Hirdetés

Hirdetés

Aktív témák

  • Dyingsoul

    Topikgazda



    1) Melyik VR headsetet vásároljam meg?
    Jelenleg a legjobb VR élményt az Oculus Rift S, Oculus Quest és a Valve Index nyújtja (Esetleg használtan Oculus Rift CV1 vagy HTC Vive). Szimulátorosoknak a HP Reverb-et ajánljuk (nem a Pro-t, hanem a simát, az olcsóbb és a lényeg ugyanaz).

    2) A CV1 játékok mennek simán a Rift S en vagy újra meg kell venni őket?
    Igen, a játékok működnek.

    3) Hol a legolcsóbb az Oculus Rift S?
    Amazon.de és Caseking.de- Ha nem vagy jártas az amozonos rendeléssel kapcsolatban az amazon topikban kell tájékozódni, nem itt!

    4) Van értelme az SLI-nek, Crossfire-nek VR terén?
    A legtöbb VR játék nem támogatja, így sajnos nincs. Nvidia oldalon az NVworks-ön keresztül lehet elérni az SLI támogatást, az Ati oldalán pedig a LiquidVR felel a több GPUs erőforráskezelésért.

    5) Párásodnak a lencsék, mit tegyek?
    A következő leírás alapján próbálj meg állítani a HMD-n: [1]

    6) Homályos, torzult a kép, főleg a lencse szélein (warping). Mit tegyek?
    Warping eliminálása, homályosság kiküszöbölése: [1], [2]

    7) A Rift szenzorait ledobálja a Windows - a szenzorok elvesztik a jelet.
    Az eszközkezelőben egyesével át kell nézni az USB gyökér hub-okat és Generic USB Hub-okat. Az energiagazdálkodás (power management) fülnél ne legyen pipa téve sehová. Amelyik HUB-on nem látunk ilyen opciót, azzal nem kell foglalkozni. Kép1 - Kép2.

    8) Gond van a szenzorokkal, "poor tracking quality" hibát kapok.
    Ezen hozzászólás alapján oszd el a szenzorokat az USB HUB-okon úgy, hogy minél jobban szét legyenek szórva különböző HUB-okra.

    9) A Rift kontrollerei heves karmozdulatok során akadoznak, elvesztik a trackinget.
    Valószínűleg az elem vagy akkumulátor lötyög kicsit a kontrollerben és elmozdul a kontakt. Fix ebben a hozzászólásban.

    10) Hogyan és mennyivel hosszabbítható a Rift?
    A hivatalos ajánlás szerint: a HMD-t USB 3.0-n keresztül 2m-rel lehet probléma nélkül aktív hosszabbítóval toldani. Két szenzort USB 3.0-n keresztül maximum 5m-rel, minden további szenzort USB 2.0-n keresztül akár 5m-nél hosszabb toldóval is hosszabbíthatunk.

    11) Adott játéktér méret esetén mi a különbség az Oculus és a Vive között, melyik jobb számomra?
    Kpbendeguz válasza, szenzorok játéktér lefedettségéről, avagy milyen kiegészítők kellenek az Oculus Roomscale-hez, hogy a Vive roomscale teljesítményével összehasonlítsuk.

    12) A Rift-ben lehet mérni az fps-t, erőforrások kihasználtságát?
    Igen, Oculus Tray Tool-al.

    13) Van rá mód, hogy csak Steam-en megjelent játékot Riftben futtassam?
    Igen.

    14) Elindítottam XY játékot VR-ban, de a játékbeli testem nincs összhangban a valósággal.
    "Reset view", "center", "re-center" kulcsszavakkal kell keresni annak a játékbeli beállításnak a nevét amivel a pozíciónkat újra tudjuk kalibrálni.

    15) Vorpx-el kapcsolatban mik a tapasztalatok?
    A legtöbb felhasználó szerint nem éri meg költeni rá.

    16) Mi az a VRSS?
    Variable Rate Supersampling - A képernyő közepén elhelyezett Supersampling eljárás. Előnye, hogy takarékosabb a normál Supersamplingnél, középen élesebb, akár 8x Supersampling eljárást képes alkalmazni, míg a képernyő szélét normál módon rendereli. A teljesítményhez dinamikusan is tud alkalmazkodni: csak annyi erőforrást vesz igénybe amennyi még nem csökkenti drasztikusan az FPS-t. További magyarázat, támogatott játékok listája, grafikonok, képernyőképek elérhezőek az Nvidia CES 2020-as cikkében! (erősen ajánlott átolvasni)

    17) Mire van szükség a VRSS használatához?
    Minimum NVidia Turing videókártyára, DirectX 11-es játékra, a játékban MSAA opció bekapcsolására.

    18) Hogyan tudom bekapcsolni a VRSS-t?
    Az Nvidia vezérlőpultban bal oldalon "3D beállítások kezelése" menüpontban programbeállítások fülön ki kell választani a játékot és megkeresni az adott opciót.

    19) A játék DX11-ben fut, MSAA-t is bekapcsoltam, mégsem találom a beállítást az NV vezérlőpultban.
    NVidia Inspectorral meg lehet próbálni ráhekkelni.

    20) Oculus store játékok játszhatóak WMR, SteamVR headsetekkel?
    Natívan nem, de egy külsős program segít benne: Revive. Telepítési segédlet.


    [img=https://imgur.com/9fbsJvI]

    A topik ajánlása minimalista PC VR rendszerhez:
    ► GPU: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB vagy AMD RX 580 8GB, vagy erősebb
    ► CPU: Intel Core i5-4590, vagy erősebb
    ► RAM: 8 GB vagy több rendszermemória
    ► OS: 64 bites Windows 10

    A topik ajánlása ajánlott PC VR rendszerhez:
    ► GPU: NVIDIA GeForce GTX 1080 vagy AMD Vega 64 vagy erősebb
    ► CPU: Intel Core i7-8700k, AMD 2700x vagy erősebb
    ► RAM: 16 GB vagy több rendszermemória
    ► OS: 64 bites Windows 10

    Hasznos linkek Oculushoz:
    5 + 1 dolog az Oculus Rift-ről mielőtt megrendeled
    Magyar Oculus Rift unboxing
    Oculus Rift Szerelési útmutató.
    Supersampling Rift Tutorial (Erős HW igényű!)
    Supersampling tutorial 2.
    Rift fülhallgató eltávolítása

    Még több érdekes VR HMD: Fove, Gameface Labs, StarVR, OSVR, Varjo VR-1.
    Pimax 4K élménybeszámolók: [1] [2]
    Lenovo Explorer: Unboxing, Raymond első benyomásai, második benyomásai.
    HP Reverb: sheep beszámolója.




    Oculus Quest

    Az Oculus Quest az Oculus önálló VR headsete, nem igényel sem mobiltelefont sem PC-t ami meghajtaná ezért a Quest egy önálló platformra épül. Ez azt jelenti, hogy saját áruháza van, a PC-re vásárolt tartalmakat nem tudjuk vele használni, azokat ismét meg kell vásárolnunk a Quest-re.
    Bemutató videó magyarul.

    PC-re kötés:
    Az Oculus Link segítségével a headset PC-re köthető a gyártó által forgalmazott, nagy adatmennyiség továbbítására képes kábelével. A Quest így használható vezeték nélkül és PC-re kötve teljes értékű PC VR headsetként.

    GY.I.K.:
    ● PC-re kötéshez ajánlott olcsóbb kábel Abydos beszámolója és az Oculus belső tesztje [1], [2] alapján: Anker Powerline+ 3m

    ● Asztali alkalmazás VR tartalmak telepítéséhez: SideQuest.
    ● PC VR tartalom streamelése Questre: ALVR (Questre optimalizált!), ALVR (másodlagos).
    Sufnituning a nagyobb kényelemért (valóban működik!)

    Specifikáció:
    ● Felbontás: 2880 x 1600
    ● Képfrissítés: 72 Hz
    ● Látótér: ~100°
    ● Panel típusa: OLED
    ● SoC: Snapdragon 835
    ● Háttértár: 64GB / 128 GB
    ● RAM: 4GB
    ● Akkumulátor kapacitása: 3648mAh


    A Sony is szakítani akar egy szeletet a VR tortából. Az sisakban egy darab 5.7'-os 1920x1080 felbontással bíró OLED kijelző lapul meg, mely így szemenkénti 960x1080-as felbontást biztosít és 18ms késéssel bír, továbbá 120 és 90Hz-es képfrissítésre képes. A PS VR a látómezőből 100 fokot takar le, a pontos fejkövetést pedig accelerometer, gyroscope, és 9 darab LED biztosítja majd, aminek jelét egy külön megvásárolható Playstation Move kamerája képes majd fogadni. A HMD egy HDMI és egy USB csatlakozó segítségével csatlakozik egy külső feldolgozóegységhez, ami a Playstation konzollal áll közvetlen összeköttetésben. A videó kimenet egyszerre megjeleníthető a TV-n (monitoron) és a headseten, így nem csak a virtuális valóságba merült felhasználó de annak közönsége is élvezheti a mókát. A rendszert úgymond bolondbiztosra tervezték, elegendő összekötni a headsetet a külső feldolgozó dobozával, amit majd a konzolra csatlakoztatva azonnal elkezdődhet a játék.

    Megjelenés: 2016 október.

    Várható PS VR játékok.

    Általános: Megjelentek olyan költséghatékony vezeték nélküli headsetek, melyek kijelző és hardver nélkül kerülnek forgalomba. Ezeket a telefonunkkal tudjuk pótolni, így a fejmozgás követéséért és a képi megjelenítésért, a képkockák rajzolásáért is a mobilunk lesz a felelős. A technológiát jelenleg az Android és iOS rendszerrel rendelkező handsetek támogatják. Az appstoreokban ajánljuk a "VR" keresőstringet az alkalmazások felderítéséhez.

    Mobilos VR vs. Vive, Oculus, stb: A mobiltelefonokhoz vásárolható headsetek vonzóak az áruk miatt, azonban a valós élménynek csak egy töredékét nyújtják. Egy drágább HMD sokkal minőségibb lencsékkel és kijelzőkkel van felszerelve, a látótérből is nagyobb területet fed le, a mozgás követésére is sokkal pontosabb szenzorokat használ. A gyakorlat is azt mutatja, hogy sokkal minőségibb programokat kapunk PC-re, mint a mobil rendszerekre. Ennek ellenére megéri kipróbálni a mobilos VR eszközöket, de gyakran sokkal gyengébb élményben lesz részünk, mint egy különálló, drágább headset esetében. Összegezve inkább mobilos kiegészítőként lehet rájuk tekinteni, mintsem önálló teljes értékű VR élményt nyújtó eszközökre.

    Gear VR: A Samsung és az Oculus közös kezdeményezése, mely jelenleg az egyik legminőségibb érzetet keltő, piacon már kapható eszköz. Használatához Galaxy S7 | S7 edge, Note5, S6, vagy S6 edge készülékek szükségesek, más telefonokkal nem hajlandó működni. A látóterünket 96°-ban fedi le, a készüléken pedig hardveres gombok és egy kis touchpad is helyet kapott így a navigáció is kényelmes és természetes. A Gear VR kipróbálható bármelyik hazai Samsung Experience Storeban, ára pedig 25.000 Ft körül alakul.

    Kínai VR headsetek: Nagyon vegyes a kínálat, 6000 Ft környékén már egész jó minőségűeket lehet kapni. Előnye, hogy bármilyen telefont képes befogadni, csupán a méretek okozta különbségekre kell odafigyelnünk: a legtöbb hirdetésben szerepel, hogy mekkora kijelzővel szerelt telefonok illeszkednek bele. Ne centizzük ki! Sok esetben eltérő a kijelző és a telefon szélei közötti méret, ezért mindig olyan headsetet vásároljunk, aminek a leírása szerint a saját telefonunk bőven belefér.

    Google Cardboard: A legolcsóbb alternatíva, amely kartonpapírból készült: gyakorlatilag egy-két sör árából már megvásárolható. Rögzítőpántot alapból nem tartalmaz, ezért kezünkkel kell szemünk előtt tartani. Létezik ennek is kínai variánsa, amely gyakorlatilag ugyanaz, mint a google által kiadott papírdoboz. A Google közzétett egy útmutatót, melynek segítségével bárki elkészítheti otthonában szinte zéró költségből a saját Cardboardját.

    További érdekes MobilVR eszköz: Durovis Dive.

    Élménybeszámoló mobilos VR eszközökről (VRBox2, Fiit VR 2N, Virtoba X5 Elite) schawo-tól.

    Leap Motion: Egy olyan szenzor, melynek segítségével a kezünk lehet a kontroller. Gyakorlatilag elég az asztal tetejére tennünk, kezünket pedig felé emelve irányíthatjuk az erre alkalmas programokat-játékokat. Nagyszerűen használható VR headsetekkel együtt, így még mélyebb hatást, valóságosabb élményt kapunk hiszen láthatjuk a saját kezünket magunk előtt és használhatjuk is arra, hogy környezetünkkel interakcióba lépjünk.

    STEM System:
    A Sixsense felhasználta a kickstarter projekt és a Razer Hydra gyártása során szerzett tapasztalatot, így megszületett egy olyan rendszer, mely akár az egész testünk mozgását képes követni. A kontroller különlegessége abban rejlik, hogy szinte bármilyen játékot vagy alkalmazást képes irányítani. A rendszere elfedi az új hardver kilétét az alkalmazás elől és azt az eszközt emulálja, melyre az alkalmazás eredetileg tervezve lett így teljesen természetes lehet vele az irányítás.

    VR Cover:
    Hasznos kiegészítő Vive-hoz és Oculushoz. Könnyen mosható textil vagy műbőr anyagú védőburkolat a VR szemüvegekhez ami azért jó mert ha baráti társasággal is megosztjuk a készülékünket, akkor sokkal könnyebben tudjuk tisztítani az erre kényes felületet. Itthon is kapható néhány helyen, az érdeklődők kérdezzenek felőle a topikban.

    Ajánlott USB 3.0 PCI bővítőkártya: Inateck Superspeed
    Ajánlott aktív USB 3.0 hosszabbító kábel: USB 3.0 SuperSpeed Repeater
    Szenzorokat falra/plafonra rögzítő állványok: [1], [2], [3]
    3D nyomtatóval előállítható Oculus szenzor rögzítők: [1], [2]
    Lencsék szemüvegesek számára: Vive, Rift.

    Razer Hydra SteamVR driver (Köszönet beta-nak érte!)
    Leap Motion driver (Orion Beta VR ajánlott)
    Leap Motion driver Steam VR-hoz.

    VirtuALL - virtuális valóság headseteket és a VR témát népszerűsítő portál
    Napi rendszerességgel frissülő VR hírportál. Témák között szerepelnek a legnépszerűbb VR szemüvegekkel ( HTC Vive, Oculus Rift, PSVR ) kapcsolatos hírek. Amennyiben érdekel a virtuális valóság tartalmak készítése is, akkor azokról is találhatók oktatóanyagok és ajánlók.

    TheVR - Két debreceni srác, Pist és Jani oldala, nem csak VR témákkal foglalkoznak de minden tekintetben minőségi tartalmakat szolgáltatnak.

    Realtime frissülő lista hogy az oculus storeban éppen mi ingyenes vagy lett leárazva és mennyivel.
    Játéklista (250+ játék Oculusra, Vivera, GearVR-ra, PSVR-ra és egyéb VR-ra).
    Oculus Store - GearVR-hoz is!
    VR film csatorna - Discovery VR
    VRSE - Cardboard/GV
    ORBX Media Player + 360° képek - GV-hez, telepítés Oculus store-ból. A letöltött tartalmat pedig egyszerűen be kell másolni a telefon az ORBX mappán belül akárhová. Tipp: tölts le minél nagyobb felbontású képet vagy videót, akár 2160p-t is.
    Trinus VR - Cardboard/GV-hez is!
    35 VR játék amit várunk!
    27 mobil VR alkalmazás amit megéri kipróbálni.
    Fibrum VR (Mobiltelefonokra)

    VR - Virtual Reality - Virtuális Valóság
    AR - Augmented Reality - A valóság és a virtuális valóság egybe mosása. A felhasználó egyszerre látja a valóságot és a virtuális tartalmat, azokat rendre meg tudja különböztetni egymástól. (Például: Microsoft HoloLens, Epson Moverio, Cannon MREAL, CastAR, Meta AR)
    HMD - Head-Mounted Display (Fejre rögzíthető kijelző)
    IPD - Inter-pupillary Distance azaz pupillatávolság. PD-nek azaz pupillary distance-nek is szokták nevezni. Fontos érték a VR eszközök helyes beállítása szempontjából. Így mérheted meg saját IPD-det.
    OR - Oculus Rift
    CV1 - Az Oculus Rift első, konzumer piacra szánt VR headsete.
    GV - Gear VR
    DK - Development Kit - Fejlesztői Csomag (prototípushoz hasonló).
    Motion Sickness - Enyhe rosszullét, melyre a felhasználók egy része hajlamos. Okai lehetnek a pontatlan követés, a mozgási sebesség és irány eltérése a valóságban és a virtuális valóságban, egyéni hajlam.
    SDE - Screendoor Effect - Az a jelenség, mikor egy megalkotott képen jól látható a pixelek közötti távolság.
    FOV - Field of View azaz látótér, látómező.
    ATW - Asynchronous TimeWarp - Egy API oldali mágia, amivel ha nincs is kész egy képkocka, képes módosítani az előző képkockát a headset minimális elmozdulása esetén úgy, hogy kevésbé tűnjön fel hogy "kimaradt egy frame".
    Godray - Képmegjelenítési probléma amit a lencsék okoznak. Fekete vagy sötét alapon lévő fehér színű vagy világos tartalom esetén fénycsóvák jelennek meg. Példaképek: [1], [2], [3]
    SS - Supersampling. Egy Anti-aliasing eljárás, ami pongyolán fogalmazva élesebbé teszi a képet VR-ban. Rendkívül erőforrás igényes eljárás, magas érték beállításakor erős hardver kell hozzá.
    VRSS - Variable Rate Supersampling. Nvidia technológia, költéghatékony supersampling eljárás. Részleteket lásd feljebb.

    [ Szerkesztve ]

    - Szakmai kérdésekre privátban nem válaszolok, mivel másoknak is hasznos lehet. Erre való a szakmai fórum! -- YT: youtube.com/dyingsoulgaming -- FB: facebook.com/DyingsoulGaming/ Stream: http://twitch.tv/dyingsoul

Aktív témák