Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Psanyi42

    tag

    válasz crucified #6449 üzenetére

    A Device Configuration be van állítva?
    Egy ehhez hasonló képet kellene kapnod:

    [ Szerkesztve ]

  • crucified

    tag

    válasz Psanyi42 #6451 üzenetére

    Szia, azt látom.

    És a bal oldalon (online access) sem látom a hálókártya lehetőséget. Csak a Teleservice-t és az S7USB-t. De pingelni tudom.

    Köszi és üdv.

  • crucified

    tag

    válasz Psanyi42 #6451 üzenetére

    Illetve azt írjam, hogy az interface deactiválva lett mert a PLC szimuláció nem aktív. Vadászrepülő legyek ha ezt értem. De a szimulációt sem tudom elindítani.

  • Psanyi42

    tag

    válasz crucified #6453 üzenetére

    Jelen esetben a szimuláció azért nem aktív, mert a projekt van kiválasztva és nem a PLC.
    Próbáld még meg azt, hogy keresel egy frissebb drivert a hálózati kártyádhoz.
    Az adapterbeállítások között ott van a PROFINET IO-RT-Protocol, vagy valami hasonló:LLDP/DCP, PNIO adaptor
    Vagy a vezérlőpultban nézd meg, hogy mi van a PG/PC interface-nél.

    Ha ezek nem válnak be, ezt a megoldást találtam rá:

    -uninstall only the network in the device manager
    -open the Windows Explorer go to following folder:
    C:\ program data \ siemens \ automation \ simatic oam \ data \ log devices
    -delete the xml files which belongs to the network card. There should be 3 files (ISO, TCPIP, TCPIP AUTO).
    -Windows restart

    Esetleg még ez:
    Töröld ezt a mappát /ProgramData/siemens/automation/Simatic OAM/data

    Nyisd meg adminisztrátorként a parancssort és írt be ezt:
    s7epaIMP64x.exe

    Ha az automation tool nincs feltelepítve, akkor próbáld meg feltelepíteni:
    innen

    [ Szerkesztve ]

  • crucified

    tag

    válasz Psanyi42 #6454 üzenetére

    Szia, LAN driver újratelepítve, up to date, ezek a tulajdonságai.

    A PG/PC interface-t hol találom a vezérlőpultban, nálam nem jelent meg.

    "uninstall only the network in the device manager" . Ez alatt a LAN kártya uninstallálását érted?

    A többit megnézem.

    Köszi előre is,

    Üdv

  • crucified

    tag

    válasz Psanyi42 #6454 üzenetére

    Szia, még egy. Az automation tools nélkül nem fog menni?

    Melyik az ezek közül? Nincs regisztrálva a software, ezért nem engedi letölteni. Nem akarom ecsetelni miért nincs regisztrálva.

    Köszi és üdv.

  • Psanyi42

    tag

    válasz crucified #6455 üzenetére

    Mindegyiket csak lehetőségként írtam, ha az egyik nem megy, akkor a másikat kell megpróbálni, nem feltétlen szükséges az hozzá.
    Start > Settings > Control Panel > Set PG/PC interface

    [ Szerkesztve ]

  • crucified

    tag

    válasz Psanyi42 #6458 üzenetére

    Szia, úgy néz ki a PG/PC interface beállításánál volt a gond. Beállítottam Auto LAN-ra és a TIA látja bár a PG/PC inetrafce-nél még mindig nem jelent meg. Holnap tudom megpróbálni, hogy csatlakozik-e a PLC.hez.

    A CPU IP címe 192.168.108.10. Szükséges a megadott módon IP címet adnom a projectben vagy csak elég a LAN kártyát ugyanabba az IP tartományba tenni és átveszi onnan az IP címet ha csatlakozok?

    Köszönöm előre is

    Üdv

  • crucified

    tag

    válasz Psanyi42 #6458 üzenetére

    Szia, sikerült. A CPU IP címe 192.168.108.10, a HMI-é 192.168.108.20.

    A projectben én is 192.168.108.10-re állítottam az IP címet, így megtalálja a CPU-t. A kérdésem az, hogy jól csináltam-e, ha

    A go online-nál nyomhatok igen-t, nem lesz IP ütközés? Vagy adjak a projectben más IP címet ugyanabban a tartományban? Akkor viszont nem látta a CPU-t.

    Köszi előre is,

    Üdv.

  • Szirty

    őstag

    válasz Psanyi42 #6450 üzenetére

    Szia Psanyi42

    "Nem akarom még egyszer elismételni"

    Én mégis arra kérlek, hogy részletesebben írd már le légy szíves, hogy mikor nincs milyen gomb hol?
    (Egyre inkább nem értem)

    Thx

  • Psanyi42

    tag

    válasz crucified #6460 üzenetére

    Nem lesz ütközés, nyugodtan nyomd meg, úgyis kiderülne egyből ha lenne. Amit kiír arra vonatkozik, hogy az adapternek állít be egy IP-t a yes gomb megnyomásával, szóval csak nyugodtan.

  • Psanyi42

    tag

    válasz Szirty #6461 üzenetére

    Ez fura, esküdni mernék, hogy ezzel a módszerrel régebbi firmware-t engedett letölteni szimulációba, de most hibát írt ki nekem is.

  • byte-by

    tag

    válasz Szirty #6461 üzenetére

    halo

    bár nem vagyok megelégedve a siemens manuáljaival, de mielőtt ismételni kellene valamit
    a siemens manuálja ezt elég világosan leírja mivel mit lehet és mit nem.
    az ettől eltérő működések specifikáción kívüli folyamatok, minden lehetséges.
    sőt még az ellenkezője is...

  • crucified

    tag

    válasz Psanyi42 #6462 üzenetére

    Szia, tökéletes az on-line kapcsolat. Köszönöm a segítségedet.

    Amikor megpróbálom upload-al feltölteni SD kártyát hiányol a gépről.

    Ezek szerint ezt csak a kártyaolvasóra lehet beolvasni? A gépre nem lehet upload-al feltölteni?

    Köszi előre is. Sok sörrel tartozom, de ígérem nem felejtem el.

    [ Szerkesztve ]

  • Psanyi42

    tag

    válasz crucified #6467 üzenetére

    Ha jól értem a PLC-ben lévő SD kártyával van problémája. Próbáld meg kivenni hátha, úgy feltölti, én úgy tudom, hogy csak 1500-asban kell kötelezően SD kártya.

    Meg még esetleg annyit nézhetsz meg, hogy pontosan ugyanazt a PLC-t, ugyanazzal a firmwarrel raktad -e be a projektbe, ami neked kell.

    [ Szerkesztve ]

  • Norbert147

    újonc

    Sziasztok

    Szirty ellehet esetleg érni valahogyan a törölt oldaladon lévő információkat?

    Sok jót hallottam az oldalról és nagy szükségem lenne most Siemens S7-300-as programozásához.

    Nagy segítség lenne :)

  • plutokas

    csendes tag

    válasz Norbert147 #6469 üzenetére

    Sziasztok,

    Az lenne a kérdésem, hogy rávettem magam hogy megveszem a TIA portált eredetibe.
    Hol érdemes megvenni? Hol a legkedvezőbb??ű
    Siemenséknél a listaárból mekkora kedvezményt lehet kicsikarni ha a PLC-t is tőle venném?

  • crucified

    tag

    válasz Psanyi42 #6468 üzenetére

    Szia, ez a CPU. Köszönöm

    http://uk.rs-online.com/web/p/plc-cpus/8624471/

    https://mall.industry.siemens.com/tedservices/DatasheetService/DatasheetService?control=%3C%3Fxml+version%3D%221.0%22+encoding%3D%22UTF-8%22%3F%3E%3Cpdf_generator_control%3E%3Cmode%3EPDF%3C%2Fmode%3E%3Cpdmsystem%3EPMD%3C%2Fpdmsystem%3E%3Ctemplate_selection+mlfb%3D%226ES7214-1AG40-0XB0%22+system%3D%22PRODIS%22%2F%3E%3Clanguage%3Een%3C%2Flanguage%3E%3Ccaller%3EMall%3C%2Fcaller%3E%3C%2Fpdf_generator_control%3E

    Nincs benne SD kártya. Hacsak nem a bekarikázott helyen található. Az létezhet? Nem akarom feszegetni, ha nem ott van.

    A firmware frissítésre ezt írja:

    https://support.industry.siemens.com/cs/document/107539750/firmware-update-for-cpu-1214c-dc-dc-dc-14di-10do-2ai?dti=0&lc=en-WW

    Azt hol tudom megnézni, hogy mindkettőnek mi a firmware-ja?

    Köszi előre is

    Üdv

  • Szirty

    őstag

    válasz crucified #6471 üzenetére

    Helló!

    "Nincs benne SD kártya. Hacsak nem a bekarikázott helyen található."

    Nem. Az bővítő hely (analóg I/O, battery modul, soros port, stb).

    MMC kártya... A bemeneteket takaró fedél alatt van:

    (Abszolút nem dörgedelemként, csak jótanácsként: Ha linket illesztesz be, használd a "Link" gombot)

  • crucified

    tag

    válasz Szirty #6472 üzenetére

    Szia, Tőled a "jó nagy marha vagy" kifejezést sem venném annak, bár tudom teljesen más a stílusod. :) Nagyon sok köszönettel tartozom Neked is.

    Köszönöm, megnézem.

    Először vetemedek neki a Siemens-nek, eddig Omron-t használtam. Bocs a sok hülye kérdésért.

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

  • crucified

    tag

    válasz Szirty #6472 üzenetére

    Szia, még egy kérdés. Menet közben kivehetem a memóriakártyát, vagy illik kikapcsolt állapotban kivenni és úgy elindítani? Amennyiben kiveszem a kártyát és on-line-ba megyek, elvileg fel kellene tölteni a PC-re?

    Köszönöm

  • crucified

    tag

    válasz Szirty #6475 üzenetére

    Szia, köszönöm.

    Nincs benne SD-kártya, valószínűleg a CPU és a HMI védettsége miatt nem engedi feltölteni.

    Létezhet?

    Köszönöm és üdv.

  • Szirty

    őstag

    válasz crucified #6476 üzenetére

    Hát nagyon úgy néz ki!

    Éljenek a programjukat lejelszavazó PLC programozók! :-/

  • byte-by

    tag

    válasz Szirty #6477 üzenetére

    halo

    érdekes ez a memóriakártya buli.
    úgy néz ki megkerülhető a cpu password, ha egy üres transfer-kártya van létre hozva és behelyezve.
    ekkor ha jól értelmezem törli a beállításokat és le lehet tölteni új programot.ezzel gondolva arra ha a password elveszett vagy elfelejtődött.
    a transfer-kártya használatos akkor is ha szoftver nélkül akarunk programot feltölteni.

    ha program kártyaként használatos akkor törli az internal programot és minden értéket, majd a kártyáról
    be tudja tölteni a programot.
    a manual leírja a folyamatokat.

    az s7-1200 manual egyébként megjegyzi, hogy ha formatálod windows-al akkor ezt benézted.
    ezzel a reformatálással nem működik a cpu.

    persze minden esetben nem árt rendelkezni egy működő programmal, probléma esetére.

  • Szirty

    őstag

    válasz byte-by #6478 üzenetére

    Üdv!

    Csak részben kapcsolódok a témához...

    "az s7-1200 manual egyébként megjegyzi, hogy ha formatálod windows-al akkor ezt benézted.
    ezzel a reformatálással nem működik a cpu."

    Erről az jut eszembe, hogy az így "tönkretett" MMC kártya S7-300-nál helyrehozható volt egy kis segédprogram segítségével, ami egy a kártya kapacitásának megfelelő, korábban másik, működő (akár üres) MMC-ről lementett image-et rávasalta a rossz kártyára.
    1200-nál nem tudom működne-e. Ki kéne próbálni :)

  • Psanyi42

    tag

    válasz Szirty #6479 üzenetére

    Szerintem működik, de még nem próbáltam.

    A PLC programja biztosan le van védve, a képek alapján.

    Erről az üres kártyás megoldásról még nem hallottam, de nem is annyira értem, hogy pontosan mit írtál, nekem kicsit zavaros volt.

  • crucified

    tag

    válasz Szirty #6477 üzenetére

    Szervusz, köszönöm. Akkor ezért nem hajlandó beolvasni. Én sem értem ezeket, pedig - szerintem - a géppel együtt megveszi az ember a szoftvert is, ami már a felhasználó tulajdona. Egy ennyire specifikus gépet ráadásul nem is lehet máshol használni.

    Neked is jövök sörrel.

    Mindenesetre köszönöm ismét.

  • Szirty

    őstag

    válasz Psanyi42 #6480 üzenetére

    Van egy szoftver, egy számítógép, egy standard USB-s kártyaolvasó, egy hibátlan és üres MMC kártya, meg egy másik MMC kártya amit "gyógyítani" kell.

    A számítógép, a kártyaolvasó és a szoftver segítségével a hibátlan MMC kártyáról készítünk egy teljes image-et, majd ezt ráírjuk a szoftverrel a "gyógyítandó" MMC kártyára.

    Így is zavaros?

  • Szirty

    őstag

    válasz crucified #6481 üzenetére

    "a géppel együtt megveszi az ember a szoftvert is, ami már a felhasználó tulajdona. "

    Ez leginkább azon múlik miféle szerződés jött létre a fejlesztő cég és a vásárló között.
    Az apró betűs rész ugye...
    A megvásárolt gép szoftvere sem válik a felhasználó tulajdonává, csak a felhasználás jogát vásárolja meg. Hiszen a forgalmazó ugyanazt a szoftvert másik géppel másik felhasználó számára újra eladhatja, amit nem tehetne ha a vevő tulajdonává válna.

    A legtöbbször a vásárló céget képviselő üzletkötő műszaki, informatikai szempontból hozzá nem értő személy, pénzügyi szakember, eurók és forintok cikáznak a szeme előtt, műszaki részletek nem érdeklik és nem is ért hozzá.

    A fejlesztő, forgalmazó cég leginkább szerzői jogokra hivatkozva védi jelszóval kiolvasás és módosítás ellen a PLC és HMI programját.

    Ezzel két legyet is üt egy csapásra, mert így csak ő tud hozzáférni, ezért későbbi problémák, vagy módosítási igény esetén őket kell kihívni messzi földről horror óradíjért hogy megjavítsák vagy elvégezzék a módosítást.
    Ez később az üzemeltetőnek óriási kiesést és komoly költséget jelenthet (nem feltétlen a horror óradíj, inkább a termelésből kimaradó gép miatt).
    A programot elektronikus formában sem adják át, ha a PLC elem kimerül, vagy a a PLC tönkremegy, az üzemeltetőnek önhibáján kívül sincs lehetősége a berendezés üzemben tartására, ami őszintén szólva etikátlan és elutasítandó.

    Az olaszok pl. nagyon szemetek ilyen szempontból. :-/

  • Psanyi42

    tag

    válasz Szirty #6483 üzenetére

    Crucified szerintem a memóriakártyára gondolt azzal, hogy megveszi az ember a szoftvert, a géppel együtt és hogy miért ne lehetne leformázni a kártyát windows-al, miért kell azt is külön siemens által formázni. Miért kell egy 24MB-os kártyát annyiért adni.

    Bocs hogy nem írtam oda, best-byte leírására gondoltam, hogy zavaros.

    Akkor én is megértem a lejelszavazást, ha például fukar cégnek készül a program és már így is eléggé alacsony áron dolgozol., vagy ha olyan megoldást alkalmazol, amit te fejlesztettél ki, külön saját célú használatra.

  • crucified

    tag

    válasz Szirty #6483 üzenetére

    "A legtöbbször a vásárló céget képviselő üzletkötő műszaki, informatikai szempontból hozzá nem értő személy, pénzügyi szakember, eurók és forintok cikáznak a szeme előtt, műszaki részletek nem érdeklik és nem is ért hozzá.
    A fejlesztő, forgalmazó cég leginkább szerzői jogokra hivatkozva védi jelszóval kiolvasás és módosítás ellen a PLC és HMI programját."

    Szia, ebben igazad van, sajnos sokszor a műszaki oldalt kihagyják a projectből és úgy kötik a szerződéseket.

    A fejlesztő cégnek - hangsúlyozom, csak szerintem - nincs igaza, Akkor sérti valaki a szerzői jogot, ha azt a szellemi terméket máshol is felhasználja a szerző engedélye nélkül. Addig én bármit csinálhatok a szoftverrel, ha akarom módosítom, letörlöm, stb., persze onnantól nem él a garancia, de ez már az én felelősségem.

    Én mindig mindenhol otthagytam a forrástprogramot is, sokkal több korrekt céget ismertem meg így mint inkorrektet. Az tény, hogy két legyet ütnek egy csapásra, mivel pl. a 20 ezer forintos mérnöki óradíjat, plusz minden költséget kiszámláznak. Egy fél napos munkáért így kiszámláznak több százezret, holott Neked pl. ujjgyakorlat lenne módosítani rajta ha baj van, nem beszélve a termeléskiesésről.

    De ez van.

    Mindenesetre köszönöm.

  • crucified

    tag

    válasz Psanyi42 #6484 üzenetére

    Mint említettem fent én sokkal több korrekt céget ismertem meg mint fordítva, sosem merült fel bennem olyasmim hogy jelszóval védem. Csak akkor tettem ezt meg, ha a tulaj kifejezetten kérte.

    Köszönöm Neked is a segítséget.

  • Szirty

    őstag

    válasz crucified #6485 üzenetére

    Szia!

    "A fejlesztő cégnek - hangsúlyozom, csak szerintem - nincs igaza, Akkor sérti valaki a szerzői jogot, ha azt a szellemi terméket máshol is felhasználja"

    Nem azt mondja hogy meg fogod sérteni a szerzői jogait, hanem ezzel az intézkedéssel kizárja a lehetőségét is. Azért írtam hogy szerzői jogi okokra hivatkozva.

    "Én mindig mindenhol otthagytam a forrástprogramot is, sokkal több korrekt céget ismertem meg így mint inkorrektet."

    Ezzel teljesen egyetértek. Én is átadok mindent, forrásprogramot is, védelem nincs. Egy kivétel volt eddig, amikor védelmet raktam bele. A körülmények miatt a számlakiegyenlítési hajlammal kapcsolatban kétségeim támadtak, de miután kifizette egy utolsó (más okból is esedékes) módosítás során leszedtem róla.

    Szerencsére valóban több a korrekt cég amelyik nem védi a programot, de sajnos nagyon sok amelyik igen. Az olaszok pl. szinte mindig. Német gépeknél is találkoztam már vele sokszor.
    Lehet hogy viszonylag kevés a védelem, de nagyon nagy (időzített bomba jellegű) problémát tudnak okozni vele.
    Főleg az olaszok, amikor a probléma felmerülésekor a gép életének tizedik-huszadik évében derül ki, hogy az olasz "garázs cég" már évek óta megszűnt jogutód nélkül. Tehát nem csak a forrásprogram beszerzése határos a lehetetlennel hanem az is hogy a fejlesztő cégek bízzák meg a javítással vagy módosítással.
    Volt olyan eset, amikor újra kellett írni az egész programot emiatt.

  • Szirty

    őstag

    válasz Psanyi42 #6484 üzenetére

    Szia Psanyi42!

    "miért ne lehetne leformázni a kártyát windows-al, miért kell azt is külön siemens által formázni."

    Mert a memóriakártyán a PLC rendszere nem az 1970-ben 160kB-os floppy lemezek kezelésére kifejlesztett file rendszert használja, feltehetően abból az okból, hogy azt semmilyen belső működés nem indokolja.
    Feltételezem, hogy PC-s filerendszer használata erőltetett és "helyzetidegen" lenne a PLC számára alacsony szinten.

    "Miért kell egy 24MB-os kártyát annyiért adni."

    Hogy kibírjon 30-40 éve üzemet és "rojtosra írást" ez alatt az idő alatt hiba nélkül, ellentétben a több GB-os de olcsó bolti kártyákkal...

    Abban nem szeretnék állást foglalni hogy a fentiekkel együtt a dolog mögött mennyi van abból a gyártó részéről, hogy szándékos inkompatibilitással a vevőt a drágább vásárlására kényszeríti. Lehet hogy ez is benne van.

    Mellesleg ha a PLC-be nem is, de operátor panelekbe lehet tenni közönséges MMC-t FAT filerendszerrel. Én néha abba azt szoktam venni. Kevésbé okoz súlyos problémát ha az meghibásodik.
    Ha van valakinek kísérletező kedve és komolyan hisz abban, hogy a 40 ezer forintos pár megás gyári MMC egyenértékű egy 2000Ft-os közönséges kártyával, az másoljon rá a korábban már említett módszerrel egy gyári image-et és használja azt...
    Műkdhet a dolog. Egy darabig biztosan.

  • Dezsi82

    tag

    válasz crucified #6485 üzenetére

    A fejlesztő cégnek - hangsúlyozom, csak szerintem - nincs igaza, Akkor sérti valaki a szerzői jogot, ha azt a szellemi terméket máshol is felhasználja a szerző engedélye nélkül. Addig én bármit csinálhatok a szoftverrel, ha akarom módosítom, letörlöm, stb., persze onnantól nem él a garancia, de ez már az én felelősségem.

    Ez elvben jól hangzik, de a gyakorlatban ez úgy szokott zajlani, hogy nem megy a gép, mert hozzáértő kolléga mókolt valamit, nem igazán sikerült, valamennyire összekaparja a gépet, hazamegy. Este megy a gyártástól a karbantartáshoz a telefon, hogy nem megy a gép, ők meg mivel garis a gép nem nyúlnak hozzá, érkezik az értesítés a fejlesztő céghez.

    Ott értetlenül állnak a helyzet előtt, hiszen ezerszer le volt tesztelve, de hát mindenki hibázhat. Azért rákérdeznek, nem nyúltak-e hozzá, ők meg "Á, dehogy, a közelébe se mentünk". Leállítják az éppen másik projekten dolgozó fejlesztőt, elküldik a pár száz kilométerre lévő géphez, javítsa ki a hibáját. Ő meg szépen odaér pár óra alatt, lehet éppen hajnalban, csinál egy összehasonlítást (a legtöbb PLCnél ez viszonylag egyszerű, robotoknál már nehézkesebb) látja hogy nem egyezik, visszacsinálja a módosítást, és megy a gép. (Legalábbis nekem ez a tapasztalatom). Így aztán az "én felelősségem" nem teljesen állja meg a helyét, mert ezt mindig bizonyítani kell.

    Jómagam sosem védem le jelszóval a programot, mert több problémát megelőz mint létrehoz, de meg tudom érteni azokat a cégeket, akik megteszik.

    Továbbá miért nem hallok senkit panaszkodni, hogy miért nem kapja meg a telefonján futó app, az autója vezérlőjében lévő program, a frekvenciaváltóban lévő program, a CNC gépe vezérlőjében futó program, a TIA portál, CX programmer, stb forráskódját.

    Valószínűleg azért nem, mert az illetőnek nincs meg hozzá a tudása, szoftvere, eszköze, stb. De mivel a PLChez, robothoz megvan a tudás, az eszköz ezért azt muszáj módosítani.

    Szerintem alapvetően egy berendezést használatért vesz meg egy cég. Az, hogy a használó úgy dönt, hogy ő más célra akarja használni, vagy ugyanarra a célra más módon, ahhoz joga van. Ha a fejlesztő cég úgy dönt, hogy módosítás ellen védi a programot, ahhoz is joga van. Ezért ha a felhasználó úgy dönt hogy módosítja a programot, de a fejlesztő ágál ez ellen, akkor csak annyi a teendő, hogy nem az eredeti programot módosítja a felhasználó, hanem egy teljesen újat készít, ugyanazokkal a funkciókkal. Nem lehetetlen, csak idő, mint ahogy a fejlesztő cégnek is idő volt annak idején.

  • Szirty

    őstag

    válasz Dezsi82 #6489 üzenetére

    Szia!

    Nyilván a gyártó meg akarja óvni magát attól, hogy mások által szerencsétlenül végzett beavatkozás miatt saját költségén garanciában javítsa ki a kreálmányát.
    De elméleti szinten maradjunk a gyakorlatias ésszerűség és korrektség mezején, ne feszegessük a lehetőségek extremitásait, mert az minden szempontból nagyon távolra vezetne...

    Ennek jegyében:
    - Garanciás gépet nem alakítunk át! Ha baj van vele, akkor a garanciát vállaló cég munkatársai térítésmentesen megoldják a problémát, erről szól a garancia. Ha a gép "mission critical", akkor fel lehet velük venni a kapcsolatot és konzultálni áthidaló megoldást lehet kidolgozni, de ilyen gép esetén szokták biztosítani a gyártó általi online elérést az azonnali problémamegoldás érdekében. Mindkét fél alapvető érdeke, hogy a gép működjön és termeljen!
    Szerintem kell azért legalább egy szikrányi bizalom a megrendelő és a teljesítő cég között! Ha ez már kezdetben sincs meg, akkor nagyon rögös út vezethet a kölcsönös megelégedéshez...

    - Mi van amikor már nem garanciás? Az üzemeltető jobban jár ha megkapja a teljes forrást hogy igénye szerint felhasználja hibakeresésre, módosításra (a szerzői jogok megsértése nélkül természetesen).
    Bárki bármit is állítson ez a korrekt megoldás!

    "Továbbá miért nem hallok senkit panaszkodni, hogy miért nem kapja meg a telefonján futó app, az autója vezérlőjében lévő program, a frekvenciaváltóban lévő program, a CNC gépe vezérlőjében futó program, a TIA portál, CX programmer, stb forráskódját."

    Azokat nem akarja a felhasználó módosítani. A szakértelme és eszköze sincs meg hozzá, ahogy említetted.
    Ezzel szemben egy gyártósor üzemeltetésében részt vevő szakemberek eszközei és tudása megvan ahhoz hogy a gép vezérlőprogramja segítségével hibát keressenek vagy azt szakszerűen módosítsák.
    Az igény is megvan erre az üzemeltető részéről, mert egy gyártósor nem mosógép, nem frekvenciaváltó és és nem TIA portál, lássuk be.
    Ha a frekvenciaváltó szoftver hibás kidobjuk a francba, rakunk be másikat ami jól működik, nem kezdünk el azon sírdogálni hogy jajj nincs meg a forrásprogram a FW-hez pedig úgy kijavítanám.

    Teljesen más szinten van a két dolog!

    [ Szerkesztve ]

  • crucified

    tag

    válasz Szirty #6490 üzenetére

    Pontosan. Garanciális géphez akkor sem nyúlok, ha leszakad az ég. Inkább tartsanak szögletesnek - abszolút nem vagyok az -, de ne legyen egymásra mutogatás abból, hogy - igaz a gyártó engedélyével de - hozzányúltak, tehát biztosan akkor romlott el. Nem. Olyan karbantartási szerződést kell kötni egy olyan céggel, hogy akár hétvégén hajnal kettőkor is tudjon segíteni ha nagy a baj. Természetesen az a korrekt, ha a felhasználó ezzel él és nem visszaél, de ugye a kölcsönös korrektség működik csak hosszú távon. Nekem sokkal több ilyen korrekt kapcsolatom volt / van ahogy említettem, elhanyagolhatóan kevés aki nem volt korrekt. És ahogy említetted garancia időn túl megkönnyítheti az életet az, ha monitorozni tudjuk a programot, ezáltal redukálódott a hibakeresés. Nem sokszor fordult elő ilyen, de szerintem is az a korrekt, ha valaki otthagyja a forrást a garancia időn túlra. És ugye a comparálással tudod bizonyítani a felhasználó számára, hogy az eredeti programmal működik miután visszaállítottad, ergo valaki ott helyben babrálta. Onnantól a már említett korrektség jegyében lehet elintézni a dolgot, de szerintem a legtöbb helyen működik. X év munkaviszony után azért ha valaki "beleszagol" a másik félbe, akkor jó megközelítéssel lehet tudni előre is, hogy milyen kilátások vannak a hosszú távú munkára.

    De ez csak az éb szubjektív véleményem, tiszteletben tartom az ettől merőben eltérőt is. Nálam az én verzióm működik.

  • Psanyi42

    tag

    válasz Szirty #6488 üzenetére

    Szirty,

    Igen értelek, nem is gondoltam, hogy egy mezei kártyát rakok bele, meg nem is arra gondoltam, hogy a windowsos formázóval formázóm.
    Arra utaltam, ha már egyszer van egy szép kis TIA Portal miért ne lehetne vele leformázni egy kártyát, vagy rámásolni az img-et mit a másik kényszermegoldásnál?

    Ha csak nem kézzel készítik a kártyát, egyedi gyártásban, akkor nem értem az árát, jó nem 2000 de legyen max 10000.

  • Dezsi82

    tag

    válasz Szirty #6490 üzenetére

    De elméleti szinten maradjunk a gyakorlatias ésszerűség és korrektség mezején, ne feszegessük a lehetőségek extremitásait, mert az minden szempontból nagyon távolra vezetne...
    Szerintem nincs semmi extrém abban amit leírtam

    - Garanciás gépet nem alakítunk át! Ha baj van vele, akkor a garanciát vállaló cég munkatársai térítésmentesen megoldják a problémát, erről szól a garancia
    Az elvvel egyet értek, de többször előfordult, hogy módosított garanciás gépünkhöz kellett kimenni, vagy garanciás gép módosítására kértek minket(olyannál aminél nem mi voltunk az eredeti gyártók). Van olyan berendezés, ahol ez azért nem fekete-fehér. Például egy robotnál van aki azt mondja, hogy egy pozíció elállítása módosítás, van aki azt mondja, hogy az még csak paraméterezés.

    Bárki bármit is állítson ez a korrekt megoldás!
    "Nem érdekel ki mit mond, nekem van igazam" :C

    Azokat nem akarja a felhasználó módosítani. A szakértelme és eszköze sincs meg hozzá, ahogy említetted.
    Nem értek egyet.
    Egyrészt nekem megvan hozzá a tudásom/eszközöm/igényem, hogy kicsit módosítsak a mosógépünkön, és a TIA portálon is (kivéve ha valami nagyon elvadult fejlesztő környezetben készítették). De sajnos nem tehetem meg, mert nincs meg a forráskód.
    Másrészt ha nézek egy berendezést, ahol mondjuk van PC program, robot, PLC, és egy kis céleszköz chip-pel, akkor attól függően korrekt átadni a programot, hogy a megrendelőnél rendelkezésre áll-e a megfelelő szakember?
    Szerintem ez ettől független kell legyen.

    Az igény is megvan erre az üzemeltető részéről, mert egy gyártósor nem mosógép, nem frekvenciaváltó és és nem TIA portál, lássuk be.
    És ha csak egy célgépről beszélünk, nem egy gyártósorról, ott már rendben van, ha nem adja át fejlesztő a forráskódot? Hol húzod meg a határt? IO szám, vagy a programsorok száma?

    Az üzemeltető jobban jár ha megkapja a teljes forrást hogy igénye szerint felhasználja hibakeresésre, módosításra (a szerzői jogok megsértése nélkül természetesen).
    Persze, hogy jobban jár. A fejlesztő meg akkor jár jobban, ha mindent levéd.

    Szerintem hibakeresésre nem a PLC program nézegetése való, erre van a kijelző, stb. Ha hiba van a programban, akkor az garanciaidő alatt kiderül. Program nem fog tönkremenni, és van más lehetőség is a hibák megkeresésére. Persze, ez a legkényelmesebb megoldás, de a kényelemnek sok fokozata van.

    Én nem hibáztatok egyetlen fejlesztőt sem aki levédi, nem adja át a programot. Szíve joga. Ha a kijelző megadja a szükséges információt egy hiba javításához, nem kell a forráskód.

    [ Szerkesztve ]

  • Dezsi82

    tag

    válasz crucified #6491 üzenetére

    És ugye a comparálással tudod bizonyítani a felhasználó számára, hogy az eredeti programmal működik miután visszaállítottad, ergo valaki ott helyben babrálta
    Ez így van, a legtöbb esetben (ahogy írtam, ez azért nem mindig ilyen egyszerű). De ehhez is el kell menni, összehasonlítani, feltölteni, tesztelni. Épp elég baja van egy fejlesztőnek alapból, nem kell még neki ráadásul a teljesen felesleges utazás, és nyűg a nyakába.

    De ez csak az éb szubjektív véleményem, tiszteletben tartom az ettől merőben eltérőt is. Nálam az én verzióm működik.
    Én is így gondolom. Nekem is sokkal jobb ha megvan a forrásprogram, könnyebben hibát keresek, módosítok. És én is mindig átadom, és olyan kódokat készítek ami megkönnyíti a hibakereső, módosító munkáját, nekem is kevesebb a nyűg. De teljesen megértem azokat a cégeket, akik levédik a kódjaikat.

  • Psanyi42

    tag

    válasz Dezsi82 #6493 üzenetére

    Szerintem hibakeresésre nem a PLC program nézegetése való, erre van a kijelző, stb. Ha hiba van a programban, akkor az garanciaidő alatt kiderül. Program nem fog tönkremenni, és van más lehetőség is a hibák megkeresésére.
    Hát most a héten voltam megnézni egy PID-et. Annyi változás történt a rendszerben, hogy nagyobb folyadékáramot használnak, és máris ment a kukába az egész, mert a paraméterekkel nem lehet megoldani, hogy indításkor ne lője túl, akármit is állítok, akármilyen kicsire is veszem a tagokat mindig túllövi, mert kb 5-6 mp-es késés van a rendszerben. Szóval azt kellene csinálni, hogy PID nélkül felfuttatni a rendszert a kívánt érték közelébe, de ez nem lehetséges, mivel le van jelszavazva a program.
    (A D tagra mindig 0-t ír, szóval szerintem azt csak dísznek rakták a kijelzőre, mert nem változtat semmin, szóval inkább csak PI)

    [ Szerkesztve ]

  • Szirty

    őstag

    válasz Dezsi82 #6493 üzenetére

    Helló Dezsi82!

    "Szerintem nincs semmi extrém abban amit leírtam"

    Természetesen nincs. Nem is azért írtam ezt le, hanem ezért, hogy abba az irányba ne menjünk el a vitával. Vagyis szeretném megelőzni az ilyet, mert tudom hogy az szokott történni.

    "Nem érdekel ki mit mond, nekem van igazam"

    Alapvetően egyetértünk, nem kell mindent támadásnak venni, Csak "beszélgetünk"...
    Sajnálom hogy így értetted.
    Arra utaltam hogy tényekkel nem lehet vitatkozni. Attól teljesen függetlenül nem lehet hogy ki említette..."

    "Szerintem hibakeresésre nem a PLC program nézegetése való, erre van a kijelző, stb. Ha hiba van a programban, akkor az garanciaidő alatt kiderül."

    Azt nem feszegetném hogy mi mire való.
    De teljesen egyértelmű számomra, hogy a PLC program hozzáférhetősége elképesztő mértékben meg tudja könnyíteni a hibakeresést.
    Ezt nap mint nap tapasztalom. Egyedül lennék ezzel? Főleg ha távolról kell hibát keresni és a telefonon átadott információ nem elegendő, zavaros vagy nagyon félrevezető (sajnos szinte kivétel nélkül mind ilyen).
    Sajnos napi szinten kell hibát keresni itt, és bizony olykor a programban monitorozzuk mi a helyzet. De ez itt viszonylag nagy gyár, nagy programokkal, nem tudom ez számít-e. Kisebb önálló célgépeknél viszonylag ritka valóban hogy a programot kellene nézegetni. Legfeljebb makacsabb hibáknál szükséges.

    "Program nem fog tönkremenni, és van más lehetőség is a hibák megkeresésére."

    Mindkettő igaz.
    Ám a lehetőségek közül - amennyiben több is van - a jobbat kell választani. Sok esetben ez a program monitorozásával alátámasztott hibakeresés.

    Valóban nem megy tönkre a program. Vagy legalábbis nem változik meg magától.
    De lássuk be: tökéletes program nincs.
    Nálunk a mai napig (8 év után, sőt az egyik 12 éves vezérlésben is) futunk bele olyan hibákba ami eddig nem okozott problémát és csak most alakult ki az az együttállás amikor jelentkezik és gondot okoz.
    Kijavítjuk és megy tovább az élet.

  • byte-by

    tag

    válasz Dezsi82 #6494 üzenetére

    "De teljesen megértem azokat a cégeket, akik levédik a kódjaikat"

    megérteni én is megértem őket, de atomot rájuk ....:)

    egyébként saját tapasztalatom szerint valóban az olaszok és a nemetek a legelvetemültebbek
    ebben a dologban, vagy inkább az olaszok másoljak a német szokást.

    előre bocsájtom , hogy én magam sem védem soha le a programot.
    ezen a fórumon mar régebben volt ebben a témában nem is egy kör.
    akkor jeleztem, hogy pl. van olyan megrendelőnk akinél elvárás a helyi karbantartok hozzáférése a programhoz, vagyis akármikor találkozhatunk belenyúlással. soha nem volt ebből konfrontációnk. a cél, hogy a gép vagy akar gépsor termeljen, ne álljon.
    ha partnerek vagyunk , azt megháláljak. a próbaüzemek alatt úgyis kijön pár dolog, kisebb nagyobb módositás ezalatt általában szükséges.
    szerintem nagyon merev álláspont az ha mindig a garanciális körülményekre hivatkozunk.
    úgy gondolom, ennél jóval rugalmasabbnak kell lenni.

    pl. mi van akkor ha egy gépsort vagy gépet át kell alakítani vagy magasabb szinten automatizálni?
    több példa volt erre, amikor nem a saját gépsorból kiszereltünk egy teljes állomást és mechanikai-elektromos bővitéssel , nagy arányú (hmi-beépités is) plc-program bővitéssel vittük vissza, és installáltuk.
    ekkor a másik gyártó cég programját használtuk, bővítettük amit azért tehettünk meg,
    mert ők is átadtak a teljes verziót.

    a mi gépeinket is molesztálják adott esetben, de nekem meg nem jutott eszembe ezert kötözködni.
    sőt inkább megbeszéljük mit is szerettek volna, vagy mi volt a terv.
    ez ugyanannál a távol-keleti partnerünknél jellemző, persze ott más a hozzá állas is.

    véleményem szerint a "hajnali kettőkor is , gari alatt " elv teljesen életszerűtlen, már beüzemelt, használatba vett gép eseten.
    senki sem ül arra várva hátha felhívják a megrendelőtől , hogy valami problémájuk van.
    24-48-72 órás beavatkozás létezik,akár szerződés szerint, de hajnali kettőkor hívogathat, felesleges.

    a plc-s tevékenység sokrétű, a perifériák száma rengeteg ( hmi-k, robotok, képalkotók, adatgyűjtők, mérőegységek, stb.) ezek adott esetben nem a meglévő rendszer része hanem hozzá építés, vagy fejlesztés. ezt természetesen más cég is csinálhatja.

    itt a megrendelő felelőssége is felvetődik , hogy kivel dolgozik együtt.
    van olyan partnerünk aki megválogatja, illetve van beszállítói specifikációja, ami szerint kell eljárni minden partnerének.
    ha a partner nem hajlandó a program hozzáférhetőségét biztosítani, akkor azzal nem dolgozik.persze ez csak egy összetevő.

    más kérdés, hogy kész meglévő teljes rendszert akar-e megvenni egy cég.
    ilyenre is volt példa,más cégnél ugyan, de pont egy olasz mosó berendezés esetében, ami egy óriási egység volt, több komponensel. nem volt választás, nem is jártak jól.
    én magam jeleztem az olasz kollégáknak,(akik egyébként jó fejek voltak) hogy kell a program amit meg is ígértek.
    azt nem értettem miért a központból kell küldeni majd később, és miért nem a laptopjukról, de persze a program soha nem ért oda.

    a program átadása vagy hozzáférhetővé tevése nem jelenti az arról való lemondást, véleményem szerint.
    jogilag megegyezik pl. akár a windows jogállásával. tehát a gépeken licencként működik, de máshová is eladható a fejlesztő belátása szerint mivel az ő tulajdona, illetve saját fejlesztése, amivel szabadon rendelkezhet.

    [ Szerkesztve ]

  • crucified

    tag

    válasz byte-by #6497 üzenetére

    "véleményem szerint a "hajnali kettőkor is , gari alatt " elv teljesen életszerűtlen, már beüzemelt, használatba vett gép eseten.
    senki sem ül arra várva hátha felhívják a megrendelőtől , hogy valami problémájuk van.
    24-48-72 órás beavatkozás létezik,akár szerződés szerint, de hajnali kettőkor hívogathat, felesleges."

    Anno beüzemeltek egy palettázó rendszert az olaszok. Kezdetben tök jól ment minden, azután kb. egy hónap múlva egy csomó összefüggéstelen hibával leállt a rendszer. Néztük balról-jobbról, senki nem értette mi történt, senki nem konfigurált vagy állított el semmit. Olaszországból nehézkes volt a szervíz, és lévén 0-24-es üzemű a cég, elég nagy bajt okozott. Jó lett volna monitorozni, mivel összefüggéstelen hibákat generált, de jelszóval volt védve. Teljesen véletlenül jöttünk rá, hogy az olasz gyártású relék okozták a bajt, amik kb, egy hónapot bírtak. Kidobáltuk, Siemens reléket tettünk be, azóta úgy ketyeg mint az atomóra.

    Szóval az Élet hidd el produkálhat ilyeneket is, hogy garanciás gép megy egy darabig, azután elképesztő hibákkal összefüggéstelenül leáll, viszont a szervíz nehézkes mivel külföldi.

    Mint említettem - valószínűleg szerencsés vagyok - olyan cégekkel dolgoztam eddig sok-sok éven át, akiket bármikor hívhattam volna, akár szombaton hajnal kettőkor is, mivel Nekik is az volt az érdekük, hogy a gép menjen és hosszú távú korrekt kapcsolatot alakítsanak ki velünk.

    Húsz év alatt egyszer kellett csak telefonálnom egy cégnek - sok céggel dolgoztam - hétköznap éjfél körül, mert tényleg nagy volt a baj. Budapestről 3 óra múlva Szegeden voltak szó nélkül. Egy milliárdos árbevételű 0-24-es cég esetén nem mindegy, hogy 3 óra vagy 24 óra a kiszállás probléma esetén. Mi pedig szintén szó nélkül adtunk a cégnek még pár százast a hozzáállásukért. Igaz ekkor már nem volt garanciális a gép, de ha az lett volna sem csinálnak belőle problémát. Tehát soha nem éltem vissza ezzel az opcióval, jó érzés olyan cégekkel dolgozni, ahol Nekik is fontos a gép minél előbbi üzemelése és picivel tovább látnak az orruknál.

    De mondom, ez csak az én szubjektív véleményem és tapasztalatom, nem állítom, hogy én gondolkodok jól és nekem van igazam.

  • byte-by

    tag

    válasz crucified #6498 üzenetére

    ezért írtam, hogy szerződés szerinti a support egyrészt.
    másrészt ezért írtam, hogy pl. kiemelt távol-keleti partnerünknél a kai-zen is belenézhet bármikor
    a programba.

    máshol is van ügyelet (gondolom pl. tetra pack) ahol éjjel is felveszik a telefont és 3 óra múlva ott lehetnek, de
    ebbe a szerencse is belejátszik mert ha pl. épp a sió-nál van az ügyeletes, akkor pl. a mizo-hoz nem ér oda
    3 órán belül. egyszerre nem az összes szerviz mérnök tart ügyeletet.
    de ez az ügyelet.

    de én nem erről beszéltem, ezek a gépeknek nem program baja volt , és szerintem Te sem arról beszéltél.
    az, hogy egy gép nem működik helyesen amikor már egyébként rendszeresen használják, az általában nem
    program hiba. ha speciális rendszergép, (pl. csomagológép, töltőgép, stb.) akkor pláne , mivel ezekből
    sok van, és ugyanazt a programot használják. ilyen esetben tartanak akár ügyeletet is, mert a gépük sok helyen , sok példányban működik.

    egyedi fejlesztésű célgépeknél előfordulhat, de ha már rendszeresen használják , mint jeleztem akkor
    nem a plc lesz a hunyó valószínűleg. akár relék is amit említettél. ez a karbantartás kompetenciájától is függ.

    karbantartási szerződésünk nekünk is van 48 órás.
    a hibaelhárítás az más.
    a partnerség nevében magam is segítek amikor tudok a megrendelőnek, de nem ígérem , hogy 3 óra múlva akárhol ott vagyok, mivel más munkám is van adott esetben.
    már módosítottam programot pl. teamviewer-en keresztül is , a cégnek volt PG-je de nem volt aki értett volna a plc-hez. rádugták és én 200 kilométerrel odébb oldottam meg a problémát, ami egyébként apróság volt, nem ciklushiba.

    azért vannak a karbantartók, hogy megismerjék, kiismerjék, megtanulják az adott gép vagy gépsor jellegzetességeit, esetleges hibafaktorait, működési elveit, folyamatait.
    többek között ezért várja el a már említett partnerünk a minősített karbantartóktól , hogy képesek legyenek monitorozni a programot, és akár beavatkozni a program ciklusba.

    sőt megjegyzem voltam alkalmazott plc-s és tartottam ügyeletet is. akkor valóban én is 3 órán belül ott voltam a cégnél éjjel is.
    de jelenleg ilyesmire nincs szükség.

    [ Szerkesztve ]

  • Szirty

    őstag

    Sziasztok!

    DEPRAG gyártmányú AST10-1-P vezérlővel ellátott elektromos csavarozót kellene profibuszon keresztül megtámadni.
    Ezért kap egy profibusz opciót, amit elvileg így hívnak hogy:

    Expansion Kit Profibus
    Part-No.: 385501 A

    Sajnos sem a gyártó oldalán se máshol nem találtam se GSD file-t hozzá, sem pedig a buszos kezelésről szóló részletes leírást (Status word, control word kiosztása, hibajelzések kezelése stb).

    Jövő héten felkeresem a magyar forgalmazót is, hátha tud/akar segíteni. Addig is: nincs valakinek infója, tapasztalata ilyen géppel?
    (Elnézést ha más fórumon esetleg valakivel jött már szembe ez a kérdésem...)

Új hozzászólás Aktív témák