Hirdetés

PC exkluzív játékok verik a szögeket az AFR technológia koporsójába

A PC-s játékosok jellemzően a konzolportok minőségére szoktak panaszkodni, és ezt több esetben is joggal teszik, de talán a piac még álmában sem gondolta volna, hogy az amúgy is sok problémával küzdő AFR technológiának a PC exkluzív címektől kellene félnie. Két hónapja már feltettük egyszer a kérdést, hogy van-e jövője az AFR technológiának, amit a Company of Heroes 2 című alkotás ColdTech rendszere szimplán nem támogat, tehát a játékban nem működik a CrossFire és az SLI. A miérteket hosszasan taglaltuk, de most nem ez a lényeg, hanem az újabb alany. Sejtettük, hogy az egyre komplexebb grafikus motorok és futószalagok felépítése nem fog kedvezni az AFR-nek, legalábbis annak jelenlegi formájában, de meglepően tapasztaljuk, hogy a probléma elsőként csak olyan játéknál üti fel a fejét, ami csak PC-re érkezett.

Hirdetés

Lehet azon vitázni, hogy a Company of Heroes 2 ColdTech rendszere mennyire előnyös a játékosoknak. Egyrészt nyilván hozzáad az élményhez, mert ma az egyik legpontosabb megoldásnak számít az időjárásra vonatkozó változások grafikailag korrekt megjelenítésére, és úgy gondolhatták a fejlesztők, hogy ezért megéri beáldozni a CrossFire és az SLI támogatást, hiszen a vásárlóbázis elenyésző része rendelkezik ilyen konfigurációval. Ez tiszta ügy, mérlegelték, hogy mit ad az újdonság, és ezért cserébe mennyit vesz el. Ennek megfelelően döntöttek, szerintünk jól, de ez szubjektív.

A Total War: ROME II azonban egy furcsa szerzet. A grafikus motor zömében a Total War: SHOGUN 2 rendszerére épül, vagyis igen kevés kiegészítést tartalmaz az elődhöz képest. Semmiféle egzotikus funkció nincs benne, ami indokolná azt, hogy az AFR technológia ne működjön. A gond egyedül ott van, hogy túl sok az egymás után következő képkockák közötti adatcsere. A Total War: ROME II az adott képkocka számítása során rengeteg információt lement, amit a következő képkockánál hasznosít, hogy valamennyire kímélje a grafikus processzort. Ez a feldolgozási modell tipikusan az AFR átka, mivel a számításhoz szükséges adatok mindig a másik grafikus processzor fedélzeti memóriájában találhatók, vagyis azokat át kell másolni még a feldolgozás megkezdése előtt. Kis adatmennyiségnél ez nem komoly probléma, de van egy szint, ami után már értelmetlen a másolás, mert az ezzel járó idő annyira sok, hogy az adott képkockát az adatokkal rendelkező grafikus processzor is kiszámolja. A Total War: ROME II ilyen szintű implementációt használ jelenleg, és ezért nem működik a CrossFire és az SLI. Még ha aktiválnák is, akkor sem lenne haszna, mert az adatmásolás elviszi az idő nagy részét, tehát jó eséllyel az AFR elvű feldolgozás lassítana a sebességen.

Ők is a CrossFire és SLI támogatásért harcolnak
Ők is a CrossFire és SLI támogatásért harcolnak

A Total War: ROME II működése egyébként nagyon kedvez a 128 MB-os EDRAM-mal rendelkező Haswell processzorok IGP-jének, és valószínűleg azért választották ezt a megoldást a fejlesztők, mert a játékot támogató Intelnek ez fontos szempont volt. Az más kérdés, hogy hányan játszhatnak ilyen rendszerrel, vagy egyáltalán megéri-e egy PC-s játéknál az IGP-ket előnyben részesíteni a dedikált GPU-k helyett. Alapvetően rengeteg fejlesztő szentel kiemelt figyelmet az integrált grafikus vezérlőknek, ami érthető, mert nagy piacról beszélünk, de az optimalizálás sosem történik a dedikált GPU-k teljesítményének kárára, és arra is szokás ügyelni, hogy az SLI és a CrossFire működőképes maradjon. Remélhetőleg a Total War: ROME II csak egy furcsa kivétel marad, és nem a keserű jövőt mutatja.

Nem csak az AFR a baj

Az új PC exkluzív játék kapcsán vannak még egyéb problémák is, amelyek inkább a hétköznapi réteget érintik, de őket nagyon. A Total War: ROME II sajnos ugyanolyan esetleg erőforrás érvényesítést használ, amilyet az elődnek számító Total War: SHOGUN 2. Utóbbinál még lehetett azzal burkolózni, hogy túl öreg játék, így nem támogatja a notebookoknál divatos szoftveres átkapcsolásokat (NVIDIA Optimus, AMD Enduro, illetve Lucid Virtu). Az AMD és az NVIDIA sokat dolgozott rajta, hogy a programot működésre bírja a dedikált GPU-n, így pár driverrel a Total War: SHOGUN 2 megjelenése után már a Radeonokon és a GeForce-okon futott az alkalmazás, de nem teljes értékű módban. Többek között a gond abban rejlett, hogy ha a mobil VGA-k mellett olyan Intel IGP volt, ami nem támogatta a DirectX 11-et, akkor az ehhez köthető grafikai funkciók a dedikált GPU-nak sem voltak elérhetők, illetve a VRAM detektálásánál is az IGP által lefoglalt terület számított, aminél többet a játék nem volt hajlandó használni még sokkal potensebb grafikus vezérlő mellett sem. Meg kell jegyezni, hogy ez a szoftveres átkapcsolással működő notebookok esetén nem egyedi eset, mivel az efféle technikákat még számos játék nem támogatja, köztük a Max Payne 3, illetve egy jó ideig a The Elder Scrolls V: Skyrim sem működött, de számos kevésbé ismert játék szenved még hasonló hibákban.

Idén szerencsére normalizálódik a helyzet, hiszen a fejlesztők látják, hogy a VGA-val rendelkező mobil gépek szoftveres átkapcsolást használnak, tehát érdemes úgy írni a programot, hogy az előbbi rendszereket direkten kezelje. A PC Exkluzív Total War: ROME II azonban semmit sem fejlődött, legalábbis pozitív irányban nem. A helyzet ugyanis az elődnél is rosszabb, mivel az Intel IGP-k már külön optimalizálást is kapnak, így a rendszer ezeket alkalmazza a GeForce és a Radeon mobil VGA-kra. A fentebb említett korlátok mellett ez képi hibákat, esetleges durva lassulásokat, és programösszeomlásokat eredményez. Ez logikus, mivel az AMD és az NVIDIA termékei más optimalizálásokat igényelnek, mint az Intel grafikus vezérlői, és ezeket nem tudja betölteni az alkalmazás. Persze a felhasználó bármikor letilthatja a dedikált GPU-t az adott notebookban, és akkor ott a program által jól felismert Intel IGP, de jellemző, hogy egy játékos nem dísznek vásárol a mobil gépbe GeForce és Radeon VGA-t.

A Total War: ROME II több szempontból érthetetlen működésű játék. Szerencsére technikailag javítható az AFR-rel és a szoftveres átkapcsolással kapcsolatos gond is, de egy PC exkluzív programnak efféle hibák nélkül kellene megjelennie, nem pedig utólagosan rádöbbenni, hogy valami nem jó. Arról sajnos még nincs adatunk, hogy lesz-e programfrissítés a hibákra, vagy együtt kell majd élni a problémákkal.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés