Ami a Bulldozer tesztből kimaradt

AM3+ tokozású CPU AM3 foglalatban

Tavaly októberben megjelent Bulldozerről szóló elemzésünkből különféle okok miatt kimaradt néhány részlet, melyek pótlására akkor ígéretet tettünk. Természetesen tartani szeretnénk magunkat ehhez, így a kirakó néhány kisebb, hiányzó darabját jelen cikkünkben taglaljuk.

Korábban számtalan találgatás és ezzel együtt ellentétes információ is napvilágot látott arra vonatkozóan, hogy a piacra kerülő AM3+ tokozású AMD FX processzorok működni fognak-e a korábbi AM3 foglalatban. Végül a közzétett álláspontok alapján kiderült, hogy az AMD nem kínál hivatalos támogatást a korábbi foglalattal szerelt alaplapokhoz. A hangsúly a hivatalos szón van, ugyanis nem a foglalaton múlik a korábbi modellek támogatása!

Ez röviden annyit takar, hogy fizikailag bármilyen AM3+ tokozású processzort bele tudunk illeszteni egy AM3 foglalatba, ugyanis az előd AM3-hoz képest az új foglalat kialakításában csak kisebb változások történtek. Az egyik ilyen az érintkezők száma, mely a korábbi 941-ről 942-re emelkedett. Valamelyest nőtt a lábaljzatok átmérője is, a Socket AM3 0,45 mm-es értékéről 0,51 mm-re. Ezzel szemben az AM3+ tokozású processzorok lábátmérője nem változott, azaz ennek a módosításnak nincs túl nagy jelentősége. A harmadik változás talán az utóbbinál is elhanyagolhatóbb: ez konkrétan a foglalat színét érinti, ami a korábbi fehérről feketére (vagy inkább sötétszürkére) módosult. Ennek kizárólag az egyszerűbb beazonosításnál vehetjük hasznát.

Hirdetés

A lapkakészlet lehet a legkevésbé akadályozó tényező, ugyanis az évek óta alkalmazott, meglehetősen rugalmas HyperTransportnak hála szinte bármilyen északi és déli hidat hozzá lehet kapcsolni az AMD ezen vezérlőjét tartalmazó processzoraihoz. Az egyetlen kritérium a HyperTransport 3.0-s verziójának támogatása, mely a már bő 4 éve debütált 700-as sorozatú lapkakészletekkel tűnt fel, ergo az erre nem képes modellek már jó eséllyel teljesen kikoptak a kínálatból.


Crosshair IV Formula (AM3) – Sabertooth 990FX (AM3+) [+]

Egyazon platformra és foglalatra épülő alaplapok között is lehetnek nagy különbségek. Gondoljunk csak a legolcsóbb 15 000 és 30 000 forintos modellek közti, már ránézésre is megfigyelhető differenciákra. A tápellátás szinte minden esetben gyengébb az olcsóbb termékeknél, ami jobb esetben csak tuningnál lehet hátráltató tényező. Igen ám, de a drágább, komolyabb túlhajtáshoz is megfelelő alaplapok ezt éppen a hivatalos specifikációk túlteljesítésével oldják meg. Az AM3 gyári specifikációja 110 amperes maximális pillanatnyi áramerősséget ír elő, amit minden alaplapnak teljesítenie kell. Az AM3+ az újabb verziójú Turbo Core miatt ezzel szemben már 145 amperről beszél, azaz legalább ilyen értéket kell biztosítson az összes AM3+ foglalatos alaplap.

Ezzel a vágással azonnal ki is esett jó néhány korábbi modell. Ezen felül a HyperTransport linknek, valamint a memóriák felé biztosítható maximális áramerősségnek is meg kell felelnie egy megnövekedett értéknek, ez előbbinél 2, míg utóbbinál 4 ampert takar. Amennyiben ezeket teljesíti az AM3 foglalattal szerelt alaplap, valamint a teljes tápellátás vezérlésért felelős chip is képes a processzor megfelelő kiszolgálására, akkor már "csak" az alaplap gyártóján a sor, hogy utolsó kritérium gyanánt egy BIOS-frissítéssel szolgáljon számunkra.

Ilyen jellegű frissítésekkel első körben az ASUS és az MSI állt elő, melyeket később valamilyen szintig az ASRock és a Gigabyte is követett. Aki korábbi AM3 foglalatos alaplapjába tervezi egy AM3+ processzor vásárlását, annak először a következő alapvető lépések elvégzését javasoljuk:

  • Nagy körültekintéssel utánanézni az alaplap pontos típusának és revíziójának;
  • Ezután a gyártó honlapján a SUPPORT és/vagy CPU SUPPORT szekcióhoz navigálni;
  • Itt rákeresni a pontos típusra és ellenőrizni, hogy az adott modellhez készült-e megfelelő BIOS;
  • Amennyiben igen, akkor még az új processzor beszerzése előtt, az ott leírt módon el lehet végezni a frissítést.

Bizonyos esetekben előfordulhat, hogy a CPU SUPPORT listák nem kerülnek frissítésre. Ebben az esetben utolsó esélyként érdemes megpróbálni a gyártóval való közvetlen kapcsolatfelvételt.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés