- Milyen billentyűzetet vegyek?
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Fujifilm X
- OLED TV topic
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- GoPro Topic
- Nagy mennyiségben is gyártja új V-NAND dizájnját a Samsung
- Bambu Lab X1/X1C, P1P-P1S és A1 mini tulajok
- AMD Navi Radeon™ RX 6xxx sorozat
- Bluetooth hangszórók
Hirdetés
-
Toyota Corolla Touring Sport 2.0 teszt és az autóipar
lo Némi autóipari kitekintés után egy középkategóriás autót mutatok be, ami az észszerűség műhelyében készül.
-
Mégis megjelenik Switch-re a Deliver Us the Moon
gp Közel négy évvel a hibrid konzolora szánt változat elkaszálása után a készítők úgy döntöttek, hogy mégis megjelenik a Switch verzió.
-
Szűkös készlettel indít az iPad Pro OLED?
ma Állítólag meggyűlt a Samsung baja az iPad képernyőkkel, az LG viszont a kívánt mennyiségben szállítja a paneleket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
luciferc
őstag
A folyadék adott helyen érvényes nyomásából származó erő gyorsítja a folyadékot, vagyis a a nyomóerő munkája biztosítja a mozgási energia növekedését.
A magyarázat kulcsa (a szemléleten túl) a Bernoulli egyenlet, ami nem más, mint az energiamegmaradás folyadékokra (gázokra) érvényes egyik (bizonyos megszorításokat tartalmazó) alakja. ezért van az, hogy ahol gyorsabban áramlik a folyadék (vagy gáz), ott a nyomás lecsökken (lásd két papírlap közé fújsz című kísérlet), így teljesül az energiamegmaradás. -
luciferc
őstag
jó a gondolkodásod, valóban ellenállásként viselkedik a szűkület (az elektromos ellenállásra érvényesekhez hasonló képletekkel lehet csőhálózatokat is leírni), csak ott hibáztad el, hogy nem már állandósult áramlást tekintettél, hiszen az általad említett bepumpálási erőt (nyomást) csak addig kell növelni, amíg ki nem alakul az állandósult áramlás.
ezután már nem kell semmiféle változtatás a bepumpáláson, így a bepumpálás erősítése nem lehet magyarázata az áramlás tetszőleges pillanatában a szűkülethez érkező víztömeg felgyorsulásának, lévén ekkor a bepumpálás már állandó.
Avagy, ha csak úgy beöntöd ebbe a rendszerbe a vizet, szerintem lassulni fog az átfolyás.
Ez azért nem igaz, mert a gravitáció mindig hatni fog a folyadékra, vagyis ha nem vízszintes a cső, akkor mindig lesz ''bepumpálási erő''. Ha meg vízszintes a cső, akkor nem folyik benne pumpálás nélkül a folyadék, így nincs miről beszélni
szerk: na pont a gravitációt írtad példának
[Szerkesztve] -
luciferc
őstag
én amit írtam, az állandósult áramlásra írtam, vagyis amikor a folyadék már szépen áramlik mind az A1, mind az A2 keresztmetszetű csőben, vagyis amikor a bepumpálás állandó. ezt ki is hangsúlyoztam.
Növeled P1 nyomást P2-re, és akkor a továbbiakban állandósult P2 nyomás esetén továbbra is V1 marad az A1 keresztmetszetű csőrészben a folyadék sebessége. A2 szakaszon meg persze több a sebesség, ehez energiát (P2-P1) nyomástöbblet(*térfogat) szolgáltat.
Én arról beszéltem, amikor a bepumpáló nyomás már P2 jó régóta. Nem pedig arról, amikor a folyadék éppen megindul. vagyis esetemben semmiféle bepumpáló nyomás nem változik, pusztán a folyadék nyomása a két csőrészben, és ezen két nyomás különbségéből adódik a munka, nem pedig valamiféle bepumpáló nyomások növeléséből, hiszen ilyen nem történik.
szóval nem teljesen értem a hozzászólásod apropóját. -
luciferc
őstag
-
luciferc
őstag
válasz Kephamos #609 üzenetére
Ha a helyzetvektor által súrolt területet A-val jelöljük, akkor a területi sebesség dA/dt lesz, semmi extra. Gondolom Kepler törvények vagy impulzusmomentum kapcsán jött elő. A területi sebesség kiszámolható r(t)v(t)/2 alakban (r(t) és v(t) vektorok). Ez egyrészt egy kis rajzból is könnyen belátható, másrészt következik az impulzusmomentum megmaradásának tételéből (na jó, a /2 az nem). Centrális erők esetén (vagyis pl bolygómozgás) pedig a területi sebesség állandó.
[ Szerkesztve ]
-
luciferc
őstag
válasz Freddycom #630 üzenetére
Javasolnám, hogy próbáld meg megoldani magadtól, írd ide, és ha hibás, majd kijavítja valaki. Ez így nem működik, hogy halál egyszerű példákat csak úgy bedob az ember, hogy oldjátok meg. 90-es IQ felett, az órán odafigyelve, némi szorgalommal ennek nem szabad problémának lennie, vagy legalábbis kell lennie egy saját megoldásodnak, még ha hibás is. Ha egyszer kiesel az iskolapadból, akkor is majd rohangálsz fűhöz-fához, hogy oldja meg a feladataid anélkül, hogy legalább próbálkoznál vele? Próbálkozz, szenvedj, küzdj, aztán ha megvan, vagy elakadtál, akkor jöhet a konkrét kérdés.
-
luciferc
őstag
mivel P=U^2/R, ezért a magas hőmérsékletű ellenállása kb 807 ohm, ebből számolva az általad megadott tényezővel és képlettel kb 2400C a hőmérséklete, ami nem rossz érték. Persze ilyen nagy hőmérsékleteknél már nem biztos (sőt!), hogy elegendő a lineáris közelítés, szükség lehet legalább a négyzetes tagra is a pontosabb értékhez.
-
luciferc
őstag
Hm. Van egy kis gond. A hangsebesség négyszerese legyen mondjuk 1350 m/s. Ha a gyorsulás 3.5g, az 35m/s2. Ilyen gyorsulással 38.57 másodperc kell ahhoz, hogy elérje a hangsebesség négyszeresét. Ennyi idő alatt viszont kb 26km-t tesz meg a jármű, és még hol a fékezés, ami ugyanilyen módon lassulva újabb 26km.
Ha a 25 km a fix, akkor 3.5g gyorsulással 26.7s alatt felgyorsul 935m/s-ra, majd ugyanennyi idő alatt szépen megáll és megtett 25km-t. Az utazás kb 53 másodperc, a sebesség viszont mindössze a hangsebesség 2.8-szorosa. Ugyanakkor meglehetősen furcsa az utazás, mivel az út felében gyorsítunk, majd lassítunk.
Ha a sebesség a fix, akkor persze a távolság fog változni.
Végül persze az is lehet, hogy eldöntöd mennyi ideig tartson az út. Látszik, hogy túl nagy sebességet akarsz túl rövid úton/túl kis gyorsulással elérni.
Mi lenne ha lenne antigravitáció a járműben, és akkor lehetne akár 10-20-50-100g is a gyorsulás?
-
luciferc
őstag
Nem. Nem arányosan változnak a dolgok, pontosabban nem lineárisan.
Ha a max sebesség mondjuk 300m/s (ami kiküszöböli a hangrobbanást is), a gyorsulás meg 3g, azaz 30m/s2, akkor a gyorsítás 10s, ez alatt megtesz 1.5km-t. A lassítás ugyanilyen. A maradék 22 km-t állandó sebességgel kényelmesen utazva (nincs gyorsulás) teszi meg 73s alatt, vagyis a teljes út kicsit több mint 1.5 perc.
Ha két perc alatt akarsz menni és úgy, hogy végig gyorsulás legyen (vagyis kényelmetlen legyen), ahhoz mindössze 0.7g gyorsulás dukál. Kegyetlen a fizika
Másfél percnél ugyanez kicsit több, mint 1.2g, ez kicsit nagyobb mint egy Bugatti Veyron gyorsulása 0-100km/h-ig (persze az sem állandó).Ja, még valami. Ha ez a legrövidebb útja, akkor csak jelzem, hogy a kétszer ekkora úthoz nem kétszer ennyi idő kell!
[ Szerkesztve ]
-
luciferc
őstag
Basszus, elszámoltam, fejben már nem vagyok olyan jó mint régen. Papíron kijön az 53 km/h.
Szóval, ki kell számolni a híd sugarát, ami pitagorasz tétellel egyszerű: r^2=50^2+(r-10)^2. Ebből r=130m.
Ezután fel kell írni a mozgásegyenletet: ma=G-T, ahol G a grav erő, T a híd által kifejtett tartóerő. A gyorsulás pedig a centripetális gyorsulás v^2/r. A minimális sebességhez a tartóerőt 50000N-nak vesszük, és meg is van a sebesség.
mod: hogy őszinte legyek a te megoldásod nem értem, de nem hiszem, hogy jó lenne...
[ Szerkesztve ]
-
luciferc
őstag
A kulcs ott van, hogy míg a klasszikus mechanikában a Galilei féle relativitási elvnél az idő abszolút és csak a tér relatív (vonatkoztatási rendszer függő), addig a speciális relativitás elméletben az idő is relatív, vagyis függ a vonatkoztatási rendszertől. És a kísérletek a speciális relativitás eredményeit igazolják.
Ahhoz, hogy mérésről, például időmérésről beszéljünk, ahhoz órákat (meg mérőszalagokat is) szinkronizálni kell a különböző inerciális vonatkoztatási rendszerekben. Ez a szinkronizálás pedig a vákuumban terjedő fénnyel lehetséges, ami a specrel egyik posztulátuma szerint állandó minden inerciarendszerbeli megfigyelő számára. Ez a fénnyel való szinkronizálás automatikusan biztosítja egyrészt azt, hogy relatív az idő, másrészt a fénysebesség nagysága miatt kis sebességű inerciarendszereknél a végtelenül gyorsan terjedő információ (=abszolút idő) és a véges, de nagyon nagy sebességű fénnyel történő információ továbbítás között nincs érdemi különbség. Vagyis határesetben visszakapjuk a klasszikus Galilei féle relativitási elvet és a klasszikus mechanikát.
-
luciferc
őstag
Azt hiszem tudom, hogy hol van az alapvető félreértésed. Az írod minden sebességnél van torzulás. Ebben két félreértés is van (ami igazából egy ), ami megnehezíti, vagy éppen lehetetlenné teszi a rendes megértést.
Először is nincs semmiféle torzulás. A torzulás szó használata azt tartalmazza implicite, hogy van egy etalon, amihez képest torzul valami. De nincs ilyen. Az inerciarendszerek ekvivalensek, nincs közöttük kitüntetett. Nincs abszolút inerciarendszer, amihez képest a többi mozog vagy nem mozog. Éppen ezért a másik hiba, hogy azt írod minden sebességnél. Mivel azonban nincs kitüntetett abszolút inerciarendszer, ezért nincs értelme, vagy legalábbis erősen pontatlan és félrevisz egy ilyen kijelentés. Úgy helyes, hogy egymáshoz képest mozgó inerciarendszerekben más két esemény között a távolság és az eltelt idő. Hatalmas különbség. Ezt rágd alaposan. De azért tudnod kell, hogy érdemesebb egy egyetemi bevezető fizika könyvet megnézni a témában, mert ez annál azért komplexebb és nehezebb téma, hogy rövid hozzászólásokban ki lehessen fejteni. A finomságokat meg az esetleges nem értett részeket lehet így helyretenni.
Amit innentől írsz az elhanyagolható mértékről, az rendben van. A "a tér relatív (vonatkoztatási rendszer függő)" rész azt jelenti, hogy ha felülsz Pesten a vonatra és elmész Szegedre, akkor a vonathoz rögzített vonatkoztatási rendszerben nem mozdultál el, pontosan ugyanott vagy, míg a talajhoz rögzített rendszerben elég sokat elmozdultál. A tér, a helyed, hogy elmozdultál-e, az relatív. És innentől lehet akár azt is mondani, hogy miért kellene az időnek abszolútnak lennie? Persze akár lehetne is, de semmi nem írja elő. És mint kiderül nem is az. Az idő ugyanúgy relatív, mint az elmozdulásod. A vonat rendszerében más a két esemény (és mindig két eseményben kell gondolkodni), vagyis a pesti indulás és a szegedi érkezés között eltelt idő. Ahogy más az elmozdulás is.Mind egymáshoz képest torzulnak az értékek mind a fénysebességhez képest sőt minden más sebességgel haladó tárgyhoz is minden pillanatban.
Nem torzulnak. Minden rendszernek meg van a saját ideje (órája), amivel az eltelt időt méri és méterrúdja, amivel meg a távolságot két esemény között. Az órákat és a méterrudakat persze a rendszerek között valahogy egyeztetni kell. Az idő szinkronizálásához a fényt lehet felhasználni. Ha lesz időm leírom a szinkronizálás egy módját később.
A kapcsolat a rendszerek között pedig egyáltalán nem bonyolult, mert mindig csak az adott két inerciarendszerrel kell foglalkozni, a kapcsolat pedig csak és kizárólag a két rendszer egymáshoz viszonyított sebességétől függ. Hiszen nincs abszolút inerciarendszer.Abban továbbra is igazad van, hogy a két esemény között eltelt időben kis relatív sebességeknél elhanyagolható a különbség.
Az, hogy mikortól kell figyelembe venni a relativisztikus hatásokat, az például a számítási illetve mérési pontosságtól függ.
A hangsebesség miért lenne állandó? Nagyon nagyon nem állandó, pusztán egy -10C-os téli nap meg egy 30C-os nyári nap között több, mint 7% az eltérés a levegőbeli hangsebességben. Más anyagokban meg aztán teljesen más. És mivel vákuumban nem terjed, szemben a fénnyel, ezért nincs is egy ilyen értelemben kitüntetett rendszer, ami teljesen egyértelmű.
"Ezt a mondatodat sem értem teljesen: "a fénysebesség nagysága miatt kis sebességű inerciarendszereknél a végtelenül gyorsan terjedő információ (=abszolút idő) és a véges, de nagyon nagy sebességű fénnyel történő információ továbbítás között nincs érdemi különbség". Itt a kulcs a fénysebesség nagysága? Kifejtenéd ezt bővebben?"
Itt is a szinkronizálás a kulcs. Ha leírom világosabb lesz talán. De elsőnek a fentebbieket érdemes rágni.
Nem néztem a videót.
Új hozzászólás Aktív témák
- DJI Mini 4 pro FMC drón - 3 akku, RC2 táv, 2 táska, Filterek, 2025. decemberig garancia, DJI Care
- HP EliteBook 840 G6 i5-8365U 16GB RAM 256GB SSD világító MAGYAR billentyűzet
- Eizo Flexscan EV2450 IPS HDMI 2Év Garanciával MONITORCENTER
- 4070 Ti Aorus Master //KERESEM!!//
- MacBook Air 2017 Mint Az Új/8GB/256ssd/Akku 88%/1 hónap gar./p3365/