Hirdetés

2019. augusztus 20., kedd

Hozzászólások

(#1) morgyi


morgyi
(veterán)

Csak nehogy olyan legyen mint a HDR kijelző demók. A nem HDR anyagokon szokásosan van szétcseszve a színtelítettség meg a gamma, meg úgy minden. Kompenzálva azzal hogy a HDR kijelző mennyire fasza.

A Linux rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait

(#2) Fitzgerald


Fitzgerald
(addikt)

Wow következő kamu feature, ami nélkül simán lehet élni. Mi jön még ezután?

(#3) huskydog17


huskydog17
(addikt)

Elnézést, ha túl nagy butaságot kérdezek!

A HDR már 2004 óta létezik a játékokban (ha jól emlékszem a Source Engine és a CryEngine alkalmazta először: HL2 Lost Coast, Far Cry), azóta szinte minden játékban alap dolog lett. Most miért kap hirtelen ekkora reklámot, amikor több, mint egy évtizede benne van a játékokban? Most újra fel akarják találni azt, amit már több, mint 10 éve használnak a játékok?

"a Deus Ex: Mankind Divided személyében, amely gyakorlatilag az első HDR-es kijelzőkhöz fejlesztett játék lesz, a technológia teljesen natív támogatásával."

Miért eddig a többi játék milyen HDR-t használt 10 éven át? Mire fel a nagy hype egy olyan feature-nél, ami ma már annyira alap, mint egy Triple Buffering vagy V-Sync?

[ Szerkesztve ]

60fps gameplay videók: https://www.youtube.com/channel/UCG_2-vD7BIJf56R14CU4iuQ

(#4) HungaryPig


HungaryPig
(tag)

Legközelebb passzív vonalsimítást alkalmazó monitor? ;]

“There's nothing more permanent than a temporary fix.“

(#5) Fitzgerald válasza huskydog17 (#3) üzenetére


Fitzgerald
(addikt)

Azért lett kitalálva, hogy továbbra is el tudják szépen venni a verébarcúak pénzét.
A marketinggépezet elhiteti az emberrel hogy ez kell. Lesznek exkluzív címek, amelyek majd támogatják a featuret (mint ez itt fent).
Nvidia CrapWorks ugyanez szoftveres oldalon, vagy a Tegrás feature-ök a mobilos játékokban.
Csak ez hardveres hülyeség, így talán könnyebb úgy álcázni a dolgot, mintha tényleg kapnál is valami hasznos, kézzel fogható featuret, mert végülis a monitorod vagy tudja majd, vagy nem.

[ Szerkesztve ]

(#6) Abu85 válasza huskydog17 (#3) üzenetére


Abu85
(HÁZIGAZDA)

A HDR ma egy szoftveres trükk. A kijelzők fizikailag alkalmatlanok rá, de annyit játszunk szoftverben, hogy jónak tűnjön. A hardveres HDR valós, mert nem egy szoftveres trükk az egész, hanem ténylegesen magas a kijelző fénysűrűsége, illetve a színmegjelenítése.
Emiatt van az, hogy lehet, hogy valamit a szoftveres HDR miatt fehérnek látsz, de valójában világossárga, csak a trükk miatt elveszik a valós színe. A HDR kijelzők ezt ténylegesen világossárgának jelenítik majd meg.
Ha natív a tartalom HDR-re, akkor elég durva a HDR és az SDR kijelzők közötti különbség.

[ Szerkesztve ]

A semmi az nem nincs, hanem van. Ha a semmi van, akkor nincs semmi, de ha nincs semmi, akkor valami van, de az nem semmi.

(#7) Madárpók válasza huskydog17 (#3) üzenetére


Madárpók
(aktív tag)

Az eddigi HDR megoldások lényege az volt, hogy a kép elkészítésénél a köztes adatokat nagyobb tartományban dolgozták fel, és a végleges kép dinamikatartományát összenyomták, hogy beleférjen a monitorra kiküldhető 24bites (szubpixelenként 8 bites) tartományba.

Úgy tudom, hogy a HDR kijelzők már támogatják a 24 bit feletti képtartalom fogadását, így nem kell összenyomni a dinamikát. Ez akkor ér igazán valamit, ha elég nagy a panel kontrasztaránya is még mellé, pl. OLED.

(#8) huskydog17 válasza Abu85 (#6) üzenetére


huskydog17
(addikt)

Na de a TV-n az általad "natív" HDR-t is szoftver irányítja, nem? Akkor meg csak elegendő lenne a szoftveres "trükközést" javítani és kész. Azt el tudom képzelni, hogy a TV-kben majd lesz egy újabb mini processzor egy nyomtatott áramkörön, ami majd a HDR megjelenítéséért fog felelni, na de a natív HDR tartalmat még mindig nem tudom értelmezni. Az új Deus Ex HDR implementációja miért nem szoftveres trükközés? Miben tér el ez a szoftveres HDR egy másik játék HDR-jétől? Mit jelent az, hogy natív HDR tartalom? Ha úgyis a hardver fogja kezelni, akkor miért kell a játékokat (megint) felkészíteni egy olyan technológiára, ami 10 éve köztünk van?

Logikusan nézve a dolgot, szerintem elegendő lenne, ha csak az egyik fél kezelné a dolgot, tehát vagy a játék mondja meg a TV-nek, hogy most itt így és így módosítsd a színeket vagy pedig ha a HDR Ready TV nem kap ilyen információt a játéktól, akkor a TV-be integrált áramkörök majd eldöntik (ami elvileg szintén szoftverből történik). Miért jobb az, ha a TV mondja meg, sőt miért kell mindkét félnek HDR Ready-nek lennie? :F

Ahogy Madárpók kolléga említette: itt most valóban a színekről van szó? A játékot fel kell készíteni a több szín kezelésére, erről van szó? Az eddigi játékok, illetve azok grafikus motorjai nem tudnak annyi színt kezelni, amennyi a valós HDR-hez kéne?

#7 Madárpók: Áháá, így már több értelme van. Na de akkor ha a látható különbséghez minimum (nem marketing bullshot prezikre gondolok) OLED szintű kijelző kell, akkor ez csak a felső tíz-ezer játékszere lesz. Ha valóban brutális minőségű, "ultra-premium" paneleken lesz csak látható előnye, akkor a bátai beteg kutyát nem fogja ez érdekelni legalább tíz évig, mert egyszerű földi halandóknak elérhetetlen lesz.

60fps gameplay videók: https://www.youtube.com/channel/UCG_2-vD7BIJf56R14CU4iuQ

(#9) morgyi válasza Abu85 (#6) üzenetére


morgyi
(veterán)

És mitől másabb mint egy nagy színterű, magas kontrasztarányú és 10 bites monitor? És ha nem csak 10 bites tartalommal számolni, hanem kiküldeni is tudnak majd a Radeonok akkor hova lesz a FirePro kártyák előnye?

A Linux rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait

(#10) Narasim válasza morgyi (#9) üzenetére


Narasim
(aktív tag)

na ez érdekelne engem is nagyon!

akkor pl az én hp zr30w-m is csak sdr monitor? :F

हरे कृष्ण हरे कृष्ण कृष्ण कृष्ण हरे हरे हरे राम हरे राम राम राम हरे हरे Góranga! havi 390.- ft-ot tessék rászánni a prohardverre!

(#11) Madárpók válasza huskydog17 (#8) üzenetére


Madárpók
(aktív tag)

Minden panelon van értelme, de ha kicsi a kontrasztaránya a panelnak akkor nem lesz annyira szembetűnő a különbség. A 24 bit mindig is kevés volt, csak az eddigi szar panelokon nem tűnt fel a legtöbb esetben. Professzionális grafikai munkára szánt monitorokon már hosszú ideje bevett dolog a 30 bites (3*10) bemenet.

(#12) Madárpók válasza morgyi (#9) üzenetére


Madárpók
(aktív tag)

Túl sok árnyalatra jut túl kevés bit és jön a sávozódás:

(#13) morgyi válasza Madárpók (#11) üzenetére


morgyi
(veterán)

Egy valag monitor még mindig 6-bit + ditherrel operál. A drágább IPS-ek is. Az enyém true 8bites VA, de még hátrányát nem láttam.
Kanyarban nem láttam olyan sávosodást sehol ami a képeden van.

A Linux rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait

(#14) Shing válasza huskydog17 (#3) üzenetére


Shing
(őstag)

Mondjuk Far Cry-ban tuti, hogy az volt a nagy HDR effekt, hogy a sötét részeket még sötétebbé, a világosokat pedig világosabbá tette. :DDD

Anti-hype

(#15) morgyi válasza Shing (#14) üzenetére


morgyi
(veterán)

Azért nem egészen. Pl. az is a HDR effekt része volt (Source-ban tuti) hogy ha sötétről néztél ki világos pályarészre, az egész ki volt égve, és idővel ahogy szokott hozzá a "szemed" a játékban is úgy jöttek vissza a részletek. A sötét részek meg úgy lettek sötétebbek.

A Linux rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait

(#16) Madárpók válasza morgyi (#13) üzenetére


Madárpók
(aktív tag)

A kép amit betettem a láthatóság kedvéért masszívan túloz.

(#17) Madárpók válasza morgyi (#15) üzenetére


Madárpók
(aktív tag)

A játékban megvalósított szem-adaptáció tipikusan a korlátozott kontrasztarányú monitorok miatt van, a cél az, hogy kevésbé kelljenek ezek a trükkök. Ha elég kontrasztja és fényereje van a panelnak, akkor a sötét pincéből a tűző napra kimenve nem kell semmi hasonló, mert a saját szemed fogja produkálni, pont mint ha a valóságban csinálnád.

(#18) Joshi


Joshi
(félisten)

A Half Life-féle HDR szerintem nem összekeverendő a mostani HDR-el. Ott egy szoftveres dologról volt szó, aminek az volt a lényege, hogy a nap egy pillanatra elvakítson, a sötétben pedig egy pillanatra vak sötét legyen mint a valóságban is.
Nem akarok belevau mivel nem értek a témához kellően, de szerintem a hardveres HDR kijelzőknek pont a monitoroknál lenne értelme, mivel sokkal közelebbről nézzük mint a TV-ét. Ugye TV-nél a HDR képességnek azért vannak feltételei, szóval gondolom a monitoroknál is feltétel lesz a direkt led háttérvilágítás, vagyis a finomabb vezérlése a háttérvilágításnak. Esetleg ezek a HDR monitorok eleve OLED-ek lesznek amit nem hinnék de ki tudja.

(#19) Joshi válasza Joshi (#18) üzenetére


Joshi
(félisten)

Még1 gondolat a Half Life-os HDR-ről. Szerintem azért felejtettük el, mert igaz hogy jól nézett ki és valóságosnak tűnt, de játék közben hátrányt jelent. Mi lesz a vége? Hát persze hogy kikapcsoljuk. :D

(#20) Depression válasza Madárpók (#17) üzenetére


Depression
(veterán)
LOGOUT blog

Pont ettől tartok. Szeretem a szemem, és a virágaim is csak nappal fotoszintetizáljanak, az igazi Nap fényétől.

Játékban kimegyek a szabadba, akkor ne kelljen már ténylegesen eltakarni a szemem.

"Soha semmilyen virusirtot vagy extra tuzfalat nem hasznalok, es mukodik a gepem. Csak ismerni kell a normalis, megbizhato pornooldalakat, ennyi a titok :D" by kemotox

(#21) Goblin12


Goblin12
(őstag)

Gyönyörűen felvan sorolva az AMD paletta a HDR-re és mi a helyzet az Nvidia frontján?

(#22) Mentolka


Mentolka
(senior tag)

Jajjmár. Én aszittem, hoty elég beruházni egy ilyen hardverbe, és nem kell ehhez a technológiához is tartalmat vadászni...
Basszus, pont mint a korábbi sláger 3D.

(#23) JumpOMaster


JumpOMaster
(csendes tag)

(#24) Blindmouse válasza Depression (#20) üzenetére


Blindmouse
(senior tag)

Majd jön a HDR VR, és akkor még azt sem tudod majd csinálni, ha nincs mozgáskövetés a kezeden. Ezt nálunk úgy hívták anno parasztvakítás.

3440x1400@120Hz #ultrawidemasterrace #gloriouspcgamingrace

(#25) h-yle


h-yle
(őstag)

Abu ez azt jelenti hogy a textúráktól a rendering minden HDR minőségben (is) el lesz készítve, le lesz programozva? Ez azért szépen megdobja majd a játék méretet...

Talent is over rated, get back to practice. - Jeremy Piven

(#26) pekfiu


pekfiu
(aktív tag)

A felsorolt kártyákon van is olyan kimenet, amin keresztül átmegy a HDR anyag?

szerintem

(#27) morgyi válasza Blindmouse (#24) üzenetére


morgyi
(veterán)

A szó minden értelmében parasztvakítás ;] Főleg ha a HDR tartalomban kimész a napra

A Linux rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait

(#28) Joshi válasza morgyi (#27) üzenetére


Joshi
(félisten)

:C :DD

(#29) Teréz Atya


Teréz Atya
(senior tag)

Ha jol ertem akkor most rank akarnak sozni egy ujabb raklap magas dinamikus kontrasztaranyu monitort.
Ha magas lenne a monitor nativ kontrasztaranya, akkor nem akarnak mar megint bullshitbe fojtani a mondanivalot.
Keszulhetunk az uj monitorokra, amiket majd hegesztoszemuvegben bamulhatunk.

A hedonizmus egyetlen elfogadható formája a kvadkopterezés! - koptergeza.blog.hu - www.youtube.com/channel/UCLtnLDubykhLEvDX0ZVUM8w - www.facebook.com/koptergeza

(#30) h-yle


h-yle
(őstag)

RTG Tech Summit preziben Elég szépen le van írva mi a HDR és miért jó.

Talent is over rated, get back to practice. - Jeremy Piven

(#31) Ixion77


Ixion77
(senior tag)

Bár régi motoros vagyok az informatikában és a fotózáshoz is értek közepes szinten, ez a HDR ügy nekem sem áll össze.
Értem én ugyanis hogy jobb lenne ha a kijelzők nagyobb kontraszttal és szélesebb színtartománnyal rendelkeznek, az jó dolog, azonban ezt eddig is tudtuk, eddig is igyekeztek ezt elérni a kijelzőgyártók. Amit nem értek, hogy mi az ami most hirtelen megváltozott, és amitől az LCD kijelzők elkezdenek tudni valós 1:100000 kontrasztokat, meg a korábbinál masszívan nagyobb színteret produkálni?

"Seems like humanity needs war and famine to correct itself."

(#32) morgyi válasza h-yle (#30) üzenetére


morgyi
(veterán)

Most én vagyok segg h*lye de a marketing bullshiten, meg a bődületes FreeSync reklámon kívül mást nem látok.
A végére meg példának be van téve egy kép, amit egy átlag játékban normális renderrel meg lehet oldani. A filmek azok mások, ott tényleg nem igazán HDR a tartalom, de az meg kamera meg utómunka függő.

A Linux rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait

(#33) h-yle válasza morgyi (#32) üzenetére


h-yle
(őstag)

A lényeg szerintem benne van. Normális HDR = nagyobb színtér, és nagyobb fényerő, amihez a teljes rendszernek (onnan, hogy a megjelenítendő anyagot elkezdik összerakni, odáig, hogy a monitor az arcodba világít) támogatnia kell a HDR-t, mert ellenkező esetben csak "szimulált" a hatás.

Szerinted bármilyen kép amit a nem HDR monitorodon nézel hogy tudja érzékeltetni a HDR-t (spoiler: sehogy)?
Azok a képek azért vannak, hogy érzékeltessék: van különbség (de érthető okokból máshogy nem tudják "szimulálni" a hatást).

Azoknak linkeltem a prezentációt, akik nem értik mi a különbség a HL2 féle HDR (szimuláció) és a valós HDR között.

Talent is over rated, get back to practice. - Jeremy Piven

(#34) morgyi válasza h-yle (#33) üzenetére


morgyi
(veterán)

Lényegében értem. Viszont drága mulatság lesz, a 10 bites leképezés eddig pl. a professzionális monitorok, VGA-k sajátja volt.

Igazából már csak azt nem értem, hogy ha valaki ma is rendelkezik egy 10 bites megjelenítővel, aminek elég magas a kontrasztaránya, valamint egy FirePro kártyával, ami alapból tud 10 bites tartalmat natívan a monitorra küldeni. Annak elég lesz elindítania egy HDR tartalmat és várni a csodát?

Vagy ez egy olyan technológia amit direktben be kell építeni, a monitorvezérlőnek támogatnia kell, a HDMI szabvány része etc...

A Linux rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait

(#35) dabadab válasza h-yle (#33) üzenetére


dabadab
(félisten)

"Normális HDR = nagyobb színtér, és nagyobb fényerő, amihez a teljes rendszernek (onnan, hogy a megjelenítendő anyagot elkezdik összerakni, odáig, hogy a monitor az arcodba világít) támogatnia kell a HDR-t, mert ellenkező esetben csak "szimulált" a hatás."

És itt meg is lehet állni, mert még tervben sincs olyan monitortechnológia, ami erre képes lenne.

(#34) morgyi: attól még, hogy 10 bites, semmivel sem jobb a helyzet, mert a lényeg a brutális fényerő és a brutális kontraszt lenne, azt meg nem tudja

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#36) morgyi válasza dabadab (#35) üzenetére


morgyi
(veterán)

Az AMD prezijében a local dimminges HDR LCD-kkel például 2016 végére 2k NIT-et jósol, és 1k-t tudnak ma.

A HDR OLED-el meg 1000 nit-et jósol 2016 végére és abszolót feketét, ma meg tudnak átlagban 500 nit-et.

Ez így tök jó, mert az LCD-nek a feketéje szar, cserébe a háttérvilágítás miatt a fényereje magas, mellette ott van az OLED aminek a feketéje szinte 0 nit, cserébe a fényereje meg gyengus egy LED-es háttérvilágításhoz képest.

A HDR-hez meg 0 közeli fekete és 2 ezer (vagy annál több) NIT fényerő kellene. Ilyen technológiáról meg én sem tudok.

Csináltunk egy szabványt amihez nincs megjelenítő :D Nice

A Linux rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait

(#37) Ixion77 válasza morgyi (#36) üzenetére


Ixion77
(senior tag)

Amennyire én látom, már 2014-ben is lényegében ugyanitt tartott a HDR ügy.
De ha nincs ilyen kijelző, akkor min demonstrálták már akkor is?
És mitől vannak leájulva azok az iparági szakértők, tesztelők, akik látták élőben? Ezek szerint csak van valami mögötte... De mi?
Nekem nem áll össze ez az egész...

[ Szerkesztve ]

"Seems like humanity needs war and famine to correct itself."

(#38) morgyi válasza Ixion77 (#37) üzenetére


morgyi
(veterán)

Az ilyenekben nem bízom sosem. Mintha a bal oldalin pl. direkt le lenne csavarva a fényerő. A saját szememmel kellene látnom. A gyors local dimminggel lehet még csodát művelni, és valószínűleg erre is építenek. Csak az meg nem tökéletes, nagyon nem. Na meg a Samunak is van QD-s HDR kompatibilis csúcstévéje, aztán itt pl. PH-n sem sikerült azt a jelentősen megemelt fényerőt kimérni.

Én élek a gyanúperrel hogy HDR tartalmat majd csak direkt olyan TV-re fogja engedni kiküldeni a HDR kompatibilis lejátszó, ami maga a TV is HDR kompatibilis.
Egy mezei TV-re meg nem. Nem véletlenül.

A Linux rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait

(#39) cskamacska válasza morgyi (#36) üzenetére


cskamacska
(addikt)

"Csináltunk egy szabványt amihez nincs megjelenítő :D"

És akkor milyen lesz az a HDR 4K G/Freesync görbített 3D tévé/monitor amivel idén ki fogják verni a szemünket? :Y Mert idén már árulni fogják abban biztos lehetsz. ;]

"Para mis amigos todo, para mis enemigos la ley"

(#40) morgyi válasza cskamacska (#39) üzenetére


morgyi
(veterán)

OLED ;]

A Linux rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait

(#41) h-yle válasza morgyi (#36) üzenetére


h-yle
(őstag)

Jól látod, ez még sehol sem tart, és lényegében 2 évig még biztos nem is fog sehol tartani.
Viszont ha már most úgy készülnek a tartalmak, hogy majd ha lesz kijelződ akkor tudd rajta nézni az nettó nyereség, hiszen hátrányod (a megnövekedett méreten kívül) ebből nem lesz, de ha értelmes szintre jut a tech, akkor már a megvétel pillanatában lesz mit nézni/játszani a monitorodon/TV-den.

#38: Biztos mókolnak a beállításokkal, de ha egy HDR kijelzőt és egy simát ugyan azzal az SDR kamerával veszel fel (és egy SDR monitoron nézed meg a felvételt) akkor nyilván a HDR fényerejére/színeire áll majd be a kamera, ezért a másik túl sötét/világos/fakó lesz, de ez megint csak olyan, hogy nincs értelme videón nézni. El kell menni egy bemutatóterembe, és a bekalibrált (általad vagy szakember által) megjelenítőn HDR anyagot kell nézni. Ha ott se látod akkor meg örülhetsz mert nem kell lecserélned a mostanit. :))

[ Szerkesztve ]

Talent is over rated, get back to practice. - Jeremy Piven

(#42) nkmedve válasza Ixion77 (#37) üzenetére


nkmedve
(senior tag)

A nagy fényerőtől vannak elájulva, és attól hogy bizonyos esetekben (demo anyagok) használható eredményt produkál a local dimming.
A gond csak az, hogy a local dimming sokszor inkább zavaró mint hasznos, legtöbben kikapcsolják még a legdrágább tévékben is, ezzel pedig a HDR-nek is lőttek. A local dimming gondjai miatt (amit sok év alatt se tudtak megoldani, még a ledrágább tévékben sem) a HDR nagyon kompromisszumos lesz a LCD-ken.

OLED esetén jól működhet a HDR, de még kell egy kicsit fejlődjenek fényerőben. A másik gond az OLEDdel hogy nem igazán tesz jót az élettartamának a hatalmas fényerő.

(#43) morgyi válasza h-yle (#41) üzenetére


morgyi
(veterán)

ÚÚÚ ez nem ilyen egyszerű ám. Évek óta mindennél ez az ördögi kör megy. Mobil platformok is halnak és haltak meg azért mert nincs rá tartalom, és azért nem terjed a platform mert nincs rá tartalom, de ezért nem veszi senki mert nincs rá tartalom.

A 4k ugyan ez. Nem nagyon van rá tartalom. A 4K BD is olyan lassan halad hogy öröm nézni. Kb. már az hír hogy van róla hír. Kevesen vesznek még 4k TV-t mert alig van rá tartalom. És addig nem lesz rá tartalom míg keveseknek van 4k TV-jük.

A 3D és a HDR ugyan ez pepitában. Gondolom mérföldekkel drágább egy HDR film előállítása mint egy SDR filmmé. A 3D is csak azért menekült meg, mert a mozik nyomatják, és a konvertált 3D (ami a filmek 90%-a) viszonylag kis befektetéssel és utómunkával megcsinálható.

Szerinted melyik nagyobb stúdió fog HDR tartalmat készíteni amíg nincs rá megjelenítő. Ezt is az mentené meg ha rohadt gyorsan begyűrűznének a HDR projektorok a mozikba.

A Linux rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait

(#44) noPublicFG


noPublicFG
(senior tag)

Ez mekkora hülyeség. Az összes monitorrommal úgy kezdtem, hogy levettem a fényerőt, mert mikor kiégeti a szemem egy-egy fényesebb film-jelenet, vagy játék, az már kicsit sem vicces.

plus ça change, plus c'est la même chose

(#45) h-yle válasza morgyi (#43) üzenetére


h-yle
(őstag)

Ugyan arról beszélünk :) Pont ezért örülök a Deus Ex-nek, mert ez legalább már HDR, ezt már így gyártották le.

Amúgy meg, ahogy a legtöbb ember, akkor fogok HDR monitort/TV-t venni, ha kell egy új, mert a jelenlegi már annyira vállalhatatlan, és a HDR vs non HDR között max 10-20% árkülönbség van.

Talent is over rated, get back to practice. - Jeremy Piven

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.