Hirdetés

Végre megjelent az OUYA

Vitathatatlan, hogy az OUYA a Kickstarter történetének egyik legsikeresebb projektje, és most végre hivatalosan is kijelenthetjük, hogy a termék megjelent. Persze ez még csak az Egyesült Államokra, Kanadára és az Egyesült Királyságra vonatkozik, de ez is igen komoly áttörés a sok csúszás mellett, és borítékolható, hogy később a többi ország is sorra kerül.

A konzol a specifikációk tekintetében teljesítette az ígéreteket. A 75 x 75 x 82 mm-es házban NVIDIA Tegra 3 SoC dolgozik, négy darab ARM Cortex-A9-es processzormaggal, melyek 1,7 GHz-en ketyegnek. A grafikáról egy 520 MHz-es órajelen üzemelő GeForce ULP gondoskodik 4 vertex és 8 pixel shader processzorral. A DDR3 szabványú rendszermemória kapacitása 1 GB, míg az adatokat egy 8 GB-os flashmemória tárolja. Ebből 2 GB-ot igényel az Android 4.1.2-es operációs rendszer, így a felhasználó a különféle tartalmakhoz 6 GB-ot használhat fel.

Az OUYA HDMI 1.4-es interfészen keresztül köthető össze az adott tévével, és a játékok futtatása mellett a H.264, a VC-1 és a DivX videók lejátszása sem okoz akadályt. A terméken van még egy normál és egy micro USB 2.0-s port, egy 10/100-as vezérlővel dolgozó Ethernet aljzat, illetve nem hiányzik az IEEE 802.11b/g/n-es Wi-Fi és a Bluetooth LE 4.0-s modul. A csomag része természetesen a HDMI kábel, és egy játékvezérlő is alapfelszereltség, de ez külön is megvásárolható, így később bővíthető a szett.

A gamepad a gombkiosztás szempontjából az Xbox 360 megoldását másolja némileg eltérő dizájn mellett. A két darab AA elemmel működő eszköz természetesen vezeték nélkül kommunikál az androidos konzollal, méghozzá Bluetooth kapcsolaton keresztül. Jó hír, hogy a korábbi gyártási szériánál tapasztalt gondok a végleges terméken nem tapasztalhatók, de a vezérlő közepén található tapipad az eddigi beszámolók szerint nagyon gyengén funkciónál. A hardver oldalán egyébként ez az egyetlen lényeges hiba, amit egységesen kritizálnak az OUYA felhasználók. Más szempontból a konzol jól össze van rakva, már amennyire ez elvárható egy 99 dolláros csomagtól.

Több kritikát kap azonban az OUYA szoftveres oldala. A felhasználói felület sokszor igen alapvető funkciókat rejt el a menük legmélyebb bugyraiba, ami nem ideális, de a kézikönyv áttanulmányozása után ezen a gondon túl lehet lépni. Ennél sokkal nagyobb probléma, hogy a kezdeti játékfelhozatal elég gyenge, de erre számítani lehetett az előzetes beszámolók alapján, viszont az komoly kellemetlenség, hogy a játékok egy része kisebb-nagyobb akadásokkal fut. Ezek alapvetően szoftveres gondok, így frissítésekkel korrigálhatók, ha a fejlesztők is úgy akarják, viszont kezdésnek egyáltalán nem bíztató a helyzet. Ráadásul az OUYA saját áruházán nem egy játék drágább, mint a Google Play áruházon belül. Itt fontos megjegyezni, hogy Google Play nincs a konzolra, így az ott megvásárolt androidos játékok az OUYA-n nem érnek semmit. Azokat újra meg kell venni a konzol saját áruházán belül (már ha elérhetők), néha sajnos akár kétszer drágábban.

Van azonban előny is, ugyanis az OUYA-n minden játék kipróbálható ingyenesen, tehát alapvetően a felhasználó megtapasztalhatja, hogy mire szeretné költeni a pénzét. Némelyik program időkorlátos, vagy szimplán csak egy-két pályát lehet játszani, de ez a része kétségtelenül nagyon működik a rendszernek.

Az OUYA másik előnye a nyíltsága. Ennek megfelelően a felhasználó szabadon paraméterezheti a rendszert, így olyan programokat is feltölthet, amelyek Androidra készültek, de nem találhatók meg a konzol saját áruházában. Ez a része a dolgoknak nem garantált szolgáltatás. Tehát ha valami nem működik, akkor azért az OUYA nem tehető felelőssé. A termékre azonban nem veszik el a garancia, tehát bátran lehet próbálkozni a machinálással. Ezzel valószínű, hogy a felhasználók jó része élni fog, hiszen jelenleg túl sok szórakozásra nem adnak lehetőséget a masina garantált tartalmai. Az eddigi beszámolók szerint a bizonyos külsőleg betöltött játékok működnek, míg nem egy program van, ami nem támogatja az OUYA vezérlőjét, akadozik, vagy szimplán lefagy. Ezért természetesen nem hibáztatható a konzol.

Az OUYA egyébként nagyon jól kezdett, már ami az eladásokat illeti, viszont kiderült, hogy még 7500 támogató nem kapta meg a gépet, ami igen kellemetlen, hiszen ők pont azért adtak pénzt az OUYA elkészülésére, hogy mindenkinél hamarabb próbálhassák ki a terméket. A probléma egyébként logisztikai hibára vezethetők vissza, de a támogatók dühösek, és a cég Facebook oldalán hívják fel arra a figyelmet, hogy az üzletekbe szállított gépeket nekik kellett volna megkapni. Várhatóan a vállalat vezetősége mindent megtesz majd annak érdekében, hogy a projekt korábbi támogatói minél hamarabb hozzájussanak a konzolhoz.

A 99 dolláros OUYA egyelőre sötét ló a konzolok között. Az első tesztelői vélemények szerint a jelenlegi formájában csak akkor ér pénzt, ha a vásárló biztos abban, hogy machinálni szeretné a gépet, így a külsőleg betöltött tartalmak is használhatók, már ha futnak. Az OUYA áruházán egyelőre nagyon kevés a jó játék, ami egyáltalán jól is fut. Itt a cég és a játékfejlesztők előtt még igen komoly munka áll, hiszen több jó minőségű tartalom kell, továbbá az aktuális játékokhoz is szükségesek teljesítményjavító frissítések. Ha csak a garantált szolgáltatásokat vesszük figyelembe, akkor az OUYA egyelőre a jövő ígérete. Bármi lehet belőle, de rengeteg pénz befektetésére van még szükség.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés