- NVIDIA GeForce RTX 4060 / 4070 S/Ti/TiS (AD104/103)
- OLED TV topic
- Milyen alaplapot vegyek?
- Alulról bővítette professzionális VGA-it az NVIDIA
- Gaming notebook topik
- Projektor topic
- VR topik (Oculus Rift, stb.)
- Azonnali informatikai kérdések órája
- Május 7-én lesz az új iPadek bemutatója
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
Hirdetés
-
20 ezer új munkást visz Eindhovenbe az ASML
it Hatalmas politikai feszültséget okozott az ASML és a holland kormány nézeteltérése, de most úgy néz ki, hogy jelentős bővítésbe kezdenek Eindhovenben.
-
MG4 menetpróba
ma Mindenképpen van fantázia az MG4-ben, az alapfeladatokat olcsón kipipálja, de többet akar nyújtani, mint amire képes.
-
Toyota Corolla Touring Sport 2.0 teszt és az autóipar
lo Némi autóipari kitekintés után egy középkategóriás autót mutatok be, ami az észszerűség műhelyében készül.
Új hozzászólás Aktív témák
-
nagyúr
Zsír! Végre!
Aki él és nem boldog, az téved!
-
yakuza.tora
addikt
Azt miért nem tartalmazza a cikk, hogy maga a miniakksi hány ml-es???!!!
Alléz Olympique de Marseille!
-
vedini
őstag
Alapesetben az üzemanyagcellák az akkut töltik
és az üzemanyag cella az nem merül le, vagy hogy rgenerálódik?
workworkwork...
-
zsiga667
addikt
válasz yakuza.tora #2 üzenetére
A teljes térfogata 30ml, ebből jó esetben 10-et tudtak a tartálynak elkülöníteni, de szerintem még annyit sem... Egy gyufásdoboznyi akkutól fél nap működés meg nem sok...
-
vedini
őstag
mész majd benzínkúthoz, aztán " 1dl metil lesz a notiba"
workworkwork...
-
Stalker-2572
addikt
I see blind people.
All Black...
-
gardener
senior tag
Most ez komoly,hogy töltögetni kell, majd mint egy tintapatront?
-
GAlli
tag
Ha ezt töltögetni kell akkor nagyon nincs létjogosultsága, maximum 1 szer használatos elemként.
-
ALI_G
veterán
-
félisten
És a végtermékkel mi lesz?
Van rajta kipufogó is?
Lesz majd Alienware noti sportkipufogóval...modd: Na, asszem rákeresek a gugliban ennek a működésere, mert ciki ez a tájékozatlanság...
[ Szerkesztve ]
Eladó régi hardverek: https://hardverapro.hu/apro/sok_regi_kutyu/friss.html
-
MODERÁTOR
"5 x 3 x 2 cm" - Azért ez még a vastag kategória (főleg mobilba). De majd fejlődik...
"töltögetni kell..." - Mintha a mostani akksikat nem kellene tölteni... Valószínűleg megoldják a mérnökök, hogy ne kelljen majd pocsolni a metanolt, ráteszi az ember az asztali töltő dockolóra és már megy is át a metanol a cellákba.
Aztán majd lehet egymáshoz hasonlítgatni a fogyasztási adatokat... 0,5 liter százon stb...
Harrrr!!!!
-
macilaci78
nagyúr
Mennyit fogyaszt egy óra Far Cry-ban adott beállítosk mellett.
Az hagyján, de ha majd a notiban elkezd lötyögni az üzemanyag, vagy leáll, ha nem vízszintesen van.
Két féle akkuval rendelkező noti, egy kis 3 cellás, és egy nagy 6 cellás mintájára ráakasztod a monitorra a papagájitatót.
Na, de jól elmosolygunk ezen, pedig a technológia és a környezetkímélés ezzel halad előre! Hajrá!Ha minden kötél szakad, nem kell félni az akasztástól!
-
janpotocki
senior tag
válasz yakuza.tora #2 üzenetére
10 ml
-
shtml
őstag
1g metanol energiatartalma kb. 22kJ, ami 6 Wh, azaz a hatásfok kb. 18%. Ennél jobb a hőerőmű+villamos hálózat+akkumulátor eredő hatásfoka. Másfelől ha 1ml metanollal 1.1Wh villamos energiát ad le, akkor 10ml töltettel ez háromszor annyi, mint egy átlag mobiltelefon-akku (1000mAh-s Li-ion), amely csak 3.6Wh.
Mégis, szerintem ez még nem a várt nagy áttörés.
A szakember olyan barbár, akinek tudatlansága nem terjed ki mindenre. (Stanislaw Lem: Az Úr hangja)
-
ngabor2
nagyúr
miért feltételezi mindenki, hogy csak folyadékként, lötyögve lehet beletenni a lét? vannak nagyon jó tulajdonságú felitatóanyagok, ami a folyadéktérfogat néhány %-át foglalják el, ugyanakkor bármilyen állásban képesek elegendő cuccot juttatniaz aktív membránokhoz, ami az energiát termeli.
megj.: ha ez is nemesfém-alapú (Pt, Pd), akkor nem érdemes tulságosan belelovalni magunkat a tömeggyártásba. egyszerűen nincs annyi Pd-készlet az egész földön, hogy ez nagy volumenű tömegtermék legyen. vagy olyan lesz az ára, hogy nem lesz az.
ha polimer, vagy egyéb, könnyen hozzáférhető cucc, akkor nincs ilyen probléma. a szerves kémia csodákra képes
-
zsiga667
addikt
A 800mAh-s akku gondolom AAA ceruzaelem méretű, abból kiindulva hogy az AA akksijaim 2500-asok. Egy AAA elem térfogata ~3,8ml, ennek a metanolos cellának meg 10ml. 3:3,8 vs 11:10; én sem látom a hatalmas áttörést... Illetve annyiban kényelmesebb hogy nem kell konnektor a töltéséhez, de a mai világban ez egy városi ember számára nem érv.
-
Cs_Laci
senior tag
Én az egészet valahogy úgy képzelem el, hogy adott az asztalon valami kis doboz - nevezzük dokkoló-töltőnek, ebbe beleraksz egy 1L-es metanol tartályt és van rajta egy kis foglalat. Ebbe belerakod a mobilod, egy szelepen keresztül feltölti a cellát, nincs pancsolás, semmi.
Namost ebben az esetben az üzemanyag cella töltési ideje 1 perc, élettartama háromszorosa a lítiumos akksinak, 100 töltést tud a dokkoló és bárhol, bármikor tölthető a mobiltelefon (terepen, kocsiban etc).
Szerintem ez több, mint életképes perspektíva.
[ Szerkesztve ]
-
And
veterán
"A 800mAh-s akku gondolom AAA ceruzaelem méretű, abból kiindulva hogy az AA akksijaim 2500-asok."
Azt az egyet felejtetted ki a dologból, hogy a Te NiMH-s akksijaid névleges feszültsége csak 1.2V, míg a Li-celláké 3.6 - 3.7V. Az tehát önmagában 3x-os energiamennyiséget jelent. Az akkukapacitás önmagában nem energia, csak ha az akku feszültségét is beleszorzod. -
And
veterán
De a méretkategóriákat ugyanúgy nem lehet önmagukban összehasonlítani, mint a mAh-ban megadott cellakapacitásokat. Elvégre 1.2V-on sokkal kisebb méretű egy 5000mAh-s cella, mint mondjuk ugyanez 24V-on. Az energiatartalom a lényeg, sőt, annak a fajlagos (egységnyi térfogatra vagy tömegre számolt) értéke.
Hirtelen egy névleg 760 mAh-s Li-Ion akkut (Nokia 3220-ashoz való) mértem le, az 7.6 cm3 térfogatú, 3.7V-os. Ez pedig 0.37 Wh / cm3 fajlagos energiatárolást jelent.
Mod: ha a jövőbeli kisméretű üzemanyagcelláknál megoldják, hogy a tényleges üzemanyag / össztérfogat arány jobb legyen (amire céloztak is a hírben), akkor simán nagyobb lehet a fajlagos energiatartalma egy ilyen cellának, mint a Li-akku technológiának. Az elmúlt néhány év alatt elért drasztikus hatásfokjavulást nem is említve.[ Szerkesztve ]
-
zsiga667
addikt
Már mért ne lehetne összehasonlítani a méretkategóriákat? Egy mobiltelefon-akksinál egy dolog számít, hogy mennyi helyet foglal, és azon az egységnyi helyen mennyi energiát tárol. Ezt próbálom összehasonlítani egy mai Li-ion akku és egy ilyen metanolos cella között, és egyelőre nem látok akkora egetverő különbséget. Szép és jó hogy megy erről a gyufásdoboztól 14 órát a mobil-TV, de ha egy ugyanekkora Li-ion celláról meg elmegy mondjuk 11-et akkor az minden csak nem áttörés.
A számításod is engem igazol, 0,37Wh/cm3 a filléres kommersz mobil-akksi, míg a hírben szereplő csodadoboz 11/30=0,36.. Egy notebooknál - ahol nem 1:2 az üzemanyag/elektronika arány - lehet létjogosultsága, de ilyen méretben szerintem felejtős még jónéhány évig.
-
And
veterán
Nézd, akárhogy is ragozzuk: egy még piacra sem került technológia, amely az elmúlt 2-3 évben hatalmas fejlődésen ment keresztül (és még várhatóan fog is) vs. egy viszonylag régen elérhető akkutípus. És már most azonos az általuk nyújtott energiasűrűség, relatív kis méret mellett is. Előbbi valamivel nagyobb "tartályméret" mellet már most előnyt tudna felmutatni. Nem tudjuk, meddig lehet csökkenteni a vezérlő áramkör méretét, de mint a cikkben is írták, valamennyit biztosan. Azt sem tudjuk, meddig lehet elmenni az 1 cm3 metanollal kinyerhető villamosenergiával, de az elmúlt pár év eredményét tekintve biztosan lehet. (Ne felejtsük el, hogy pl. a NiMH-cellák fajlagos energiasűrűsége is "csak" fele a Li-Ion cellákénak.) Nyilván a gyárthatóság, költség, igény, piac, stb. mind meghatározza majd az üzemanyagcellák jövőjét, de műszakilag nem mondanám rá, hogy nem fejlődés. Ebben a kategóriában nem nagyon lehet egy lépésben nagyságrendeket ugrani.
-
shtml
őstag
Az utolsó mondatodban nem kis igazság van. Én mégis csalódott vagyok, ennyi év fejlesztés után többet vártam. Mondjuk egy nagyságrendet mindenképp, de csak egy fél jött össze.
A szakember olyan barbár, akinek tudatlansága nem terjed ki mindenre. (Stanislaw Lem: Az Úr hangja)
-
zsiga667
addikt
Ahogy shtml is írja, csak az az egy gond van az üzemanyagcellákkal hogy többet vártunk tőlük. És valóban, bőven van még benne potenciál, épp ezért nem értem mit akar a Sony ezzel a mostani dobozzal. Majd akkor dobják piacra amikor valóban érezhetően többet bírnak, vagy legalább minél nagyobb méretű eszközbe rakják (14" business-class noti 15-20 óra akkuidővel? ), ne ott kezdjenek ahol a legnagyobb a hátrányuk, a kisméretű mobiltelefonok piacán...
-
And
veterán
A NiCd / NiMH, majd a NiMH / Li-Ion váltásnál - egyéb tulajdonságok mellett - a kb. 2x-es szorzó is elég volt .
Más: ne felejtsük el, hogy ez a demó eszköz nem csak üzemanyagcella, hanem van benne egy külön Li-poly akku is. Amiről ugyan nem sokat tudunk, de ha be tud segíteni az 1W csúcsteljesítményű cellának, akkor jónéhány köbcenti helyet elfoglalhat abból a 30-ból. Az is lehet, hogy jelen pillanatban nem az energiasűrűség a szűk keresztmetszet ilyen 'pici' méretnél, hanem az üzemanyagcella által önállóan biztosított teljesítmény (?). -
#06658560
törölt tag
Hmm. Azért ez még nem olyan egetverő előremozdulás. Plusz azért ne feledjük, a metanolt valamiből elő is kell állítani, gondolom igen hatásos folyamat, bármelyiket is visszük véghez. És amiért ez az egész nagy mizéria elindult: CO2. Na az ennél is van. Szóval szép, jó, meg okos, de még csendben kellett ovlna vele maradni. Majd valamikor pár év múlva. Azért az üzemanyagcellának van már pár éves élettörténete, de még az ipari területeken sem tudott lábat vetni, nagyobb méretekben, pedig ott a hatásfokok általában javulni szoktak a kis mütyűrökhöz képest, mégsem él. Mindenhol csak fejlesztés, meg demo, meg akármi... A következő tíz évben történő elterjedésükhöz nagyobb csodára lenne szükség.
-
#06658560
törölt tag
mod: a fene a netjébe bele, hogy dupláz...
de ha még itt van: Azért ez is elég ütős, még sorba kapcsolva is:[link]
[ Szerkesztve ]
-
shtml
őstag
A NiCd / NiMH, majd a NiMH / Li-Ion váltásnál - egyéb tulajdonságok mellett - a kb. 2x-es szorzó is elég volt
Az nem is jelentett akkora technológiai váltást, mint az áttérés az üa. cellára, amelyről meg már vagy 20 éve lehet folyamatosan olvasni. Talán csak a csalódottság beszél belőlem, de kicsit úgy érzem, hogy vajúdtak a hegyek és egeret szültek.
A szakember olyan barbár, akinek tudatlansága nem terjed ki mindenre. (Stanislaw Lem: Az Úr hangja)
-
kariad
senior tag
Nekem az egész cikkből az 1 seg tetszett!!
No jó hasznos dolog az aksi is!! -
Hun'reeth
őstag
Sajna arról nem szól a cikk, hogy milyen tömegű lehet egy ilyen. Hiszen ha teszem azt fele akkora súlyú lesz mint a mostani aksik akkor máris előrébb vagyunk a hordozhatóság terén. Nem is kevéssel.
''Öregember nem gyorsvonat!''
-
Madárpók
aktív tag
Ha etanollal (is) menne az lenne az igazi, az sokkal kedvezőbb gyárthatőság szempontjából, így olcsóbb is.
-
ngabor2
nagyúr
ipari méretekben, ipari módszerekben, ipari anyagokkal gondolkozz.
metanol előállítása: szintézisgáz (CO + H2) megfelelő katalizátor, nagy nyomás, kidolgozott technológia, jól bevált ipari módszer. a metanol ma is az egyik legolcsóbb szerves vegyipari termék.
etanol előállítása 1: fermentálás szénhidrátot tartalmazó anyagokból (aka erjesztés): nagy térfogat, nagy energiaigény, desztillálás, stb... drága
etanol előállítása 2: etilén + víz: az etilén előállítása elég drága (a szintézisgázhoz képest mindenképp), ráadásul a műanyagipar is igen erősen használja, ami szintén árfelhajtó hatású. itt is nagy nyomás + katalizátor, ezzel nem is lenne gond.ha tovább megyünk, az olajár totális elszabadulása után biomasszából egyszerűbb szintézisgázt előállítani, mint etilént (érdekes módon acetilént egyszerűbb), tehát csak korszerűsíteni kell a 2. vh környéki német technológiákat, és ismét van olcsó üzemanyag.
akik azon szomorkodnak, hogy kicsi az energiasűrűség, meg a városi ember talál konnektort: hasonlítsák össze a töltési időket... egy li-ion akksit min. 1 óráig kell tölteni, hogy tele legyen. egy üzemanyagcellánál ez kb. 5 másodperc. ráadásul itt tényleg nincs memóriaeffektus.
-
And
veterán
válasz #06658560 #39 üzenetére
"Azért az üzemanyagcellának van már pár éves élettörténete, de még az ipari területeken sem tudott lábat vetni, nagyobb méretekben, pedig ott a hatásfokok általában javulni szoktak a kis mütyűrökhöz képest, mégsem él."
Nem túl jó példa. Az iparban, nagy méretekben sokkal inkább meghatározó lehet az üzemeltetési, karbantartási költség. Én akárhogy nézem, pl. a nagyobb teljesítményű, sokszor 10 kW-os szünetmentes tápokban, vészüzemi szünetmentes akkutelepeknél szinte kizárólag ólomakkukat (ahol meg még nagyobb teljesítmény v. hosszabb áthidalás kell, ott dízelgenerátorokat) alkalmaznak, mert olcsóbb, mint bármi más. Pedig némelyik szünetmentes táp Ni-xx akkut is tud kezelni. Akkor ebből az következik, hogy a Ni-xx és a Li-xx akkutechnológiák halottak? Az utóbbiakkal szerelt hibrid autók sem váltak épp a köznép játékszereivé, és nagy tömegben ez nem is igazán várható.
Új hozzászólás Aktív témák
- NVIDIA GeForce RTX 4060 / 4070 S/Ti/TiS (AD104/103)
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Xbox Series X|S
- Suzuki topik
- OLED TV topic
- Megrendszabályozza a Pornhubot az EU
- Renault, Dacia topik
- Spórolós topik
- Milyen alaplapot vegyek?
- Alulról bővítette professzionális VGA-it az NVIDIA
- További aktív témák...
- XBOX ONE/PS4/PS5/XBOX SERIES/NINTENDO SWITCH konzolt vásárolnék!
- XBOX SERIES/PS4/PS5/XBOX ONE/NINTENDO SWITCH konzolt vásárolnék!
- PS5/PS4/XBOX ONE/XBOX SERIES/NINTENDO SWITCH konzolt vásárolnék!
- Új Dobozos Lenovo Ideapad Flex 5 x360 Érintős Ultrabook Óriás Tab 16" -40% Ryzen 5 5500U 16/512 QHD
- PS4/PS5/XBOX ONE/XBOX SERIES/NINTENDO SWITCH konzolt vásárolnék!