Hirdetés

Keresés

Hozzászólok Aktív témák

  • janos666

    Topikgazda

    Ha valaki esetleg tanulmányozta már ezt behatóbban előttem: a Panasonic EZ950-en és/vagy Sony A1-en is működik az 1080p@120Hz@HDR mód, mint az idei LG-ken (és ha igen, akkor ismert esetleg a lag is)?

    Elsősorban emiatt (natív 120Hz opció) gondolkodtam el egy LG 55B7-en, de annak nem akar ~570k alá menni az ára, közben viszont a Sony és Pana szépen lekúsztak már egy "kiköhöghető" (7-800) sávba, és ezeken legalább fapados BFI, így lehetne váltogatni játéktípustól és/vagy érzés szerint 4k@60 és 2k@120 közt (nincs semmi tapasztalatom, hogy melyik hogy működne, beleértve azt is, hogy melyiket könnyebb összehozni a mai VGA-kkal), illetve a filmeknél is lenne választási lehetőség (bár nem hangzik jól a 60Hz-es BFI a 24fps filmekhez, de talán még mindig jobb, mint a motion blur, ezt is itthon kéne egyéni preferenciához kitapasztani...).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Nemir Ombe #5401 üzenetére

    Igen... Mióta be van jelentve a HDMI 2.1 szabvány, azóta tudom, hogy meg kéne várni, mert végre elég alaposat léptek vele (nem csak csoszogva noszogatták picit a sávszélt, mint régen sokszor). Csak az még úgy fél év, mire kiderül, hogy a 2018-as készülékek megkapják-e egyáltalán (és hogy azon belül mely márkák mely típusai, mert lehet hogy csak a legdrágábbak kapják meg első körben), majd további közel fél év, mire elvesztik a nyitási prémiumot az árak.

    Aztán ugyan ez PC VGA-kra (nem is biztos, hogy jön 2018-ban VGA kártya natív HDMI 2.1-el, mert a jelenlegi DisplayPort még kisebb sávszélt tud, és ott elsődlegesen azt szokták nézni a kijelzőmotorral, szóval talán integrált DP 1.4 -> HDMI 2.1 konverzió lesz pár custom kártyán, ami több, mint a HDMI 2.0, de kevesebb, mint a HDMI 2.1 és lehetnek kompatibilitási buktatói).

    Arról meg ne is beszéljünk, hogy ma épp elég nagy falat az 2k-ban kvázi-stabil 120 fps, de főleg 4k-ban kvázi-stabil 60 fps a viszonylag modern játékok alatt (nem is kell a legújabb és legszebb, hogy ez problémát jelentsen), főleg nem abszolút-csúcs VGA-knak.
    Most egy GTX1070-em van, amit még nem is akarok cserélni (majd talán Volta vagy Vega2), nem két darab GTX1080Ti repeszt, szóval hiába is lenne HDMI 2.1, nem tudnám játék közben előállítani azt a képanyagot (az megint nem értelmes opció, hogy mindent Low-ra teszek és csak több éves játékokat játszok, mert úgy verhetem a mellem, hogy 4k-ban is 120fps :DDD).

    ---

    Most végül is bekockáztattam (csak rendeltem, nem tudom mikor hozzák) egy ilyen MM-es C7-et, hogy legyen vele végre behatóbb tapasztalatom. Legrosszabb esetben majd megpróbálom kicsivel vételár alatt továbbpasszolni, ha nem tetszik itthon. Majd beszámolok róla, ha elkezdtünk ismerkedni.

    (#5402) Ijk -> Jó kérdés. Iratkozz fel a topic-ra (youtube csatornám "sajnos" nincs, mert akkor azt mondanám lájkold azt :P) és ígérem megpróbálom majd kitrükközni a C7-ből, amit ki lehet. ;]
    Legfeljebb majd jól lefikázzuk itt együtt, ha nem úgy terpeszt, ahogy kéne.

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz krx21 #5411 üzenetére

    Azért, mert a valós 120fps sample-and-hold elvileg jobb mozgásélményt adhat, mint az 50/50 (active/blank) BFI-s 60fps (és pont ezt tudja a Sony/Pana OLED), hasonló élesség (avagy "mozgóképfelbontás") mellett. De épp ez az egyik, amire most én is kíváncsi vagyok, hogy nekem vajon hosszabb itthoni használattal mi lenne az egyéni véleményem erről.

    A HDMI 2.1 inkább ahhoz kéne ma, hogy a 4k filmeknél is csinálhassunk magunknak szoftveres 72 vagy 96 Hz-es BFI-t (én jobban szeretem a 72Hz-es Kuro-t, mint a 96Hz-es Samu/Pana-t, de persze a PPD-ken nagyon másként lőtték be a duty cycle-t, nem úgy mint ezeken az OLED-eken, hogy a 120Hz-es frissítésbe kell tényleges fekete képkockát zsúfolni...)

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz krx21 #5414 üzenetére

    G-Sync TV akkor lesz, ha indítunk rá KickStarter-en egy új TV gyártó céget, és összeharácsolunk annyit, hogy az nVidia arca is elolvad a nullákat számolva. Szólj ha indulunk. :D

    FreeSync szerűség viszont már egész hamar lehet (netán még konkrétan FreeSync logót is kaphat dísznek, bár ezt erősen kétlem), mert a HDMI 2.1-ben lesz szabványos VRR (Variable Refresh Rate) mód, de szerintem (nem tudom, csak tippelek) csak opcionális a támogatása (tehát a TV gyártókon múlik, hogy mikor, melyik modelleken, ha valaha és bármelyiken elérhetővé teszik). Szóval ezzel is meg kell várni az új HDMI-t és konkrét támogatást mindkét oldalon. De... van egy érzésem, hogy az nVidia egyáltalán nem fog pattogni érte, esetleg az AMD és ők sem biztos, hogy "azonnal", csak majd ráérősen.

    ---

    Most nem akarom túl sokat offolni és amúgy is leírtam már illendőbb helyen többször erről a véleményem, de a FreeSync önmagában nekem sz@rt nem ér. A G-sync azért jó, mert gyakorlatilag előírja a gyártónak az alacsony lag biztosítását is (FreeSync-nél ilyen nincs, vár talán az új HDR-es verziójánál már van valami).

    Hiába van VRR, ha alacsony az átlagos fps, akkor ugyan úgy szar lesz a mozgásélmény, főleg alacsony lesz a mozgókép felbontás. A VRR lag minimalizálásra jó, illetve a Vsync sokkal finomabb szemcsézésére jó, olyan csodát nem tesz, hogy alacsony fps mellett BFI nélkül éles lesz a mozgókép, a BFI-vel pedig amúgy gyakorlatilag inkompatibilis.

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Piftuka #5418 üzenetére

    A régi 3D-s kiadványokat meg lehet nézni 2D-ben is egy teljesen friss élményért. Én pl. azóta várom, hogy egyszer megnézzem majd újra 2D-ben is a Hobbit részeket, mióta befejeztem őket sorban 3D-ben (és levontam a következtetést, hogy kár volt szemüvegben végigülni őket).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Ijk #5430 üzenetére

    Valamennyire jogos az érvelése. Az idei LG-ken valahol 120 nit körül van (fejből mondok közelítést, talán csak 100) az a fehér fényerő, amit be lehet lőni úgy, hogy apró ablak és teljes képernyő közt ne legyen semmi difi.

    Mondjuk kicsit kitekintve a szemellenzőből, egyetlen plazma sem tudott 100-at sem stabilan, még a tuningolt 9G Kuro is visszavág kicsit 90-ről (már nem emlékszem pontosan hova, 65-70 rémlik), out-of-box meg aztán végképp, ahogy a többi márka is (Pana, Samu, elég agresszíven, főleg a nagyobb képátlóknál). Szóval nem jó dolog az ABL, jobb ha nincs, de valamennyire együtt lehet vele élni, egy tökéletlen világban is lehet jó kompromisszumokat találni...

    Viszont tippem sincs, hogy az LG OLED-es ABL az milyen frekvencián és hogy számol. Ha van benne valami "zajtompítás", hogy ne "vibráljon" jelenetváltáskor (pl. egy görgetett átlagot vesz néhány szomszédos képkockáról, nem 120Hz-es frame-by-frame számol limitet), akkor a szoftveres BFI-vel kb. ugyan annyit enged meg, mint anélkül (pl. kiátlagolódik a 240-es és 0-ás képkocka 120-ra, amit meg is enged, vagy legalább is valahogy beáll valamire, de nem 60-ra, hanem 90-re, vagy 150-re, stb, passz) Ki kell próbálni, ezért jövök tesztelni (most épp több kedvem van ilyenekkel játszani, mint filmet nézni vagy videojátékot tolni :D).

    Mondjuk még meg se néztem behatóbban, hogy mivel tudnék BFI-t tákolni, főleg játékok alá (elvben nem nagy ügy, akár elmagyarázom egy egyetemista programozónak, hogy milyen reshade filtert írjon egy karton sörért, de valakinek majd be kell piszkolni a kezét, ha még nincs kész).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Gtaati #5436 üzenetére

    1080p120@10bitHDR és 2160p60@10bitHDR is megy, de utóbbihoz (vagy mindkettőhöz?) alább kell adni az RGB 4:4:4-ből (ami filmeknél nem érdekes, mert azok eleve 4:2:0-ban vannak, csak játéknál számíthat kicsit, de ott is több lesz a hiba a forrásban [aliasing a raszterizálásból], mint a chroma subsample-ben [amit általában lágyan kezelnek]), vagy alternatíva a 2160p30@12bitHDR is, vagy ugyan ez 10 biten és 4:4:4-ben (és lehet, hogy úgysem tud a konzolod/PC-d kiköhögni ~60fps-t 4k-ban).

    A HDMI 2.1 lesz az "igazi" (több, mint duplájára nő a sávszél), de az még minimum fél év mire kiderül, hogy megkapjuk-e egyáltalán jövőre, vagy majd csak '19-ben (és ha már '18-ban, akkor melyik árkategóriában), és még hiányozni fog alá 1-2 (3-4) évig a nyers erő a GPU-kból is, hogy tényleges hasznos tartalommal töltsék meg azt a sávszélt (4k-ban ~120fps úgy, hogy nem butítod szarrá a minőségbeállításokat...).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz torma1981 #5441 üzenetére

    Én sem írtam nagyon mást:
    hiányozni fog alá 1-2 (3-4) évig.
    Azért is írtam így, mert attól is függ, hogy a piaci viszonyok mit diktálnak a gyártóknak, milyen sűrűn és milyen léptékben próbáljanak nyomulni egymásra, vagy épp dőljenek nyugodtan hátra (mint most is az nVidia a Vega után ráérősen lógathatja a lábát, mint ha mi sem történt volna).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Nemir Ombe #5470 üzenetére

    Egyébként HDMI 2.0-nál már igen, kijöhet 1:1 a szabványosan dekódolt YCC 4:2:0, nem kell már konvertálni 4:2:2-be vagy 4:4:4-be, esetleg RGB-be. A dekóder rész pedig abszolút szabványos, mindig ugyan azt kapod vissza ugyan abból a tömörített anyagból minden dekóderrel. Innentől kezdve csak akkor lesz eltérés, ha van valami bug, vagy szándékosan fut felhasználó által kikapcsolhatatlan "képjavító" (képrontó) a háttérben (vagy persze ha hardware-esen hibás valami, esetleg annyira ramaty minőségű az egész, hogy "bitflip" is van, avagy áttáncolnak az 1-esek és nullák a dobozban, de az "szikrákat" és hasonlókat produkál, nem általánosan életlenebb vagy színesebb/fakóbb képet és mittudoménkimitvizionál).
    A gond ott lesz, mikor valami lassú, lefagy/újraindul, nem nyit meg mindent, néha elkezd akadozni, stb.

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    A legelső benyomásom egyelőre itthon is ugyan olyan vegyes, mint mikor vendégségben láttam ezeket az LG OLED-eket.

    A csomagolás és talpszerelés kiborító logikájú (remélem sohasem kell visszadobozolnom), a távirányító és képernyőmenü számomra agyrém (de mivel monitor lesz, így csak ki/be kapcsra és alkalmankénti konfigurálgatásra kell, szóval tudok vele élni). Hihetetlen, hogy nem IEC tápcsatija, hanem egy rövid fehér fix madzagja van (az esztétika nálam sokadrangú, de ez határeset, hogy funkcionalitási kérdés is legyen).

    Szándékosan nézegettem kicsit az out-of-box szoftverrel is, és érezhetően jobban tetszik frissítés után (picit gyorsabb a menü is, illetve nézhetőbb a gyári képmód, bár nyilván jobb a Cinema, csak nem olyan riasztó most az ECO sem).

    Az egyik fő ok, amiért gondolkodtam a Pio 9G Kuro cseréjén, az az alacsonyabb lag és natív 120Hz potenciális előnyei. És hát, nos... A legelső gyors-tesztekből ez is vegyes:

    1: Nem igazán veszem észre a lag különbséget. Sőt, Cinema/Expert módban talán egy hajszállal gyorsabb is a szintén ISF módba rakott Kuro. Ha átrakom az LG-t Game módba, akkor ha nagyon koncentrálok, olyan mint ha kicsit előbb reagálna az LG (bár ehhez így talán illene a Kuro-n is módot váltani, mert ott is van Game és PC mód is, csak ott az a baj, hogy a PC módban LCD-s a fekete, Game módban pedig nem lehet kikapcsolni az alapértelmezett túlélesítést, így sohasem használtam ezeket a módokat). Persze az LG-n elneveztem a HDMI2-t PC-nek és bekapcsoltam rá az UHD Color opciót...

    2: Sajnos a natív 120Hz-en is jóval feltűnőbb az eye-tracking motion blur, mint a plazmán 60Hz-en (ez mondjuk nem csoda, ha jól tudom közelebb van a Kuro a ~35%, mint ~50% BFI-hez, szóval 144-170 Hz kéne, hogy egyértelműen utolérjük/lenyomjuk sample-and-hold módban a plazmák királyát blur ügyben), bár nyilván határozottan javul a helyzet az OLED-en, ha 60-ról 120Hz-re váltok (és a PDP sem "tökéletes").

    3: Abból a szempontból viszont hihetetlenül tetszik a natív 120Hz, ahogy az egérkurzort követi a mozgás. Sokkal közvetlenebbnek érzem az egér és kép közti kapcsolatot, azonnal érezni, hogy precízebben követi a kép az egeret. Bár ezt egyelőre még csak a Windows asztalon próbálgattam, játékra még nem volt idő.

    Szóval az van, ami sejtettem előre is: nem rossz, de nem is lenyűgözően jó (legalább is a Kuro után), ha megkaptam volna ~350k-ért használtan, akkor boldog is lennék, hogy jó üzlet volt, de még nem vagyok meggyőzve, hogy megért-e ~580-et. Bár persze a HDR-t még kis sem próbáltam és a 120Hz-nek a videójáték teszt lesz az igazi próbája, nem a Windows ablakráncigálás.

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    Azt olvastam, hogy a nyáron jött ki egy firmware frissítés, ami megoldotta az 1080p120@HDR mód gamma hibáját, de nekem most ez a 03.60.15 firmware, amire frissíteni tudtam (pendrive-ról tettem fel az LG oldaláról letöltött file-t és utána kértem egy reset-et is, de most adtam a TV-nek is hálózatot, és azt mondta nem talál újabbat ő sem), pont azt a hibát produkálja, mint ha az SDR gamma lenne ráhúzva a HDR módra (átváltott HDR módba, nem ez a gond, hogy nem át a metadata).

    Elképzelhető, hogy csak az USA-ban érhető még el a kérdéses firmware? (Most nem találtam meg a konkrét verziót, csak annyit írtak, hogy webos 3.6 és nekem is az van...)

    Persze lehet Win10 (fall creators, ami már "végleges", de hivatalosan még nem elérhető), vagy VGA driver hiba is (főleg hogy az új Win10 funkciókhoz új driver kell), de 4k-ban kisebb frekin működik a HDR (vagyis még fura vele a Windows asztal színe, szerintem összekeveri a színtereket, de a gamma nagyjából rendben van).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Madwe #5531 üzenetére

    Ha a Win10-ben átbillentem a "HDR and advanced color" kapcsolót, akkor az nVidia driver letiltja ezeket a beállításokat (YCC 4:4:4 vagy 4:2:2 / RGB, 8/10/12bit, Limited/Full Range az RGB-hez), a driver-el pedig nem lehet HDR módba váltani a Windows asztalt (ott most is fixen 32-bit a desktop color, nem lehet mást legörgetni).

    Én olvastam konkrétan pont erről a hibáról, amit most tapasztalok (hibás tone response 1080p120@HDR módban), de az lehet, hogy összekevertem valamivel, hogy nem ez lett javítva.

    2160p30-ban működik a HDR a Windows asztallal. Kicsit furák a színek, de nem katasztrófa, a tone response (~gamma) pedig teljesen korrekt így ránézésre. Csak 1080p120-ban van baj (az viszont egyértelműen használhatatlanul rossz).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Madwe #5531 üzenetére

    Ha SDR módban van a Windows asztalkezelő, akkor hibátlannak tűnik az 1080p120@12bit mód (YCC 4:2:2-vel, YCC 4:4:4-el és még Full Range RGB-vel is).

    Viszont ha átállítom a Windows asztalkezelőt HDR módba (és elvileg marad minden más), akkor használhatatlanul rossz a TRC (~gamma). Minden szénné van világosítva/fakytva, mint ha az egekbe (túl a felhasználói menüs skála végén) lenne tolva a Brightness/Fényerő csúszka a TV-n (ez a forumoldal is alig olvasható, kiszürkül a fekete betű).

    De a Windows asztalkezelő is áttehető HDR módba, ha például 2160p30-ban van, és HDMI sávszélben ugyan az a 2k120 mint a 4k30, mert 2*2=4 a pixelszám és 120/30=4

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Madwe #5542 üzenetére

    1: Az nVidia CP csak 8 és 12 bitet kínál fel ebben a módban.
    2: Ha jobb nem is, de rosszabb sem lesz (kivéve, ha esetleg ez előcsal egy bugot)
    3: Attól, hogy a kijelzőpanel névlegesen milyen precizitást tud, a processzor előtte gondolom sokkal precízebben dolgozik (12+ biten), így akár még minimális haszna is lehetne (mondjuk ha használnék VGA LUT-ot a szürke-skála kalibráláshoz).

    Nem, mert ahogy már próbáltam rá utalni HATALMAS a hiba abban az egy módban. Ezt nem lehet az OSD-s beállításokkal kompenzálni, egyszerűen sz@r, nincs mit finomítgatni rajta.

    De a nagyobb baj, hogy a szemre nem rossz módokat is kár volt elkezdenem nézegetni ismert film és játék-jelenetekkel, majd műszerrel méricskélni, mert ugyan olyan ramaty a színkezelés, mint a B6-on is volt megjelenéskor (és minden LG TV-n szokott lenni sok éve). Azóta folyton győzködtek, hogy az új firmware így, a TV sajátosságait kiismerve a beállítások finomhangolás úgy, meg izé meg bizé, így-amúgy, és nem olyan rossz az a B6, a B7 pedig még jobb... Pedig de... Közel sem nézhetetlen, én elhiszem, hogy sokaknak teljesen megfelel (sőt, megváltás egy gagyi LCD után), de az objektív értelemben vett színhelyességgel köszönőviszonyban sincs. Ez nálam nem egy igazi monitor kategória, csak egy kommersz-konszumer "tíví". Pont. :(

    Szóval, gyakorlatilag már kezdem is megbánni a vásárlást, mert Rec709 SDR-ra egyértelműen rosszabb, mint a régi plazmám, a "hőn áhított" sweet-spot 1080p120@HDR játékmód pedig kuka, így szinte semmit nem ad, amire tényleg vágytam is (amiért újítani próbáltam).
    A HDR-re csak annyira vágytam, hogy ha már lesz, akkor persze megnézek pár filmet. és majd eldöntöm mit gondolok róla, de nem voltam "beszarva érte".
    A 120fps jobban izgatta a fantáziám. Bár az igaz, hogy 1080p120 SDR módban most is játszhatok vele.

    Visszaküldeni/eladni még bőven ráérek pár napig, addig majd próbálok belőle kihozni valamit, illetve nézegetem szabad szemmel is a "referenciához", hogy mennyire látszik a ramaty színkeverés (bár igazából nem kell, most is látom a Ph hasáb háttérszínén, hogy nagyon más, mint kéne).

    A kellemes csalódás az inkább az UHD filmek részletgazdagsága / képélessége (legalább is lassú jelenetek mellett, míg nincs motion blur). Kicsit túl van lihegve, hogy csak nagy képátló vagy kis táv mellett jön elő. Abszolút észlelhető a javulás úgy is, hogy csak 5"-al nagyobb a kép és ugyan olyan közelről nézem.

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Pumma #5547 üzenetére

    Félreérted, annak a kettőnek semmi köze egymáshoz. Az nV CP listája csak arra volt válasz, hogy akinek válaszoltam, méltatta, hogy miért 12 és nem 10 bitet választok ki. Ennek semmi köze ahhoz, hogy nem működik jól 1080p120 módban a HDR. De mint írtam, HDR módban ki is szürkül az menü, nem tudom kézileg állítgatni, olyankor a Windows kezeli ezt.

    Kérlek ne nézzetek már ennyire hülyének. :(
    Csak annyira vagyok hülye, hogy elhittem, ezek a dolgok tényleg működnek és hasznosak, nem azért, mert azt se tudom melyik fán teremnek a TV-k, vagy hogy azt akarom bizonygatni 4+4=9. :P

    Amúgy az imént találtam egy új hasonló bugot. Beállítottam a Mass Effect Andromeda játékban az 1080p120-at és HDR10-et. Ekkor ugyan olyan világos/mosott volt a kép, mint Windows asztalon.
    De ami még érdekesebb, hogy próbaképp átböktem DolbyVision-re. Kiírta a TV, hogy DolbyVision, aztán elsötétült a kép (vak feketeség). Vakon kiléptem a játékból a Windows asztalra, és még mindig DolbyVision képmódban van a TV. Kikapcsoltam a Windows-ban a HDR módot (úgy tűnik átkapcsolt erre, mikor a játékban HDR-eztem), majd a TV-t is kikapcsoltam és vissza be, de még mindig DolbyVision-ben van (mindjárt kiégeti a szemem). :DDD

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Partizan182 #5558 üzenetére

    http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled#comparison_843

    Ebből a két bekezdésből fűztem össze, de lehet hogy hibásan:

    Update 05/31/2017: 1080p @ 120 Hz + HDR does not work properly. Its brightness appears to be following the SDR gamma curve rather than the HDR PQ curve, making everything look off and too bright.

    -> Pontosan ezt van most nálad, de jön a következő bekezdés...

    Update 08/14/2017: webOS update 3.6 fixed the PC mode HDR issue, so 4:4:4 color can now be properly displayed in HDR content.

    -> Mivel 2160p60@10bit nem fér be a HDMI 2.0-ba 4:4:4-ben, csak 4:2:2-ben, ezért kizárásos alapon azt hittem, hogy ez az augusztusi megjegyzés az 1080p120@10bit-re vonatkozik (minthogy negyed annyi pixel és kétszer annyi képkocka az fele annyi sávszél, így ez saccra mehet 4:4:4-ben is, bár nem számoltam utána). De most kicsit megerőltettem magam, és lesett, hogy létezik 2160p30 is, még ha soha nem is érteném meg, hogy miért akar valaki fix 30fps-el játszani 60+ helyett (de a formátumok támogatási kérdését ez nem érdekli). :(((

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Partizan182 #5562 üzenetére

    V-sync nélkül, vagy Fast/Enhanced Sync-el nem ugrál úgy a képkockaidő. De a 4k játékot nem volt célom erőltetni.

    PC label-el még Expert módban is alacsony a lag (talán nem a legkisebb, ami kihozható, de nekem jónak tűnik). Kár, hogy a színeket még hülyébben kezeli a PC mód, bár csak néhány kattintás a váltás.

    Hogy valami jót is mondjak, a natív 120Hz az viszont önmagában kielégíti a várakozásaim. Az imént perceken át mást sem csináltam, csak futkostam körbe-körbe egy játékban az egeret rángatva és élveztem a kontrollt (mint egy kutya, ami kergeti a saját farkát). :))
    Ültem már le párszor próbaképp G-Sync monitorhoz (akkor is így élvezkedtem, bár első körben már a Windows asztalos ablaktologatás is mini-orgazmus volt :DDD), csak engem ki lehet kergetni a világból az LCD-kkel (főleg az alacsony kontrasztú IPS panelekkel és/vagy edge-lit kivitelekkel) és az ~50" TV méretet is annyira megszoktam már játékhoz, hogy nehezemre esne elképzelni visszamászni ~30"-ra, 120+Hz ide vagy oda.

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz NicholasMat #5583 üzenetére

    PDP-ről szerintem ne válts IPS LCD-re (teljesen mindegy milyen kiegészítőkkel fűszerezik, *Quantum*, *Dimming*, stb téren), esetleg valami *VA jellegű/szerű LCD-re (olyanokat nézz, amiknek a méricskélős tesztek szerint határozottan 1000:1 feletti a statikus kontrasztaránya), és ha a mozgáskezelés a fő érv az OLED ellen, akkor csak olyan LCD-re, amin tényleg jó a BFI (bekapcsolható interpoláció nélkül is [bár ritka, hogy nem, de láttam már olyat, ahol csak kombinálva létezik], és van olyan fokozata, amivel a mozgás már elég jó az ízlésedhez, de még a fényerő is kielégítő [ideális esetben tudnia kéne 80-100 cd/m^2 közt BFI-vel is, és durván 65-70 ami "kompromisszummal tolerálható], lentebb már sötét szobában is sötétnek fogod néha érezni [bár a PDP is lekúszik az ABL miatt akár 60 alá is, ha nagy a világos terület a képen]).

    Egy bő fél napnyi PC-s nyúzás alapján egy friss LG OLED képvisszamaradás-érzékenysége összevethető mértékűnek, de inkább jobbnak tűnik a toleránsabb féle plazmákéval. Nem is annyira a kontrasztos élek ragadnak be, csak nagy foltokban válik kissé inhomogénné a kijelző szürkéje, de az LCD-k túlnyomó többségében van legalább ennyi fix "felhősség".

    A mozgáskezelés egyébként nem annyira borzasztó. A legjobb PDP-k mellett persze esélytelen a magas speed/fps arányú tartalom, de azokon sem hibátlan a mozgáskezelés (mozgó kontrasztos élek mentén zavaró mintákba gyűrődhet a ditherzaj, akár misfire is előfordul [fekete al/pixelek, amik nem gyulladtak be időben], ettől szintén veszik valamennyi a geometriai információból, "kiszemcsésedik", és főleg az árnyalatfelbontásból [a dinamikus dither hatékonyabb álló-, mint mozgóképen]). Egy elég gyors LCD panel jó BFI-vel kombinálva jobb is lehet, mint a legjobb PDP. OLED-en pedig elvileg még jobb lehetne (vagy könnyebben lehetne összehozni az optimalizált LCD szintet), csak még nem jár ott az LG+partnerek (talán majd csinál jót a Sony/Pana, ha natív 240Hz-es panelt ad nekik az LG, vagy lehetőséget valami alacsonyabb szintű vezérlésre).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    Ez most nem is tudom, hogy szomorú vagy örömteli (mert végül is direkt tesztelni/bütykölgetni volt kedvem).

    Nem tudom min múlott, de ma annyit csináltam, hogy átdugtam a HDMI kábelt a 2-esből az 1-es portba, majd benéztem a szervizmenübe, hogy kipróbáljam a TPC = OFF módot (ABSL), majd úgy léptem ki a szervizmenüből, hogy kapott a TV egy reset-et (ki lehetett volna másképp is, de gondoltam talán ráfér)..., és most teljesen hihetetlen, de egy gyors-beállítás után teljesen korrekt színei vannak szemre és műszeres mérés szerint is a PC / Expert / SDR módnak (sőt, olyan szép grafikonjaim vannak itt tényleg csak néhány csúszkát pöccintgetve, hogy sok TV-t egy-két óra hangolgatással nem lehet ilyenre bepötyögni, a tegnapihoz ez ég és föld).

    Nem tudom tegnap mitől volt teljesen összekuszálódva minden módban a színvilág, pedig a sima user menüből nyomtam egy reset-et (initial setting), ki/be kapcsoltam párszor (még áramtalanítottam párszor) és váltogattam PC / TV mód közt, néztem több gyári képmódot, és állítgattam oda-vissza a kalibrálható mód beállításait.
    Lehet, hogy a HDR/SDR váltogatás kuszálta össze, főleg mondjuk mikor 1080p120-ban nem sikerült HDR-ezni, vagy mikor kifagyott a DolbyVision-től a PC játék és úgy ragadt a TV egy időre. Passz. Majd kiderül, ha legközelebb belefutok ebbe (vagy talán szerencsém lesz és nem).
    Vagy talán a TPC kapcsolónak köszönhető mindez? (Még senkinél nem pöccintettem ár, mert mindenki félteni szokta a drága készülékét, csak én nem. :DDD)

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Petykó78 #5642 üzenetére

    Nem, csak annyiféle mód van a sok egymásra rétegzett kombókból, hogy beleszédül az ember, mire feltérképezi mi jó és mi nem, illetve hol mi a gond.

    I. Van egyszer PC vagy TV mód, mindkettőnek saját különböző képmódjain (megtévesztő lehet, hogy névben van átfedés, de más a PC/Game mint a TV/Game vagy akár PC/Cinema és TV/Cinema)

    II. Aztán van SDR Rec709 és HDR, de utóbbin belül ugye lehet Rec2020 vagy "abba csomagolt" DCI-P3 színtér is. Utóbbi ott jön képbe, hogy a TV sacc-kábé a P3-at fedi le (és amiket nézegettem eddig Blu-Ray filmet, van amit abban master-elnek, mert valószínűleg nekik sincs 2020-at is fedő megjelenítőjük, illetve tudják, hogy a parasztnak még annyira se lesz otthon), de ez még lehet érdekes, hogy ilyenkor megérti-e a TV, hogy P3 kéne és nem lecsapott peremű 2020 (spoiler: ezt most nem felvetem, hanem látom, hogy képmódtól függ, mikor mit csinál)

    A.) PC módban van tisztességes RGB mód (avagy 4:4:4) és mindig alacsony a lag, de...

    1: Rec709/SDR színekhez 2016p és 1080p felbontásokban is de csak <=60Hz-en mindenhol kiváló színeket ad az ISF képmód az Auto színtér beállítással, viszont 1080p120-ban fejjel a betonon landolnak a színek (ilyenkor rosszul kezeli a Rec709-et az Auto színtér, valami másnak hiszi és/vagy hibásan dolgozik vele).

    2: Rec2020/P3-HDR színekhez pedig egész jó a Game képmód (főleg ahhoz képest, hogy a neve alapján első tippre nem várnék tőle csodát színek tekintetében), de valamiért nagyon nem jó a Cinema (alul-szaturált).
    Itt arról van szó, hogy a Game mód a natív színteret látszik használni, ami éppenséggel nagyon közel esik a DCI-P3 szabványhoz, míg a Cinema módban dolgozik valami színkezelés, ami viszont ebben a (PC+Cinema+HDR) módban nagyon rosszul dolgozik.

    B.) TV módban viszont nincs rendes RGB mód (még az 1080p-ből is kihajigálja a chroma pixelek egy részét, nem csak a 2160p-ből, sehol nincs 4:4:4) és magas a lag a Game képmódon kívül (annak pedig viszonylag korlátozottak a színbeállítási lehetőségei). Ráadásul úgy tűnik, hogy csak a Rec2020-at ismeri, a DCI-P3 színtér valahogy nem megy neki, szóval még ebben a módban sem teszik nekem a Cinema képmód (TV+Cinema+HDR), mert feleslegesen vannak körbe-tekergetve a P3 színek (előbb Rec2020-ra kinyújtja a P3 színeket, majd visszatömöríti a natív színtérbe, ami véletlenül majdnem P3, de így már nagyon nem az az eredmény, mint ha eleve P3-ként kezelte volna, és csak P3-ból közvetlenül konvertál natívba). Az 1080p120 pedig nem működik HDR-el.

    Szóval "van itt baj rendesen" attól, hogy néhány dolog korrektül és néhány másik véletlenül jó.

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz janos666 #5647 üzenetére

    Kis helyesbítés: TV módban HDR-hez jó a Cinema mód, mármint helyesen kezeli a Rec2020 mellett még a Rec2020/P3 színteret is, csak most már a Windows volt kiakadva attól, hogy váltogattam minden oda-vissza (a PC mód viszont tényleg gáz HDR-hez, főleg Cinema-val).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz torma1981 #5649 üzenetére

    Én is HDMI és PC címke közt váltogatok. :K
    Tudtommal csak a PC címke kapcsol PC módba, minden más marad az úgymond "nem PC" (ezt hívtam önkényesen TV) módban, de nem zongoráztam végig mindet (és nyilván évjárat/firmware-verzió függő is lehet, hogy mondjuk mikor döntenek úgy hogy a játékkonzol az PC vagy sem, illetve mi van listázva).

    A PC/HDR/Cinema módnak ránézésre az a baja, hogy fixen Rec709 forrás-színteret vesz alapul a gamut-mapping, így minden színt Rec709 keretbe tömörít.
    A PC/HDR/Game módban pedig egyszerűen kikapcsol a színtér konvertálás, így mivel véletlen egybeesésként a natív színtér az majdnem DCI-P3, ezért néz ki jónak, ha épp P3-at kérek, de igazából Rec2020 forráshoz az sem jó (a játékok pedig szerintem Rec2020-ban tolják, nem P3-ban, de passz).
    Ez akár még egy elhamarkodott, de tudatos döntés is lehet az LG-nél (pl. azt hitték PC-re jobb lesz mindig Rec709, mert nem volt még ilyen "HDR and advanced color" mód a Win10-ben, ami Rec2020-ba konvertálja a "legacy" Windows asztalt+ablakokat), vagy csak elnézték a programozók, hogy miből-mibe kéne konvertálni ilyenkor, vagy a PC módban valamiért elveszik valahol a metaadat, ami a forrás színterét jelöli.

    (#5650) Batyops

    Nem ugyan az a PC/HDR/Game és a TV/HDR/Game sem. :DDD
    Csinálni kéme majd egy táblázatot (vagy egy táblázatpárt, ha nem lehet összezsúfolni egybe), ha újra körbejártam amiket már felszúrtam a térképre (és vissza-ellenőriztem, hogy nem nincs épp beakadva semmi a képmód váltogatások közt).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Petykó78 #5658 üzenetére

    Nemrég azt hittem pont erre vágyom, hogy tesztelgessek, de hamar meguntam, főleg így, hogy semmi igazán jót nem találtam.

    Számomra egyedül az UHD HDR BD film az, ami határozottan jobb összélményt látszik nyújtani ezen az OLED-en, mint amit az FHD SDR BD tud a plazmán. Minden más felhasználás (márpedig nekem egy "mindenes" kijelző kell) legfeljebb egálban van, vagy elmarad.

    Filmeknél csak a motion blur kerül fel a mérleg negatív oldalára (és itt egyébként is van némi blur a forrásban is), de meggyőző a tágabb színtér, nagyobb dinamikatartomány. Mondjuk azért hozzá kell tenni, hogy sci-fi filmekbe tekergettem bele. Egy unalmas szürke kocsmában játszódó drámánál biztos édes mindegy, hogy HDR vagy nem (legfeljebb parasztvakító jelleggel lehet bele indokolatlanul világos/rikító elemeket tenni, amitől techdemo hatása lesz, tehát inkább csak rontja a filmélményt), na meg a 4k élessége/részletgazdagsága is jobban kijön a CGI-on és a digitális kamerák képén, mint mondjuk a celluloid féle filmgrain mögül.

    Játékhoz nem tűnik jobbnak egyik OLED-es mód sem, mint a plazmás 1080p60. :(

    Az 1080p120 csak ízelítőnek jó, hogy milyen kellemes is a natív 120 fps folytonosság/kontroll-érzet szempontból. Viszont egyrészt ilyenkor nincs se HDR, se Rec709 színtér emuláció (bár utóbbit macerásan meg lehet oldani PC-n szoftveresen), de a legnagyobb gond, hogy a 2k->4k nagyítás, amit a TV csinál, túl lágy. TV és PC módban is nagyon lágyan nagyít, nincs olyan skálázási mód, ahol minden pixelből 1:1 copy-paste 4-et csinál (vagy legalább is ránézésre ehhez hasonló az eredmény), csak a "gagyi" maszatos/életlen hatású resample megy, amitől ránézésre durván olyasmi a kép, mint ha 1080p kijelzőn néznék 720p-t (vagy PC helyett konzolon játszanék és 720p-ben renderelne a háttérben a játék). Szóval ez nekem így nem jön be, összességében rosszabb (ha pedig nem érdekelne a képminőség játékhoz, csak a lag és fps, akkor ott lenne a Gsync/Freesync LCD).

    A 2160p60 pedig addig jó játékban, míg nem, vagy csak nagyon lassan mozog a képen bármi, egyéb esetben problémás egyrészt kvázi-stabil 60fps-t produkálni (folytonosság/kontroll tekintetben nekem már jó kompromisszum a kvázi-stabil 60 fps, de inkább főlé vágyom [mert tényleg érzem a különbséget, és nagyon tetszik a magas fps], nem akarom alább adni, főleg ha nem muszáj :(), másrészt ha meg is van a 60fps, akkor is maszatosabb a 4k mozgókép BFI nélkül, mint a plazmás 2k.
    Itt is egyedül a HDR lehetne meggyőző érv, de azt most ki sem tudom próbálni (Windows/driver galiba) és ugyan az áll rá, mint filmeknél (sci-fi témákhoz biztos jó, bár kérdéses fárasztóbb-e, komor/sivár játékvilágokba viszont vagy alig jut neki szerep, vagy csak mesterségesen beletolnak pár oda nem illő effektet.

    A Windows asztal / netezés / stb dolgok is macerásak, mert 4k-ban minden túl apró, ha nem dugom bele az orrom az 55"-ba (de akkor folyton rángatnom kéne a fejem, mert a felét se látnám be egyszerre kényelmesen), de a Windows beépített DPI-scaling funkciója is a TV 2k->4k nagyításához hasonló lágy/maszatos/életlen hatású képet produkál olyan helyeken, ahol raszterképként méretez, nem csak vektorgrafikus méretarányt állít, és számtalan változatos furcsaságot okozhat különböző helyzetekben. Szóval fogjuk rá, hogy ez kb. egál, mert többnyire csak tűrhető hátrány, de néha jól jöhet a nagyobb munkaterület (és gondolom egyre kevesebb olyan program lesz forgalomban, ami rosszul viselkedik a DPI skálázással). Az egyetlen határozott előnye, hogy statikus képnél nem "zizeg" egy kicsit sem a ditherzaj és nem szúr néha szemet a line-bleed, bár néha kialakul egy kis átmeneti inhomogenitás (de kevésbé jellemző, mint PDP-n az IR).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Madwe #5667 üzenetére

    "A leírtak nagyja a windows szar hdr kezelési és skálázásai miatt vannak kb amúgy..."

    Egyedül az van amiatt, hogy nem tudtam kipróbálni HDR-es játékot. Az bug.
    A DPI skálázás viszont nem csak az OS-en, de a programokon/tartalmakon is múlik (azzal nincs mit tenni, ha valami eleve csak kis felbontású rasztergrafikaként áll rendelkezésre, mint pl. itt a szövegdoboz alatt az animált GIF smile-k), viszont az nem is olyan komoly gond.

    Olyat PC-n is tudok csinálni, hogy a játék valami kisebb felbontásban renderel (720p, 1080p, stb), de 2160p-t kap a TV-t. Nagyíthat a TV helyett a GPU kijelzőmotorja, vagy esetenként a játékmotor is szoftveresen (néha még a resample algó is kiválasztható a játékmenüben).
    Csak ezzel én itt nem megyek semmire. Ez akkor jönne most nálam szóba, ha átférne a HDMI-n 2160p120, és akkor belepakolhatnám "sakktáblásan" az 1080p120-at.
    Legjobb esetben is csak olyan jó lesz az 2160p-be csomagolt 1080p render, mint ugyan az az 1080p render natív 1080p kijelzőn megjelenítve, objektív tekintetben jobb az soha (esetleg rosszabb, mert "lágyabb", vagy "keményebb" lesz, mint az eredeti * persze talán ez tetszik is valakinek szubjektíven). Viszont mivel korlátos a HDMI sávszél, így nem vagyok előbbre, ha nagyobb felbontást küldök a TV-re, mint amiben a játék renderel.

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz krx21 #5676 üzenetére

    Nem vagyok olyan pofátlan, hogy visszaviszek/küldök használt cuccokat (hacsak nem selejt, vagy mást kaptam, mint a leírásban ígértek). Egy-két napot még biztos játszok vele, aztán szerintem használtan próbálom majd eladni (ha visszaáll a bolti ára a kedvezmény előttire, talán nem bukok rajta sokat), de ezt az egész itthoni tesztet eleve ilyen 50/50 eséllyel vállaltam (hogy talán egy nagyon drága bankkártyás készpénzfelvétel lesz). Tesztelni akartam az LG OLED-et is közelebbről, hosszasabban, és a HDR-t is (illetve annak a méricskélését/hangolgatását műszeresen) itthon ráérősen (ez most nekem fontosabb volt, mint hogy tetszik-e annyira a TV, hogy megtarsam).

    (#5677) Dadan01 - Ez ma jött ki? Hétfőn frissítettem kibontás után, de régebbire.
    A Technicolor hidegen hagy, de elvileg "bármi" lehet az új soft-ban, mindenképp megnézem. :K :R

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Petykó78 #5709 üzenetére

    A "tökéletes TV" és "tökéletes monitor" igazából egy és ugyan az lenne.
    Ártani nem árt senkinek sem, ha valami feleslegesen is túlteljesíti az igényeit bizonyos szempontokból, főleg ha nincs is számottevően magas anyagi vonzata (pl. mikor szinte semmi máson nem múlik egy hardware-en egy szoftver-es funkció támogatása, csak azon, hogy épp miképp szeretné szegregálni a gyártó a piacát, melyik vásárlót melyik kategória felé tereli a funkciókkal/árcímkékkel, vagy ha azt szeretné, ha vennénk két külön drága készüléket két rokon-jellegű felhasználásra is egy darab kicsit drágább készülék helyett...). Néha még külön hardware-t sem éri meg tervezni, mert drágább, mint a butább készülékben utólag lebutítva eladni ugyan azt.
    Visszafelé ez már nem mindig igaz (vannak olyan dolgok, amiket bizonyos területeken egyszerűen nem tudnak/hajlandók elnézni/bevállalni ismert defektként, hiányosságként, főleg ha van jobb alternatíva a piacon).
    Csak ott válnak szét a dolgok, hogy a túlnyomó többség igényeinek súlyozott figyelembevételével melyik felhasználási területen ki miről hajlandó vélhetően lemondani, és mi fog neki kimondottan fájni, így ez alapján min próbál akár a végletekig is spórolni (dollárcentekig menően), illetve mi az, amit mindenképpen megpróbál maradéktalanul biztosítani a gyártó (akár költséget nem kímélve is) adott termékeknél.

    Ez most nem szándékos közvetlen sértés akar lenni a pillanatnyi csevej résztvevőinek, de "sajnos" a marketing szépen beépíti a vásárlók tudatába, hogy nekik mik legyenek az igényeik és miről legyenek hajlandók lemondani (consumer és prof vonalon is egyaránt, olcsó és drága kategóriákban szintúgy, laikus és tudatos vásárló sem bújhat ki teljesen ez alól [én sem vagyok teljesen immúnis a marketingre se, senki sem az...]).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz krx21 #5712 üzenetére

    Én láttam a B6-ot még pár hónappal a megjelenése után. (Azt nem én vettem, de visszaküldte az illető a boltba és vett inkább egy Panasonic LCD-t.) Állítólag az is sokat javult a későbbi firmware-ekkel, de a C7 szerintem most számottevően jobb. Annak ellenére, hogy én szívtam ezzel is rendesen (igaz, csak a PC-seknek potenciálisan érdekes dolgokkal), ez a mai firmware-el (ami mondjuk szintén nem egy tavaszi "nulladik" verzió már a 7-es sorozatnak se) egy kezes bárány a 6-os szériához képest, és monitor jellegű használatnál sokat számít az is, hogy szolidabb lett az ABL (ami most már bőven jó, hogy SDR-nál sötét szobában gyakorlatilag nem is létezik, a 6-osnál még csicsergett).

    Tippre szerintem még a 7-es széria is hagyott némi tartalékot ebben a panelben HDR csúcsfény és ABL ügyileg (még ha jobb energiahatékonysággal hozza is majd az új panel a növelt fényerőt, mint ez tudná agresszívebben meghajtva), inkább a színeket tehetik szaturáltabbá az új panelen (beleszúrják a kvántumkristályokat a szemibe' a Xen univerzumból, vagy valami ilyesmi), de attól már szerintem senki nem esik hanyatt, most is elég élénkek a határok. Ehhez képest az "agyra" inkább ráférne némi szteroid (pl. alapértelmezett 4:4:4 minden képmódban, és nem "vagy X, vagy Y, de nem egyszerre, vagy ha mégis majdnem, akkor túl nagy lag-al -> tessék, válassz miről mondasz le...").

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz krx21 #5714 üzenetére

    Ha így állok a kérdéshez, én azt nem értem meg, hogy miért érné meg bárkinek megvenni egy ilyen drága TV-t, ha csak egy PS4-ről, XO-ról és TV broadcast forrásokból eteti. Szerintem nem nagy falat az alapvetően jó technológiákra (*) alapozva kiszolgálni az előző és "köztes félgeneráció" kommersz igényeit az elvileg next-gen és prémium kategóriás kütyünek (avagy "ágyúval galambra").

    (*) Az OLED is jó cucc, illetve a Rec2020 és HDR10 is sokkal okosabban lett kitalálva (kisebb eséllyel ronthatnak el bármit a gyártók a konkrét implementációknál, nem olyan "félszabvány", mint a Rec709 volt standard decode-gamma nélkül, vagy az sRGB az íratlan szabály szerint félreértelmezett decode-gamma görbéjével + ott van a HDR-hez a "Prémium" minősítés, ami jelzi hogy tud is mutatni valamit, nem csak kompatibilis, stb).

    Az igazi mérce szerintem az, hogy mit mutat, mikor a saját generációjának a határait próbálod feszegetni.

    I.) Mondjuk az UHD HDR mozifilm az nyilván az egyik ilyen fő felhasználási kör, amiben szerintem remekel is. A 24fps-re jellemző lassú, és már a tartalomban is némileg motion blur-os mozgásoknál nem is hiányolom igazán a BFI-t (így, hogy nincs LCD féle csóvázás is, mert az egy külön LCD rákfene volt az OLED előtti, LCD-vs-PDP időkben). Ugyanakkor a HDR nekem közel sem olyan nagy szám, mint sokan hinni szeretik (erről majd még írok külön, de tömören: nyilván jobb, csak nem sokkal).

    II.) De játékoknál már szoros a hurok a nyakak körül.
    A VGA is vért izzad a 4k-tól. Aligha köhög ki stabil 60fps-t magas minőségbeállításokkal viszonylag új és látványos játékokban még a csúcsvas is. A Win10/driver is félkész bughalmaz HDR-hez.
    Ide nekem nagyon hiányzik a 60fps + BFI, vagy inkább a natív >=120fps (az majdnem olyan éles mozgás közben, de közben sokkal simább/folytonosabb is egyszerre). Márpedig a HDR és BFI sem jó barátok (bár fene tudja mit tudnának összehozni, ha ráfeküdnének), a 2160p120 NAGYON messze van, de még az 1080p120 is kompromisszumos ezeken a TV-ken (nincs HDR és túl lágy a 2k->4k resample, így folytonos dilemma lesz, hogy kellemes mozgásélmény és részletgazdagabb kép közt kelljen választanod, mert a 4k HDR nagyon szép, de gagyi a mozgás, ha 120fps-ről váltasz, a 120fps pedig álom sima a 30-60 közt ugráló fps után, de 4k-ról váltva maszatos gagyi hatású és "lapos" az SDR a "léze show" után).

    Ne lincseljetek meg, de én tényleg nem értem, hogy lehet azután 30fps-el játszani, hogy valaki próbálta a 120-at is, akár csak néhány percre. Azután már a 60 is némileg kompromisszumosnak érződik. 30 szerintem csak annak elég, aki nem is tudja miről marad le, mert sohasem tudta megszokni a jót (azaz legalább 60-at, vagy ... puff-durr-késelés ... "igénytelen"). :U

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Ijk #5718 üzenetére

    Kicsi, felhős/inhomogén, ~0 kontrasztarány (és nem is olcsó két külön készülék).
    Gsync-el együtt még kimondottan drága is, de anélkül kihagyom az egyetlen pozitívumot, ami megnyílt, mikor bevállaltad a fenti hátrányokat.
    A racionális döntés szerintem, hogy C7 vissza, a hónapok számolgatása B8-ig, ha netes tesztek szerint sokat fejlődött, akkor újabb itthoni teszt, addig meg marad PDP monitor.

  • janos666

    Topikgazda

    válasz daneel_hu #5723 üzenetére

    "Utóbbiaknál nem tudsz ekkora tévéken játszani"

    A méret abszolút relatív. Arányosan messzebb ülsz az ~50 mint ~30"-os kijelzőtől.
    Nekem sokkal kényelmesebb hátradőlve ülni, és a szememre nézve is "egészségesebbnek" vélem (ha túl sokat nézek túl közelre, akkor átmenetileg romlik a szemem képessége, hogy távolra fókuszáljon --- nem csak monitor, papír olvasás is kiváltja, akkor tűnt fel, mikor egyetemista éveimben néha sokat olvastam, aztán átültem autóba, és kiértem alföldi külterületre, ahol változott az "amíg a szem ellát" fogalma]).
    Én 2012 óta csak ~50" plazma TV-ket használtam PC monitornak (alapvetően elégedetten, annyira hogy az LCD nekem már rég csak egy rossz vicc multimédiához, nem valós alternatíva).

    "nem tudom megérteni hogyan lehet NEM competitive cuccokkal nyomulni."

    ~18 évesen hagytam ott a CS:S-t. Azóta egyedül a DeadCore-al játszottam hobbi szinten (sohasem terveztem felérni a leaderboard csúcsára :DDD), ami competitve (maga a játék offline, csak az egyéni speedrun rekordod megy online listába). Ellenben sok száz órát öltem bele a Bioware és CD Projekt játékokba (Mass Effect, Dragon Age, The Witcher sorozat [mind 3, egy pedig 4 részes, mind durván 30+ óra]), mind offline akció vagy fantasy RPG féleség. Ezekhez szerintem tökéletes volt az ~50"-os PDP 1080p60-al.

    Jah, és kipróbáltam a CS:GO-t 1080p120-ban az 55C7-en. :B
    Public szerverre hobbiból szerintem teljesen jó (bár inkább Vsync off, mióta sok gyerek rohangál Gsync monitorral).

    "Nem rossz a HDR de itt sem mindegy, hogy mit vársz el."

    Nyilván, de nagyjából azért ki lehet találni sok mindent. Triviális dolog például az, hogy egy lámpatest egy nagy fehér paca, vagy látszik a világos lámpabúrában egy még világosabb izzó.

    De ami sokkal nagyobb poén nekem HDR-el, az a Mass Effect Andromeda játék. Egy csomó csili-vili látványelem hirtelen ugyan olyan formában nyert számomra értelmet, mint mikor megnéztem egy 3D-re kihegyezett mozifilmet először 2D-ben, majd később újra 3D-ben. Ahogy a 3D filmnél is "koppant" pár dolog, hogy "ja, ez a jelenet csak azért van benne a filmben, mert 3D-ben jó mutat", ugyan így látszik ezen a játékon is, hogy már eleve HDR-hez készítették a látványvilágát: az álomszerű "halo effect" helyett "laser show" lesz és sok látványelem, ami SDR-ban csak úgy beleolvadt a világba, most szemet szúr. Olyan visszaváltani HDR-ről SDR-ra, mint rátenni a játékra egy tompa szűrőt, amitől minden fakóbb és életlenebb (legalább is ahol a hagyományos SDR tone mapping ilyen "bloom effect"-et csinál, a HDR kijelző viszont kirajzolja a fénycsóvát).

    Sőt, ma rájöttem, hogy egész jó kompromisszum HDR játékhoz az 1440p60. Ez szemre körülbelül olyan élesnek/részletgazdagnak tűnik a 2160p kijelzőn, mint az 1080p kimenet a natív 1080p kijelzőn. Az extra pixelek valahogy pont úgy ellensúlyozzák a TV beépített lágy skálázását, hogy visszajön az éles kép érzete, viszont közben csökken az aliasing (kicsit olyan, mint a kis szorzós SSAA, vagy "virtual super resolution" 1080p-hez). Csak a 2160p-vel ellentétben ettől nem lesz csípőficama a VGA-mnak.

    Ha valahogy össze tudták volna hozni az 1440p120-at (próbáltam kicsalni, nem megy), főleg HDR-el együtt, akkor "shut up and take my money!" arcom lenne, nem a lóhere leveleket tépkedném, hogy "visszaküldöm, nem küldöm vissza, visszaküldöm..." :))

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Ijk #5734 üzenetére

    Hasonlóan gondolkodtam nemrég én is.

    Az N+1 szériák tudása mindig puszta spekuláció. Mikor már eljön az az időszak, ahol lehet viszonylag okosan vásárolni az N generációt, onnan még durván fél év, hogy bármit is biztosra tudjunk azt N+1 genről és közel egy év (fél+fél), mire az is elveszti a nyitó árprémiumot, így esedékes lehet azt meg is venni, de akkor már ugyan úgy a küszöbön állónak érződik az N+2, és így tovább..., várhatsz örökké, vagy elfelejtheted ezt az értelmetlen érvelésspirált, és rábökhetsz más szempontok alapján egyre, hogy "szerintem nekem pont most megérett a dolog".

    De ha spekulálgatunk, egyelőre nem tolongnak az apróhirdetők egymás alá licitálni az N-1 generációs OLED-jeikkel (boltokban pedig főleg nem zuhan le látványosan és tartósan az N-1 gen ára), tehát spekulálhatsz arra is, hogy jövőre (némi szerencsével, és ha jól időzíted az eladást/vételt), vállalható ráfizetéssel cserélhetsz, ha akarsz. Szóval ha esetleg tényleg sokkal jobb, akkor fogod magad és váltasz megint (szíved joga, csak a pénztárcád a korlát), viszont ha alig lépett előre bármit az N+1 gen, addig is már egy éven át boldogan használhattad az N gent, és teljesen nyugodtan leszel még minmum egy második évben is (és még ott sem fogsz annyira kapkodni, mint ha már 2 éve csak aktívan várnál, mert a tudatos várakozás el tudja torzítania az ember racionális nézőpontját, magyarul talán a legrosszabbkor unod meg, hogy vársz, és böksz rá valamire "csak úgy").

    ... mindazonáltal a józan észt félretéve, nekem most szubjektíven mégis vonzó ötlet, hogy C7 vissza, jövőre B8 prémium nyitóáron előrendel ... :))
    Pénzben kb. annyi bukta, mint 1 év múlva lecserélni, rosszabb pedig csak nem lesz.

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Madwe #5741 üzenetére

    Valamennyire nyilván igazad van, de részben rád is igaz, amit másoknál hibaként azonosítasz:

    1: Alapvetésnek tekinted, hogy a te pillanatnyi igényed az egy abszolút etalon. Az is tévúton jár, akinek alacsonyabban, és az is akinek magasabban lenne a mércéje.

    2: Te is átaludtad az előző évtizedet, és csak LCD-kkel álmodtál. :P

    2008-ban (!!!) jött ki a Pioneer 9G Kuro, aminek majdnem olyan mély a feketéje, mint most ezeknek az OLED-eknek (alig dereng egy picikét, átlagos tartalmaknál nem is lehet észrevenni, hogy az OLED jobb, csak ha figyelsz rá egy sötét jelenetnél, amiben sok a teljesen fekete rész, és sötét szobában már kitágult a pupillád). Később, 2012-15 közt pedig megfizethetőbb (de az OLED nem is olcsó) Panasonic plazmák is hasonló szintet nyaldostak.

    Ez lett volna a FullHD éra elfeledett történelmi szelete, amit a nép >90%-át átaludt, és csak azóta kell neki fekete fekete, mióta van LG OLED is, de azóta nagyon. ;]

    Hidd el, neked is kell majd a BFI is, mint egy falat kenyér, ha majd lesz az LG OLED-eken is, vagy elmorzsolódik az árrés a Sony/Pana és LG közt, illetve az LG feltolja a panel frekit 240Hz-re és nem lesz kompromisszumos a Pana/Sony féle BFI LG panelen. Ugyan így kell majd neked is a 120fps, ha tudják majd a játékkonzolok (vagy ne adja isten valami okból ép PC-n kezdesz játszani). ;]

    De addig is és az után is mindig pontosan tudni fogod, hogy kinek mi kell és mi rá a jó megoldás. :DDD

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Madwe #5761 üzenetére

    Panasonic-ból csak a legutolsó 60-as sorozat közelítette meg, de az sem érte igazán utol az utolsó Pioneer-t.

    A Rec2020 szándékosan "jövőbiztos", avagy "télméretes". Ezt nem úgy találták ki, hogy fontos legyen ~100%-ban lefedni, hanem fordítva: úgy, hogy biztos beleférjen majd a közeljövőben (durván 10 év) minden előre látható megjelenítő technológia natív színtere, illetve hogy jól működjön mindenféle egyedi natív gamut-al a mapping. És ugyan ez igaz a HDR-re: a szabvány a csillagokig skálázódik, de az nem jelenti azt, hogy meg kell tudnia vakítani minden készüléknek a nézőt. Pont az a lényeg, hogy ne lógjon ki a keretből semmilyen kijelző, hanem beleférjen, és ráadásul hatékonyan lehessen fordítani a forrásból a megjelenítő egyedi tartományába. Ez drasztikusan más megközelítés, mint a Rec709 korszak volt, ahol ideális esetben 100%-on fedte egymást a szabványok kerete és a megjelenítő.

    Ja, hatalmas a pánik, zuhannak az árak, halmozódik az utcán a megunt OLED. :DD
    Már lassan másfél éve lesz, hogy mondtam nagy arccal valakinek, hogy én majd 350k-ért fogok venni egy ~1 éves használt 55B6-ot a B7 megjelenése után (itthoni tesztelésre). A mai napig nem találtam egyet sem, amit jelentősen a bolti ár alatt hirdettek és/vagy nem kapkodták el előlem (ha volt egyáltalán). :D
    Most is ~0 db használt 6-os szériás készülék vár olcsón új gazdára, pedig már nem csak itt van, de "jóárasodik" a 7-es sorozat.

    A többi csak a saját nagyképű cinikus spekulációm, hogy te szerintem bizonyos mértékig tudatosan is úgy alakítod ki az igényeid, hogy megnézed mit kapsz meg kényelmesen. Ezért mondtam, hogy ha a PS5-ön vagy XBox3-on (most tök logikusan a 3-as szám jön, nem? :))) agyonkiabál a marketing, hogy kell neked a 120fps, akkor majd úgy fogsz róla beszélni, hogy már be lesz vonva a saját racionális és objektív igényeid körébe, hogy a TV is tudjon 120Hz-et.

    Az én hasonló hibám, hogy mindig arra vágynék, ami az aktuális korlátokat feszegeti és naivan remélem, hogy szerencsém lesz és megkapom a majdnem-lehetetlent, aztán sopánkodom ha mégsem.

    A BFI-vel pedig szerintem az a baj, hogy a gyakorlatban mindig valami lemondással jár, mert többnyire csak "bele van tákolva" a más igényekre kialakított tech-be (így lesz élvezhetetlenül sötét a kép, vagy túl feltűnően vibráló, stb). De ez nem jelenti azt, hogy nem létezhetne egy közel-ideális implementáció a gyakorlatban. Viszont HFR-el meg nem is kell, sőt, az jobb is...

    De nagyon ürülök, hogy nem vetted sértésnek (általában bevallom ha tévedek, lásd fentebb a 350k-s B6-ot, majd fogj szavamon pár év múlva :DDD).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Ijk #5765 üzenetére

    Ja, Samsung besz¤pta kicsit. Éveken át viszonylag olcsón adott viszonylag jó kütyüket (LCD és PDP), hogy kivéreztesse a többi gyártót (főleg japánok), most meg akár le is építheti a fialós malacnak dédelgetett LCD TV részlegét (abból ítélve, hogy az LG-től vesznek IPS LCD paneleket a TV-ikbe, már el is kezdték), hacsak nem vét valami nagy hibát az LG.

    Ugyan ez lesz a BFI-vel és/vagy HFR-el (mondjuk a HFR kvázi szükségtelenítheti a BFI-t), mint a kontraszttal...

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Ren Hoek #5774 üzenetére

    Az ABL a gyártónak is segít "spórolni". Ha nincs, akkor minden olyan alkatrészt, amin keresztülfolyik a potenciálisan elvilágított/elfűtött áram, nagyobb maximális terhelésre kell méretezni, illetve a melegedés/hűtés is nehezebbé válhat (több hűtőborda, jobb szellőzés, esetleg hybrid ventilátor(ok) vészhelyzetre, hőingást és magas hőmérsékletet jobban viselő anyagok használata a kritikus helyeken, stb).

    Persze fogalmam sincs ezek a készülékek mire vannak méretezve, lehet hogy mindegyik (ami nem egyébként is selejt) vígan bírná, ha sufni-tuning kikapcsolnánk az ABL-t és ráadásul szándékosan kínoznánk (max oledfény+kontraszt és fehér kép egy meleg szobában).

    A sötétzöldség ott keseríti meg a szájízt, mikor egyértelműen feleslegesen is dolgozik az ABL, de a 7-es sorozaton nincs ilyen probléma (ilyen az, ha pl. |A| módban 120-ról visszavág 90-re, de |B| módban 90-ről is vág 60-ra, pedig |A| tanúsága szerint nyugodtan mehetne fix 90-en), és a régebbieken is lehet addig zsonglőrködni az OLEDfény és Kontraszt értékekkel, míg sötét szobába és SDR-hoz bőven jó lesz (a 7-es nem kell vele foglalkozni, elég az OLEDFény-t kényelmesre állítani).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Ren Hoek #5777 üzenetére

    Egy VA panelen is tű éles hatású lehet a mozgókép egy jó BFI-vel (esetleg halvány szellemkép féle árnyék marad meg a blur-ból, ha lassú a panel), és IPS-en, illetve OLED-en is maszatos lesz gyors mozgásnál alacsony fps-el. (Persze nyilván a BFI nélküli VA a legrosszabb, maga a válaszidő is zavaró lehet, nem csak a persistence blur.)

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Ren Hoek #5782 üzenetére

    Erősen megszokás kérdése is, adni kell neki némi időt, mire kellemetlenből kívánatos lesz (kivéve persze az epilepsziás hajlamot, és hasonló problémákat), illetve a környezeté is (ha bármi más fényforrás is pulzál/vibrál a háttérben, akkor nem tud a szem ráhangolódni mindkettőre, az zavaró lesz minimum "tudat alatt", ha nem tudatosan). Na meg persze azon túl is mindig lesz előnye és hátránya is, a kérdés az hogy melyik tűnik optimálisnak, ha racionálisan próbálsz mérlegelni.

    Legtöbben úgy indulnak neki ennek a problémának, hogy elfogadnak egy hibát (nevezetesen, hogy csökken a képélesség mozgás közben, csóvát húz a mozgó él, stb) és azután nem fogadnak el egy másik, kisebb hibát (pl. a BFI enyhe vibrálása), ami megoldja az előző nagyobb hibát, mert azt már megbocsátották egyszer, nem is tekintik többé hibának. Így nyilván nem tűnik számukra jó ötletnek a BFI, mert amit kijavít, az nekik nem is volt hiba, de amit behoz helyette, azon így jogosan lovagolnak, hogy előtte nem volt.

    Ha tudod, akkor nézd meg ezt BFI-t kapcsolgatva LCD-n és OLED-en is:
    https://www.testufo.com/eyetracking
    és esetleg ezt is (BFI nélkül): [link]
    Aztán gyere vissza magyarázni, hogy szar a BFI az alacsony (<100fps) frissítéshez.

    Mindazonáltal, a mai lehetőségek és korlátok közt én sem loholtam a Sony A1-ért csak a BFI miatt, mert az sem egy ideális implementáció, ahogy sok LCD-é sem az.

    Volt néhány VA paneles Sony LCD, ami tetszett, és főleg IPS paneles Sony LCD, ami szerintem kvázi tökéletes volt BFI és mozgásügyileg (jobb, mint bármi és nem tudtam volna belekötni).
    De a Sony általában "boltból vásárolt húsból főz", és ez az LG OLED panelekre még jobban igaz, mint az LCD-kre (ott némileg szabadabban játszhattak a háttér-világítással, mint itt magával a kijelzővel).

    Főleg, hogy nekem játékhoz hiányzik igazán a BFI, nem filmekhez, de a Sony és Pana OLED-en is magasabb a lag, mint az LG-n (már alaphangon is, ami tovább nő bizonyos, szintén kívánatos funkciókn kapcsolgatásakor) ami szintén fontos játékhoz. Szóval ha csak ezt a három OLED-et nézem, az LG tűnik jobbnak játékhoz. Ebben benne van hogy rosszabb a mozgókép élesség, de az is, hogy jobb a lag, így mérlegelek és ez jön ki (szóval láthatod, hogy nem vagyok "BFI buzi" -> kéne, kéne, de nem bármi áron...).

    De megint: egy konkrét implementáció hiányossága az nem a komplett elmélet és a gyakorlati megvalósíthatóság cáfolata. (Ha egy adag részeg kőműves ferdén húz fel egy falat, az nem bizonyítja sem azt, hogy minden mérnöki tudomány hibás, vagy hogy lehetetlen egyenes falat építeni téglákból, mérnökökkel vagy azok nélkül).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz torma1981 #5786 üzenetére

    Hol mondtam, hogy szerintem biztos lesz, főleg hogy már jövőre? :DDD
    Én arra számítok ez ügyben, hogy az alábbiak közül legalább az egyik megvalósul középtávon (mondjuk 1-3 év):
    1: Az LG feltolja a panel-frekit 240Hz-re (= jobb lesz a Sony/Pana féle BFI)
    2: Az LG és partnerek megegyeznek, hogy kapnak a panelek BFI-hez használható low-level módokat (ami vagy ott lapul majd minden panelben, esetenként kihasználatlanul, vagy "speciális" verziókat kap az, aki ilyet rendel az LG-től, netán az LG megengedi és a partner bevállalja, hogy kicserélik a komplett vezérlést, legalább is firmware szinten).

    Ez attól is függ, hogy BFI-től függetlenül ki mit szeretne majd (a 240Hz segít a BFI mellett az interpoláción is, még ha egyre csökken is a nyereség, ahogy mennek felfelé, szóval akkor is megtörténhet, ha az LG hallani sem akar a BFI-ről még a partnerek felől sem).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Madwe #5796 üzenetére

    "4ks oled paneleken éles az FHD képe is"

    Nem értek egyet. :N Nem is kell fej-fej mellett nézni, hogy lágyabbnak érezzem a képet az LG C7-en 1080p-ből, mint natív 1080p kijelzőn 1:1 módban. Tesztábrát nézve közelről teljesen egyértelmű, miért: minden 1 pixel széles vonal azon túl, hogy 2 pixel széles, még kap 1-1 pixel széles halovány "árnyékot" mindkét oldalára.

    * Persze eleve lágy képnél, mint a tömörített TV adások, vagy az eleve zajos mozifilmek (film grain vagy a mesterséges perlin zaj a CGI-on, stb) ez nem biztos, hogy számottevően feltűnik, főleg ha az ideálistól kicsit messzebbről nézzük és nincs mellett referencia, nem erre koncentrálunk...

    Közben viszont teljesen bele fogok szeretni az 1440p-be játékokhoz. :B
    Olyan mint az 1080p, csak egy viszonylag hatékony anti-aliasing szűrővel (ami manapság nincs a játékokban, csak olyan ami mindent szétken, de a recéket meghagyja :D).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz daneel_hu #5802 üzenetére

    Ha a vezérlés szintjén menne a BFI, akkor szerintem nem (vagy nem drasztikusan) esik a maximális fényerő. A korlát csak az, hogy mennyire lehet megerőltetni az alpixeleket rövidtávon (egy-egy lerövidített aktív időszakra), hosszabb távra (több egymást követő frissítés) kiátlagolódik az igénybevétel (a fekete idő alatt pihenhet). Nagyon alacsonyra pedig úgysem lehet húzni az fekete képkockát arányát, mert akkor tényleg stroboszkóp lesz belőle, ami senkinek nem jó (egy jó kompromisszumot kell keresni, csak most kicsi a mozgástér, mert 120-ba kell belepakolni 24, 50 vagy 60 képkockát, amivel túl sok választásod nincs, főleg a 60+60 esetben).

    Tesztekben azt írják, hogy a Sony A1 is csak ~20% fényerőt veszít, ami neked teljesen hihető, mert szabad szemmel is látni, hogy tompítva dolgozik az ABL, tehát kiátlagolja valamelyest a fekete és fehér képkockát, majd ezt az átlagot fogja vissza kicsit késve.

    Még arra vagyok kíváncsi, hogy 24Hz bemenethez hányszor villan fel egy-egy képkocka. Mindenhol csak 60Ht-et említenek, de már ott látszik, hogy nem mértek végig minden bemeneti frekihez tartozó módot, hogy a Pana OLEd-re is 60-at írnak, de megállapítják szabad szemmel, hogy más frekin vibrál (csak tudnám melyik melyiken :DDD), szóval szerintem mindkettőn csak a 60Hz bemenetet mérték le.

    (#5821) Ren Hoek

    Az a baj, hogy max 2160p60@8bit fér ki a HDMI-n, tehát ha a GPU vagy játékmotor nagyít, akkor is bukom az 1080p120 módot (ugyan úgy, mint ha a "tompasága" miatt mellőzőm azt), vagy épp a HDR-t, ami viszont működik pl. 1440p60@10bit módban. 1080@60->2160p SDR-nak pedig megint nincs értelme, ha a VGA elbírja az 1440p-t is könnyedén.

    Ez jó kérdés, majd kiderül. Igazából úgy vettem meg, hogy "ez már kidobott pénz", a Kuro-t pedig nem adom el. :))

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Ren Hoek #5821 üzenetére

    LG OLED C7V - The Witcher 3 Enhanced Edition (majd így adom el) ;]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Ren Hoek #5824 üzenetére

    A játékban nem tudom, mert hibásan számol a Steam, a TV ~7 napos.

    Nekem hihető, hogy javult. Emlékeim szerint a B6-ba viszonylag könnyű volt beragasztani foltokat, de ezen még nem tűnt fel.

    A TW3-hoz szerintem tökéletes egy jobbféle PDP-n is.
    De pl. a ME:Andromeda esetén látszik, hogy HDR-hez készült a látványvilág és az SDR csak "kompatibilitási mód". Ebből kiindulva a közeljövőben több ilyen játék is lehet, míg lovagolják az újdonság varázsát a játékfejlesztők. Mint a 3D filmek...

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz krx21 #5832 üzenetére

    Most én sem találom, de nem csak behazudtam, valahol le volt írva.
    Rthings féle A1 tesztben van grafikon, amin látszik, hogy abban a módban épp 60+60 osztásban megy, ami tényleg ~50% fényerőt jelenthet.
    Viszont ha esetleg 24Hz bemenettel 92+24 módban fut (alig van közte fekete), az pont 20% fekete idő és durván 100 cd/m^2 fehér (viszont a mozgáson nem tudom az mennyit segít), ezért hittem el a 20%-ot, mikor olvastam. :U

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    Megnéztem, hogy miről beszélnek AVS-en, hogy sötétebb lett az új frimware-el a HDR kép, és hogy az LG azt javasolja kapcsoljuk a Dinamikus Kontraszt-ot Alacsony-ra. Nos, 1: tényleg sötét (bár ez engem még nem is zavar annyira), 2: az alacsony állással nem lesz sokal világosabb, sőt, még a Magas állással is alulról szagolja, amit kéne, de ... ez a funkció teljesen hazavágja a színhelyességet, mert a szürkéket sokkal jobban világosítja, mint a szaturált színeket (egy érthetőbb példával: egy magyar zászlóban a piros és zöld sokkal kevéssé lesz világosabb tőle, mint középen a fehér, rikítani fog a fehér sáv és mellette tompának fog tűnni a piros és zöld sáv, de az arcszíneken is látszik kisebb mértékben...).

    Valahogy nem is tudom miért lep meg, hogy egy dolga volt a TV gyártóknak HDR10 ügyben: követni azt a kib@ßott szabványt, amit ezúttal már ráadásul sikerült végre egyértelműre készíteni és ma már könnyen elérhető hozzá a technológia, de neeeeeeem. Apránként egyre messzebb kell tőle kalapálni mindent, aztán mikor kezd párakat zavarni, akkor hülyeségeket kell nekik javasolni ("kapcsold be a dinamikus kontrasztot"), hogy a felhasználó miként torzítgassa félig-meddig visszafelé. :W

    Itt az Y a konkrélt mérés (ez most dinamikus kontraszt KI állásban) és az Y target lenne a helyes.

    Ha feltolom KI-ről Magas-ra, akkor a ~95 target-hez már kapok ~73 körüli mérést, ami nekem már tök jó lenne (sőt, kb. olyan arányban állítom alacsonyabbra az SDR készülékeket, mint ami az SDR tartomány új szabványos maximuma), csak épp sohasem használnám így, mert teljesen hazavágja a színhelyességet (szabad szemmel is látni, olyan Dinamikus/Kiemelt mód hatása van).

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Madwe #5896 üzenetére

    Az a baj a perceptuális, és hasonló gamut mapping-al, hogy minden eltérő tulajdonságú kijelzőn szemmel is jól láthatóan másképp fog kinézni ugyan az a tartalom, már abban a gamut régióban is, amit mindkét készülék egyformán le tud fedni. Például egy olyan jelenetben, ami Rec709 SDR-ba is bőven belefér, már az is másképp fog kinézni két különböző Rec2020 HDR kijelzőn, illetve még megint másképp egy Rec709 SDR kijelzőn (ami bizonyos szempontból azért kezd egy kicsit agyrém lenni...).

    Ezért kéne absolute mapping. Annak az egyetlen hibája, hogy a natív színtérből kilógó részek "beolvadnak", de nem volt ez nagyon másképp akkor sem, mikor SDR kijelzőink voltak, mert ott ha "studio minőségben" és emberi felügyelet mellett döntöttek is arról, hogy mikor hol miképp, a Rec709 SDR sokkal kisebb színtér volt, mint a mai kijelzők natív színtere, úgyhogy több információ veszett el "okosan" kezelve is. Emiatt lenne előrelépés a Rec2020 HDR már absolute mapping mellett is (miközben egy Rec709 SDR-ba beférő jelenet ugyan úgy nézne ki minden Rec2020 HDR és Rec709 SDR kijelzőn is, nem háromféleképp).

    A színeket szaturáció tekintetében most is, mint korábban is, abszolút értelemben kezeli az LG: minden Rec2020 szín, ami beleesik a natív színtérbe, az CIE x,y értelemben pontosan oda megy, ahova a Rec2020-ban való (nincs torzítgatva, simítgatva, 1:1 abszolút mapping, ami befér az úgy néz ki a képen, ahogy a forrás kéri, ami nem, az le van csapva a legközelebbi pontra).

    Alapvetően fényerő tekintetben is ezt kéne csinálnia első körben (azon túlmenően senki nem fog azért sokat ágálni, hogy egy Dinamikus Kontraszt féle OPCIONÁLIS funkció mit és hogyan torzít, akár alapértelmezésben is be lehet kapcsolva, csak lehessen KI állásba kapcsolni legalább Prof/Mozi módban), de személy szerint teljesen kiegyeznék azzal is, ha az alsó ~120nit-ig (ami most az új szabványban visszamenőleges értelemben a régi SDR tartománynak felel meg) lenne 1:1 mapping (még ha picit kezd is torzulni már 100 körül, de csak picit...) és onnan felfelé keményen elnyújtja a görbét. De most arról van szó, hogy kb. felére esik vissza az SDR tartomány fényereje HDR módban, csak azért, hogy több részletet lássunk a vakítóan világos foltokban, amik felbukkannak itt-ott a képernyőn.

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Madwe #5920 üzenetére

    Absolute mapping: minden megy oda, ova való, vagy odacsapódik a legközelebbi pontra. Minden szín, ami megjelenik a forrásban, az vagy 1:1 "helyesen" jelenik meg, vagy jobb híján "beolvad". Ilyenkor csak a nagyon élénk és/vagy nagyon világos színek "sérülnek", amik túllógnak a natív színtéren, amire a készülék képes.

    De ne feledjük el, hogy ezeken az LG 7-es szériás OLED-eken minden ilyen szín, ami "kilóg", az már régen sokkal élénkebb/világosabb, mint amire egy Rec709 SDR kijelző képes, tehát már így is több információt kapunk a Rec2020 HDR tartalomból, mint egy Rec709 SDR tartalomból.

    Viszont mikor "okos" lesz a gamut mapping, akkor bukjuk a színhelyességet (jelen esetben csak fényerő tekintetben, de ott számottevően) már a Rec709 SDR régióban is, magyarul egy eleve "tompa" (nem túl színes, nem túl világos) jelenet rosszabbul fog kinézni ezen a TV-n, mint egy hagyományos SDR kijelzőn (sötétebb lesz).

    Végül pedig jön az igazi kegyelemdöfés, amin felhúztam magam, hogy a hivatalos és most fórumokon is terjedő javaslat, hogy kapcsoljuk be a Dinamikus Kontraszt-ot. Ez részben orvosolja a fényerő problémát, de rontja a színhelyességet, mert nem minden színt egyformán fényesít (a szürkék jobban kivilágosodnak az élénkebb színekhez képest, már az SDR régióban is!). Szóval egyre messzebb megyünk a "korrektségtől", egyre inkább "gumi" az egész.

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz dgyuri0123 #5902 üzenetére

    HDR módban egyáltalán nem sok semmi, amit ezek az OLED-ek tudnak. :N

    Ami filmeket eddig néztem, azokat névleges 1000 vagy 4000 csúcsra fényelték, és tényleg van is bennük 700+ tartalom (de nem néztem meg képkockánként, lehet hogy a teljes filmből 10 képkocka, amin 500 fölé megy egy kis folt, és talán oda sem nézel, vagy ez csak a studió logója a film előtt, passz).
    Ez elvben azt jelentené, hogy kb. ezt tudja a monitor, amit a studio használ,
    tippre szerintem mindig 1000-re kerekítenek, és ahol 1000-ret használnak metaadatnak, ott OLED, ahol 4000-ret, ott LCD monitort használt a studio (és azon belül lehet, hogy valójában mondjuk 870nit a tényleges monitor, mikor névleges 1000-ret adnak meg kerekítve, de ez igazából nem gond, főleg hogy ha 1000 a metadata, az nem jelenti azt, hogy akár csak 500 fölé elmegy bárhol a konkrét tartalom, tehát "mindenki" ugyan azt láthatná elméletben, studioban és otthon is... ELVILEG ...).
    ... ami azt is jelenti, hogy csak annyira vakít el téged is otthon, mint azt, aki készíti a tartalmat.

    Ahogy nézelődtem most tesztoldalakon, ez egy trendnek tűnik most több gyártónál, hogy több-kevesebb mértékben eltolják a firmware frissítések a "hard-clip" (abszolút) tone map módtól a "roll off" (tetszőleges egyedi perceptuális) mód felé a tone mapping-et.

    Szóval én most az látom, először felült mindenki arra a vonatra, hogy "ezúttal csináljunk mindent úgy, hogy a lehető leginkább ugyan azt lássák a studioban és otthon, amit pedig nem, azt is kezeljük egységesen", de aztán elkezdtek okoskodni, hogy "Mi már az, hogy az OLED-en jobban bebuknak a vakítóan világos területek egy fehér foltba, az LCD-n? Ezt nem lehet!" és inkább eltorzítják össze-vissza mindenhol.

  • janos666

    Topikgazda

    válasz Partizan182 #5899 üzenetére

    Kicsit alaposabban megvizsgálva metadata függő is. Akkor ezért volt az, hogy pl. a Star Trek-be beletekergetve, amit névleges 1000nit-en fényeltek, egyáltalán nem zavart (a mérés alapján nincs is, ami feltűnhetne, teljesen jó), de a Fantastic Beasts-ben, amit 4000-ren, ott már tompának éreztem a sötétebb jeleneteket (és hogy azt lentebb is látni, hogy 94 helyett így már csak 68 nit jön ki, tehát számottevően sötétebb az SDR tartomány, illetve nyilván torzul a tone response is, ami olyasmi, mint SDR készüléken/módban a gamma érték tologatása, ami erősen befolyásolja különböző jelenetek fényességét, kontraszt érzetét...).

    Rendere 1000, 4000, 10000 nit csúcsfény metadata (Dynamic Contrast OFF):

    Ezt dinamikus kontraszt nélkül egész jól követik a szaturált színek:

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    Topikgazda

    válasz dgyuri0123 #5936 üzenetére

    Pár nappal ezelőtt játszottam azzal, hogy feltekertem a Pioneer LX50950H-t csutka 175nit-re és natív színtérre (jócskán DCI-P3 alatti, de Rec709-en azért láthatóan túlnyúló gamut) és egy 3DLUT-on át etettem ugyan azzal a HDR tartalommal, amivel az LG 55C7-et is ("passthrough" módban, megkapta a forrásból a metaadatot, hogy csináljon amit akar -> még nem is tudtam, hogy ennyire érzékeny rá a tone mapping, illetve még a régi firmware-en voltam, ami talán kevésbé volt az, passz), aztán egymás alatt/felett állva nézegettem őket.

    Ez az 1000nit-en fényelt The Martian volt. (Végigpörgött az egész film, miközben járkáltam a házban, vagy néha elé is ültem, és a laptopon neteztem, de rá-rá pislogtam a TV-kre.)

    Meglepően nagyon hasonlóan nézett ki rajtuk minden olyan jelenet, amiben nem volt semmi feltűnően világos elem (pl. nem nézett bele a kamera egy világító lámpába), illetve ahol volt is, ott is csak a vakító területek néztek ki másképp (a Pio-n beolvasd minden egy nézhető fehér pacába, ami az LG-n vakított, de több geometriai információ volt benne).

    Ennek örültem is, mert ez egyrészt azt jelentette, hogy tényleg színhelyes az LG legalább az SDR tartományban (nekem elég jó feltevés, hogy kép ennyire különböző kijelző nem téved egyformán, hanem ha ugyan azt mutatják, akkor az OK), de valamivel többet is tud nyújtani a HDR, mint az SDR.

    Csak aztán több filmet is nézegettem, illetve közben frissítettem és újrakalibráltam (amúgy ja, közcélú üzenet: az új firmware-el alapbeállításokon jobb, de a megváltozott "rejtett" paraméterek miatt újra kell kalibrálni az ISF Dark képmódot :U), aztán látom, hogy nem mindig fenékig tejfel a HDR sem, mert a Fantastic Beasts (4000nit) például már nem az igazi számomra (még úgy se, hogy a Kuro-t most letámasztottam a sarokba és csak az LG-t nézem, de még nagyjából emlékszem hogy nézett ki a film sima SDR BD-ről).

Hozzászólok Aktív témák

Hirdetés