Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • sirály12

    őstag

    válasz szab.tam #100 üzenetére

    Csak amit most leírtál kb betarthatatlan!
    Hogy döntöd el, hogy mikortól kell engedély, és meddig nem?
    Ha veszek egy ilyet, akkor nem kell, de ha kicserélem a távirányítóját akkor már igen? Nincs az a szerv aki ezt ellenőrizni tudná! Szerintem.

    Én szárnyalnék, de nem hagyják.

  • szab.tam

    nagyúr

    válasz sirály12 #101 üzenetére

    egyelőre nincs mit betartani.
    úgy kell megalkotni a jogszabályokat, hogy egyáltalán legyen mit betartani.

    jó szakemberek egzakt módon meg tudnák fogalmazni a határokat.
    az más kérdés, ha valaki nem akarja majd betartani, és/vagy trükközik.
    mint pl. a hamisított forgalmis, 50 cm3+-os robogók, amik rendszám nélkül szaladgálnak.
    de ha megbuknak, lehet büntetni.

    az összes cuccba anonosító chip-et tennék, és a vásárlást regisztrációhoz kötném.
    ez későbbi azonosításoknál segítséget nyújthat a felelősség megállapításában.
    aki pedig eltávolítja a chip-et, az kapásból törvényt sértene.
    természetesen legalább bizonyos kategória fölött gps jeladóval.

    aki sufnituningolás miatt kategóriát vált, és nem vált hozzá besorolást is, szintén jogszabályt sért.

    ****

    ki lehetne ezt találni jól, de túl távolinak, túl viccesnek tűnik a téma mind probléma, mind megoldhatóság tekintetében.
    mint, ahogy ti is így gondoljátok páran. azaz ma inkább még a többség.

    majd akkor megy a fejkapkodás, amikor pár éven belől százával fognak repkedi ezek a vackok a nagyvárosokban.
    pl. csomagszállító drónkísérletek már zajlanak.

    persze, bele lehet kötni, hog ymilyen hülyeség a regisztráció,a chip, a gps jeladó, meg ki lehet játszani, stb.
    de az, hog yterjednek a cuccok, és közben semmi szabályozás, szerintem ez a legrosszabb...

    fanless project: fourth gear......................................................................... http://prohardver.hu/teszt/interju_csucskonfig_passzivan_hutve/kezdetek.html

  • sirály12

    őstag

    válasz szab.tam #102 üzenetére

    "az összes cuccba anonosító chip-et tennék, és a vásárlást regisztrációhoz kötném."
    És ezt szerinted a kínai gyártók mikor is fogják megtenni, csak a magyar hatóságok kedvéért? Ez így nem járható út!

    "aki sufnituningolás miatt kategóriát vált, és nem vált hozzá besorolást is, szintén jogszabályt sért."
    A motorcsere már jelentésköteles lenne, vagy csak akkor ha esc-et is cserélek? Vagy a fligh controller cserekor nem kell, de ha kamerát cserélek, akkor igen?
    Tudod hány gyártó mennyi termékéről és azok mennyi veriációjáról van szó? És akor még nem is beszéltem az ottholi építőkról, mivel vannak diy vezérlők is, amiket akárki megépíthet!
    Hogy lehetne ezt normálisan ellenőrizni/szabályozni?

    "természetesen legalább bizonyos kategória fölött gps jeladóval."
    És azt ki fogja fizetni? Aki a drónt fenntartja? Többe kerülne ez, mint az egész drón! Szerinted ki regisztrálná utána be azt? Ez inkább csak ártana, mint használna a dolognak!
    A rendsőrség ami folyton leterhelt, szerinted majd pont ezt fogja ellenőrizgetni? Inkább nyomozzon a rablások és gyilkosok után!
    Vagy külön egy testületet kellene felállítani erre? Azokat ki fizeti majd és miből?

    A telefonokban lévő kamera miatt is mekkora hiszti volt egy időben, és lám hogy elült az egész. Majd ez is el fog, és jön más dolog.

    Én szárnyalnék, de nem hagyják.

  • MaCS_70

    félisten

    válasz sirály12 #103 üzenetére

    Azért nem olyan nagy ördöngösség meghatározni a paramétereket, különösen, ha valami csoda folytán szakértőket is bevonnának.
    Szabályozásra meg akkor is szükség van, ha gyenge az ellenőrizhetőség -- már feltéve, hogy van értelme a szabályozásnak.
    Ez az, amit még nem tudunk biztosan, de a jelek nagyon arra utalnak, hogy bizony lesz mit szabályozni -- lásd a Szab.tam által felvázolt lehetőségeket. Akkor meg jobb lehetőség szerint rákészülni, a tényleges helyzet meg majd úgyis kialakítja a szabályozási szempontrendszert. (Legalábbis egy normális jogalkotói szisztéma így működik.)

    Én történetesen mozgok egy olyan körben, ahol az idén máris gondot okozott a drónok használata és eléggé aggódnak a jövő miatt. És elég sok ilyen terület van.

    Üdv: MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • szab.tam

    nagyúr

    válasz MaCS_70 #104 üzenetére

    látom, te pontosan érted, miről beszélek... :)

    [ Szerkesztve ]

    fanless project: fourth gear......................................................................... http://prohardver.hu/teszt/interju_csucskonfig_passzivan_hutve/kezdetek.html

  • sirály12

    őstag

    válasz MaCS_70 #104 üzenetére

    Én akkor sem tudom elképzelni, hogy hogyan lehetne ezt betartatni. Szerintem nincs annyi ember és pénz, hogy ezt normálisan lehetne kontollálni. Bár lehet tévedek.

    Én szárnyalnék, de nem hagyják.

  • .mf

    veterán

    válasz szab.tam #100 üzenetére

    "szerintem ezt csak az nem érti meg, aki nem akarja... :)"

    Nyilván mi vagyunk a hibásak, mert a sok "biztos utasszállító elég fogják vezetni és légikatasztrófát okozni, tiltsukbe!"-ből nem tudtuk ezt ki-gondolatolvasni.
    Vannak törvényi szabályai a modell-reptetésnek, csak abszolút életszerűtlenek.

    Nem fogják a nagy hatótávúak ellepni az eget. A 35 MHz, 433 M, 1.2-1.3 G után ezeknél a 2.4 G és egyre inkább az 5.8 GHz dívik, ezeknek fizikailag is kisebb a hatótávuk, hacsak nem építenek bele egy nagy teljesítményű erősítőt; az pedig továbbra sem az olcsó kategória lesz.

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • MaCS_70

    félisten

    válasz szab.tam #105 üzenetére

    Igen, szerintem mi hasonlóképpen látjuk a problémát.

    Üdv: MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz sirály12 #106 üzenetére

    Egy kicsit vonatkoztassunk el a végrehajtástól!

    Egy problémás helyzet feloldásához első sorban egyértelmű szabályozásra van szükség, ami az esetek nagyon nagy hányadában meg is oldja a problémát, az emberek döntő többsége ugyanis szabálykövető, és nem csak azért tartja be a szabályokat, mert fél a büntetéstől, hanem mert szociális lény, és mellesleg van egy olyan érdekes pszichológiai jelenség, hogy szeretjük tudni, hogy mit meddig...

    Egészen biztos, hogy lesznek, akik tesznek a szabályokra, kihasználva az ellenőrzés gyenge szintjét szabálytalanul és/vagy veszélyesen röptetnek majd mindenféle szerkentyűt, de akkor majd tudni lehet, hogy ez szabálytalan, és legalább az elvi lehetősége meglesz a jogkövetkezmények alkalmazásának, nem mellesleg pedig azért nem lesz biztos az sem, hogy mindent meg lehet úszni. Ha nincsenek keretek, akkor viszont nincs mihez igazodni.
    Arról nem is beszélve, hogy ha neaggyisten történik valami rossz, és éppen az okozója is megvan, akkor konkrét kritériumai lesznek a felelősségre vonásnak, az elszámoltatásnak, nem csak az általános szabályokat kell hajlítgatni.

    Mivel ez a munkám, nagyon pontosan tudom, hogy mi a reláció a szabály - rossz szabály - nincs szabály vonalon, és bizony csak a nagyon szélsőségesen elbaltázott rossz szabályok rosszabbak a nem létezőknél.

    Üdv: MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz .mf #107 üzenetére

    Hát, nehéz azt megmondani, hogy ki a hibás azért, mert Te olyasmit olvasol ki a fentiekből, hogy "tilcsukbe". Éppen arról van szó, hogy a jelenlegi, gyakorlatilag a betiltással határos szabályoz helyett kellene valami betartható de biztonságos szabályrend.

    A hatótávolság Általad felvázolt korlátjai pedig igencsak elavultak: szerinted mennyi egy 3G/4G-alapú rendszer hatótávolsága? Márpedig óhatatlanul is elterjednek ezek a rendszerek, jobb felkészülni rájuk.

    Üdv: MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • Ghoosty

    őstag

    válasz MaCS_70 #109 üzenetére

    Aki feleslegesnek tartja a szabályozást, az azért teszi, mert tudja, hogy tömegesen csak az olcsó műanyag vackok fognak elterjedni. Ezek estében a 'reptér közelébe ne játssz vele' szabályon kívül (ami már megvan) bármi más már túlzó. Főként, mert a repülési idejük 10-15 perc, ezért nem igazán tudod messze elreptetni, mert vissza is kell jönnie. Mivel a drága verziók se jobbak ebben a tekintetnben, ennek fizikai akadálya lehet.

    A közepes kategória esete meg a már meglévő RC gépek. "...jellemzően hozzáértő, elhivatott, tájékozott emberkék kezelésében állnak, akik tudják, hogy mit lehet/szabad/illit tenni velük, és ismerik a gépeik képességeti, határait, nem mellesleg pedig jellemzően a kellő tisztelettel, alázattal viszonyulnak a témához..."

    A nagy csomagszállító drone-ok esetében már jogos a szabályozási igény. De nem tudjuk, hogy merre mire szeretné valaki használni. Ha létrehozunk egy rossz szabályt, kinyírhatunk vele egy egész piacot. Mivel nem nálunk lesz senki sem úttörő, meg kell várni, hogy másoknál okoz-e problémát, milyen szabályaik vannak és azok a tapasztalatok alapján kialakítani a saját szabályainkat.

    "szabály - rossz szabály - nincs szabály vonalon, és bizony csak a nagyon szélsőségesen elbaltázott rossz szabályok rosszabbak a nem létezőknél."

    Alapvetően inkább egyetértek ezzel az állítással, de szerintem új/ismeretlen terület esetében még egy kicsit rossz szabály is nagy károkat okozhat.

    "emberek döntő többsége ugyanis szabálykövető"

    Ezzel egyáltalán nem értek egyet. Elég ránézni a közlekedésre függetlenül attól, hogy autóval, gyalog, vagy kétkerekűvel megy valaki, meg a warez téma. Általában akkor szabálykövető egy ember, ha átérzi a szabály lényegét és/vagy nem származik belőle hátránya. Amint hátránya származik, máris előkerül, hogy mekkora eséllyel bukik le és akkor mi a szankció. De a másik tipikus példa a számlaadás.

  • .mf

    veterán

    válasz MaCS_70 #110 üzenetére

    "A hatótávolság Általad felvázolt korlátjai pedig igencsak elavultak: szerinted mennyi egy 3G/4G-alapú rendszer hatótávolsága? Márpedig óhatatlanul is elterjednek ezek a rendszerek, jobb felkészülni rájuk."

    Az, hogy "3G" és "4G"-s GSM technológiával (ahol a G a generációt jelöli; az jön át, hogy ezzel sem vagy tisztában) kevered az RC-ben használt frekvenciasávokat, és ezt a két alapjaiban teljesen más rendszert (csak hogy a legfontosabbat kiemeljem, GSM: nagy adótornyok óriási antennákkal és nagy teljesítménnyel, és kis teljesítményű kliensekkel; míg itt kis teljesítményű adó nagyon kicsi antennával a gépen, és kis teljesítményű vevő kis antennával a távirányítón is), kiválóan mutatja, hogy mennyire nem vagy képben, mégis ki akarsz oktatni. Az 5.8 GHz sáv, ami most (igen, 2014, nem elavult) a legelterjedtebb és továbbra is növekvő arányú FPV-re, olyan magas frekvencia, hogy szinte csak LOS, közvetlen rálátással lehet használni, már egy enyhébb lombozaton sem vergődik át. LRS-re nem véletlenül használják a 433 MHz-et, mert annak sokkal nagyobb a hatótávolsága és jobb a terjedése.
    A legtöbb olcsó kis játék drónra "max 100 m-t" ír a gyártója, amiből talán a fele igaz (mivel azokon nincs GPS, ami hazareptesse, FPV, hogy lásd merre megy, így csak szabad szemmel lehet követni, egy ilyen kicsi 30-40 m távolságban is inkább már csak hallható, mint látható)
    A legolcsóbb olyan RTF, amit már 300 m távolságon is lehet még irányítani, 80-100k körül kezdődik (önmagában -- tehát FPV rx-tx, FPV kamera, FPV monitor / szemüveg, gimbal, gimbal-motorok, gimbal-vezérlő, Gopro, akármi nélkül; csak a quadkopter és a távirányítója).

    "Mivel ez a munkám, nagyon pontosan tudom, hogy mi a reláció a szabály - rossz szabály - nincs szabály vonalon"

    Hadd találjam ki, jogász? :U

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • MaCS_70

    félisten

    válasz .mf #112 üzenetére

    Azt, hogy mennyire vagyok tájékozott a 3G/4G témában, talán hagyjuk. Történetesen ez a szakmám.

    Egyébként meg teljesen felesleges a kioktatás, éppenséggel mutogattak már nekem 100e Ft körül vett drónt még csak 3G-s vezérléssel, de már rendelhető hozzá a 4G modul is, mert ugye fejlődünk.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Ghoosty #111 üzenetére

    A jelenlegi szabályozás gyakorlatilag a tiltással ekvivalens. Ehhez képest bármilyen reális szabályozás maga lenne a Kánaán.

    Az idei évből a környezetemben két konkrét esetről tudok, amikor egy vélhetően olcsó kis drón gondot okozott. Az egyik esetben csak csak bosszantó volt, a másikban akár komoly érdeksérelem is fennállhat, és még nem beszéltünk arról a balesetveszélyről, amit akár a legkisebb röpcsi is előidézhet.

    A repülők kategorizálása egy érdekes kérdés, de többekről tudok, akiknél a jézuska 100e Ft környékén olyan eszközt pottyant a fa alá, ami bizony már azt a szintet képviseli, amit nem is olyan régen egy tisztességes modellrepülő, gyakorlott felelős kezekben -- csakhogy most általános iskolás, illetve gimnazista kamaszok fogják megkapni.

    Üdv: MaCS

    UI: Hidd el, nem vagyok a túlszabályozás híve, de ma Magyarországon sajnos szükség van szabályokra.
    A szabálykövetési hajlandóság pedig meglepően magas, még itt is. Gondolj csak bele, hogy akár az Általad említett közlekedési területen mi lenne, ha a döntő többség a saját fej után menne, akár csak azokban az esetekben, ha nem kell retorziótól tartania!
    De ettől függetlenül szerintem szükség van a kijelölt határokra, ésszerű keretekre, és ezzel nem betiltásra gondolok.

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • haxiboy

    veterán

    válasz szab.tam #74 üzenetére

    Ez most is megoldható egy modellrepülővel, ráadásul oda nem kell 4db motor csak 1.

    Premium Mining Rigek és Gamer/Workstation gépek: tőlem, nektek :)

  • GeryGreyhoun

    tag

    válasz MaCS_70 #114 üzenetére

    Szerintem azt senki nem vitatja, hogy szabályokra szükség van, csak épp Magyarországon a szabályozás és az ésszerűség ritkán jár együtt. Amiket eddig olvastam, az kb közröhej kategória: például 30 nappal előre bejelenteni. És ha 30 nap múlva pont szakad az eső, akkor bebuktam, és újabb 30 nap múlva próbálkozhatok újra?

    Én pár hete vettem egy Cheerson CX20-at, és jól látom, hogy mik a veszélyei. Egyáltalán nem a személyiségi jogok és egyéb marhaságok (most őszintén, valaki lefotóz, hogy bbq party-t tartok a teraszon - és?) sokkal inkább a fizika. A gravitációt meg nem lehet bürokráciával szabályozni, márpedig a drónok legnagyobb baja ez. Egy autópálya felett lezuhanó drón könnyen halálos tömegbalesetet okozhat akkor is, ha az illető 30 nappal előtte bejelentette. Meg lehet tiltani az autópályák felett való repülést, de egy hirtelen széllökés akkor is oda sodorhatja a gépet. Akkor majd betiltjuk a szelet?

    A felelőtlen hülyegyerekek meg akkor is kimennek szélben repkedni az autópálya felett, ha tilos, szóval ugyanaz a szitu, mint régen a DVD filmek előtt az áttekerhetetlen figyelmeztetés a szerzői jogokról: az is csak a becsületes DVD-vásárlót szívatta, mert a kalózverzióból kihekkelték.

    Ezt az egész kérdést inkább nem a jogi, hanem a technikai oldal felől kéne megközelíteni: az elektromos áram is egy rohadt veszélyes dolog volt 150 éve, de ezeket érintésvédelmi előírásokkal oldottuk meg, nem pedig azzal, hogy bejelentés mellett használhatom csak a villanyt. Ugyanígy a drónokra is ki kell találni valami kötelező biztosítórendszert, ami probléma esetén valamiféle érzékelők segítségével keres egy olyan leszállóhelyet, ahol nem észlel mozgást, vagy valami ilyesmi. Csak ehhez a magyar törvényhozás sosem fog felnőnni.

    tomanovicsgergely.hu

  • MaCS_70

    félisten

    válasz GeryGreyhoun #116 üzenetére

    Azért hidd el, a személyiségi jogi szempontoknak is van jelentőségük, amire az ember akkor jön rá, ha belekeveredik az adott helyzetbe.

    A műszaki megközelítés egyáltalán nem rossz, csak éppen bizonytalan, hogy a messzi keletről érkező szerkezetek mit tartalmaznak -- és itt megint visszatértünk oda, hogy a műszaki paraméterek meghatározása és betartása ugye szabályozási kérdés.

    Gond szerintem, hogy sokan a szabályozás szó hallatán egyből a tiltásra asszociálnak, aminek a magyar jogi környezet nem kevés alapot ad -- mert az bizony katasztrofális, és nem csak az utóbbi időben. Még a legszerényebb becslések szerint is szövegmennyiségre olyan 2/3 a kidobandó anyag aránya -- ami viszont nem azt jelenti, hogy amit szükséges/hasznos, azt ne kellene valamennyire rendezni, egyszerűen csak rendet kellene rakni. Szakmai szempontok alapján, ésszel. Ezzel viszont nem csak az a baj, hogy kevés rá a pénz és az akarat, hanem az, hogy sokak kifejezetten érdekeltek a jelenlegi agyrémszintű szabályozás fenntartásában.

    Üdv: MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • Ghoosty

    őstag

    válasz MaCS_70 #114 üzenetére

    Az idei évből számos olyan esetet tudok, csak a környezetemből, ahol egy matchbox autó gondot okozott, azok közül egyik esetben súlyos sérülés történt, csonttörés. De tuti senki nem fog sírni majd, hogy szabályozzuk a matchbox használatot. Ugyanígy rengeteg esetet fel lehet sorolni, ahol egy kés/gyufa bármi balesetet okoz. Nem tudom, milyen szabályozás vonatkozik ezekre, de ennél többet nem szabad kis méretű dronokra se alkalmazni.

    Azért az, hogy 100k-s gépet kap valaki játszani, sose lesz tömeges, már csak az ára miatt sem. Ez egy kiragadott példa. Én ismertem olyat aki 10-15 éve kapott rc helikoptert, akkor még szintén gimnazista volt. Néhány hét alatt tönkre is tette. Itt sincs semmi új dolog.

    Nem csináltam statisztikát, hogy mennyire döntő a többség, de ritkán látok olyat, hogy a gyalogosok tiszteletben tartanák a bicikli sávot, vagy az autósok 50-nel mennének városban. Kb mindenki 60-nal megy, mert csak az felett büntetnek.

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Ghoosty #118 üzenetére

    Hát ha nem látod a különbséget aközött, hogy valaki magának okoz-e sérülést (érdeksérelmet) vagy másnak, az azért elég szomorú. Nem azért kellene szerintem valamennyire szabályozni a drónok használatát, mert megvágod a propellerrel a saját kezedet, hanem azért, mert MÁSNAK is érdeksérelmet okozhatsz vele.

    Ha pedig nem látod az újdonságot abban, hogy immáron tényleg olcsón lehet hozzájutni olyan készülékhez, aminek a fő funkciója (kamera) pontosan kiválóan alkalmas mások személyiségi jogainak a megsértésére, szintén nem éppen azt mutatja, hogy értenéd, hogy mi lehet itt a gond.

    A gyalogosokkal kapcsolatos példád megint csak sántít, mivel jelentős a különbség aközött, hogy mindig vannak páran (kisebbségben), akik rámásznak a biciklisávra, és aközött, hogy a többség figyelmen kívül hagyja azt.
    A kismértékű gyorshajtás megint nem stimmel, mivel csak egy alig érzékelhető, mennyiségi szabálysértés, szemben valamilyen szabály direkt áthágásával, aminek abszolút más a pszichológiája.

    Komolyan nem értem, hogy miért jobb az, ha valamit gyakorlatilag tiltunk (mint kvázi most) vagy teljesen szabályozatlanul hagyjuk, mint az, hogy vannak többé-kevésbé jól kidolgozott, életszerű, betartható szabályai.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • Ghoosty

    őstag

    válasz MaCS_70 #119 üzenetére

    "aminek a fő funkciója (kamera)"

    Szerintem nem fő funkciója a kamera, én kimondottan olyat kerestem, amelyiken nincs.

    " pontosan kiválóan alkalmas mások személyiségi jogainak a megsértésére, "

    Tehát már szabályozva is van. Miért kell még szabály? Tilos mást lekamerázni és kész.

    Azért csak kismértékű a gyorshajtás, mert azt még nem büntetik, nem azért mert önszántából jogkövető valaki. Az a néhány, akiknek nem számít az az pár 10k huf büntetés, azok mennek többel is.

    Nem rámászik néhány ember a bicikli sávra, hanem gyakorlatilag tömegesen azon közlekednek. (Nem vagyok biciklista, de látom.)

    "...vannak többé-kevésbé jól kidolgozott, életszerű, betartható szabályai..."

    Az itt elhangzott: -regisztrálni/rendszámozni, chipeztetni, kötelező GPS követő, stb minden, csak nem életszerű, betartható szabályozás. (kivéve az "ipari" drone-ok esete)

    "valamit gyakorlatilag tiltunk (mint kvázi most)"

    Nem tudom, mi a mostani szabályozás, de ha tényleg kvázi tiltás, akkor miért lehet venni bármikor nagyáruházakban drone-t? Blogok szólak róla, ki hogy használja a saját drone-ját. Ennyit ér a szabályozás? Ennyire jogkövetőek az emberek?

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Ghoosty #120 üzenetére

    Tehát nem is igazán olvasod a topicot, nem ismered a témát, úgy vitatkozol.
    A jelenlegi általános repülési szabályok alapján 30 napos előzetes bejelentési kötelezettség van a repülésekre.

    Mint ahogy én mindig logikus, egyszerű szabályozás igényét hoztam fel, nem azt, amire hivatkozol.

    A személyiségi jogos kérdés itt azért speciális, mert egy olyan új, ugyanakkor potenciálisan széles körben használandó eszközről van szó, ami pontosan a személyiségijog-sértések elkövetését segíti elő, eddig ismeretlen mértékben elősegítve az anonimitást, gyakorlatilag a lebukás- és következményentes fotózási lehetőség megteremtésével.
    Itt egyébként erősen skizofrén helyzetben vagyok, mert a Ptk. jelenlegi, gyakorlatilag teljes tiltásra épülő szabályozását agyrémnek tartom, de talán éppen ezért lenne érdemes máshol, racionálisabban megközelíteni a kérdést.
    Mondjuk tisztában vagyok azzal, hogy irracionális arra számítani, hogy ez a probléma teljes körűen rendezhető, de határozottan tartom, hogy kell szabályozás. Átlátható, logikus, életszerű.

    Az pedig, hogy Te kamera nélküli drónt kerestél, nem változtat azon a tényen, hogy az egyik leghangsúlyosabban reklámozott szolgáltatás a kamera, és az általam ismert potenciális röptetők igencsak határozott felvételi ambíciókkal rendelkeznek.

    Üdv: MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • szab.tam

    nagyúr

    válasz MaCS_70 #121 üzenetére

    látom, te még bírod. :))
    én leírtam minden véleményemet, hozzátenni nem tudok többet.
    de szívesen olvasom a vívást.

    ****

    sajnos ebben a kérdésben vannak olyan pontok, amik hasonlatosak a politikához, politikai szimpátiához.
    ugyanannak a dolognak más a magyarázata, ha jobbról vagy balról nézzük.

    jelen esetben nem oldalirányú az eltérés.
    a drónokat másképp ítéljük meg, (még akkor is, ha csak elvben karatézunk), ha fentről, vagy lentről tekintünk rájuk...

    [ Szerkesztve ]

    fanless project: fourth gear......................................................................... http://prohardver.hu/teszt/interju_csucskonfig_passzivan_hutve/kezdetek.html

  • MaCS_70

    félisten

    válasz szab.tam #122 üzenetére

    Eddig bírtam, leírtam a véleményemet.

    Meglátjuk, mit hoz a jövő -- és gyanítom, hogy már májusban lesz munkám ezzel kapcsolatban.

    Mellesleg én is szívesen játszom ezekkel a repülő apróságokkal.

    Üdv: MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • Ghoosty

    őstag

    válasz MaCS_70 #121 üzenetére

    De olvasom a topicot, és az abban elhangzott szabályozásokról vitatkozom. Ehhez nem szükséges ismernem a jelenlegi szabályozást. Mivel nem hangzott el benne szerintem logikus ésszerű szabályozás, így azzal kapcsolatban nem tudok érdemben hozzászólni. Természetesen logikus ésszerű szabályozás ellen semmilyen kifogásom nincs.

    Olvastam a 30 napos szabály nem tudom, mire vonatkozik, milyen magasság, mekkora gépre, közterületen? saját kertben? stb. Ez is életszerűtlen hülye szabály és egy bizonyíték, hogy nem szabálykövetőek az emberek. Mivel nem tartatja be senki, szinte senki nem követi ezt a szabályt.

    Elsődleges problémára nem a kamera volt felhozva, hanem, hogy balesetet okoz, akár szándékosan is, így én abból az irányból közelítettem, nem a személyiségi jogi kérdést helyeztem középpontba.

    Ma ezer módja van anonim módon lebukás és következmény nélküli fotózásra és nem is drágák. Véleményem szerint ehhez alig tesz hozzá valamit, hogy most egy droneról is lehet. Eddig is tilos volt, itt a betartatás a hangsúlyos megint.

  • GeryGreyhoun

    tag

    válasz MaCS_70 #121 üzenetére

    Ez a 30 napos dolog - ahogy korábban írtam - az egyik legjobb példa a rossz, betarthatatlan és életszerűtlen szabályozásra. Mi van akkor, ha január 13-ra kérek ma engedélyt, és aznap végig szakad az eső vagy a hó? Addig fel se szálljak egyáltalán? Mert gyakorlás nélkül azért elég nehéz ügyesen navigálni a drónnal akkor is, ha aznap épp süt a nap.

    A személyiségi jogi aggályokat továbbra sem tartom olyan komolynak, ahogy egyesek túldimenzionálják. Én már azt sem értettem, miben sérti a személyiségi jogaimat, ha a Google lefotózza a házamat, és publikálja a Streetview-n. Ennyi erővel a gyalogosok is sértik a személyiségi jogaimat, akik elsétálnak előtte és bármikor megláthatnak :)

    Amúgy általános személyiségi jogi szempontból ez a mai modern urbánus technikai környezet kifejezetten kellemes. A Google Streetview vagy akár egy drón kutyafasza egy vidéki pletykás vénasszonyhoz képest :D

    tomanovicsgergely.hu

  • szab.tam

    nagyúr

    válasz GeryGreyhoun #125 üzenetére

    "...egy vidéki pletykás vénasszonyhoz képest...

    és képzeld el, amikor majd ő is vesz egy kamerás drónt... :DDD

    fanless project: fourth gear......................................................................... http://prohardver.hu/teszt/interju_csucskonfig_passzivan_hutve/kezdetek.html

  • seniman

    addikt

    A sok önimádó lúvnya majd most ezzel szelfizik,fürdőszoba tükör helyett :DDD Múló divathóbort lesz ez is :K

    PSN:seniman77-----> https://psnprofiles.com/seniman77

  • scarabaeus

    őstag

    válasz seniman #127 üzenetére

    Nézd meg a 66-os hozzászólásomat, rájössz, többet lehet ilyesmikből kihozni! :)

    Quoth the Raven "Nevermore."

  • sirály12

    őstag

    válasz scarabaeus #128 üzenetére

    Egy ebayról vett tollkamerából, vagy hasonló rejtett kamerából pedig még többet. Olyan karórát lehet venni potom pénzekért, amiről meg nem mondod, hogy nem egy sima óra, de hd-ban vesz fel mindent. Ha ennyire kémkedni akarnak valaki után, akkor meg is teszik, és nem hangosan zümmögő drónnal teszik, hogy észrevegye az illető, hanem sokkal diszkrétebben!
    Ha van rá pénzed, akkor bárki után kémkedhetsz, egy telefon lehallgatása sem nagy ügy bizonyos berendezésekkel, programokkal. Miről beszélünk?

    A balesetekre pedig csak annyit mondanék, hogy eddig is voltak rc repülők, meg helik, és mégsem volt miattuk naponta tömegbaleset. Ez a drón mánia is lecseng, és kész. Idő kérdése!

    Mellesleg, ha egy kölök drónt akar, és van apucinak pénze rá, akkor még talán jobb is, hogy azt kap, mert pl. a helit sokkal nehezebb irányítani, és így nem fog olyan gyakran lezuhanni vele.
    Minden rosszban van valami jó! ;]

    Én szárnyalnék, de nem hagyják.

  • scarabaeus

    őstag

    válasz sirály12 #129 üzenetére

    Én nem a kémkedésre hoztam példát, csak arra, hogy nemcsak arra lehet használni, hogy ezentúl légifelvételbe csücsörít valaki kacsacsőrt. Nézd meg a videót ott.

    Quoth the Raven "Nevermore."

  • scarabaeus

    őstag

    Más: ha már a címlapos index cikk témába vág:

    A NAIH ajánlásról:
    "A Nemzeti Adatvédelmi és Információbiztonsági Hivatal honlapján elérhető az az ajánlás, ami tulajdonképpen nagyjából ugyanazt hozhatja el, amit ugyanez a hivatal a Google StreetView szolgáltatásával kapcsolatban elintézett: elvben fontos, de gyakorlatban követhetetlen elvárások miatt évekkel tolhatja ki a drónok magyarországi elterjedését.

    Egyszerűen nem életképes például, hogy a magáncélra vásárolt, kis teljesítményű gépek felhasználói minden felszállás előtt figyelmeztessék a körülöttük élőket és tartózkodókat, illetve hogy biztosítsák nekik a megfelelő jogi védelmet. Magyarra lefordítva ez annyit jelent, hogy viszonylag hamar törvényt sért az, aki nem szól a szomszédainak, illetve aki a Facebookra való feltöltés előtt nem küldi el mindenkinek néhány napos határidővel a kész felvételt.

    Az sem életszerű, hogy a kamera látómezejébe esők közül mindenki érintett, hiszen egy szélesebb, mondjuk 120 fokos látómezejű kamerával ez egy kisebb városban is jó néhány száz családi házra bővíti a kört."

    Congratulations.

    A Streetview-nk jó példa, ugyanolyan lett amúgy, mint más országban, csak rengeteg késéssel (kivéve Németország, náluk össznépileg bekenték a lakók az egészet sz.rral, szorgalmasan, a házak nagy részét).

    Még abból a cikkből, off:
    "az érvényben lévő szabályozás alapján pillanatnyilag még ahhoz is engedély kellene, hogy valaki egy utasszállító ablakából kifényképezzen"
    Arra azért nem. Az ortofotó készítésre igen.

    Quoth the Raven "Nevermore."

  • válasz seniman #127 üzenetére

    Persze, tükörből fényképezik magukat, mert annyi eszük van, mint egy marék lepkének (önkioldó számukra ismeretlen), majd pont ezt fogják tudni kezelni :D

    Dark Archon | i5-12600KF - RTX 3070 | Cube Nature EXC | Canyon Endurace 7 | BF4: DarkArchonHUN

  • sirály12

    őstag

    válasz Dark Archon #132 üzenetére

    Ezzel csak egyetérteni tudok. :D
    +1

    Én szárnyalnék, de nem hagyják.

  • vazol

    tag

    válasz Dark Archon #132 üzenetére

    Szerintem Te nagyon alábecsülöd a LEPKÉKET....!

    Ha nem vagy biztos benne, kérdezz és még bizonytalanabb leszel!

Új hozzászólás Aktív témák