Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • RPG-fan

    csendes tag

    Észrevételem:

    mindenki nézze meg a hanggal kapcsolatos mérési eredményeket, és jöjjön rá, hogy mekkora parasztvakítás a 24/192 alkalmazása. ezek az alaplapi fostalyigák elsőször is tökéletesen alkalmatlanok ezt a minőséget prezentálni, másodsorban nincs olyan lehallgató rendszer, ami képes lenne megszólaltatni, harmadsorban, nincs az az ember, aki meghallaná.

    a mérések kezdődnek az átviteli görbe elemzésével: 15kHz-ig tart a mérés... az azt jelenti, hogy a méréshez megfelelő mintavételi frekvencia 30kHz... vagyis már maga a mérés is indokolatlan. 16/44.1 esetében a mérésnek 22.05-ig kellene mennie, 192-n meg 96kHz-ig kellene mérni. dinamika meg dettó (ami egyébként ez esetben egyenlő a jel/zaj viszonnyal, az enyhe eltérések pedig mérési hibák, és elfogadható hibahatáron belül is maradnak): a 90dB-es dinamika nagyjából egyenlő a 16bites felbontással... érdekes, hogy 24bitben is ugyanannyi, vagyis számomra nem érdekes, mert mint mondtam, konszumer cuccokban ez a nagy felbontás, és magas mintevételi freki egyszerű parasztvakítás.

    De a mérési eredmények alapján elmondható (és ezt a cikkben nem ártana hangsúlyozni sztem), hogy ezek az alaplapi fostalyigák nagyjából hozzák a 12bit 30kHz-es minőséget.

    Persze gyorsan hozzáteszem, hogy sokkal jobbra nincs is szükség. a 16bit 44kHz untig elég az emberi halláshoz, és a lehallgató rendszerek (erősítők, hangszórók) krémje is nagyjából ezt hozza (ugyanis ennél több nem kell), az olcsók meg nyilván ennyit sem adnak. Úgyhogy hiába nyomja az ember pl. 192kHz-en, nincs az a hangszóró a világon (vagyis van, de nem a boltok polcain, hanem speciális laborokban) ami kiadna magából 96kHz-es hangmagasságot, de még csak 25-öt sem.

    Ja, és aki kételkedik az menjen el, és vizsgáltassa meg a fülét, hogy hány kHz-ig hall... aki 16-ig eljut, az már büszke lehet magára.

    És hogy miért van mégis ilyen felbontás (24/192) egyáltalán? Erre egy válasz van: a professzionális felhasználás. a bitmélység felvételnél azért fontos, hogy legyen úgynevezett headroom a megfelelő dinamika rögzítéséhez, amit utólag úgyis csökkent a hangmérnök, de amíg az nem jön el, addig maradhasson az eredeti dinamika, és ne legyen soha túlvezérelt a felvétel, és soha ne "bújjon" bele a zaj-padlóba. a magas mintavételi freki meg szintén a felvételnél, és méginkább az utólagos munkálatok során fontos, hogy a pluginekkel végzett utómunka során az esetleges aliasing hallható tartományon kívül jelentkezzen, így azt minden további nélkül egy szűréssel el lehessen távolítani, anélkül, hogy a hallható anyag károsodna.

    egy szó mint 100: fölösleges alapból is, így meg, hogy nem is hozza a specifikációt semmi más csak PARASZTVAKÍTÁS!

    ja... még1 apróság csak FYI: a mai átlagos poplemez effektív dinamikája jó esetben 12dB körül van, ha igazán brutálisan hangos, akkor meg annyi sincs, ugyanis mindenki arra utazik, hogy a lehető leghangosabb legyen a zene (magas RMS, kicsi dinamika), mégha ezáltal az egész egy torzonborz valamivé is válik. de nem csoda. a fogyasztók nagy része iPod-on, gagyi pc speakeren meg hasonló nyomoroncokon hallgat zenét, amik tökéletesen alkalmatlanok dinamikus felvétel hallgatására, meg különben is, milyen már az, hogy az iPod-on max hangerővel is hallom, hogy beszélgetnek mellettem az utcán...

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák