Néhány nappal ezelőtt érdekes információk és képek bukkantak fel egy bizonyos Ouya nevezetű játékkonzolról, amely Android alapokon, ingyenes játékokkal és mindössze 99 dolláros vételárral szeretné teljesen új alapokra helyezni a konzolok és az őket övező játékfejlesztések világát. Akkor sokan csak legyintettek, hogy ez csak egy álomvilágból származó koncepció, azonban a jelek szerint ennél azért jóval többről van szó.
A tegnapi napon hivatalosan is bemutatkozott az Ouya, így már lényegesen több részletről tudunk beszámolni hardveres és szoftveres szempontból egyaránt. Meglepő módon 99 dollárért cserébe egy elég erős platformot kapnak a felhasználók az apró dobozkáva zárva, ugyanis a specifikációban NVIDIA Tegra 3-as SoC, 1 GB rendszermemória és 8 GB-os háttértár olvasható. Utóbbi SD szabványú memóriakártyával még ki is bővíthető. Vezeték nélkül IEEE 802.11b/g/n-es Wi-Fi és Bluetooth 4.0-s adapterrel képek kommunikálni, a csatlakozók között pedig HDMI és egy USB 2.0-s port is helyet kapott.
Az Ouya esetében a nyílt fejleszthetőségen van a hangsúly, így a hardvertől sem zárják el a felhasználót, a tetején lévő gomb benyomásával egy pillanat alatt hozzá lehet férni a gép belsejéhez, sőt, az alaplaphoz részletes dokumentációt is mellékelnek. Ez a rugalmasság szoftveres fronton is adott. Az Ouya alapesetben egy 4.0-s Android operációs rendszert fog futtatni, de már gyári állapotban is nyílt bootloaderrel érkezik, ráadásul nem jár garanciavesztéssel, ha egyedi ROM-okkal próbálkozunk. Sőt, a tervezők mindenkit arra buzdítanak, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki a dobozból.
Persze mit sem ér egy játékkonzol játékok nélkül, itt azonban a szokásostól teljesen eltérő üzletpolitikát kívánnak megvalósítani a készítők. Először is minden konzol mellé alapból jár a fejlesztőkörnyezet, így bárki készíthet játékokat az Ouyara, a gyártó semmilyen belépési és egyéb licence költséggel nem gátolja a produktivitást. Sőt, a koncepció egyenesen tiltja, hogy az alkalmazásokért pénzt kérjenek, ezek ingyenes letölthetősége alapkövetelmény. A játékon belül viszont bizonyos plusz lehetőségeket és szolgáltatásokat be lehet árazni, és az Ouya ezekből a bevételekből igényel 30%-ot, azaz lényegében itt keletkezne a profit a konzol gyártójának.
A vezeték nélküli kontroller kifejlesztésére is nagy hangsúlyt fektettek a tervezők. Elsősorban a sok más konzolnál tapasztalható gagyi műanyag hatást akarták elkerülni, így arra törekedtek, hogy a végeredmény legyen masszív és érződjön, hogy van benne anyag. A vezérlő kiosztása nem tartogat túl sok meglepetést: a szokásos nyomógombok, a dupla analóg joystick és egy digitális pad része a repertoárnak. Ezt kiegészítették még egy érintésérzékeny felülettel, amivel a navigáció könnyedsége és a játékélmény tovább fokozható.
A hivatalos bemutatkozás ellenére piacképes termékről még messze nincs szó, pillanatnyilag az induláshoz elegendő pénzösszeget próbálják meg előteremteni támogatások formájában. A koncepció mögött ismert hardver- és játékfejlesztők sorakoztak fel, amely biztosítja, hogy nem csak egy garázsprojektről van szó. A tervezők nagyon is komolyan gondolják, hogy rövid időn belül a legnagyobb konzolgyártók mellé, negyedik szereplőnek szeretnének felnőni. Nem is feltétlenül az a cél, hogy közvetlen konkurenciává váljanak a többiekkel szemben, az alacsony vételár miatt akár másodlagos eszközként békében megférne egy új generációs Xbox, PlayStation vagy Wii társaságában.
Az Ouya a Kickstarterre is kimerészkedett, ahol nem kevesebb mint 950 000 dolláros célt tűztek ki, vagyis minimum ennyinek kell befolynia ahhoz, hogy a tömeggyártás biztonságosan elkezdődjön. Nos, a jelek szerint ezzel nem lesz semmi gond, ugyanis a 30 napos limit ellenére a kívánt összeg az első 12 órában összegyűlt, ezzel rekordot teremtve a Kickstarteren az első napi eredmények tekintetében. Pillanatnyilag 2,7 millió dollárnál áll a mérleg, összehasonlításként érdemes megemlíteni, hogy a Kickstarter életében mindössze nyolc projektnek sikerült áttörnie a millió dolláros határt. Izgatottan várjuk, hogy az eleinte túlságosan is merésznek tűnő gondolat mivé „fajul”.