Hirdetés

  • Toyota Corolla Touring Sport 2.0 teszt és az autóipar

    lo Némi autóipari kitekintés után egy középkategóriás autót mutatok be, ami az észszerűség műhelyében készül.

  • Újrázhat a Pixel Tablet

    ma Csak ezúttal dokkoló nélkül. A kiegészítő természetesen külön megvásárolható marad és elvileg érkezik az érintőceruza és a billentyűzetes tok is.

Aktív témák

  • ubyegon2

    Topikgazda

    Játékok Linuxon, OpenGL, DRM, VulkanAPI

    Ennek a blokknak a frissítésekor jöttek az első hírek a készülő Vulkan API-ról [link] [link], ami rövid úton megoldja a Linuxos játékok problémáját, miközben a háttérben készül az OpenGL új generációs verziója.

    Linuxon két dolog nehezíti a játékok fejlesztését és a népszerű "AAA" játékok portolását:

    -Az egyik az igen régi DRM (X11), ez köti össze kernel szinten a videó processzort a felsőbb szinten lévő API-vel. Az X11 mára egyszerűen teljesen elavult lett, de folyamatban van a lecserélése. Jelenleg úgy néz ki, hogy viszonylag hamar a Wayland megjelenítő szerver fogja lecserélni. OSX-en ezzel nincs probléma, ezért jött ki arra több portolt játék, mint Linuxra.

    -A másik probléma a jelenlegi OpenGL milyensége. Lényegében az a baj, hogy az újabb OpenGL kiterjesztések megalkotásánál nem lett megkövetelve a szabványosság, így eltérő gyártói implementációk születtek, amik csak az adott cég eszközén használhatóak, a konkurenciáén nem, továbbá ezekhez az újabb kiterjesztésekhez már nincs használható hibakereső fejlesztői eszköz. Ez az oka annak, hogy az eddig portolt játékok jellemzően megállnak látványvilágban ott, amit az OpenGL 3.x megenged, így minőségben nem érik el a Windowsos verziók szintjét. [link] [link] [link]
    Mint írtam korábban, ennek rövid távú megoldása a Vulkan API használata lesz mivel az platform független API (gyakorlatilag az AMD Mantle API utódja), már több játék portolását is bejelentették Linuxra ezzel az API-vel.
    A hosszabb távú megoldás pedig az egész OpenGL API újraírása lesz ami már zajlik, de az még időbe telik.

    Ezek után lássuk mivel játszhatunk Linuxon. Alapvetően 4 lehetőség van játékokat futtatni egy Linux disztribúción:

    1. Letöltjük és feltelepítjük disztribúciónk csomagtárolóiban lévő, nekünk tetsző játékokat. Jellemzően sok egyszerűbb játék, több ismert és közkedvelt játék opensource klónja (pl. freeciv a Civilization játékok klónja míg az OpenArena egy Quake3 klón vagy éppen az aktívan fejlesztett Open Transport Tycoon Deluxe - Openttd) de néhány komolyabb alkotás is megtalálható közöttük.

    2. Wine-t használjuk kedvenc Windowsos játékaink futtatására / telepítésére. A wine létrehoz egy mesterséges Windowsos környezetet, aminek van saját C meghajtója, saját regisztrációs adatbázisa és a 3D gyorsítás is elérhető vele.
    A wine használatáról és beállításáról itt sok infót lehet olvasni. Itt pedig megnézhetjük, hogy melyik játéknál mi és hogyan működik.
    Wine esetén bármi előfordulhat. Mivel nem egy teljes értékű Windows és a grafikus megjelenítőt is kicseréli OpenGL-re, így a végeredmény vagy megy, vagy nem, vagy csak bizonyos rében és állítgatni, próbálgatni kell. Ez így nem hangzik túl jól, de előfordul olyan helyzet is, hogy Wine alatt gond nélkül fut egy játék, míg Windowson akadnak gondok, ezekre jó példák a System Shock2 vagy a Serious Sam2 játékok.

    3. Steam. Hivatalosan megjelent a Steam kliens Linuxra, azon belül is a támogatott platform az Ubuntu. Ebből az következik, hogy Debian vonalon jó eséllyel menni fognak a játékok minden gond nélkül, másik ágról származó disztribúciókon szükség lehet kézi csomag telepítésre vagy telepítő állomány módosításra, mert azok a Debian csomagkezelő rendszeréhez készültek.
    Jelen pillanatban (2013.03) pontosan 100 játék telepíthető közvetlenül Linuxra a Steamből, ami egyrészt elég szép szám, másrészt komolyabb játékok is vannak benne, itt lehet böngészni a listát. A listában vannak ingyen játszható játékok is, mint például a TeamFortress2.

    4. SteamOS.
    Ez a Steam saját Linux disztribúciója. Lényegében egy Debian GNU/Linux, amin magától indul a Steam kliens teljes képernyős módban, amiből igény esetén ki lehet lépni és lehet használni a gépet magában is. Ez egy nappaliba szánt rendszer a szintén készülő Steam Machine számítógépek számára, de bárki letöltheti és használhatja. Ezen sorok írásakor még nem készült el a SteamOS, eddig sokan temették, de a fentebb írt VulkanAPI még megmentheti.

    Szóval lehet játszani Linuxon is. Igaz ez nem Windows, nem játékra készült, de attól még lehet rajta játszani is.

Aktív témák