Hirdetés

Hozzászólok Aktív témák

  • Strezi

    senior tag

    1 550 000Ft volt.
    Mérni nem mértem, de nekem fantasztikus élmény újra nézni az eddigi film kollekciónkat. Pl. Avatarban olyan részleteket látunk meg amit eddig egyáltalán nem. 4K forrással meg egy más világ...

    Nemrég volt egy friss teszt, ott ennek a sík verziójára 500 / 1080-as képfelbontást írnak, ha ez jelent valamit.

    Vagyél Teslát az ajánlásommal (1500km ingyenes töltéssel) - https://ts.la/tams42681

  • hunspikey

    senior tag

    Engem az izgat, hogy tényleg IRE 5 környékén be vignettálja a széleket? És IRE 10-nél meg már hibátlan? Nézted ezeket esetleg?

    A whisky skót, a kávégép olasz, a TV meg Panasonic plazma :)

  • hunspikey

    senior tag

    Egyébként amit kérdeztél az azt jelenti, hogy a mozgás "javító" áramkör nélkül a natív 23.976-os anyag mozgásakor a valós sorfelbontás bizony 500 sor körüli csak - tehát még a fullHD sincs meg messze sem. Ez gond volt sokáig a plazmáknál is - főleg samuéknál, ebben a tekintetben talán a Pana utolsó generációi még mindig a legjobbak. (mondjuk ott meg tudjuk, hogy jönnek egyéb gondok :) )

    Szóval egyenlőre úgy néz ki, hogy még van mit fejlődni - érdekes, hogy a technikából adódóan a 0 luxos fekete adott - de ebből nehezen emel ki - illetve sávoz, plusz még ezek szerint judderesen mozog és még a felbontást is elveszti.

    [ Szerkesztve ]

    A whisky skót, a kávégép olasz, a TV meg Panasonic plazma :)

  • hunspikey

    senior tag

    Na, megint lejárt a szerk idő - mindegy- azért az érdekes, hogy 0.001 -es feketét mértek (bocsi de csak most olvastam el a cikket)

    Ezt te hogyan éled meg - mármint látszik ha teljesen fekete képet mutat - és éjjel vagy lámpa nélkül - mert ilyenkor a VT60 azért még alaposan látszik, bár az 0.003-as feketét hoz - de ebből kiindulva a 0.001-sem tökéletesen full kikapcsolt képernyő fekete. Ezért érdekelne, hogy mit látsz valójában.

    Hogy ez miként jelenik meg élő tartalmon - azaz miért firtatom. Azért mert engem pl zavar a 0.003-as fekete is pl amikor olyan jelenet van mint a Tom Cruise féle Oblivionban a párbeszéd jelenet Morgan Freemannel -amikor csak egy szivar parazsa világítja meg az utóbbi arcát - na ott pl a pana vt60 tudja az összes sötét árnyalatot - ami pl referencia kép, viszont a feketéje az meg nem fekete, szóval nálam nem referencia.

    Te hogy látod?

    A whisky skót, a kávégép olasz, a TV meg Panasonic plazma :)

  • Strezi

    senior tag

    Semmi nem látszik sötétben. Meg nem mondod hogy ki van-e kapcsolva a TV vagy csak fekete rész van a filmben! :C Lehet állítani a logó megvilágítását, amit persze levettem nullára. Így tökéletes a feketéje :DD

    Oblivion nagyon ütős rajta! Azt viszont már az is lenyilatkozta (ha jól emlékszem) aki gradingelte(utómunkázta) a filmet, hogy elvileg ott nem kellene látni a hátteret csak feketét. Ezt azért mondom, mert referenciára kalibrált OLED-del láttak ott részleteket, holott nem kellett volna :DDD Enyém még nincs kalibrálva, sajnos valami gebasz volt az xRite i1Display Pro-val tegnap :( Nem tudta lemérni a fekete szintet :DDD

    Ugyancsak tegnap néztük a Crood-ékat, abban van bőven sötét jelenet. Erölködés nélkül megoldotta, ahogy pedig utána a családnak kinyílik a világ és megjelennek a színek a filmben, magam is csak kapkodtam a fejem! Közelebb is ültem (féltávra) hogy tudjak gyönyörködni a részletekben :))

    Arra emlékeztet, amikor először lett HD plazmám és filmeim, akkor is azt találtam, hogy a részletes kép miatt kényelmesen közelebb tudtam ülni mint annó a ratyibb felbontású SD anyagokat nézve. További plusz, hogy itt a plazma - engem zavaró - villogása sincs meg az egyes árnyalatokban, hanem "stabil" a képe.

    Vagyél Teslát az ajánlásommal (1500km ingyenes töltéssel) - https://ts.la/tams42681

  • Strezi

    senior tag

    Több helyen olvastam, hogy az a teszt messze idejétmúlt már ... Az biztos, hogy ami a vidóanyagban pixel benne van, azt ez a TV kiteszi oda ahová való, azonnal. Azt számonkérni, hogy ezen felül kitaláljon valami tartalmat ami igazából ott sincs, hát :F

    Azért persze megpróbálja, be lehet kapcsolni a különböző mozgásjavításokat amik nekem nagyon be is jönnek. Ezek pl. a plazmánál a vezérlés miatt eleve mennek valamilyen szinten folyamatosan.

    Ugyaanakkor. nincs LCD késleltetése, plazmás utánvilágítása vagy kroma hibája :N

    Tegnap a kalibrálás okán sokat volt fent windows desktop, jellemzően fehér ablakokkal, semmi nyomot nem hagytak, illetve az ablakokat mozgatva sem jelentkezett semmi szellemkép vagy sávosodás mellettük. Szóval bátran használom PC munkára is, nem rossz felület fejlesztésre sem :Y

    [ Szerkesztve ]

    Vagyél Teslát az ajánlásommal (1500km ingyenes töltéssel) - https://ts.la/tams42681

  • Strezi

    senior tag

    5 IRE-nél nem jelentős a szélek sötétedése, 10-nép pedig már egyáltalán nem látható. Az alatt jön inkább ki, csináltam fulscreen RGB képeket 161616 - tól 272727(ha jól számolom ez az 5 IRE) - ig.

    Sajnos nappal tudtam csak fényképezni, ott nem sok látszik a sötétítők mellett beszűrődő fénytől. De szabadszemmel azért kivehető volt. Sajnos ehhez már kevés az én pár éves bridge (Panasonic :D ) fényképezőgépem. Ez is mutatja azért, hogy nem olyan mellbevágó ez a probléma ...

    Vagyél Teslát az ajánlásommal (1500km ingyenes töltéssel) - https://ts.la/tams42681

  • hunspikey

    senior tag

    Na jól van - akkor megnyugtattál.

    Ezek szerint a tesztelők 0.001-es "mért" feketéje nem más mint a műszerük alkalmatlansága - nem tud 0.000-ás feketét mérni. Simán el tudom hinni. Neked hiszek, ha azt mondod kotta fekete akkor az valós nulla,nulla :)

    Az oblivionban a Mogan Freeman arca körül bizony vannak részletek - ezt a VT60 megmutatja - ha akarom - más kérdés, hogy ehhez annyira fel kell nyomni a brigtness-t, hogy dithereli a szélessáv 0.0.0-ás feketéjét is ami meg hiba. Szóval a helyesen beállított kalibrált pro módban bizony ott nem nagyon van semmi. Viszont az arca meg szépen látszik.

    Engem a plazmában csak a fals kontúr zavar - de az nagyon.

    Emiatt lesz OLED belőle - nem azért, hogy jobb legyen a fekete - bár ez számomra a második legfontosabb.

    Csak még várok, hátha lesz 75-80 col környékén hasonló 1.5 millás áron 2 év múlva.

    Egyébként szerintem ez az IRE5 hiszti is full senkit nem érdekel - én pl személy szerint még szeretem is a vignettált képet - olyan fotós hatása van - teljesen normális a szemem számára - hiszen majd minden optika csinálja - hisz optikai törvényszerűség okozza eleve (persze korrigálják - de engem nem zavart sosem)

    A mozgás sorfelbontás jobban zavarna - de valahogy nem nagyon hiszen azt sem, hogy 500 sorra lenne képes egy 4k-s TV? - itt megint valami csúsztatás van...

    Jajj de szívesen megnézném rajta a Pi Életéből az éjszakai csónakázás jelenetet amikor a biolumineszcens lények veszik körül. Aztán meg az az aranyban fürdő napfelkelte - hmm király lehet.

    A whisky skót, a kávégép olasz, a TV meg Panasonic plazma :)

  • Strezi

    senior tag

    Van a Pi Életéből, pont arról a jelenetről is HDR részlet :K
    Brutál, amúgy is a kontraszt, de így a világos részek még egy fokkal durvábbak. Sajnos nagyon kevés HDR anyag van még.

    A második legszembetűnőbb tulajdonsága a TV-nek, hogy nappal sem fakul semmit a képe. Ez részben a fényerő, részben a szuper brutál antireflekciós bevonat érdeme. Még direkt napfényben is éjjfekete marad a felülete, semmi szürkülés :K

    Ha jól tudom, a HDR az 10bit per pixeles UHD anyag, a TV simán lejátsza, de Intel 4770R(legerősebb Iris Pro) akadt tőle :Y

    Most azt tervezem, hogy összerakok egy korrekt HTPC-t HDMI2-vel. Erre bizony GF950 vagy afeletti kártya kell. Sokan beteszik a legdurvábbat, mert 4K-ban a MadVR megeszik gyakorlatilag bármilyen videókártyát ...

    Szép új világ lesz, HTPC TitanX-szel ;]

    Vagyél Teslát az ajánlásommal (1500km ingyenes töltéssel) - https://ts.la/tams42681

  • hunspikey

    senior tag

    Ez egyébként számomra felfoghatatlan, hogy miért kell ilyen PCs hardware egy picit több pixelhez.

    Azért a 4k csak négyszer annyi infó mint a fullHD, a 8 bit / csatorna helyett a 10 bit / csatorna meg még egy picivel több - az egyik 24 bit RGB színmélység a másik 30 - na bumm.

    Szerintem még éretlenek a szoftveres algoritmusok az a baj. Ha belegondolsz - egy középszerű androidos telefon tud 4k-t visszajátszani, igaz egyenlőre 8 bit / csatornásat.

    Egyébként sokat merengtem azon hogy a HDR hogy is működik.

    Ugye van egy sokkal nagyobb dinamika tartománya a kijelzőnek, mert teszem azt a plazmákkal ellentétben mondjuk fel tud menni az OLED akár 700 nitre is fényességben

    De ennek ellenére nem az a cél gondolom, hogy az általános jeleneteknél vakuljunk meg, tehát pl esti mozizásnál a normál fényességű jelenetek teteje valahol akkor is 120-150 nitnél lesz. Tehát ide rakják a normál dinamikát - és gondolom én efölé a HDR rész - azaz pl csúcsfények, vagy extra fényes felületek.

    De hogy van az eldöntve, hogy egy eredendően nem HDR-ben tárolt originálból - pl vegyük a Samsara-t ami ugye 70 millis negatívra volt rögzítve eredetileg. Tehát az anyag valós dinamikája a gradációja ezen médium által van megszabva, azaz pl ezt moziban le lehetne vetíteni és kész - annyi - nem HDR mert a film nem az - max átfog 10 blendét. Ebből hogy lesz HDR? Vesznek egy nem lineáris - iszonyatosan torzított transzfergörbét és aszerint átkódolják az anyagot, hogy ami mondjuk a rögzített utolsó egy blende legyen a digitális HDR anyagban a 300-700 nites tartomány? A normál alsó 9 blende mondjuk meg legyen 300 nit alatt mind?

    Érdekes dolgok ezek. Szerintem alapvetően az a baj, hogy HDR anyagot HDR-ben kell rögzíteni - hiszen így van meg a nagy dinamika a forrásanyagodban - ez nem olyan mint a 3D - ezt utólag nem lehet valósághűen konvertálni, hiszen az eredeti rögzítésekor kiégett fényes részek nem jönnek vissza illetve a sötét bedőlt részek sem lesznek sosem láthatóak - pont úgy nem ahogy nem lehet valós HDR-t konvertálni egy expoziciójából egy digitális kamerának.

    A whisky skót, a kávégép olasz, a TV meg Panasonic plazma :)

  • krx21

    veterán

    Ez a HDR mizéria nekem sem világos... A hdr alapvetően a kamera tulajdonsága, nem a megjelenítőké... A megjelenítőnek kontrasztja van, mindig is volt... Tehát akkor ez a hdr miben új fejlesztés pláne a tv megjelenítőben???

  • Strezi

    senior tag

    A kamerák mindg kénytelenek a szenzoruk által kapott képet adott dinamikatartományra és bitszámra redukálni a szokásos formátumokhoz. Ugye tipikusan 8 bit RGB.

    Kivére a RAW formátum, amiben még elérhető nagyobb dinamikatartomány is.

    TV-nél a HDR gyakorlatilag azt jelenti, hogy a kamera szenzortól kezdve a mastering és grading folyamatokon keresztül továbbviszik ezt a nagyobb dinamikatartományt egészen a képernyőig. Mintha RAW képekből álló videót néznél... Ez már előrevetíti a számításigényt is ;)

    Tipikus péda az alkalmazásra az, amikor egy ház oldalát nézed akár a nappal szemben. A szemeddel tökéletesen látod a ház árnyékos oldalát és a fényes égboltot is egyszerre. Ugyanakkor elég komoly fotóaparátus kell hozzá hogy ez egy képen is így megjelenjen. Persze lehetséges összenyomni a dinamikát, és akkor jön a fotós HDR effekt, amit nem mindenki szeret.

    Mivel a TV aktív megjelenítő, így a kontraszt és fényerő pontos ismeretében lehetőség van HDR videóanyagban megörzött dinamikatartomány szélesebb tartományba való leképzésére. Ugyancsak fontos a bitszám növelése is, mivel a 16 - 135 RGB fokozat kkicst kevéske már, jól láthatók az árnyalatok közötti lépések nagyobb felületeken.

    Szerintem ;)

    [ Szerkesztve ]

    Vagyél Teslát az ajánlásommal (1500km ingyenes töltéssel) - https://ts.la/tams42681

  • krx21

    veterán

    Az a baj, hogy nem mondtál semmit... :K A HDR továbbra is a kamera tulajdonsága. HDR: az a mérőszám (dB) mely megmutatja a még részleteket megkülönböztetni tudó legsötétebb és legvilágosabb tartalom közti fényerő különbség arányt. Ez kerül redukálásra, vagy esetleg felkonvertálásra a TV kontrasztjának megfelelően... Nagyobbat mutatni a TV saját fizikai kontrasztjának nem tudott soha, most sem tud...
    Én ebben a TV-s tulajdonságok közt megjelenített HDR funkcióban erős marketing tevékenységet érzek... :U
    Szerintem.

    Vannak komolyabb kamerák (Sony) melyek két farme-et fésülnek össze egyé. Egy rövidebb és egy hosszabb záridőt.Így akár duplázni tudja a sensor dinamika tartományát. De ez a folyamat is a kamerában zajlik...

    [ Szerkesztve ]

  • Strezi

    senior tag

    Épp ez az, jelnleg a kamerák vagy jobb esetben az utómunka letömöríti a dinamikatartományt veszteséggel.

    Hát ha nem látod a veszteséget a végtelen (valós kontraszt) >> 8 bit RGB >> TV kontraszt konverzióban, akkor tényleg nem mondtam semmit :F

    Vagyél Teslát az ajánlásommal (1500km ingyenes töltéssel) - https://ts.la/tams42681

  • krx21

    veterán

    A professzionális kamerák nem tömörítenek... Igyekeznek azt lerögzíteni amit az érzékelő tud...
    Azon kívül a dinamika mértéke nem tömörödik össze, legfeljebb a részletek vesznek el...
    Vagy te milyen kamerákra gondolsz?

    [ Szerkesztve ]

  • PuMbA

    félisten

    "Ez egyébként számomra felfoghatatlan, hogy miért kell ilyen PCs hardware egy picit több pixelhez."

    Nem kell erős hardver hozzá :) A lényeg, hogy a videókártya tartalmazzon olyan hardveres gyorsító egységet, amely tudja dekódolni a HEVC videókat és direkt erre találták ki / optimalizálták kevés fogyasztással. Az említett Core i7 integrált VGA-jában nincs ilyen és önmagában a processzor természetesen nem elég, mert nem célhardver :)

    [ Szerkesztve ]

  • krx21

    veterán

    Én speciel megvárnám az olcsó 4K media lejátszókat... Nem tennék ezért össze 800.000 Ft-ért 500watt-ot fogyasztó, melegedő tornyot...

  • kenguru99

    aktív tag

    "Engem a plazmában csak a fals kontúr zavar - de az nagyon."
    Abszolút így van. És mennyire idegesítő már, hogy a plazma fórum fő véleményformálói szinte még a létezését is tagadják.

  • PuMbA

    félisten

    Mint írtam nem kell erős hardver hozzá, egy 12W-os AMD laptop Carizzo processzor elég, illetve az új asztali LGA1151 vagy laptop BGA Intel Core i3-ak, ezekben már van megfelelő hardveres gyorsító egység :)

    [ Szerkesztve ]

  • cszn

    őstag

    Szerintem Strezi konkrétan a NNEDI3 algoritmusra gondolhatott. Megkajál minden erőforrást, ha olyan beállításokon használod. Kétségtelen, hogy idáig ez a legjobb képminőségű algoritmus, de szvsz közel ugyanazt a képet töredék erőforrásból ki lehet hozni. :)

  • Strezi

    senior tag

    A 800EFt-ot te találtad ki nem én ;)

    De inkább hagyjuk a témát, nagyon nem vagyunk egy hullámhosszon :N

    Vagyél Teslát az ajánlásommal (1500km ingyenes töltéssel) - https://ts.la/tams42681

  • krx21

    veterán

    Én csak saccoltam... :K Mirért van annyi egy titan x-es komoly I7-es gép, nem?
    Inkább szíjazd fel a hátadra a készüléket és hozd el hozzám... :P Nagyon szívesen megnézném...
    Bár a véleményed alapján az már egy igen jó oled, de vigasztalom maga, hogy 2 év múlva valószínűleg még jobbak lesznek és az ár is jelentőssen csökken... Mindenki várja már.

  • Strezi

    senior tag

    Nem kell tulzásokba esni, HTPC-be elég egy Core I3-rom a Titan mellé. De lehet hogy egy 970-is megteszi :DDD

    Pont ilyen HDMI 2-es gépekről olvasgatok, már van olyan alaplap, amin rajta van. Nem is kell az DGPU :DD

    Vagyél Teslát az ajánlásommal (1500km ingyenes töltéssel) - https://ts.la/tams42681

  • krx21

    veterán

    De szerintem nemsokára dömping lesz a 4k képes médialejátszókból... Lehet majd válogatni... Én bizos abból vennék egy jobbat.

  • Strezi

    senior tag

    Hogy itt is legyen pár kép:





    Vagyél Teslát az ajánlásommal (1500km ingyenes töltéssel) - https://ts.la/tams42681

  • krx21

    veterán

    Pazar... :C
    Hát igen, tényleg lehetett volna 75"-is... ;]
    PS4 milyen rajta? Input lag? Főleg az interpolált (nem game mod) lag érdekelne...

  • PuMbA

    félisten

    Egyik képen a bal alsó sarokban a matrica is ott van használat közben, gondolom egy idő után zavaró volt :DDD

    [ Szerkesztve ]

  • Partz

    senior tag

    Ha már a méret.

    77"-os a következő méret oled panelból, és ötször annyiba kerül mint a 65"-os társa. Még külföldön se nagyon kapni.
    Jövőre tervez az Lg 99"-os panelt, elképzelni nem tudom ez mennyibe fog kerülni.

    Panel méret növelésével iszonyat megnő a selejt arányszám oled kijelzőknél.
    A tavaly év végén üzembehelyezett gyártósoron 110" a legnagyobb panel méret ami kifér, nem véletlen még prototípusban sem mutattak ekkora tévét, pedig ígérték.

    Az input lag játékmódban 50ms körül van.

  • Strezi

    senior tag

    Igen 77 az igazi(mintha 78 lenne, nem?). Sebaj, most már hogy tudom mennyire frankó ez mehet a hálóba ide meg jöhet egy 77-es ;]

    Vagyél Teslát az ajánlásommal (1500km ingyenes töltéssel) - https://ts.la/tams42681

  • Partz

    senior tag

    ISF expert módban kalibrálva kb a duplája, kicsivel 100 felett. Interpoláció beállításra nem emlékszem.

    77" az tuti.

    Nem rég volt egy norvég riport Dél-Koreában az Lg oled gyárában, akit érdekel. Kicsit gagyi így fordítóval, de hasznos infók vannak a fejlesztés irányáról, meg hogy mi várható jövőre oled fronton.

    Itt meg egy videó a gyárból, a titkos összetevővel. ;)

  • krx21

    veterán

    Jó lesz ez előbb utóbb árban is... A Panasonic már csatlakozott... Remélem a többi gyártó is hamarosan és akkor egyre elérhetőbbé vállik...

  • Strezi

    senior tag

    Tegnap megnéztem moziba a Mentőexpediciót (Martian). A film tetszett, de akaratlanul is észrevettem hogy a mozi fekete szintje messze nem hozta az otthoni OLED-es élményt. Felbontásban sem volt semmi extra. Ami jól nézett ki, (akaratlanul is azt náztem) az a marsi táj részletessége. Különösen a gyorsan mozgó, képernyő széle közeli részeken. Ez jó összehasonlítási alap lesz!

    Persze lehet hogy a helyi mozi kisterme nem jó összehasonlítás mégsem, de azért gondolom hogy egy mai modern plázában annyira rosz felszerelés nem lehet :F

    Alig várom, hogy meglegyen jó digitális forrásból és otthon is megnézhessem :DDD Mikrós popkorn már megvan :C

    [ Szerkesztve ]

    Vagyél Teslát az ajánlásommal (1500km ingyenes töltéssel) - https://ts.la/tams42681

  • cszn

    őstag

    A mozik fekete szintje elég gyatra szokott lenni. Egy jó plazma is simán veri, nemhogy egy jóképű OLED! :K

  • hunspikey

    senior tag

    Hibátlanul összefoglaltad és úgy van ahogy írod.

    Na pont én is ezért nem értem hogy működik (azon túl, hogy parasztvakítás)

    Mert ha pl van egy valós HDR felvételre képes, illetve fogalmazzuk helyesen - egy nagyon nagy dinamikatartományú felvevő eszköz ami tegyük fel rögzíti a szemünk által látott kb 20 blendényi dinamikát. Ezt letárolja. Na most ez számításaim szerint egy plazma TV esetében ami legyen mondjuk VT60- ahol a nulla érték azaz a tökéletes fekete amit a kijelző tud 0.0033 nit.

    ebből kiindulva 15 blende után jutunk el oda, hogy elfogyott a panel - mert 15 blende már bizony 108 nitet követel - ennyit valósan tud, de 216-ot már nem szóval a 16 blende lehetetlen.

    Mondhatnánk, hogy az a pár blende már mit számít, de a blende sor minden tagja kétszeres fényerőt eredményez, azaz ami 15 blende után kotta fehér, annak még kétszer fényesebbnek kellene lennie ha 16 blendényi dinamikát akarunk bemutatni. Érdekesség képen a 20 blendéhez a plazma TV-nek 3460 nit fényerőt kéne tudnia - hát ez könnyen belátható, hogy nem fog menni.

    Viszont mi van, ha OLED van és 0.000 a fekete.

    Ebben az esetben más a helyzet - de csak sajnos matematikailag - ugyanis nem lehet azt megcsinálni, hogy ábrázolunk egy tökéletes nullához közeli 'első" blendét majd ehhez képest növeljük az értékeket, mert az emberi szem bizony nem tud korlátlanul alkalmazkodni a megvilágítottsághoz.

    Ezért én azt gondolom, hogy reális egy 0.001-es feketét nulla-nullás feketének venni, és ehhez képest felírni a blendesort.

    Így kezdve 17 blende lett volna a dinamikája a képzeletbeli VT70-esnek (hahahaha) - mert 130 nittel abszolválható, viszont az OLED tud 0.001-es feketét - és a 17 blendét is. 20 blende OLED esetén 1050 nites csúcsfényerőt feltételez - asszem ilyet mutatott be a Dolby vagy ki

    Szóval a HDR elvi síkon járható - de még mindig ott a kérdés, hogy ezt az iszonyatos átfogást hány biten lehet úgy tárolni, hogy ne legyen árnyalathézag- azaz poszterizáció?

    Megfigyelhető, hogy az 1050-es kapott értékhez nagyon közel van a mágikus 1024-es szám, ami kettő a harminckettediken - és a rossz hír az, hogy ez bizony per színcsatorna, azaz összesen 96 biten kellene tárolni a valós HDR-hez, úgy, hogy ne legyen árnyalatvesztés.

    Na ez nem fog menni.

    Egyébként nem csodálkozom, mert valamikor nagyon fiatal koromban én még játszottam a Lighwave nevű 3D render progival, ahol volt Radiosity világítás, amihez egy HDR-ben tárolt fénymodel kellett, mert ebben volt benne a valós környezeti fénymodell és az bizony már akkor 48 bit / csatorna fájl volt!!! És ez erősen a kilencvenes évek dereka!

    A whisky skót, a kávégép olasz, a TV meg Panasonic plazma :)

  • Strezi

    senior tag

    "Megfigyelhető, hogy az 1050-es kapott értékhez nagyon közel van a mágikus 1024-es szám, ami kettő a harminckettediken - és a rossz hír az, hogy ez bizony per színcsatorna, azaz összesen 96 biten kellene tárolni a valós HDR-hez, úgy, hogy ne legyen árnyalatvesztés."

    1024 az kettő a tizediken, nem harminckettediken ;) A mostani 8 helyett 12 bit némi tartalékkal lefedi a jelenlegi és az 1000nit-ig tartó árnyalatokat. Azaz 36 bit per pixel. Persze ez még nem ad érdemi előrelépést a fokozatok között.

    "Egyébként nem csodálkozom, mert valamikor nagyon fiatal koromban én még játszottam a Lighwave nevű 3D render progival, ahol volt Radiosity világítás, amihez egy HDR-ben tárolt fénymodel kellett, mert ebben volt benne a valós környezeti fénymodell és az bizony már akkor 48 bit / csatorna fájl volt!!! És ez erősen a kilencvenes évek dereka!"

    Azok a régi szép idők! LW-vel csináltuk az első logókat, rövid spotokat helyi TV-nek :K Mekkora mágia volt még akkor a kockánként felvétel, hogy animáció legyen belőle :))

    Vagyél Teslát az ajánlásommal (1500km ingyenes töltéssel) - https://ts.la/tams42681

  • hunspikey

    senior tag

    ooops - jól elszámoltam magam, pedig még ennek fejből is mennie kéne mivel 8 bit az 256 / csati - khmm khmm - sorry.

    igen - akkor 30 bit kell összesen - ami nem byte kerek - gondolom 32 bit lenne tárolható összesen 4 byte hosszan, de akkor a tört színcsatorna bitekkel mi van - tartalék infó - vagy kihasználás nélküli lehetőség? Na mindegy - nem az én gondom :) :)

    LW- képzeld mi akkora májerek voltunk, hogy vettünk egy milla feletti áron egy DPS Perception Video Recorder kártyát, ami akkor tudott 720 x 576-ot kinyomni, ha jól emlékszem max 6 Mbit videosávszélességgel - röccenőmentesen. De broadcast minőség volt az a javából - 8+24 bites, alfás targa fájlok mentek rá egyenként a LightWave-ból - az meg lejátszotta 25 pfs-el - vagy ahogy akartad - isten császárság volt a pentium I korában...

    még a szemem is bepárásodott hogy ezt felidéztük :) :)

    A whisky skót, a kávégép olasz, a TV meg Panasonic plazma :)

  • Partz

    senior tag

    Gyártók is hasonló számokat közölnek, utánaszámolás nélkül.

    Lcd tv-kre 12-t mondanak.
    Plazmákra, hdr képes lcd-kre, local dimminggel, 1000 nites csúcsfényességgel 15-öt. Ilyen pl. a Samsung JS9500. (a Dolby 4000 nites folyadékhűtéses csúcsfénnyel bíró lcd kijelzőt mutatott be)
    Oled-re 20-at. A jövőre megjelenő oled tv-k már nem maradnak el nagyon az 1000 nit körüli csúcsfényességtől. Az ideiek kicsit 400 felett vannak, jövőre ezt közel megduplázzák.

    Jelenleg a hdr tv-k a hdr10-es szabványt alkalmazzák, ami a csatornánkénti 10 bitet jelenti (össz. 30 bit), ezt határozták meg a hdr szabvány minimumaként. A Dolby-nál ez az érték 12 bit (36 bit). Jövőre lesznek Dolby rendszerchippel szerelt tv-k, amik többek közt a 10-12 bites konvertálásért is felelősek.

    Hdr-el kapcsolatban egyébként jelent már meg magyar cikk, bár részletek itt sincsenek, de egy jó általános leírás.

    Ma megjelent egy cikk most angolul, jövőre mi várható oled fronton az Lg-től.

  • krx21

    veterán

    Még egy észrevétel a hdr témához: Ha megfigyelitek a gyártók hdr demonstrációit, akkor azok nem feltétlenül a több árnyalatról szólnak, hanem egyszerűen ránézve, kontrasztosabb... (hdr vs off hdr)
    Egy azonos kontrasztú nem hdr támogatott tv akkor hol szenvedi a hiányt a megjelenítésben?
    Ja, és 8bit-es panelok is frissítve hdr képesek lettek (pl: Sony X8505C), hol van itt a konkrét hardver? A hdr a tv-ben? Mondom nekem marketing szagú ez, mesterséges...

    [ Szerkesztve ]

  • Strezi

    senior tag

    Akkor lehet hogy egyszer nálatok voltunk nagybudapesten, mi kis vidéki csóringerek (nekünk csak léptetős studió technikánk volt a kockázáshoz) valami anyagot felvenni??? Valami alagsorban voltunk egy hosszú utcán (bocs, akkori pesti helyismeretem :D)?

    Milyen menő volt már amikor 40MB vinyót betettünk device-ként virtuális memóriának(?), hirtelen új távlatok nyíltak meg a LW-ben! Aztán meg az alső 030-as turbókártya, végül pedig a 060-as ... az 1200-asban...

    Vagyél Teslát az ajánlásommal (1500km ingyenes töltéssel) - https://ts.la/tams42681

  • Strezi

    senior tag

    Én a számokban látom hogy azért még lehetne mit kihozni. Ugyanakkor pont az OLED tulajdonosok mondják azt, hogy a "lófüttynek" kell a HDR a végtelen kontraszt mellett :))

    Akkor én is azt mondom, basszák meg a HDR-t ;)

    Vagyél Teslát az ajánlásommal (1500km ingyenes töltéssel) - https://ts.la/tams42681

  • krx21

    veterán

    A magyar cikkben erre lettem figyelmes:
    "A képmegjelenítőknek nemcsak magasabb fényerőt kell produkálniuk, de alacsony feketeszintet is. "
    Nos, a mai futó tartalmak megjelenítésében is a kontraszt mint szűk keresztmetszet (főleg lcd) csúcsra ki van használva. Amíg a kontraszt állandó, addig milyen hdr-től beszélünk???

    Strezi: igen, az oled már feketében jó... Visszont csúcs fényerőben meg még gyenge... Szerintem a hdr-re akkor érdemes visszatérni, ha egy panel tud 0,0001 feketét és legalább 1000cd csúcs fehéret... Körvonalazódik egy olyan videó rendszer, aminek a megjelenítésére még nincs panel. Én így látom. A mostani videó szabványhoz is kevés egy jónak mondható 2500:1-hez lcd kontraszt, akkor miért beszélünk hdr-ről, ugye? :F

    [ Szerkesztve ]

  • hunspikey

    senior tag

    Én hellyel-közzel egyet értek veled ebben - de viszont azt gyorsan tegyük hozzá, hogy egy 65 vagy netán 80 colos panel éjszaka ha a szemed pupillája szépen kitágul a csodás 0.000001-es, vagy akármilyen tökéletes fekete által - majd van mondjuk egy nappali jelenet - vagy egy robbanás, vagy akármi, akkor konkrétan le fog vállni a retinád ez tutti pláne ha ez a képzeletbeli kijelző úgy hozza majd az 1000 nitet, hogy nincs ABL korlátja...

    Én azt gondolom hogy ennek gátat kell szabni.

    Azt is gondolom, hogy az átlagos képi tartalomnak bizony untig elég egy 150 nites felső fényesség. Ha van tökéletes fekete akkor a 150es felső érték több mint elég, ami e felett a HDR tartalmat majd képzni az a csúcsfény, pl egy krom lökhárítón a csillanás - de nem kell és nem is lenne szabad 1000 nites teli fehéreket mutatni, illetve életveszélyes mostani SDR filmeket egyszerűen ráhúzni a 0-1000 nites kijelzőre úgy ahogy van - megint csak ismétlem magam - Pi élete - éjszakai jelenet után napfelkelte van - a nap meg telibe szembe süt - ilyenkor megvakulunk vagy mi?

    A whisky skót, a kávégép olasz, a TV meg Panasonic plazma :)

  • krx21

    veterán

    Gátat jelen pillanatban a technológiák szabnak, ugye... De ha esetleg tényleg lesz egy über brutál kontrasztú technológia, na akkor kell bele a korlát... :K

  • hunspikey

    senior tag

    Kérdés, hogy minek?

    ugyanis már most is van HDR velünk ha jobban bele gondoltok.

    Néztem a hétvégén a kislányommal az így neveld a sárkányodat és rájöttem, hogy hát a HDR már rég itt van velünk - hiszen az animátorok illetve a komputeres látványok eleve HDR-ben vannak renderelve hiszen tökéletesen kivehető részletek vannak az égbolt felhőiben, illetve az árnyékban lévő fekete sárkányon is. Mi ez, ha nem HDR??

    Ennek megfelelően nem HDR kijelzőn is lehet HDR-t mutatni, úgy ,hogy annak nincs zavaró HDR "szaga".

    Vélelmezem, hogy ha csinálnak egy olyan studió kamerát aminek a fényátfogása mondjuk 40 blende, akkor utólag a számítógép jelenet-fényelő szoftverjében is lazán lehetne HDR képet mutatni abból a mai velünk lévő megjelenítőkre. azaz a 40 blendét rendezői elvárások szerint lehúzni pl 16 környékére. Ehhez nem kell OLED TV.

    Csak hát megint a marketing, meg az új hóbort..

    Én egyébként nem tudom elképzelni hogy 500+ nites kijelzőket fognak ránk engedni - tényleg nézhetetlen lesz.

    Igen, még azt hiszem mindig az a kérdés, hogy egy 1000 nites tervezett OLED HDR kijelzőn pl a teli szembe nap milyen fénnyel fog ábrázolódni, mert ha 1000 nittel akkor végünk van...

    A whisky skót, a kávégép olasz, a TV meg Panasonic plazma :)

  • Strezi

    senior tag

    A HDR pont nem az OLED-ekhez köthető marketing duma!

    A Samsung tolta ki (meg a SUHD-t), hogy tudjon alternatívát mutatni a végtelen kontrasztú OLED-nek.
    Csak a pontosság kedvéért ;)

    Vagyél Teslát az ajánlásommal (1500km ingyenes töltéssel) - https://ts.la/tams42681

  • hunspikey

    senior tag

    Picit lehet félreérthető voltam - nem arra gondolok, hogy az LG süketel, hanem arra, hogy sokan nem tudják mit takar a valóságban a HDR ezért most a marketing ráhúzta a max fényerőt, hogy az egyenlő HDR.

    Miközben mint írtam igazából bármilyen (oké, majdnem bármilyen) kijelzőn be lehet mutatni egy HDR képet / anyagot az annak a kijelzőnek a képességei szerint lehúzott dinamikatartományra lehúzva, ezt hivják ugye masteringnek.

    Ha rögzítve lett eredetileg a HDR azaz van sok sok blende dinamika, akkor az helyesen dinamika tömörítve meg tud jelenni nagyon is ütősen egy nem HDR kijelzőn. Kérdés, hogy hány blende átfogás már HDR?

    Erre nincs szabvány - illetve pl fotós világban amikor már egy blendét rekeszelsz, akkor is lehet HDR-ről beszélni - más kérdés, hogy inkáb 2-3 blendével alá/fölé érdemes bracketolni - illetve egész helyesen én inkább a tanítványaimnak azt mondom, hogy jelenet függő ezért érdemes több rekeszelést tolni, illetve nem csak 3 expót kombinálni.

    A TV-nél és a mozinál sincs kőbe vésve, hogy mi a HDR, ahogy a zenében is undorító ha minden része normalizálva van hangerőben - így én azt gondolom, hogy jelenetről jelenetre sem helyes, ha mindig igyekszik a fényelő a teljes dinamikatartományba tenni dolgokat. Igen is egy ködös jelenet legyen lapos, míg mondjuk egy kinti jelenet meg legyen HDR úgy, hogy egy-két felhő maradjon meg az égbolton.

    Ez megint egy teljesen a jó ízlésre bízott eszköz - majd kíváncsi vagyok hogy élnek vele...

    A whisky skót, a kávégép olasz, a TV meg Panasonic plazma :)

Hozzászólok Aktív témák