Tesztkonfiguráció, fogyasztás
Méréseink során törekedtünk arra, hogy a lehető legpontosabb képet kapjuk, amit olvasóink is könnyen reprodukálhatnak, így a játékok beépített benchmarkját használtuk. A tesztek egyik és legfontosabb alappillére jól bevált, X99-es tesztkonfigurációnk, mely sokaknak már bizonyára ismerős lehet. Az alaplap egy Asus X99-PRO modell, míg a processzor feladatát egy fixen 4 GHz-re tuningolt Intel Core i7-5960X tölti be, hogy minél többet ki tudjunk passzírozni a tesztelt alkalmazásból. A rendszermemória mérete továbbra is 32 GB. A HyperX Fury típusú DDR4 modulból összesen négy található az alaplapban, így azok négycsatornás üzemmódban, 2666 MHz-en hasítanak.
Az egyre csak hízó játékok okán SSD-ből már kénytelenek voltunk egy 500 GB-os modellt választani, egészen konkrétan egy Samsung 850 EVO-t, jelen tesztünkben az operációs rendszeren kívül alaposan megpakoltuk játékokkal is, amiknek a futtatása volt a feladata. Ez a hetedik alkalom, hogy a 64 bites Windows 10 Próra frissített tesztrendszerünk játéktesztek során bevetésre kerül, aminek mostanra érett be a frissítése, hiszen a DirectX 12-es mód kizárólag ezzel érhető el. A tesztrendszer további komponenseit az alábbi táblázat ismerteti.
Videokártyák | AMD Radeon RX 480 8 GB – referencia (Radeon Software - Crimson Edition 16.6.2b) NVIDIA GeForce GTX 1080 8 GB – referencia (GeForce Game Ready Driver 368.39) NVIDIA GeForce GTX 980 Ti 6 GB – referencia (GeForce Game Ready Driver 368.39) MSi GeForce GTX 970 4 GB – Gaming (GeForce Game Ready Driver 368.39) Sapphire Radeon R9 FURY X 4 GB (Radeon Software - Crimson Edition 16.6.2b) AMD Radeon R9 290X 4096 MB - Sapphire Tri-X OC (Radeon Software - Crimson Edition 16.6.2b) AMD Radeon R9 380 4096 MB - Sapphire Nitro OC (Radeon Software - Crimson Edition 16.6.2b) |
---|---|
Processzor | Intel Core i7-5960X (3 GHz) – túlhajtva 4 GHz-en EIST bekapcsolva; C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva |
Alaplap | ASUS X99 PRO (BIOS: 2201) – Intel X99 chipset |
Memória |
HyperX Fury 32 GB (4 x 8 GB) DDR4-2666 (HX426C15FBK4/32) |
Háttértár | Samsung 850 EVO 500 GB MZ-75E500 (SATA 6 Gbps) |
Processzorhűtő | Noctua NH-D14 SE2011 |
Tápegység | Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt |
Monitor | Acer BX320HK 4K (32") |
Operációs rendszer | Windows 10 Pro 64 bit |
A tesztkörnyezet (a képen lévő VGA csak illusztráció) [+]
Ami a meghajtóprogramokat illeti, a Radeon kártyákat a legfrissebb, Radeon Software - Crimson Edition 16.6.2 non-WHQL béta driverrel teszteltük, az NVIDIA kártyáihoz pedig a GeForce Game Ready Driver 368.39 meghajtót telepítettük fel. A játékokat háromféle (Full HD, WQHD, 4K, azaz 1920x1080, 2560x1440, 3840x2160 képpontos) felbontásban teszteltük, a képminőséget játéktól függetlenül maximálisra állítottuk. A meghajtóprogramban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást mindig az adott játékban aktiváltuk. Korábbi szavazásunk eredménye alapján mostantól, ahol lehet, DirectX helyett a Mantle leképezőt választjuk a GCN-alapú Radeon kártyák esetében.
Játékok
- Tom Clancy's The Division (DirectX 11) – motor: Snowdrop Engine / műfaj: TPS/akció
- GTA V (DirectX 11) – motor: R.A.G.E. / műfaj: TPS/akció
- Sniper Elite 3 (DirectX 11/Mantle) – motor: Asura / műfaj: FPS/akció
- Thief (DirectX 11/Mantle) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS/akció
- DiRT Rally (DirectX 11) – motor: EGO Engine 3.0 / műfaj: autóverseny
- Middle-earth: Shadow of Mordor (DirectX 11) – motor: LithTech Jupiter EX / műfaj: TPS
- Ashes of the Singularity (DirectX 12) – motor: Nitrous / műfaj: RTS/stratégia
- Total War: Warhammer (DirectX 12) – motor: Warscape Engine / műfaj: RTS/stratégia
- Hitman (DirectX 12) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS/akció
A mérésekhez használt játékok palettáját ismét megváltoztattuk kissé, és több új cím is szerepel, köztük olyan forró is, mint a Tom Clancy's The Division. Ez utóbbi csak DirectX 11-et támogat, de mostantól a VGA-tesztekből a DirectX 12-t támogató programok sem hiányoznak. Ilyen például a Hitman, a Total War: Warhammer és a legelső DX12-es cím, az Ashes of the Singularity (amelynek a napokban megjelent legfrissebb, 1.20-as verzióját használtuk).
A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében minden játéknál a beépített benchmark toolt használtuk, és az ezek által rögzített eredményeket jegyeztük fel. A grafikonokat az átlag másodpercenkénti képkockák értékei alapján rendeztük csökkenő sorrendbe, ahol a főszereplő RX 480 képességei miatt a WQHD felbontás az elsődleges szempont.
Fogyasztás
A fogyasztást konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Sniper Elite 3 benchmarkja alatt végeztük, mely 2560x1440-es felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadozik a fogyasztás, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, ami a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.
Kellemesen alacsony fogyasztási értékeket tapasztaltunk a videokártyával. Teljes terhelésen magasabb FPS-t produkált az energiahatékonyságban közismerten jeleskedő Maxwell architektúrás GTX 970-nél, alacsonyabb fogyasztás mellett. A DXVA lejátszás során csak a Radeon R9 290X-hez képest sikerült kedvezőbb értéket felmutatnia, ez remélhetőleg egy későbbi meghajtóprogrammal még javul. Az alacsony csíkszélesség viszont üresjáratban mutatta meg igazán, mit is tud: a teljes mezőnyt maga mögé utasította. Amikor megvártuk a monitor lekapcsolását is, aktiválódott a Zero Core, az RX 480 leállította a ventilátorát is, és ekkor – ettől a tuningolt géptől – még soha nem látott, alacsony fogyasztási értéket mutatott fel.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!