Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • gaborbol

    őstag

    Eddig vagyok meg vele, egészítsétek ki, mondjatok kritikát, véleményt, javaslatot!

    A mentés, és ami mögötte van…

    Elég sokat foglalkoztam mostanában a munkahelyem révén kis és közepes vállalatok mentési módszereivel, ezért arra gondoltam, hogy megosztom veletek tapasztalataimat e témával kapcsolatban.

    A mentés, úgy ahogy van egy hálátlan feladat, sem az ügyfelek sem a rendszert üzemeltetők nem veszik elég komolyan addig, egészen addig, amíg be nem következik az adatvesztés. Volt itt egy cikk nem is olyan rég a Kürt Kft-ről, ők mondták ki gyakorlatilag az arany szabályt. Az ügyfeleket (és a rendszergazdákat is) gyakorlatilag két csoportra oszthatjuk, akinek már volt adat vesztése, és akinek még nem, én sajnos az első csoportba tartozom…

    Mi is a mentés lényege, milyen a jó mentés, hogyan illetve mennyi időnként ellenőrizzük, hogy állítsuk fel a mentési stratégiánkat, ezekre a kérdésekre próbálok meg válaszolni a következőkben.

    Számomra a mentés lényege, hogy a létező legrövidebb idő alatt tudjam visszaállítani az „eredeti” vagy az ahhoz lehetőség szerinti legközelebbi állapotot, ez által pénzt és időt takarítva meg az ügyfél és önmagam számára. Legyen az egy, egy gépes otthonában dolgozó könyvelő vagy egy 40 munkaállomással szerver a cél mindig ugyan az.

    Mielőtt itt tovább is mennénk, szeretnem leszögezni, hogy itt nem egy konkrétan minden rendszerre alkalmazható eljárást fogtok találni, ugyan is ilyen nem létezik. Minden rendszer egyedi a maga nemében, minden ügyfél, minden környezet, az anyagi erőforrások, minden esetben mások és mások, ezért csak rendszer felépítéséhez szükséges fő vázat szeretném bemutatni.

    Lehet, viccesen hangzik, de talán az a legjobb, ha van egy előre elkészített listánk erre a célra amit az ügyféllel közösen szépen végig tudunk nézni pontról pontra. Miről, hova, mikor, illetve hogyan történjen a mentés, talán ezek a legfontosabb kérdések, vegyük őket sorba.

    1) Miről készüljön mentés.
    2) Van e jelen pillanatban egyéb mentésük.
    3) Mi az általános munkarend, a hét összes napjára lebontva.
    4) Kik azok a cégek-személyek, akiknek hozzáférésük van a szerverhez, dolgoznak rajta, általuk telepített program fut.
    5) Hova történjen a mentés, van e lehetőség, igény, hogy a mentés ne csak a helyszínen legyen elérhető.
    6) Mekkora a lementendő adat mérete, mennyi szabad hely áll jelenleg rendelkezésünkre, hány napot fog lefedni a mentés.
    7) Megvan a mentési terv vágjuk is bele.

    Az évek során a mentési eljárások, eszközök is jelentős fejlődésen mentek keresztül, ezúttal nem szeretnék külön kitérni rajuk, inkább egy olyan mentési eljárást szeretnek bemutatni ami, egy átlagos szerverrel rendelkező kis-közepes vállalkozás eseten megfelelő védelmet nyújt, alacsony költségek mellett.

    Mit használjunk a mentésre:

    Napjainkban a legnépszerűbb mentési eljárása az úgy nevezett szerver ” image backup” szoftvereken alapuló mentés. Ez az, amit én is használok a munkám során, mivel számos olyan előnye van a régebbi mentési eljárásokhoz képest, ami ma már egyszerűen nélkülözhetetlen. A fő érv-e technológia mellett, hogy szoftveres vagy a merevlemez meghibásodása esetén, az eredeti, vagy ahhoz közeli állapot akar percek alatt visszaállítható. A másik legfontosabb tulajdonsága, hogy nem kell, aggódni az miatt, hogy vajon tényleg mindent tartalmaz-e a mentésünk, telepítettek-e a mentés beállítása óta újabb szoftvert, hiszen minden mentésre kerül, ami a merevlemezen található.(Image backup szoftver részletes használatáról a következő írásomban szeretnek részletesen kitérni)

    Előkészület, ütemezési terv:

    Lehetőség szerint ütemezzük a mentések indítását a legkorábbi időpontra, ami csak rendelkezésünkre áll. Több okból javasolnám ezt, jobb minél előbb biztonságba tudni az elkészült mentéseket, valamint az esetleges mentendő anyag nagysága miatt, mostanában gyakran előfordul, hogy, ha a régi jó megszokott 12:01-kor indítjuk, a mentéseket azok esetleg nem készülnek el munkakezdésre. Mielőtt bármilyen mentest ütemeznénk, győződjünk meg róla, hogy más mentés, ütemezett feladat nem fog egy időben futni a mi mentésünkkel. Készítsük egy egyszeri teljes mentést, nézzük meg, mennyi idő és hely szükséges a sikeres mentés elkészüléséhez.

    Ütemezés:

    Fontos, hogy minden befejezett munkanap elteltével legyen mentésünk, amennyiben nem túl nagy a mentés méretre, vagy rengeteg szabad helyünk van, illetve időben elkészül, készíthetünk teljes mentéseket. Amennyiben ez nem kivitelezhető vasárnap szoktam készíteni egy teljes mentest, és hétköznap csak különbségi mentéseket készítek, ezzel helyet és időt takarítva meg. Minden szombatra be szoktam ütemezni egy defragmentálást, ez elég nagy mértekben le tudja rövidíteni a mentés elkészüléséhez szükséges időt, valamint a szervernek sem árt.

    Mire mentsünk:

    Nálam gyakran a legnagyobb gondot az szokta okozni, hogy nincs mar annyi szabad hely a szerveren, hogy mentéseket el tudnám helyezni. Szerencsés esetben rá lehet beszelni az ügyfelet, hogy vásároljon egy sima sata/ata merevlemezt, külön a mentéseknek a szerverbe. Új szerver eseten is javaslom ezt a megoldást, bele kell tenni az árajánlatba, mert később az ügyfelek már nagyon szeretnek áldozni semmire az esetek nagy részében. Most sokan csóváljak a fejüket, ennyi papolás után hogy jöhetek elő a sima merevlemezzel. A szerverek szinte mindig raid konfigurációban üzemelnek, tehát az adat eleve minimum 2 merevlemezen tárolódik. Ha csak egy “sima” merevlemezt teszünk a szerverbe az mellett, hogy költséghatékony egy esetleges raid vezérlő meghibásodás eseten is védve vagyunk, hiszen a teljes mentesünk egy a raid vezérlőtől függetlenül kezelt merevlemezen is megtalálható. Amennyiben lehetőség-igény van rá, a mentés másolata átküldhetjük hálózaton keresztül egy másik gépre, vagy esetleg egy külön erre a célra létrehozott gépre.

    Off site mentés:
    Van egy szerverünk, ami védve van gyakorlatilag minden esetlegesen előforduló hiba esetére, de mi van akkor, ha ellopjak a szervert, tűzvész pusztít a szerverszobában. Tudom ez már sokaknak nagyon extrém esetnek tűnik, de a valóságban nem az. Nagyon sok ügyfelünk van, aki ragaszkodik valamilyen szintű off site mentéshez. A legegyszerűbb, legolcsóbb módja, ha a szerver és valamelyik kliens nem egy épületben tartózkodnak fizikálisan, és lehetőségünk van átküldeni a mentes másolatát a szerverről a kliensre. Amennyiben ez nem kivitelezhető, 2 darab usb-s külső merevlemezzel megoldható ez a probléma is. Egy folyton a szerverre van csatlakoztatva és másolódik rá éjjelente a mentés másolata, míg a másik folyton egy tűzbiztos széfben van vagy esetleg otthon a cégvezetőnél, aztán bizonyos időközönként cserélgetik ezeket a hordozókat.

    Online mentés:

    Gyakorlatilag ezzel el is érkeztünk talán a legérdekesebb, legújabb mentési eljáráshoz. Ugyan abból a megfontolásból használjuk, mint az off site mentéseket, elküldjük a mentés másolatát interneten keresztül egy másik “biztonságos” helyre, ez az esetek nagy részében egy külön erre a célra szakosodott céghez. Jelen pillanatban kevésbe elterjedtek, részben az internet feltöltési sebességnek köszönhetően, valamint az adatbázis nagysága miatt. Mindenképpen másodlagos, kiegészítő szolgáltatásnak javasolnám csak jelen pillanatban, de ez a közeljövőben változni fog.

    Amennyiben kész vagyunk a mentéssel, be van állítva, minden egyes nap ellenőrizzük, hogy valóban probléma mentesen lefutott-e, egészen addig, amíg teljesen biztosak nem vagyunk benne, hogy megfelelően működik. Amennyiben lehetőségünk van e-mail értesítés beállításra, állítsuk be, hogy sikeres mentés esetén is küldjön értesítést!
    Minden esetben írassunk alá munkalapot az ügyféllel, hogy miről, milyen rendszerességgel, hová készül mentés, és amennyiben nincs külön erre kiterjedő szerződésünk vele, saját kötelessége ennek ellenőrzése!

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák