Több GPU meghajtása határok nélkül?

Hirdetés

Korábbi hírünkben már beszámoltunk az izraeli Lucid Information Technology céljairól, most azonban az Intel Developer Forumon (IDF) tartott előadás alapján kézzelfogható információk is napvilágot láttak.

A Hydra 100 névre keresztelt SoC (System on Chip) alapja egy 32 bites RISC processzor, mely a Tensilica Diamond architektúrára épül. A rendszer PCI Express x16 porton keresztül kapcsolódhat bármely PCI Express vezérlővel ellátott chipkészlethez, emellett a chip 32 csatornát tart fenn a hozzá kapcsolódó grafikus kártyáknak. A cég állítása szerint bármely, közös gyártótól származó grafikus processzor összeköthető. Nem kötelező tehát hasonló teljesítményű videokártyákat szerezni, mert a Hydra vezérlő dinamikusan osztja el a terhelést az erőforrásoknak megfelelően, ami közel egyenletes skálázódást eredményez. Jelenleg a Hydra 100 maximum négy grafikus chip meghajtását teszi lehetővé, de egy fejlettebb vezérlő esetén a technológia elméletben többre is képes lehet.

Az elméleti működés szempontjából a Hydra motor eltér az AMD és az NVIDIA jelenleg alkalmazott technológiáitól. Az API rajzolási parancsait először a Hydra chip elemzi, majd ezekből egy független feladatlistát teremt – ez minden bizonnyal némi processzoridőt vesz majd igénybe. Lényegében ezek a feladatok lesznek lefuttatva a különböző grafikus processzorokon. Emellett a Hydra RISC processzora folyamatosan elemzi a feladatok végrehajtási idejét, ezzel megelőzve az egyes grafikus chipek túlterhelését vagy kihasználatlanságát. Amint elkészült a teljes képkockányi feladat, a Hydra motor lekéri a hardverek frame buffer (itt tárolódik az elkészült képkocka) tartalmát, majd azokat összesítve beleírja az elsődleges grafikus processzor frame buffer memóriájába, ami természetesen megjelenik a monitoron. Gyakorlatban ezt úgy érdemes elképzelni, hogy a futtatott program egyes objektumai (például falak, padlók vagy oszlopok) külön hardveren lesznek kiszámolva.

Mivel a Lucid olyan komoly befektetőket gyűjtött maga köré, mint az Intel Capital, a Genesis Partners és a Giza Venture Capital, a megfelelő anyagi háttér biztosított a fejlesztés folytatásához, így még valami igazán nagy durranás is kisülhet belőle.

Lucid Hydra 100

Véleményünk: Az elgondolás igazán dicséretes, de rengeteg kérdést felvet már az elején. Mivel gyakorlatban még nem láttuk a rendszert működés közben, így a mostani rövid megjegyzés elméleti spekulációkra épül.

  • Különböző grafikus processzorok még akár egy generáción belül is alkalmazhatnak eltérő algoritmusokat a leképzéshez, gondolunk itt az elsimítás és az anizotropikus szűrés optimalizációira.
  • Az átlátszó objektumok problémásak lesznek.
  • Deferred Rendering esetében egyes algoritmusok mellett a fázisok információinak különböző kártyán történő tárolása rendkívül speciális eljárásokat követel majd.
  • Stream Output adatok eljuttatása a különböző GPU-kba a CPU segítségével történhet csak meg.
  • Post-processing algoritmusok feleslegesen futnak le a teljes frame bufferen, mert az „összefésülés” előtt egyik kártya sem tartalmazza a végleges képkockát.

Egyszóval akad nyitott kérdés bőven. Nem beszélve arról, hogy a chip megléte önmagában nem jelent semmit, mivel a fenti problémák és a logikai működés miatt a szoftveres támogatást is nagyon komolyan kell majd venni – talán még jobban kell majd erre figyelni, mint a CrossFireX és SLI rendszerek esetében.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés