Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #71835392

    törölt tag

    A Global System for Mobile Communications – Rail(way) (GSM-R vagy GSM-Rail) rendszer GSM900 technológián alapuló, kifejezetten vasúti felhasználásra szánt fejlesztés. A rendszer egyszerre alkalmas hang- és adatátvitelre, úgy alakították ki hogy megfeleljen a vasútüzemeltetés során felmerülő összes vezetéknélküli kommunikációs igénynek A GSM-R forgalomirányító rendszere kapcsolatot teremt a mozdonyvezetők, a pályán dolgozók és az állomások között. Biztonságosabbá és gördülékenyebbé teszi a vasúti forgalmat. Az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszert (ERTMS – European Rail Traffic Management System) amely a GSM-R-ből mint szabványos vezetéknélküli átviteli módból és az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszerből (ETCS – European Train Control System) áll.

    Magyarországon a GSM-R rendszert a Kapsch és az MVM Ovit által alkotott konzorcium szállítja. A rendszer alapjául szolgáló optikai kábelhálózatot öt vasútszakaszon kell kiépítenie a nyertes cégeknek. A két központból, száznegyvenhét bázisállomásból, mintegy 1150 kilométer optikai hálózatból, valamint egy új diszpécser rendszerből álló GSM-R rendszer kiépítése KÖZOP-projektben valósul meg, európai uniós finanszírozással, amelynek összköltségvetése csaknem 23 milliárd 670 millió forint.

    GSM-R kiépítési ütemterv:
    I. fázis (935 km) 2015 végéig
    II. fázis (kb 2500 km) 2014-2020-ig

    A kiépítés az alábbi sorrendben kezdődik:
    1. Budapesti állomások, vonalak, Bp.-Székesfehérvár vonal (30,40,70,80,120-as vonalak)
    2. Bp.-Püspökladány, Szajol-Lökösháza-OH. (100,120 és 150-es vonalak)
    3. Győr-Boba-Bajánsenye-OH. (10,20 és 25-ös vonalak)
    4. Bp.-Győr (Komárom-OH.)-Hegyeshalom-Rajka-OH. (1/1a vonalak)
    5. Sopron-OH.-Szombathely-Szentgotthárd-OH, Sopron-Ágfalva-OH. (15,21 és 504-es vonalak)

    A GSM-R hálózat két központja földrajzilag elkülönült helyszíneken helyezkedik el, de az előírt megbízhatósági követelmények miatt úgy lett kialakítva, hogy mindkettő képes legyen önállóan a teljes hálózatot működtetni. A központok kapacitását úgy méretezték, hogy a MÁV és a GYSEV hosszú távú igényeit is képes legyen kielégíteni további bővítés nélkül. Az egyik központ Budapesten egy teljesen új épületben, a másik Székesfehérváron, egy felújított épületben található. A budapesti új központi épületben kapott helyet a hálózat központi felügyeleti és irányító központja, ahol a most próbaüzemre átadott rendszer elemeit vizsgálják és elemzik a MÁV szakemberei immár 7/24-es ügyeleti rendben.
    A projektben megvalósuló központi elemek szolgáltatnak alapot a GSM-R hálózat további bővítéséhez is, amely keretében, a tervek szerint további mintegy 2500 kilométer hosszú szakaszon épül ki a hálózat. A most átadott központok és az év végéig elkészülő további hálózati elemek biztosítják az átjárhatóságot és élvonalbeli kommunikációs rendszert a hazai és az európai vasúttársaságoknak, hozzájárulva a magyarországi vasúti hálózat versenyképességének, hatékonyságának és biztonságának javításához.

    Forrás: wikipedia.hu, iho.hu, nisz.hu

Új hozzászólás Aktív témák