Visszaszorult az NVIDIA 3D Vision támogatása

A 3D Vision az NVIDIA saját megoldása volt az évekkel korábban megjelent sztereó 3D-s monitorok támogatására, amely így utólag semmiképp sem hozta meg a várt sikert, de ez a sztereó 3D-re, mint iparági irányzatra is igaz. Egyszerűen a vásárlók nagy részének az élmény nem jött be, ami megpecsételte a technológia sorsát. Persze a cégek még megpróbálják egy kisebb réteg igényeit kielégíteni, de az NVIDIA látványosan megvonta az anyagi támogatást a projekttől, így ma már jobb minőséget kínál többek között a TriDef keretprogramja. Utóbbi érthető változás, hiszen a TriDef programért felelős DDD fő profilja ténylegesen a 3D, míg az NVIDIA ma egyszerűen fontosabbnak tartja a G-Sync technológiát, amely aktív szemüveges megoldások mellett kizárja a sztereó 3D működését.

Hirdetés

A 3D Vision tehát visszaszorulóban van, ami nagyrészt köszönhető annak, hogy már kevés pénzt költ az NVIDIA a támogatásra, és ezt a rajongók, illetve a Helixmod wrapper fejlesztői is sérelmezik. Utóbbi egy nagyon hasznos program, amelyet hozzáértő felhasználók írnak, és arra szolgál, hogy az NVIDIA támogatását kibővítse. A fejlesztésért a legtöbbet egy Helix néven ismert programozó tette, de mára ő is belefáradt abba, hogy az NVIDIA folyamatosan elgáncsolja a projektbe épített javításokat, amelyek drasztikusan javítanák a 3D Vision minőségét. Sajnos a Helixmod wrapper mögött már csak két programozó maradt, de megtudtuk, hogy az év végén ők is befejezik a támogatást. Az ok nagyrészt az, hogy az NVIDIA már nem érdekelt a 3D Vision terjedésében. Az így kivont pénzt nagyon megérzi majd a rendszer, és ez megnehezíti a Helixmod wrapperbe épített javításokat is, amikre önszorgalomból, csupán két programozónak nincs tényleges erőforrása.

A Helixmod wrapper fejlesztőitől megtudtuk, hogy 3D Vision biztosan támogatott marad a driverekben, mivel az NVIDIA új metódust épít fel a rendszerhez. Ez lehetővé teszi, hogy a nem támogatott játékok egyfajta hamis sztereó 3D-s hatást eredményezzenek. Ez régen is lehetőség volt, de az NVIDIA egy évvel korábban ennek a minőségét nem tartotta értékelhetőnek, így az adott programra vagy nem írták rá a támogatást, vagy nem ajánlották a sztereó 3D használatát. Ma viszont megváltozott a besorolási rendszer, így amelyik program egy éve még elfogadhatatlan minőség volt az NVIDIA szemében, az mostantól már jó és kiváló minősítést kap. A Helixmod wrapper fejlesztői szerint csak arról van szó, hogy a vállalat már nem vár direkt támogatást a fejlesztőktől, így a hamis sztereó 3D-s hatás minőségéhez igazítják az új értékelési struktúrát is.

A sztereó 3D egyébként a fejlesztőknél sem túl felkapott technika. Jelenleg csak a Nixxes Software épít natív sztereó 3D támogatást az új játékokba, de ez is csak az AMD grafikus vezérlőkre vonatkozik, így az Intel és az NVIDIA megoldásaihoz mindenképp szükséges egy keretrendszer. A natív sztereó 3D híve volt egyébként a DICE, a Rebellion és a Codemasters is, de mindhárom stúdió csökkentette a projektbe ölt pénzt, ami valahol érthető is, hiszen a piac jelentős része nem vevő az eljárásra.

A sztereó 3D-ért rajongó réteg számára egyébként nincs veszve minden. A Nixxes Software például a nehézségek ellenére is elkötelezett a natív támogatás mellett, és a Windows 8.1-ben bemutatkozott, DirectX 11.2 API-ba épített változásokkal ez a jövőben nem feltétlenül csak az AMD grafikus vezérlőin működik majd, ami jó hír. A DDD a TriDef keretprogramot továbbra is teljes mértékben támogatja, és a Helixmod wrapper fejlesztői is ebbe az irányba terelik a felhasználókat, hiszen ezt a rendszert komoly pénzmaggal segíti a Samsung és az LG. Utóbbin van a hangsúly, hiszen a sztereó 3D technikai értelemben nem változott meg, csupán egyre kevesebb vállalat szeretne pénzt áldozni rá, ami nélkül természetes, hogy nem lehet minőségi szolgáltatást alkotni.

A TriDef egyébként elvileg működik a 3D Visiont támogató kijelzők többségén, de csak HDMI 1.4-es összeköttetést használva. Előfordulhat azonban, hogy a kijelző gyártója teljesen lezárta a termékét az NVIDIA technológiájára, ami új monitor és szemüveg vásárlását igényli. Éppen ezért a váltás előtt érdemes letölteni a TriDef keretprogram próbaváltozatát, amivel kiderül, hogy az adott rendszer használható-e más szoftveres háttér mellett. A próbaidő lejárta után persze a TriDef licencet ki kell fizetni, ami 40 dolláros ráfordítás.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés