Színre lép a Radeon HD 7970 videokártya

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning, specifikációk


Referenciakártyák balról jobbra: GTX 570, GTX 590, HD 6870, HD 7970, HD 6990 [+]

Tesztkörnyezet
Videokártyák AMD Radeon HD 7970 3072 MB GDDR5 (Catalyst 8.921.0.0)
ASUS Radeon HD 6990 4096 MB (Catalyst 11.12)
Sapphire Radeon HD 6970 2048 MB (Catalyst 11.12)
ASUS GeForce GTX 590 3072 MB (Forceware 290.53)
ASUS GeForce GTX 580 1536 MB (Forceware 290.53)
NVIDIA GeForce GTX 570 1280 MB (Forceware 290.53)
Processzor Core i7-2600K (3,40 GHz) – túlhajtva 4,2 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap

MSI P67A-GD65 (BIOS: 1.C) – Intel P67 chipset

Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 510 250 GB SSDSC2MH250A2 (SATA 6 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Corsair TX850 – 850 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit


Az előd Radeon HD 6970 Sapphire kivitelben

Csúcskategóriás kártyákról lévén szó úgy döntöttünk, hogy az i7-2600K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretin belül 4,2 GHz-re emeljük, mellé 16 GB memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re állítottuk be. A HD 7970-hez a kártya driverlemezén lévő legelső meghajtót használtuk, mivel egyelőre más nem állt rendelkezésünkre. A többi Radeon a 11.12-es Catalystot kapta meg. Mivel a legutolsó hivatalos GeForce driver meglehetősen régi (október végi), így a december 21-i keltezésű, 290.53-as bétát telepítettük fel az NVIDIA kártyáihoz. A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1200-as és 2560x1600-as felbontásban, maximális vagy ahhoz közeli képminőségi beállítások mellett teszteltük. A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor 16x-osra kapcsoltuk. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Hirdetés

Játékok

  • Batman: Arkham City
  • Battlefield 3
  • Crysis 2
  • Deus Ex: Human Revolution
  • DiRT 3
  • Dragon Age II
  • Metro 2033
  • Total War: Shogun 2
  • S.T.A.L.K.E.R. - Call of Pripyat

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Crysis 2-nél a benchmark toolt használtuk, ahogyan a Total War: Shogun 2, Metro 2033, Stalker: Call of Pripyat, Batman: Arkham City és DiRT 3 esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Deus Ex esetében a játék elején található demót vizsgáltuk hasonló módon. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 és a Crysis 2 sokszor hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 készülékkel mértük le. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Crysis 2 benchmarkja alatt mértük, mely 2560x1600-as felbontásban került lefuttatásra.

Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért most csúcsértéket regisztráltunk terhelt fogyasztásként. Üresjáratban a HD 7970 a 106 wattos eredménnyel a legkisebb fogyasztást érte el. Ami figyelemre méltóbb, hogy két, CrossFire-be kötött kártya esetében sem volt lényegesen magasabb az érték. Mindez a ZeroCore Power szolgáltatásnak köszönhető, amely CrossFire esetében terhelés hiányában szinte azonnal lekapcsolja az elsődleges kártyán kívül a többit. Ebben az esetben a ventilátor is leáll, és az adott kártya fogyasztása 2-3 watt körüli értékre csökken. A szolgáltatás egyetlen kártya esetében is működik. Ez akkor következik be, ha a számítógépen az operációs rendszer készenlétbe (stand-by) helyezi a monitort. A ventilátor ekkor is leáll. Méréseink szerint ilyen esetben 20 wattal kevesebbet, azaz 86 wattot fogyasztott rendszerünk. Természetesen mindez egyáltalán nem befolyásolja a többi részegység működését, azaz például a CPU vagy a memóriák gond nélkül dolgozhatnak a háttérben akár 100%-os kihasználtság mellett is. Terhelés mellett már nem kaptunk ennyire kedvező eredményeket. A HD 7970 nálunk a GTX 580 fogyasztási szintjét hozta Crysis 2 alatt. A legmagasabb fogyasztást különösebb meglepetés nélkül a CrossFire-be helyezett két HD 7970 produkálta.

Egy gyors mérés erejéig azt is megnéztük, hogy az elődhöz mérten milyen mutatókat kapunk, ha két megjelenítőt csatlakoztatunk a kártyára. A látottak alapján ezen a téren egyelőre nincs változás. A HD 7970 egyetlen megjelenítő esetében 300/150 MHz-re veszi visza a GPU és a RAM órajelét. Kettő vagy több egység csatlakoztatása esetén ez az érték már 350/1375 MHz, ami meg is látszik a fogyasztáson.

Szokás szerint megvizsgáltuk a GPU-k hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is. Pontosabban utóbbit csak vizsgáltuk volna, ha a GPU-Z mutatta volna az értékeket. Ennek hiányában most be kellett érnünk százalékos értékekkel.

A mérést egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció egy asztalon volt összeállítva. A Windows desktopon állva a GPU hőmérséklete 37-38 °C körül mozgott 20%-os ventilátorsebesség mellett. Ebben az esetben meglehetősen halk volt a kártya, és csak akkor hallottunk valamiféle zajt felőle, ha füleinket közelebb helyeztük hozzá. Terhelés mellett a GPU már elérte a 76-77 °C hőmérsékletet, miközben a ventilátor 40% fölé gyorsult. Ezzel együtt a zaj is jócskán megnőtt, de a HD 6990-nél tapasztalt szinttől még így is távol volt.

A tuning most sem maradhatott ki, amit ezért egy gyors teszt erejéig meg is néztünk. Az órajeleket a Catalyst Control Centerben állítottuk be. Első körben a HD 6900-as sorozatnál megismert PowerTune határát toltuk ki +20%-ra, hogy a vezérlés ne szabályozzon le, ha túllépnénk a fogyasztási keretet. Ezt követően a GPU-t 925 MHz-ről 1080-ra tudtuk stabilan felemelni, míg a GDDR5-ös chipek órajelét egészen a csúszka határáig, azaz 1575 MHz-ig húztuk fel. A GPU esetében 17%, míg a RAM-oknál 15%-os pluszról beszélhetünk, ami a feszültségek módosítása nélkül nem nevezhető rossznak.

VGA megnevezése Radeon HD 7970 Radeon HD 6990 Radeon HD 6970 GeForce GTX 580
Kódnév Tahiti XT Antilles Cayman XT GF110
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC) 40 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra GCN VLIW4 Fermi
Tranzisztorok száma 4,31 milliárd 2 x 2,64 milliárd 2,64 milliárd ~3 milliárd
GPU lapka mérete 365 mm2 2 x 389 mm2 389 mm2 520 mm2
GPU/shader órajele terhelve 925 MHz 830 MHz 880 MHz 772 MHz
1544 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 300 MHz 250 MHz 51 MHz
101 MHz
Shader processzorok típusa multiprecíziós vektor szuperskalár stream
Számolóegységek száma 2048 2 x 1536 1536 512
Textúrázók száma 128 textúracímző
és -szűrő
2 x 96 textúracímző
és -szűrő
96 textúracímző
és -szűrő
64 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32) 2 x 8 blokk
(2 x 32)
8 blokk (32) 12 blokk (48)
Memória mérete 3072 MB 2 x 2048 MB 2048 MB 1536 MB
Memóriavezérlő 384 bites hubvezérelt 2 x 256 bites hubvezérelt 256 bites hubvezérelt 384 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1375 MHz (GDDR5) 1250 MHz (GDDR5) 1375 MHz (GDDR5) 1002 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 150 MHz 67 MHz
Max. memória-sávszélesség 264 000 MB/s 2 x 160 000 MB/s 176 000 MB/s 192 384 MB/s
Támogatott DirectX 11.1 11
Dedikált HD transzkódoló VCE nincs
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3) Purevideo HD (VP4)
Hivatalos TDP < 300 watt 375 watt < 300 watt 244 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés