Hirdetés

Keresés

Hozzászólok Aktív témák

  • .DLL

    veterán

    válasz Crafter32 #56 üzenetére

    Nem a gyerekek számától függ, hogy alkalmas-e, hanem a napi átlag km-től. Ha valaki minden egyes nap annyit kell autózzon, hogy ezeknek a hatótávja még pont elég, akkor ne vegyen ilyet, mert nincs tartalékja, és előfordulhat amit mondasz. (mellékesen akinek napi szinten 200km+-t kell megtennie, azt nem irigylem)

    Tehát városi autónak szerintem családi szinten is jó, mert nem fog "hirtelen" lemerülni, mindig lesz benne annyi tartalék, hogy akár a gyerkőcöt el lehessen vinni orvoshoz, stb.

    A kicentizés bármilyen autóval para, anyámnak is szokása csak akkor menni kútra, ha már az E-t verdesi a mutató, mondom neki, mi van ha sürgős lenne elszaladni valamiért, és pont a kúton is sokan vannak, és még be is vásárolnak előtte, stb?

    Ha egy példa e-autó 500km-es hatótávval rendelkezne, és a család bevállalna egy nagyobb kiruccanást, amikor is úgy gondolják, hogy pont hazaérkeznek kb. 5% töltéssel, az nem felelősségteljes gondolkodás, akkor sem, ha 500km-t tud az autó, amire sokan várnak.
    Előre kell gondolni a nem láthatóra is, és inkább betervezni +1 pihenőt, rátöltéssel, ahogy a belső égésűeknél +1 tankolással, hogy maradjon tartalék. Bár akkora hatótávnál 5% még mindig annyi km-t jelent amivel át lehet szelni kb. a fővárost.
    Mindenesetre ez csak egy példa autó volt, de a lényeg, hogy a kicentizés nem az e-autóknak való. Nehezebb lenne kicentizni, ha több villámtöltő lenne az országban, reméljük ez fejlődni fog.

    [ Szerkesztve ]

    (P.H.)

  • .DLL

    veterán

    válasz Crafter32 #66 üzenetére

    "Valahogy sehogy sem tudom elképzelni, hogy én naponta töltsem az autót, mint a telefont"
    Miért ne akarnád otthon tölteni az autót, ha megteheted (pl. garázsban) ? −>
    "nem mernék elindulni elektromossal ha már csak 100km lenne benne, pedig max 50km ha megyek."
    −> Minden reggelre fullon lehetne, nem kellene aggódnod.

    (#70) nutfile: Mint újonc, benyelted, amit a tippelő óra írt :D Nem a te hibád, hanem a computer-é, de ne haragudjunk rá nagyon, ő úgy tippelte, hogy városban fogod használni, sok visszatöltéssel, max 70-nel, stb.
    Mikor rámentél autópáylára, látta hogy nagy a fogyasztás, és ha ez a használat marad tovább akkor annak megfelelőre módosítja az előrejelzést.
    Ilyenekre akkor lesz jó, ha 130km/h-val is tudnak 250km-t, és elterjednek a 100kW-os villámtöltők.

    (P.H.)

  • .DLL

    veterán

    Van pár "vadelektromos" ember sajnos, akik rossz fényt vetnek az amúgy normális közösségre. :(
    Mindegy, velük nem kell vitatkozni. :)

    Egyébként még nemnagyon jött ki a Teslán kívül olyan tisztán villanymotor hajtású autó, ami ez a Passat-Mondeo-stb. karegória, és hozná azt a ~300 lóerőt ami elérhető ezek motorválasztékában. Mert ez a kategória a klasszikus gyártók kínálatában a hosszabbtávú, utazó kategória, és erre az elektromos még csak nagyon drágán alkalmas (pl. a 100-as Tesla, de nagyon-hosszú távra, és időre érkezve még az is kompromisszumos (pl. tárgyalás. Persze ilyen esetben talán célszerűbb egy repülőjegy).

    Ha majd kijön 70-80-100kWh-s tisztán elektromos Passat, Mondeo, stb, akkor azok már el fognak lépni a dízel társaiktól, a Leaf, meg eGolf még nem az a kategória, egy állat dízelmotorral szemben. :\

    Viszont fun, ez tény! :D Más vezetési élményt ad, de ad, és aki nem kifejezetten a motorhangra keményedik, annak nagyon fun egy ilyet vezetni. Csak az a fránya vételár... :( Olcsóbb egy Miata.

    [ Szerkesztve ]

    (P.H.)

  • .DLL

    veterán

    válasz vicze1 #102 üzenetére

    Azon amúgy gondolkoztam, hogy az ePedal™-t viszont állandóany nyomni kell, különben ha felengedem, akkor ugye meg fog állni az autó. Nem tudom ez mennyire lehet fárasztó, én inkább azt preferálom, hogy lehessen egyszerűen állítani a motorfék erejét, mint pl. a Hyundai Ioniq-ban, a 3-as szint ott is elég erőteljes. Mindenesetre az ePedal™ is kikapcsolható egy gombnyomással, ha valakit zavar és a fékpedállal szeretné szabályozni a lassulást. :)

    [ Szerkesztve ]

    (P.H.)

  • .DLL

    veterán

    válasz Crafter32 #81 üzenetére

    Harmadik autónak? Szerintem egy használt i3 Rex. teljes értékű második autónak is tökéletes lenne, a napi km átlagodat bőven kiadja (még a kisebbik akkus is), jó vele közlekedni, és váratlan helyzetben sem hagy ott, tehát a para is elmúlik. Nyilván továbbra sem egy GT, de erre amit leírtál szerintem jó lehet.

    [ Szerkesztve ]

    (P.H.)

  • .DLL

    veterán

    válasz vicze1 #105 üzenetére

    Ja igen, ugye közben nekem is eszembe jutott, hogy attól, hogy az ePedal™ ki van kapcsolva még marad motor-visszatáplálás ami állítható, szóval így jó, mindenki beállíthatja úgy ahogy szeretné.
    Aki esetleg gyakran ül át másik autóba, annál megértem, hogy nem akarja, hogy egy megszokást igénylő kezelés beidegződjön, így nyugodtan használhatja gyengébb visszatöltéssel és fékpedál adagolással.

    [ Szerkesztve ]

    (P.H.)

  • .DLL

    veterán

    válasz Mura #144 üzenetére

    A váltók után még szokott lenni egy "final drive gear" ami a differenciálműben van. Ott is létrejön még egy redukció: kb. 4-szeres, ezt akár cserélni is lehet, ha kapni lehet az autóhoz más áttételű difit.
    Itt a srác a Honda S2000-esében tervezi a final drive cseréjét, azt elemzi, hogy jobban gyorsulhat-e: [Engineering Explained]
    Szóval ezt még vedd hozzá a végső nyomaték kiszámításakor.
    _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

    Btw, ezzel a véleményemmel általában egyedül vagyok, de szerintem az állandó-mágneses elektromos autókba is kellene egy 2 fokozatú váltó, mert autópálya tempónál a fix áttétel miatt folyamatosan 10000 RPM körül kell pörögnie a motornak, ahol a nyomatékgörbéje már meredeken megy lefelé. Oké, teljesítménye a magas fordulatszám miatt még van, de már akkor is kevesebb, és a hatásfok sem a csúcson áll, pedig az lényeges szempont lenne energiafelhasználás miatt. Ezek a csúcsok ahogy néztem néhány meghajtó motorról amit találtam olyan 6000 RPM körül vannak, folyamatos üzemet e körülre kéne belőni.

    Tehát autópálya fokozatban olyanra tervezném az áttételt, hogy az adott kerékméretnél mondjuk a 140km/h-hoz tartozó motor fordulat, az a folyamatos teljesítménygörbe csúcsára essen (vagy e csúcs, és a hatásfok-csúcs közé).

    El tudna indulni akár ilyen áttétel mellett is, de azért mégiscsak lassabb lenne, és a motort hosszabb ideig kellene nagy indítóárammal táplálni, azért valljuk be, hiába van 0-tól "teljes nyomaték", ezt az elektronikák okosan adagolják egy görbe szerint, hogy a cucc hosszú életű legyen. De amint a fenti videóból is lejön, egy nagyobb arányú áttétel segít a gyors elindulásban és az elektromos motornak is van egy ideális tartománya, ami se nem 0 se nem 10000, ezt azért lássuk be.
    Tehát lenne egy "városi" fokozat 100-110km/h-ig, ami az autópálya fokozatnál erősebb redukciót és nagyobb nyomatékot eredményezne, így az elektronikát és a motort kímélve lehetne jobban elindulni, és városban dinamikusabban közlekedni. Ha meg autópályázni kell, és a sebesség átlépi a 100-110km/h-t akkor a váltó átkapcsol a fentebb vázolt fokozatba, és a motor fordulat a még nyomatékos 5-7 ezres tarttományba eshet vissza.

    AC indukciós motorok, mint a Tesláé jobban "szeretik" a magas fordulatot is cserébe alapból kisebb a hatásfokuk. Az állandó mégneseseknek nagyon jó a csúcs hatásfokuk, de a fordulatszámtartományuk (idális) az szűkebb. Kérdés, hogy tudnának-e olyan egyszerű, jó hatásfokú 2 gangos váltót csinálni, aminek a vesztesége nem nyeli le a váltásból származó hatékonyabb üzemet a motor felől, sőt nem csak hogy nem nyeli le, hanem még meg is érné belepakolni (anyagilag). Ezzel persze saját magam is megkérdőjelezem, de csak így lehet nyitottnak maradni. :) Mindenesetre Formula-E-ben eléggé megy a fejlesztés, hogy ki milyen áttételes-váltós-nem váltós autóból hozza ki a legtöbbet. Nem csak az időből, hanem az energiából is. És ezek a tapasztalatok mindenkinek jók lesznek majd a későbbiekben.

    [ Szerkesztve ]

    (P.H.)

  • .DLL

    veterán

    válasz gyurica úr #159 üzenetére

    Egy több év múlva lehetséges jövőt hasonlítasz a mostani jelenhez. :D
    "Oké, lemennek az árak (nő a fizetés:-) )legyen elérhető az elektromos autó sokkal jobban mint most."

    Tehát oké, vegyük úgy, hogy majd lemennek egyszer az árak, s nagyobb tömegben elérhető lesz. Az nem most lesz.... én 10 évet mondanék erre, és akkor sem lesz Suzuki gyakoriságú.

    Ahogy nő az igény, azzal együtt kell az infrastruktúrát is kiépíteni. Az ELMŰ, az egyik rendezvényen azt mondta, hogy a jelenlegi hálózat elbírná ha most az itthon futó autók 30%-a elektromos lenne. Nyilván ebben főként az éjszakai töltés van benne. 30% az rengeteg, jelenleg 1% alatti az elektromos autók aránya (talán még a PHEV-kkel együtt is).
    Persze nyilván, a hálózatot is fejleszteni kell majd, de ez és a töltőpontok kiépítése addig nem fog elszaporodni amíg ingyenes a közületi töltés. Viszont addig ingyenes, amíg kevés e-autó van. Ez az ördögi kör.

    A cél az lenne, hogy minden parkolóhelyen legyenek töltőpontok, lakótelepen gyorsan végig lehetne szórni az egészet normál, 230V-os oszlopokkal, kell rájuk egy RFID/NFC felület, az autóhoz meg egy kártya vagy telefonos reg., amit a töltés kezdetekor le kell csippantani az oszlopon, hó végén meg jön a számla, és ennyi. De ez még nagyon nincs sehol.

    [ Szerkesztve ]

    (P.H.)

  • .DLL

    veterán

    válasz Lami66 #162 üzenetére

    "Mondjuk minden villanyoszlopra és parkolók köré. Meg lehetne csinálni de az emberek nem fognak órákig tankolni."

    Éjjel, éjjel, éjjel!
    Ha éjjel feltöltődik és teli akkuval indulsz, akkor általában elég lesz a következő este csatlakoztatni.
    Nagy utazás az más, oda villámtöltők kellenek, de a válaszom annak szólt aki a garázs nélküli, utcai, társasházi parkolást kérdezte.
    A jelen az sajnos még nagyon nem kedvez nekik, mertbgarázs hiányában éjjel nem tudnak tölteni.

    (#167) dr.Mura: a nála újabb fejlesztésű Leaf II..."
    Elvileg a II. hajtáslánca megegyezik az 1-ével, csakbaz akku nagyobb áramot tud leadni, így hozzá igazították az elektronikát, hogy nagyobb teljesítményt tudjon. Van bennünk chiptuning-potenciál... :)) (kérdés, mennyi és milyen áron)

    (P.H.)

  • .DLL

    veterán

    válasz cousin333 #170 üzenetére

    Jól hangzik, elektromos modelleknek is kell egy rendes motorválaszték, mint a benzineseknek 1.2, 1.6, 1.8 vagy 2.0, stb.

    (P.H.)

  • .DLL

    veterán

    válasz dr.Mura #173 üzenetére

    Tudom, Mate Rimac is elmondta, hogy az autóikban is az akkumulátor a szűk keresztmetszet, nem a motor.

    (P.H.)

  • .DLL

    veterán

    válasz dr.Mura #180 üzenetére

    Csak FB az nem fórum, nehezen kereshető, a régebbi posztok mennek a hurkatöltőbe, stb. :\

    (#179) axioma: Nem hittem volna (hisz PH-n mindenre van topik) de úgy látom eddig még nincs; te is így látod?
    Nyitsz vagy nyissak én? :D

    [ Szerkesztve ]

    (P.H.)

  • .DLL

    veterán

    válasz axioma #182 üzenetére

    Nekem sincs még, gyűjtés van rá... mind anyagi, mind információs szempontból. De 1-1,5 éven belül szeretnék egy használt elektromost hajtani, a pénzen kívül minden adott hozzá, van garázs, csak városban megyek, gyerekek még nincsenek, úgyhogy szinte bármelyik megfelelne, persze a legjobb egy i3 lenne, az megy is, de még használtan is drága :( Az általad felvetett kérdések is jók!

    [ Szerkesztve ]

    (P.H.)

Hozzászólok Aktív témák

Hirdetés