakhoz, hátoldali
tápcsatlakozók
- Plusz ventilátor- és ARGB
csatlakozók

Végül pedig következzen akkor egy kis áttekintés a különböző változatok Boost órajeleiről:

Családnév Dual Mini Dual Turbo TUF Gaming ROG Strix
GeForce
RTX 3060
- n.a. n.a.
GeForce
RTX 3060 Ti
-normál:
Gaming: 1665 MHz
OC: 1695 MHz
-OC:
Gaming: 1680 MHz
OC: 1710 MHz
-normál:
Gaming: 1665 MHz
OC: 1695 MHz
-OC:
Gaming: 1710 MHz
OC: 1740 MHz
- -normál:
Gaming: 1665 MHz
OC: 1695 MHz
-OC:
Gaming: 1755 MHz
OC: 1785 MHz
-normál:
Gaming: 1665 MHz
OC: 1695 MHz
-OC:
Gaming: 1860 MHz
OC: 1890 MHz
GeForce
RTX 3070
- -normál:
Gaming: 1725 MHz
OC: 1755 MHz
-OC:
Gaming: 1770 MHz
OC: 1800 MHz
-normál:
Gaming: 1725 MHz
OC: 1755 MHz
-normál:
Gaming: 1725 MHz
OC: 1755 MHz
-OC:
Gaming: 1815 MHz
OC: 1845 MHz
-normál:
Gaming: 1710 MHz
OC: 1740 MHz
-OC:
Gaming: 1905 MHz
OC: 1935 MHz
GeForce
RTX 3080
- -normál:
Gaming: 1710 MHz
OC: 1740 MHz
-OC:
Gaming: 1785 MHz
OC: 1815 MHz
-normál:
Gaming: 1710 MHz
OC: 1740 MHz
-OC:
Gaming: 1905 MHz
OC: 1935 MHz
GeForce
RTX 3090
- -normál:
Gaming: 1695 MHz
OC: 1725 MHz
-normál:
Gaming: 1695 MHz
OC: 1725 MHz
-OC:
Gaming: 1740 MHz
OC: 1770 MHz
-normál:
Gaming: 1695 MHz
OC: 1725 MHz
-OC:
Gaming: 1860 MHz
OC: 1890 MHz

NVIDIA-extrák

Az előző oldalon említett összes hardverhez az NVIDIA szállítja a GPU-t, aminek hozománya pár olyan technológia, amit a zöldek kifejezetten reklámoznak is: konkrétan az RTX, a DLSS, a Reflex és a Broadcast négyese. Nézzük sorban, hogy ezek mit is jelentenek!

Az RTX bizonyos szempontból egy gyűjtőnév. Több dologra utal, például az NVIDIA így hívja a DirectX Raytracing verziókra írt meghajtóimplementációkat, de a DLSS-t is ide kategorizálják. A közhiedelemmel ellentétben tehát az RTX nem a sugárkövetést jelenti, hanem annál valamivel többet; ettől függetlenül mindenki csak a sugárkövetéshez köti. Utóbbi eljárással több PC-s játék megjelent már, de az NVIDIA dolgozik az utánpótláson, amelyeket a CES-en be is jelentettek.

A vállalat az eddig megjelent játékok mellett a Five Nights at Freddy's: Security Breach és a F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch címek esetében egyezett meg a fejlesztőkkel a sugárkövetés beépítéséről.

A DLSS ugyan az RTX gyűjtőnév része, de érdemes külön kezelni. Ennek az eljárásnak a lényege, hogy a képkockák számítása a beállítottnál kisebb felbontáson történik meg, majd a kapott képet egy előre tréningelt neuronháló segítségével feljavítják, így alakul ki a végeredmény. Ezzel a játékos nagyobb sebességre tehet szert, ami ugye abból ered, hogy a VGA kevesebb pixelt számol.

Ezt a technológiát is számos játék támogatja, és az idei CES-en kiderült, hogy jön a Call of Duty: Warzone, illetve az Outriders címekbe.

A Reflex egy viszonylag új dolognak számít, ami a késleltetés minimalizálásáért felel. Sajnos ezt a technológiát az NVIDIA csak részben implementálta a meghajtóba, így önmagában nem működőképes. Az előnyeinek kihasználásához a Reflexet közvetlenül támogatnia kell az adott programnak. Ezekből jelenleg nincs sok, mivel az Apex Legends, Call of Duty: Warzone, Destiny 2, Fortnite, Overwatch, Tom Clancy's Rainbow Six Siege és Valorant című alkotásokkal ki is merül a lista, de remélhetőleg ez nem marad így.

Végül, de nem utolsósorban az NVIDIA rendelkezik egy Broadcast alkalmazással, ami az alábbi oldalról tölthető le. Ez kifejezetten a streamer közösség számára lehet hasznos, hiszen olyan funkciókat kínál, mint például a háttér elhomályosítása vagy éppen teljes lecserélése, a fejmozgás követése, illetve a háttérzajok kiszűrése.

Ha nagyon leegyszerűsítjuk, akkor az NVIDIA jelenleg a sugárkövetésre, az AI-ra, illetve a késleltetésre koncentrál, ezek jelentik a fő fókuszt a cég számára, amelyek a fenti példákban jól megfigyelhetők.

Azóta történt

Előzmények