Hirdetés

A V7 belépője: három monitor

Színhűség, képminőség

A három monitort szokásos módszereinkkel teszteltük le. Mindhárom típus analóg jelbemenettel rendelkezik, ez pedig egy DVI-hoz szokott szemnek eleinte okozhat problémákat. Érdekes, az elsőként tesztelt D1711-nél észleltünk egy kis zavaró életlenséget, de a második és harmadik monitornál már nem. Hogy ez annak köszönhető-e, hogy a szemünk hozzászokott az életlen képhez, vagy a V1711 tényleg életlenebb volt a másik két V7-esnél, ez egy jó kérdés.

Hirdetés

Először a monitorok képminőségével kapcsolatos teszteket végeztük el. A kalibrációt a GretagMacbeth Eye One Display 2 kalibrátorral és a LaCie Blue Eye Pro nevezetű szoftverével végeztük. A kalibrációs program azt vizsgálja, hogy a bemért 18 szín milyen mértékben tér el a referenciától. Ennek meghatározására használatos a deltaE, amely kifejezi két különböző szín távolságát egy színrendszeren (sRGB) belül. Minél kisebb egy adott szín deltaE értéke, annál közelebb áll a referenciához, vagyis annál jobb. Általános szabály a LaCie programja esetében, hogy ha a deltaE nagyobb, mint 3, akkor a megjelenített szín erősen eltér az elvárt színtől, vagyis szemmel is jól látható a különbség. Ha a deltaE kisebb, mint 2, akkor a LaCie programja sikeresnek véli a kalibrációt, ugyanis a különbség olyan minimális, hogy az szabad szemmel nem látható. És ha a deltaE kisebb, mint 1, akkor a színhűség tökéletesnek mondható.


V7 D1711 kalibrálás előtt és után


V7 S20PD kalibrálás előtt és után


V7 D22W1 kalibrálás előtt és után

A grafikonokon jól látható, hogy a három V7-es monitor gyári beállítások mellett a színhűség tekintetében nem túlságosan optimalizált, 6 és 8 közötti átlagos deltaE értékeket mértünk, a maximális eltérések pedig elérték a 24-et is, ami egyenesen katasztrofális arra nézve, hogy az adott monitor bármilyen profi munkához mennyire is ajánlható. Úgy vettük észre, hogy mind a három típus inkább a kék színt favorizálja, így a szürke árnyalatai is rosszul jelentek meg. Belépőszintű monitorokról van szó, így elég valószínűtlen, hogy bárki bekalibrálná ezeket a megvétel után, de a kíváncsiság kedvéért megnéztük, hogy ideális esetben mire képesek a V7-esek: az eredmények egyértelműek, a színhűség mindhárom típuson megközelítette a tökéletest, 0,5-0,6 átlagos deltaE-t mértünk, és kalibrálás után még a maximumok is 1,8-ra csökkentek.


V7 D1711 kalibrálás előtt és után


V7 S20PD kalibrálás előtt és után


V7 D22W1 kalibrálás előtt és után

Az Eye One Match kalibrációs szoftver kalibrálás után egy másik módszerrel ábrázolja a monitorok színhűségét. Az ábrákon az látható, hogy a videokártyából származó RGB színkódok milyen mértékben egyeznek meg a monitoron megjelenő színekkel. A megegyező színek mindig a szürke egy árnyalataként jelennek meg. A szürkeárnyalatok minél jobban megegyeznek, annál jobb a színhűség, tehát a három alapszínt jelképező vonalnak lehetőleg minél inkább egymásra kellene feküdnie. A GretagMacBeth programja szerint sem változik jelentősen a helyzet, viszont érdekesnek tűnik az S20PD szereplése, ugyanis a görbék elég szépen illeszkednek egymásra, igaz, a Blue Eye Pro szerint is az S20PD színreprodukciója volt a legközelebb a jó értékekhez. A másik két V7-es kalibrálás után ugyan javult az eredeti állapothoz képest, de profi munkára alkalmatlanok.


D1711 / S20PD / D22W1 [+]

Ezek után következett a fekete tesztelése. Nem tettünk mást, mint hogy a monitorokat sötétben (ahogy a filmeket is szokás nézni) lefényképeztük, miközben egy teljesen fekete hátteret jelenítettünk meg rajtuk. A monitorok bemérése során kapott fekete értéke itt mérvadó szokott lenni, de ez a szám nem képes kifejezni a panel egyenletességét. A képek önmagukért beszélnek, olcsó paneleknél nem szokatlan az oldalsó csóva, bevilágítás. A 17-es és 20-as típusoknál ráadásul elég szerencsétlenül is jön ez így ki, hiszen a TN panelek lentről felfelé haladva sötétednek, ha erre rátesz egy lapáttal a beszűrődő CCFL fényforrás, akkor a panel felső régiójában bizonyos helyekről nézve teljesen sötét lesz a megjelenített kép. A 22"-os típus kivétel, ugyanis esetében fent és oldalt szűrődik be a fény, ami valamilyen szinten kiegyenlíti a viszonyokat.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés