Hirdetés
Új hozzászólás Aktív témák
-
Qtya123
őstag
" rossz látási viszonyok esetén egyszerűen leparkoljon a legközelebbi kamionparkolóban és megvárja amíg ismét kisüt a nap..."
Látod, ezért van az, hogy egyesek teljes magabiztossággal állítják, hogy itt az önvezetés 3-5 éven belül elveszi a sofőrök munkáját. Azt hiszitek sokan, hogy itt egy megoldandó probléma és hopp, leírod te is ezt és már meg is van oldva. Túlzottan leegyszerűsítetten gondolkozol.
Az elméleteddel ott a baj, hogy ez nem így működik, hogy gatya lesz a látási viszony és hopp, 3 km múlva a kamionocska mosolyogva beparkol az első útba eső pihenőben.
Szoktál járni az EU autópályáin? Látod, hogy mi van a parkolókban? Németországban gyakorlatilag gyakorlatilag délután 5 után nem találsz a kamionnak parkolót. Mindenhol állnak, a lehajtón, a felhajtón, a lámpavason, a személyautók helyén. Sokaknak le kell menni a pályáról és kerek alatt, ipari parkokban, itt-ott lehúzódva csöveskedni valami eldugott helyen az út szélén, mert máshol egyszerűen nincs hely.
Akkor hogy áll ki hipp-hopp az önvezető? Továbbmegyek a gondolatban. Láthatod, hogy mondjuk egy M0-n vagy M1-en ha mész, hogy túlzás nélkül kb a külső sáv végig telített a kamionokkal. Na képzeld el, hogy nagy részük önvezető és rossz lesz a látási viszony, nem alkalmasak a rendszereik az önvezetésre. Akkor egyszerre több száz-több ezer önvezető akar kiállni a legelső parkolóba?De hogy még-még tovább görgessem a gondolatot. Áthatolhatatlan páncélból csinálják majd meg azoknak a kamionoknak a rakományterét és ha nem elektromosak, akkor az üzemanyag tartályát is. Jelenleg az van, hogy a parkolókban felvágják a ponyvádat és kirámolnak, de az üzemanyag lopás is teljesen általános. Még sofőr is lop sofőrtől gázolajat... Ha a rossz időben kiáll egymás mellé 50 önvezető, na az igazi csemege lesz költséges biztonsági rendszerek és maximálisan hozzáférhetetlenné tett raktér és üzemanyag rendszer nélkül.
-
Egon
nagyúr
Az USA-ban megfelelő transzparencia van. Ha majd több balesetet okoznak a gépi sofőrök, mint az emberi megfelelőik (akármilyen releváns statisztika alapján), akkor hidd el: hangos lesz tőle a sajtó. Eltelt másfél év, és nem az...
Azt gondolom, csak a vak nem látja, hogy az AI egyre inkább jelen van mindenhol. Az igaz, hogy egyelőre inkább "széltében" terjed, mintsem "hosszában" fejlődne nagy ugrásokban, de ettől még teljesen reális forgatókönyv, hogy 3-5 év múlva a hasonló területeken mint pl. a kamionsofőrök, kiszorítsa a humán tényezőt, legalábbis a hivatásos sofőrök vonatkozásában. Egy napi 24 órát vezetni képes AI sofőr esetében, ha áruszállításról beszélünk, még az is belefér, hogy rossz látási viszonyok esetén egyszerűen leparkoljon a legközelebbi kamionparkolóban és megvárja amíg ismét kisüt a nap... -
ddekany
veterán
Mondjuk ez nem jelent sokat. Mert melyik a jobb karrier döntés, ellenkezni Muskkal, vagy megkockáztatni, hogy ha netán lesz valami komolyabb gond, és nem lesz eltusolva, akkor téged fognak előszedni (ami nem túl valószínű)? Arra kíváncsi leszek, hogy előre "bejáratott" részeken fog-e mozogni, mint a Waymo cucca. Meg gondolom ott is lesz majd távoli felügyelet, ha elakadna a kocsi.
-
ddekany
veterán
Amíg "narrow AI"-al próbálják megúszni az önvezetést, addig nem is hiszem, hogy valaha értelmesen fog menni egy mostani városban. Pl. friss FSD Beta abszurd döntése itt: [link] "Na b+, itt balra kell kanyarodni, pedig navigáció szerint egyenes kéne mennem. Hát, ez van. Hhhh... HÁT A F*SZOMAT!"
A cikkben lévő "robotokra" ugyan ez vonatkozik, de ott már elismerten arra játszanak, hogy lesz pár éven belül általánosabb célú AI is. Figure próbálkozik olyan irányba is, ha jól vettem ki, hogy nagy AI nagy szerveren fut, a robotba meg csak kisebb van ami a mozgás részleteire fokuszál (ott a késleltetés is nagyon fontos). Mozgásban lévő autónál, és polgári internettel ez cikisebb lenne.
-
Egon
nagyúr
Értjük, akkor Kaliforniában minden bizonnyal elmebeteg, az emberek életére fittyet hányó döntéshozók vannak:
Autó: Kalifornia zöld utat adott az önvezető taxiknak San Franciscóban | hvg.hu -
-
btprg
senior tag
"Az önvezetés már most jobb mint az ember. Azaz kevesebb halálos balesetet okoz millió kilométeren mint egy átlag ember, csak hát az még nem elég jó sem a hatóságnak sem a cégnek."
Még mindig nem sikerült visszatérni a mesevilágból a valóságba? Valami komoly logikai tévedés áldozata lehetsz, már párszor vitatkoztunk ezen hiábavalóan.
Ha a PistikeOffice szövegszerkesztője hosszabb dokumentumokat tud kezelni, jobb a helyesírás-ellenőrzője, gyorsabb mint a Microsoft Word, de 5 percenként crash-ol, néha letörli a Dokumentumok mappa tartalmát, és 10 gépből 6-on nem indul el, akkor nem mondhatjuk azt, hogy a PistikeOffice akármi jobb mint a Microsoft Word.
Ami bizonyos ideális látási viszonyok, terepviszonyok mellett jobb, de sok esetben használhatatlan és/vagy életveszélyes, az nem jobb. Az semmire nem jó. Te se gondolhatod komolyan, hogy jobban vezet mint egy ember (tehát fel se tűnne senkinek, hogy nem a kocsiban ülő tag vezet), de a gonosz gyíkemberek direkt nem engedik használni
-
Kansas
addikt
Persze, hogy mondod, én is mondtam a #6-ban, csak épp rajtunk kívül kevéssé jellemző, az általános közbeszédben(és sok esetben a technológiai kutatás/fejlesztésben) a humanoid robot kb. az AI-hoz kapcsolódó robotika csúcsa, ahogy az AI "csúcsa" kapcsán is az öntudatra ébredt, az emberit imitáló AI.
Az emberek nagy része egyszerűen nem tud elszakadni a korai sci-fi irodalomtól, különösen Asimovtól, akinek a robotikai törvényeit már-már Newton törvényeivel hasonlóként emlegetik, holott tipikusan a természettudományos törvények leíró, a társadalmi(állami, egyházi, stb) törvények pedig kifejezetten előíró jellegűek - Asimov robotikai törvényei pedig egyértelműen az utóbbi csoportba tartoznak.
Szerintem ez a sci-fihez való töretlen/görcsös ragaszkodás egyszerűen fantáziátlan, valamilyen szinten nárcisztikus és végső soron praktikátlan/pazarló is.
A "sokkal kevésbé specializált gépek" mint kategória semmilyen szinten nem igényli a humanoid formát.
Az emberiség a humanoid forma ellenére képes általános feladatvégzésre, nem pedig abból következően, egyszerűen mert a forma adott nekünk, ahhoz kell alkalmazkodni. Ellentétben a gépekkel. -
Kansas
addikt
"Emberek helyett akarják őket, de csak hogy dolgozzanak, és akkor arra nem kell ember."
Ahhoz humanoid HW se kell. A gépkezelő embereket ki lehet váltani egy direktben vezérelt géppel, az irodistákat pedig mezei szerveren futó AI is üzembiztosan kiváltja(már persze ha valaha elér arra a szintre hogy ne haluzza szét magát). Stb.Miért akarná bárki ugyanazzal az egységgel kiváltani a SW fejlesztőt, mint a targoncást? Semmi értelme, csak erőforráspazarlás.
-
ddekany
veterán
"Emberszerűen gondolkodni sosem fog szerintem"
Abban a hitben fejleszt a legtöbb ilyen humanoid robotos cég, hogy valami hasonlóan rugalmas gondolkodás lehetséges lesz. Ez bizonyítva nyilván nincs, és majd meglátjuk."hogy relatíve kevés funkció van, amihez egyszerre kell emberszerű gondolkodás és humanoid HW"
Pont azt mondtam, hogy csak a humanoid formával kezdik, a korai fejlesztés szempontjából praktikus okokból."Semmi szükség az emberi társadalomban részt venni tudó robotokra, arra ott van cirka 10 milliárd ember."
Társadalomban résztvevőt tán senki nem is akart. Emberek helyett akarják őket, de csak hogy dolgozzanak, és akkor arra nem kell ember. -
A humanoid robot iránti kereslet az ember vágyaiból és a scifi filmekből fakad, tehát mindig is lesz rá igény, aztán egyszer majd csak sikerül ha a technológia is eléri azt a szintet. Ettől függetlenül a jelen ahogy fentebb írták a célrobotoké, amik kifejezetten egy adott munkára vannak tervezve, ezeket már ma is használják.
Mai hír. Humanoid robotot tesztel kecskeméti gyárában a Mercedes [link]
Ja látom ez benne a van a cikkben bár nincs kiemelve, hogy a kecskeméti gyárban.
-
Cassi
őstag
Nyilván egyre olcsóbb lesz, mint az összes Nvidia termék.
Már vagy harminc éve ugyanolyan visszatérő vendég a humanoid robot, mint a 3D-s szemüveg. Rövid idő után elismerik, hogy még nem kiforrott, majd eltűnik a süllyesztőben. Valamit drasztikusan másképp kellene csinálni, hogy használható legyen.
-
Kansas
addikt
"De ha megvan a AI-vezérelt mozgás, látás, gondolkodás, meg jobb motorok, stb."
Toronyóra lánccal nem kéne? Emberszerűen gondolkodni sosem fog szerintem(erre az emberek egy jó része se tud betanulni, pedig a "cél HW" elvileg adott), arról nem beszélve, hogy relatíve kevés funkció van, amihez egyszerre kell emberszerű gondolkodás és humanoid HW... már persze ha hasznos eszközöket akarunk, nem a sci-fi írók álmát megalkotni. Semmi szükség az emberi társadalomban részt venni tudó robotokra, arra ott van cirka 10 milliárd ember. Chatbotnak meg nem kell humanoid HW.#10Robitrix: "Közelebb érezné magához egy emberformájú robotot"
Miért fontos, hogy közel érezze magához? Szociális munkásnak ne robotokat akarjunk már...!
Arról nem beszélve, hogy ez inkább a kismacsek formájú robotok terjedését támogatná... -
Robitrix
senior tag
Ez egy bonyolult kérdés. Nehéz megmondani, hogy mennyire racionális forma egy robotnak a humanoid forma. Az igaz, hogy könnyebben el fogjék fogadni az emberek, ha egy robot hasonlít rá. Közelebb érezné magához egy emberformájú robotot, mint mondjuk egy pókszerűt. Az is igaz, hogy bizonyos feladatokra főleg ott ahol emberekre alkotott élettér van jobban boldogul egy emberformájú robot. Ilyen például egy lakás vagy egy ház. Mondjuk fel kell menni egy kétszintes ház felső részébe egy meredek lépcsőn. ami ráadásul szűk is. Ott egy ember formájú robot optimálisabb. Vagy be kell ülni egy emberekre készült autóba egy robotnak. Mondjuk megyünk ki a hétvégi házunkba és vinnénk ki a család robotját is. Azért egy négylábon mozgó robot nehezebben tudna beülni egy emberre kialakított járműbe. Más felől viszont azért müszaki és gyakorlati szempontból azért nem feltétlenül az emberi forma a legoptimálisabb. Nem véletlen, hogy relative a természetben kevés olyan faj van, ami eredetileg 4 lábú, de két lábra állt. Azért kellett hozzá jó pár millió év, mire az ember, mint faj véglegesen kétlábra állt. Azért kétlábon kevesebb súlyt lehet használni, rosszabb a stabilitás, az egyensúly stb. Azért vicces volna egy kétlábon járó elefánt.
Bár rajzfilmen van.
Szóval mondjuk egy épitkezésen dolgozó robot esetében nem biztos, hogy a kétlábon járás az optimális. Főleg ha nagy súlyokat is kell mozgatni. Nem feltétlenül egy instabil billegő kétlábú robot fog arréb vinni egy 150 kilós súlyt. Szóval nem létezik szerintem univerzálisan hasznos robot forma. A feladat, a környezet és a cél fogja megszabni, hogy milyen legyen egy robot.
-
Busterftw
nagyúr
Nyilvan, de egy ilyen robottal lehet aztan tobb mesterseges intelligencia modellt alkalmazni es flexibilisebb a hasznalata.
En itt latom a hasznossagot, mert az egyszeri befektetes utan igazabol arra hasznalod amire akarod (amit tud XYZ MI modell).Van 100 robotod pakolni ezen a heten, de ugyanez a robot tud mast is csinalni, attol fuggoen mi a program alatta. Lasd ember.
Kansas
Igen ezt peldaul latjuk az Amazonnal, ott is tobb fele robotot hasznalnak, amik nem humanoidok elsosorban, hanem pl nagy Roomba fele porszivok -
ddekany
veterán
Most emberi formából indulnak ki, mondván az elején könnyebb lesz bevezetni emberekre szabott munkakörnyezetben. Na meg a betanításhoz ott vagyunk mintának. De ha megvan a AI-vezérelt mozgás, látás, gondolkodás, meg jobb motorok, stb., bizonyosan relatív kis munka lesz bármilyen más formára áttérni.
Amúgy ha megnézzük Boston Dynamics újgenerációs Atlas robotját, bár első ránézésre ember szerű, átlép emberi korlátokon a részek szabadabb forgathatóságával.
-
kilua
senior tag
Mesterséges intelligencia modellnek sok tanulási adat kell. Ember állt tud azt a legkönnyebben adni ha humanoid formája van. Különben is az összes épített környezet emberekre van tervezve.
Az önvezetés már most jobb mint az ember. Azaz kevesebb halálos balesetet okoz millió kilométeren mint egy átlag ember, csak hát az még nem elég jó sem a hatóságnak sem a cégnek.
-
Kansas
addikt
Pedig a humanoid robotok kb. annyira hasznosak, mint a szkeuomorf applikációk, és a sorsuk is alighanem ugyanaz lesz: egy bizonyos fejlettségi szint után célorientált design-ok váltják fel(pornóban alighanem marad a humaniod vonal, lévén ott az a kellően célorientált
).
A humanoid forma azon túl, hogy a sci-fi rajongók imádják, szinte minden alkalmazási területen szuboptimális, tele van a biológiai evolúció korlátaival, amihez robotok esetén felesleges alkalmazkodni. -
Cassi
őstag
De ezeket a robotokat filippínó biorobotok fogják összerakni, hogy maradjon valami profit is.
-
sakal83
addikt
Ennyi koklert... 10 eve meg az onvezetes volt a nagy vizio meg a mindent megvaltoztato ipar 4.0.... Utana a startup okoszfera...
Kozben a cel: Pénz pénz pénzecske.
Kozben a net is visszafejlodott, egy maradt: a porno.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
it Huang Zsen-hszün szerint már nem kell olyan sokat várni. Rengeteg mindenről beszélt a napokban a cég vezetője.
- Eladó 2x8 GB DDR4 3200Mhz CL16 Kingston Fury Memória
- ThinkPad T490 14" FHD IPS i5-8365U 16GB 256GB NVMe magyar vbill ujjlolv IR kam gar
- Beszámítás! Sony PlayStation 4 PRO 1TB fekete játékkonzol garanciával hibátlan működéssel
- Samsung Galaxy Buds3 Pro új 2év samsung garancia SM-R630 Buds 3 Pro
- Beszámítás! Apple Mac Studio M1 MAX 2022 32GB 512GB számítógép garanciával, hibátlan működéssel
- Telefon felvásárlás! Samsung Galaxy A15, Samsung Galaxy A25, Samsung Galaxy A35, Samsung Galaxy A55
- Bomba ár! Dell Vostro 15 3558 - i5-5GEN I 4GB I 500GB I 15,6" HD I HDMI I Cam I W10 I Garancia!
- Telefon felvásárlás!! iPhone X/iPhone Xs/iPhone XR/iPhone Xs Max
- Apple iPhone 12 Pro 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- 98 - Lenovo Yoga Pro 9 (16IRP8) - Intel Core i7-13705H, RTX 4060
Állásajánlatok
Cég: Laptopszaki Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest