Vélemény: az AMD menti meg a játékosoknak szánt NUC-ot?

Az Intel választhatott volna jobb stratégiát is a játékosok szívéhez, elvégre hamarosan saját GPU-val szeretnék letarolni a piacot.

Az Intel még az előző év októberében jelentette be, hogy befejezik a Kaby Lake-G gyártását, amely abból a szempontból volt különleges a vállalat termékskáláján, hogy az AMD szállította hozzá a grafikus vezérlőt. Erre épül ráadásul a legnagyobb grafikus teljesítménnyel rendelkező NUC, amely a játékosoknak készült, de annyira nem lehetnek boldogok a Hades Canyont választó vásárlók, ugyanis nagyjából egy éve nem érkezett a rendszerhez friss grafikus meghajtó. Mindez azért jelentett gondot, mert az Intel és az AMD közötti licencmegállapodás speciális korlátozásokat tartalmazott. Az AMD arra volt kötelezve, hogy az eszközillesztőket az Intelnek szállítsa le, majd utóbbi cég lecserélte a felhasználói felületet, és kiadott egy funkcionálisan minimálisan módosított csomagot. Mindezért cserébe az Intel licencelte a technológiákat, amiért természetesen fizettek a konkurensüknek.

Az Intel azonban láthatóan nem akar törődni a játékosoknak szánt, Hades Canyon nevű NUC rendszerrel, ami nem a legjobb stratégia egy olyan cég esetében, amely hamarosan saját GPU-val szeretné letarolni a piacot. Ezzel a vállalat nem igazán segít magának a játékosok megnyerésében, ráadásul itt tényleg minimális munkáról volt szó, hiszen az AMD fejlesztette magát a meghajtót. Az Intel kapott egy lefordított csomagot, amelyben kicserélte azokat az elemeket, amikre a licencszerződés lehetőséget adott, és a saját oldalán belül kiadták az eszközillesztőt. Ennek egy ekkora cég esetében érezhető fejlesztési költsége nem lehetett, noha persze a licencek pénzbe kerültek, de ez aligha lepte meg az Intelt, pontosan tudták, hogy mire vállalkoztak. Ráadásul a Kaby Lake-G fő célja pont az lett volna, hogy a felhasználói bizalom kiépüljön még azelőtt, hogy a saját, komolyabb játékra ténylegesen alkalmas hardver megérkezne.

A rossz hír, hogy az Intel többet nem ad majd ki saját maguk által módosított meghajtót a Hades Canyon nevű NUC gépekhez, bár valószínűleg ez az elmúlt egy évnyi némaságba burkolózás után már korábban is leesett a tulajdonosoknak. Jó hír viszont, hogy az AMD megmenti a rendszert a kukázásától, ugyanis a legújabb, hivatalos Radeon Software eszközillesztők települnek a hardverre. Korábban ez nem volt így, de az Intel már a hivatalos terméktámogatási oldalon keresztül is az AMD-hez tessékeli az ügyfeleiket, és az alábbi dokumentummal írják le részletesen, hogy miképpen kell beszerezni a ténylegesen gyári csomagokat.

Funkcionalitásban nagy különbséget nem vesznek majd észre a felhasználók, hiszen eddig is az AMD eszközillesztőjét használták, igaz elég régit. Ami viszont szemet szúrhat majd az a felhasználói felület megváltozása. Azzal, hogy a jövőben az AMD biztosítja magát a csomagot, eltűnik az Intel által tervezett kinézet, de ami ennél is fontosabb, hogy a funkcionalitás sem lesz korlátozva, így a Radeon Advisor például AMD által tervezett hardverelemeket fog majd ajánlani azonnali megvásárlásra, ha a felhasználó lekérdezi, hogy az adott, esetlegesen nagy gépigénnyel rendelkező játék miért nem fut elég jól a NUC-on.

Azt nehéz megmondani, hogy a fentiekben mi a jó az Intelnek. Nyilván a licencköltségektől megszabadulnak, ami természetesen csak teher lenne, elvégre a hardvert már nem gyártják. Ugyanakkor biztos nem az érintett licencek miatt fordulna negatívba a pénzügyi mérleg, valószínűleg a negyedéves eredmények tekintetében ezt a költséget elfedi a kerekítés. Ez így egy értelmetlen lépés, mert nagyobb a vele járó arcvesztés, mint amennyi pénzt kellene utalni az AMD-nek. Ilyen formában, ha a Hades Canyon be is bizonyított valamit, biztos nem azt, hogy a játékosok számíthatnak az Intelre, elvégre egy évig nem is kapott a rendszer meghajtót, miközben a megjelenéskor nagyon ment a nulladik napos támogatás reklámozása. A helyzetet tovább rontja, hogy az egész probléma le lett passzolva az AMD-hez, amely cég persze hülye lenne nem kihasználni ekkora stratégiai hibát a konkurensük részéről. Ezzel világosan meg tudják üzenni a játékosoknak: ránk számíthattok akkor is, ha a hardver valós gyártója és forgalmazója nem foglalkozik veletek.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés