Hirdetés
Új hozzászólás Aktív témák
-
aginor
veterán
-
#06658560
törölt tag
5G. Ehhez kell, a járművek egymás és a környezetük közötti kommunikációjához. Rakat helyen írtak már róla. Lámpával, útba épített szenzorral miegymással kommunikáció, az autó me csak fogadja, de terjessze tovább az adatokat stb.
Lesz elég szenzor és számítási kapacitás egyetlen autóban is, hogy annyira átlássa a forgalmat, amennyire adott sebesség mellett neki szükséges. Az egész csak felfelé skálázás kérdése. -
aginor
veterán
Nem, de volt benne némi szerencse is, viszont nagyobb sebesség estén lehetett volna baj.
Kopi31415: "erre tervezik a járművek közötti kommunikációt" - Önmagában az sem jelent védelmet, mert ahova egy jármű sem lát be, azt az adatot nem tudja megosztani. Viszont ha a parkoló autók is szolgáltatnak adatokat, akkor az általuk generált holttér egy része is kiszűrhető, bár szerintem még ez sem ad 100% védelmet a véletlen ellen. Tehát itt szükségesek lehetnek olyan telepített szenzorok, amik a gyalogos forgalmat figyelik, és a kapott adatokat átadják a járműveknek, amik ezek alapján már jól fel tudják mérni, hogy mire lehet számítani a járda felől.
"Már ma erre terveznek a nagy játékosok" - erre van valami hivatalos infód, mert én még nem olvastam róla, hogy agy, a teljes ipart átfogó egyezmény, tervezet, vagy program lenne folyamatban.
"Mint már többször írtam, nem ok nélkül nem bétatesztel az összes OEM a vevőkkel, csak a Tesla. Az autóipar nem szereti az IT jellegű fejlesztéseket, és projektmenedzsmenteket." - ez ugyan csak egy véleménycikk, de vannak benne konkrétumok is, amik alapján én nem látom ennyire rózsásnak a helyzetet.
"Nem kevés, ha normálisan tervezik meg a rendszert." - de, kevés. Ahogyan az korábban már lényében magad is elismerted. egyetlen autóban nem lesz elég számú és minőségű szenzor, hogy átfogóan átlássa az úttesten zajló forgalmat, nem hogy még a járdáét is mellé. Valamint kezdetben elég nagy gondot fog okozni, hogy a forgalomban igen kisszámú AI résztvevő lesz, így nem lesz igazából olyan hálózat, amiből adatok nyerhetők ki. Persze ha elképzelünk egy olyan ideális állapotot, ahol a közúti gépesített szereplők mondjuk 90%-a AI vezérelt, rogyásig szenzorokkal, akkor már akár a közelebbi jövőben is megvalósítható lenne a dolog, addig viszont maradnak a zárt környezetek, szerintem.
-
#06658560
törölt tag
"Elém már lépett ki gyalogos autó takarásából, ahogy robogós is busz mögül, stb"
Elvárás, hogy az ilyenekre legyen felkészült a rendszer, érzékelje a gyalogosokat. Plusz erre tervezik a járművek közötti kommunikációt, hogy megosszanak egymással adatokat."Jelenleg nincs olyan technika a kezünkben (és a közeljövőben sem lesz), ami lehetővé tenné, hogy az AI olyan mértékben és módon lássa át a környezetét, hogy 100%-ban megelőzhetők legyenek a balesetek. El tudok képzelni, olyan rendszert, ami a járdát is figyeli (praktikusan a többi autó szenzorával IS) és így valóban nem fordulhat elő olyan, hogy egy biciklis vagy gyalogos meglepi a rendszert, de ez feltételezi, hogy a forgalom elégséges résztvevője van ellátva hasonló rendszerrel/szenzorokkal. Ez az utópisztikus állapot nem 1-2, de még csak nem is 10év, inkább olyan 20-30, és akkor még mindig csak a világ fejlettebb részéről beszélünk. Mondjuk kínában, Japánban valószínűleg hamarabb, de ezek elég sajátos piacok, nem mérvadók."
Már ma erre terveznek a nagy játékosok.
"pedig fog, és erre is fel kell készülni. Lehet azt mondani, hogy nem KELL neki, de ez pont olyan, mint azt mondani, hogy mostantól nem eshet az eső. Ugyanakkor a jelenlegi ember tervezte rendszereken (nem önvezető autók) látjuk, hogy azért hibáznak, miből gondolod, hogy majd pont az önvezető autó lesz a kivétel?"
Miért fog? Pláne akkor, amikor piacra viszik? Mint már többször írtam, nem ok nélkül nem bétatesztel az összes OEM a vevőkkel, csak a Tesla. Az autóipar nem szereti az IT jellegű fejlesztéseket, és projektmenedzsmenteket. Addig nem akarják piacra hozni, amíg nem lesz eléggé megbízható, ráadásul akkor is jogilag is engedélyezni kell. Lásd Audi.
"ebben egyetértünk, de ehhez egy autó kevés. Ezt csak rendszerben lehet megoldani, az pedig még rengeteg fejlesztés, pénz és idő, valamint valahogy át kell ütni a
népességen az ezekkel járó sajátosságokat is (pl: folyamatos megfigyelés)."
Nem kevés, ha normálisan tervezik meg a rendszert. És telepakolják szenzorokkal, nem úgy, mint a Tesla, amelyik csak optikai alapon akar önvezetni. -
atok666
őstag
Akkor neked röntgen szemed lehet..
Elém már lépett ki gyalogos autó takarásából, ahogy robogós is busz mögül, stb.De megsem gazoltad el oket (gondolom), mert szamoltal vele es lassitottal, jobban odafigyeltel...
Es nem, nincs rontgen szemem, de mint irtam, ha pl. busz, auto parkol az ut szelen, akkor szamolok azzal, hogy onnan barki kilephet es ehhez igazitom a vezetest (lassitok, nagy ivben kerulok, vagy akar megallok).
Az meg, hogy az onvezeto auto nem csak az uttestet figyeli, egy teljesen alapveto funkcio.A 100% balesetmentesseg meg AI-val is utopia.
Atok
-
aginor
veterán
Akkor neked röntgen szemed lehet..
Elém már lépett ki gyalogos autó takarásából, ahogy robogós is busz mögül, stb. Szabálytalanok voltak? Igen. Ettől még elüthetők? Nem.
Az önvezető autótól nem csak azt várjuk el, hogy úgy vezessen, mint egy ember, hanem azt, hogy jobban vezessen (biztonságosabban), mint egy ember. Amíg ezt nem tudjuk megoldani, addig csak egy kényelmi extra és nem pedig egy kielégítő közlekedésbiztonsági újítás. Jelenleg nincs olyan technika a kezünkben (és a közeljövőben sem lesz), ami lehetővé tenné, hogy az AI olyan mértékben és módon lássa át a környezetét, hogy 100%-ban megelőzhetők legyenek a balesetek. El tudok képzelni, olyan rendszert, ami a járdát is figyeli (praktikusan a többi autó szenzorával IS) és így valóban nem fordulhat elő olyan, hogy egy biciklis vagy gyalogos meglepi a rendszert, de ez feltételezi, hogy a forgalom elégséges résztvevője van ellátva hasonló rendszerrel/szenzorokkal. Ez az utópisztikus állapot nem 1-2, de még csak nem is 10év, inkább olyan 20-30, és akkor még mindig csak a világ fejlettebb részéről beszélünk. Mondjuk kínában, Japánban valószínűleg hamarabb, de ezek elég sajátos piacok, nem mérvadók.Kopi31415:
"Nem kell elütnie senkit, pont. És így a programozónak sem kell ilyen döntést meghoznia." - pedig fog, és erre is fel kell készülni. Lehet azt mondani, hogy nem KELL neki, de ez pont olyan, mint azt mondani, hogy mostantól nem eshet az eső. Ugyanakkor a jelenlegi ember tervezte rendszereken (nem önvezető autók) látjuk, hogy azért hibáznak, miből gondolod, hogy majd pont az önvezető autó lesz a kivétel? Erre is készülni kell, ahogy a műszaki meghibásodásra és rossz szándékú manipulálásra is. Sehol sem vagyunk még ezekhez.
"Olyan algoritmus kell, amelyik érzékeli a környezetét kellően nagy sugárban és amelyik senkit nem üt el." - ebben egyetértünk, de ehhez egy autó kevés. Ezt csak rendszerben lehet megoldani, az pedig még rengeteg fejlesztés, pénz és idő, valamint valahogy át kell ütni a
népességen az ezekkel járó sajátosságokat is (pl: folyamatos megfigyelés). -
#06658560
törölt tag
"Kár volt idekeverni az egyes tudományágakkal szembeni ellenszenvedet, mivel egy: annak semmi köze a kérdéshez, kettő: ha a döntéshozók majd úgy gondolják, hogy ezekre az elvekre is szeretnének hallgatni, akkor sem tudsz majd ellene tenni."
Nem, arról van szó, hogy ez a moralizálás, hogy kit üssön el, rohadtul nem való ide. Nem én keverem ide, magukat tudósnak vallók hozzák a témába, hogy akkor ezt a csoportot, vagy azt üsse el. Nem kell elütnie senkit, pont. És így a programozónak sem kell ilyen döntést meghoznia.
"Természetesen nem kell elütni és a gyerek is csak úgy megjelenhet az úton, ahogy manapság is teszi. A rendszernek alapvetően az emberi életet kell védenie a vagyoni érdekkel szemben, és amennyiben muszáj választani két élet között, arra kell valami algoritmus. Olyan algoritmus ami a társadalom széles köre szerint is elfogadható döntéseket hoz, és amit jogi oldalról is megfelelően körbebástyáztak."
Olyan algoritmus kell, amelyik érzékeli a környezetét kellően nagy sugárban és amelyik senkit nem üt el. -
atok666
őstag
...és a gyerek is csak úgy megjelenhet az úton, ahogy manapság is teszi...
Azt meg hogy? En altalaban latni szoktam oket az ut szelen, stb. Olyan meg nem volt, hogy "csak ugy" megjelent a semmibol (ha kilep egy utszeli auto/autobusz takarasabol, akkor azzal elore szamolok, hogy megeshet, csakugy mint az AI az autoban - tehat ez nem "csak ugy" megjelenes)
Ha meg esetleg megis valahogy megjelenik elotted, akkor ott nem tudsz mit tenni se te, se az AI....Atok
-
aginor
veterán
Szerintem nincs igazad, több tényezőt is nem veszel figyelembe, de legyen, csak annyit tennék hozzá, hogy már most is vizsgálják egy esetleges balesetben a "vétkesség" mértékét, és azt a tényt is, hogy lett volna-e lehetősége a sofőrnek elkerülni a balesetet, vagy csökkenteni a kárt/sérülést. Nyilván ez egy ember esetén könnyen kimagyarázható (pl: bepánikoltam), és akkor van értelme, ha valaki felróható mértékben hibázott, de egy gép esetében nem lesz ennyire rugalmasan értelmezhető. Elvileg az egész önvezető macerának az lenne az értelme, hogy óvja az emberi életet/életeket. Ehhez szerintem elfogadhatóak, olyan megoldások is, amik adott esetben az anyagi kárt választják a halál helyett, és sokak szint az is, ha differenciál a lehetséges áldozatok tekintetében (ezzel mondjuk nem tudok teljesen egyetérteni). Amúgy ezt a kérdést még lehetne mélyebben is tovább fejtegetni, bevonva az anyagi felelősség körét is..
atok666: Természetesen nem kell elütni és a gyerek is csak úgy megjelenhet az úton, ahogy manapság is teszi. A rendszernek alapvetően az emberi életet kell védenie a vagyoni érdekkel szemben, és amennyiben muszáj választani két élet között, arra kell valami algoritmus. Olyan algoritmus ami a társadalom széles köre szerint is elfogadható döntéseket hoz, és amit jogi oldalról is megfelelően körbebástyáztak.
Kopi31415: Amíg nincs követendő jogszabály a kérdésben, addig a programozónak (vagy a menedzsmentnek) kell meghoznia az ilyen döntéseket is, tekintettel arra, hogy más nem tudja ill. nem "kivitelezhető", hogy tudhassa. Itt nem arról van szó, hogy a rendszernek tudnia kell, hogy te pl. gyógyíthatatlan beteg vagy, ezért téged válasszon, itt arról van szó, hogy a rendelkezésre álló adatok alapján kell döntést hoznia (ez logikusan ami elsőre látszik és jól megkülönböztethető, egyfelől a forgalmi szituáció, másfelől az adott helyzet résztvevői, pl: egy gyerek, egy idős ember, egy terhes anyuka, egy nő, egy férfi, stb.). Kár volt idekeverni az egyes tudományágakkal szembeni ellenszenvedet, mivel egy: annak semmi köze a kérdéshez, kettő: ha a döntéshozók majd úgy gondolják, hogy ezekre az elvekre is szeretnének hallgatni, akkor sem tudsz majd ellene tenni.
-
Tetsuo
őstag
Hallottam ilyenről én is - sajnos. Remélem az önvezetés hamarosan valóság lesz, bár szkeptikus vagyok, illetve én legalább még húsz évre saccolom az L5 technológia megjelenését az általános lakossági felhasználásban. (Pl. legalább olyan biztonságosan és majdnem olyan gyorsan vezet Európában tetszőleges 2 pont között, mint egy ember, mindez megvásárolható, használható.)
-
opr
nagyúr
Tegyuk hozza, amiket irtal, meg a jobbik eset. Nekem volt "szerencsem" eloben latni, ahogy sofor megijed, ragorcsol, bepanikol, es nyom egy padlogazt a fek helyett. Aztan igy 20 helyett (amnnyire egy satufekkel saccra meg le tudott volna lassitani) sikerult 70-el belerongyolnia az elotte levo, dugoban mar megallt autoba.
-
Tetsuo
őstag
válasz
#06658560 #71 üzenetére
Ráaádul az sem moralizál, aki vezet; ha igen, már úgyis mindegy, mert komolyan lassult a reakcióideje.
A sofőr nem akcióhős, hogy elüti a bankrablót, miközben elkerüli az óvodáscsoportot, hanem a legtöbben satufékeznek, sokan becsukják a szemüket vagy csak rángatják a kormányt össze-vissza, az autóból remegő lábakkal szállnak ki és nem emlékeznek a történtekre, mert sokkot kaptak. Ez a valós helyzet, aminél hamarosan egy átlagos automatika jobb lesz.
A bíróság sem ítél súlyosabb büntetést azért, mert 3 gyermeket ütött el valaki egy felnőtt helyett. -
#06658560
törölt tag
Nem csak a Tesla nyomja közúton, csak ők bétatesztelnek a júzerrel. A Waymo taxikkal tolja legálisan. Amit a Tesla csinál az semmilyen formában nem trend. Pont azért sem, mert a többiek nem használják a vevőiket teszternek.
Nem, az embernek sem kell moralizálni, aki kódol. Kerülje el a balesetet. Érzékeljen akkora zónát maga körül, hogy ne lehessen belőle gond. És az összes ilyen kretén moralizáló agymenés, amit valami pszichológus irány pattintott ki sok évvel ezelőtt onnantól értelmetlen, hogy senkire nincs ráírva az utcán, hogy rákos nyugdíjas, akinek fél éve van hátra, pedofil, sorozatgyilkos, vagy épp a szülő feleségéhez rohanó ember. Imádom, amikor valami magukat tudósnak képzelők rá akarnak erőltetni a világra valami faszságot, hogy ezzel igazolják a létezésük, munkájuk. Nem, ez a dilemma még az eredeti villamosos verziójában is komplett baromság volt jó száz éve. -
atok666
őstag
Termeszetesen el kell utni a gyereket. Ha a rendszer nem tud az utkozes pillanataig az eleugto gyerekrol, akkor valszeg nem tehet mar semmit es nem is lesz hibas. Ha “latja” a gyereket az ut szelen, akkor lassit stb. Beraktal egy szituaciot, aminek van “eloelete”, amit nem szabad figyelmen kivul hagymi. A gyerek nem jelenik meg csak ugy az uton.... Ha meg igen, akkor azzal te se tudnal mit kezdeni.
Atok
-
dokanin
aktív tag
"Vegyünk egy extrém esetet: gyerek az úton, gázolás csak másik baleset árán kerülhető el, oly módon, hogy a "vezető" élete ugyanolyan mértékben lesz veszélyben, mint gázolás esetén a gyereké. Itt szerinted mit kellene tennie a robotnak?"
Szerintem ez elég egyértelmű helyzet. Nyilván nem ütközhet neki egy vétlen autónak (amiben vélhetően 1 vagy több ember utazhat) szándékosan, nem vonhat be másokat egy balesetbe, akik, amúgy nem vettek volna részt benne, még akkor sem, ha gyerek van az úton.
Gondolj csak bele! Lenne értelme perelni az autót gyártó céget, hogy de miért nem rántotta el a kormányt és ment bele a szembe lévő autóba, amikor érzékelte a gyereket az úton?
Nyilván nem, ahogy most sem azt nézik egy ilyen esetben, hogy elkerülhető lett volna-e a baleset, ha a sofőr nekiment volna a másiknak inkább.
Ha féktávon belül lép a gyerek az autó elé és nem zebráról van szó, a sofőr nem hibás, ha szabályosan vezetett és nem rántotta el a kormányt, hogy egy másik autóval ütközzön. Természetesen, ha fékezett. -
aginor
veterán
válasz
#06658560 #67 üzenetére
Jelenleg a Tesla az egyetlen aki élesben komolyabban nyomja közúton, ilyen szempontból amit csinál az a trend, de amúgy már több helyről is hallottam, hogy ez az iparági igény, pont ezért hogy a számtalan pert elkerüljék.
"Ugyan miért kéne benne legyen bármilyen morális mérlegelés?" - ha logikusan végi gondolod, megnézve a példámat is, akkor láthatod (beláthatod), hogy kell (bár nyilván nem a gép fog moralizálni, hanem a programozást végző -jobb esetben- ember). Vegyünk egy extrém esetet: gyerek az úton, gázolás csak másik baleset árán kerülhető el, oly módon, hogy a "vezető" élete ugyanolyan mértékben lesz veszélyben, mint gázolás esetén a gyereké. Itt szerinted mit kellene tennie a robotnak?
Amúgy a félautonóm rendszerek szerintem életképtelenek (amikor alapvetően az autó vezet, de a sofőr felügyeli azt), és remélem soha nem fogják őket az utakra engedni. Amíg csak arról kell dönteni, hogy egy manőverben -amúgy biztonságosan- átléped-e a záróvonalat (pl.: a fenti lerobban teherautós példa), vagy, hogy melyik helyre szeretnél parkolni, addig nincs gond. Viszont az ember sajnos alkalmatlan arra, hogy egy autó vezetését eredményesen átvegye egy esetleges baleseti szituációban. Aki nem hisz próbálja ki maga. Ülj be az anyósra és kezdj el olvasni egy újságot, majd egy tetszőleges kereszteződésben pillants fel és figyeld csak meg, hogy mennyi időbe telik, míg átlátod a helyzetet (3-6másodperc, addigra meg úgyis mindegy).
-
#06658560
törölt tag
"Most látszik egy olyan tendencia, hogy az autó vásárlásakor elfogadsz egy "licensz szerződést" amiben elfogadod, hogy az önvezető funkcióval kapcsolatos mindennemű jövőbeli követelésedről lemondasz, és ha bármi gebasz van, akkor téged, mint az autó tulajdonosát terhel minden felelősség."
Hol látsz ilyen tendenciát? Mert Musk az egyetlen, aki szerint mindig a júzer a hülye, a Volvo már kijelentette, ha piacra lépnek önvezető autóval, akkor minden jogi felelősséget vállalnak vele, a Ford is a vitás esetek és az egyéb balesetveszélyes helyzetek miatt döntött úgy, hogy vagy teljesen autonóm, vagy semmi, ergo náluk nem lesz kormánykerék a kereskedelmi termékekben. És nem véletlenül nem tolják a nagy gyárak Musk tempójában ki a saját cuccaikat, nem engedik a vevőket bétateszterkedni. Az AUDI Lvl 4. önvezető rendszere is azét nem aktív, mert jogilag nem engedélyezett, így nagy eséllyel jelenleg gyűjti csak az adatokat és tanul minden autóban, amelyben benne van.
"Ugyanakkor az is komoly problémát jelenthet, hogy az autó a használóját/tulajdonosát megölheti, ha úgy ítéli meg, hogy ez kisebb a kár (pl felnőtt felhasználó 1db vs. elgázolandó kisgyermekes család)."
Melyik rendszer csinál ilyet, a korábbi Tesla elcseszett óriásplakát ignoráláson kívül?
#62: Ugyan miért kéne benne legyen bármilyen morális mérlegelés? Baleset elkerülésére kell kifejleszteni, vagyis ütközőpályákat kell néznie csupán és azokra reagálni. Nem kell néznie, hogy az kisgyerek, kutya, vagy mi. És mérlegelni sem, hogy mi a kisebb rossz.
#63 Tetsuo: a Boeing nem tudta, nem nem tesztelte rendesen, így direkt, hanem egyszerűen teljesen kicsúszott a rendes kockázatelemzés és FMEA a fejlesztés során az adott rendszerre, amelynek minden beavatkozási paraméterét megváltoztatták menet közben. Vagyis ott a túl nagy, túl bonyolult fejlesztés, a projekt során lecserélt emberek voltak az okai a hibás, nem eléggé biztonságos rendszer beépítésének.
#64 Agyturbina: Én elvárom, hogy balesetmentesen üzemeljen, ugyanis nem simán ki akarom váltani az embert, hanem lényegesen jobbra akarom kiváltani az adott feladatban. És nem bonyolultabb a közel hibátlannál a hibátlan. -
#90088192
törölt tag
Elnézést akkor rosszul tudtam, de a logikai automatikusan így építette be az emlékeimbe
Igen, ezt ebben a formában ami nem életszerű, mint ahogy az sem, hogy nem lehet különböző méretű kerék különböző tengelyeken.
Hibás szabályok és még rosszabb értelmezésük.
Akkor mit akarunk?
-
dokanin
aktív tag
válasz
#90088192 #64 üzenetére
2018 februárjában a parlament elé került egy kresz módosítási javaslat, (amivel nem tudom mi lett végül), pont a te példádra, mivel a kresz alapján semmilyen körülmény között nem érintheti jármű a záróvonalat. Még lerobbant jármű esetén sem. A kresz szerint várni kéne, amíg elviszik. Gyakorlatban mindenki kikerüli, ami szabálytalan és ha esetleg baleset történik miközben kerüli valaki az akadályt egyértelműen ő lesz a felelős.
Na most egy önvezető autó szoftverébe nyilvánvalóan nem kerülhet bele olyan eset, amikor kockázatot vállalna. Ezt egy gyártó sem fogja bevállalni.
Valószínűleg nagyon sokáig még az lesz, hogy ugyanúgy kelleni fog sofőr, aki ilyen helyzeteben beavatkozik. Mondjuk szerintem már ez is nagy előrelépés lenne, ha idáig eljutnánk. -
#90088192
törölt tag
Latod, TE elvárod a géptől, hogy tökéletes legyen, míg az emberek nagy része képtelen értelmezni a szabályokat.
Gondolj bele, egy lerohadt teherautó előtted van, záróvonal melletted, akkor NEKED ott kell állnod míg a teherautót elszállítják....Szerinted?????
Vagy Biciklis a főútvonalon, megy 35km/h-val, melletted záróvonal, 10km-es szakaszon....Először Az embereket kellene megtanítani, arra hogyan kellene vezetni, nem csak bohóckodni az utakon, utána talán beleszólhatnának a fejlesztésbe...Addig szerintem ne hangoztassuk a tudásunk hiányát
-
Tetsuo
őstag
A jármű nem fog moralizálni és olyan helyzet is nagyon ritkán adódhat, miszerint életet menthet a gép úgy, hogy mást megöl. Az olcsó (képregénybonyolultságú) filmekben, persze, de a valóságban 1-2 ilyen eset lehet majd évente, amit utólag elemezve redukálunk majd.
Persze, minden emberi élet elvesztése sajnálatos... de ha a statisztika drasztikusan javul, az áldozat családjának környezetét érinti rosszul a dolog, az óriási többség jól jár az AI-vel, sőt az adott család is, hiszen más esetben meg élvezik az előnyeit, biztonságát.
Ki lesz a felelős? Szinte már ma sincs felelős, mikor a drog lassan felmető körülmény.
Mindinkább liberálisabb a hozzáállás: nem büntetni kell, hanem az elkövetőt visszavezetni a társadalomba.
- Miben lehet hibás a sofőr (vagy rangidős utas)? Semmiben, hiszen önvezetésről van szó - legalábbis ebből indultunk ki.
- Miben lehet hibás a tulajdonos? Hogy nem viszi el kötelező szervízre, megakadályozza az autoupdate-et, illegálisan tuningolja, amitől veszélyesebb lesz a jármű...
- Miben lehet hibás a gyártó, szolgáltató? Hogy az autó nem felel meg az adott biztonsági követelményeknek pl. hibás beszerelés, ellenőrzés hiánya miatt, hibás alkatrész miatt az alkatrészgyártó (lásd: Takata-légzsák), nem update-eli a szoftvereket, miközben tud a problémáról.A Boeing-gépek sorra hibásodnak meg a rossz vezérlés miatt, zuhant is sajnos sok halottat eredményezve. Nem emiatt kapták el a grabancukat, hanem a mögöttes susmus miatt:
Tudták, nem teszteltek rendesen, bundázták az eredményeket stb. a költségek csökkentése végett. Még mindig nem kattant senkin sem a bilincs, pedig elég egyértelmű. Oké, a végén talán lesz valami ejnyebejnye a kolontári-devecseri iszapkatasztrófával ellentétben.
Szóval, csak arra akartam utalni, ennél sokkal nagyobb rizikók, hibák, bűnök vannak ma is, mégis elsikkadunk felettük.
Ha az önvezetés "csak" felezi a a halálozásokat, az már sokkal jobb, mint az előző állapot annak ellenére, hogy így is lesznek halottak - sajnálatos módon. -
aginor
veterán
Biztos vagy benne, hogy pl: baleset elkerülése céllal sem lehet?
61# Abban biztos lehetsz, hogy benne lesz. Benne kell lennie. Lehetnek olyan szituációk, amikor nem kerülhető el a baj, de befolyásolható. Hogy értsd mire gondolok: mész az úton és kilép eléd valaki féktávon belül, mondjuk egy gyerek, vagy egy kismama. Az elütése elkerülhető egy kikerülő manőverrel, de akkor jó eséllyel nekicsapódsz egy villanyoszlopnak. Szerinted itt hogyan kellene döntenie a szoftvernek? Mi a morálisan helyes megoldás?
-
dokanin
aktív tag
Abban biztos lehetsz, hogy nem lesz egyetlen önvezető szoftver sem, amiben benne lenne olyan lehetőség, hogy bárkit megölhet. Ez nonsense lenne.
Ettől függetlenül nyilván előfordulhatnak elkerülhetetlen esetek, de hogy szoftveresen nem lesz ilyen az tuti.
Ebben az esetben "Goto Satufék" lesz a default oszt jónapot. -
Shing
őstag
"Ugyanakkor az is komoly problémát jelenthet, hogy az autó a használóját/tulajdonosát megölheti, ha úgy ítéli meg, hogy ez kisebb a kár"
Szerintem nem így fognak hozzáállni, bár ki tudja. Ha statisztikailag azt látni hogy pl. 10x kevesebb ember hal meg közúti balesetben, akkor marad minden MI. Szóval megmondják, hogy ülj csak bele, lehet hogy megöl de sokkal kevesebb esélye hogy meghalsz mint amikor te vezetsz manuálisan. -
aginor
veterán
válasz
#32839680 #11 üzenetére
Pontosan ezekre gondolok én is. Most látszik egy olyan tendencia, hogy az autó vásárlásakor elfogadsz egy "licensz szerződést" amiben elfogadod, hogy az önvezető funkcióval kapcsolatos mindennemű jövőbeli követelésedről lemondasz, és ha bármi gebasz van, akkor téged, mint az autó tulajdonosát terhel minden felelősség. Ezzel az a bajom, hogy borzasztó inkorrekt szartolásnak tartom, és én biztosan nem vennék ilyen feltételekkel autót, ha van más választásom. Ugyanakkor az is komoly problémát jelenthet, hogy az autó a használóját/tulajdonosát megölheti, ha úgy ítéli meg, hogy ez kisebb a kár (pl felnőtt felhasználó 1db vs. elgázolandó kisgyermekes család). Saját akaratából lényegében senki nem fizet egy olyan eszközért, ami, ha úgy dönt, akkor következmények nélkül megölheti (még akkor sem, ha matematikailag ez a kisebb veszteség). Az emberiség még nem tart itt -és szerintem soha nem is fog. Persze az megint más kérdés, hogy mi lesz akkor ha ez előlép egyfajta állami vagy iparági kényszerré és nem lesz választás. Ha ember vezeti az autót és hibázik, akkor azt a társadalom elfogadja, hogy adott esetben vállalnia kell érte a felelősséget, de nem szeretnék börtönbe menni, meghalni, vagy megnyomorodni, mert egy programozó -vagy a jövőben még inkább egy MI- rossz helyre tett egy tizedes jegyet, vagy ami még rosszabb, úgy döntött hivatalosan, hogy az életem feláldozható másokéval szemben. Azt el tudom fogadni, hogy teljesen pártatlan alapon az én életem a kisebbik rossz, de itt be fog jönni a képbe, hogy a drágább autó jobban fogja „védeni” a tulajdonosát, a mágnás, a politikus, rendőr, hivatalos személy kivételt képez, stb. Borzasztó ingoványos talajnak gondolom, ami szerintem az emberiség jelenlegi erkölcsi szintjén nem oldható meg kielégítően. Ezeket az önvezető megoldásokat egyelőre elég speciális helyzetekben tartom életképesnek, mint pl. bizonyos zárt és kötött pályás eszközök, bizonyos drónok, ipari létesítmények, felügyelet mellett katonai eszközök, stb.
-
#06658560
törölt tag
" itthon az önvezető autók elterjedését, mert özönleni fognak be külföldről a használt hagyományos autók fillérekért."
És rövid időn belül elapadnak a források, vagyis nem lesz mivel pótolni, csak önvezető autóval. Ahogy kikopik hozzá minden karbantartási vonal is." Nekem (nekünk), akik itt élünk, viszont csak ez számít. Engem legalábbis egyáltalán nem érdekel, hogy külföldön milyen jól megy az embereknek, és ott milyen hamar el fog terjedni."
Ez addig igaz, amíg egy zárt piac, nem pedig importáló. Namármost az autópiac az pont nulla magyar termék, ha a fejlesztések helyét nézzük, így muszáj nézni a nemzetközi piaci trendeket. Amint az autógyáraknak nem lesz érdeke a hagyományos autót gyártani, azonnal kukázni fogják. És onnantól minden olyan piac, amelyik nem azt a terméket akarja venni, megszívja alternatíva híján. -
GAI
senior tag
válasz
#06658560 #53 üzenetére
Az egész gondolatmenet a #21-es hozzászólástól indult, miszerint akkor működhetnek jól az önvezető autók, ha többségben lesznek, és ezzel egyet is értek. Viszont erre írtam, hogy itthon nagyon-nagyon sokára fog ez megtörténni, az említett okok miatt. És ha az lesz, amit írsz, hogy bezuhan a hagyományos autók használtpiaci ára, az méginkább tolni fogja itthon az önvezető autók elterjedését, mert özönleni fognak be külföldről a használt hagyományos autók fillérekért.
Persze, igaz amit írsz, hogy az autógyártóknak nem számít a magyar piac. Nekem (nekünk), akik itt élünk, viszont csak ez számít. Engem legalábbis egyáltalán nem érdekel, hogy külföldön milyen jól megy az embereknek, és ott milyen hamar el fog terjedni. Itthon viszont az lesz, ami a #20-as hozzászólásban olvasható (amivel szintén egyetértek), hogy az a kevés önvezető autó, ami bejut az országba, lényegében használhatatlan lesz a magyar közlekedési morál miatt.
-
Busterftw
nagyúr
Van aki 2 ev utan cserel, pl haverom itt spanyolban ezt csinalja.
Fizeti a havi torlesztot a kocsi utan, 2 ev utan eladja mert tobbet kap erte, kis rafizetessel van uj kocsi. Nyugat europaban rengetegen csinaljak.En ilyen szempontbol regimodi vagyok, kifizetem a teljes osszeget, igy megvan az erzes hogy az enyem.
-
GAI
senior tag
válasz
#06658560 #50 üzenetére
Elhiszem, hogy ez a jövő, csak azt mondom, hogy ez egy nagyon távoli jövő
Nem 10, sőt nem is 20, hanem inkább 50 év múlva reális talán. Legalábbis nálunk biztosan. Elég ha csak abból indulunk ki, hogy azok az autók, amit jelen pillanatban gyártanak le, azok fognak 10-15 év múlva külföldről frissen behozott használt autóként megjelenni a piacon
És azok még nagyon nem önvezetőek.
Ha egy új autó megvételéhez hasonlítod egy autómegosztós szolgáltatás árát, akkor elhiszem, hogy megéri. De az emberek többsége itthon nem engedhet meg magának új autót. Sőt, még használtból is csak 10-15 éveset. Mondjuk vesz 1 millióért valamit használtan, mert erre futja, és azt használja még minimum 5 évig. És ez nem a kisebbség, hanem ez az átlag. Vagyis sokan vannak, akik még ennyit sem tudnak autózásra szánni. Ehhez képest még a jelenlegi Greengo/MOL Limo is baromi drága. És nehezen hiszem el, hogy a méregdrága technológiával felszerelt önvezető autókból álló carsharing flotta ennél lényegesen olcsóbb lesz belátható időn belül.
Szóval nagyon szépek ezek a jövőképek, és akár még azt is elhiszem, hogy a gazdag országok nagyvárosaiban viszonylag hamar teret fog nyerni, ha valóban működőképes lesz. De még az is messze van, mert az egy dolog, ha izolált tesztpályákon, vagy az USA-beli birkatempójú forgalomban, 2 autó széles sávokban, tükörsima aszfalton elvezetget baleset nélkül. De tegye meg ugyanezt a felhullámosodott, lekopott festésű Hungária körúton, kátyúkat kerülgetve, csúcsidőben, hóesésben
Lehet, hogy lesz ilyen, de ez sem ma lesz.
Félreértés ne essék, én örülnék neki, ha még az én életemben elterjedne, mert nem különösebben szeretek vezetni, főleg nem a városban. Szóval én azok közé tartozom, aki szívesen cserélné a saját autót egy jól működő és megfizethető önvezető autós szolgáltatásra.
-
#06658560
törölt tag
1) Lényegesen olcsóbb lehet egy ilyen. https://www.volvocars.com/de/care-by-volvo/ Nézd meg, mennyiből lehet már autót mint szolgáltatást igényelni a Volvotól, ami a jelenlegi megoldásra alapszik. Ebben benne van a tankoláson kívül minden egyéb költség. Vesd össze azzal, mennyi idő alatt fizetnéd ki így az autó árát, és vajon használnál-e annyi ideig egy autót. Tedd mellé azt, hogy ha önjáró lesz az autó és így ki tud szolgálni több embert, akkor kijöhet mindennel együtt teszem azt 200€-ból. Ahol jelenleg a közösségi közlekedés havi bérleti díja 100€, ott már hirtelen megérheti annyiért benevezni rá, mert háztól házig visz, nem késik, nincs tömeg stb.
2) Az emberiség egyre inkább városokban lakik. Vagy az agglomerációban, és onnan ingázik. Ingázás esetén GOTO1 a költségek tekintetében, figyelembe véve, hogy oda a bérlet még drágább. És általában nem kell mindenkinek mindig a családi nagy autó, reggel esetleg amikor kirakja a gyereket is az oviban, iskolában, de este már eltérő időben járnak haza. Olyankor elég kisebb gépet igényelnie.
3) Ha a tömegek ezirányba mennek, akkor vidéken sem lesz másféle autó. Vagy mert annyira drága lesz maguknak megvenni, fenntartani, vagy mert szimplán nem lehet olyat kapni.
4) Egy jövőkép: https://www.youtube.com/watch?v=y916mxoio0E
5) Az autógyáraknak is ez az érdekük, hogy szolgáltatásként kezeljék az autót, nem tárgyként: kevesebb modellvariáció fog kelleni, és egy kézben lesz a gyártás, üzemeltetés. Olcsóbb lesz a végösszeg.
6) Nem biztos, hogy csúcskategóriában fog megjelenni először, mert a kezdeti célpiac a flottaüzemeltetés: taxi, fuvarozás stb. Ott meg meg kell tudni fizetni. Nagy része amúgy már most benne van az autókban, nem csak csúcskategóriában: táblafelismerő rendszer, adaptív tempomat, sávelhagyás figyelő stb. A LIDAR is egyre olcsóbb, egyre kisebb egység. A Ford ezerrel fejleszt, 2025 körülre tervezték pár éve a saját megoldásukat, már kormánykerék nélkül, nekik meg nincs csúcskategóriában semmi. Ha megosztott erőforrásként kezeled az autót, akkor amint megjelenik, azonnal harmadolhatod az árát, vagyis még a csúcskategória sem lesz csúcskategória. Profitálhat mindenki. -
GAI
senior tag
válasz
#06658560 #48 üzenetére
Nem nagyon hiszek abban, hogy ez életképes lehet ebben a formában. Esetleg a nagyvárosokban igen, de vidéken semmiképp. Ahol nagyobb távokat mennek, sokat cuccolnak, vagy olyan munkakörben dolgoznak, ahol a nap nagy részét autóban tölti ...stb. Vagy egyszerűen csak aki egy bizonyos szintnél gazdagabb (nem én
) nem fogadja el, hogy más után üljön be egy kocsiba, mert az kvázi tömegközlekedés kategória neki, és mindenképp saját kell, még akkor is, ha 23 órát áll egy nap. Márpedig ez a technológia a luxuskategóriában fog megjelenni először, és majd onnan szivárog le év(tized)ek alatt a halandó emberek számára is megfizethető modellekbe.
-
#06658560
törölt tag
Nem lesz vicces. Mivel nem fogja megvenni senki. Hanem csak előfizet rá. És vígan meglesz a négy év alatt a mostani futásmennyisége az autónak. A környezettudatosságba úgy fér bele, hogy a négy év alatt folyamatosan 4-5 használót szolgál ki, nem egyet, és áll a nap 24 órájából 23-at. Vagyis kevesebbet kell legyártani azonos mobilitási igény kielégítéséhez.
-
-
#06658560
törölt tag
válasz
#32839680 #43 üzenetére
Nem kell feltétlen betáplálni, de egy térkép POI dobhatja neki, hogy x méteren belül van iskola, nyugdíjas otthon stb. És akkor átválthat egy óvatosabb üzemmódba, a olyan van a közelben.
Korábban említetted a mi van ha morális döntést kell hozni teljesen népszerű, amúgy rohadtul nem erre a területre való esetet: Az autónak azért is legyen a rakat szenzora, hogy jóval hamarabb érzékelje az objektumok mozgását, és ami ütközőpályán van, azzal foglalkozzon, arra reagáljon. Vagyis legyen akkora az érzékelési rádiusza, hogy ne tudjon csak úgy belépni elé valaki.
Felhoztad a felelősség kérdését is: a Volvo már évekkel ezelőtt közölte, ha önvezető autóik lesznek, akkor minden felelősséget vállalnak érte. Na ezért sem csinálnak úgy, mint a Tesla. -
Tetsuo
őstag
válasz
#32839680 #43 üzenetére
Szerintem a Google-nek nem kell megmondani, mert nem valószínű, hogy a "szellem a gépben" koncepciót fejlesztik. Mellesleg a Google keresője és maga az internet közelebb áll egy valódi (sci-fi-be illő) AI-hez, mint amit fejlesztenek.
A tanulóalgoritmusok többsége egyszerű scriptekből áll, valójában soha nem önfejlesztőek, legalábbis nem úgy, ahogy abból egy AI-re asszociálnánk.
A kátyúra való emlékezés (pontosabban GPS-alapú helymeghatározás összekötve az adott futómű-beállításokkal vagy az adaptív rugózás) pedig ma is létezik, semmi köze az AI-hez, iszonyú primitív, csak gyors hardver és adatbázis kell hozzá. -
Tetsuo
őstag
válasz
#32839680 #41 üzenetére
Az idézett mondat nem azt jelenti, amire valóban válaszoltál.
"Azért a Startrekből ha megnézed mi valósult meg mára, azt mondani hogy azért mert a sci-fiben van most nem lesz a jövőben..."
Qrvára nem erre utalt az általad idézett mondat.Nem látok esélyt komoly AI-fejlődésre, de ha lesz is, abból csak kárunk lesz (bár ez utóbbiról most nem nyitnék vitát, eléggé off).
Mit hívsz AI-nak? Tárgy- és személyfelismerést? Ez valamelyest fejlődik, igen, de egy komlex szituációelemző rendszer, pláne olyan, amelyek emberek gondolatait becsüli, arra reagál...
Élőlénymodellezésben (funkciók, környezeti interakciók) már 30 éve a csótányszinten, esetleg a legprimitívebb hal szintjén vannak a modellek.
A processzorok architektúrája, az integrált tranzisztorok és a bitalapú számítás mind olyan korlátok, amikkel nem igen lehet előbbrelépni már. -
Tetsuo
őstag
válasz
#32839680 #11 üzenetére
Tesztvezetések ma is vannak. Ha a statisztika igazolja, természetesen engedik az embernél biztonságosabb vezetést. A felelősségre vonás nem probléma, meg lehet határozni, illetve ez nem lehet akadálya egy biztonságosabb környezetnek.
Az általad felvázolt szituációk csak mesében (ún. sci-fi) vannak. Az ABS sem figyeli a környező élőlényeket, automatán működik és kész. Ha a használatával nem nulla, de kevesebb a halott, már használandó - ennyi. Később lehet finomítani.
Ja, lehetne egy szoftver, ami kiértékeli, hogy a kisgyermek az emlékei alapján az egyik nagyszülőt véli felfedezni a hasonló ruházatból a színek, formák és éppen ráeső fények miatt, a pszichológiai elemzés alapján pedig valószínű, hogy nem rohan oda, csak megáll figyelni, amit az AI 2 másodpercre becsül, így ez alapján próbálja kikerülni, miközben körben mind a száz embert hasonlóan megvizsgálja, előre becsülve a komplex szituációkat... néhány évtized fejlesztés után ez akár több hétre előre becsüli egy város működését molkeula szinten.
-
Tetsuo
őstag
válasz
flashpointer #7 üzenetére
Reméljük L5-ös benzinesbe is beépítik majd.
-
dokanin
aktív tag
-
dokanin
aktív tag
17 éve vettem egy full extrás kangoo 1.5 dci-t. 450 000 km-t tettem bele, de még mindig 4.8-5l litert fogyaszt. Gondolkodtam, hogy lecserélem, bementem megnézni mit tud az új. Hát lett + 30 lóerő, fogyasztás egy kicsit sem jobb, vagy talán még rosszabb is, néhány ilyen-olyan asszisztens, biztonsági fejlesztések. Semmi átütő. Hogy őszinte legyek, nagyobb fejlődésre számítottam.
-
Huntszy
tag
Korai lenne még azt mondani, hogy ha megjelenik a technológia akkor egyáltalán kell-e az elérhetetlenebb településen lévő embereknek új verda.
Mi van ha a saját tulajdonú autó csak a tehetősebbek kiváltsága lesz, aki meg nem teheti meg az nyugodtan vehet havi robotaxi bérletet 20 ezerért amiben van annyi km ami elég neki.
Ez a megoldás vet fel problémákat természetesen. Nem is mondom, hogy ez lesz. De egy lehetséges irány. Az igazság pedig az, hogy a jelenlegi helyzet is elég sok problémát visel. Például milyen állapotban vannak azok a 15-25 éves levedlett Suzukik és társaik. Persze műszakit kapnak mert csurrant cseppent egy-két Deák a biztosnak de amúgy meg elüt egy biciklist és meghal a söfőr. Csak idő kérdése, hogy mikor fordul ki a korhadó, rohadó autó alól a felfüggesztés. Remélhetőleg nem menet közben. Arról nem is beszélve, hogy a régebbi autókra nem vonatkoznak a mai környezetvédelmi szabályok szóval nyugodtan pöföghetik ki a pirosnál indulásnál a fél kiló kormot.
Ha ehelyett fokozatosan de azért rövid idő alatt kivezetik ezeket a piacról és középréteg és attól lefelé mindenki veheti a mobilján X ezerért a havi kilóméter előfizetést. Nem kell jogsit szereznie, nem kell törődnie a vezetéssel, felszabadul a verdában töltött ideje, biztonságosabb hiszen az nem egy több évtizedes roncs lesz, és még a környezeti normáknak is jobban meg fog felelni. Számos problémát megoldhat azon felül, hogy a kizárólag önvezető közlekedés gyorsabb (dugómentes) tud lenni úgy, hogy biztonságosabb is.
Megfelelő marketingel és egy tényleg életképes rendszerrel meg szerintem kajálhatja is a nép.
Mit ne mondjak én is kajálnám.
Persze az embernek van egyféle birtoklási vágya de ezen azért túl lehet lépni. Pl ha nekem választani kéne, hogy ha nem engedhetem meg magamnak az új verdát akkor veszek egy öreg régit ami környezetszennyező, nem olyan biztonságos (sem aktív, sem passzív tekintetben) és még vezetnem is nekem kell, karban tartás is nekem kell intéznem. Vagy ehelyett elengedem, hogy van egy az idő 98%ban parkoló sajátom és előfizetek egy bérletes önvezető rendszerre én már most a másodikat választanám. -
GAI
senior tag
Akkor lehet bannolni, amikor a legszegényebb népréteg számára is elérhető áron lesz (persze használtan) az önvezető autó. Tehát a mai 1-200k-s Suzukik meg F Astrák szintje. Na, az hány év, ha még a technológia bemutatásától is év(tized)ekre vagyunk? Márpedig amíg ez nem adott, addig nincs az a politikus, aki azt mondja, hogy a minimálbéren tengődő, de vidéken az életét autó nélkül megoldani nem tudó emberek hirtelen nem ülhetnek autóba, mert elsöpri a népharag.
-
Shing
őstag
Eljöhet az idő amikor bannolják a manuális vezetést és minden full AI lesz. 1 ember is óriási káosz egy full automatizált rendszerbe. Ha minden gépi, akkor az autók tökéletes és folyamatos szinkronban lehetnek egymással, automatikusan megtervezhetik a forgalmat úgy hogy ne alakulhasson ki dugó, mert eloszlatják az utakon való terhelést. Ennek köszönhetően akár gyorsabban is mehetnek mint az emberek és lehetne még sorolni előnyöket.
Bicikli, gyalogosnak saját utak kellenek. Ami kb. meg is van most. Igazából idővel mindenben jobb lesz a "szoftver" mint az ember, ez nem utópia, nagyon sok téren ez a váltás fog lezajlani.
-
dokanin
aktív tag
Szép gondolat ez a teljesen önvezető autó, de szerintem ez utópia.
Bőven elég lenne olyanokat csinálni, ami a zárt autópályákon elmegy biztonsággal. A kijárt előtt meg visszaadja a kontrolt. Ezt még kb el tudom képzelni, hogy meg lehetne csinálni.
És ez is baromi nagy segítség lenne, pláne hosszú utakon. -
dokanin
aktív tag
válasz
#32839680 #22 üzenetére
Budakeszi előtt van egy ilyen záróvonal, ráadásul dombon, ahol néha még biciklis is előfordul. Na ő pont 10 km/órával próbál felmászni a forgalom meg a csúcson. Gyakorlatilag ha egy autós megvárná míg felér, bizton számíthatna egy kis lincselésre.
Az önvezető szoftver is csak szoftver. Nyilván szabályoknak kell megfelelnie, de amíg a normál életben alapnak vesszük, hogy minden sofőr néha szabályt kell, hogy sértsen, addig egy önvezető autóba tuti nem lesz olyan gyártó aki ezt programozottan engedni, hiszen ez óriási rizikó lenne a részükről, amit nem vállalhatnak.
Ha meg az utast kérdezné a kocsi, akkor felmerül, hogy jogsi is kell egy önvezető autóhoz? Vagy csak jogsival rendelkező utas ülhetne be egy önvezető taxiba? -
GAI
senior tag
válasz
Busterftw #21 üzenetére
Csak lesz jelentős átfedés, főleg itthon. Talán 14 év az autópark átlagéletkora, szóval minimum ennyi idő lesz, mire többségbe kerülnek az önvezető autók, attól a pillanattól fogva, hogy az átlagos modellekben is szériafelszerelés lesz a funkció. Mert kezdetben majd néhány vadonatúj S Merci szaladjál vele, az csepp a tengerben
És szívni is fognak rendesen az early adopterek, a dokanin által említett okokból.
Vegyünk egy példát: az ESP-t (ami azért egy önvezető rendszerhez képest elenyésző bonyolultságú) 1995-ben mutatták be az akkor aktuális S Merciben, és 2014-től kötelező a beépítése, vagyis a megjelenésétől számítva 19 év telt el addig a pillanatig, hogy már Dacia Logant sem vehetsz nélküle. Namost ehhez a 19 éhez kell hozzáadni a 14 évet, ami az autópark átlagos életkora, azaz leghamarabb 33 év múlva lennének többségben az önvezető autók abban az esetben, ha most azonnal bemutatnának vele egy S Mercit
-
dokanin
aktív tag
Mondjuk az is érdekes lesz, ha az önvezető autók minden szabályt betartanak. Pl, sokszor csak akkor tudsz kifordulni egy főútra, ha tényleg pofátlanul furakodsz, mert senki nem enged be a dugóban. Az önvezető autó megvárja a dugó végét? Vagy majd felismeri, ha a másik sofőr integet, hogy gyere? De majd észreveszi azt is, ha az anyós integet neked a másik kocsiban és nem a sofőr? Vagy ha a söfőr épp fityiszt mutatneked?
Aztán ezentúl tényleg 30 km/óra lesz a főúton kirakott ideiglenes korlátozás, ami jellemzően kb 60-at jelent, ha szabályos autósok vannak az úton. Mert 30-al menni szinte nagyobb veszélyt jelent, mint 60-al, mert rengeteg autóst előzésre ingerelne. Az meg nyilván mindig veszélyesebb.
Vagy pl, most egy biciklist záróvonal mellett is mindenki úgy kerül ki, hogy inkább átlépi kicsit a záróvonalat, mert az biztonságosabb. Mit csinál ilyenkor az AI?
Ezek szerintem teljesen megoldhatatlan kérdések. -
-
GAI
senior tag
válasz
#32839680 #14 üzenetére
Akkor a megoldás: paraméterezhetővé kell tenni mindent, és a szalonban az extralista mellett egy végtelen hosszúságú usecase-listán kell eldöntenie a vevőnek, hogy hogy viselkedjen az autó bizonyos esetekben
És akkor ő döntött, nem a feje fölött a software. Bár még akkor is fennáll a kérdés, hogy mi legyen a második ...sokadik tulaj esetén?
-
dokanin
aktív tag
válasz
#32839680 #11 üzenetére
Szerintem ezek kb feloldhatatlan kérdések. Még ha el is készülhetne egy olyan szoftver, ami lát esőben, hóban, felismer egy szélben szálló nejlonzacsit, képes különbséget tenni a tereléseknél a felfestett és az ideiglenes jelek között, akkor sem lesz megoldás az elkerülhetetlen helyzetekre.
Márpedig a legtöbb ember csak magában bízik, még akkor is ha a gép statisztikailag sokkal kevesebbet hibázik.
Mindenesetre nekem nagyon kéne egy ilyen. A kocsimba 450 000 km-t tettem eddig. Kiszámoltam, hogy több mint két évet ültem benne napi 24 órát számolva. Ennyi elvesztegetett idő. -
GAI
senior tag
válasz
#32839680 #11 üzenetére
Kérdés, hogy az autó feladata-e egyáltalán elemezni, hogy kinek az élete ér többet? Ha féktávon kilépnek elé, baleset lesz. Ez az élő emberrel is így van, nem hiszem hogy bárki azt mérlegeli tizedmásodpercek alatt, hogy most kisgyerek vagy nyugger lépett-e ki elém, és ha nyugger, akkor elüthetem, de ha kisgyerek, akkor inkább behúzom a kocsit a szembejövő kamion elé és én halok meg...
Másik meg, hogy ki venne olyan autót, aminek bármelyik algoritmusában szerepel egy olyan ág, hogy nem a saját vezetőjét védi bármilyen szituációban?
Pedig egyébként nem különösebben szeretek vezetni, szóval én kifejezetten várom az önvezető autók korát, de nem nagyon hiszem, hogy az én életemben elérhetőek lesznek...
-
flashpointer
őstag
800 Watt az egy elektromos autoban eleg jelentos igeny, vagy minusz hatotav vagy cserebe par tiz kilot le kell izzadni a sulyabol...
-
GAI
senior tag
Én az ilyeneknél mindig arra gondolok, hogy vajon mennyire lesz tartós? Itt is lesz vajon csodálatos RoHS forraszanyag?
Egy hasonló kaliberű GPU-val szerelt kártya manapság csoda, ha megéri a garanciaidő végét, de 5 évesen már szinte garantáltan megpusztul, pedig nem is kell az autókban jellemző rázkódással és hőhatásokkal szembesülnie. Egy autónak viszont illenék 15-20 évet kiszolgálni, főleg, mivel az elektromos autókkal kapcsolatban az az egyik fő beetető szöveg, hogy a jóval kevesebb mozgó alkatrész miatt tartósabbak lesznek a benzineseknél. Igen ám, de ha ennyire komplex elektronikát kapnak, aminek a megbízhatósága erősen kérdéses (gondoljunk csak a már manapság is reális problémaként jelentkező Tesla-féle SSD halálra, ami természetesen csak a komplett elektronikával együtt cserélhető hivatalosan), akkor a végeredmény az lesz, hogy a bontókban tömegével fognak állni a tökéletes állapotú autók BGA hibás elektronikával
-
dokanin
aktív tag
Most már csak L5-ös szoftver kell akkor. Kb 2040-re szerintem meg is lesz.
-
Pipó
őstag
Ezt a robotaxit magyarországon nem fogják engedélyezni, mert nem lehet sem gyorshajtásért, sem ittas vezetésért büntetni.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
ph Az Orin kódnevű rendszerchip önmagában, vagy akár társakkal kiegészítve is ütőképes alternatíva lehet.
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 5 4500 16/32/64GB RAM RTX 3060 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- Dell D6000 univerzális dokkoló USB-C/ USB-A, DisplayLink & Dell WD15 (K17A) USB-C + 130-180W töltő
- LG 55CS6 - 55" OLED - 4K 120Hz 1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync Premium - HDMI 2.1 - PS5 és Xbox!
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad L540 - i5-4GEN I 8GB I 128SSD I DVDRW I 15,6" FHD I CAM I W10 I Garancia
- Bomba ár! HP Elitebook X360 830 G7 - i5-G10 I 8GB I 256SSD I 13,3" FHD Touch I Cam I W11 I Gari!
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest