Hirdetés
-
The First Descendant - Kizárólag PC-n lesz játszható a következő teszt
gp Jövő hónapban jön egy nagyon rövid zárt béta, amelyből a konzol tulajok most kimaradnak sajnos.
-
Újrázhat a Pixel Tablet
ma Csak ezúttal dokkoló nélkül. A kiegészítő természetesen külön megvásárolható marad és elvileg érkezik az érintőceruza és a billentyűzetes tok is.
-
Lenovo Essential Wireless Combo
lo Lehet-e egy billentyűzet karcsú, elegáns és különleges? A Lenovo bebizonyította, hogy igen, de bosszantó is :)
Új hozzászólás Aktív témák
-
Feruendios
aktív tag
Higadt döntés született, valószinüleg lesz még pár ilyen eset, de összeségében biztosan kevesebb ember fog önvezető szoftver hiba miatt meghallni mint az emberi figyelmetlenségből.
Sajnos mar nincs magyar billentyuzetem :(
-
strogov
senior tag
Itthon ilyen kereszteződésben legalább egy 70-es (sokszor 60-as) tábla kint van.
-
Romvr
őstag
Igazából az ilyen rendszereknél ki kell emelni hogy Vezetést SEGÍTŐ rendszer és nem teljes robotpilóta. Lehet ha a fickó tisztában lett volna vele hogy lényegében egy okos tempomat és sávtartó rendszer dolgozik alatta akkor taposta volna a féket mint a veszett fene amint meglátja a keresztben álló kamiont.
Bár tény hogy az okos autók által levezetett kilométerek függvényében elképesztően jó a balesetek és koccanások aránya. Főleg úgy hogy a forgalomban résztvevő többi autót ember irányítja akik elképesztő bravúrokat képesek csinálni.
Az igazi "biztonság" az lenne ha minden autó magát vezetné, mert egy gép ritkán ittas, dühös, beképzelt, fáradt, vagy felejti el a KRESZ szabályait. És rövidebb idő alatt reagál a váratlanra mint egy ember.
"(...) instead of looking out, they look in. Instead of speaking, they listen. Instead of trying to make sense, they make dreams." ~ Thistle-Chaser
-
#06658560
törölt tag
Arra azért még kíváncsi vagyok, hogy a nagyon szupernek beharangozott- és egyébként sokszor tényleg remekül teljesítő Autopilot- mi a fenéért nem vette észre azt a böhöm nagy dögöt maga előtt, keresztben. Ugyanis a korábbi Musk magyarázat elég furcsán hangzik, miszerint direkt, hoy ne reagáljon minden hirdető táblára az út mellett. Illetve, hogy azóta javították a programot?
-
Zirowe
nagyúr
ilyen rendszernél a felhasználó nincs teljesen tisztában annak működésével, így bizonyos helyzetekben elbizonytalanodhat, hogy be kell-e avatkoznia, ez viszont lehet balesetek oka
Amíg a neve a rendszernek az, hogy autopilot, addig hiába magyarázgatja Musk, hogy ez csak segít meg minden le van írva a feltételekbe, az emberek többségének úgyis az jön le, hogy oké, akkor ez egy fullos robotpilóta.
Mindenképpen át kéne nevezni, de persze nem, mert akkor csökken a bevétel, stb..Hatóságnak kéne lépnie.
We've jumped way beyond the Red Line. Limited supplies. Limited fuel, and now no hope! But I promise you one thing. On the memory of those lying here before you, we shall find it. And Earth will become our new home. So say we all!
-
-
7s26c
senior tag
Várható volt, hogy nem születik elmarasztalás.
Az utolsó ember a Földön a szobájában ült. És akkor kopogtak az ajtón…
-
Zirowe
nagyúr
Igen, csakhogy a repülés kicsit más, mind felhasználói szemszögből (értsd: nem egy pénz és jogsival rendelkező akárki vezeti), mind használat szempontjából (ritka a szembe sávból átforduló kamion utazási magasságon).
A nevet mindenképpen meg kéne változtatni, mondjuk co-pilotra.
We've jumped way beyond the Red Line. Limited supplies. Limited fuel, and now no hope! But I promise you one thing. On the memory of those lying here before you, we shall find it. And Earth will become our new home. So say we all!
-
Snoop-y
veterán
Igen de azt nekik megtanitjak es kulon tipusokra szereznek jogositvanyt.
Ez meg abban az orszagban tortenik ahol a kulinaritas csucsa a hamburger jobb esetben egy szenne sutott marhaszelet.
A gyok ketto soforoknek akik mar attol rosszul vannak ha egy stick -es autot kell vezetni ezt nehez megmagyarazni.
New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need
-
#82729984
törölt tag
Fordítok magyarra:
A sofőr bekapcsolta az autópiltot, majd egy kicsit becsukta a szemét és hátradőlt pihenni.Nem tudom mit lehet ezen annyit elemezni, hogy a sofőr miért nem fékezett, nyilvánvaló hogy azért mert azt hitte hogy az autopilot önvezető és nem is figyelte az utat.
Én csak azt csodálom hogy a tesla hogy nincs még szétperelve/betiltva hogy autopilot nevü funkcióval forgalmaz egy nem önvezető autót... -
#82729984
törölt tag
"A repülőgépeken is autopilotnak nevezik, mégsem hiszi egyik pilóta sem, hogy automatán meg tud oldani mindent."
A repülőgépeken képzett pilóták ülnek, akiknek a kiképzés része hogy elmagyarázzák nekik mi az a robotpilóta, hogy müködik, mikor müködik stb. A repülőgépen a robotpilóta kvázi olyan alapfunkció mint az autónál a fékpedál, nem is tudsz repülőre engedélyt szerezni anélkül hogy ne tudnád mi az a robotpilóta.
Ezzel szemben nincs ember a földön akinek a jogosítvány megszerzése során elmondták volna hogy mi az a tesla autopilot, mikor tud vezetni mikor nem, hogy müködik stb.
Innentől kezdve viszont a neve konkrétan a vásárló megtévesztése és az összes autopilotos baleset fő oka.
-
fordfairlane
veterán
Várhatóan a sofőré lesz minden jogi felelősség a jövőben, mert jogilag nehéz lenne másként megoldani. Ez mondjuk szerintem nem fogja erősíteni az ilyen önvezetőnek mondott rendszerek népszerűségét. Bízd rá magad, de ha baj van, tied minden felelősség. Hát izé, szoftvernél még hagyján, de ez kicsit más.
x gon' give it to ya
-
a2d2
addikt
Nekem a képet elnézve teljesen világos hogy a teherautó volt a hibás. Egyszerűen elékanyarodott.
A pisztácia kifogyott, csokoládé nem is volt
-
justaview
őstag
válasz fordfairlane #15 üzenetére
Korábban a cég azt nyilatkozta, hogy a kocsiban lévő autopilot szoftvere béta verziós még.
Lehet, hogy a sofőr ezt nem tudta.... -
Hennet
aktív tag
A repülős autópilóta pont rossz példa, mert az valóban szinte mindent megcsinál a felszállástól kezdve a leszállásig, a pilótáknak felügyelni és korrigálni kell a rendszert. (Így is borzasztó nagy felelőség!)
"Ööü... Én meg már azt hittem, hogy mivan, pedig mégsem."
-
#06658560
törölt tag
válasz fordfairlane #15 üzenetére
-
jerry311
nagyúr
Gyönyörűen tudjátok védeni a sok hülyét, aki nem képes elolvasni és követni egy használati útmutatót.
-
#06658560
törölt tag
Nem feltétlen vagyok benne biztos, hogy az Autopilothoz volt rendes használati útmutató, mivel nem külön megvehető extra volt, hanem egyszer csak bekapcsolt fícsör. S mint ilyen, a hozzá adott használati útmutató sem feltétlen érkezett meg a vevőhöz. A marketingje sem volt a legjobb e szempontból.
-
speed471
aktív tag
Le a buta lustasodásra okot adó "robotpilotákról" és láss csodát. Szerintem valós adatokat elcsalták. Nah lehet kövezni hajrá.
Két lépés közt születik a megoldás. "Okos az, aki csak a felét hiszi el annak, amit hall. Zseni az, aki tudja is, hogy melyik felét."
-
fordfairlane
veterán
Szerintem nem csaltak el semmit, csak épp nem túl jó fényt vet az autopilot megbízhatóságára. "Nem az autopilot a hibás, mert a sofőrnek kellett volna közbelépnie." ez az indok.
Az én olvasatomban ez annyit jelent, hogy ne bízz az autopilotban, mert tök mindegy, ki a hibás, téged vonnak felelősségre. A gyártó mossa kezeit azzal, hogy nem automóm rendszer, vagy azzal, hogy a szoftver béta, vagy pedig valami jogi blablával.
Úgy döntöttem, hogy a továbbiakban totál retrográd leszek félrobotpilótásautó-ügyben, és inkább egy Ford Mustangra gyűjtök. Köszönöm, Tesla, hogy segítettetek meghozni ezt a fontos döntést!
[ Szerkesztve ]
x gon' give it to ya
-
gerii
addikt
válasz fordfairlane #26 üzenetére
Kell a Teslához vezetői engedély? Kell.
Aki nem értené:
Minden cselekedetért te leszel a felelős. A vezetéssegítő eszközöket az emberi beavatkozás felülbírálja minden esetben> te leszel a felelős, ha leszarod is. -
daninet
veterán
Felelősségtől függetlenül engem érdekelne miért nem fékezett az autó magától amikor ez a funkció a legtöbb felsőkategóriás autó részét képzi az utóbbi 10 évben robopilot nélkül.
Illetve mi hiányzik még az ilyen alapvető funkciók közül a szoftverből amit autopilot néven emlegetnekMiért vegyem meg, ha 3x annyiért, 3x annyi idő alatt megépíthetem? ´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
-
#82729984
törölt tag
"A vezetéssegítő eszközöket az emberi beavatkozás felülbírálja minden esetben"
Az aprócska probléma csak ott van hogy ez nem vezetés segítő rendszerként van beharangozva. Hanem önvezető rendszerként.
Na már most, amig a jog és a közlekedési/müszaki hatóság nem ismer ilyen fogalmat, addig konkrétan az ilyen autókat és azokat a cégeket amik igy reklámozzák az autójukat konkrétan be kéne tiltani. Mert ez egy az egyben a fogyasztó megtévesztése, ami ráadásul akár halálos végkimenetelü is lehet.
És nem csak a sofőrre nézve, hisz az autó elüthet akár egy gyalogost vagy egy gyereket is. -
justaview
őstag
Azért, mert a kb. 40 MFt-os autóban lévő rendszer ma még béta állapotú, és menet közben 200 méterről simán összekeveri a kamiont a felhővel. (És ez nem áprilisi tréfa!)
Véleményem szerint egy gyártó majd akkor villogjon az "Autopilot"-nak nevezett fícsörével, ha 200 méterről az egeret is meg tudja különböztetni a hörcsögtől. Amíg ez nem megy, addig játszanak vele a laborban, az nem életveszélyes. És ez független attól, hogy mit írnak bele a kezelési útmutatóba a felelősség alól való teljes kibújás érdekében.
-
#06658560
törölt tag
Musknak volt egy olyan kijelentése az eset után közvetlenül, hogy direkt volt így programozva a rendszer, hogy a bizonyos méretnél nagyobb tárgyakra ne reagáljon. Különben minden út menti óriás hirdetőtáblára moccant volna.
Hogy mi hiányzik belőle, azt nem tudjuk, hála az agilis fejlesztési metódusuknak. Hardver téren még a LIDAR jó eséllyel nincs beépítve. -
nemlehet
őstag
Az önvezető rendszerekbe vetett bizalom nem hiszem, hogy meginog, mert akármit is állítanak néhányan itt, hatalmas igény van arra, hogy az emberek megszabaduljanak a vezetés macerájától. Sorozatos halálos balesetek és igen komoly problémák kellenének ahhoz, hogy ez ne így legyen.
Ez az ítélet előre vetíti a hatóságok hozzáállását, ami itt is sokszor volt kérdés, hogy baleset esetén ki lesz a felelős. Úgy tűnik az sofőr, ami szerintem teljesen jól van. Amúgy meg kb 99%, hogy a Tesla jogilag le van védve és igazából itt is igaz, hogy a törvény nem ismerete nem mentesít a betartása alól. Szóval azért mert a fazon nem olvasta el az útmutatót, vagy nézte meg a szerződést még nem a Tesla a hülye.
Persze lehet mondani, és igazából egyet is értek vele, hogy az Autopilot meglehetősen megtévesztő név, de alapvetően nem hiszem, hogy bárki is azt mondta volna, hogy akkor nyugodtan bízd rá az életed aztán szundizz egyet a volán mögött.
Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3
-
#82729984
törölt tag
A szabályozás hiányával van a gond.
Önvezető (jellegü) rendszert nem szabadna kereskedelmi forgalomba engedni amig nincs jogilag szabályozva (pl. felelőségi kör) és amig müszakilag sincsenek meg a kritériumok.
Például el tudom képzelni, hogyha egy tesla bekapcsolt autopilottal balesetezik (legyen csak szimpla anyagi kár) és a teslát hozzák ki hibásnak, akkor a teslát "vezető" sofőr kötelező biztosítója megtagadja a kár kifizetését arra hivatkozva hogy erre nem vonatkozik a normál kgfb. (mint ahogy pl. taxira is másfajta biztosítás kell, csak erre még kategória sincs a biztosítoknak).
És ez esetben a másik autó sofőrje mehet polgári pereskedni, a vétkesre meg simán ráverhet több tizmillió ft kárt is.
Szóval nem csak arról van szó, hogy akármit csinál az autopilot, én (a sofőr) leszek a hibás és a felelős, hanem hogy előfordulhat hogy kvázi ez azt jelenti hogy érvényes biztosításom se lesz. És ez már nem annyira adja magát.A többiben egyetértek.
-
justaview
őstag
Úgy tűnik, hogy egyre többen jutnak itt arra, hogy az önvezető autó nem erre, meg nem arra való, hogy...
Azt megtudná mondani valaki, hogy ha nem engedhetem el a kormányt, és folyamatosan figyelnem kell, ugyanúgy, mint ha nem lenne, akkor valójában ez mi a fenére való???
-
Snoop-y
veterán
válasz justaview #35 üzenetére
Ha jol mukodik es eppen nem ignoralja a keresztben athalado kamiont akkor esetleg ha elbambulsz vagy rossz latasi viszonyok kozott vezetsz veszfekezhet helyetted.
New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need
-
őstag
Egy másik infós oldalon kicsit részletesebben írnak az esetről; és ott több olyan itt, a fórumban felmerült kérdésre választ adnak, ami itt nincs leírva (nem reklámozok, ezért se nevet, se linket nem is adok, csak tényként említem, hogy onnan hozom az általam is ismert infókat).
Szóval az amcsiknál már van rá szabályozás (SAE (Society of Automotive Engineers) alapján: [link]). Vagyis több szint létezik, amelyek közül a 0. a teljes manuális mód, az 5-ös a teljesen önvezető autó (a 3-asnál van a határ, de még ott is szükséges a sofőr tevékeny jelenléte - vagyis még ott is a sofőr a hibás mindenért). A Tesla jelenlegi formában csak mint 'okosautó' létezik, és a 2-es kategóriában van (vagy legalábbis a balesetkori besorolása ez volt). Ennek értelmében minden felelősség az autó sofőrjét terheli, aki nem reagált a helyzetre.
Persze mind az elnevezés (autopilot), mind a reklámozott dolgok (reagálnak az akadályokra, és lassítanak/megállnak előttük - de akár az is, hogy "önvezető autót építünk", miközben ezen 'építés' nagyon elején járnak még csak) megtévesztők lehetnek, de az autó jelenlegi leírásaiban mindenhol említik, hogy ez még nem egy önvezető autó; így a rendszerei csak mind 'kisegítő' rendszerek, amik segítik az autó vezetésében a sofőrt; de nem vezetnek helyette. Épp ezért például a rendszerek érzékelik azt is, ha nem rakja a sofőr a kezét a volánra; és ezt külön jelzik is (meg az autopilot is lassít (mostanában már ki is kapcsol) egy idő után).
[ Szerkesztve ]
-
hemaka
nagyúr
Balfek volt, a kocsiban nem aludni kell...
-
justaview
őstag
Ez a "néha belenyúl, néha nem" a vezetésembe brutális dolgokat eredményezhet bizonyos (és nem is ritka) közlekedési helyzetekben.
Pl.: Útkereszteződésen megyek át, nekem van elsőbbségem. Már a közepénél járok, amikor oldalról látom (érzékelem), hogy egy őrült balról (stop tábláját kihagyva) gyakorlatilag belém hajtana. Egy út van a menekülésre, gázadással előre kimenekülni a kereszteződésből, és az oldalról jövő idióta elől. Előttem halad azonban egy másik autó is, amire inkább ráhajtok (nem megyek bele, nagyon közel rámegyek, de akár inkább bele is mennék), hogy megússzam az oldalról közeledő brutális ütközést.
Ekkor azonban az autóm okos rendszere érzékeli, hogy túl közel mennék az előttem haladó autóhoz, és belefékez. Oldalról pedig teljes gázzal belém hajtanak.
...De majd az okos rendszer biztos felméri, hogy az oldalról jövő őrült veszélyesebb, mint ha belemegyek az előttem lévőbe, és segít gázt adni!
[ Szerkesztve ]
-
0P1
aktív tag
válasz #82729984 #12 üzenetére
"... nyilvánvaló hogy azért mert azt hitte hogy az autopilot önvezető és nem is figyelte az utat.
Én csak azt csodálom hogy a tesla hogy nincs még szétperelve/betiltva hogy autopilot nevü funkcióval forgalmaz egy nem önvezető autót."Hát igen, USA-ban azért is be lehet perelni egy mosógépgyártót, ha nem írja le a user manual-be, hogy macskát nem szabad benne mosni és centrifugálni... Ehhez képes én is csodálkozom, hogy nem harapott rá a jogászmaffia erre az esetre, és miért nem perelte szét a Teslát. Bár itt fehéren feketén le volt írva, hogy "Enhanced Autopilot should still be considered a driver’s assistance feature with the driver responsible for remaining in control of the car at all times.", ezt nem győzte hangsúlyozni a Tesla.
[ Szerkesztve ]
-
daninet
veterán
válasz #06658560 #32 üzenetére
Ez egyébként egy atom nagy félrebeszélés.
Tökmind1 hogy reklámtábla vagy kamion van előtted, egyenesen távolságot kell mérni másodpercenként sokszor, és ha közel kerül fékezni kell.Miért vegyem meg, ha 3x annyiért, 3x annyi idő alatt megépíthetem? ´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
-
+1, ez egy oltári nagy bunda. Autopilot = robotpilóta = pumpolhatom a hátsó ülésen az asszonyt, vedelhetem a dél-alföldi baracknedűt, ha bemondtam neki hova vigyen, akkor odavisz.
Ergo ha valamit autopilotnak hívnak, akkor a benne levő csupasz v épp szőrös majomnak SEMMI dolga és SEMMI felelőssége a vezetéssel kapcsolatban. Ezt bizony elmismásolták a kedves amcsi hatóságok...
#39: teljesen jogos elvárás: menekülőmanőverek beleprogramozása az önjárókba - a másik idiótának uis lehet, h nem az van, mégis újságot olvas a kormány mögött.
[ Szerkesztve ]
Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.
-
Ez itt elég egyértelmű: az apróbetűs rész szerint az autopilot mégsem autopilot. Mivel szerencsétlen sofőr a 40oldalas adásvételiben ezt az apróbetűset is aláírta, az amcsi hatóság egyértelműen ráverte a balhét. És egy sávtartó vackot továbbra is lehet robotpilótának nevezni.
Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.
-
cami][us
senior tag
Ahányszor megáll teljesen fals okból, jobb lenne, ha inkább csak a parkolást csinálná az "autopilot".
-
félisten
válasz t72killer #44 üzenetére
Semmi apróbetűs rész. A Tesla a hivatalos és nemhivatalos kommunikációjában és az autói leírásában is a legnagyobb, vastag betűkkel jelzi, illetve a vevővel való tárgyaláskor és az átadáskor szóban is nyomatékosan szájba rágja, hogy az Autopilot, a neve ellenére nem helyettesíti a vezetőt, igenis folyamatosan figyelni kell, a szoftver béta, és azért telefonál haza, hogy a tapasztalataival a fejlesztést segítse, úgyhogy tessék óvatosan használni, és köszönjük az együttműködést.
Többen írjátok, hogy jó lenne tudni, hogy hogyan történt a baleset. Nos, erről elég részletes elemzéseket tettek közzé, és a Tesla reagált is rá a szoftverben -- ami továbbra is béta maradt.
Írjátok, hogy várható volt, hogy a sofőrt teszik felelősé. Ismerve az amerikai jog felelősségmegállapítási gyakorlatát, ez csak úgy lehetett "várható", ha atombiztos volt, hogy a tulajdonosok hülyegyereknek való alaposságú, rátukmálós felvilágosítást kaptak arról, hogy az Autopilot csak segít, nem veszi át a vezető szerepét.
Ezzel a balesettel (és a többi, többé-kevésbé autonóm autókat értekkel) együtt elmondható, hogy a rendszer már most sokkal biztonságosabb, mint az átlagsofőr.
A jelen balesetben nem a KRESZ-szerinti felelősség volt a kérdés, hanem a baleset mechanizmusát vizsgálták.
MaCS
Ja, és olyan, hogy gázadással menekülni egy váratlan közlekedési helyzetből, talán az elcseszett előzések kivételével,az emberi tényezőt is figyelembe véve gyakorlatilag nincs. Ez egy olyan közkeletű tévhit, amit a feleslegesen erős autók megideologizálására szoktak emlegetni. A vezetők 99,9% eleve nem képes ilyen szintű döntéshozatalra, de a fizika is erősen behatárolja ennek az objektív előfordulási lehetőségét. A kettő eredője pedig a nullához közelít.
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
#82729984
törölt tag
válasz justaview #35 üzenetére
"Azt megtudná mondani valaki, hogy ha nem engedhetem el a kormányt, és folyamatosan figyelnem kell, ugyanúgy, mint ha nem lenne, akkor valójában ez mi a fenére való???"
Ezt a kérdést a totalcarosok is feltették amikor tesztelték a teslát:
http://auto.indavideo.hu/video/tesla_4Elég durva a videó különben, aki erre rábizza az életét figyelés nélkül akár csak 3 másodpercre is az nagyon bátor (és a videó dániában készült szóval még csak azt sem lehet mondani hogy mert f.s magyar utak).
-
speed471
aktív tag
"akármit is állítanak néhányan itt, hatalmas igény van arra, hogy az emberek megszabaduljanak a vezetés macerájától."
Magad nevében beszélj, mert pl a én baráti körömben aki vezet senki nem akar ilyen autót mindenki élvezi a vezetést.
Sok még evvel a rendszerrel a baj és szerintem nem ez fog elterjedni túl sok környezeti tényező kell hozzá, higy helyesen működjön. Amúgy nem ez a első baleset mindent úgy se írnak le.
De jót jászanak vele mint a google a szemüvegével.Két lépés közt születik a megoldás. "Okos az, aki csak a felét hiszi el annak, amit hall. Zseni az, aki tudja is, hogy melyik felét."
-
speed471
aktív tag
válasz noPublicFG #45 üzenetére
Mondtam hogy nem írják le a valóságot many many many meg kell egy bűnbak a tisztára mosáshoz.
Két lépés közt születik a megoldás. "Okos az, aki csak a felét hiszi el annak, amit hall. Zseni az, aki tudja is, hogy melyik felét."