AI a játékokban és azon túl

Az NVIDIA-nál minden RTX, de nem minden AI. Cikkünkben tisztázzuk, hogy ezen pontosan mit kell érteni.

RTX, azaz képgenerálás és sugárrekonstrukció

A DLSS 3 kapcsán látható, hogy felskálázásban mennyire jól tud segíteni, de valójában nem csak ennyiből áll, van a rendszernek egy képgeneráló, illetve egy sugárrekonstrukcót végző része is. Azért érdemes ezeket külön tárgyalni, mert nem kötelezően aktiválható technikákról van szó, tehát a játékos kérheti az eljárásnak csak a felskálázó részét, anélkül hogy a többi kiegészítést aktiválná.

Frame Generation, vagyis képkocka-generáló

Hirdetés

A DLSS 3 egyik kulcselemének számít, és a lényege annyi, hogy két egymás után számolt képkocka közé generál egy köztes tartalmat. Ezt a feladatot az NVIDIA GeForce RTX 40-es szériában található Optical Flow Accelerator hardverelem végzi, amely képes kiszámolni az úgynevezett optikai áramlási vektorokat. Ezeket a rendszer arra használja, hogy megpróbálja megbecsülni, hogy a kép egyes pixelei hogyan és merre mozognak az egymást követő képkockák között. Az információ, amire így szert tesz a technológia, arra használható fel, hogy a GPU egy köztes képet generáljon a vizsgált tartalmak alapján.

A módszer elég hatékony, mert gyakorlatilag megduplázható a képkockasebesség, miközben relatíve kevés képtorzulással kell számolni. Ráadásul a generált tartalom sosem használ processzoridőt, nem tartozik hozzá számolt jelenet, tehát a teljes munka csak a GPU-n belül valósul meg.

A DLSS 3 felskálázás és képgenerálás sebességelőnyeA DLSS 3 felskálázás és képgenerálás sebességelőnyeA DLSS 3 felskálázás és képgenerálás sebességelőnye A DLSS 3 felskálázás és képgenerálás sebességelőnye (forrás: NVIDIA) [+]

Némi hátrány is kíséri azonban a képgenerálót, mivel a generáláshoz mindenképpen szükséges két képkocka, ezért a második kép ideiglenesen vissza lesz tartva, hogy előtte egy generált tartalom jelenhessen meg a kijelzőn. Ebből keletkezik némi extra késleltetés, de ezt az NVIDIA a Reflex nevű, fejlesztőknek szánt szoftvercsomaggal igyekszik csökkenteni, és emiatt ez a technika kötelezően implementálandó a DLSS 3 beépítésével. Használni persze nem kötelező, csak ajánlott.

A képgenerálás viszonylag rugalmasan aktiválható, akármilyen felskálázási paraméterezéssel üzemképes, sőt, akár felskálázás nélküli is.

Ray Reconstruction, vagyis a sugárrekonstrukció

Ez a DLSS 3 másik opcionális elemének számít. Mielőtt belemennénk a lényegébe, azt azért leszögezzük, hogy a felskálázás során mindenképpen kevesebb információval dolgozik a rendszer, mint felskálázás nélkül. Egyszerűen kevesebb a számolt pixel, tehát a natív felbontásban való kalkulációhoz képest az eredmény nem lesz olyan pontos. És itt hangsúlyozzuk, hogy ez nem azt jelenti, hogy nem lehet jó a felskálázott kép minősége, hanem azt, hogy nem áll olyan információmennyiség rendelkezésre, hogy az eredmény annyira pontos legyen, mint natív felbontás során. Ettől még az emberi látás láthatja elég jónak vagy akár jobbnak is azt, amit felskálázással kapunk, de ez egy nagyon szubjektív tényező, viszont a feldolgozott információmennyiség biztosan kevesebb, tehát objektíven tekintve a natív felbontású képszámítás eredménye pontosabb.

DLSS Ray Reconstruction a Cyberpunk 2077-benDLSS Ray Reconstruction a Cyberpunk 2077-ben DLSS Ray Reconstruction a Cyberpunk 2077-ben (forrás: NVIDIA) [+]

A sugárkövetéses effektek tekintetében különösen látványos a minőségbeli eltérés, mert a felskálázás során keletkező képtorzulások erőteljesebbek lehetnek. Ezeket próbálja helyreállítani a sugárrekonstrukció. Kicsit általánosabban szemlélve, az egész felskálázási folyamat egy részét az teszi ki, hogy a kevesebb számolt pixel miatti információhiányt a rendszer megpróbálja valahogy elfedni, ehhez pedig rekonstrukciós folyamatokat használ. Az eredmény nem lesz olyan pontos, mint natív felbontáson, de elég jó lesz ahhoz, hogy kellemes hatást keltsen, sőt, ezt tényleg lehet jobbnak látni a natív minőségnél is, de ez preferencia kérdése.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

SENIOR PHP programozót keresünk

PR Üzleti logikához és ERP rendszerhez igazított egyedi e-kereskedelmi megoldások, webáruházak fejlesztéséhez SENIOR PHP programozót keresünk

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés