Hirdetés

24 colos monitorok megfizethető áron

Asus MK241H külső

A 24 colos megjelenítők egészen mostanáig a prémium kategória részét képezték. Ennek igen egyszerű oka volt: a nagyméretű paneleket csak PVA technológiával gyártották, ez pedig drágább, mint a kommersz TN+film panel. A növekvő és változó igények, illetve a gyártástechnológia fellendülése viszont elkerülhetetlenné tette a nagyobb méretű kijelzők olcsóbbá válását. Először a 20 colos szélesvásznú monitorok váltak széles körben elérhetővé, majd a 22 colosok, és most a 24-eseken a sor. Közel egy évvel ezelőtt bemutattunk öt darab 24 hüvelykes kijelzőt, már ezek között is feltűnt egy olcsóbb változat, a Samsung 245B, melyben TN+film panel lapult. Ha a PVA panellel szerelt 24-eseket első generációsnak neveznénk, akkor most ezeknek az olcsóbb változatait vizsgálva azt mondhatjuk, hogy a második generáció képviselői jártak nálunk.

Asus MK241H


Csillogó logó [+]

Az Asus február 21-én rántotta le a leplet az MK241H-ról, ezzel az alaplapjairól és videokártyáiról ismert cég is belépett a 24 colosok táborába. Az MK241H csomagolása nem sokban tér el a korábban megismert MW221U-étól. A dobozban egy 24 col képátmérőjű kijelző bújik meg; a gyártó gondolt arra is, hogy a csomagolást saját kezűleg is könnyen elszállíthassuk, a tetején egy fogantyú található. A dobozt kibontva először a mellékelt kellékeket pillanthatjuk meg, a csomagban találunk analóg és DVI-kábelt, tápkábelt, USB-kábelt, audiokábelt, viszont HDMI-kábel vagy átalakító nem képezi részét az MK241H csomagjának. Ezen kívül az egyik tasakban egy felhasználói kézikönyvet és egy CD-t találtunk, ezen a webkamerához szükséges programok vannak. A monitor talpát saját kezűleg kell összeszerelnünk a kijelzővel.


Szemből és hátulról [+]

Az MK241H elé leülve a látványról először a "nagy" szócska jut eszünkbe, bár ez a 24 colosokról általánosságban elmondható. Az MK241H annyival megfejeli a látványt, hogy a káva oldalt és felül igen keskeny, ez pedig optikailag nagyítja a panelt. A borítás matt fekete, alatta egy fényesen tükröződő sáv található (benne az Asus logóval és a kezelőszervek felirataival), a kettő ötvözése szerencsére még nem kelt kínai piaci benyomást. A kijelző magassága nem állítható, ez pedig kényelmetlenséget okozhat: vagy alacsonyabbra kell ülni, vagy magasabbra kell tenni a monitort ahhoz, hogy a középpont egy síkban legyen a szemmel. A panel sajnos nem forgatható el (tehát nem ismeri a portré módot).


Oldalról [+]

A monitor hátsó fele műanyag borítású, felül "szellőzőrácsokat" találunk rajta, amit mi mindig külön meg szoktunk említeni, mert bizony egy több mint 100 wattot fogyasztó panel esetében már a szellőzés sem elhanyagolható szempont, főleg az élettartamra nézve. Középen a kerek, Asus feliratos borítást le lehet szedni, alatta pedig megtaláljuk a VESA csatlakozáshoz szükséges csavarmeneteket. A talpról nincs mit mondani, a kijelzőt nem lehet elforgatni. A panel előre mindössze 5, hátra pedig 20 fokkal dönthető el.


Csatlakozók [+]

Alul találtuk a ki- és bemeneteket, balról jobbra haladva a tápcsatlakozót, a HDMI, a DVI, az analóg és audio bemeneteket, majd a mikrofont és az USB-portot. Utóbbi kettőre a beépített webkamera miatt van szükség. Hiányérzetünk támadt, ugyanis egy 24 colostól mindenképpen elvárnánk legalább egyféle tévébemenetet, de az MK241H-n egy sincs.


"Integrált" webkamera [+]

Az Asus 24 colosa azon Asus kijelzők közé tartozik, melyeken már egy webkamerát is találunk. Ez a rendszeres webkamerázók szemszögéből örvendetes, hiszen egy TFT-re a káva keskenysége miatt a legtöbb webkamerát nem lehet rászerelni/felhelyezni, másfelől viszont nem biztos, hogy a leendő tulajnak szüksége van erre az eszközre, viszont a kis kütyüt mindenképpen ki kell fizetni. A kamera 1,3 megapixeles, fel- és lefelé 30 fokkal elforgatható, viszont oldalra csak a panellal együtt, ami meglehetősen kényelmetlen. Az eszköz telepítése nagyon egyszerű, és az Asus mellékel hozzá egy programot is, mellyel fényképezhetünk vagy videót vehetünk fel. Készítettünk egy videót a webkamera bemutatására. A program eredetileg AVI-ba ment, de az nagyon nagy méretű volt, ezért Windows Media Encoder 9-cel átkonvertáltuk.


Kezelőszervek [+]

Az OSD kezelése nagyon egyszerű, a menürendszer könnyen átlátható. A kezelőszervekhez tartozó jelmagyarázat sötétben leolvashatatlan, viszont a gombok szerintünk jól sikerültek, lenyomáskor enyhe kattogó hangot adnak ki, kicsit olyanok, mint a régi katódsugárcsöves televíziók gombjai.


OSD [+]

A Splendid menüpont alatt szokás szerint előre beállított profilokat találunk (Standard, Theater, Game, Night view, Scenery mode). A képminőséggel kapcsolatos menüpontban felfedeztünk egy ASCR és egy Trace Free nevezetű opciót, az ASCR csak akkor aktív, amikor a Standard módtól eltérő profilt használunk. Az ASCR az Asus Smart Contrast Ratio rövidítése, bekapcsolásával aktiválhatjuk a dinamikus kontraszt funkciót. A Trace Free egy válaszidő-csökkentő technológia fedőneve, szerintünk az Overdrive megfelelője lehet, pixperanban a kis kocsit nézve ki-bekapcsolgatva az opciót jól látszik a két beállítás közötti különbség. A System Setup/OSD Setup menüpont alatt található egy DDC/CI nevezetű menüpont, amivel letilthatjuk az EDID infókat, amire azért lehet szükség, mert a Windows Vista egyébként nem engedélyezi a szabványoktól eltérő, vagy mondjuk úgy, szokatlan felbontásokat.

Hirdetés

Asus MK241H megjelenítés


Asus MK241H kalibrálás előtt

Az MK241H rettenetes színhűséggel került a kezeink közé, sajnos a gyártók többségére jellemző, hogy nem foglalkoznak a színhelyességgel. A gyári beállítás átlagosan 5,1-es deltaE értéket ért el, 5953 Kelvines színhőmérséklet, és 362 cd/m2-es fényerővel szabályosan kisütötte a szemünket. A Theater módban a színhőmérséklet már közel volt 6500 Kelvinhez, de a fényerő és a színhelyesség még rosszabb volt, mint alapállapotban. A Game mode sem sokkal különb, a bemérőprogram szerint ez a beállítás nagyon hasonlít a Theater módhoz. Az az érdekes, hogy az ember általában sötétített szobában szokott filmet nézni, ehhez viszont a 260-360 cd/m2-es fényerőbeállítás egyszerűen használhatatlan. Kipróbáltuk a Night view módot is, ami elvileg az éjszakai használathoz lett beállítva; mi azzal büntetnénk a profil kitalálóját/létrehozóját, hogy ebben a módban nézze a monitort egy éjszakán át.


Asus MK241H kalibrálás után


Asus MK241H kalibrálás után

Kalibráció után persze megváltozott a kép. A deltaE átlagos értéke 0,5-re csökkent, 6532 Kelvines színhőmérséklet, és 116 cd/m2-es fényerő mellett 0,1 cd/m2-es feketét mértünk, ami a monitor kvalitásához képest nagyon szép érték. A színtér-lefedettségi "térképeken" is jól látszik, hogy az MK241H az sRGB-nél jóval nagyobb színteret fog közre, ez elvileg az NTSC 92%-ának felel meg. 50%-os kontraszt mellett 43 cd/m2-es fényerőt mértünk, ami kellően sötétnek tekinthető. Az MK241H maximális fényereje méréseink szerint 368 cd/m2, ami bőven elmarad a gyárilag meghatározott a 450 cd/m2-től, ami persze nem nagy gond, mert cserébe a fekete is kellően mélynek tűnik, legalábbis a számok alapján. Maximális fényerő mellett 0,4 cd/m2-t mértünk a feketén, ami kb. 920:1-hez kontrasztarányt mutat, ez jóindulattal megfelel az AUO panel specifikációiban foglaltaknak.


Filmek az MK241H-n [+]


Asus MK241HfényerőkontrasztvöröszöldkékICC profil
120 cd/6500K/2,2 gamma3084928594>>katt<<

A gradienseket vizsgálva az MK241H szerintünk egész jól szerepelt, a függőleges és vízszintes átmenetekben nem találkoztunk sávosodással, viszont az átlós gradiensben a szürke képen jól látható, hogy kis foltok fedezhetőek fel.

Az MK241H-t további szempontokból is megvizsgáltuk. Kíváncsiak voltunk a filmnézésre és a játékokra az ASCR és Trace Free opciók ki és bekapcsolása mellett. Amit azonnal kijelenthetünk, hogy játékra az MK241H tökéletesen megfelel. Az a helyzet, hogy az Trace Free opció hatása csak akkor látható, ha direkt erre összpontosítunk, játék közben Trace Free (azaz Overdrive) nélkül sincs utánhúzás. Ugyanez elmondható a filmekről is. A filmnézéssel kapcsolatban viszont felmerült egy másik probléma. Először direkt azt figyeltük, hogy az ASCR miképpen nyilvánul meg filmnézés közben (a Samsung 245B-ről van egy korábbi videónk), de ez nem jött össze, vagyis nem láttunk semmi különöset, tehát az Asus-féle dinamikus kontraszt jól dolgozik. Persze, amikor például filmnézés közben tartunk egy kis szünetet, taszkot váltunk, és használatba vesszük monjduk a Total Commandert, már jól láthatóan megváltozik a fényerő, de érdekes módon filmnézés közben ezt nem sikerült észrevennünk. Ehelyett más problémát fedeztünk fel: az MK241H egyszerűen alkalmatlan a hagyományos filmek lejátszására, melyeket valamilyen módon tömörítettek (DivX, Xvid, x264 stb.). Bármilyen filmet próbáltunk ki rajta, a tömörítési hibák mintha külön életet éltek volna: nagyok voltak, tökéletesen kivehetőek, főleg a sötét/fekete területeken; azt kell mondanunk, hogy kifejezetten csúnya volt a kép. Az MK241H-t csak akkor vegyük meg mozizásra, ha a Blu-ray vagy HD-DVD filmeknél nem adjuk alább.


Monitor típusaAsus MK241H
TechnológiaTN+film
A panel gyártója / típusaAUO M240UW04 V1
Válaszidő5 ms tipikus / 2 ms g2g
Felbontás1920x1200 (pixelméret: 0,270 mm)
Kontrasztarány1000:1
3000:1 dinamikus kontraszt
Fényerő450 cd/m2
Vízszintes betekintési szög170 fok (10:1)
Függőleges betekintési szög160 fok (10:1)
Megjelenített színek száma16,7 millió
Színtér lefedettségNTSC 92%-a
A panel mérete24 hüvelyk
CsatlakozókHDMI, DVI-D, D-Sub, audio, speaker, USB
Teljesítményfelvételkevesebb mint 130 watt
Ajánlott bruttó fogyasztói ár119 000 forint
Gyártó honlapja
Termék honlapja
Asus
Asus MK241H

Samsung 2493HM külső


Szemből és hátulról [+]

A Samsungtól a 2493HM érkezett hozzánk, amit a 244T, a 245B és a 226BW elegyeként jellemezhetnénk a legegyszerűbben. A 2493HM ergonómiai szempontokból a 244T-re hajaz, viszont a 245B belsejét és a 226BW csillogó külsejének jegyeit láthatjuk viszont rajta. A gyártó ezt a típust úgy emlegeti, mint egy mindenre használható társat a hétköznapokban; meglátjuk, mi igaz ebből. A monitort egy egyszerű dobozban kaptuk kézhez, ezen sajnos nem találtunk fogodzkodót, mint az Asusén. A dobozban a monitoron kívül a szükséges analóg, DVI, audio és tápkábeleket, illetve egy leírást találtunk.


Pivot-mód és a talp [+]

Mint már említettük, a kijelző külsőre több korábbi modell ötvözete. A 2493HM szemből inkább a 226BW tulajdonságait örökölte, bár a formatervezés kicsit más, viszont a burkolat anyaga maradt ugyanaz, egy csillogó műanyag. Elsőre ez szép és jól néz ki, de pár perc után az ujjlenyomatokkal a felszínén, majd pár nappal később porosan már nem egy szívderítő látvány, és a karcolásokról még nem is szóltunk. Éppen ezért a 2493HM törődést igényel, nem lehet csak úgy otthagyni egy íróasztalon hetekre, használaton kívül érdemes letakarni. A káva az Asuséhoz hasonlóan szép és vékony lett, ez az LCD talán még nagyobbnak hat, mint az Asus MK241H. A sarkokban a különböző jelölések és alul középen a Samsung logo passzol a képbe, tetszetős. A talapzat a kávához hasonlóan tükröződik és fénylik, ez a por kedvenc megtelepedési helye. Összegezve a 2493HM szép, de a csillogó külső sokakat el fog riasztani a megvételétől.


Oldalról [+]

A monitor hátsó fele is robusztus, a 100 wattot fűtő panelnek szerencsére van hol szellőznie. Az itt található burkolat még matt, viszont a paneltartó állvány ismét csak tükröződő. A teleszkópos megvalósítású, magasság állítására hivatott szerkezet nagyon jól, gördülékenyen működik. A 2493HM támogatja a portré, azaz a pivot módot is, és a talpon található kis forgótányérnak köszönhetően a kijelző 360 fokban elforgatható. A panel az Asushoz hasonlóan előre mindössze 5, hátra viszont 25 fokkal dönthető meg. Mindent összevetve a 2493HM ergonómiából ötös, ezen a téren az Asus nagy hátrányban van riválisához képest, főleg a magasság állításának hiánya problémás az ilyen nagy méretű kijelző esetében. A 2493HM is VESA100-kompatibilis.


OSD [+]

Az OSD teljesen megegyezik a korábban tesztelt Samsung modellekével, semmilyen különlegességgel nem találkoztunk. A menürendszer felépítése egyszerűen megjegyezhető és könnyen kezelhető, de lenne egy kifogásolnivalónk: szerintünk nem elég finomak a különböző képminőséggel kapcsolatos paraméterekhez használt csúszkák, néha egy-egy gomblenyomás 2%-os eltérést jelent (emlékezzünk vissza az Eizo 22 colosára, azon 1%-hoz volt szükség 2-4 gomblenyomásra, ekkora a különbség).


Érintésérzékeny gombok [+]

Ez az első Samsung monitor, amin érintésérzékeny, a burkolat alá rejtett kezelőgombokat találunk. Ezzel a megvalósítással mi először az Asus PW191-en találkoztunk, még 2006-ban. Anno az Asus első kísérlete nem sikerült túl fényesen, ugyanis a gombok néha nem reagáltak a lenyomásra, viszont a Samsung verziója egész jól működik, ugyanis ezekkel nem tapasztaltunk semmilyen érintésérzékenységi problémát. Egyetlen baj van vele csupán, hogy sötétben egyáltalán nem látszik.


Csatlakozók [+]

A különböző csatlakozókat könnyű elérni, a 2493HM balról jobbra a következőkkel rendelkezik: egy áramtalanító gomb, tápcsatlakozó, HDMI, DVI, analóg konnektorok, majd egy audio ki- és bemenet. Ha az Asus esetében említést tettünk róla, most is meg kell jegyezzük, hogy hiányoljuk a tévébemenetet.

Samsung 2493HM megjelenítés


Samsung 2493HM kalibrálás előtt

Térjünk a tárgyra, lássuk, hogy a Samsung kijelzője mit tud a gyakorlatban! Meglepő, de a 2493HM gyári beállításokkal nem volt olyan rossz, mint amire számítottunk, mert már megszoktuk, hogy a paneleknek kalibráció nélkül nincs sok közük a színhelyességhez. A Samsung 2493HM sem sokkal különb, de mintha valamiféle jeleket látnánk, amikből arra lehet következtetni, hogy a gyártás során állítgattak valamit. A kijelző alapbeállításában bármilyen módot is használtunk (default, internet, movie, text), maximum 3-as deltaE értéket ért el, márpedig 2 és 3 között - bár nem tökéletes - de jó színhűségről beszélhetünk, szabad szemmel csak néhány árnyalat esetében tapasztalható eltérés. Akármelyik módot is vesszük alapul, az alapszínek közül a referenciától a legjobban a kék tért el a legjobban, és ebből következően pedig a szürke egyes árnyalatai.


Samsung 2493HM kalibrálás után


Samsung 2493HM kalibrálás után

A kalibráció persze a 2493HM-en is segített. A deltaE átlagos értéke 0,8-ra csökkent, 6471 Kelvines színhőmérséklet és 119 cd/m2-es fényerő mellett 0,2 cd/m2-es feketét mértünk. Elképzelhető, hogy a fekete értéke ennél alacsonyabb, csak a kerekítés miatt lett ilyen magas. 50%-os kontraszt mellett 24 cd/m2-es fényerőt mértünk, ami nagyon sötét, és ez az, amire szükségünk van. Az MK241H maximális fényereje méréseink szerint 416 cd/m2, ez még meg is haladja a specifikációkban található 400 cd/m2-t, ennek azonban nem tudunk különösebben örülni, mert a maximális kontrasztarányra is hatással van: bár magasabb tőle, de a fekete világosabb, mint kellene. Maximális fényerő mellett 0,5 cd/m2-t mértünk a feketén, ami kb. 832:1-hez kontrasztarányt jelent, ami jóval alacsonyabb, mint amit a 2493HM-től a leírás alapján elvárhatnánk.


Működés közben [+]


Samsung Syncmaster 2493HfényerőkontrasztvöröszöldkékICC profil
120 cd/6500K/2,2 gamma7068505146>>katt<<

A gradienseket vizsgálva a Samsung 2493HM az Asus MK241H-hoz hasonlóan szerepelt, a függőleges és vízszintes átmenetekben nem találkoztunk sávosodással, viszont az átlós gradiensben a szürke képpel nem voltunk elégedettek.

A filmnézést és a játékokat a 2493HM-mel is megvizsgáltuk. Ezen a típuson nincs lehetőség az Overdrive ki-be kapcsolgatására, és a dinamikos kontraszt beállítása is csak akkor lehetséges, ha egy előre beállított profilt használunk. Az a probléma, hogy ezeknek az egyes paramétereit utólag nem lehet módosítani, tehát ha például bekalibráljuk a monitort, ezután a dinamikus kontraszt használatára már nincs lehetőség. Ha viszont egy profilt használunk, azt nem lehet bekalibrálni - ördögi kör. A nagyobb monitorok közül először a Samsung 245B-n találkoztunk a dinamikus kontraszttal, ezzel a megvalósításal nem voltunk kibékülve, mert filmnézés közben is a filmkockák tartalmától függően jól láthatóan villogott a panel. A 245B anno 3000:1-hez dinamikus kontraszttal került forgalomba, viszont a 2493HM esetében 10 000:1-es értékről beszélhetünk. Amit bizton állíthatunk, hogy filmnézés közben a 2493HM nem villog úgy, mint anno a 245B, tehát ezen a téren előrelépés történt. A probléma csupán az, amit az Asus MK241H esetében is tapasztaltunk, hogy a valamilyen módon tömörített filmek megjelenítése szerintünk nagyon csúnya, az átmenetek elmosódottak, tehát a 2493HM sem éppen az ideális monitor filmnézésre. Az utánhúzással nincs gond, de ez manapság már megszokott, plána ha egy TN+film paneles kijelzőről van szó.


Monitor típusaSamsung 2493HM
TechnológiaTN+film
A panel gyártója / típusaSamsung LTM240CT01/03
Válaszidő5 ms tipikus
Felbontás1920x1200 (pixelméret: 0,270 mm)
Kontrasztarány1000:1
10 000:1 dinamikus kontraszt
Fényerő400 cd/m2
Vízszintes betekintési szög160 fok (10:1)
Függőleges betekintési szög160 fok (10:1)
Megjelenített színek száma16,7 millió
Színtér lefedettségRGB
A panel mérete24 hüvelyk
CsatlakozókHDMI, DVI-D, D-Sub, audio in/out
Teljesítményfelvétel100 watt
Ajánlott bruttó fogyasztói ár124 000 forint
Gyártó honlapja
Termék honlapja
Samsung
Samsung 2493HM

Összevetés


A fekete vizsgálata (Asus / Samsung) [+]

A továbbiakban félretettük a kalibrátort, és a szemünkre hagyatkozva teszteltük a monitorokat. Az eredményeket érdemes összevetni egy S-PVA paneles monitorral. Először a feketét vizsgáltuk. Nem tettünk mást, mint hogy a kijelzőt sötétben (ahogy a filmeket is szokás nézni) egy teljesen fekete háttér megjelenítése közben lefényképeztük. A kalibrálás során bemért fekete értéke itt mérvadó szokott lenni, de ez a szám nem képes kifejezni a panel egyenletességét, ezért van szükség a fényképre. Mindkét tesztelt típus igen gyengén szerepelt volt ebből a szempontból, a bevilágítás szabad szemmel is jól látható volt. Az MK241H-n felülről és alulról is beszűrődött a fény, míg a Samsungon inkább alulról világosodott a panel.


A homogenitás vizsgálata (Asus / Samsung) [+]

Ezek után a panelek homogenitását vizsgáltuk. Ehhez egy rendkívül egyszerű módszert választottunk, a kijelzőn megjelenítettünk egy egyszínű képet (eredetileg barna), majd azt vizsgáltuk, hogy a fejünk mozgatásával hogyan változik a megjelenített szín. Ideális esetben, ha pontosan középről nézünk egy képernyőt, akkor a szélek felé haladva sem tapasztalunk színváltozást. A képet pontosan középre állított fényképezőgéppel készítettük. Egyik monitor sem volt túl szép látvány. Alulról felfelé sötétedtek, ami éppen megfelel a "fekete vizsgánál" látottaknak.


Fényerő eltérések a kijelző egyes pontjain

A „barnatesztben” látott eredmények után bemértük a fényerőt (fehéren) a panel kilenc különböző pontján. A monitortesztekben a minimális, maximális stb. fényerő mértékét mindig a képernyő közepén szoktuk meghatározni (tehát a mérés során oda tesszük a kalibrátort), viszont az egyre növekvő paneleken néha már szabad szemmel is jelentős eltéréseket lehet felfedezni a kijelző egymástól távol lévő pontjai között (azaz kissé foltosak). Az eddigiekből kiindulva nem lepett meg minket egyik monitor szereplése sem, ebben a tesztben is elvéreztek. Az Asuson 11%-os, a Samsungon 13%-os volt a legnagyobb eltérés, az átlag pedig 6, illetve 5% körüli volt. A Samsungon, bár nagyobb volt a maximális eltérés (a bal alsó sarok), az átlag mégis jobb volt, jól látszik, hogy a kijelző alsó harmada volt problémás ebből a szempontból (míg az Asus esetében a jobb oldal is).


Betekintési szögek (Asus / Samsung) [+]

Ezek után a betekintési szögeket ellenőriztük. Tudni kell, hogy az egyes paneltípusok (TN, MVA/PVA, IPS) ebből a szempontból eltérő jellemzőkkel bírnak a gyártástechnológiából kifolyólag. A leghátrányosabb helyzetben a TN+film panel van, mely vízszintesen és függőlegesen sem rendelkezik baráti értékekkel, ez főleg akkor érhető tetten, amikor a monitort szemből nézve már a panel szélén sem olyan a szín, mint középen, és ez a széles kijelzőkön fokozottan tapasztalható. A két tesztelt típus ebből a szempontból ugyanúgy viselkedett, felülről és oldalról csökkent a kontraszt, míg alulról szemlélve szinte invertálódott a megjelenített kép, ez az összes TN+film paneles monitorra igaz. Önmagában ez nem is nagy probléma, mert végeredményben ritkán nézzük a monitort alulról, ezért ilyen nagy kijelzők esetében inkább a barnateszt végeredményére kell odafigyelni.

Hogy az utánhúzást képekkel is illusztráljuk, a PixPerAn nevezetű programot vetettük be, melyet már egy ideje a szokásostól eltérő módon használunk. Korábbi tesztjeinkben egy szemre kiválasztott utánhúzás-képkockát készítettünk, és így hasonlítottuk össze a monitorokat. A módszer jól működött egészen addig, amíg az egyes kijelzőknek elég hosszú volt a válaszideje, vagyis volt utánhúzása. Viszont ez a módszer 2–8 ms-os monitorok összehasonlítására már korlátozottan alkalmas, hiszen ezeket a szem gyakorlatilag ugyanolyannak látja. Ezért úgy döntöttünk, hogy a korábbi helyett egy új módszert alkalmazunk: a PixPerAn jobbról balra száguldozó kisautóját felvettük kamerával (másodpercenként 15 képkocka), majd a felvételből kiválogattuk a legjobb (legkisebb utánhúzású) és a legrosszabb (legnagyobb utánhúzású) képkockákat. Ezzel, ha nem is precíz, de mindenképpen összemérhető módon ábrázolható az egyes monitorok utánhúzása, hiszen ha a kamerával mindig ugyanolyan beállítással vesszük fel a kiskocsit, akkor a felvételek összehasonlíthatóvá válnak. Lássuk a gyakorlatot! A bal oldalon látható a legjobb eset, a jobb oldalon pedig a legrosszabb.


Asus MK241H (Trace Free bekapcsolva)

Samsung 2943HM

Ha szabad szemmel nem is látható különbség, ebben a tesztben kiderült, hogy az Asusnak rövidebb a válaszideje. Szerencsére a Samsung sem volt vészes (sőt, valójában semmilyen eltérést nem tapasztaltunk), tehát ennek megfelelően érdemes súlyozni ezt az értékelésnél.

Értékelés

A most megismert monitorok ugyan sok dologban különböznek, de több téren szinte tükörképei egymásnak. A különbségek elsődlegesen a külsőt érintik. Az Asus MK241H pofás lett, viszont ergonómiai szempontokból elrontották. Ha egy ilyen nagy kijelzőnek nem állíthatjuk be a magasságát, az egy nagy mínuszpont, ha nem forgatható el, az még egy. Szerencséjére a kezelőszervek szerintünk jók lettek, ahogy az OSD is. Külsőre a Samsung 2493HM is kívánatos, csillogó-tükröződő felülete sokaknak fog tetszeni, ugyanakkor másokat el fog riasztani. Ergonómialiag szerintünk ez a minimum, amit egy 24 colos monitortól elvárhatnánk, a magasságállítás, az elforgatás, ráadásul a pivot mód sem hiányzik. Az érintésérzékeny kezelőgombokért ugyan nem rajongunk, de a 2493HM-en ezek is jól sikerültek.


Mi várnánk a vásárlással...

Most térjünk rá a negatívumokra. Egyik monitoron sem találunk tévébemeneteket, ez szerintünk igen nagy melléfogás, még ha ezek a típusok a költséghatékonyság jegyében is születtek. Mindkét monitorban TN+film panel van: bár ezek a panelek a sok évvel ezelőtti TN+filmekhez alig hasonlíthatóak, még mindig ugyanazokkal a hiányosságokkal rendelkeznek, melyek rányomják a bélyeget a képminőségre. Mit is láttunk? Ha szimplán egy fekete színű állóképet vizsgálunk, a bevilágítás mindkét panelen jól látható. A barnatesztben kiderült, hogy a homogenitásuk gyenge, a kijelző foltos, a betekintési szögek pedig olyanok, amilyenek. A TN+film paneles monitorokról általában elmondhatjuk, hogy egy átlagfelhasználónak jó szolgálatot tesznek, mert végülis szimpla irodai munkára, játékra és filmnézésre megfelelnek. Azonban ezek a 24 hüvelykesek szerintünk filmnézésre alkalmatlanok: a tömörítési hibákat kinagyítják, a megjelenített színek alacsony száma és az FRC technológia együttesen szépen kiemeli ezeket a problémákat, emiatt a filmek 99% csúnya, még 2 méterről nézve is!

Összességében a két tesztelt típus irodai munkára (ahova egyébként 17-19 colost szokás venni) és játékra megfelel, de filmnézésre, illetve komoly, színekkel manipuláló munkára mást vennénk. Ezt figyelembe véve kicsit drágának találjuk őket, a 22"-osok feleennyibe kerülnek, miközben alig kisebbek. Ha mindenképpen 24 colos monitor vétele a cél, akkor mi még gyűjtögetnénk egy PVA paneles típusra (ezekről egy későbbi cikkünkben esik majd szó). Az ASUS LCD-TFT monitorok esetében 1 év világító pixelhiba garanciáról (főpixel és szubpixel egyaránt) beszélhetünk. A Samsungnál jelenleg egyetlen pixelhiba (vagy alpixel) is cserére jogosít 3 napon belül. Az időintervallumok (1 év, illetve 3 nap) letelte után mindkét gyártónál az ISO 13406-2 Class II szabványt kell alkalmazni.

fLeSs

A Samsung SyncMaster 2493HM a Samsung Electronics, az Asus MK241H pedig az Asus Hungary jóvoltából vendégeskedett nálunk.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés