Ezt tudja a gyakorlatban a Smach Z és a GPD WIN 2

A látszat csal, valójában kis erőművekről van szó, még ha nehéz is elhinni az adatokat.

Az elmúlt héten viszonylag nagy figyelmet szenteltünk az idén érkező, PC-ként viselkedő kézikonzoloknak. A Smach Z és a GPD WIN 2 specifikációi az előbbi linkeken olvashatók, viszont ezek nem biztos, hogy nagyon informatív adatok, így érdeklődtünk arra vonatkozóan, hogy miképpen futnak az egyes játékok a gépeken. Ez már csak azért is érdekes, mert bár a Smach Z és a GPD Win 2 független projektnek tűnik, azért előbbiben vastagon benne van az AMD keze, míg utóbbit az Intel tekinti egyfajta presztízsterméknek, így ennek megfelelően a tervezését sok szempontból támogatták. Ettől persze maguk a hardverek ténylegesen függetlenek, de bizonyos szempontból ez egy kisebb csata lesz a két nagy rivális között, amelynek keretében megmérkőzhetnek, hogy korlátozott méretű helyre ki tud jobb rendszert építeni.

Hirdetés

Fontos kiemelni, hogy az alábbi adatok a Smach Z Pro verzióra vonatkoznak, ami szerencsére a bolti árat tekintve még igazságos is, hiszen ez is 899 dollárba fog kerülni, ahogy a GPD Win 2.


Smach Z

Kézikonzolok mérete ne tévesszen meg senkit, eléggé új platformok dolgoznak bennük, így erőben sem szűkölködnek, bár nyilván nem érdemes asztali szintű tempót várni. Az viszont tényleg realitás, hogy a Grand Theft Auto V fut rajtuk. Ehhez a GPD Win 2-nál ugyan szükség van az úgynevezett Super Low PC's modifikációra, ami még az alapértelmezett minimum grafikát is visszább veszi, de 720p-s felbontás mellett működni fog a játék. A legtöbb területen 30-40 fps-re lehet számítani, egyedül a nagyvárosi kocsikázós részeken esik le 20-25 fps közé. A Smach Z Pro számára már nem kell külön modifikáció a játék futtatásához, ezt 720p-s felbontással, közepes részlegességgel is megoldja, míg a textúrákat érdemes magas szintre állítani. Ilyen konfiguráció mellett a legtöbb területen 60-70 fps hozható, míg a nagyvárosi részeken 40-50 fps közötti lesz a sebesség. A kapott adatok szerint a Full HD is lehetséges, de tekintve a kijelző méretét ez nem feltétlenül éri meg, ugyanis ilyenkor alacsonyra kell csökkenteni némelyik grafikai beállítást, hogy mindig 25 fps fölött maradjon a tempó. Persze végeredményben ezt úgyis a játékos dönti el, a grafikai beállításokkal való játszadozás itt teljesen adott.

Az új Doom sem igazán akadály a rendszereknek. A GPD Win 2 720p-ben minimális grafikai beállításokkal 30-40 fps között tud teljesíteni külső tereken, illetve 40-60 fps között a zárt folyosókon. Sajnos az Intel meghajtója a Doom Vulkan módját nem nagyon szereti, így ezt az eredményt a jelen esetben stabilabb OpenGL 4.5 mellett biztosítja a konfiguráció. A későbbi játékokban már nem valószínű, hogy gond lesz a Vulkan API-val, a Doom azért egyedi eset, mert amikor az erre írt leképező elkészült, akkor az Intelnek még nem volt Vulkan implementációja. A Smach Z Pro már Vulkan módban működik igazán jól, és 720p-s felbontás mellett a magas grafikai részletességet is be lehet állítani. Ilyenkor 30-40 fps közötti tempóra lehet számítani a kültereken, míg a zárt helységekben a 60 fps elérése sem akadály.

Egyik gépen sem gond a Fallout 4, ha valaki egy kis posztapokaliptikus mókára vágyik. A GPD Win 2 720p-ben minimum grafikai konfigurálással 25-40 fps közötti tempót tud elérni, míg a Smach Z Pro szintén 720p-ben, de már magas grafikai részlegességgel hozza nagyjából ugyanezt a teljesítményt.

A kapott információk alapján mindkét gépen lehet találni olyan beállításokat az egyes játékokhoz, amelyekkel azok játszhatóvá válnak. A Smach Z Pro azonban látványosan erősebb, ami extrém terhelés mellett mutatkozik meg igazán. Ezen például a Battlefield 1-et kell érteni 64 fős többjátékos szimulációval, ami a GPD Win 2-nek már megfekszi a gyomrát. Ezzel ellentétben a Smach Z Pro 720p-ben alacsony grafikai részlegességgel 50-60 fps közötti tempóval is megoldja ezt a feladatot. Itt igazából a processzor ereje a döntő, mivel az online terhelés során rengeteg hálózati szinkronizáció megy végbe, és kétségtelenül sokat segít, ha a beépített négymagos hardver összesen nyolc szálat is képes futtatni. Azon persze lehet vitázni, hogy ki fog ezeken a kézikonzolokon Battlefield 1-et játszani, pláne online. Ez valljuk be nem egy reális igény, így maga az adat kétségtelenül impozáns, és tényleg mutatja, hogy iszonyatos erő lakozik azon a kis helyen, viszont sokra nem megy majd vele a vásárló. Ezen az sem segít majd igazán, hogy a Smach Z Pro képe kiküldhető egy nagyobb monitorra, illetve billentyűzet és egér is köthető hozzá. Bár így már van értelme a fenti erődemonstrációnak, viszont nem valószínű, hogy az emberek ezekkel a kézikonzolokkal ki akarnák váltani az otthoni, már meglévő mobil vagy asztali gépeiket.


GPD WIN 2

Nagyjából ennyit lehet tudni a rendszerekről, amelyek idén megérkeznek. A legnagyobb bajuk igazából az áruk, mert koncepció van mögöttük, de nehéz megjósolni, hogy ennyi pénzért megéri-e bármelyikbe is beruházni. Kicsit az az érzése az embernek, hogy az AMD és az Intel is túlságosan rátelepedett a projektekre, és számukra nyilván ez egy presztízsharc, viszont az érintett gyártók számára inkább az eladás lenne a fontos, amit valljuk be a 899 dolláros árcédula nem fog segíteni.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés