- Azonnali notebookos kérdések órája
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Nyugdíjazza a tuningra szabott, első Raptor Lake-eket az Intel
- Ízlésesre sikerült a Galax alacsony profilú GeForce RTX VGA-ja
- Milyen SSD-t vegyek?
- ThinkPad (NEM IdeaPad)
- Milyen egeret válasszak?
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- Multimédiás / PC-s hangfalszettek (2.0, 2.1, 5.1)
- Realme Pad – vissza az iskolapadba
Hirdetés
-
Sony Xperia bemutató lesz május 17-én
ma Különleges Xperia eseményt tart a Sony Tokióban, száz résztvevőt invitálnak.
-
PlayStation konzolokra is megjelenik a Darkest Dungeon 2
gp A korábban PC exkluzív játék hamarosan végre játszható lesz konzolon is.
-
Az Intel a legmodernebb chipgyártó géppel előzheti meg az egész szektort
it Az Intel lett az első cég, amely szolgálatba állította az ASML új High NA EUV litográfiás chipgyártó eszközeit, ezzel minden riválisát megelőzheti.
Új hozzászólás Aktív témák
-
őstag
Régi szép idők...
Van eltéve két darab Voodoo 3-mas, egy 2-es és 1-es is. Csendben pihennek
-
érdekes lett volna ha megtud jelenni és nem veszi meg az nvidia a 3dfx-et ... anno haragudtam rá ezen lépése miatt ... talán még mindig haragszom rájuk ezen lépés miatt ...
The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5
-
->Raizen<-
veterán
Ott el a 3dfx tovabb nv berkekben ezert is csak nv karit veszek. Meg volt voodoo 1 es voodoo 2 karim.
-
További info-k a cikkben szereplő kártyáról
Valóban durva darab lett volna, ha sikerül időben megjelennie, talán megmenthette volna a 3dfx-et. A fenti oldalon egyébként minden más 3dfx típusról is rengeteg hasznos infó olvasható, többek között a szintén soha meg nem jelent 4 db VSA-100 chipet alkalmazó Voodoo 5 6000-ről is.
[ Szerkesztve ]
-
Tyrel
őstag
Nekem azt magyarázza el valaki, hogy a mai gyártók miért küzködnek olyan keservesen a multi-GPU-val, miközben anno a Voodoo 2-n nemhogy 2, de rögtön 3 GPU volt és látszólag nem okozott neki semmiféle problémát a feladatok szétosztása vagy épp a kép szinkronizálása... csak simán működött.
Ha nekik ez - IT léptékkel mérve - a középkorban már simán ment, akkor a többiek most mit bénáznak?
[ Szerkesztve ]
Turenkarn
-
jedis
senior tag
"soha meg nem jelent 4 db VSA-100 chipet alkalmazó Voodoo 5 6000-ről is"
Bár megjelenni nem jelent meg, de ebből is kering pár mérnöki példány a gyűjtők között.Én is nagy 3Dfx rajongó voltam anno. Az első ( és egyben sajnos utolsó ) voodoo kártyám, egy Diamond Monster voodoo 4MB volt 97'-ben. Akkoriban hihetetlen vizuális hyperugrás volt egy ilyen kártya, a szoftver render után. Emlékszem volt hozzá egy demo cd, amin volt egy csomó olyan alkalmazás, ami megmutatta mit is tud a cucc. Egyikben, egy kisebb kastély termeit lehetett bejárni. Fú hogy az hogy nézett ki ! A játékokról meg nem is beszélve. A Quake 1, Tomb Raider 1, Glide ( 3Dfx saját api-ja ) támogatással brutálisan nézett ki. A Star Wars-os Shadow of the Empire-ről meg nem is beszélve, ami meg kimondottan csak 3D-s kártyával ment, szoftveresen nem is. Rettenetesen sajnálom én is őket. Én meg az előző kollégával ellenkezőleg, pont azért lettem ATI-s ( AMD -s ), mert berágtam az NV-re.
Ha az autópályán haladván, egyszer csak vészjósló mennydörgést hallasz magad mögött, és hátratekintvén egy nagy feketeség közelít feléd ezerrel, ne hidd azt hogy egy viharfelhő vett üldözőbe !
-
A Voodoo2-n nem volt 3 GPU, hanem 3 különálló chipben tartalmazta azt (1 frame buffer és 2 TMU + volt még egy különálló RAMDAC chip is), amit az összes konkurens gyártó egyetlen chipben oldott meg már akkor. Ez nem a technikai fejlettségét mutatja, hanem éppen ellenkezőleg. Az egyébként igaz, hogy a Voodoo2 SLI-t is tudott, vagyis összeköthettél két kártyát, de ezt a mai megoldásoknál sokkal egyszerűbb módon tette: nem volt semmi erőforrás management, feladat elosztás a két kártya között, egyszerűen a páratlan pixelsorokat az egyik kártya számolta, a párosakat meg a másik, és így állt össze a kép. Ennél a mai megoldások nagyságrendekkel bonyolultabbak.
[ Szerkesztve ]
-
Mostly Harmless
tag
Vajon ez is 16 bites színmélységű lett volna? =}
(the cake is a lie)
-
Fücsök007
őstag
Sajnos nem, mert túl sok hibája volt. Egyes területeken nagyon fejlett volt a termék, más területeken viszont elmaradt a riválisoktól. Ezt nem lehet sokáig eljátszani, mielőtt csődbe megy a cég. Ráadásul túl későn kezdték volna integrálni a T&L chipeket a GPU-ba, ameddig nem tartottak volna ki anyagilag, akkor sem ha kész lett volna a Rampage mondjuk 2000 decembere és 2001 decembere között. A GF3 és ATI R200 nagyjából 1db Rampage + Sage chip teljesítményét hozza, de olcsóbban. A csúcskategóriában pedig nincs elég vásárló önmagában.
-
A 3dfx nagy szerencséje az volt, hogy ők tettek le az asztalra először megfizethető 3D gyorsítót a PC piacon. Ezáltal rengeteg korabeli játék csak a Glide-ot támogatta, ezáltal csak 3dfx kártyával működött 3D gyorsított üzemmódban, más gyártó kártyáival nem. Ez jelentősen hozzájárult a 3dfx Voodoo1-2 és talán még a Voodoo3 kártyák népszerűségéhez is. Én is imádtam a 3dfx kártyákat, valódi álleejtés volt a software rendering után 3D gyorsított játékokat látni, de az az igazság sajnos, hogy technikai értelemben eléggé elmaradottak voltak mindig is. Minden termékükre igaz ez, kezdve a fentebb említett, különálló chipeket és elavult EDO RAM modulokat használó Voodoo1-2 kártyáktól, az alacsony textúrafelbontású, és 32 bites színmélységben történő renderelést nem támogató Voodoo 3-on keresztül, az elavult 3.3V-os AGP csatlakozóba illő, és HW T&L-t nem támogató Voodoo 4-5 kártyákig bezárólag az összes típusra. A sors fintora, hogy a valóban technológiailag is fejlett Rampage (elvileg dx8-as lett volna) már nem jelenhetett meg.
-
válasz Mostly Harmless #8 üzenetére
A Voodoo 4/5 már tudott 32 bitet
-
Akkor még sokkal egyszerűbbek voltak a GPU-k. Már ha annak nevezünk mindent, ami képet ad, mert van egy olyan (pontosabb) definíciója is, hogy GPU-t annak nevezünk, ami tud hardveres transzformációt és megvilágítást (HW T&L).
A Voodoo kártyákon látható chipek semmilyen értelemben sem GPU-k, legfeljebb egy GPU egyes részei, s nem adnak ki együtt egy teljes GPU-t, mert a Voodoo-khoz kellett külön 2D "monitorvezérlő" kártya, szimpla gyorsítókártyák voltak. Az első Voodoo-n a második lapka az egy TMU, a Voodoo 2-n pedig már 2 TMU lapka volt, így jött össze a 3 lapka. De a második TMU chipet direktben támogatnia kellett a játéknak, s ez anno nem volt túl nehéz.
[ Szerkesztve ]
A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.
-
#41354240
törölt tag
Vajon a későbbi Geforce-okban mennyi 3dfx knowhow volt?
-
-
Fücsök007
őstag
2001-ben már kellett a játékoknak a T&L képesség, tehát ahogy írtad is teljesítményben nem lett volna megfelelő a termék. Ezzel kb. 1 évvel korábban kellett volna előrukkolni, továbbá 2001-ben 180nm-en harcolt volna a Daytona széria a 150nm-es GF3 ellen, ami fogyasztás terén is jobb volt, frekvencia szempontjából nagyjából azonos. Végül pedig az instabil driver-ek eléggé feltették az i-re a pontot.
[ Szerkesztve ]
-
válasz Fücsök007 #18 üzenetére
Igen, sajnos lóhalálában kellett behozniuk a gyakorlatilag egész fennállásuk alatt jelen lévő technológiai lemaradást, amivel korábban nem nagyon foglalkoztak. Mindenesetre a Rampage nagyjából egálban lehetett volna tudásban a konkurenciával, a fogyasztással meg akkoriban még nem nem nagyon foglalkozott senki, a drivereket pedig lehetett volna még csiszolni a megjelenésig. Előállítási költségben nyilván öngyilkosság lett volna egy 3 db chipet használó kártyát indítani az 1 chipes GF3 ellen, ami lehet, hogy a kártya árát is az egekbe lőtte volna, de ha megjelenik időben, akkor biztos lett volna egy fanatikus réteg, aki megveszi, és talán életben maradhatott volna a cég. De ezt már sajnos sosem tudjuk meg
-
arn
félisten
Gyk a v2 utan folyamatosan lepeshatranyban voltak, igy nem csoda, hogy nem futott a szeker... az nv felevente tolta ki az ujabb kartyakat, az elso aranykoruk volt.
Ha nem cseszik el a penzuket a sajat kartyagyartasra, talan tovabb huzzak.
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
BITBOYS
addikt
Én is a rajongójuk voltam, vagyok, de jött a tnt és mindent vitt. Ez van sajnos..
Viszont ha már emlékek a Glaze3d is keményen beleszólhatott volna a csatába, nagy dobásra készültek, gyorsan fel is vásárolták a céget.mod: Valami per kapcsán vásárolta fel az Nvidia, mivel szabadalmi jogokat sértettek a 3dfx-el szemben és így megúszták a rendkívűl magas anyagi kártérítést. Ha jól emlékszem..
[ Szerkesztve ]
Az ellenség? Ő is kötelességtudó volt, akár te. Vajon mi volt a neve? Honnét jött? Valóban gonoszság ült a szívében? Miféle hazugságok sodorták ily távol az otthonától? Maradt volna inkább odahaza...,békében. A háború mindnyájunkkal végez.
-
arn
félisten
A gpu elnevezest csak az nv nepszerusitette, hasznaltak mar elotte is, aztan beragadt, mint a vga. A vput megprobalta az ati bedobni, de az mar nem jott ossze. Igy nyugodtan lehet akarmire hasznalni
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
2002-ben a 3DFX megszűnésekor alig voltam 5 éves, sajnálom ,hogy kimaradtak ezek a kártyák az életemből.
V6
-
-
nuke7
veterán
"A feltételes módot elhagyva ábrándozzunk kicsit."
ezt mire kell érteni..? A cikk melyik része ábrándozik..? Hogy nézne ki ma a grafikus gyorsítók piaca..?
https://youtube.com/user/nuke7
-
ftc
nagyúr
3DFX saját maga alatt vágta a fát... ha nem azonnal pár év múlva elbuktak volna. Sorozatos hibák halmozása. Talán a legnagyobb a saját VGA gyár volt...
2001-ben ugye volt az Ati, PowerVR, NV.
PowervR 3-as chip egész jó volt...a 4-re amiben már beépített T&L lett volna ST beszüntette a grafikus részlegét... Előremutató technológia volt.
-
titán
GPU-t annak nevezünk, ami tud hardveres transzformációt és megvilágítást (HW T&L)
Mert az a gyártó, amelyik betette a HW T&L-t, az ezt találta ki, hogy megkülönböztesse magát a piacon. "Ez már valódi GPU, az még nem." De ha a "graphics processing unit" valódi jelentést nézzük, akkor bármi, ami grafikai műveleteket végez, az GPU.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
Ragnar_
addikt
Régi szép idők.. Voodoo1, Voodoo2, Voodoo3 is volt.. Quake2, Hexen2, Unreal, Voodoo2-vel priceless volt 800x600-os fölbontáson, Majd a Quake3 a 16Mb-os Voodoo3-al 1024x768-ban. (manapság egy átlag mobillal készített 1db képfájl kb. több, mint 16 Mb )
[ Szerkesztve ]
Ryzen R5 1600X - ASUS PIRME-B350 PLUS - 2x8Gb G.Skill Aegis 3GHz - Gigabyte 1070 G1 Gaming
-
Dr. Romano
veterán
Azért a Voodoo5 9000 még ma is odaver....
Ez....e...ee...ez egy.... ez egy FOTEL???
-
Amerigo57
őstag
Nekem még Geforce GTX 2-m volt 2001 -ben , ami 32 MB volt ,
de már akkor igen húzós ára volt , 78ezer Ft.
-
Attól még, hogy az NV egy marketing-bullshit gyár, itt pont igaza volt. A T&L egy igencsak fontos lépése a grafikus futószalagnak, ami színtiszta grafika, DirectX 7.0 óta már a GPU-n fut (fixfunkciós szinten), míg DX 8.0 óta már programozható is, így lett a pixel és a vertex shader. S akkor ezzel az összes grafikai feladatot egy egység végzi, ezért pontosabb GPU-nak nevezni csak azt, ami már T&L-t is tud.
Nemrég sikerült persze ezt is meglépni, mégpedig azzal, hogy a culling is GPU-n fut, de ezt még kevés játék használja, s egyelőre ez nem szabványos, csak GPGPU szinten működik. Van a gyártóknak erre saját megoldása is, ugye ez a primitive shader az AMD-nél illetve a mesh shader az NV-nél. Ha ezt végre szabványosítják, akkor átkerül a CPU-ról a GPU-ra a futószalag egy újabb lépcsője, szóval olyasmi lépés lesz, mint a DX 7.0. Azonban fontos, hogy a culling nem egy feltétlenül szükséges lépés, nélküle is létezik grafika, csak ugye nem túl hatékony a renderelés, hogy ha azt is kirajzoltatod, ami nem látszik.
[ Szerkesztve ]
A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.
-
válasz Dr. Romano #33 üzenetére
Erről a videóról sose tudom eldönteni, hogy nagyon ügyes 3D render, vagy tényleg készített valaki egy ekkora fake nyákot A videó elején látható 4 db Voodoo 5 6000 valószínűleg valódi, de az alattuk lévő alaplap megint csak fake, hiszen 4 db AGP slottal felszerelt lap nemigen volt (vagy belefaragta PCI-ba a kártyákat, hogy "jól nézzen ki")
-
válasz andy19770128 #34 üzenetére
Nekem volt anno saját használatra FX 5800 kártyám (még a PH korabeli tesztjéhez is kölcsön adtam ), nem volt az annyira rossz, mint sokan sejtik/képzelik, minden akkori játék ment vele maximum grafikán, csak később, amikor a dx9 jobban kezdett terjedni, akkor kezdődtek a gondok
Egyébként erről jut eszembe, hogy ha akkoriban simán kért a PH kártyákat kölcsön az olvasóitól, akkor most vajon miért nem lehet megtenni? Nem hiszem, hogy ne akadna, aki szívesen adna kölcsön RTX 2070/2080/2080Ti kártyákat egy teszthez, ha már máshonnan nem tudtok szerezni...
-
-
cheatergs
senior tag
Nem volt igaza az NV-nek, mert már a 80-as években is használták, csak rossz szokásához híven fel akarta találni a spanyolviaszt.
A T&L egy szimpla lépcső volt a grafikus megjelenítésben, amit ráadásul a bolha nem használt (túl hamar jöttek a shaderek). Nem onnantól kezdve rajzolták ki a képpontokat a GPU-k.
A G256-nál még a 3d-gyorsító V1 is többet tett le az asztalra, nem beszélve az S3 911-ről.
Mindig minden mindegy
-
kk75
tag
Az első 3d gyorsító kártyám nekem is egy Voodoo 1 volt, még össze kellett kötni egy sima 2d kártyával ami egy S3 Trio 64 volt...
Az S3 cég is hogy eltünt..[ Szerkesztve ]
Dominion (Uralom) film a nagyüzemi állattartás kegyetlenségére hívja fel a figyelmet : https://www.dominionmovement.com/watch
-
keembo
tag
Igen, a baj ott volt, hogy a játékok többségénél nem választhattad ki, hogy melyik Dx-et (fícsörjeit) használja. Fx-5600-am volt, megjelent a HL2/CS:S és defaulton diavetítés ment. A -dxlevel [71,80,81]-en viszont már játszható framerate-et kapott az ember. Bevallom én rühelltem az FX szériát...pedig a nevében benne volt az X, akkor biztos jónak kell lennie!!4négy
-
-
ForRedGlory
félisten
Ahh... első értelmes kártyám 3DFX Voodoo 2 volt. Osztálytársamtól vettem. Akkor eléggé vártam a suli végét, hogy húzhassak haza és röffenthessem be a Quaket.
-
titán
válasz ForRedGlory #45 üzenetére
Érdekes, és Riva TNT-s voltam, nem Voodoos.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
akos86
aktív tag
Mindig is jó érzés számomra a 3dfx-ről olvasni, gyerekkorom meghatározó kártyája egy voodoo2 12mb (powercolor g111) kártya volt, amin az akkor játékok szépen futottak (1998-99) SLI-ben pedig tudta az 1024*768-at, illetve a 3dfx logó a játékok előtt hogy tudd most ez a kártya dolgozik, azért eléggé odavágós volt akkoriban.
[ Szerkesztve ]
3dfx, gone but never forgotten...
-
Bilux
veterán
S3 savage 2000 régi szép idők
Viper racing[ Szerkesztve ]
Ne feledd: amatőrök építették Noé bárkáját - profik a Titanicot!
Új hozzászólás Aktív témák
- Rezsicsökkentés, spórolás (fűtés, szigetelés, stb.)
- Autós topik
- Xiaomi Redmi Note 5 Global
- Moderátort keresek a fórumhoz!
- Azonnali notebookos kérdések órája
- Genshin Impact (PC, PS4, Android, iOS)
- E-roller topik
- Ford topik
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Anime filmek és sorozatok
- További aktív témák...