Hirdetés
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- Sok teljesítmény kell a Microsoft Copilot lokális futtatásához
- Samsung LCD és LED TV-k
- Bambu Lab X1/X1C, P1P-P1S és A1 mini tulajok
- Nem indul és mi a baja a gépemnek topik
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 7***(X) "Zen 4" (AM5)
- AMD Navi Radeon™ RX 6xxx sorozat
- Projektor topic
- OLED TV topic
- TCL LCD és LED TV-k
Hirdetés
-
PROHARDVER!
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
PHM
addikt
válasz atesss #73600 üzenetére
A töltő áramkörnek fix, stabil feszültséget kell tudnia,
lehetőleg beállítható áramkorlát mellett.
Ez például kiváló a célra: [link]
A BMS csak védelem, arra az esetre, ha pl a töltő meghibásodik,
nem pótolja a korrekt töltő áramkört.Ma olyan bizonytalan vagyok... Vagy mégsem?
-
Batman2
őstag
Üdvözlet !
Régi gondolatom már egy villany hajtány megépítése.
Most megint elkapott a vágy, hogy építsek !
Régebben csak egyenáramú motorban gondolkodtam, PWM fordulatszám szabályozással, de most eszembe jutott a 3 fázisú AC villanymotor frekvencia alapú fordulatszám szabályozása, amilyen a villanyautóknak is van, csak nyilván annál mezeibb kivitelben.
Gondoltam, hogy simán lelek már ilyet nem nagy összegért boltokban 1kW környékén, de csak hálózati frekvencia váltókat, illetve szintén hálózati 1 fázis-3fázis konvertereket, vagy szimpla 1 fázisú, illetve 1 és 3 fázisú, de hálózatra tápláló, szolár invertereket.
12-24-48DC-ről működő 230-380V-os, 3 fázisú invertereket nem, ami kellene ehhez a megoldáshoz !
Az nem tudom, mennyire járható út lenne, hogy vegyek egy 1, vagy 3 fázisú, normál, 12-48V bemenetű invertert és kössek utána egy frekvencia váltót ?
Az rendben van, hogy a hálózat szinuszos áramával tud működni a frekvencia váltó, de vajon egy egyszerűbb, nem szinuszos kimenetű inverter áramával megbirkózik e egy ilyen ?Másik kérdés, hogy csak 3 fázisú villanymotornál jó ez a frekvencia alapú szabályozás, vagy 1 fázisúval ugyanúgy működik, azt is használhatom vontatómotornak ?
További kérdés, hogy van e kis feszültségű 3 fázisú villanymotor, mondjuk 24-48V tartományban, amihez egy akkumulátoros táplálásnál nem kellene feltranszformálni az áramot, elég lenne csak egy egyenáram-3 fázisú váltakozóáram átalakító kapcsolás ?
Mondjuk ha van is, a normál 230-380-as villanymotorok biztosan olcsóbbak.Előre is köszi !
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Továbbá nem világos számomra az, hogy elég a 2 pólusú AC villanymotor, vagy érdemesebb 4,6 esetleg 8 pólusút beszerezni ?
Azt látom, hogy a pólusszám növekedésével a nyomaték nő, ez előnyös egy jármű meghajtó motornál, viszont a fordulatszám csökken, tehát akkor már majdnem mindegy szerintem, hogy egy nagyobb fordulatszámú, de kisebb nyomatékú motorral hajtom a járművet, ekkor nagyobb áttétellel kell csökkentsem a motor fordulatszámot, hogy a hajtásos szükséges tartományba érjek, vagy egy kisebb fordulatú, de nagyobb nyomatékú példányt használok, ekkor kisebb áttétel kell.
Viszont a több pólusú drágább.
Van haszna számomra, vagy nincs ?Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
atesss
addikt
válasz KFORboy #73528 üzenetére
Közben körbenéztem hogy ha tudom előre hogy fixen vagy csak magasabb vagy csak alacsonyabb a bemeneti feszültség mint a kimeneti, akkor mennyiért találnék DC-DC konvertert.
Magasabb bemenetire (buck/step-down) nyilvánvaló volt hogy lesz jó áron.
De boost/step-up konvertert is találtam nagy árammal egész olcsón.
Az XL4016-os áramkör létezik mindkét fajtában. Pl. itt lehet kapni mindkettőt: [link]
XL4016 buck 8A/300W - 3,6$ (kb. 1200Ft).
XL4016 boost 6A/150W - 2,8$ (kb. 900Ft).
Erről mi a véleményetek ?Az LTC3780 (9,1$ kb. 3000Ft) -hoz képest a hatásfoka biztos hogy rosszabb (már csak a borda méretéből is következtetve), meg nem tud egyszerre buck+boost-ot. De cserébe ha csak egy irányba kell konvertálni, sokkal olcsóbb lehetne.
LitoKala 18650:
Melyik altípusra gondoltál ?
A fekete-arany (3500mAh) 4db fölött kb. 900Ft/db [link]
A zöld (3400mAh) 4db fölött kb. 600Ft/db [link]
A rózsaszín (2600mAh) 4db fölött kb. 450Ft/db [link]Amúgy vannak belőle gyárilag forrfüles kivitelek is, ami adott esetben nagyon hasznos. Ha már most pontosan tudnám hogy mire lesz használva, én is lehet ilyet vennék (és akkor megspórolható lehet a foglalat ára).
[ Szerkesztve ]
-
atesss
addikt
Ja ok, akkor csak ennyit kell tudnia a töltőnek ha van BMS.
Mert egy standard (1 cellás) Li-töltő áramkör (ha magában ellátja a feladatot, nincs BMS utána) azért az egyszerű CC-CV funkción kívül mást is csinál tudtommal.Ha ezt a linkelt CC-CV áramkört használom BMS-el, akkor a csepptöltési funkciót már a BMS valósítja meg ? És ez tényleg jól működik bennük (maradhat fixen az Li-pakk a tápáramkörön éveken át, és nem lesz baja az akksiknak) ?
Én amúgy egy ilyet találtam CC-CV-s DC-DC konverternek: [link]
Pont rá akartam kérdezni hogy ez jó lenne-e.[ Szerkesztve ]
-
Batman2
őstag
Mi a franc ez a BLDC, kefe nélküli 3 fázisú villanymotor ?
Egyenáramnál hogy kell elképzelni a 3 fázist ?
És hogyan lehet a fordulatszámát szabályozni, feszültséggel?Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
válasz Batman2 #73609 üzenetére
A BLDC pont az ami neked kell.
Keress ra, ismerd meg.
Ez van az elektromos autokban, robogokba, korszerubb e-bicajokba is.
Most csak felneztem ide telefonrol de adok majd linkeket, akar kesz szetteket is lehet kapni. A vezerlobe ugyis belebuknal, a 3 fazisu mezei motoreba is hazilag. Ezen ne sertodj meg, en tulvagyok 2 ilyen projekten es a gyariakhoz kepest eletkeptelenek voltak.[ Szerkesztve ]
-
PHM
addikt
válasz atesss #73608 üzenetére
A standard 1 cellás töltő, pl a TP4056 a CC-CV töltésen kívül csak
hővédelmet tud, de azt nem szokták használni a modulokon.
A lítium akkuknak nem kell csepptöltés, sőt, az káros rájuk nézve.
Nincs saját tapasztalatom a linkelt töltő áramkörrel, de tudtommal pont
ilyen akkukhoz való. Ha biztosra akarsz menni, állítsd be a töltőfeszültséget
4,10-4,15V/cella értékre. Így valamivel kevesebb kapacitást kapsz,
cserébe hosszabb élettartamú lesz az akkupakkod.Ma olyan bizonytalan vagyok... Vagy mégsem?
-
darvinya
titán
válasz tordaitibi #73610 üzenetére
Pedig egyszerű lehet a 120° -os elektronikus eltolás DC rendszeren, és ezt felosztott tekercsekre felosztva váltakoztatni.
AC-t pedig csúcs/völgy párok kapcsoló üzem vezérléssel.Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
atesss
addikt
Szerintem pont ilyen töltő IC van a régebbi Aldi-s munkalámpámban. Egy 1000mAh-s 18650-es cellával, hát már új korában is elég hamar lemerült... Ezt cserélni akarom majd egy új ~3000-3500mAh-sra.
Hmm, pedig úgy rémlett hogy csinál mást is a Li-töltő.
De akkor ennek utánaolvasok [link]Közben rájöttem hogy az álltalad linkelt CC-CV nyáknak van egy nagy előnye az általam linkelthez képest: van rajta rögzítőfurat.
De találtam Aliexpress-en is rögzítőfuratosat: [link]
Utálom hogy erre nem gondolnak a kínaiak, hogy van aki szeretné rögzíteni is azt a nyanvadt nyákjukat...Ha biztosra akarsz menni, állítsd be a töltőfeszültséget
4,10-4,15V/cella értékre.
Mármint ezt akkor is, ha van utána BMS is ?
A BMS-nek nincsen valamekkora drop feszültsége ?
Ha csak mosfet-ek vannak benne, biztos nem sok, de azért ha folyik rajta áram is, olyan 100mV körüli csak megvan, nem ?
És az áram mérésére nincs egy kicsi soros ellenállás benne (amin szintén esne egy kis fesz) ?[ Szerkesztve ]
-
PHM
addikt
válasz atesss #73613 üzenetére
- Annak a töltő áramkörnek az az előnye, hogy a beállított áram 10%-ánál
lekapcsolja a töltést, ezzel kímélve a cellákat.
- Bizonnyal esik egy pici feszültség a BMS-en, csakhogy ennek nincs nagy jelentősége.
A CC szakaszban nem számít, hiszen úgyis áramgenerátoros a töltés.
A CV szakaszban pedig úgyis lecsökken a töltőáram, ezáltal a feszültség
csökkenése is elhanyagolhatóvá válik a töltőszakasz végén.
- BMS mindig kell a soros kötésű pakkba, hiszen nincsenek tökéletesen
egyforma cellák. Az alacsonyabb töltőfeszültség pedig azért hasznos,
mert a lítium cellák teljes töltöttségnél gyorsabban öregszenek.Ma olyan bizonytalan vagyok... Vagy mégsem?
-
atesss
addikt
- Annak a töltő áramkörnek az az előnye, hogy a beállított áram 10%-ánál
lekapcsolja a töltést, ezzel kímélve a cellákat.
Mármint hogy a TP4056-nak ?
Még az jutott eszembe, hogy ha egy BMS-t komolyabban megterhelek (pl. 10A-el, már azt amelyik terhelhető annyival), akkor azon nem esik komolyabb feszültség ?
Nyilván a belső ellenállás miatt a cellafesz is jócskán alacsonyabb lesz nagy áramoknál, meg esik a kábeleken is fesz, stb. De ha ehhez még hozzájön nagyobb tételként maga a BMS is, az azért nem az igazi.
Vannak olyan BMS-ek is, amit 40A-re írnak pl. egy 4S-es [link] "For Drill Motor" jellemzéssel. -
PHM
addikt
válasz atesss #73615 üzenetére
A TP4056 és a linkelt CC-CV modul is lekapcsol a töltés végén.
Nyilván van valamennyi feszültségesés a BMS-en, de hát ez az ára
a védelemnek.
Annyit lehet tenni, hogy a várható maximális terhelésnél nagyobb áramú
BMS modult használunk, azon kisebb lesz a feszültségesés.Ma olyan bizonytalan vagyok... Vagy mégsem?
-
qqzs
őstag
Nem teljesen elektronika de hatha tudtok segiteni. Ez egy kavics csiszolo gep, aminek hetekig kell menni 24 oraban. Par amazon reviewben van foto az olvadt motorrol. Ezert teszteltem es kb 1 ora urasjarat utan a motor a tuz forro volt. Hogy lehetne legegyszerubben egy huto ventillatort raszerelni vagy esetleg van mas megoldas?
A motor adatai:120V/60Hz, CL:F, 0.53A, 32W 3200RPM DD Egy 220-120v 200W atalakitorol megy
Eladó: GTS450
-
#90088192
törölt tag
Lehet hülyén hangzik, de az a motor, nem oda valósi, attól függetlenül mit gondolt a szerző/nem tervező mérnök.
A te esetedben a ventilátor túl kicsi, és nem is igazan hatasos, amit tehetsz, az alján latom perforált lemez van, beraksz egy pár ventilátort, hogy azok a motorra fújják a levegőt, felülre meg szintúgy perforált lemezt raksz.
A másik megoldás, kidobod a motort és raksz egy pici asszinkron motort ami 230V/50Hz 1 fázisról üzemeltethető. Több helyet ker, de kb sosem lesz vele bajod.
Mennyit forog a kis motorod?[ Szerkesztve ]
-
qqzs
őstag
válasz #90088192 #73618 üzenetére
3200 rpm
mar nem koltenek ra sokkal tobbet mert a gep volt 80usd mikor megjott szembesultem a 120 voltal majd atalakito 20usd szoval ha hutessel olcsobban meguszom mint motorcserevel akkor legyen az de mi a legegyszerubb hutesmegoldas? Nem fontos a szepseg csak hutson es birja tobb hetes folyamatos uzemet. Valami pici asztali ventillator esetleg ami nekem eszembe jut. De ha van valami celmegoldas strapabirobb jobb hatasfoku az jobb lenneEladó: GTS450
-
#90088192
törölt tag
Hello
80mm-120mm DC ventilátor, amit a számítógépekben is használnak, fel is tudod csavarozni a lukas lemezre. 12V kell neki aztán mehet(Vagy amit a gyártó mond mert van 230V-rol üzemelő is, de azt SZIGORÚAN BELÜLRE kell rakni!)
Azt viszont nem tudom garantálni, hogy a motor nincs alulméretezve nyomatékigény szempontjából, így azt sem, hogy a hűtés segíteni fog neki hosszú tavon, vagy a túláram miatt így is úgy is meg fog halni
[ Szerkesztve ]
-
-
atesss
addikt
A TP4056-nál egyértelmű a lekapcsolás, írja az adatlapnak a bevezetőjében is.
Az általad linkelt [link] XL4015 alapú CC-CV modulnak ilyen szintű gyári adatlapja sajnos nincsen, de a leírásból nekem a -lekapcsolás- nem egyértelmű:
"Charge turn lamp current factory default is 0.1 times the charging current ... , if the charge current setting is 1A, then when the charge current is less than 0.1A, blue lights turned off, the green light is on, which means that the battery is fully charged)"
De ez alapján ez nekem csak egy ledes visszajelzésnek tűnik, itt lekapcsolásról nem írnak.
Ez a visszajelzés ráadásul pinre nincs is kivezetve.
Ami amúgy hasznos lehetne, ha lesz a közelben egy RPI vagy más hálózatba kötött mikrovezérlő, és oda bekötöm, akkor tudhatja a rendszer mikor van feltöltve az akksi.
De annyira azért nem fontos hogy - a direkt visszajelző "pin" hiányában - külön ADC-vel meg feszosztó építésével is foglalkozzak.
Sőt az akksi-jelző bemenet galvanikus leválasztásának igénye esetén meg valami komparátoráramkört építsek (a direkt visszajelzősnél szükséges egyszerű optocsatoló helyett).Ugyanezt a visszajelzést pedig elvileg ez a Aliexpress-es változat [link] is tudja (a chip elvileg azonos, XL4015 ).
[ Szerkesztve ]
-
atesss
addikt
És te látsz bármi különbséget a kétfajta XL4015-ös nyák között ?
Ha ugyanaz, akkor Ali-ról venném inkább ezt is, ott úgyis veszek most csomó mindent, és akkor ne kell plusz helyre regelni, plusz "helyre" figyelni hogy mikor érkezik, stb.Azt jól sejtem hogy ez az 5A-t nem bírja tartósan (melegedés miatt) ?
[ Szerkesztve ]
-
weiss
addikt
válasz atesss #73626 üzenetére
Az első link blokkolva van melóban, szóval passz. 5A felejtős hűtés nélkül, nálam 24 V in - 16 V out / 1 A annyira melegedett, hogy nem tudtam rajta tartani a kezem. Kis ramsünit raktam rá + dobozba raktam egy kis ventilátorral.
I did nothing, the pavement was his enemy!
-
Batman2
őstag
és kapcsolóüzemű tápegység volt, nem lineáris ?
A kapcsoló üzemű 1A-nél, ilyen feszültség mellett minimálisat kellene melegedjen, még egy hűtő zászlót sem biztos, hogy megizzasztana.
A lineáris az ilyen paraméterek mellett tényleg forró, nekem is nagy borda kellett rá.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
atesss
addikt
Igen, ez így tényleg gyanús. Kapcsolóüzeműnek még 1A-nél nagyon nem kéne így melegednie. És ugye mivel kapcsolóüzemű (és nem disszipatív), itt akkor nem számít nagy mértékben a feszültségkülönbség sem.
A lineáris az elfűti a feszültség-különbséget, (24V-16V)*1A=8W keletkezik rajta. -
Gézengúz
addikt
Nem tudja valaki fejből, hogy a LII 500 csatlakozója 5.5*2.1-es, vagy 5,5*2.5-ös?
-
őstag
-
weiss
addikt
válasz Batman2 #73628 üzenetére
Nézd, nem toltam elektronmikroszkóp alá, hogy a kicikínai mit hamisított az XL4015 helyére. Igen, szerintem sem kóser a melegedés /datasheet alapján 90% környékén kellene lennie a hatásfoknak, az ugye 0,8 W veszteség/, de ez van.
I did nothing, the pavement was his enemy!
-
qqzs
őstag
válasz tordaitibi #73622 üzenetére
Ilyen az atalakito. De ettol miert melegedne? Es 120 voltos venti nincs veletlenul alin esetleg?(ja talaltam is [link] 12vosnak is kell valami tap azzal csak bonyolodik a dolog.
[ Szerkesztve ]
Eladó: GTS450
-
Mok28
csendes tag
válasz tordaitibi #73561 üzenetére
Szia Tibi! Nagyon szépen köszi. Valóban 16-osával vannak sorba kötve. A panelen látszik LED1-LED4 jelölés. A panel típusa BN41-02516, a google sok képet felhoz erről. Talán így könnyebb meghatározni hogy van-e i2c busz. Sajnos nem igazán értek az elektronikához, csak belecsöppentem egy ilyen helyzetbe. Ha bármelyik terület közelebbi fotót igényel azt készséggel felteszem. Előre is köszi, hogy megnézed.
-
-
A fekete csati a ledek?
Képről nagyon nehezen azonosulok a panellal.
De úgy látom hogy a ledeket maga a központi processzor vezérli közvetlenül. Illetve 4 kis kapcsolóelem, valószínű fet segítségével.
Ha így van akkor ezt nem fogod tudni megerőszakolni.
Teljes fényerőnél mérni kéne egy led csoport feszültségét és áramfelvételét, ebből kiindulva nem nehéz összeütni egy akár változtatható fényerejű led drivert. Rémlik mintha kész megoldásokat is láttam volna régebben ebayon, alin. -
-
qqzs
őstag
válasz tordaitibi #73639 üzenetére
Es ezt hogy a legegyszerubb ellenorizni oscilloszkop nelkul?
Eladó: GTS450
-
mezis
nagyúr
Az ilyen 220/110-as átalakító általában csak Ohmikus fogyasztókhoz valók (vízforraló, egyszerű kávéfőző,...)
Még a négyszög jel sem pontos, 220V átlagértékű sinus (vagy sinushoz hasonlító) áramból pl. úgy csinál 110V-os átlagot, hogy a sinus csúcsán azonnal lekapcsol, aztán 0-tól megint bekapcsol a minimumig,.... De működhet akár úgy is, hogy egyszerűen egy egyenirányitó dióda csak a sinus hullámok "tetejét" engedi át, az aljánál meg szünet van. Az átlag érték ebben az esetben is 110V. Ebben az esetben talán nem is pörögne a motor, de az előző "fázshasításos" áramalak sem az aszinkron villanymotorok kedvence.Neked egy jó nehéz, megfelelő teljesítményű, 50Hz-es 230V/120 V-os transzformátorra van szükséged.
mezis
-
Batman2
őstag
válasz Barret001 #73643 üzenetére
Nem rossz ötlet, elvileg azonos teljesítménynél megoszlik a feszültség.
Akár egy megfelelő teljesítményű előtét tekercset (előtét trafót) is lehetne betenni, az is hasonló eredményt adnak.
Persze megfelelő melegedéssel mindkettőnél számolni kell, de legalább a jelalak nem torzul.Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Mok28
csendes tag
válasz tordaitibi #73639 üzenetére
-
-
Így már látom, de jó lenne ha a kezembe lenne a panel.
kövesd végig a 4 nyák csíkot, látom átmegy a másik oldalra, ha a proci melletti 4 kis bizbaszra mennek a nyákok, azokról meg a prociba akkor nem tudsz semmit tenni.
Vagyis de, meghajtod a panelt valami forrással, hdmi, dsub, akkor nem fog kikapcsolni. Azért kapcsol le mert nincs jel amit megjelenítsen, elmegy stand-by, ez érthető. -
Zoli-bácsi
senior tag
Sziasztok,
egy kis teljesítményű Bosch 7.4V-os akkus csavarozót szeretnék átalakítani Li-ion-os cellákkal.
A kérdésem, hogy elegendő hozzá egy [ilyen Balance version BMS] , vagy célszerű hozzá egy [ilyen DC Converter] ?
Illetve így néz ki a töltője, ezzel kell valamit csinálni, vagy csak simán kössem rá a (+ -) -ra?
-
PHM
addikt
válasz Zoli-bácsi #73648 üzenetére
A BMS mindenképpen javasolt, de önmagában nem elég.
Az eredeti töltő szerinzem nem alkalmas a lítium akkuk töltésére,
valószínűleg még a CC-CV áramkörrel együtt sem.
A korrekt töltéshez a CC-CV board kimenetén 8,4V-ot, és ízlés szerint,
illetve a lítium cellák töltési áramigénye szerint 0,5-1A-t kell beállítani.
Ehhez a bemeneten legalább 10-11V-ot kell biztosítani.
Egy 12V 1-2A-es táppal (+ CC-CV) oldanám meg a töltést.Ma olyan bizonytalan vagyok... Vagy mégsem?
Új hozzászólás Aktív témák
- Kínai, és egyéb olcsó órák topikja
- E-roller topik
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- Feltámad a Hellgate sorozat
- Politika
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Le Mans Ultimate
- Víz- gáz- és fűtésszerelés
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- További aktív témák...
- Utolsó darab - 670.000 Ft helyett - 465.000 Ft MacBook Air Retina 13" M2 8GB / 512 SSD / Magyar
- Apple iPhone 13 Midnight 256GB iSTYLE 2025.03.26. GARANCIA
- LG UltraWide 38WN95C-W Monitor 1 év Garancia
- iMac 2017 27" Retina 5K CTO / i7 4.2 GHz / 40 GB DDR4 / 1 TB SSD + doboz
- iMac 2017 27" Retina 5K CTO / i5 3.8 GHz / 40 GB DDR4 / 1 TB SSD / Radeon Pro 580 8 GB + doboz