2017. október 17., kedd

Útvonal

Hírek » Tech rovat / Egyéb rovat

Közösen fejleszt lapkát a Tesla és az AMD?

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: PROHARDVER! | Frissítve:

A CNBC erről szóló riportját szinte mindenki tényként kezeli. Az igazi tényeket vizsgálva azonban még semmi sem biztos.

A GlobalFoundries a tegnapi napon tartotta meg a saját technológiai konferenciáját, amelyen számos fontos dolog elhangzott. A CNBC azonban mégis egy állítólagos tényről adott hírt, méghozzá arról, hogy Sanjay Jha, a GlobalFoundries elnök-vezérigazgatója megemlítette a Tesla néven ismert céget, mint partnerüket.

Hirdetés

Innen hirtelen jött egy állítólagos forrás, amelyre hivatkozva azt állítják, hogy az AMD és a Tesla közös fejlesztésű AI lapkán dolgozik. Ráadásul Elon Musk, a Tesla elnök-vezérigazgatója korábban azt ígérte, hogy 2019-től fognak teljesen önvezető autót szállítani a piac számára, amelybe pont kapóra jönne ez az új fejlesztés.

Ez jól hangzik, és hihető is, de a GlobalFoundries a tegnapi esemény után kiadott egy közleményt, hogy Sanjay Jha nem nevezte meg a Teslát a bérgyártó partnereként. Azt is tudni, hogy a cégvezető csak az iparági folyamatokra reflektált, miszerint a Google, az Amazon, a Microsoft és a Tesla direkten a bérgyártókhoz mennek a saját terveikkel, ugyanis uralni akarják a hardverüket és a hozzá tervezett szoftvert. Jelen pillanatban már tényként kezelhető, hogy ez egy terjedő üzleti modell, és a GlobalFoundries vezére ebből a szempontból nem mondott semmi rosszat. Sőt, ki sem mondta, hogy a Tesla a partnerük, csak példaként említette meg a céget.

Ettől függetlenül a Tesla az utóbbi időben tényleg tett arra vonatkozó lépéseket, amely alapján arra készülnek, hogy az autóikba saját tervezésű lapkák kerülnek. Többek között sikeresen szerződtették Jim Kellert, aki komoly névnek számít a szakmába, hiszen dolgozott az AMD-nek és az Apple-nek is. Ráadásul olyan mérnökök mellé csatlakozott, mint Doug Field és Rich Haley, akik szintén az Apple hardveres csapatát erősítették egykor. Ha ilyen szakembereket gyűjt a Tesla, akkor nyilvánvalók a cég ambíciói, és előbb-utóbb saját tervezésű chipekkel fognak operálni.

Az viszont még egyáltalán nem tiszta, hogy a tervek tekintetében mennyire lesznek függetlenek. Mivel a cél egy nagy teljesítményű, de alacsony fogyasztású rendszer tervezése, biztosan valamilyen heterogén többmagos dizájn készül, másképp aligha lehetne hatékony egy lapka. Ugyanakkor ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a Tesla megválna a jelenlegi beszállítójuknak tekinthető NVIDIA-tól. Elvégre utóbbi cég akár licenceli is a grafikus IP-it, ha erre van igény. Az AMD például ilyen lehetőséget nem kínál, helyette ott a semi-custom üzletáguk, amelynek keretében a megrendelőknek egyedi lapkákat terveznek, akár saját tervezésű vagy harmadik féltől származó fejlesztések integrálásával.

Ha csak az AMD-t és az NVIDIA-t tekintjük, akkor már van választási lehetősége a Teslának, ha tényleg saját lapkát terveznek. A hátrányok persze partnerenként eltérők. Az NVIDIA grafikus IP-it választva az implementációt saját maguknak kell megoldani. Ennek az előnye, hogy az IP tulajdonosa a teljes életciklusra levetítve relatíve olcsón kínálja a technológiát, viszont ez kockázatos lépés is egy olyan cég számára, amely sosem tervezett saját lapkát, még akkor is, ha kiváló mérnökök vannak a soraikban. Az AMD semi-custom opciója valamivel drágább, ugyanakkor az implementációt maga az AMD oldja meg, amely vállalat éves szinten több, akár igen bonyolult lapkát is tervez, tehát ez a lehetőség jóval kisebb kockázattal vehető igénybe, elvégre lehet építeni a partner tapasztalatira. Ugyanakkor meg kell jegyezni azt is, hogy nem csak az AMD és az NVIDIA létezik, más cég is kínál igen hatékony megoldásokat az egyes problémákra, tehát az sem kizárt, hogy a Tesla egyik említett vállalattal sem akar kapcsolatot.

Ami jelenleg biztos, hogy a Tesla és az AMD állítólagos közös fejlesztésű lapkáját egyik cég sem erősítette meg, noha nem is cáfolták. Utóbbi hiánya szintén nem jelent semmit, a cégekre általánosan jellemző, hogy ha valami komolyabb pletyka felüti a fejét, akkor annak a kommentálását a legtöbbször inkább kikerülik.

Az egész pletykának még az adhatna alapot, hogy Devinder Kumar, az AMD pénzügyi igazgatója nemrég bejelentette, hogy a semi-custom üzletág a 2018-as esztendőre tervez egy új egyedi lapkát, amelyről csak annyit tudni, hogy nem játékkonzolba készül. Ez azonban így túl kevés információ ahhoz, hogy összekössük a fejlesztést a Teslával.

Egyelőre tehát nem érdemes tényként kezelni a CNBC riportját, amely eleve hibásan idézi a GlobalFoundries elnök-vezérigazgatójának egyik fontos mondandóját. A sztori háttere ugyan összefüggőnek látszik, mégis egy pletykaszintű információként létezik, és így is érdemes rá gondolni, amíg az AMD vagy a Tesla nem reagál rá érdemben.

Kiegészítés: A hír megjelenését követően az AMD és a Tesla még mindig nem reagált a pletykára, ugyanakkor a GlobalFoundries szóvivője a Bloomberg számára elmondta, hogy nem dolgoznak olyan lapkán, ami a Tesla önvezető autóiba készül. Ez a CNBC riportját nem végzi ki teljesen, de egyre valószínűtlenebbé teszi azt.

Gyártók, szolgáltatók

Hirdetés

Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.