Hirdetés
- Melyik tápegységet vegyem?
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- NVIDIA GeForce RTX 5070 / 5070 Ti (GB205 / 203)
- Steam Deck
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Hobby elektronika
- Home server / házi szerver építése
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
- NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3090 / Ti (GA102)
Új hozzászólás Aktív témák
-
Alchemist
addikt
-
paljani
aktív tag
Az a belső piac ami szerinted “nem piac” az ~1.4 milliárd (érted 400 millióval több mint a teljes USA+Európa együtt) embert jelent. A kormányzati szereplők is piac, mert fizetnek a termékért. Abban igazad van, hogy nem versengő piac a kormányzati szektor, de a magánemberek esetében ez a kijelentés nem állja meg a helyét.
-
Pingüino
senior tag
válasz
Alchemist #67 üzenetére
Hidd el, az autóvezetés erősen olyan dolog, amit ha nem gyakorolsz, nagyon gyorsan elfelejted. Tapasztalat. Aztán meg ne húzza meg senki a kocsimat a parkolóban, csak mert eddig az autója parkolt helyette, most meg hirtelen magának kell. Ennyire ne kényelmesedjünk el.
Pesten am ez érdekes kérdés. Amikor már nem csak az van, hogy megvan a hely, és beparkoltatod magát az autóval, hanem jelentősen messzebb van csak üres hely, mint ahova menned kell. De oda egyrészt nem elég a parkolórendszer, hanem olyan autó kell, ami képes felügyelet nélkül közlekedni is, másrészt ott valami teljesen mást kellene kitalálni. Az elmúlt néhány évben elég sokat jártam Pestre (egyébként nem arrafelé lakom), és hát nem egyszerű a helyzet, az biztos. Bár akár hiszed, akár nem, van rosszabb a Pesti közlekedésnél. Pl. Debrecen borzalom.
-
Pingüino
senior tag
Azért a parkolást segítő, és a helyetted beparkoló rendszer két külön dolog. Én is raktam az enyémre tolatókamerát. Akinek van, az pontosan tudja, hogy az pl. nem helyettesíti a tükröket sem, mert arra nem alkalmas, hogy csak a kijelzőt nézve betolass valahova. Annyira jó, hogy lásd, mennyit mehetsz hátra. Amire nagy segítség időnként, ha pl meg kell fordulni, és minden centi számít, de attól ugyanúgy parkolsz, mint máskor. Ha viszont valakinek full magától parkol az autó, az bizony el fog felejteni parkolni. Ismerek embereket, akik csak néhány év vezetést hagytak ki, és már nem tudtak elindulni sem, mikor kocsiba kellett ülni.
Az automata váltó megint más dolog. Azzal is lehet felejteni, de azért gyorsan visszazökkensz, ha kell. Nekem pl. Egyedüliként van viszonylag modernebbnek mondható autóm a családban (mondom a modert 2006-ossal), és én pl. a fordulatszámtartó automatikával vagyok úgy, hogy én full gáz nélkül indulok el mindig, mert gázt ad magának, hogy ne fulladjon le. Aztán mikor beülök anyám ősrégi suzukijába, 1-2 alkalommal mindig lefulladok az elején, mire megszokom, mennyi gáz kell a kuplung engedése mellé. De ez gyorsan megszokható különbség, mint a váltó kérdés is.
-
strogov
senior tag
-
strogov
senior tag
Tolató kamerát, radart is kiszednéd az autókból, csak mert mi van ha átül egy olyanba amiben nincs?
Attól, hogy leparkoltat egy automatával még nem hülye lesz csak kényelmes. Nekem van egy manuális, és egy automata váltós autóm. Attól, hogy hét közben automatával megyek még nem felejtek el váltani. Hétvégén gond nélkül megyek a manuálissal.
Egyszerűen dugóban araszolni sokkal kényelmesebb egy automatával. Meg előzni is biztonságosabb fix sport állással és ha kell a "vészpörgetővel". -
paljani
aktív tag
Ez nem pénz kérdés. Akinek sok pénze van olyannal nyernek pár km-t hatótávban, hogy jobb légellenállású felniket pakolnak fel. A 2,5% elég sok.
- De az. Pénz kérdése. Valakinek ugyanis meg kell vennie az önvezető autót. Jelenleg értelmezhető önvezető képességű autók a kibaszottkurvadrága kategóriában vannak csak. Kínában és azon kívül is.Nem piaci célokat fognak kielégíteni ezzel.
- Dehogynem. Első körben belső piacra (kormányzati szektor) szánják őket, meg belső piacra.Aztán vagy elhiszik, vagy nem.
—- Szerintem az Intel és Microsoft, Dell, HP stb. már elhiszi. Ideje lesz lassan kihúzni a homokból a fejét mindenkinek... -
-
strogov
senior tag
"Olyan mocsok drágák az önvezető autók, hogy a célközönséget hidegen hagyja a fogyasztás (felhasználói oldal)"
Ez nem pénz kérdés. Akinek sok pénze van olyannal nyernek pár km-t hatótávban, hogy jobb légellenállású felniket pakolnak fel. A 2,5% elég sok.
"Ha Kina nem jut az önvezető technológiához és magának kell megcsinálnia, akkor szintén nem érdekes nekik, hogy más kevesebb fogyasztás mellett képes ugyanerre hiszen nincs választásuk."
Kínának van önvezető technológiája. Náluk is mennek már vezető nélküli taxik. Ha nem jutnak versenyképes technológiához akkor viszont nem lesznek versenyképesek a piacon.
Ráadásul a többlet fogyasztást valakinek ki kell termelnie. Ha több 100 millió elavult autó nekivág Pekingnek, akkor ott lesznek ahol a part szakad, csak nem az autók füstje miatt, hanem a szénerőművektől.A 28nm sok dologra jó. Kínának ez most nemzetbiztonsági kérdés. Nem piaci célokat fognak kielégíteni ezzel. Ha sok pénzt tolnak bele akkor 10-15 év múlva kopogtathatnak a piacon is ... ha akarnak. Addig meg lesz nekik ilyen, és örülnek neki. Lehet mondani, hogy ha nem kapunk jó technológiát akkor majd ráborítunk egy hegynyi pénzt és akkor jajj nektek.
Aztán vagy elhiszik, vagy nem. -
paljani
aktív tag
Szépen levezetted, köszi. Bevallom nem számoltam utána(d) inkább elfogadom amit írsz. Pár észrevétel (nem ellentmondva, hanem kontextusba helyezve a fogyasztás kérdést):
1. Kína esetében nem 40nm hanem 28nm az önerőből elérhető maximum csíkszélesség per pill tehát a különbség kevesebb
2. Olyan mocsok drágák az önvezető autók, hogy a célközönséget hidegen hagyja a fogyasztás (felhasználói oldal)
3. A fene nagy - tipikusan csak papíron létező - fogyasztáscsökkentés inkább itt EU-ban kérdés, Kinában nem annyira hangsúlyos (szabályozói oldal)
4. Ha Kina nem jut az önvezető technológiához és magának kell megcsinálnia, akkor szintén nem érdekes nekik, hogy más kevesebb fogyasztás mellett képes ugyanerre hiszen nincs választásuk.Szóval így értendő amit írtam, kifejezetten a topic kontextusában.
-
Rendkívül fontos a fogyasztás. Ha egy eszköz 14nm-en 70W-ot fogyaszt (Tesla HW3), akkor átlagos városi haladásban (20km/h) 3,5Wh/km extra fogyasztást eredményez. Városban a 100Wh/km átlagos fogyasztás 3,5%-a az FSD computerből származik.
Ha ezt benzinből kell előállítani 20% hatékonysággal, akkor 17,5Wh/km, 1,75kWh/100km = 0,15l/100km = 3% fogyasztás (prius városi átlaghoz). Ha ugyanez ez a chip csak 40nm-en készülne, akkor kb 5%-kal növelné a fogyasztást a 14nm-hez képest. 5% spórolásért minden autógyártó ölni tudna.
-
strogov
senior tag
Lépésekben haladnak. Valószínű kormány nélküli önvezető autót senki sem vállal be még 15-20 évig. 15 éve még a nevadai sivatagban is elakadt az összes induló, most meg nagyon szépen megy magától jópár típus ha aszfaltot lát. Nem fogják elsietni ezt a témát. A legtöbb embernek alapvetően 2 dolog kell:
- Dugóban araszoljon helyettük,
- Több órás pályázást csinálja meg helyettük.Ha ezek elterjedtek, és az alsó kategóriában is alap felszereltség lesz, akkor majd tovább lehet lépni. Ameddig kommersz gyártók is csak a 20-40 milliós változatba rakják addig ez a van de minek kategória. kb. mint a windows xp-s tablet volt.
-
dabadab
titán
Na ja elvileg megtehetné
Olvasd el újra. Nem elvileg, és nem "megtehetné", feltételes módban, hanem konkrétan az utcán lévő, üzemelő technikáról van szó, vagyis megtette: gyakorlatilag, kijelentő módban, múltidőben.
De ki vállalja érte a felelősséget, ha egy furakodó önvezető autó balesetet okoz?
Erre meg teljesen nyilvánvaló a válasz: az, akinek a hibájából a baleset történt.
-
Pingüino
senior tag
Szerintem a neheze már megvan. Az ilyen rendszereknél a legnehezebb az észlelés, és felismerés kérdése. A megfelelő szenzorok és elhelyezésük helyének megválasztása, és hogy a kapott információkból a rendszer felismerje, hogy mi van körülötte. Ez pedig bár nem 100%-os, de elég jól áll. Innentől a különböző helyzetekre történő forgatókönyvek megírása már nem olyan nehéz feladat.
-
dokanin
aktív tag
Ezek csak olyan példák voltak, amik tök hirtelen eszembe jutottak, még úgy is, hogy egyáltalán nem foglalkozom ezzel a témával komolyan. Ha benne lennék mint fejlesztő, lehet 1000x több ilyen helyzetet tudnék.
Ez az önvezető autó is kicsit olyan most mint a kvantumszámítógép. Van is meg nincs is.
Önvezető autók szaladgálnak már, de mindig ott van még egy sofőr is, mivel ezek tesztautók. Legalábbis amikről én tudok. Utána néztem a Waymonak. Még ott is ül sofőr.
Meg van pár buszszerű eszköz jól ismert útvonalon közlekednek.
Én úgy látom, hogy 5-ös szintű még nincs.És szerintem a neheze csak most jön.
-
Pingüino
senior tag
Ez egyébként egy olyan dolog, hogy az emberek rendszerint csak egy szűkített szemszögből nézik a rendhagyó eseteket. Te például csak a biciklist, a záróvonalat, és az önvezető autót veszed bele a gondolatmenetbe, és az alapján kérdezed, van-e joga az önvezető autónak egy kis kényelmetlenség elkerüléséért a veszélyt kockáztatni?! Ez így ilyen megfogalmazásban nyílván elég nehéz kérdés.
Azonban ha hozzá veszünk más jelen lévő tényezőket is, pl. hogy ha az az önvezető autó biztosan nem előz, és ezt mindenki tudja, akkor a mögötte jövő autósok fogják nem csak a biciklist, de az önvezető autót is előzni, jóval nagyobb veszélynek kitéve magukat, és másokat. Innentől pedig változik a kérdés. Van-e joga az önvezető autónak két veszélyes helyzet közül mérlegelni, és a kevésbé veszélyes megoldást választani, akkor is, ha ezzel kresz szabályt szeg?! A válasz pedig erre már egyértelműen igen.
Hiszen ha valahol baleset, terelés, rendőri intézkedés, stb. van, azokat a helyzeteket is fel kell ismerniük, és azokban az esetekben is el kell térniük az eredeti kresz szabályoktól, a helyzethez igazodva. Ezek nem megoldhatatlan gondok, csak nyilván jól kell kiépíteni a jogi hátteret, hogy mindíg pontosan egyértelműen megállapítható legyen a felelősség kérdése.
Szerk.: Egyébként pár évvel ezelőtt még mindenki azt mondta, hogy prototípus szintjén sem lesz önvezető autó. Nem azért, mert nem lehetne megycsinálni, hanem mert a gyártó nem vállalná a felelősséget, ahogy te mondod. Aztán láss csodát, ma tucatszámra szaladgálnak az utakon, és nemsokára kereskedelmi forgalomban is kaphatók lesznek. A pénz nagy úr, a cégek nyilván felmérik a kockázatokat, és várt bevételt, és ha megéri, akkor belevágnak. -
paljani
aktív tag
Önmagában egy ilyen gépet összerakni csak pénz és idő kérdése.
- Igen és nem. USA technológiák/licensz ill. Beszállítók használatával igen és sajátokkal meg a legkevésbé sem. Nyilván ez is egy mix per pillanat, de ez is változás alatt van.Arról semmi hír, hogy a TOP3-as gépüket mire tudják használni.
- Miért, a többiről tudjuk?Gyakorlatilag bármire és ez a lényeg. A lehetőség és háttér MÁR adott.
Szóval a kivagyiságból pénzszórásban elég jól állnak.
- Ezt rossz következtetésnek gondolom. Olasz és német rendszerek is vannak a TOP 10-ben és azok felhasználása is csak részben “publikus”.Rengeteget fektetnek kutatásba egyébként, de a haszna egyelőre nagyon kevéssé látszik
- A nagy fal miatt kevés valódi információ jut csak el hozzánk. Ha az ottani hatalom úgy látja jónak kérkednek egy sort, de hogy valójában mi történik ott azt kevesen tudják kívül.A piacon eddig csak a megfigyeléshez köthető szektorokban jeleskednek.
- Nem így látom. Csak egy példát hozok legyen az most a vasúti fejlesztések.Ott meg általában kiderül, hogy koncentrációs táborokban polírozták az eszközöket.
- Ott is. Meg az utcán is. Más a társadalmi berendezkedés (ennek a morális megítélésébe nem mennék bele, próbálok a tényekre szorítkozni) ennek minden előnyével és hátrányával egyetemben. -
strogov
senior tag
"Fúziós reaktor jelenleg a mese kategória"
Egyhetes hírre céloztam.
"Mocsok durván alul vannak becsülve"
A fejekben nagyon változó kína kép van szerintem. Sokan azt hiszik csóró bérmunkások, közben 100 milliók vannak akiknekhez képest az átlag amerikai nincsetelen idióta. Persze 100 milliók meg napi egy tál rizsen tengődnek. Minden attól függ melyik oldalról nézzük.
"Rengeteg a szuperszámítógépük és erősek is és saját technológiára épültek is vannak közöttük"
Önmagában egy ilyen gépet összerakni csak pénz és idő kérdése. Kihasználni kell a tudás. Arról semmi hír, hogy a TOP3-as gépüket mire tudják használni. Ha arról van szó elégetnek milliárdokat szellem városokra. Szóval a kivagyiságból pénzszórásban elég jól állnak.
Rengeteget fektetnek kutatásba egyébként, de a haszna egyelőre nagyon kevéssé látszik. Kínai kutatók 100 ezer számra mennek "haza", de egyelőre "csak" alapkutatásokban látszik a rengeteg publikáció. A piacon eddig csak a megfigyeléshez köthető szektorokban jeleskednek. Ott meg általában kiderül, hogy koncentrációs táborokban polírozták az eszközöket. -
paljani
aktív tag
Fúziós reaktor jelenleg a mese kategória, a kínai rögvalóság a szén, itt az energiamix: [link] . Érdekes látni a megújulóak magas arányát. Rengeteg a szuperszámítógépük és erősek is és saját technológiára épültek is vannak közöttük, egyik pl. TOP 4-es. Ezekkel azért lehet kutatni&fejleszteni igény szerint. Mocsok durván alul vannak becsülve - ahogy itt is olvasom - potenciál ügyileg. Vagy csak voltak és most van a fejekben a “megvilágosodás”.
-
dabadab
titán
Önvezető autó fog tudni furakodni?
Ebben nem látom az elméletileg megoldhatatlan problémát, olyannyira, hogy a Waymo phoenix-i taxisprojektje kapcsán írtak erről, hogy ott voltak olyan kereszteződések, ahol az eredeti viselkedéssel nagyon sokára tudott csak befordulni, ezért raktak bele tolakodós üzemmódot is.
A többi is pont olyasmi, ahol egyáltalán nem látszódik semmi elméleti nehézség, ezek olyan szituációk, amik előfordulnak és meg lehet őket oldani.
Nyilván egy emberi vezető ott abban a helyzetben dönt és kockáztat tudva, hogy a veszély minimális. De ezt egy önvezető autó nem teheti meg
Dehogynem.
-
dokanin
aktív tag
- telített főútvonalra kikanyarodás mellérendelt útról, ahová most csak furakodva tudsz bejutni. Önvezető autó fog tudni furakodni? Értelmezhető és engedhető fogalom ez egy önvezető autó esetében?
- Hosszú záróvonal esetleg emelkedővel. (Konkrétan Budakeszi bevezető, amúgy 90 km/óra). Néha előfordul egy-egy biciklis, aki kb 10-el bírja megmászni. Jelen esetben mindenki kikerüli szabálytalanul a záróvonalat átlépve. Önvezető autó mit csinál? Szabálytalankodik? Vagy türelmesen végigvárja a biciklist?
- Ideiglenes akadály (mondjuk egy lerobbant autó záróvonal mellett). Egy önvezető autó honnan fogja tudni, hogy kénytelen kikerülni szabályszegéssel?És még ezer ilyen eset lehet.
Szerintem az a legnagyobb probléma, hogy jelenleg a szabályszegés bizonyos helyzetekben elkerülhetetlen a boldoguláshoz, viszont ilyeneket nem programozhatnak bele egy önvezető autóba. Mert ki vállalná a felelősséget ezekben a helyzetekben? Nyilván egy emberi vezető ott abban a helyzetben dönt és kockáztat tudva, hogy a veszély minimális. De ezt egy önvezető autó nem teheti meg. És akkor mi lesz? Sakk matt? Ki oldja meg ott ezeket a helyzeteket? -
#92253184
törölt tag
Kiválóan rátapintottal a lényegre. Már arra, hogy a jelenlevők miért vannak kilométerekre a lényegtől. ( persze túl az önvezető autó gumicsonton.
)
Az Apple egy a számítógép és okos telefon gyártók közül, a piac marginális részét birtokolja csak.
A számítógépek és az okos telefonok, csak egy kis része a consumer elektronikai termékek piacának.
A consumer elektronikai termékek piaca pedig csak egy igen kis része a teljes elektronikai piacnak. ( Az autó ipar meg főleg nem a legnagyobb felvevő új chipek területén. )
Számos termék fút jóval szélesebb csíkon, mint az elérhető legkisebb. Ráadásul ezek nem azért erre készülnek, mert nem telik “jobbra”. Simán lehet egy 28nm-es gyártósor élvonalban és tartalmazhat számos új technológiát. Csak azért mert nem 10nm-es még nem lesz elavult. A jövedelmezőségről nem is beszélve, nem véletlenül döcög a deepUV. -
paljani
aktív tag
Döbbenetes teljesítmény. előszeretettel a csúcsok csúcsához vannak hasonlítva és onnan nézve meg van állapítva, hogy le vannak maradva X évet. Ez igaz is, nincs vita. DE nem itt van a vége, hanem innen megy tovább a sztori. Ilyet már most is tudnak, az átlagfelhasználóknak és átlagfelhasználásra (pl. könyvelőiroda) ez tökéletesen megfelel. Érdekes lesz látni, hogy hogyan tovább.
Az önvezetéshez meg - kis túlzással - nincs köze a gyártástechnológiai csíkszélességhez, legfeljebb nagyobb lesz a “doboz” ami intézi. Kérdés, hogy akarják-e, ha igen akkor lesz az is saját nekik. Valamikor. Ott is inkább a szoftver és a szenzorok a lényeg, a számítási kapacitás már évek óta adott, hogy fel is legyen dolgozva az adat.
Félelmetes látni, hogy a hálivúd által is sulykolt gazdasági-technológiai superiority hogy állt bele a földbe egy évtized alatt. Biden ugyanúgy folytatja a “gazdasági háborút” amit a Trump adminisztráció elkezdett, sőt egyes vélemények szerint még jobban be fognak keményíteni. Ez csak hátráltat, de nem akadályoz véglegesen szerintem. A szovjetúnió széthullássa óta most először van igazi kihívója az amcsi hegemóniának , és ezt senkinek sem érdemes alábecsülni. -
Pingüino
senior tag
válasz
LurkerSheik #32 üzenetére
Nem feltétlenül a sportautózásra gondoltam. Én az egyszerű mindennapos közlekedésben is szeretek vezetni. Úgy el tudom képzelni a dolgot, hogy ki-be kapcsolható az önvezető funkció, és mondjuk ha felmegyek a pályára, akkor vezessen magának, de rövid, településen belüli, vagy településközi közlekedésre viszont jobb szeretek magam vezetni. A gond ott kezdődik, hogy több gyártó is megmondta, ők a teljes kontrollos önvezetésben látják a jövőt, vagyis ha olyan szintre jut a technika, teljesen kihagyják a kezelőszerveket az autóból. Na, ez lesz egy hatalmas bukta sztem, mert senki nem lesz vevő rá.
-
válasz
#06658560 #30 üzenetére
Annyi történt ott, hogy a vezető reflexből, vagy figyelmetlenségből, vagy fáradtságból a lábát a gázpedálon pihentette. A gáz viszont minden lvl2 önvezető autónak azt jelenti, hogy a sebességet a sofőr szabályozza. Én is elkövettem már többször ilyen hibát több autóval is. Nem lett baj belőle, mert minden mai önvezető rendszert figyelni kell, és én odafigyeltem, ahogy a Teslás nem. Egy full önvezető autó sem csattant volna.
-
dokanin
aktív tag
válasz
LurkerSheik #32 üzenetére
Hát én eddig több mint 500 000 km-t tettem a kocsimba. Kiszámoltam, hogy több, mint 2 évet ültem benne folyamatosan 24 órával számolva. Azért ezt az időt kicsit sajnálom. Ha ezt egy önvezető autóval megspórolhattam volna bizony marha jó lett volna.
-
100 éve ugyanezt mondhatták a ló-> autó váltásnál.
A legtöbb ember nem élvezetből vezet (hiszen keveseknek van élvezetet adó autójuk)
csak el akar jutni A-ból B-be, egy közlekedőedénnyel, vagy teljes luxusban, biztonságban úgy, hogy közben azzal foglalkozik amivel akar.
A vezetés - ha zsigerből is jön sok megtett km után - egy koncentrációt igénylő feladat.
A jövő az lesz meglátásom szerint, hogy a belsőégésű motor és a manuális váltó megmarad az élményautózásra egy szűk, erre vevő rétegnek.#30 plusz ott vannak a kínai EV gyártók NIO, Xpeng stb.. elég jó önvezetési rendszerrel és megoldásokkal.
-
Pingüino
senior tag
Kérdés, hogy mit nevezel 100%-nak?!
Ha azt, hogy úgy vezet, mint egy élő ember, akkor azt már sok tekintetben túl is lépték.
Persze, a különleges helyzeteket, mikor kreatív megoldást kell találni (pl. furakodni, vagy útról lehúzódva kikerülni valamit, stb.) lehet, hogy nem a legjobban kezelik, de ezek sem megoldhatatlan problémák.
Ha meg mondjuk a reakcióidőt, vagy mondjuk a korlátozott látási viszonyok közötti akadályfelismerést nézzük, bőven az ember előtt járnak már.Ettől függetlenül, nekem soha nem kéne önvezető autó. Nem azért, mert nem bíznék bennük, hanem mert kiveszi az autózásból a vezetés élményét. Én meg szeretek vezetni. Ezen kívül az önvezető autó előre megadott útvonalon közlekedik. Ha mondjuk munkából hazafelé meglátok egy boltot, és eszembe jut, hogy kenyeret kellene venni, akkor most fogom magam, kiteszem az indexet, és elmegyek a bolt felé. Önvezető autónál mire frissítem az útvonalinformációkat, rég otthon vagyok. Majd talán ha beszédfelismerős MI vezeti őket, jók lesznek általános használatra is.
Most megvan ezeknek a célterülete. Akkor jönnek jól, ha hosszú monoton úton kell menned valahova, ahol jó esélyel nem történik semmi. Ha pl. elmennél nyáron Budapestről a balatonra. A nagy része autópálya. Ott nyugodtan rá lehet bízni a vezetést az autóra, te meg kinyújthatod a lábad, és pihenhetsz. Erre pedig nagyon is alkalmasak már most is.
-
#06658560
törölt tag
A Tesla csak marketingben áll a legjobb szinten. A Waymo előtte van, valamint az Audi jogi okokból útra nem engedett rendszere is. Lvl 2 szinten összevetés alapján amúgy jó a Tesla, bár azért a maximum egy éves felborult teherautóba vígan belerongyoló videót sem szabad elfelejteni.
-
dokanin
aktív tag
És mégis milyen autókkal? Melyik számít teljesen önvezetőnek? Mert úgy tudom a Tesla áll most a legjobban ezen a téren de az is csak 3-as az 5-ből. Sőt a múltkor láttam egy tesztet, ahol egy kihalt városrészben tesztelték, hogyan jut el A-ból B-be, hát nem nagyon jött össze hiba nélkül. Többször is be kellett avatkozni, pedig még forgalom sem volt.
El sem tudom képzelni, hogy egy önvezető autó, hogyan oldja meg pl a reggeli csúcsforgalomban a besorolást a dugóval küzdő főútra egy mellékútról, ahova most egy ember mindig kénytelen furakodni különben esélye sincs. Az önvezető autó megvárja amíg felszabadul az út, hiszen elsőbbséget kell adnia, ami esetleg 2 óra múlva történik csak meg? Vagy megtanítják furakodni? Vagy majd felismeri, hogy a vezető a főúton intett neki, hogy jöjjön? De nem ám a nagymama az anyósülésen. Hát nem tudom... -
dokanin
aktív tag
Tudom, hogy tesztelik, sőt egyszer már találkoztam is egyel az M0-on.
De ettől függetlenül nem hiszek benne, hogy ez a következő 10-15 évben sikerre vihető.
Az a baj, hogy a 90%-os megoldás az 0%-os megoldásnak számít.
És pont az utolsó 10% lesz a legnehezebb, ha nem lehetetlen.
Pedig nagyon szívesen vennék egyet. -
strogov
senior tag
válasz
forgonati #23 üzenetére
Kockás papírról nem lehet ERP-re átállni. Ha rövidítve is, de végig kell járni az utat. Náluk nyilván nem lesz kérdés, hogy egy-egy állomás rentábilis-e, így gyorsabban léphetnek tovább, de csodák nincsenek. Kína kevés területen (pláne méretéhez képest) tudott eddig piacvezető lenni K+F értelemben. Ha már nincs honnan lopni akkor behúzzák a kéziféket. Ha a TSMC, Samsung nem "adja át" know-how-t akkor szívni fognak gyorsan.
-
forgonati
őstag
Sajátra, még ha faláb is. Kíváncsi vagyok hova jutnak el úgy 2-3 év múlva.
-
Alchemist
addikt
A legtöbb esetben még a 40 nm is overkill az automotive technológiában.
A fogyasztás nem számít annyira, mint egy telós chipset-nél és kód is sokkal letisztultabb, specializáltabb, mint egy szokásos operációs rendszernél.
Ahol pedig specializált számítás kell, ott DSP vagy FPGA is megteszi.
A legalább 20-25 éve működő modern polgári és katonai repülési (és űrkutatási - Space Shuttle i386!) automatikában sem a GFLOPS mutatón múltak a megoldások. -
Pingüino
senior tag
Nem igazán kapcsolódik szervesen a témához, de ha már szóba került.
Rengeteg helyen már aktívan tesztelik közúton a teljesen önvezető autókat.
Hiába a bonyolult jogi helyzet, hiába a nehéz technikai kérdések, már ma is működik. Évek kérdése, hogy világszinten engedélyezzék, és te is vehess egyet. -
dokanin
aktív tag
Szerintem sosem lesz valódi önvezetés. Egy szintig el fognak tudni jutni, de rengeteg kérdés megoldhatatlan. Még elméletben is. És ha elméletben nem tudunk megoldást valamire, gyakorlatban hogyan lehetne.
-
tibaimp
nagyúr
Az önvezetés kérdése sokkal összetettebb attól, mint csak a proci gyártástechnológiája.
A jogi háttér kb. soha nem lesz tisztázva (ki miért felelős, ki miért hibás)....szerk:
Robitrix: ez meg a másik... (Bár én korábban a szénnel kapcsolatos teszteket olvastam valahol, mint Si váltót.) -
Robitrix
senior tag
Minden képpen le fognak lassulni. Nagyjából 1-2 nm környékén el fogják érni a szilicium alapú félvezetők korlátait. Aztán van még egy lehetőség, hogy szilicium helyet más félvezetőket használnak. Mint például germánium. az gyorsabb, lesz, de mivel ritka sokkal drágább is. Aztán ki kell valamit találni a félvezetők helyett.
-
Alchemist
addikt
Ha a csúcstechnológiát leszámítjuk, pl. Cortex-M, automotive vonalon teljesen jó a 28-40 nm-es technológia.
-
tibaimp
nagyúr
Szerintem nem feltétlen, mivel a többiek fejlesztési üteme le fog lassulni valamelyest (főleg az 1nm-hez), így utol fogják érni őket a már, mások által kitaposott úton, nem elkövetve az ismert hibákat. Például az Intel féle 14nm-en ragadást (pontosan nem tudom mi az, de iparági berkeken belül, tuti ismert az ok).
-
Darmol
senior tag
Az Intel bebizonyította, a nm nem jelent semmit. Lehet kínai 28nm van olyan jó, mint a TSMC 5nm.
-
#09256960
törölt tag
Miért nem próbálták megvenni a GLO FO-t ? Vagy az ARMot ? hogy minél messzebb legyenek az X86-tól mert arra sincs licenszük.
Azért 12 NM-en indulni csak jobb lett volna.
Azt se feledjük hogy mindjárt Biden az elnök és ő más hatalmaknak felel. Míg Trump a nemzetállam amerikának kellett megfelelni, (az embereknek hogy legyen állásuk) addig Biden a nagytőkés rétegnek fog felelni, teljesen más mentalitás lehet változni fog a viszony.
Egy biztos ha Kína feláll akkor amerika el fog bukni, mivel Kína egy munkaalapú ország Amerika meg abból él hogy nagyhatalomnak mutatja magátEurópa felett van hatalmuk a Marshall segély miatt de Kínán meg oroszokon semmi.
Ha Amerika tönkretette a Huawei-t várható hogy kína tönkre teszi a TSMC-t. Már pedig akkor nem lennének videókártyák meg konzolok, na de ilyen nem fordulhatna elő ugye -
Saját falábra áll.
-
Kristof93
senior tag
Mi van, a hollandoktól nehezebb ipari kémkedni?
Ugye itt az ASML-ről van szó, ami egy holland cég. Ott fejlesztenek, gyártanak, és ott van a főhadiszállás is. Ne hívjuk már amerikai technológiának azt a keveset is ami még itt maradt.
-
#06658560
törölt tag
Ilyen tempóval simán utolérik az Intelt 10nm-en.
-
Folyton lemaradásban lesznek, mire elérik a 10nm, a többiek már 1nm nyomatják majd. Na de valahol el kell kezdeni.
-
Meridian
senior tag
Új gyárat elavult technológiával létesíteni? Hááát... tanulópénznek jó lesz, de kurva gyorsan el kell érniük legalább a 10nm-t... lásd Apple új M1-es chipjét... az nem működne 28nm-en!
-
troviko
senior tag
10 év mínusz, de önállóság.
Sejthető volt, hogy ennek az amcsi baxakodásnak az lesz a vége, hogy minden téren önállósodni fognak. Hosszabb távon az USA jobban kitolt magával, mint hitték volna.
Új hozzászólás Aktív témák
ph Az SMEE egy év múlva ígéri a megfelelő berendezések leszállítását, 2023-ban pedig már a 20 nm-es node-on történű önállósodás a cél.
- Melyik tápegységet vegyem?
- Spórolós topik
- Unlimited Power! Megnyitotta a Honor a 8000 mAh-s mobilok sorát
- Audi, Cupra, Seat, Skoda, Volkswagen topik
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Autós topik
- NVIDIA GeForce RTX 5070 / 5070 Ti (GB205 / 203)
- Steam Deck
- Elden Ring
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- További aktív témák...
- Asus Dual Geforce RTX4070 12GB - Garancia: 2026.07.
- BLITZWOIF BW-V7 7-HÓNAPOS KÍVÁLÓ ÁLLAPOTBAN ELADÓ !!!!!
- iPhone 15 Pro Max 256GB 90% Akku, gyári garanciás !
- Újszerű Acer Nitro V - ANV15 - 15.6"FHD 144Hz - i5-13420H - 16GB - 512GB - RTX 3050 - 2+ év garancia
- Microsoft Surface Go laptop 12,4" i5/8GB/128GB újszerű állapotban
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i7 14700KF 32/64GB RAM RX 9070 16GB GAMER PC termékbeszámítással
- ALIENWARE Area-51 R6 Threadripper Edition 1920X
- Telefon felvásárlás!! iPhone 13 Mini/iPhone 13/iPhone 13 Pro/iPhone 13 Pro Max
- LG 32GQ850-B - 32" NANO IPS ATW / 2560x1440 / 260Hz 1ms / NVIDIA G-Sync / AMD FreeSync / HDR 600
- DELL PowerEdge R640 rack szerver - 2xGold 6150 (18c/36t, 2.7/3.7GHz), 512GB RAM,10G, H740p 8GB, áfás
Állásajánlatok
Cég: Laptopszaki Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest