- Bambu Lab 3D nyomtatók
- NVIDIA GeForce RTX 5070 / 5070 Ti (GB205 / 203)
- Milyen videókártyát?
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- Húsz százalékot ver az 5060 Ti elődjére?
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Amlogic S905, S912 processzoros készülékek
- TCL LCD és LED TV-k
- ZIDOO médialejátszók
- Gaming notebook topik
Új hozzászólás Aktív témák
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Ez nagyon jó kérdés, és a válaszon is meg fogsz lepődni. Semmi akadálya nincs! Bármikor jöhet egy cég, és mondhatja azt, hogy márpedig ő csinál egy OpenCL 1.1-es dedikált gyorsítót a TrueAudio Next API-hoz, és azon keresztül futtatni tudja a Phonon csomagokat. Ezt a gyorsítót pedig eladja majd a hangkártyákat gyártó cégeknek, hogy rakják fel a termékeikre. Az ég világon abszolút semmi akadálya nincs, hogy akár hétfőn bekövetkezzen a bejelentés. Amiért nem valószínű, hogy megtörténik, hogy nem igazán lenne annak a dedikált gyorsítóval rendelkező hangkártyának piaca, mivel ennek az ára egyrészt kb. 150-200 dollár lenne, másrészt miért vennéd meg, ha ugyanazt a feladatot elvégzi a GPU-d? Az is támogat OpenCL 1.1-et, azon is fut tehát a TrueAudio Next és ezzel futni fog a Phonon.
(#25) TTomax: Azért látod a témát rosszul szerintem, mert belekevered a limiteket. Itt sokkal inkább arról van szó, hogy van egy probléma, nevezetesen a fizikailag korrekt hangmodellezés. Erre van 21 ezredmásodpercnyi időkeret, vagyis ezen az időtartamon belül kell a legjobb eredményt megvalósítani. A GPU sokkal gyorsabban biztosítja ugyanazokat a számításokat, mint a CPU, így érdemesebb erre az erőforrásra menni. Már csak azért is, mert több számítás fér bele a 21 ezredmásodpercbe.
Ez nem annyira egyedi, mint amilyennek látszik. Ha megnézed a régi grafikus motorokat, akkor a grafikai számítások előkészítése volt a legnagyobb processzorgyilkos folyamat. Erre ugye jöttek az új API-k, de még ezekkel az API-kkal is az történik, hogy mennek a motorok a GPU-val vezérelt futószalagokra. Amíg régebben a culling, a skinning, a parancslisták generálása egy CPU-s feladat volt, addig ma ezeket rakják át a GPU-ra. Ennek nem az az oka, hogy még nagyobb GPU limitet akarnak, hanem az, hogy a nagy adatmennyiséggel járó számításokat a GPU sokkal gyorsabban megcsinálja, így a végeredményben a képkocka is hamarabb elkészül. Ráadásul ma már nem olyan GPU-k vannak, hogy sokáig egy üzemmódban kell tartani őket, hogy hatékonyak legyenek, illetve az üzemmódváltás olyan drága, hogy azt kerülni kell, ahogy csak lehet. Nem, ma bátran lehet bármit futtatni egymás mellett. Például a GCN-t egyáltalán nem zavarja, ha a SIMD-en futtatható 10 wavefrontból kettő compute, három vertex és öt fragment feladat. Egyszerűen lefuttatja őket egymás mellett. Még az sem számít, ha egy compute wavefront nem ugyanabból a programból jött, azt is lefuttatja akármivel párhuzamosan. Régen ilyen nem volt. -
Auratech
őstag
Jogos. Azonban ott az APU gpu-ja, vagy cpu-n is elfut valamivel szerényebben, vagy lecsípsz valamilyen effektet a képből. A most tárgyalt megoldás rendkívül megdrágítaná a hangkeltőket, hiszen azért olyan erőforrásigényes a dolog, hogy a cpu-k többségét megfekteti a 64 forrás pontos audio renderje. Csak a hang miatt nem tesznek nagyfogyasztású dspt, memóriát a hangchip mellé, ha a szoftver biztosítja, hogy hatékonyan elfusson a vga hardverén..
A dedikált audio dsp megoldások több 100e Ft árúak, amin már elfutna kábé a cikkben targyalt megoldás.. -
TTomax
félisten
De pont,hogy vga limittel játszunk a mai játékokban és nem cpu limittel.Arra próbálok meg rávilágítani,hogy mi van akkor ha egy adott ficsört a gpu nem támogat,és e miatt gput kell cserélned ami jóval nagyobb költség mintha egy dedikált hangkártyát kellene.
(#23) Kopi31415
Hát én is nagyon remélem.... -
Auratech
őstag
Leggyakrabban nem vga limittel játszunk, tehát marad(hat) az erős gpu-ban kapacitás vagy a proci gpu-ja is bevethető. A modernebb APU-k több száz gflops gpu kapacitással bírnak, ami bőven jó erre a célra.
Jó pár éve használtam hibrid vga-t. A radeon tolta a vizuált, az nvidia meg a fizikát. A Turtle beach Santa Crus meg a Hrtf 3D audiót.
Korábban a hangkártyákban komoly dsp támogatású (pld a Symphony24 bites, ami 64 3d audio buffert kezelt, majdnem, ahogy a most tárgyalt megoldás- közel 20 éve) 3D pozícionálás volt, pld D3d, Sensaura, Aureal A3D.
Ezt tudták a relatíve olcsó hangkártyák dsp alapon.
[3D Aureal demo - fejhallgatóval hallgasd]
Most a VR elterjedésével ez alapigénnyé valik, a mai megjelenítés mellett, javított minőséggel. -
TTomax
félisten
Nem akarom egyenként szétszedni és válaszolni.Értem tehát van aki munkára használná,de mégis mi akadálya lenne egy korszerű dedikált hangkártyát készíteni,ami gondolom jóval olcsóbb lenne még így is mint egy vga?Az,hogy mindent visszafelé pakolunk pont azt öli meg amiért a pc pc.A rugalmasságot és a szabadságot,azt hogy te magad döntöd el mire van és mire nincs szükséged,illetve hogy mennyire erősek legyenek ezek az alkatrészek,és a gép együtt.Én úgy látom,hogy ismét a konzolok érdekeknek akarják alárendelni a pct és ez nekem nem szimpatikus.Azért nem szimpatikus,mert ha egy funkcióra vagy esetleg +teljesítményre van szükséged akkor cserélheted az egész géped egyben.
-
Auratech
őstag
Részemről a gpu erőforrás. Az én gépemben nem azért van, hogy játékot futtassak vele, bár erre is kiválóan alkalmas. Videót konvertálok, vágok, zengetőt, eq- futtatok vele...
Mikor célalkalmazásban vagyok, a gpu ereje többnyire parlagon hever, miközben egy komplexebb zenei környezethez sokszáz ezer forintért vehetek a gpu-nál nagyságrenddel gyengébb, bár hibátlan hatasfokú dsp alapú interfészt, pld UAD Apollot... vagy dual xeon alaplapot...
Az egyre jobb cpu-k feleslegessé teszik a valos idejű feldolgozást nem használó effelteket de a késleltetés nélküli mód exponenciálisan terheli a leggyorsabb cpu-t is.
Mióta a fizika számítása lehetséges gpu-n elvárnám, hogy a komplex hangtér szimuláció is mehessen rajta, hiszen az is fizika, a legtisztább formában.
Ráadásul a mai cpu-k a leggyakrabban APU-k, amik a megjelenítés mellett bőséges erőforrással rendelkeznek fizikai számoláshoz, főként, ha a megjelenítés dedikált vga-ra hárul.
Ahogy a heterogén gpu használat a megjelenítésben, fizikához lehetséges, leginkább a dx12 óta, el tudom képzelni, hogy pld. hangszerkesztéskor, vr környezet futtatásakor az Apu/dedikált vga ki van használva.
Főként egy olyan iris pro, amiben a cpu-n edram is terpeszkedik... -
Abu85
HÁZIGAZDA
Az utolsó mondatod betalált. A kiszervezés azért történik, mert az adott időszakban jobb ötletnek tűnik az adott probléma célhardverrel történő megoldása. Ugyanakkor esetlegesen egy évtizeddel később az egyes problémák annyira komplexé válhatnak, hogy jobb ha visszakerülnek a fő egységekbe. A PC jelenleg is folyamatosan él kiszervezős és visszakerülős időszakot. Most ez például a kiszervezésről szól, de az eddigi tapasztaltok alapján jó eséllyel egy évtized múlva már megy vissza a központi lapkába.
Ez nem ismeretlen a piacon, Ivan Edward Sutherland konkrét szabályba foglalta ezt a jelenséget: Wheel of Reincarnation. -
TTomax
félisten
Miért jó az nekünk ha egy gpu hangot számol?Miért jobb megoldás mint egy dedikált hangkártya?Nincs elég teher a gpukon a 4K hajnalán?Van erre még benne felesleges kapacitás?Most is dedikált hangkártyát használok (xonar),de nem látom ez miért is lenne jobb.Nem értem én ezt,és nem is látom a jövőt benne.A PC hajnalán kiszerveztünk mindent most meg vissza?
-
Auratech
őstag
Hasonló a problematika a gpu alapú raytracinghoz. Nem arra fejlesztették.
A dsp egy célprocesszor, ami hang esetén az ahhoz szükséges algoritmusokat egy-két ms hangkéséssel futtatja, ami valós idejűnek tekinthető. A mai gpuk java nagy adattömbökön (textúrákon) hatékony, de elemi részekből, azoknak darabonként pozicionált, effektezett halmazából textúrát, környezetet építeni nem. A cpu hatékonyabban képes erre de a dedikálható erőforrás nagyságrenddel kisebb, mint egy bivaly gpu esetén.
Szerintem a VR megoldások kényszerítik ki a késés nélküli hangkezelés elterjedését, mert a térhallás hasonlóan érzékeny az "audió mikrolaggra" mint a látás a képfrissítésre, késleltetésre.
A valós idejű, késés nélküli, nagy pontosságú hangkörnyezet szimuláció modern videokártyára tolása szerintem konkurenciát teremt a dsp farmkártyák számára. A döntés a fejlesztők, marketingesek kezében van, hogy mire használják. Játék, VR, AR, AI... -
MaXX81
tag
4-6-8-10 magos cpu-k korszakában miért nincs elegendő cpu erő a hang kiszámításánál?
-
Én jobban örültem volna ha megmarad a DSP-ben, és megnyitják fejlesztésre. Én még mindig nem hiszek a GPGPU-s VST-k jövőjében, de azért kipróbálom, hátha mégis kellemesen csalódok az alapján, amit abu ír. Csak félek, hogy a szokásos marketingmázzal meghintett féligazságok jöttek ki sajtóközlemények formájában.
Télen, ha lesz némi időm, lefejlesztek egy GPGPU-s konvulziós reverbet, úgyis annak kell a legtöbb kakaó. Azt a UAD DSP-m sem gyorsítja.
-
Auratech
őstag
Régóta nézegettem a gpgpu alapú vst pluginokat, amit jól lehetne használni de jóformán csak Nils Schneider zengetője és eq-ja, ami príma és néhány komplex szinti használ egy-két cuda alapú megoldást.
Ha mondjuk 64 forrást (csatornát) 4 s hoszú impulzusmintában lehet renderelni gpu alapon, az reményt keltő.
Kíváncsi vagyok, mi sül ki belőle a játszótéren kívül.
Bár azt hiszem a VR megoldások is erősen igénylik a valós idejű, mozgáskövető, adaptív audio rendert, ami kell például, ha vr környezetben egy pöfögő virtuális motort körbejárnék..
Szerencsés, hogy a trueaudio kikerült a dedikált chip fennhatóságából... -
Abu85
HÁZIGAZDA
A GPU-k régebben azért nem voltak kvázi valós idejűek, mert nagyon sokáig tartott, amíg a kért adat megérkezett. A GCN4 emiatt vezette be az utasítás előbetöltést, ami egy szálra kvázi valós idejűvé változtatja a GPU-t. Előre betölti a szükséges adatokat. Ezért nincs szükség többet DSP-re. Nem lenne jobb a késleltetés már az új, GCN4-es fejlesztések miatt.
-
Az csak messziről látszik úgy, hogy ugyanolyan. GPU-n eddig is tudtam konvulziós reverbet számolni, az nem nagy szám, feltalálták a spanyolviaszt. Csak a késleltetés teljesen más. DSP-val kvázi realtime, GPU-n pedig a DSP-s sok-sokszorosa. Persze, értem én, hogy játékra hót mindegy.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
A DSP-t a Sony-nak fejlesztették a PlayStation 4-be. Csak megegyeztek velük, hogy használhassák PC-be is. A Sony belement úgy, hogy mindent zárt környezetben tartanak. Ez az AMD-nek megérte, mert a Sony finanszírozta a projekt jelentős részét.
A TrueAudio Next ennek a továbbfejlesztése. Már nincs szükség a DSP-re, mert radikálisan nőt a GCN4 egyszálú teljesítménye, így ugyanazt meg tudják oldani GPU-ból is. Sőt, többet is. Illetve járulékos előny, hogy nem a Sony diktál, így megnyithatják a rendszert.
-
-
Lesz végre általános API ehhez a kib... izé, nyomorult TrueAudióhoz? Ezermillió dologra tudnám használni a játékbuzuláson kívül, csak végre adjanak ki API-t a DSP közvetlen programozásához.
-
#06658560
törölt tag
A GPU ilyenkor csak a hangot számolta? Vagy az is le volt terhelve mással közben?
-
KisDre
senior tag
Bár örvendetes a technológia, s remélem hogy mi hamarabb elterjed, de nem tudom eldönteni mi csúnyább, a falak a játékban vagy a videóminősége. Helyenként kinagyítva a videót fullHD-ban szabályosan bántották együtt a szemem. Félreértés ne essék, nem a grafikával van bajom, hanem a kombinációval, igazán lehetett volna nem fps dropos és kevésbé tömörített a videó.
A hangok amúgy jók, bár nem sok dolgot hallottunk (például OFF módból lehetett volna több, ha már demozás).
Új hozzászólás Aktív témák
ph A vállalat Phonon technológiája az AMD TrueAudio Next platformját használja az új lehetőségekhez.
- Bambu Lab 3D nyomtatók
- Gumi és felni topik
- OpenMediaVault
- NVIDIA GeForce RTX 5070 / 5070 Ti (GB205 / 203)
- Milyen videókártyát?
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- iPhone 16e - ellenvetésem lenne
- Lexus, Toyota topik
- Samsung Galaxy S24 - nos, Exynos
- Húsz százalékot ver az 5060 Ti elődjére?
- További aktív témák...
- ASRock RX 7900 GRE 16GB GDDR6 Challenger OC - Új, bontatlan, 3 év garancia - Eladó!
- MSI RTX 5080 16GB GDDR7 VENTUS 3X OC - Új, 3 év garancia - Eladó!
- SAPPHIRE RX 6900 XT 16GB GDDR6 TOXIC OC Eladó!
- PALIT RTX 2060 SUPER 8GB GDDR6 DUAL Eladó!
- Csere-Beszámítás! MSI Ventus 3X RTX 4070Super 12GB GDDR6X Videokártya!
- HP 200W (19.5V 10.3A) kis kék, kerek, 4.5x3.0mm töltők + tápkábel, 928429-002
- Apple iPhone 13 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Újra Akcióban!!! Ducky One 2 Mini és SF billentyűzetek a bolti ár töredékéért! Számla+Gari
- Bowers/Wilkins PX8 fejhallgatók (dupla Bluetooth eszköz csatlakoztatása!)
- Beszámítás! Apple Mac mini 2023 M2 8GB 256GB SSD számítógép garanciával, hibátlan működéssel
Állásajánlatok
Cég: Laptopszaki Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest