Vélemény: sikerre viheti az Apple és a Samsung a GPU-s terveit?

A cél egyértelműen a termékeik megkülönböztetése, de nulláról tervezni egy GPU-t nem egyszerű feladat.

Ha a GPU-piacot nem csak a PC-re szűkítjük le, akkor bizony meglehetősen nagynak mondható a versenyző gyártók száma. Gyakorlatilag az AMD, az ARM, az Imagination, az Intel, az NVIDIA, a Qualcomm és a VeriSilicon is tervez GPU-architektúrákat, de a Broadcom, a DMP és a Takumi is kiemelhető, amely cégek inkább egy adott területre specializálódtak.

Az Apple és a Samsung, vagyis az ultramobil piac két nagy szereplője ide próbál betörni. Az előbbi cég esetében nagyjából egy éve derült ki, hogy saját lábra áll, míg az utóbbi vállalat nemrég adott fel rengeteg álláshirdetést, vagyis biztosnak látszik a saját GPU-s jövőkép.

Hirdetés

Az ok egyszerű: nem is az a lényeg, hogy az Apple és a Samsung megszabaduljon az aktuális licencköltségektől (erre később még visszatérünk), hanem egyfajta megkülönböztetést szeretnének elérni a többiekhez képest. Az almások ugyanis az Imagination, míg a dél-koreai óriáscég leginkább az ARM dizájnjait használja, amelyek igazából másnak is elérhetők, vagyis építhetnek ugyan ezekbe különféle extrákat, de az alapok gyakorlatilag szabadon licencelhetők mindenki számára. A cél tehát az, hogy valami igazán egyedit kínáljanak, ami csak rájuk jellemző.

A licenc persze egy külön probléma, hiszen azért fizetni kell a dizájn birtokosának, de valójában valamekkora licencköltséggel a jövőben is kell számolniuk, a grafikus feldolgozást kutató iparág ugyanis már igen koros. Ennek bizonyos szereplői több évtizede léteznek, és a helyzet az, hogy manapság már nem igazán lehet kitalálni újdonságot. A fenti bekezdésben említett vállalatok lényegében már minden lehetséges módon lefedték a szabadalmaikkal a piacot, és emiatt van az, hogy az Imagination beígérte az Apple azonnali beperelését, amint kijönnek az első saját architektúrájukkal. Hacsak tehát az Apple nem köt valamilyen más céggel licencszerződést, akkor nagyon nehezen fogják bebizonyítani, hogy ők bizony valami olyan innovációt találtak fel, amire az elmúlt évtizedekben bizony a GPU-piac egyetlen szereplője sem gondolt, és ráadásul ez az újszerű irány még működik is. Persze ismerve az almásokat, valószínűleg megpróbálkoznak ezzel a stratégiával, de emögött inkább az húzódik meg, hogy az Imagination értékét leamortizálják annyira, hogy a lehető legolcsóbban fel tudják vásárolni. Onnantól kezdve pedig birtokolni fogják a problémás licenceket is.

A Samsung sem menekülhet meg ettől, és valószínűleg valamelyik céggel kötnek majd egy általános licencszerződést, de mivel még csak most gyűjtögetik az iparág kiemelkedő mérnökeit, így ezzel a problémával rárérnek később is foglalkozni. Valószínűleg döntő tényező lesz, hogy a kialakuló csapat mely cég szabadalmait tartja ideálisnak az új GPU-architektúra megtervezéséhez, a többi pedig főleg üzleti kérdés, ezen belül is célszerű kerülni a szabadalmi trollkodást nem megvető érintetteket.

A licenc és a divízió felállítása azonban még mindig csak a könnyebbik lépcső. GPU-architektúrát ugyanis kifejezetten nehéz tervezni, főleg nulláról. És persze jellemzően felvetődik, hogy az Apple és a Samsung már rendelkezik saját CPU-magokkal, ami igaz is, de a valóság az, hogy ezeket egyik cég sem a nulláról tervezte meg. Mindkét esetben az ARM biztosított egy alapdizájnt, amihez járt az utasításarchitektúra, és ez magába foglalta a memóriamodellt is. Az Apple és a Samsung tehát leginkább áttervezett kész alapokat, ami azért lényegesen könnyebb, mint magát az alapot megalkotni.

Az IGP szempontjából az előző bekezdés igaz az Apple A11 Bionic rendszerchipre is. A specifikációban a vállalat saját fejlesztésre utal, de valójában még mindig az Imagination egyik utasításarchitektúráját használják az ahhoz kapcsolódó memóriamodellel, az Apple mindössze hozzáadott pár újítást, némileg módosította a logikai dizájnt, ami egyébként távolról sem rossz dolog, de közel sem annyira kockázatos, mint a nulláról felhúzni valamit.

A legnagyobb problémát a memóriamodell kialakítása fogja jelenteni, ugyanis itt dől el, hogy az architektúra mennyire lesz skálázható, illetve a skálázhatóság mekkora tranzisztorköltséggel jár. Ha tehát itt bármelyik cég elrontja, akkor azzal rögtön nehézséget okoznak maguknak. Többek között elképzelhető, hogy nem tudják az architektúrát optimális tranzisztorköltséggel skálázni, vagy rosszabb esetben az sem kizárható, hogy lesz egy szint, ami fölött hiába építik be az extra feldolgozókat, a teljesítmény nem nő tovább.

A valószínűsíthető siker szempontjából az Apple-nek könnyebb a helyzete, mert még ha nem is lesz annyira jó a hardver, a rajongók akkor is megveszik a végterméket. Emellett a szoftveres hátterük teljesen zárt, az OpenGL ES-t, OpenGL-t és OpenCL-t éppen most utálják ki, így gyakorlatilag a Metal API teljesen egyedi terepet teremt nekik. A Samsung kockáztat sokkal nagyobbat, mivel ők az Androidban utaznak, és ott mindenképpen direkt verseny alakul ki az egyes rendszerchipekbe épített IGP-k között. A dél-koreai óriáscég várható megoldásának tehát kötelező jónak lennie, különben nincs értelme alkalmazni. Várhatóan a vállalat erre is felkészül, így fenntarthatják a kapcsolatot az Imaginationnel és az ARM-mal, azaz egy PowerVR vagy egy Mali IGP lehetne a tartalékterv.

Az egyébként egy kisebbfajta csoda lenne, ha az Apple és a Samsung elsőre tudna valami maradandót alkotni. Túl sok tapasztalat van már a konkurenseknél, és túl régóta űzik ezt az ipart, ami elképesztően nagy szoftveres előnyt ad számukra.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés