AMD Radeon RX 470 – ez már tényleg népkártya

  • (f)
  • (p)
Teszt – Írta: | 2016-08-04 21:30

Fokozott izgalommal vizsgáltuk meg, mit tud a megvágott Polaris 10 az RX 480-hoz képest.

Az AMD Radeon RX 470

Hatalmas várakozás övezte az AMD Polaris architektúrájának bemutatkozását, azon belül is az AMD Radeon RX 480 megjelenését, azonban nem minden volt zökkenőmentes a rajt körül. Annak ellenére, hogy tesztünk során különösebb kivetnivalót nem találtunk benne, hűtését sokan bírálták. Kis országunk sajátossága, vagyis a magas forgalmi adó mellett nem túl erős nemzeti valuta sem segített; igen magas árakon rajtolt el a legelső Polaris-alapú VGA. Megjegyezzük, hogy ebben talán a hazai üzletek is sárosak kissé, mert az előbbieket az egyenletbe kalkulálva sem jött ki olyan magas árcédula, amit végül az újdonság kapott.


[+]

Egyéni preferencia, hogy a gyári felépítés (azaz referencia) valakinek mennyire szimpatikus, de azért is sokat hallgathatott az AMD – legalábbis a kapcsolódó fórumtémáinkat alapul véve –, hogy csak viszonylag sokára engedte az Asus, Gigabyte, MSI, PowerColor, Sapphire, és a többi gyártó egyedi nyomtatott áramkörös verzióit piacra dobni. Az általános vélekedés szerint a GTX 1060 így elhappolta az AMD piacát, habár szerintünk ennyire nem vészes a helyzet. Az áramfelvételi gondokat azóta megoldották, az egyedi megoldások végül megjelentek, így egyre inkább többszereplőssé vált a játszma.


[+]

Az AMD Radeon RX 470-ekkel viszont sokkal szerencsésebben alakulnak a dolgok. A bejelentésről az alábbi hírben már írtunk, ahol az RX 470 specifikációi is szerepelnek. A recept a jól ismert kaptafára épül: a teljesértékű chipek száma gyártás során óhatatlanul is csak egy része az összesnek, rengeteg van köztük, ami csak egy-egy ponton nem tökéletes, így kézenfekvő ezeket a részegységeket letiltani, és a kevésbé jól sikerült chipeket is értékesíteni – ez általános gyakorlat a chipgyártásban. Úgy tűnik azonban, hogy most elég jó a kihozatal, mert alig alacsonyabb az órajel és alig kevesebb az aktív részegységek száma a fullos Polaris 10-hez képest. A technikai tudás természetesen változatlanul jövőbe mutató, erről igény esetén az RX 480-as megateszt első hét oldala szolgál információval.


Most csak referenciaértékekkel szerepelnek [+]

Az egyedi RX 470-ek esetén eddigi információink szerint nem fukarkodnak a gyártók a nyolctűs PCIe tápcsatlakozóval (ez a két tesztelt példányra is igaz), így sem a hűtés, sem a tuningolhatóság terén nem érheti szó a ház elejét, de emiatt a fogyasztásprobléma is messzire elkerüli ezt a szériát. Két ilyen RX 470-et teszteltünk, egy 4 és egy 8 GB-os változatot, előbbit az MSI, utóbbit a Sapphire műhelyéből. Ezúttal a kártyákat nem mutatjuk be részletesebben, mert jelen cikk az RX 470 általános teljesítményére koncentrál (és a tesztre is csak kevés időnk volt ezúttal), viszont hamarosan, egy újabb tesztben szerepelnek még, ráadásul többedmagukkal!

Tesztkonfiguráció, fogyasztás

Méréseink során törekedtünk arra, hogy a lehető legpontosabb képet kapjuk, amit olvasóink is könnyen reprodukálhatnak, így a játékok beépített benchmarkját használtuk. A tesztek egyik és legfontosabb alappillére jól bevált, X99-es tesztkonfigurációnk, mely sokaknak már bizonyára ismerős lehet. Az alaplap egy Asus X99-PRO modell, míg a processzor feladatát egy fixen 4 GHz-re tuningolt Intel Core i7-5960X tölti be, hogy minél többet ki tudjunk passzírozni a tesztelt alkalmazásból. A rendszermemória mérete továbbra is 32 GB. A HyperX Fury típusú DDR4 modulból összesen négy található az alaplapban, így azok négycsatornás üzemmódban, 2666 MHz-en hasítanak.

Az egyre csak hízó játékok okán SSD-ből már kénytelenek voltunk egy 500 GB-os modellt választani, egészen konkrétan egy Samsung 850 EVO-t, jelen tesztünkben az operációs rendszeren kívül alaposan megpakoltuk játékokkal is, amiknek a futtatása volt a feladata. Ez már a sokadik alkalom, hogy a 64 bites Windows 10 Próra frissített tesztrendszerünk játéktesztek során bevetésre kerül, aminek mostanra érett be a frissítése, hiszen a DirectX 12-es mód kizárólag ezzel érhető el. A tesztrendszer további komponenseit az alábbi táblázat ismerteti.

Tesztkörnyezet
Videokártyák MSI Radeon RX 470 4 GB – Gaming X (Radeon Software - Crimson Edition 16.8.1b)
Sapphire Radeon RX 470 8 GB – Nitro + OC (Radeon Software - Crimson Edition 16.8.1b)
NVIDIA GeForce GTX 1060 6 GB – Founders Edition referencia (GeForce beta driver 368.64)
MSI GeForce GTX 1070 Gaming X 8GB – (GeForce Game Ready Driver 368.39)
AMD Radeon RX 480 8 GB – referencia (Radeon Software - Crimson Edition 16.6.2b)
NVIDIA GeForce GTX 980 Ti 6 GB – referencia (GeForce Game Ready Driver 368.39)
MSI GeForce GTX 970 4 GB – Gaming (GeForce Game Ready Driver 368.39)
Sapphire Radeon R9 FURY X 4 GB (Radeon Software - Crimson Edition 16.6.2b)
AMD Radeon R9 290X 4 GB - Sapphire Tri-X OC (Radeon Software - Crimson Edition 16.6.2b)
AMD Radeon R9 380 4 GB - Sapphire Nitro OC (Radeon Software - Crimson Edition 16.6.2b)
Processzor Intel Core i7-5960X (3 GHz) – túlhajtva 4 GHz-en
EIST bekapcsolva; C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap ASUS X99 PRO (BIOS: 2201) – Intel X99 chipset
Memória

HyperX Fury 32 GB (4 x 8 GB) DDR4-2666 (HX426C15FBK4/32)

Háttértár Samsung 850 EVO 500 GB MZ-75E500 (SATA 6 Gbps)
Processzorhűtő Noctua NH-D14 SE2011
Tápegység Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt
Monitor Acer XB280HK G-Sync 4K (28")
Operációs rendszer Windows 10 Pro 64 bit


A tesztkörnyezet (a képen lévő VGA csak illusztráció) [+]

Ami a meghajtóprogramokat illeti, a Radeon kártyákat a 16.6.2b, míg az RX 470-et a legfrissebb, Radeon Software - Crimson Edition 16.8.1 non-WHQL béta driverrel teszteltük. Az NVIDIA kártyáihoz a GeForce Game Ready Driver 368.39 meghajtót telepítettük fel, a GTX 1060-t pedig a GeForce béta driver 368.64-gyel mértük. A játékokat háromféle (Full HD, WQHD, 4K, azaz 1920x1080, 2560x1440, 3840x2160 képpontos) felbontásban teszteltük, a képminőséget játéktól függetlenül maximálisra állítottuk. A meghajtóprogramban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást mindig az adott játékban aktiváltuk. Korábbi szavazásunk eredménye alapján mostantól, ahol lehet, DirectX helyett a Mantle leképezőt választjuk a GCN-alapú Radeon kártyák esetében.

A méréseket a 8 GB-os kártyával végeztük el, ennek értékei szerepelnek a grafikonokon, de néhány tesztben lemértük a 4 GB-os változatot is (9. oldal).

Játékok

  • Tom Clancy's The Division (DirectX 11) – motor: Snowdrop Engine / műfaj: TPS/akció
  • GTA V (DirectX 11) – motor: R.A.G.E. / műfaj: TPS/akció
  • Sniper Elite 3 (DirectX 11/Mantle) – motor: Asura / műfaj: FPS/akció
  • Thief (DirectX 11/Mantle) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS/akció
  • DiRT Rally (DirectX 11) – motor: EGO Engine 3.0 / műfaj: autóverseny
  • Middle-earth: Shadow of Mordor (DirectX 11) – motor: LithTech Jupiter EX / műfaj: TPS
  • Ashes of the Singularity (DirectX 12) – motor: Nitrous / műfaj: RTS/stratégia
  • Total War: Warhammer (DirectX 12) – motor: Warscape Engine / műfaj: RTS/stratégia
  • Hitman (DirectX 12) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS/akció

  • Rise of the Tomb Raider (DirectX 12) – motor: Foundation / műfaj: TPS/kaland
  • Far Cry Primal (DirectX 11) – motor: Dunia 2 / műfaj: TPS/akció

A mérésekhez használt játékok palettáját ismét megváltoztattuk kissé, és több új cím is szerepel, köztük olyan forró is, mint a Tom Clancy's The Division. Utóbbi ugyan csak DirectX 11-et támogat, de mostantól a VGA-tesztekből a DirectX 12-t támogató programok sem hiányoznak. Ilyen például a Hitman, a Total War: Warhammer és a legelső DX12-es cím, az Ashes of the Singularity (amelynek a napokban megjelent legfrissebb, 1.23-as verzióját használtuk). Bónuszként a Rise of the Tomb Raider és a Far Cry Primal mérések is szerepelnek, de ezek az összesítésben nem vettek részt ezúttal sem, későbbi tesztjeinkben azonban biztosan még nagyobb szerepet fognak kapni.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint az egyszerű összevetés érdekében minden játéknál a beépített benchmark toolt használtuk, és az ezek által rögzített eredményeket jegyeztük fel. A grafikonokat az átlag másodpercenkénti képkockák értékei alapján rendeztük csökkenő sorrendbe, ahol a főszereplő RX 470 képességei miatt a WQHD felbontás az elsődleges szempont, mert itt a legtöbb beállítással magabiztosan futtathatók a tesztelt címek.

Fogyasztás

A fogyasztást konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Sniper Elite 3 benchmarkja alatt végeztük, mely 2560x1440-es felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadozik a fogyasztás, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, ami a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.

Kellemes fogyasztási értékeket tapasztaltunk a videokártyával. Az alacsony csíkszélesség üresjáratban mutatta meg igazán, mit is tud: az RX 470 beérte az RX 480-nál kevesebbel, és ez persze az NVIDIA új GPU-ira is igaz. Amikor megvártuk a monitor lekapcsolását is, aktiválódott a Zero Core, az RX 470 csak egyetlen wattal kért többet, mint az RX 480. Ők ketten itt abszolút bajnokok – ettől a tuningolt géptől – még soha nem látott, alacsony fogyasztási értéket mutattak fel. A DXVA lejátszás során viszont igen sokat lépett előre, 20 wattal is kisebb volt az étvágya, mint nagyobb testvérének. Hogy ez a tesztelt példány erénye is részben, kétségtelen, azonban a meghajtóprogramon is csiszoltak azóta az AMD mérnökei.

A terhelt fogyasztás viszont feladja az elemző gondolkodásnak a leckét. Láttunk már olyat (például a HD 5870 vs. HD 5830 esetében), hogy nem csökkent csonkolt chippel a fogyasztás – a rosszabb minőségű chipeknek sokszor magasabb a szivárgási árama –, de itt nem ez a helyzet, amire a DXVA adat is következtetni enged. Itt az történt, hogy nem referencia tesztalanyunk 8 tűs csatlakozója nagyobb szabadságot biztosított a valós idejű teljesítményszabályozás részére, ezt pedig ki is használta a kártya. Jó eséllyel egy ekvivalens RX 480 hasonlóan viselkedett volna.

Specifikáció, hűtés

Specifikációk

Az alábbi táblázatban összefoglaltuk a Radeon RX 470 technikai paramétereit, összehasonlítva pár konkurens vagy elődmodellel.

VGA megnevezése Radeon RX 470 Radeon RX 480 Radeon R9 390X Radeon R9 380X GeForce GTX 1060 GeForce GTX 970
Kódnév Polaris 10 Grenada Antigua GP106 GM204
Gyártástechnológia 14 nm (GloFo) 28 nm (TSMC) 16 nm (TSMC) 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra GCN4 GCN2 GCN3 Pascal Maxwell (v2)
Tranzisztorok száma 5,7 milliárd 6,2 milliárd 5 milliárd 4,4 milliárd 5,2 milliárd
GPU lapka mérete 232 mm2 438 mm2 359 mm2 200 mm2 398 mm2
GPU alap/turbó órajel 1206 MHz 1266 MHz 1050 MHz 970 MHz 1506/1708 MHz 1050/1178 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 300 MHz 139MHz 324 MHz
Shader processzorok típusa multiprecíziós vektor stream
Számolóegységek száma 2048 2304 2816 2048 1280 1664
Textúrázók száma 128 textúracímző
és -szűrő
144 textúracímző
és -szűrő
176 textúracímző
és -szűrő
128 textúracímző
és -szűrő
80 textúracímző és -szűrő 104 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32) 16 blokk (64) 8 blokk (32) 3 blokk (48) 4 blokk (64)
Memória mérete 8192 / 4096 MB 8192 MB 4096 MB 6144MB 4096 MB
Memóriavezérlő 256 bites hubvezérelt 512 bites hubvezérelt 256 bites hubvezérelt 192 bites crossbar 256 bites crossbar
Memória órajele terhelve 2000 / 1650 MHz (GDDR5) 2000 / 1750 MHz (GDDR5) 1500 MHz (GDDR5) 1425 MHz (GDDR5) 2000 MHz (GDDR5) 1750 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 300 MHz 150 MHz 202 MHz (GDDR5) 162 MHz
Max. memória-sávszélesség 256 000 MB/s (8 GB)
211 000 MB/s (4 GB)
256 000 MB/s (8 GB)
224 000 MB/s (4 GB)
384 000 MB/s 182 400 MB/s 192 300 MB/s 224 000 MB/s
Támogatott DirectX 12
Dedikált HD transzkódoló VCE NVENC
HD képanyagok lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD) Purevideo HD (VP4)
Hivatalos fogyasztási adat ~120 watt ~150 watt ~275 watt ~190 watt ~120 watt ~165 watt

Kattintással a táblázat nagyítható [+]

A teszt két főszereplőjét a GPU-Z az alábbi módon detektálta, amihez ezúttal részletesebb magyarázatot is fűznénk. Elsőként annyit, hogy a méréseket a 8 GB-os RAM mérettel rendelkező kártyával végeztük el, majd megvizsgáltuk, mennyivel lassabb nála a 4 GB-os modell.

A Radeon RX 470-t így ismeri fel a legfrissebb GPU-Z A Radeon RX 470-t így ismeri fel a legfrissebb GPU-Z
A Radeon RX 470-t így ismeri fel a legfrissebb GPU-Z (4 és 8 GB) [+]

Javították a programban az AMD Polaris architektúra kiolvasási problémáit, így már a magméret, tranzisztorszám, és az alapértelmezett órajel is helyesen szerepel. Két tesztalanyunkat – lévén azok gyárilag tuningolt példányok – igyekeztünk a referenciának megfelelően beállítani a meghajtóprogram korábban Catalyst Overdrive nevű részében. Mivel az AMD ezt már WattMannek keresztelte el, és csak százalékosan fogad el értékeket, így a tesztelt órajel 1205 MHz volt a gyári 1206 MHz-es helyett, de ez csupán marginális eltérés.

Hűtés

Az AMD (és az NVIDIA) referenciakártyái között idáig nem volt egy sem, amelyik üresjáratban leállítaná a ventilátorát, de az utóbbi időben a gyártópartnerek a félpasszív megoldások felé fordultak. Mindkét tesztelt videokártya ilyen volt, így terheletlen esetben álltak ventilátoraik. Ugyan itt, mint említettük, nem mutatjuk be a kártyákat, de a melegedési profilt azért célszerű az RX 480-éval összevetni. Jól kiütköznek a hasonlóságok, és itt is megfigyelhető, hogy inkább hűteni igyekszik a ventilátor a GPU-t a tartósabb terhelések esetében.

Terhelve (háromszor futtattuk a Sniper Elite 3 benchmarkját) azért felpörgött a ventilátor és megjött a hangja is a hűtésnek. A szabályozás jellegzetessége grafikonunkon jól követhető, mindig emelt egy kicsit a ventilátorfordulaton a vezérlő, mert nem hagytuk a kártyát visszahűlni. Érdekes, hogy a GPU-hőmérséklet minden teszt során egy kicsit csökkent is emiatt. 70 Celsius-fokon éppen túllőve végül nagyjából 67 °C-on állapodott meg. Mikor a terhelés megszűnt és azonnal hidegebb lett a mag, akkor is csak finoman, fokozatosan vette vissza a fordulatszámot a tesztalany.

A terheléses mérések tanulsága tehát az, hogy a minél nagyobb teljesítmény érdekében a hőfok csökkentése árán is igyekszik a maximális órajelet tartani a GPU, ami épp ellenkezője a GeForce-ok viselkedésének, ahol a maximális boost órajelből csipeget le-le a szabályozás az állandó hőfok eléréséhez. Mindenki eldöntheti, neki melyik megközelítés a szimpatikusabb, de a két működés bizony eltér. Bár a grafikonon csak a 8 GB-os kártya adatai szerepelnek, de a másik is hasonlóan viselkedett.

DX11: The Division, GTA V, Sniper Elite 3

A DirectX 11 API-s címek közül a Tom Clancy's The Divisiont emelnénk ki, hiszen ez az egyik új játék, itt érdekes módon eléggé megsínylette a magasra tett mércét és az izmos beállításokat az RX 470. A GTX 970-et sajnos nem tudta legyűrni, minimumértékek terén pedig úgyszintén alulmaradt a Full HD kivételével. Mindezt annak ellenére, hogy ez a teszt a Radeonokat jobban kedveli a középkategóriában.

A GTA V-ben a Radeonok tradicionálisan szenvednek, a Polaris pedig talán a korábbiaknál is jobban. A játék mindenesetre nem épp optimalizáltságáról híres, ami a rapszodikus minimum képkockaszámon is visszaköszön. Elég öreg szereplő már, hamarosan csereéretté válik játékpalettánkon, kizárólag a relatíve nagy népszerűségének köszönhette az eddigi kegyelmet. Mindenesetre az RX 480-tól nem nagy az RX 470 lemaradása, nagyjából a számolóegységeinek számával arányosan gyengébb.

A gyönyörűen skálázódó Sniper Elite 3 futtatása során nem nagyon ért minket, csak kisebb meglepetés, az RX 470 ugyanis majdnem befogta az RX 480-t, minimumértékekben pedig le is hagyta. Ezt akár a driver számlájára is írhatnánk, de valószínűsítjük, hogy inkább a jobb áramellátás keze van a dologban.

DX11: Thief, Dirt Rally, Shadow of Mordor

A fenti hármas esetén az RX 470 gyönyörűen beállt az RX 480-tól számított elméleti távolságra, és a GTX 1060 is így foglalta el a pozícióját. A Dirt Rally alatti gyengélkedést nem tudjuk mire vélni, több futtatás is ezeket az értékeket hozta. Az RX 470, RX 480, R9 290X, GTX 970 és a GTX 1060 ezekben a címekben nagyon együtt mozog. A GTX 970-nel való viszonya az érdekes, nem nagy a különbség a Shadow of Mordor és a Thief esetében, míg a Dirt Rally jól kimutatta, hogy memória-alrendszer tekintetében a Radeon az erősebb: amikor igazán szükség volt erre, azaz 4K-ban, a Radeon a GeForce-on felülkerekedett. Sovány vigasz, hogy egyik sem játszható fps-t préselt ki magából, de mondanunk sem kell, hogy nem is 4K-ra szánták őket.

DX12: AOTS, Total War: Warhammer, Hitman

Újdonságnak számítanak a DirectX 12 mérések, amihez három játékot válogattunk össze. Az API egyelőre csak szárnyait bontogatja, így érdeklődéssel figyeljük, hogy a teljesítmény minként alakul majd a jövőben. A jelenlegi állás szerint az rajzolódik ki, hogy a referencia órajelen üzemelő RX 470 itt már mindegyik esetben gyorsabb, mint a GTX 970, bár relatíve közel vannak az eredményeik (leszámítva a Total War: Warhammer 4K-s minimum fps értékeit, amik persze nem sok vizet zavarnak). Az RX 480-hoz viszonyítva arányos a gyengülés, azonban az Ashes of the Singularity-ben talán a vártnál gyengébben muzsikált, itt az újabb driver okozhatott megint egy kis bonyodalmat.

Érdekes, hogy mindhárom DirectX 12-es cím alatt nagyjából ezek az erőviszonyok, viszont nagy meglepetésként ért minket, hogy a GTX 1060-at is sikerült befogni. Itt jól látható, hogy azért az AMD felségterülete a DirectX 12, hiába optimalizált a Pascalban a Maxwellekhez képest az NVIDIA a DX12-es kódutak tekintetében, de az architektúra örökségéül szolgáló gyengeségeket nem tudta teljesen kiküszöbölni. Az AMD ellenben szépen tudja ugyanezeket kamatoztatni.

Extra: Rise of the Tomb Raider, Far Cry Primal

Későbbi VGA-tesztjeinkhez lassan újabb címekkel bővítjük a játékok palettáját. Az alábbi két játékkal volt alkalmunk néhány VGA-t lemérni, de nem az összeset. Mivel a játékok újabbak és érdeklődésre tartanak számot, az eredményeket közzétesszük, de ezek nincsenek még benne az összesítésben.

Mind a DirectX 12-es Rise of the Tomb Raider, mind a DirectX 11-es Far Cry Primal nagyon feküdt az RX 470-nek. A GTX 970-et, konkurens vetélytársát, magabiztosan utasította maga mögé az előbbiben, de WQHD-ben jól teljesített az utóbbiban is. Az RX 480-tól ezekben a címekben szinte nem is mérhető a lemaradása, de a GTX 1060-tól sincs túl távol.

Luxmark, CompuBench

OpenCL-es tesztjeink között a Luxmark régi versenyző. A LuxRenderre épülő sugárkövetésre fejlesztett tesztprogramban hagyományosan nagyon erősek a Radeonok, amióta az alapjukat a GCN architektúra adja. Az NVIDIA kevésbé tervezi robusztusra rendszereit a compute teljesítmény szempontjából, így általános számításokra ezek nem annyira jók, mint a konkurens megoldások. Itt csak a számolóegységeivel arányosan szerepelt gyengébben az RX 470 az RX 480-hoz képest.

A CompuBench az egyik újdonság a megújult OpenCL-es tesztcsomagunkban, és ezen belül is közkívánatra a Bitcoin és a T-REX programokat futtattuk le a tesztelt hardvereken. Előbbi egy általános képet ad arról, hogy a virtuális valuták bányászására mely hardverek a jobbak, míg utóbbi szintén egy sugárkövetésre épülő applikáció, ugyanakkor a Luxmarkhoz képest azzal a különbséggel, hogy ez már egy dinamikus jelenetet használ. Ebben a két tesztben vegyesen domináltak a GeForce-ok és a Radeonok, de az RX 470 számára nem sok ok van az aggodalomra. Egyrészt az RX 480-nal ismét testvériesen sorakoznak fel, másrészt pedig még a kisebbik Polaris is erősebb a GTX 970-nél, és pariban van vele, vagy erősebb még a GTX 1060-nál is. Itt jól látható, hogy a régebbi GCN-ek több helyen is előrébb végeztek, de azért azok felső kategóriás, memória-sávszélességgel és számolóegységekkel alaposan megpakolt jószágok.

A Bitcoin számolásos tesztet is a várakozásoknak megfelelően vette a tesztalany. Igazából nagy meglepetésre nem lehetett számítani ezekben a GPGPU-s tesztekben, hiszen a Pascal architektúra továbbra is a Fermi alapjaira építkezik, így általános számításban továbbra sem találtak legyőzőre a GCN-es Radeonok. Mondhatni minden a papírformának megfelelően alakult.

4 GB a 8 GB ellen

Megvizsgáltuk néhány játékkal és a szintetikus tesztprogramokkal – szintén referencia-órajelre belőtt videokártyával – azt is, mennyivel gyengébb a 4 GB-os változat a 8 GB-osnál. Ehhez a két nagyobb felbontást használtuk.

A játékok tekintetében néhol alig lassabb a 4 GB-os, néhol azért jó néhány fps-sel kevesebbet tud csak kipréselni magából. Minden azon múlik, mennyire memóriaintenzív az adott kód.

Az OpenCL-es terhelés során nem sok meglepetés született. A Luxmark érzékeny a memória-sávszélességre, ott gyengébben is szerepelt a 4 GB-os verzió. A Compubenchben úgy tűnik, csak a magórajel számít, viszont mérési hibán belül gyorsabb is volt a papíron gyengébb szereplő.

Összegzés

Kissé vegyes érzéseink vannak az RX 470 tesztelését követően. Az előző generációhoz képest nagyobb előrelépésre számítottunk, de az tény, hogy történt fejlődés. Maga mögé utasítani sajnos nem tudta a a legfőbb konkurenst, a GTX 970-t, de csak fél százalékon múlt az üdvösség. Az AMD Radeon RX 480-t viszont egészen megközelítette.

A riválisokhoz viszonyítva is látszik, hogy alapállapotban a GTX 1060-tól csupán kicsit több mint 10%-kal marad le az AMD Radeon RX 470, mindazonáltal egyértelmű előnyre tesz szert az R9 380-hoz képest, jócskán előzi az AMD korábbi kártyáját. Amennyiben csak átlag fps-ekkel számolunk, jól elkülönül a teljesértékű chippel szerelt RX 480-tól, ugyanakkor a minimum fps-eket is figyelembe véve már elég közel kerül hozzá. Az általános teljesítmény viszont minden esetben elegendő arra, hogy a Full HD-s játékokat szinte teljes pompájukban élvezhető sebességgel lehessen futtatni, és a gyártó is erre ajánlja. WQHD-ben azért korántsem minden címre igaz ez, de a tendencia és főként a DirectX 12-es eredmények azt mutatják, hogy a magasabb felbontás nem elérhetetlen, azaz 2560x1440 pixelen is élvezetes tempóhoz sem kell már porig butítani a részletességet. Aki egy kis tuningtól sem riad vissza, az további előnyre tehet szert.

Érdekes a minimumbeli átlagok erős szereplése. Ez szerintünk arra enged következtetni, hogy a referencia RX 480 a 6 tűs tápcsatlakozó teljesítménykorlátozó hatása miatt nem igazán tudja "kifutni" magát. Ezt lehet megfigyelni, csak kevésbé látványosan az átlagokon is, hiszen nem akkora a két VGA között a távolság, mint a shader multiprocesszoraik számának és órajeleiknek az eltéréséből ez következne. Persze a magasabb fogyasztás az RX 470-esnél, egyetemben a 8 tűs tápcsatlakozóval, szépen tesz minderről tanúbizonyságot.


[+]

Az AMD 179 dolláros ajánlott árat ad meg a 4 GB-os, 209 dollárt a 8 GB-os RX 470-re, de tapasztalataink alapján ebből nem nagyon lehet kikövetkeztetni a hazai boltokban hamarosan megvásárolható, egyedi kártyák árát. A konkurencia, az RX 480-ak jelenlegi árazása és a felmutatott teljesítmény alapján a 4 GB-os változatokat 65 000, míg a 8 GB-osakat 75 000 forintért már reálisnak tartanánk, de roppant módon kíváncsiak vagyunk a boltokba kerülő példányok árcédulájára (azért tartunk tőle, hogy drágábbak lesznek).

A teljesítmény/fogyasztás értékek kissé becsapósak. Az RX 470 több árammal nyújtott egy hajszállal gyengébb teljesítményt, mint a GTX 970, így sajnos csak alatta szerepelhet. Célszerű figyelembe venni azt is, hogy ismét beleszól az egyenletbe az egyedi tervezésű nyomtatott áramkör is, valamint a nagyobb teljesítményt szolgáltató nyolctűs tápcsatlakozó. Az is lehetséges, hogy tesztalanyunkra épp egy kicsit nagyobb szivárgású GPU került, hiszen egyetlen példány alapján nehéz teljes trendeket megjósolni. Mindenesetre önmagában emiatt még senkinek sem kell aggódnia az RX 470 fogyasztása miatt.

Véleményünk szerint, ha az árak beállnak, az AMD Radeon RX 480-hoz képest a teljesítményével arányosabban alacsonyabb összegért jó vétel lehet ez a videokártya, hiszen mindenki preferenciájának megfelelően tud majd választani a márkák saját megoldásai között, és kibontakozhat az egészséges árverseny. A jelenlegi adatok alapján azonban a GTX 970-hez képest nem hoz akkora plusz teljesítményt, így csak kedvező, annál alacsonyabb ár esetén célszerű számításba venni. Erre minden esély megvan, továbbá az RX 480-hoz viszonyítva is igen szépen állta a sarat, így az AMD Radeon RX 470-es videokártyák könnyen válhatnak ajánlott vétellé. A fő csata itt az egyedi verzióké lesz, amelyek hamarosan elérhetővé válnak.


AMD Radeon RX 470 videokártya

04ahgy

Az MSI Radeon RX 470 Gaming X 4 GB az AMD-től, míg a Sapphire Radeon RX 470 8 GB Nitro+ OC a Sapphire-tól érkezett hozzánk tesztelésre.