Hirdetés
Új hozzászólás Aktív témák
-
gliskard
senior tag
"agyonmikrotranzakciózott Angry Birds" - ennél azért lényegesen jobb a kínálat, kb mint a steam indie kínálata bár még nem olyan bőséges. Apple user-ek általánosságban nagyobb fizetési hajlandósággal rendelkeznek, ez már az iphone/ipad esetében is előjött.
Ezért az Apple láthatóan a kazuár játékosokat célozza és az egész cross platformos megoldás rájuk épül, az ő igényeikre próbál válaszolni - otthon az apple tv-n vagy mac-en megkezdett játékot lehet folytatni utazás közben... Ez persze nem egy HC játékosokra belőtt megoldás, de működik és már látható bevételt produkál. -
Auratech
őstag
Nekem bejön, hogy az ALAPÍTVÁNY sorozatot megcsinálták. Nem vagyok egy sorozatfüggő, de arra benevezek (előtte újraolvasom..)
Arra leszek kíváncsi, hogy az iPadra készített igényesebb alkalmazások árképzése miként befolyásolja a desktop szoftverek árát, ha egyazon masinán futhatnak. Pld, a saját idióta világomban lubickolva. Miért vegyek meg egy DAW appot 600 dolcsiért, ráadásul a hozzávaló effkt, hangmodul is darabonként 199 dollár, mikor IOS appként 50 a DAW és 30-30 a VST, AAX effekt.. ? Szerintem olyan Macbook-Air fog jönni, ami érintős, tollas, tud mindent, amit az iPad Pro, sőt erősebb, tovább bírja, és BIG SUR van rajta, amin minden IOS app megy. Virtual SIM-mel, 5G-vel. GPS-sel -
gliskard
senior tag
pont a saját arm alapú cucca segíti az apple-t játék fronton, a saját cross platformos megoldása az intel-es gépeken csak döcög a iphone / ipad verziókhoz képest. Metal api a saját tervezésű SoC-on jól teljesít, most ezt összehúzzák a mac-ekkel is. Persze ez nem az aktuális AAA játékok és nem is azokat célozzák akik ezekkel játszanak...
-
joysefke
veterán
Sajnos nem tüntek el, az intel most száll fel a vonatra
https://www.theverge.com/2020/5/20/21265297/intel-acquires-rivet-networks-killer-gaming-networking-cards-wifiszvsz a hasznuk inkább negatív mint nulla.
-
#54625216
törölt tag
Az majd kiderül, hogy milyen gyorsan állnak át kompletten Intelről. A bejelentésben azt is mondta Tim Cook, hogy a jövőben még piacra dobnak Intel alapú Mac-eket, tehát nem fog az Intel vonal 2 éven belül teljesen kihalni, csak akkora várják, hogy minden szoftver natívban fusson mind Intelen, mind Apple cpu-n.
-
Auratech
őstag
Hát... asszem nem írtam túl sok hülyeséget, végignézve a bemutatót..
-
Auratech
őstag
válasz
#16820480 #195 üzenetére
Azért a pro gamer hálókártyák létezése bizonyított. A képalkotás, perifériák, érzékelők késleltetése, visszacsatolása sem 0. Nem véletlenül van gamer képmód egy tv-ben is, ahol semmilyen késleltetést növelő effekt nem aktív.. Sok kicsi sokra megy. Technikailag a gamer mód a win10-ben is ezt szolgálja, hogy finomhangol. Régen volt egy GameBooster app, amit jól beállítgatva használtam a gyenge Lano-apus laptopon, hozzárendelve a médiaszerkesztő progikat. 5-6%-ot jelentett. A steaming gyerekcipőben jár. A net gyorsul és a szerveroldali predikció is képes virtuálisan közelebb vinni a játékszervert a klienshez. Hu! Már fél7..
-
#16820480
törölt tag
válasz
Auratech #194 üzenetére
Pont a streaming játékhoz nem kell szinte semmilyen konkrét hw támogatás a kliens oldalon (illetve nem függ az architektúrától és nyers erőtől).
Bár amúgy meg lehet nézni milyen fényes véleménnyel vannak a Stadia-ról is az emberek, szóval nem biztos, hogy megéri oda tartozni -
Auratech
őstag
válasz
#16820480 #192 üzenetére
Az a haszna, hogy kiváló reklám reklám. A játékostársadalom egyre felnőttesebb. Erős fogyasztói réteg. Miért kéne lemondani róluk? Az Amazon, Google, Microsoft, Nvidia.. ezerrel dolgozik a felhős játékszolgáltatásokon. Szerintem nem fogja kihagyni az Apple sem. Ahogy a filmeket se hagyta.. A zeneszolgáltatásban pontosan láthatja, hogy megéri az élbolyhoz tartozni, ha lehetséges. Az 5G-vel a mobil game stream technikailag megoldható.
Kábé úgy tíz éve mondtam, hogy eljön az idő, mikor arról veszed észre, hogy nincs net, hogy rettentően belassul a géped, mondjuk.. videókonvertáláskor.. Hamarosan ez lesz.. -
#16820480
törölt tag
Ahogy vesszük. Ha futni fognak rajta az iOS játékok, akkor pont hogy most éleszti be. Persze ha valaki AAA címekre számított, akkor ez csalódás, de a mobil játékok jóval nagyobb közönséget szolgálnak ki, és a "fantasztikus" mikrotranzakciókkal több pénzt is hoznak, kisebb befektetéssel. Mi haszna lenne abból az Apple-nek, ha futnának a gépein a Steam, GOG, Epic, stb launcherekben vett játékok? Semmi. Szemben azzal, hogy az ő app boltjából vett, és rajta keresztül micropaymentben fizetett cucokat használják sok millióan.
-
Auratech
őstag
Mi fenét kéne tudnia egy DAW-nak még azon kívül, hogy Pro-tools kompatibilis AAS formátumban az egész projektet ki lehet exportálni belőle, A teljes jelúton késés kompenzáció van. Hozzákapcsolhatsz százféle ADDA konvertert, digi keverőpultot. A Core Audio és core midi azonos funkcionalitású, mint a MAC gépek esetében. 32 bit192 Khz feloldású fájlokat kezel, VST 2/3 32/64 bit beépülőket kezel. Az akármennyi hangsávot objektumalapúan, non destruktív módon tudja kezelni, videót lehet beimportálni. Tudsz makrókat készíteni a gyors munkához. Egérrel, billentyűvel képes vagy dolgozni vele. HUI-vagy bármi más vezérlőfelület-hardvert fogad, kezel megtanul. Fullos midi szerkesztő van benne, Saját samlpe vagy VA, Fm.. hangszerparkja, Ezer külsős hangmodul.. Belül -kívül minden-mindennel összeköthető a rendszeren belül.
A különbség nem a mögötte lévő vas architektúrájából, hanem a felhasználói területből következik. Nyilván nem hülye senki, hogy iPadon oldjon meg olyasmit, amire van KÉNYELMESEBB, termelékenyebb eszköz. De ha egy nagyzenekari felvételt meg tudok csinálni iPadon úgy mint Pro-Toolsban, oda vissza, akkor nincs értelme a vasak súlyán lovagolni. Tudja és kész. Ha ez a szegmenst tudja, akkor tudhat mást is.. Egy ilyen app az architektúrától ugyanúgy elvár mindent, amit a nagygépnek tudnia kell. Nem speckó fejlesztés, mint számológépen is futtatható DOOM3.. -
S_x96x_S
addikt
Akkor se következik a múltból a jövő,
lásd Nokia / Polaroid / Commodore / etc. tanpéldájaebből nem lehet semmit se jósolni ..
> "eddig meg minden Windows amit nem x86-ra irtak megbukott."akkor itt a lehetőség .. mert a Microsoft újból nekifut ..
és ha nem sikerül,
akkor megint ... újból és újból ...kénytelen .. mert ha mindent csak az Intel-re tesz fel,
akkor megszívhatja ..diverzifikáció !!!
Ampere starts shipping 80-core server CPU, Microsoft samples Arm chip
-
S_x96x_S
addikt
Lefujva ?
"Looking like any possible hardware has been scrapped for WWDC tomorrow Might be wrong about this one. Would love to be wrong! I’ll be surprised with all of you, either way!"
https://twitter.com/jon_prosser/status/1274738262884655104 -
S_x96x_S
addikt
"There are many benefits for Apple in making this transition. Philosophically, the company has always argued for full integration of hardware, software, and services, but reliance on Intel's chips has undermined that. Intel's sometimes shaky roadmap has also stymied Apple's attempts to update Macs in the way and at the rate it wants, too."
https://arstechnica.com/gadgets/2020/06/what-to-expect-from-wwdc-2020-os-updates-arm-macs-and-more/2/ -
-
S_x96x_S
addikt
> eddig meg minden Windows amit nem x86-ra irtak megbukott.
- a múltból nem következik a jövő,
lásd Nokia / Polaroid / Commodore / etc. példája- nem X86 - hanem X86-64 vagy AMD64 - csak az Intel lekoppintotta.
https://hu.wikipedia.org/wiki/X86-64"Az AMD64 története
Az AMD64 az AMD alternatívájaként született az Intel és a Hewlett-Packard radikálisan különböző IA-64-es architektúrájára. Eredetileg „x86-64” néven lett bejelentve 2000 augusztusában.[3] Az AMD célja az új architektúrával az volt, hogy a 64 bites számítási lehetőségeket hozzáadja a már létező x86-os architektúra képességeihez, szemben az Intel hozzáállásával, ami egy teljesen új 64 bites architektúrát szeretett volna megalkotni az IA-64-gyel. Az AMD 64 platform márkaneve és az AMD64 logó egy 4 tagú, Hals Speed, Simon Solotko, Christian Zdebel és Tom Kingből álló marketing-stratégia csoport munkájaként született.
Az első AMD64-en alapuló processzor, az Opteron, 2003 áprilisában jelent meg." -
Auratech
őstag
Az nem csoda, ha egy iPad pro processzorának dupla.... teljesítményű utódja az iPad Pro-nál kétszer nagyobb tdp esetén, mondjuk 15W.. kezel úgy alkalmazásokat, ahogy a jóöreg agyonfejlesztett X86.
Nem bírok mással érvelni. Hogy lehet az, hogy az iPad AIR2-n futó 4 db Fabfilter Q2 inzert effekt azonos felbontással hamarabb végez ugyanazon a 24bit48 KHz hangfájlon, mint a Samsung 760-as notiban lévő 2.4 Ghz i3 4Gb dual CH ddr 3-1333 ram és Win10 esetén, amiben minden le van tiltva a gépházban, registryben, ami lassíthatná.
A Fabfilter Q2 eredetileg X86-ra lett fejlesztve, mint VST2 effekt. A renderelt végeredmény bal csatornája az iPadról, jobb csatornája a a Samu notiról (wawelabból) van kiexportálva és egyesítve sztereóként. A keletkezett sztereó file fázismenete tökéletes, mintha egy eszközön, vagy az iPadon, vagy a win notin készülne. Ha videót mutatok róla, akkor is fanyalog valaki, hogy az nem desktop alkalmazás, mert a valódi desktop igénybevétel az más világ...
A számítástechnikának ezt a szegmensét ismerem és a fejemet teszem rá, hogy nincs hátrányban egy fos iPad egy ATX házban szellőztetett számítógépezethez képest, harmada energiával.. Nyilván vannak alkalmazástípusok, de ez ideiglenes. -
-
#54625216
törölt tag
válasz
joysefke #171 üzenetére
Anno a 90-es évek közepén ugyanez volt a kritika az x86 felé.
Ugyan hogy tudná már egy MIPS, egy DEC Alpha, SPARC, stb. helyét átvenni egy "PC processzor". Ott is sok olyan szempont volt, amitől az x86 fényévekre volt, a szoftver ellátottságtól kezdve a skálázhatóságig, viszont alig egy évtized alatt az x86 mégis átvette a vezetést a szerverpiacon, mert az ár / teljesítmény és max. teljesítmény szempontból a többiek nem tudták tartani a tempót.A desktop szegmensben nem a fogyasztás az elsődleges szempont, hanem az ár / teljesítmény. Egy saját fejlesztésű ARM cpu nagyságrendileg olcsóbra jön ki, mint egy hasonló teljesítményű Intel és hosszú távon ez fogja eldönteni a versenyt.
-
Auratech
őstag
válasz
joysefke #171 üzenetére
Desktop- vagy mobil.. Ez csak interface kérdése. Ha a desktop appot érintéssel is tudod kezelni, a felület ergonómiai kialakítása ezt kiszolgálja..
Profi dektop appok tollal, külső custom vezérlőfelülettel is irányíthatók az eger billentyű kombó mellett, nem beszélve az erintőképernyőkről.
Pld desktop audio appoknál beállitod, hogy körkörös, vagy lineáris mozdulattal tudsz értéket változtatni egy felületen, egergörgő vagy v-poti..
Egerrel, billentyűzettel az Auria-t hdmi-n kiteve a tv-re becsapósan desktopos. Senki meg nem mondaná, hogy nem a pc-ről megy. Menü is van, eszköztár is, pop-up ablakok, dialogusok is...
Termelékenységben sincs különbség, még a fos Air2-n se, azonos projekttel, effektekkel i3-mas notin futó samplitude- 4x-hez képest.
Ha a teljesítményszint hasonló, akkor a desktoposra fejlesztett mobil appok rugalmasabbak, mint a tapira kenyszerített word... -
joysefke
veterán
válasz
#54625216 #169 üzenetére
tehát egyedül a highend teljesítmény az egyedüli oka, hogy még nem indult meg az x86 lejtmenete.
Meg egy csomó egyéb ok, pld hogy a kettőre nem ugyanazok a szoftverek elérhetőek aztán ezeket nem triviális egyik platformról a másikra portolni: sem HW-t cserélni nem triviális ugyanazon SW alatt. Sem egy adott szoftvert nem triviális elvinni mobilis user experience közegből desktoposba (vagy fordítva) még úgy sem, ha maga a CPU változatlan marad, csak UI-t kell cserélni.
Én pld semmiféle ingerenciát nem éreznék, hogy mobilos platformról portolt appokat nyokodjak a desktop gépemen, mégha a desktop gépemben történetesen ARM processzor futna is. Hasonlóan ahogy a desktopról mobilra átültetünk minimális efforttal applikációkat vonal is elbukott a mobilos felhasználók körében.
x86-Desktopra már vannak jó desktop appok, vagy tudják ezeket tökéletesen, funkcióveszteség és user oldali kényelmetlenség nélkül portolni desktop-ARM-re, vagy desktop fronton megy az egész kezdeményezés a levesbe. Esetleg az ARM-nek, ha sikeres akar desktopon lenne, a teljes x86-on elérhető minőség mellé még kéne olyan dolgokat villantania amire igény lenne, de x86 on nem elérhető (jobb akkuidő, masszívan alacsonyabb árak?).
Szerver, főleg a vállalati vonal meg még keményebb dió, abba bele sem kezdek
-
#54625216
törölt tag
Az Intel is az alsó szegmensből indult a 90-es években.
Pl. az MIPS 1991-ben már megjelent az R4000-el, 64 bit, 100MHz, ehhez képest az Intel Pentium csak 1993-ban jelent meg 32 bit, 66MHz.
A jelenség is hasonló volt: az Intel jobb ár / teljesítmény mutatójú cpu-i az ezredfordulóra nettó teljesítményben is beérték a konkurenciát és a consumer piaci hegemóniájuknak köszönhetően olyan előnyben voltak, amivel a többiek képtelenek voltak tartani a tempót.
Ugyanez az ár / teljesítmény előny figyelhető meg az ARM vs. x86 fronton (és a consumer piaci hegemóniája is drasztikusan nő), tehát egyedül a highend teljesítmény az egyedüli oka, hogy még nem indult meg az x86 lejtmenete. -
joey04
titán
válasz
Auratech #166 üzenetére
Várom én is. Ha hivatalos lesz, veszek egy i5-ős Airt. Nem azért mert nem hiszek benne, szvsz nagyon jó ötlet, de a mostani gépemmel már nem húznám addig mire elterjed, egy 2020-as airrel viszont simán, és akkor válthatok, ha már elterjedt és mennek rajta kompromisszum nélkül az alkalmazások.
-
Auratech
őstag
Már csak hármat kell aludni.. és kiderül, vagy beborul.
Engem nem lehet magamról lebeszélni. Mindig van olyan, hogy .....deee pédául nem is.. Nem baj.
Az X86 elmúlt tíz évének fejlődési dinamikája szerintem sokkal szerényebb volt, mint a mobileszközök processzoraié. Nem véletlenül dohog a gépemben egy tízéves hatmagos proci, nem Tegra2. A Ryzen ezen dobott egyet, de az Apple meg mégis saját architektúrát csinál, hogy házon belül tarthassa a fejlődés gyeplőit. Hardveresen-szoftveresen. -
Auratech
őstag
válasz
S_x96x_S #161 üzenetére
Fene se gondolta volna az elején, hogy az iPhone processzorának utódai le fogják uralni a desktop gépeket. Az egyre erősebb iPadokon demózott egyre erőteljesebb megoldások a fanyalgó x86/ATX benchmarkereket is kezdték elbizonytalanítani, mikor érveltek, hogy a geekbench 5 multijában a 4500 az nem ugyanaz a 4500 IOS alatt. Francokat. Sőt.
A desigben finomított, hangolt integráció többre képes, mint az utasításkészletek bővítése. Hamarosan meglátjuk. -
Auratech
őstag
Szóval az én meglátásom összegezve a következő:
Jön egy A12Z-nél izmosabb SOC, (A14X/Z) ami a jelenlegi i3-i5 integrált grafikás Macbooknál jobb teljesítményt, üzemidőt kínál az alsó-közép kategóriában. Ráadásul megkapja az összes IOS-iPadra írt appot, ami nem igényli a sim használatát. Persze lehet virtual sim is..
A megjelenésig a fő szoftvergyártók elkészülnek a arm- alapú OSX portjaikkal. Addig IOS app, emulátor, iCloudba integrált felhős szolgáltatások tartják a a frontot. Pld ingyenessé válhat néhány, amúgy kapós szoftver. Talán lesz néhány elkészült port, mondjuk a Lightroom...
A SOC skálázhatósága folytán hamar beéri és elhagyja majd a mai átlag desktop-szintű teljesítményt a gyors, házon belüli fejlesztés. A platform megszabadul az x86 fékjeitől terheitől és az IOS egyre desktoposabb fejlesztései miatt egyáltalán nem a nulláról kezdi. -
Auratech
őstag
Az airnak kellett volna azt hozni, amit most vár a nép. Jó teljesítményű ultrahordozható noti, ami olyan csendes, elegáns, mint egy iPad de rendes billentyűzete, egere és mégis fullos OSX szalad rajta, jó üzemidővel. Majdnem olyan lett. Szerintem az iPad prok meg megkapják az OSX-et, ha azon úgyis minden iPados app futni fog. Talán ram kérdese lesz, min futhat osx. Effelé tendált az iPados oprendszer is.
Mondjuk az iPad prok létjogosultsága akkortól, olyan áron kérdéses lesz, főleg, ha érintős lesz az armos macbook, ami az ios appok miatt elég lényeges. -
kkdesign
senior tag
Egy macbook pro házban négy saroknál 4 ipad pro Soc, hűtéselvezetők: 2 oldalon 2/4ventilátor, többi helyen akku, alaplap, eléggé odacsaphatna. Esetleg hybrid megoldásként egy passzívjűtéses intel core i3 a folyamatfeldolgozásért. El lehetne itt durvulni
-
Auratech
őstag
Az inteles Apple notikat nézve mindig látszott, hogy nagyon szeretnék, ha végre csendes, francos pörgettyűk nélküli, iPadhoz hasonlóan elegáns mobil pc-ket csinálhatnának, de vagy jól nézett ki és folyton fékezett a proci, vagy olyan notit csináltak, amit azután kapásból pofára leklónozott a lenovoxiaomiacerasus... jóval olcsóbban.
-
Auratech
őstag
válasz
moleculez #144 üzenetére
Akkor mennyivel fog hasítani egy 2-3x A12Z erejű apun?
Pont azt mondom, hogy a váltás esetén az arm magokat használó desktop/noti processzorok miatt az IOS-re megírt címekkel nincs sokkal több tennivaló, mint pld. egy iPhone alkalmazás portolása iPadra. A billentyűzet, egér támogatást már nem kell megcsinálni. AIR2-n is kiválóan működik akár irodai, akár multimédiás appok esetén. A korábban utált fájlkezelés is egyre engedelmesebb, engedékenyebb.
Az összes iPadra írt alkalmazás a startpisztoly eldördülésekor rendelkezésre áll. Ez nem kevés és nem nagy visszalépés, ha az OSX multitask logikájával működhet.
Picit olvasgatva a korábbi váltások történetét, kiviláglott, hogy az architekturális kötöttségek nem csak a cpu, hanem a chipset és egyéb perifériákat vezérlő szoftverek elégtelen hatékonysága terén is jelentkeztek. Próbálkoztak pld. 2011-ben AMD-s Lanos APU-s Macbookkal is, hogy ne kelljen kiszervezni a cpu-n kívülre a szükséges + gpu teljesítményt, de akkor nem volt az x86 olyan hatékony, mint mondjuk most a Ryzen 2 esetén. -
moleculez
veterán
válasz
Auratech #143 üzenetére
"Véleményem szerint azzal irgalmatlan húzóerőt teremt az Apple, hogy a IOS-re írt szoftverek szerintem könnyedén futtathatók lesznek desktop gépen. Erre fogadni mernék."
Ott vannak az Apple Arcade játékok. Pl Oceahorn2 konkrétan kifagy a 2018-as MBA-n, míg telón 60fps-sel hasít. Ez egyrészt azt jelenti, hogy a project Catalyst még gyerekcipőben jár, másrészt meg azt, hogy az architektúrális különbséget nem hajtja ki a hardver. (esetünkben i5 plusz 16gb RAM).
Valamint azt is, hogy a dolog azért működik. A developerek kaphatóak arra, hogy több felületre optimalizálják a terméküket. -
Auratech
őstag
válasz
Essentials #142 üzenetére
Taknyolásra?
Talán az is megfontolandó, hogy x86 alapon a win10 nem lesz egyre vacakabb. A wine alatt futtatható windows appok konkurálnak az osx-re írt hasonló programokat. Nem biztos, hogy megéri (gép)házon belül ilyen mértékben támogatni egy nem általuk ellenőrzött rendszert.
Véleményem szerint azzal irgalmatlan húzóerőt teremt az Apple, hogy a IOS-re írt szoftverek szerintem könnyedén futtathatók lesznek desktop gépen. Erre fogadni mernék.
lesz iPhone, iPad, iMac, GUI variáns az Appstore-ban. Az a pár millió olcsó és gyakran kiváló app, ami generációk óta egyre jobb IOS alatt, a legtöbb feladatra bejáratott megoldást jelent. Főként addig, amíg az átportolás megtörténik. -
#54625216
törölt tag
válasz
#16820480 #137 üzenetére
Minden versenynek vannak nyertesei - esetünkben piacvezetők.
A konkurencia nem azt jelenti, hogy a versenyzőknek feltétlenül fej-fej mellett kell haladniuk, hanem hogy az élen nem lehet lazítani.
Az Intel és az Nvidia esetében az a gond, hogy egyrész felosztották a piacot az egyetlen konkurensükkel, másrészt úgy körbe vannak bástyázva szabadalmakkal, hogy harmadik fél nem tud beszállni a versenybe, így a pozícióikat nem veszélyezteti senki.
Ehhez képest az ARM piac köszöni szépen jól van, mert még a Qualcomm se teheti meg, hogy hátradőljön és alibitermékekkel próbálja meg kiszúrni a konzumer vásárlói szemét. (Mint ahogy az nvidia teszi a vga piacon.) -
Auratech
őstag
válasz
E.Kaufmann #119 üzenetére
A stúdióban használtuk a dual procis G5 MAc-et, asszem 2.5 Ghz-en mentek és a hűtésük brutális volt, de nem volt durván hangos.
-
#16820480
törölt tag
válasz
#54625216 #136 üzenetére
Nem azt akartam mondani, hogy pont úgy néz ki az ARM színtér is, mint az x86, hanem hogy mondjuk 10 évvel ezelőtthöz képest, amikor még tényleg kb egyenrangú versenyzőként játszott a Texas Instruments, Qualcomm, Nvidia, Samsung, stb, most inkább úgy néz ki, hogy maradt a Qualcomm, és aki élvonalban akar lenni, az tőlük rendel, akinek meg olcsó kell, az MTK-t, vagy Exynost (amíg még létezik). Szóval hogy legalábbis konzumer oldalról inkább hullanak a lehetőségek.
Persze igaz az, hogy szabadabb platform, és bárki beszállhatna, csak a legtöbb cég nem tudja bevállalni anyagilag, ahogy azt sem, hogy évekig hátrányban legyenek, amíg valahogy fel tudnak zárkózni. -
#54625216
törölt tag
válasz
#16820480 #133 üzenetére
A másfél milliárd eladott mobilhoz képest az egész x86 platformra is rámondhatnád, hogy "nem sok vizet zavar", de nem a nettó leszállított CPU mennyiség - azaz a piaci részesedés - volt a kérdés, hanem hogy az ARM piacon van-e konkurencia.
Az x86 piacon valóban nincs nagy konkurencia, mert az MS és a Sony a konzoljaikba max. Intel és AMD között válogathat...-na, ha el lehetne adni egy konzolt 1000USD felett, de mivel nem lehet, így dilemmázhatnak az AMD és az AMD között.
Ha az ARM piacon is ugyanez lenne a helyzet - mint ahogy állítod - akkor a Nintendo is csak a Qualcom és a Mediatek közül választhatott volna.
És akkor még nem beszéltünk arról a lehetőségről, hogy x86 processzort nem tud más házon belül gyártani, ARM-ot meg igen, ez ugyanúgy konkurenciának számít. -
dabadab
titán
A x86 16 regiszter az az összes regiszter, beleértve a stack és program pointert is és az adatregiszterek sem használhatók korlátlanul mindenre, ARM-nél az a 32 regiszter csak az általános célú, bármire használható adatregiszter, a system regiszterek teljesen külön vannak.
Ez valami félreértés. A PC az mindenhol külön regiszter, az SP meg az ARMv8-A-n a 32. regiszter (nincs X31 / W31, az az SP).
A system registerek azok tök mások.
Az általános célú regiszterek meg x86-64-en már tényleg általános célúak.
Ezt nem igazán értem, x86-nál sem a memóriában növeled meg az értéket, mert a memóriában nem lehet utasításokat végrehajtani, ott csak adattárolás van. Ki kell olvasni és művelet után visszaírni. Az hogy ezt elfedi az x86 egy utasítással, attól még nem lesz hatékonyabb.
Azzal mindenképpen hatékonyabb lesz, hogy csak egy utasítás, ami utasításdekódolásnál meg cache-elésnél előnyt jelent.
-
Reggie0
félisten
Hat azt azert nem mondanam, hogy csak a zen1-es ryzent. Pl. AGX xavier megeszi a Ryzen 9 3900X-et: nagyjabol 41GB/s vs 28GB/s (ramspeed integer/floating point copy). De meg az add-ban is megelozi 35GB/s vs 28GB/s-sel.
Mondjuk nem tudom mennyi ertelme van ezeket vizsgalni. Azert az eleg szar kod, ha a memoriat egy muveletenkent kell vegigsoporni, altalaban tobb muveletet kell vegezni, ott meg mar rogton csokken a tobb utasitasbol szarmazo hatrany. Szorozni meg mar nem tud egy utasitasbol.
-
dabadab
titán
Mar miert lenne az ARM memoria savszelesseg hatranyban?
Nem mondtam ilyet, csak azt, hogy van, amihez háromszor annyi utasítás kell.
Siman megelozi a ryzent is, majdnem le is korozi.
Nem az ARM általában, hanem az amazonos Graviton2 a Zen1-es Ryzent, mivel a Zen1-ben a magok szervezése miatt volt egy erős memóriahozzáférési bottleneck, amit a Zen2-re eltüntettek (pedig ugye az is ugyanúgy x86).
-
#54625216
törölt tag
válasz
gliskard #126 üzenetére
Az Adobe általában véve hulladék módon optimalizál. Anno, amikor a dual xeon gépemet építettem végignéztem egy csomó performance tesztet és az AE és premiere benchmarkoknál a csávó nem akart hinni a szemének, hogy a 16 magos gép lassabb volt, mint a 8 magos pár száz MHz-el nagyobb órajelen úgy - és ez a durva - hogy mind a 16 mag (32 thread) 100%-on pörgött!
Az még érhető lett volna, ha valami szűk keresztmetszet (kodek, stb.) miatt nem tud több szálon futni a render és így a kevesebb szál nagyobb órajelen beelőzi, de akkor mi a retek tolta fel az összes mag teljesítményét 100%-ra?
Még olyan teóriák is elhangzottak, hogy lehet, hogy maga a render valójában csak 1-2 szálon fut, a többi thread-et meg szándékosan kamuból pörgetik, hogy a user ne vinnyogjon, hogy a fele gép nem csinál semmit. Szerintem ez már bőven konteo kategória, de az Adobe még akár meg is tehet ilyesmit, mert sokan eleve az Adobe-hoz veszik a hardvert és nem hasonlítgatják más szoftverekhez.
Pedig ugyanaz a gép (pl. MacPro dual gpu-val), ami mondjuk Premiere alatt alig javít valamit a teljesítményen, Resolve-al nagyságrendileg gyorsabb lehet.
A lényeg, hogy én eleve az összes általános performance tesztből kihagynám az Adobe szoftvereket, mert totál alkalmatlanok a hardver megítélésére.
Max. direkt Adobe-ra kihegyezett teszteket érdemes csinálni, hogy ha mindenképpel Premiere-el akarsz szopni, akkor kb. ezt a gépet vedd. -
#16820480
törölt tag
Tudtommal x86 licencet is vehetne más, csak olyan lemaradásban lenne, hogy nem éri meg. ARM esetében is hasonló a helyzet, nagy mellénnyel jött a Xiaomi is, hogy lesz saját chip, aztán szépen kihátrálnak belőle mégis. A Samsung is azért megszenved a sajátjával, nem tudnak olyan teljesítmény és fogyasztást produkálni.
kpbendeguz: Valóban, de ők csinálnak még valamit igazából? Nvidia ahogy látom az utóbbi években kb csak automotive embedded rendszerbe gyárt valamit. Nem úgy tűnik, mint akik sok vizet zavarnának.
-
gliskard
senior tag
válasz
#54625216 #87 üzenetére
Az adobe mindig problémás volt (és optimalizálatlan) a 68k -> PPC váltás is nagy szívás volt velük. Sokáig az adobe programok miatt nem érte meg PPC mac-et venni, mert lényegesen lassabban futott az elvileg már natív kód. Ugyan ezt történt a PPC ->x86 esetében.
Jelenleg a 32/64 bit váltással is le vannak maradva. -
gliskard
senior tag
Azt felejtik el sokan hogy az Apple ma mar csak egy telefongyarto. Az a fo uzletuk, a keszulekek es a lojalis (vagy mondhatnam elvakult) felhasznalobazis (es a nekik ezeken a keszulekeken nyujtott szolgaltatasok).
egyetértek, igazad van
Es mint lathattuk ok barmit el tudnak adni a vevoiknek, szoval ha csak egy kicsit lesz szarabb mint az x86 mar megeri valtani nekik. Mert meg fogjak venni.
Apple komoly erőforrást rak a felhasználói élménybe. Vannak faszságaik, de összességében kényelmesen, jól használható intuitív rendszereket raknak össze, ez különösen igaz ha ökoszisztéma szintjén nézzük. USA-ban nem presztízs illetve nem főleg presztízs miatt veszik a mac gépeket - egyszerűen használhatók (win10-zel összehasonlítva).
A kicsit szarabb max teljesítményben lesz ami nem feltétlenül lesz észrevehető. A cég nekem most cserélte le a 13" mac book pro-t (mid 2015) egy late 2019-re. Az korábbi gépnek is elég volt a teljesítmény (ux és sd design), ha azt tudják hozni egy hosszabb üzemidővel már 'siker' termék lesz. -
#54625216
törölt tag
És ez miért lenne gond egy hibrid mac-nél?
Beraknak egy Intel és egy ARM alrendszert, mindegyik elvan a maga homokozójában, a usert meg tökre nem érdekli, hogy melyik ablakban melyik CPU dolgozik. Sőt, ha az OS általános feladatai ARM-on futnak, a Photoshop meg megkapja a x86 összes erőforrását, akkor a user jobb teljesítményt fog érzékelni. -
E.Kaufmann
veterán
válasz
Auratech #117 üzenetére
Amúgy a 68k sorozat is CISC volt, nekem egy vérbeli amigás azt mesélte, hogy ugye kiszórták a 68k-ból a felesleges utasításokat és úgy lett a PPC RISC, egyébként utána olvasva picit másabb volt a sztori. Ja és az is érdekes, hogy a PPC-x86 váltásnál a PPC-s MAC-ek kazánok voltak az intelesekhez képest, pedig ugye RISC
, úgyhogy nem ilyen egyszerű a sztori, hogy vesszen az x86 éljen az ARM (mert RISC).
-
#16820480
törölt tag
Az ARM piacon pont úgy nincs nagyon konkurencia, megvan a kvázi monopol Qualcomm, és egy fél szereplőként az Mediatek, akik jókora lemaradásban vannak. Illetve ott az Apple, aki csak saját használatra gyárt, tehát nem kimondottan igazi szereplő, ahogy a Huawei meg Samsung is (bár Exynos-t azért tesznek néhány telefonba még, de nem kimondottan izmos az sem).
Pár éve még volt több független gyártó, de aztán szépen kihaltak, ahogy a Qualcomm elhúzott. -
Auratech
őstag
válasz
#54625216 #112 üzenetére
A kedves Atari Falconomban is volt pár proci. 68030, 68882fpu, motorola 56001 dsp, SDMA, meg volt benne sx386 bővítőkártya hely (buszcsatlakozó) a Vortex ATonce 386SX-nek. Szerencsére nem raboltam vele az időt.
Eredetileg amúgy a windows javasolták portolni, az Atarira, mielőtt Tramiel a TOS-sal kijött volna. -
A belseje nem az, hanem inább RISC-hez hasonlít
Tökmindegy mi van belül, kívülről CISC-ként programozod.
Az ARMv8-A-nak 32 általános célú 64 bites regisztere van, a x64-nak meg 16
A x86 16 regiszter az az összes regiszter, beleértve a stack és program pointert is és az adatregiszterek sem használhatók korlátlanul mindenre, ARM-nél az a 32 regiszter csak az általános célú, bármire használható adatregiszter, a system regiszterek teljesen külön vannak.Viszont ha memóriát kell bizergálni, akkor meg az ARM elég nagy hátrányban van
Ezt nem igazán értem, x86-nál sem a memóriában növeled meg az értéket, mert a memóriában nem lehet utasításokat végrehajtani, ott csak adattárolás van. Ki kell olvasni és művelet után visszaírni. Az hogy ezt elfedi az x86 egy utasítással, attól még nem lesz hatékonyabb.Mivel hatékonyabbak az ARM utasítások az x86-osnál?
ARM-nél minden utasítás (ARM state) egyforma szélességü , x86-nál teljesen változó a kód szélessége. Nincs ugyanarra a dologra 2-3 utasítás.Majd az idő eldönti, hogy melyiknek van jövője. Szerintem az x86-nak nincs, az AMD most megtáltosodott és végre kihoztak egy versenyképes x86 CPU-t, amit még pár évig reszelgethetnek, de évek óta tudható, hogy ez az 5GHz környéke a határ, innen user használatra nem lesz előre lépés, az 1 magos teljesítmény nem lesz jobb, itt a határ.
Azonkívül láthatjuk, hogy az "1.5" szereplős x86 piacon konkurencia hiányában nagy punnyadás és a felhasználók lehúzása van évek óta. ARM fronton sokkal több szereplős lesz a piac, lehet versenygés. Ez meg csak nekünk jó.
-
S_x96x_S
addikt
> Mivel hatékonyabbak az ARM utasítások az x86-osnál?
mindig van olyan statisztika ..
pl. GeekBench - single core ...
"N.B.: the highest Geekbench 5 single-core score for *any* Mac is 1262. (2019 iMac 3.6) So the iPhone 11 now offers the fastest single-core performance of any computer Apple has ever made."
https://twitter.com/elkmovie/status/1174003718188142592És az A14:
The details for this apparently mighty Apple A14 processor depict a 6-core SoC that can be clocked at over 3 GHz, which is quite a feat in itself. Unsurprisingly, the Geekbench 5 scores are very high: 1,658 points for the single-core test and 4,612 points for the multi-core test.
https://www.notebookcheck.net/Alleged-Apple-A14-Geekbench-results-show-potential-iPhone-12-chip-clocked-at-3-1-GHz-outscoring-all-previous-iPhone-SoCs-and-even-the-iPad-Pro.457588.0.htmlez hasonló teljesítmény ~ mint Intel Core i7-8700K
1607 Single-Core ; 4334 Multi-Core Score
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/1136116 -
Samott
addikt
Lehet, regen volt mar, csak arra emlekszem, hogy az egyik legjobb tanarom, Horváthné Tőkei Zsuzsanna csillogo szemmel mutatta be nekunk az architekturajat azzal a felutessel, hogy "gyerekek, ez valami csoda".
Es ugye a P4 fiasko utan is ide nyultak vissza. Tenyleg egy csoda volt.
-
dabadab
titán
Az teljesen más. A koprocesszor tulajdonképpen ugyanúgy periféria volt, mint ahogy egy videókártya vagy akár egy HDD (amiben egyébként szintén van CPU): saját erőforrásai vannak, nem osztozik a rendes CPU erőforrásain, vagy ha mégis (mint az SSD-k HMB-je), akkor ahhoz van egy tök külön API.
-
dabadab
titán
Azért mert SISC processzor
A belseje nem az, hanem inább RISC-hez hasonlít (a modern CPU-kban kétszintű dekódolás van, első körben u.n. makroutasítást generálnak a x86 kódból (utasítástól függ, a legtöbből csak egyet, de van, amiből többet) utána meg azokból mikroutasítást (ez hasonlít a klasszikus RISC-re: ALU művelet, load, store, load+store azonos címre)). Az meg, hogy vannak CISC utasítások, egyébként nem baj, mert így a konkrét processzor architektúrájára lehet optimalizálni a mikrokódot.
aminek kevés regisztere van
Az ARMv8-A-nak 32 általános célú 64 bites regisztere van, a x64-nak meg 16, nincs olyan rettenetes nagy különbség (ráadásul pl a Zen 2 processzorokban fizikailag 180 regiszter van, register renaminggel), egyáltalán nem igaz az, hogy állandóan a memóriát kellene bizergálni, ez azért nem 6502
Viszont ha memóriát kell bizergálni, akkor meg az ARM elég nagy hátrányban van, mert ahhoz, hogy egy memóriában lévő értéket megnövelj öttel, ahhoz kell egy load + add + store trió, x86 meg egy utasításból megoldja és még csak explicit memory barrierekkel se kell szórakozni, mert az x86 ebből a szempontból nagyonjól áll.kevés, de annál hatékonyabb utasításai vannak
Mivel hatékonyabbak az ARM utasítások az x86-osnál?
egyszerübben és olcsóbban lehet gyártani, mivel kevesebb és egyszerübb utasítások vannak benne
Az x86 dekódolás tényleg nincs ingyen, viszont az "x86 tax" 10% alatt van - és ahogy írtam, vannak pozitív hozadékai is.
-
Auratech
őstag
Én kíváncsian várom, mit terveznek és hogyan. Személyesen nem vagyok fenyegetve a változásokkal. Hamarosan kiderülhet, miben sántikálnak..
-
Az x86 meg már rég megérett a kukázásra
Méghozzá azért, mert: ...Azért mert SISC processzor, aminek kevés regisztere van és ezért a kód nagy része arról szól, hogy memóriából regiszterbe, regiszterből memóriába pakolja az adatokat, ugyanarra a dologra 2 vagy akár 3 különböző utasítása is van. Egyáltalán nem hatékony a gepi kódja. Az ARM meg RISC, ami pont a fordítottja, rohadt sok regisztere van, amiben elférnek az adatok, nem kell állandóan a memóriához fordulni (bár jó ha sok cache van a CPU-ban), kevés, de annál hatékonyabb utasításai vannak. Ebből adódik az is, hogy RISC-re nehezebb jó kódot írni, mint CISC-re, de egy RISC processzor 2-4x hatékonyabb tud lenni, mint egy ugyanolyan CISC, egyszerübben és olcsóbban lehet gyártani, mivel kevesebb és egyszerübb utasítások vannak benne. Kevesebb transisztor is kell hozzá. A CISC igazából a hardvertől függ, míg a RISC a szoftvertől. De ez csak néhány ok, a neten is van sok irodalom róla.
Bill Gates 1981-es hires szavait
...amiket soha nem mondottNa ja, én is letagadnám.
-
#54625216
törölt tag
Lehet merészeket húzni és az Apple általában azt is teszi, de ha a lépés nincs szinkronban a célközönség igényeivel, akkor csúnyán pofára lehet esni.
Pl. a Final Cut Pro X forradalmi újításnak lett szánva, az előzetes bemutatókat imádta a közönség, aztán hatalmasat taknyolt, mert a startkor kritikus fícsörök hiányoztak belőle. Az Apple fél év alatt elbukta a piacvezető szerepét az NLE piacon, pedig a Final Cut Pro X egy jó eszköz lett (én rendszeresen használom és szeretem), de az induláskor jó ideig a célközönség jelentős része a hiányosságai miatt egyszerűen nem tudta munkára használni.
Mai szemmel nézve egyértelműen tovább kellett volna vinni az eredeti Final Cut Pro vonalat 64 biten és az FCPX fícsöröket extraként kellett volna beépíteni, akkor megváltoztatta volna az NLE piacot, így viszont a szélre szorult.Na most képzeld el azt a helyzetet, amikor megjelenik egy új Macbook Pro és a szoftverek kétharmada vagy nem fut rajta, vagy csak emulálva gyökkettővel.
Még a legelvakultabb fan is azt fogja mondani, hogy kivár, amíg rendeződik a program kínálat, vagy legalább a munkához szükséges szoftvereit portolják. Így viszont az ARM-os mac-ek nem fogynak, a portolás meg elmarad, mert nem elég nagy a piac, de ha nem portolnak, akkor a következő generáció sem fogy és így tovább. Ha nincs tyúk, nincs tojás sem...Ezt csak úgy lehet kivédeni, ha az x86-os kódok legalább azonos teljesítménnyel futnak az ARM-os Mac-eken, mint az Inteleseken, amit legegyszerűbben intel-arm hibrid gépekkel lehetne megoldani.
Esetleg - és ez valóban merész húzás lenne -, ha az Apple eleve 2-4-8 arm cpu-val szállítaná a mac-eket, akkor azonos fogyasztás és hőtermelés mellett már talán felül tudnák múlni az x86-okat a többszálú alkalmazásokban és ugyan az x86 emulálást nem oldanák meg, de a nagyobb teljesítménnyel és a megfelelő alkalmazások gyors portolásával már meg tudnák teremteni a piacot az új platformnak.
-
dabadab
titán
válasz
#54625216 #86 üzenetére
Egy ilyen kétprocesszoros hibrid rendszer technikailag nagyon macerás lenne, nem hiszem, hogy tényleg megcsinálnák (nem is nagyon rémlik, hogy lett volna ilyen, csak az Apple II-höz való CP/M kártya jut eszembe, ami hasonló, de az meg teljesen átvette a 6502 helyét), inkább azt, amit annak idején is, hogy olyan binárisokat fordít az XCode, amiben ott az ARM és az x86 kód is.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
ph A Bloomberg szerint az Apple még ebben a hónapban bejelenti a váltást, ami meglehetősen nehéznek ígérkezik.
- AMD Ryzen 5 3600 gyári hűtővel
- Intel Core i7 10700 - 4.9 GHz - 8mag/16szál - Eladó!
- i7-12700KF újszerű/új CPU-k: 89,999-91,999 Ft! GAR/SZÁMLA (a Te nevedre)! LEGOLCSÓBB SZÁMLÁS ÁR!
- BESZÁMÍTÁS! Intel Core i9 14900K 24 mag 32 szál processzor garanciával hibátlan működéssel
- Intel procik, pentium, celeron, i3, i5. 2,3,4,6,7,8 gen.
- Samsung Galaxy A12 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Gombászkönyvek egyben
- Xiaomi Redmi 9 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- BESZÁMÍTÁS! ASUS ROG STRIX RTX 3080 10GB videokártya garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! Samsung S7 S27A700NWP 27 UHD 60Hz 5ms monitor garanciával hibátlan működéssel
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest